د ولت برای تامین سوخت کارخانجات سیمان چاره کند 

یک کارشناس سیمان با اعلام اینکه هزینه های حمل و نقل مازوت برای واحد های تولید ی بسیار گران تمام می‌شود ، گفت: با ممنوعیت استفاد ه از مازوت د ر کارخانجات عملا برای اد امه ساخت و ساز سیمانی تولید  نخواهد  شد . محمد علی بُد  د ر گفتگو با تسنیم، د ر رابطه با محد ود یت استفاد ه از مازوت د ر کارخانجات سیمان، گفت: د ر حال حاضر گاز به کارخانجات سیمان تخصیص د اد ه نمی‌شود  و آنها با مشقت بسیار برای گرد ش کار خود  از مازوت استفاد ه می‌کند  البته کارخانجاتی که نزد یک تهران هستند  اصلا نمی‌توانند  از مازوت استفاد ه کنند  اما آن د سته از واحد های تولید ی که د ر استان های مختلف هستند  با پرد اخت هزینه بسیار مازوت مورد  نیاز خود  را حمل و به واحد  تولید ی خود  می‌رسانند . وی با اعلام اینکه هزینه های حمل و نقل مازوت برای واحد های تولید ی بسیار گران تمام می‌شود ، افزود : این روزها که صحبت از عد م استفاد ه از گاز د ر کارخانجات سیمان مطرح است، د ولت و د ستگاه های مربوطه براساس کد ام استد لال تصمیم به ممنوعیت استفاد ه از مازوت د ر کارخانجات سیمان گرفتند . د ر این صورت عملا سیمانی برای ساخت و ساز د ر کشور وجود  ند اشته و بازار سیاه د ر بخش سیمان به وجود  خواهد  آمد .

 

حجم تجاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون د لاری ایران و قطر

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار د اشت:‌ مذاکره برای سرمایه‌گذاری مشترک برای جام جهانی از طرف بخش خصوصی به شد ت د ر جریان است، و اتفاقات خوبی هم د ر حال رقم خورد ن است. عد نان موسی‌پور د ر گفتگو با ایلنا د ر مورد  آخرین وضعیت تجاری ایران و قطر و همچنین اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک با د وحه برای استفاد ه از بازار بالقوه جام جهانی 2022 اظهار کرد : قطر یک کشور کاملا باظرفیت است و رویکرد  ما نسبت به قطر نباید  صرفا صاد رات‌محور باشد . خصوصیت ویژه قطر موضوع سرمایه‌گذاری است، د وحه د ر کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های زیاد ی کرد ه است. با این حال برای اینکه سرمایه‌گذرای صورت بگیرد  نیاز به یک سری از زیرساخت‌ها وجود  د ارد . ایران د ر زمینه‌های کشاورزی و معد نی این پتانسیل را د ارد  که پذیرای سرمایه‌گذاران قطری باشد . رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر د رباره تعد اد  و وضعیت کارگران ایرانی شاغل د ر قطر، بیان کرد : تعد اد  کارگران ایرانی مشغول به کار د ر قطر به طور د قیق د ر د سترس نیست اما تعد اد  آنها کم نیست. وی خاطرنشان کرد : تراز تجاری ایران با قطر به نفع ایران مثبت است و حجم تجاری بین د و کشور بین 300 تا 400 میلیون د لار است.

۶ میلیارد  د لار به ارزش ذخایر معد نی کشور افزود ه شد 
معاون وزیر صنعت، معد ن و تجارت گفت: د ر د هه اخیر که فعالیت‌های اکتشافی توسط ایمید رو سرعت گرفت، ۶ میلیارد  د لار ذخیره برجا د ر معاد ن کشور شناسایی شد . به گزارش ایمید رو، وجیه‌اله جعفری د ر مراسم تکریم و معارفه مد یر حراست ایمید رو افزود : این سازمان د ر تلاش برای مد یریت نقد ینگی، به سمت توسعه زیرساخت ها و تقویت صنایع پایین‌د ستی معد ن و صنایع معد نی است.
رئیس هیات عامل ایمید رو بیان‌د اشت: امروزه با توجه به تجاربی که شرکت‌های بزرگ د ارند ، ایجاد  کارخانه‌های جد ید  تولید  محصولات معد نی اقد ام پیچید ه و د شواری نیست، بلکه فراهم کرد ن امکاناتی همچون انرژی برق، گاز و آب و همچنین توسعه جاد ه و خط ریلی اهمیت وافر د ارد . وی اد امه‌د اد : سیاست ایمید رو تسهیل‌گری برای توسعه است و اکنون توسعه زیرساخت‌ها و تقویت صنایع پایین‌د ستی برای تولید  محصولات کیفی اولویت بالاتری برای کشور د ارد .
جعفری با اشاره به برنامه شرکت‌های بزرگ معد ن و صنایع معد نی برای سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد  د لاری د ر این حوزه، گفت: تا افق ۱۴۰۴ این برنامه د ر د ست اجرا است و ایمید رو برای تسهیل د ر د ستیابی به این هد ف، راهبری ایجاد  ۱۲هزار مگاوات نیروگاه برق توسط شرکت‌های بزرگ را برعهد ه گرفته است.
وی اد امه‌د اد : اکتشافات انجام شد ه و ذخایر شناسایی شد ه د ر مناطق کم‌برخورد ار مرکز و شرق کشور بود ه است.

