۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید  برق کشور اضافه می‌شود 

وزیر نیرو گفت: برای تابستان سال آیند ه برنامه د اریم که د ر مجموع ۶ هزار مگاوات به تقویت تولید  برق کشور افزود ه شود  و این ظرفیت یک عد د  بی‌سابقه‌ای د ر صنعت برق کشور محسوب می‌شود . علی اکبر محرابیان با بیان این‌که این ۶ هزار مگاوات با استفاد ه از ظرفیت‌های صنعت برق د ر د اخل کشور تامین می‌شود ، اظهار کرد : تا سال آیند ه ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی وارد  شبکه تولید  شد ه و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجد ید پذیر و ۱۰۰۰ مگاوات هم افزایش توان تولید  یا آپگرید  کرد ن ایستگاه موجود  را خواهیم د اشت. وی افزود : ما د ر تابستانی که پشت سر گذاشتیم، ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز تولید  د اشتیم یعنی به همین اند ازه خاموشی د ر شبکه و یا محد ود یت تولید  د اشتیم. بعد  از روی کار آمد ن د ولت سیزد هم، وزارت نیرو برنامه‌ای را د ر چارچوب ابلاغ د ولت پیش گرفت که طی چهار سال آیند ه شرایط تولید  برق را به سرعت بهبود  د هیم. محرابیان اد امه د اد : طی سه ماه گذشته، چهار واحد  تولید  برق با ظرفیت ۸۰۰ مگاوات وارد  مد ار شد ه و طی ماه‌های آیند ه با برنامه‌های پیش‌بینی شد ه شاهد  به بهره‌برد اری رسید ن نیروگاه‌های فراوانی خواهیم بود . وی د ر بخش د یگری از سخنان خود  با بیان این‌که د ر حال حاضر، آب پشت سد های کشور محصول سال آبی گذشته است، افزود : د ر سالی که پشت سر گذاشتیم، ۵۰ د رصد  کاهش نزولات جوی د اشتیم که یک عد د  بی‌سابقه بود ه و طی ۵۲ سال گذشته، کشور چنین خشکسالی را تجربه نکرد ه بود .

 

توقف اجرای سد  فینسک غیرقانونی است

نمایند ه مرد م سمنان د ر مجلس از د ستور وزیر نیرو برای توقف اجرای سد  فینسک انتقاد  کرد . عباس گلرو د ر جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس د ر تذکری به وزیر نیرو گفت: وقتی به قانون احترام نمی گذارید ، قانون را اجرا نمی کنید  و آن را نقض می کنید  د ستان خطرناک وارد  عمل می شوند  و کاری می کند  امنیت ملی ما را به خطر می اند ازند .
وی افزود : طرح سد  فینسک د ر حوزه انتخابیه من که مصوب مجلس بود  و مجوزهای لازم را د اشت با د ستور وزیر متوقف شد  اما چه منطق و مطالعه کارشناسی پشت آن وجود  د اشت؟ آقای وزیر د ر سفر رئیس جمهور به سمنان اطلاعات غلطی را د ر جمع گفتند  و آن را هم اصلاح نکرد ند . نمایند ه مرد م سمنان با بیان اینکه حوزه انتخابیه وی از بحران آب رنج می برد  گفت: سید  فینسک قرار بود  آب شرب را به مرد م برساند  و د ه سال روی آن کار مطالعاتی صورت گرفته بود  و رد یف اعتباری هم د ارد  ولی با یک د ستور العمل آن را متوقف کرد ند  . وی د ر پایان د ر تذکری به وزرای اطلاعات و کشور گفت: افراد ی از استانهای مجاور د ر محل سد  فینسک آورد ند  و استان مازند ران را به شورش و اعتصاب تحریک کرد ند  که لازم است به این موضوع رسید گی شود .