بازار خود رو د ر شرایط فعلی قفل است
سعید  موتمنی، رئیس اتحاد یه فروشند گان و نمایشگاه د اران خود رو د ر گفتگو با مهر اظهار کرد : از ابتد ای سال جاری، بازار خود رو د رگیر اخبار زیاد ی شد ه که مهم‌ترین آن تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است. مصرف کنند گان می‌گویند  با توجه به مذاکرات، همچنان برای خرید  صبر کرد ه و منتظر کاهشی شد ن قیمت‌ها خواهند  ماند .
وی افزود : د ر مقابل وقتی قیمت ارز بالا می‌رود ، تعد اد  فروشند گان نیز کاهش پید ا می‌کند  و بازار اصطلاحاً قفل می‌شود . موتمنی گفت: د و موضوع مذاکرات برجام و تصمیم نهایی ستاد  تنظیم بازار د ر مورد  قیمت خود رو، منجر به قفل شد ن بازار شد ه است و د و طرف خرید ار و فروشند ه منتظر اعلام نهایی اخبار این د و حوزه هستند . این فعال صنفی همچنین با بیان اینکه با توجه به عد م مشخص بود ن آیند ه بازار خود رو، تقاضای کاذب د ر بازار کاهش یافته است، افزود : خروج تقاضای کاذب از بازار باعث شد ه با تلاطم‌های کوتاه‌مد ت، میزان تغییر قیمت خود رو نسبت به گذشته کاهش پید ا کند . البته باید  توجه د اشت که قیمت خود روهایی مانند  پراید  که د یگر تولید  نمی‌شوند  و خود روهایی مانند  پژو ۲۰۷ که عرضه محد ود ی د ارند  تغییرات زیاد ی می‌کند .

کانسار جد ید  طلا د ر محد ود ه میرجاوه سیستان و بلوچستان کشف شد 
معاون امور معاد ن و صنایع معد نی سازمان صنعت، معد ن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: براساس مطالعات اکتشافی انجام شد ه د ر محد ود ه کوه بی‌بی‌مه د ر منطقه جنوب شرق زاهد ان محد ود ه شهرستان میرجاوه یک کانسار جد ید  با ذخیره ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کانسنگ طلا با عیار 1.06 گرم د ر تن کشف شد . محمود رضا رحمتیان د ر گفتگو با ایرنا اظهار د اشت: این ذخیره شامل ۲ بخش اکسید ی و سولفید ی بود ه که میزان ذخیره سولفید ی کانسار پنج میلیون و ۹۶۲ هزار تن کانسنگ طلا با عیار متوسط 1.06 گرم د ر تن و بخش اکسید ی به میزان ۲۸۰ هزار تن کانسنگ با عیار متوسط 1.21 گرم د ر تن است. وی افزود : میزان سرمایه‌گذاری شرکت زنوبر ایرانیان د ر محد ود ه کانسار طلای بی بی مه، ۱۰۰ میلیارد  ریال و با اشتغال ۲۵ نفر بود ه و پیش‌بینی می‌شود  د ر صورت انجام مطالعات اکتشافی تکمیلی، ذخیره مذکور افزایش یابد . معاون امور معاد ن و صنایع معد نی سازمان صنعت، معد ن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد : مطالعات اولیه مکان‌یابی برای ساخت محل کارخانه فرآوری طلا و ارزیابی زیست محیطی توسط شرکت مذکور
د ر حال انجام است.

وارد ات به جزیره کیش چالش‌آفرین شد ؛

گروه صنعت و تجارت: یک روز پس از آنکه گمرک ایران ورود  محموله لوازم خانگی کره ای به جزیره کیش د ر روزهای اخیر را تائید  کرد ؛ حالا د بیرخانه شورای عالی مناطق آزاد  اعلام کرد ه است که تنها کالاهایی که قبل از ابلاغ ممنوعیت، سفارش گذاری شد ه اند  جهت جلوگیری از زیان تجار و بازرگانان قابلیت ورود  به کشور را د ارند . به این ترتیب می توان گفت که ورود  لوازم خانگی کره ای به مناطق آزاد  کشور نیز مشمومل ممنوعیت اعلام شد ه د ر سرزمین اصلی شد ه است.
شورای عالی مناطق آزاد  و ویژه اقتصاد ی د ر اطلاعیه‌ای اعلام کرد  که لوازم‌خانگی کره‌ای اجازه ورود  به این مناطق را ند ارند  و فقط کالاهایی که قبل از ابلاغ ممنوعیت ثبت سفارش شد ه، برای جلوگیری از زیان به تجار و بازرگانان مجوز ورود  د ریافت کرد ه‌اند . به گزارش د بیرخانه شورایعالی مناطق آزاد  و ویژه اقتصاد ی، این نهاد  د ر اطلاعیه‌ای اعلام کرد : پس از د ستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت وارد ات لوازم خانگی کره‌ای به کشور، مناطق آزاد  مشمول اجرای این د ستور شد ند . این اطلاعیه می افزاید : از طرفی برخی از ثبت سفارش ها، خرید  اقلام و لوازم خانگی و ورود  این کالاها به انبار گمرک مناطق آزاد  کشور قبل از مصوبه و ابلاغیه مقام معظم رهبری بود ه و زمان ثبت بارنامه د ر کشور مبد اء برای برخی تجار مربوط به قبل از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب است که این موضوع د ر د ستور د اد ستان عمومی و انقلاب کیش نیز مورد  تائید  قرار گرفته است.
براساس این گزارش، روزهای گذشته وید یویی مبنی بر ورود  لوازم خانگی کره ای به منطقه آزاد  کیش منتشر شد  که نشان می د اد  این کالاها که پیش از این ممنوعیت ورود  آن اعلام شد ه بود  د ر انبارهای این منطقه موجود  است. معاون فنی گمرک ایران نیز اظهار د اشته که قرار است این اقلام د اخل منطقه آزاد  کیش عرضه شود . همچنین با توجه به ممنوعیت وارد ات لوازم خانگی، امکان ورود  به سرزمین اصلی را ند ارد .
از سال ۱۳۹۷ و با تغییر شرایط ارزی و محد ود  شد ن وارد ات و البته حمایت از تولید  د اخل،‌ وارد ات لوازم خانگی ممنوع اعلام شد  و هر گونه ثبت سفارشی د ر این رابطه ممنوع شد  و ترخیصی از گمرک صورت نگرفت. اما د ر مد ت اخیر با توجه به تأکید ی که د ر رابطه با ممنوع‌الورود  بود ن لوازم خانگی برای حمایت از تولید  د اخل وجود  د اشت و البته تأکید  مقام معظم رهبری د ر این رابطه و اشاره خاص به لوازم خانگی کره‌ای (ال‌جی و سامسونگ)، این مورد  از سوی رئیس جمهور به د ستگاه‌های ذیربط مورد  تاکید  قرار گرفت. اما د ر این بین د ر کنار ورود  قاچاق لوازم خانگی د ر د وران ممنوعیت که به وفور د ر بازار د ید ه می‌شود ، ترخیص لوازم خانگی از گمرک مطرح است؛ موضوعی که اعلام نظر مسئولان گمرک نشان می‌د هد  نه تنها ورود  غیر قانونی نیست بلکه با تایید  وزارت صمت و سهمیه قانونی انجام می‌شود .
اخیرا وید ئویی د ر فضای مجازی منتشر شد  که نشان می د اد  محموله لوازم خانگی کره‌ای وارد  جزیره کیش شد ه است. این د ر حالی است که د ر کنار ممنوعیت وارد ات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ تا کنون، چند ی پیش مقام معظم رهبری نسبت به وارد ات لوازم خانگی هشد ار د اد ه و آن را ممنوع اعلام کرد ند . بر این اساس با اینکه امکان ورود  از کانال برخی سهمیه‌ها مانند  کولبری، ته لنجی و مرز نشینی و از طریق ثبت آماری برای وارد ات محد ود  وجود  د اشت، شورای عالی مناطق آزاد  د ر مهرماه امسال به مناطق اعلام کرد  که ثبت آماری و ورود  لوازم خانگی با نشان تجاری ساخت کره جنوبی به محد ود ه مناطق آزاد  و ویژه اقتصاد ی ممنوع است ولی تاکید  شد  که کالاهایی که ثبت اموال آن از سازمان مناطق آزاد  تا ۲۴ مهر ماه یعنی قبل از این ابلاغیه به مناطق، صاد ر شد ه باشد  از شمول این ممنوعیت مستثنی هستند . اما وید ئو اخیر حاکی از ورود  محموله لوازم خانگی کره‌ای د ر اوایل آذرماه بود  این د ر حالی است که پیگیری این جریان از گمرک حاکی از تائید  ورود  محموله لوازم خانگی کره‌ای د ر سوم آذرماه بود .
به گفته معاون فنی گمرک ایران، این محموله د ر انبار سازمان منطقه آزاد  کیش قرار د ارد  و فعلا تا تعیین تکلیف تحویل صاحب کالا نشد ه است، هر چند  که عنوان شد ه قرار است این اقلام د اخل منطقه آزاد  کیش عرضه شود  و جد ای از آن با توجه به ممنوعیت وارد ات لوازم خانگی، امکان ورود  به سرزمین اصلی را ند ارد  حتی اگر این کالا کره ای نبود . وی د ر اد امه به جریان ورود  لوازم خانگی اشاره و با بیان اینکه د ر حال حاضر با وجود  ممنوعیت وارد ات لوازم خانگی، بخشی از طریق سهمیه های مرزنشینی، کولبری و ته لنجی و با ثبت آماری وارد  کشور می شود  یاد آور شد  که حتی برای این کالاها منشا ارز تائید  و طبق قانون و مقررات، برای آنها ثبت آماری انجام می‌شود  که خود  نشان می‌د هد  بخش قابل توجهی از لوازم خانگی از این طریق و کانال رسمی و قانونی وارد  کشور می‌شود  و نمی‌توان گفت تمام لوازم خانگی موجود  د ر بازار قاچاق است. به گفته ارونقی، د رست است که ورود  این لوازم خانگی تحت رویه های اعلام شد ه، مطابق با قوانین و مقررات موضوعه انجام می‌شود  اما تخلفات گسترد ه ای پس از ورود  این کالاها به استان‌ها انجام می شود  از جمله اینکه این لوازم به طرق مختلف ، به صورت تجمیعی از استان محل سهمیه خارج و سر از مراکز فروش و بازارهای پایتخت یا سایر کلانشهرها د ر می آورند .
د ر همین حال سخنگوی ستاد  مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاقچیان لوازم خانگی قاچاق را از نمایند گی سامسونگ د ر عراق تحویل می‌گرفتند  بعد  از ورود  این کالا به کشور پول حاصل از فروش آن را به نمایند گی تحویل و به ازای آن د ستمزد  اند کی د ریافت می‌کرد ند .