کابوس زیان ۳.۳ تریلیون د لاری
صنعت نفت و گاز
تفحص فزایند ه و فشار بر شرکتها از سوی سرمایه گذاران و جامعه ممکن است به شکل گیری هزاران میلیارد  د لار د ارایی نفت و گاز بی ارزش منتهی شود .
بر اساس گزارش اویل پرایس، سازمان بین المللی انرژی تجد ید پذیر اعلام کرد ه است که ارزش د اراییهای سرگرد ان د ر بخش بالاد ستی سوخت فسیلی تا سال ۲۰۵۰ به ۳.۳ تریلیون د لار بالغ می شود . این سازمان د ر گزارشی ارزیابی د و سال پیش خود  را تکرار و تاکید  کرد ه است به تاخیر اند اختن اقد ام باعث خواهد  شد  ۶.۵ تریلیون د لار د ارایی نفت و گاز تا سال ۲۰۵۰ بی ارزش شوند  که تقریبا د و برابر میزان برآورد  شد ه خواهد  بود .

جذب فارغ التحصیلان د انشگاه نفت
معاون سرمایه انسانی وزارت نفت گفت: پیرو موافقت وزیر نفت و تصمیم شورای مد یران توسعه منابع انسانی صنعت نفت، به منظور مساعد ت به تمامی د انش آموختگان گروه الف د انشگاه صنعت نفت اعم از مرد ود ین، غایبین و... که مشخصات آنها د ر بانک اطلاعاتی اد اره کل آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اد اری ثبت شد ه، فرایند  جذب ۱۴۹۴ نفر از این د انش آموختگان از ۱۳ آذر با انجام مصاحبه فنی- تخصصی و روان‌شناختی مرتبط با شغل آغاز خواهد  شد . مهد ی علی‌مد د ی د ر گفت‌وگو با ایسنا افزود : به این ترتیب؛ با پیگیری وزیر نفت و برگزاری جلسات متعد د  و یک اقد ام جهاد ی، گره ۶ ساله جذب و استخد ام این د سته از د انشجویان د انشگاه صنعت نفت که د ر سالهای گذشته به د لیل بلاتکلیفی سبب نارضایتی و تجمع مکرر این د انش آموختگان شد ه بود ، باز شد ه و براساس روال تعیین شد ه طبق د ستورالعمل و ضوابط مربوط به استخد ام فارغ التحصیلان گروه الف د انشگاه صنعت نفت، این عد ه جذب صنعت نفت می شوند .

ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورد ه های نفتی گفت: با حل اختلال سامانه هوشمند سوخت، سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی پس از بازطراحی، از صبح فرد ا آماد ه فعالیت خواهد  بود .فاطمه کاهی د ر گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند  سوخت و اختلالات ایجاد شد ه، امکان ثبت د رخواست کارت سوخت المثنی نیز با اختلال مواجه شد ، گفت: با اقد امات صورت گرفته، امکان ثبت‌نام متقاضیان صد ور کارت سوخت المثنی برقرار می‌شود  و د یگر مشکلی وجود  نخواهد  د اشت.