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مد یره انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران د ر مورد  کاهش تولید  فولاد  د ر سال جاری گفت: ما د ر برنامه سال قبل حد ود  ۳۰ میلیون تن تولید  فولاد  د اشتیم که این رقم نیز محقق شد . برنامه امسال بین ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن تولید  بود  که د ر سه ماهه اول امسال یعنی د ر فصل بهار توانستیم رکود  خود  را بشکنیم و نسبت به مد ت مشابه سال قبل ۱۵ د رصد  افزایش تولید  د اشته باشیم ولی د ر تابستان به علت کمبود  برق، حد ود  ۵۰ د رصد  از تولید  خود  را نسبت به سه ماهه اول از د ست د اد یم که نسبت به تابستان سال گذشته کاهش ۳۵ د رصد ی را نشان می‌د اد . به نظر می‌رسد  که امسال نسبت به سال گذشته حد ود  ۱۰ د رصد  عقب هستیم. او افزود : از آنجا که سال شمسی با سال میلاد ی حد ود  ۴ ماه اختلاف د ارد ، د ر گزارش مجمع جهانی فولاد  د ر مورد  تولید  فولاد  ایران، معد ل کاهش تولید  را حد ود  ۵ د رصد  نشان می‌د هد  اما د ر عمل این میزان حد ود  ۱۰ د رصد  بود ه است. عضو هیئت مد یره انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران د ر مورد  علت این کاهش تولید  تصریح کرد : علت این امر کمبود  برق بود ، برق صنعت فولاد  د ر روز به ۱۰ د رصد  کاهش پید ا کرد ه بود  و شب‌ها می‌توانستند  کار کنند ، این مشکل حد ود  ۳ ماه وجود  د اشت. د ر این سه ماه اگر میزان تولید  ۵۰ د رصد  کاهش پید ا کرد ه باشد ، تاثیر آن د ر سال حد ود  ۱۲ د رصد  خواهد  بود  که کاهش ما ۱۰ د رصد ی بود ه است. او د ر اد امه اضافه کرد : صاد رکنند گان ما به علت این مشکلات نتوانستند  به تعهد ات خود  عمل کنند  و جریمه شد ند ، چون نمی‌توانستند  کالایی که باید  صاد ر کنند  را تولید  کنند . همه این عوامل موثر بود  تا کاهش صاد رات فولاد  د اشته باشیم.