کج سلیقگی مد یران زایند ه رود  را خشک کرد 

گروه زیربنایی – مسلم پاک گهر: سال هاست که اصفهانی نگران وضعیت زایند ه رود  هستند . بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رود  فلات مرکزی کشور از سال ۷۹ به یک رود خانه فصلی تبد یل شد  و مشکلاتی را برای کشاورزان منطقه ایجاد  کرد . تا به امروز مرد م اصفهان با انبوهی از وعد ه ها و قولهای عمل نشد ه مسئولان روبه رو بود ه اند . اما امسال اصفهانی ها با توجه به کاهش شد ید  باران و خشکسالی بی سابقه د ر کشور با چالش بزرگتری روبه رود  شد ه اند . نبود  آب برای مزارع کشاورزی و... . تا به امروز راهکارهای که اتخاذ شد ه نتوانسته به نتیجه مطلوبی ختم شود  و برگزاری جلسات متعد د  کارشناسی نهایتا وضع موجود  را رقم زد ه است. حال اگر تحلیل د رستی از چرایی آنچه تاکنون به وقوع پیوسته، صورت نگیرد ، اتخاذ راهکارها و سلسله تصمیمات مسئولان ممکن است نه‌تنها راهگشا نباشند ، بلکه خود  تبد یل به بروز معضلات و مشکلات بزرگتری برای مرد م شوند . د ر نظام مد یریت تماماً د ولتی آب کشور که پس از اصلاحات ارضی پایه‌ریزی شد ، همواره یکی از ساد ه ترین گزاره‌ها برای توجیه وضعیت توسط مد یران، به کار برد ن جملاتی از جنس «مرد م مقصرند !» بود ه است. این مرد م گاهی کشاورزان‌اند ، گاهی د امد اران؛ یک روز صیاد ان‌اند  و روز د یگر کارگران. آنچه د ر این بین معمولاً هیچگاه اتفاق نمی‌افتد ، زد ن یک سوزن به خود  توسط مسئولین است. راهکارهایی که برای حل چالش‌های آبی حوضه زایند ه‌رود  مطرح می‌شود ، عموماً متأثر از عد م تحلیل د رست ریشه‌ها و بعضاً د ارای رنگ‌وبوی جوالد وز زد ن به مرد م و مقصر جلوه د اد ن آن‌هاست. اینکه برای رفع مشکلات آبی اصفهان، به منابع آب مناطق د یگر د ست‌اند ازی شود  و آب به اصفهان منتقل شود ، هرچند  که آب انتقال یافته از د ریا شیرین شد ه و آورد ه شود ، باز هم د ر راستای افزود ن بر حلقه‌های زنجیره مشکلات و معضلات است.
د ر همین راستا حمید  سینی‌ساز، کارشناس منابع آبی گفت: آنچه د ر اصفهان بروز پید ا کرد ، بیرون‌زد گی یک کوه یخ بود  که طی سال‌ها قسمت اعظم آن از چشم عموم مرد م پنهان بود ، ولی به‌د فعات توسط برخی کارشناسان پیش‌بینی و هشد ار د اد ه می‌شد . وی افزود : این اتفاقات نه به‌خاطر وقوع یک بحران (بحران به معنای یک واقعه ناگوار ناگهانی) بلکه ناشی از بی‌توجهی بلند مد ت مسئولین کشور به الزامات و ابتد ائیات مفهوم «توسعه اقتصاد ی» است. توسعه‌ای که نه هماهنگ با برنامه یا پازلی بزرگ و کلان؛ بلکه آلود ه به رقابت‌های سیاسی و منطقه‌ای قرار گرفته و ریشه د ر فرهنگ غلط عمومی مد یران و مسئولان کشور د ارد . این کارشناس منابع آب د ر تشریح فرهنگ غلط عمومی مد یران گفت: این فرهنگ، فرهنگی است که کوچ د اد ن و ایجاد  انگیزه برای مهاجرت د ر مرد م و اسکان جمعیت د ر نقاط خشک و کم‌آب را تعبیر به توسعه آن منطقه کم‌آب می‌کند ، اما عکس آن، یعنی ایجاد  انگیزه برای مهاجرت و اسکان جمعیت د ر نواحی پرآب را به هزار و یک علت نشد نی، بازی با سرنوشت مرد م، هزینه‌بر و غیرعقلانی می‌د اند . به گفته این کارشناس منابع آبی فرهنگی که جابجایی هرچند  تد ریجی مشاغل صنعتی آب‌بر از د شت‌های د ارای مشکل کم‌آبی به کنار سواحل را معاد ل نابود ی اشتغال و معیشت معرفی می‌کند ؛ اما غیرقابل کشت شد ن اراضی د ارای سابقه هزاران ساله د ر کشاورزی و د ر نتیجه آوارگی شغلی هزاران کشاورز را نه! فرهنگی که د ر آن ایجاد  نماد هایی بزرگ د ر چشم عوام مانند  کارخانه، سد ، پتروشیمی، نیروگاه، تونل انتقال آب و … به کارهایی زیربنایی مانند  احیا قنوات، تغذیه آب‌خوان‌ها، بهبود  کیفیت هوا، به‌نژاد ی د ر ارقام گیاهی و جانوری و… ترجیح می‌د هد ، زیرا کارهای د وم به اند ازه کارهای اول د هان‌پرکُن و تضمین‌کنند ه «رأی» یا «حکم انتصاب» نیستند . سینی‌ساز تأکید  کرد : آنچه د ر اصفهان و قبل از آن د ر خوزستان بروز پید ا کرد  یک «بحران مد یریتی» د ر آب است و تکرار آن د ر سایر مناطق کشور نیز به‌هیچ‌وجه د ور از انتظار نیست.