رضا تقی‌پور انوری، عضو کمیسیون صنایع و معاد ن مجلس د ر گفتگو با خبرخود رو اظهار د اشت: یکی از ویژگی‌های قانون عام بود ن آن است و د ر اصلاح مصوبه ساماند هی صنعت خود رو، تعیین چارچوب و شاخص‌های وارد ات خود رو، نوع و استاند ارد  خود روهای وارد اتی، قیمت، سوخت و مسائلی از این قبیل به هیات وزیران واگذار شد ه است. وی افزود : مصوبه ساماند هی اصلاح طرحی بود  که د ر مجلس د هم مورد  ایراد  شورای نگهبان قرار گرفته بود  و نمایند گان د ر مجلس یازد هم به د نبال تد وین طرح جامعی برای خود رو بود ند  که به د لایلی، طرح جد ید  د ر رفت و برگشت‌ها هنوز به صحن علنی ارائه نشد ه است. این نمایند ه مجلس عد م تعاد ل بازار خود روی کشور را ناشی از کمبود  عرضه د ر مقایسه با تقاضا اعلام کرد  و گفت: د ر اصلاح ماد ه 4 این مصوبه، وارد ات و تسهیل شرایط وارد ات به عنوان راهکاری برای رفع بخشی از عد م تعاد ل بازار خود رو د ر نظر گرفته شد ه است. تقی‌پور انوری بیان کرد : د ر تد وین تبصره‌های ماد ه 4، سعی بر این بود ه که وارد ات محلی برای سود اگری نشود  و بد ین منظور مجوز وارد ات برای فعالان حوزه خود رو اعم از صاد رکنند گان خود رو، قطعات و خد مات مرتبط با نیرومحرکه صاد ر شد ه تا ارز حاصله د ر این بخش به مصرف برسد  و تا حد ود ی میان عرضه و تقاضا تناسب برقرار شود . وی توضیح د اد : ستاد  مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید  د ر د ستورالعمل‌ها با پیش‌بینی تمهید اتی مانع از بروز تخلف و قاچاق شود  و با وجود  سامانه‌های اطلاعاتی که اکنون د ر د سترس است و شناسنامه د ار شد ن صاد رات می‌تواند  مانع از بروز تخلفات شود . این نمایند ه مجلس گفت: به د لیل نقص اطلاعات یا عد م کیفیت اطلاعات ثبت شد ه امکان شناسایی و مبارزه با قاچاق د شوار است.

تجارت خارجی ایران د ر هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ مانند  ماه‌های پیش از آن، با رشد  قابل توجهی همراه بود  به نحوی که د ر این مد ت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد  و یکصد  میلیون د لار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مباد له شد . مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مد ت مشابه سال گذشته حاکی از رشد  ۴۳.۵ د رصد  از نظر وزنی و ۴۰ د رصد ی از نظر ارزش د لاری کالاها است. از میزان ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای مباد له شد ه د ر این مد ت، ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را صاد رات، به ارزش ۳۱ میلیارد  و یکصد  میلیون د لار تشکیل می‌د هد  که نسبت به مد ت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۰.۵ د رصد  و از حیث ارزشی ۴۲ د رصد  افزایش یافته است.