۲ عامل عینی د ر ایجاد  بحران د ر مد یریت منابع طبیعی
وی اد امه د اد : این مناقشات از آنجا نشأت گرفته که متأسفانه با اعمال سیاست‌های غلط مد یریتی د ر کشور، به مرد م این باور و اعتقاد  القا شد ه که اگر خود شان به تنهایی یا با کمک مسئولین محلی و منطقه‌ای‌شان، از خوان منابع طبیعی کشور برای خود  زود تر سهمی بر ند ارند ، حتماً این سفره توسط افراد  مشابه د یگر د ر سایر نقاط هم‌جوار برچید ه خواهد  شد . این وضعیت اسف‌بار که د ر مقام تشبیه چیزی از تلاشی د یوانه‌وار د ر راستای سوراخ کرد ن کشتی زیر پای همه‌ی مملکت کم ند ارد ، زایید ه د و اتفاق تاریخی د ر کشور است. نخست اصلاحات ارضی و د وم د ستورالعمل استانی شد ن مد یریت منابع آب کشور. سینی‌ساز د ر تشریح عوامل ذکر شد ه گفت: د ر اصلاحات ارضی (یا به طور صحیح‌تر، اصول انقلاب سفید  که از د هه ۴۰ با اصلاحات ارضی آغاز شد )، اختیارات مد یریتی بر آب و سایر اقسام منابع طبیعی از مرد م گرفته و د ر د ولت متمرکز شد . وی اد امه د اد : همین امر کفایت می‌کرد  که مد یر جد ید  (د ولت) که به اند ازه مد یران قد یم، تجربه کافی د ر اد اره منابع طبیعی کشور ند اشت و همزمان آلود ه به فساد  اد اری و د یوان‌سالاری‌های عریض و طویل بود ، تصمیماتی به د ور از عقلانیت و به د ور از عد الت اجتماعی د ر مد یریت آب اخذ کند  که موجبات برافروخته شد ن انگیزه تقابل‌جویی از سوی مرد م فراهم آید .

سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پذیریش مسافر از کشورهای جنوب قاره آفریقا به د لیل سویه جد ید  ویروس کرونا خبر د اد . حسن خوشخو رئیس ستاد  مقابله با ویروس کرونا د ر سامان هواپیمایی کشوری اظهار کرد :‌ د ر رابطه با 8 کشور جنوب قاره آفریقا ممنوعیت‌هایی اعمال شد ه و تا زمان ابلاغیه جد ید  ورود  مسافر از کشورهای اعلام شد ه را نخواهیم د اشت. وی افزود : اگر مسافر ایرانی باشد  2 هفته د ر قرنطینه اجباری قرار می‌گیرد . ضمن این که پرواز مستقیمی را از کشورهای آفریقایی به ایران ند اریم. وی اد امه د اد : این ممنوعیت برای پروازهایی است که ممکن است به‌طور غیرمستقیم مسافری را به ایران بیاورند . رئیس مرکز مد یریت بیمار‌های واگیر وزارت بهد اشت نیز طی مکاتبه‌ای با اشاره به مصوبه اخیر ستاد  ملی کرونا اعلام کرد : ورود  مستقیم و غیرمستقیم مسافران غیرایرانی از مبد ا هر کد ام از کشورهای جنوب آفریقا از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی (سوازیلند )، لسوتو، موزامبیک، زیمباوه، مالاوی و آفریقای جنوبی تا اطلاع ثانوی به ایران ممنوع است.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از واریز ۶۳ میلیون یورویی از محل منابع صند وق توسعه ملی برای احد اث راه آهن چابهار-سرخس خبر د اد . عباس خطیبی د رباره آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهد ان، این خط آهن را یکی از مهمترین پروژه‌های زیربنایی ریلی د ر د ست ساخت کشور د انست و گفت: این پروژه هم تأثیرات منطقه‌ای د ارد  و هم فرامنطقه ای که د ر صورت بهره برد اری از آن، د ر حوزه ترانزیت می‌تواند  اثرات فراوانی د اشته باشد . وی افزود : این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول د ارد  که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد . راه آهن چابهار-زاهد ان-سرخس مهم‌ترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهد ان و مرز میلک و قطعه د وم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهد ان را به بیرجند ، مشهد  و د ر انتها سرخس متصل می‌کند .

ثبت نام یک میلیون و ۷۱۳ هزار نفر د ر طرح نهضت ملی مسکن
تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار نفر د ر سامانه نهضت ملی‌ مسکن ثبت‌نام کرد ه‌اند  و نام‌نویسی تا روز ۱۵ آذرماه اد امه د ارد . تازه‌ترین آمار ارایه شد ه توسط معاونت مسکن و ساختمان نشان می‌د هد  که یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر د ر سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرد ند . ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد  ابلاغ قانون جهش تولید  توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه د ر سامانه saman.mrud.ir آغاز شد  و تا ۱۵ آذرماه اد امه د ارد . عد م استفاد ه از تسهیلات یارانه‌ای د ولتی د ر بخش مسکن و سبز بود ن فرم «ج»، فقد ان مالکیت خصوصی و سابقه حد اقل پنج سال سکونت د ر شهر مورد  تقاضا سه شرط اصلی خواهد  بود . قبلا برای مرد ان شرط تأهل وجود  د اشت که اخیرا به مرد ان بالای ۱۸ سال به شرط تاهل د ر زمان تحویل واحد ، اجازه ثبت نام د اد ه شد ه است. خانم‌های مجرد  بالای ۳۵ سال نیز می‌توانند  ثبت نام کنند . همچنین د رباره ند اشتن مالکیت، برخی گروه‌های د رآمد ی د ر بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند .

قیمت هر متر خانه د ر تهران ۳۲ میلیون شد 
طبق اعلام بانک مرکزی، د رآبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن د ر شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بود ه که نسبت به ماه قبل و مد ت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ د رصد  افزایش یافته است. گزارش تحولات بازار مسکن د ر شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شد ه، بیانگر این است که د ر آبان ماه متوسط قیمت خرید  و فروش یک مترمربع زیربنای واحد  مسکونی معامله شد ه از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بود ه که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ د رصد  و ۱۷.۷ د رصد  افزایش د ارد . علاوه بر این، تعد اد  معاملات انجام شد ه د ر این ماه حد ود  ۷.۳ هزار فقره بود  که نسبت به ماه قبل و د ر مقایسه با ماه مشابه د ر سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ د رصد  افزایش را نشان می‌د هد  و بررسی توزیع تعد اد  واحد های مسکونی معامله شد ه د ر شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحد های تا پنج سال ساخت با سهم ۳۲ د رصد  بیشترین سهم را به خود  اختصاص د اد ه‌اند .

تقابل بین وزارت راه و بانک مرکزی اد امه د ارد 

تجارت- گروه زیربنایی: افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و ناتوانی مرد م د ر تهیه پیش پرد اخت منازل از یک سوی و همه گیری ویروس کرونا و کاهش د رآمد  خانوارها از سوی د یگر باعث شد  تا د ولت وامی را تحت عنوان ود یعه مسکن برنامه ریزی کند  و به مستاجران پرد اخت کند . اما ورود  به روند  د ریافت این وام خود  هزارتویی است که اغلب متقاضیان پایانی برای آن متصور نیستند . با این وجود  بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد  که اعتبار وام ود یعه مسکن تمام شد ه و د یگر قاد ر به پرد اخت وام به متقاضیان نیستیم. اد عایی که وزارت راه و شهرسازی آن را رد  کرد ه و معتقد  است این گفته ها صحت ند ارد . و همچنان ثبت نام وام ود یعه مسکن اد امه د ارد .
د ر این خصوص شهرزاد  د انشمند ی مد یر اد اره اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید : به نیمی از متقاضیان تسهیلات ود یعه مسکن، وامی پرد اخت نخواهد  شد . وی با اعلام اینکه سامانه ثبت نام تسهیلات ود یعه مسکن از سوی وزرات راه و شهرسازی اد اره می‌شود ، افزود : تاکنون حد ود  ۱۳۰ هزار میلیارد  ریال، بیش از سهمیه تعیین شد ه ستاد  کرونا، ثبت نام تسهیلات ود یعه مسکن انجام شد ه است و بانک‌ها هیچ تعهد ی برای پرد اخت تسهیلات بیش از سهمیه‌های تعیین شد ه از سوی ستاد  کرونا ند ارند . وی علت سخت گیری بانک‌ها برای پرد اخت تسهیلات ود یعه مسکن را پُر شد ن سهمیه تعیین شد ه عنوان کرد  و گفت: تعد اد  افراد  د ر صف ماند ه، د و برابر سهمیه تعیین شد ه است و متقاضیانی که موفق به اخذ تسهیلات نشد ه اند  ناراضی خواهند  شد .مد یر اد اره اعتبارات بانک مرکزی افزود : باوجود  اینکه سهمیه تسهیلات ۱۲ د رصد ی ود یعه مسکن تکمیل شد ه است، همچنان سامانه ثبت نام این وام از سوی وزرات راه و شهرسازی باز است که منجر به اعطای تسهیلات نخواهد  شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی: اتمام اعتبار بانک‌ها، قابل قبول نیست
این د ر حالی است که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید : بر اساس آخرین آمار یک میلیون و ۶۸۵ هزار نفر تا کنون برای د ریافت وام ود یعه ثبت نام کرد ه‌اند  و از این تعد اد  ۶۴۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شد ه‌اند  و ۱۴۲ هزار نفر هم تسهیلات د ریافت کرد ه‌اند . محمود  محمود  زاد ه گفت: د ر ابتد ای سال، مکاتبه‌ای با ستاد  ملی مقابله با کرونا برای پرد اخت وام ود یعه مسکن د اشته‌ایم و این ستاد  تسهیلاتی برای پرد اخت وام ود یعه مسکن به بانک‌ها د ر نظر گرفته‌اند . حد ود  ۱۰ هزار میلیارد  تومان اعتبار برای وام ود یعه مسکن د ر نظر گرفتند  که از این میزان تنها ۴۵ د رصد  که معاد ل ۴ هزار میلیارد  تومان است تا کنون توسط بانک‌ها پرد اخت شد ه است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: به هیچ عنوان این موضوع مورد  قبول نیست که اعتبار بانکی برای پرد اخت تسهیلات ود یعه مسکن به اتمام رسید ه است. ممکن است بین شعب بانک‌ها شعبه‌ای نیاز به تجد ید  نظر د اشته باشد  و ما مکاتبه برای تأمین اعتبار کنیم، اما اینکه اعتبار همه شعب بانک‌ها به اتمام رسید ه است به هیچ عنوان مورد  قبول نیست. د ر اواخر خرد اد  ماه امسال نیز ستاد  ملی مقابله با کرونا، سقف بود جه د ر نظر گرفته شد ه برای تسهیلات ود یعه مسکن را ۱۰ هزار میلیارد  تومان اعلام کرد ه و به تصویب رساند ه بود .

منشأ سوءتفاهم وزارت راه و بانک مرکزی کجاست؟
به نظر می‌رسد  علت تفاوت آمار و محاسباتی که وزارت اقتصاد  و بانک مرکزی از اعطای تسهیلات کمک ود یعه مسکن با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی د ارند ، مد ت زمان مورد  نظر هر یک از این د ستگاه‌ها است. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ، احتمالاً کل د و سالی که از اعطای تسهیلات ود یعه مسکن می‌گذرد  را د ر نظر د ارند  و وزارت راه و شهرسازی تسهیلاتی که امسال پرد اخت شد ه را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد  تومان د ر نظر گرفته اند . بر اساس آماری که وزارت اقتصاد  تا پایان نیمه نخست مهر امسال ارائه کرد ه بود ، تعد اد  د ریافت کنند گان وام ود یعه مسکن اعلام کرد ه، با آماری که وزارت راه و شهرسازی می‌گوید ، تفاوت د ارد . وزارت اقتصاد  می‌گوید : تا نیمه اول مهرماه سال جاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری د ولتی و خصوصی حد ود  ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد  تومان تسهیلات ود یعه مسکن به ۲۶۷ هزار و ۱۶۷ نفر متقاضی پرد اخت کرد ه‌اند . ضمن اینکه ۴۷ هزار و ۱۲۳ پروند ه به مبلغ نزد یک به یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد  تومان نیز تشکیل و به زود ی به متقاضیان پرد اخت خواهد  شد .

د ر حال حاضر بحث بسیار مهم و سیاست د ولت د ر چابهار، برقراری ارتباط قوی با کشورهای همسایه است و ماموریت ما این است که این ارتباطات را با همسایه های محصور د ر خشکی قوی کنیم تا آنها بتوانند  ازطریق مسیر ایران کالاهای صاد راتی و وارد اتی خود  را جریان د هند  و این اعتماد  د ر مورد  مسیر ایران به صورت چند  جانبه باید  شکل بگیرد  تا تجارت کشورمان با کشورهای همسایه رونق پید ا کند . چیزی حد ود  ۵ سال از امضای موافقت‌نامه تاسیس د الان تجاری ایران، هند  و افغانستان (موسوم‌ به توافنامه چابهار) می‌گذرد . قرار بر این بود  تا بر اساس این توافقنامه، چابهار به یک د روازه جد ید  برای د الان ترانزیتی بین جنوب و شرق و همچنین جنوب به شمال تبد یل و با اتمام راه آهن چابهار-زاهد ان و اتصال آن به خط ریلی زاهد ان-سرخس، بند ر چابهار، به نقطه اتصال بین کشورهای مختلف از جمله هند وستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز تبد یل و به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و همسایگانش به طور موثر کمک کند . البته اجرای این توافقنامه با مشارکت و سرمایه‌ گذاری هند ی‌ها می‌توانست به افزایش اشتغال د ر محور شرق و کسب د رآمد های حاصل از ترانزیت برای ایران هم بیانجامد  و از سوی د یگر پیشرفت و تسریع د ر این توسعه، عاملی قد رتمند  برای پیشرفت د ر اجرای توافقنامه‌هایی باشد  که ایران با سایر کشورها د ارد ، ازجمله کرید ور جنوب-شمال. توافق‌نامه کرید ور حمل و نقل بین المللی جنوب-شمال یا همان نوستراک د ر ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۰ بین سه کشور ایران، هند  و روسیه منعقد  شد  که د ر حال حاضر اعضای این کرید ور با پذیرش ۱۰ عضو د یگر شامل آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه افزایش پید ا کرد ه‌ است. د ر این کرید ور، بناد ر شهید  بهشتی و کلانتری می‌توانند  به یک گذرگاه مهم برای عبور کالا از جنوب آسیا و هند وستان به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تبد یل شوند  بطوری که گفته می‌شود  از طریق کرید ور جنوب - شمال، هزینه حمل و نقل کالا و کانتینر از کشورهای حوزه اقیانوس هند  و جنوب آسیا به روسیه و شمال اروپا ۳۰ د رصد  ارزان تر و چند ین روز سریعتر از مسیر کانال سوئز است.