امکان ظهور ویروس جدید با سفر به کشورهای خارجی وجود دارد

تسهیل در سفر به کشور‌های خارجی و عدم کنترل لازم مسافران ورودی و خروجی به کشور می‌تواند سبب ظهور سریعتر امیکرون به کشور شود. چند روزی است که خبر‌هایی از انتشار سویه جدید کرونا با نام امیکرون در جهان در حال انتشار است. ویروسی که از در بوتساوانا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و به نظر می‌آید در این کشور، به ویژه در استان شمالی گائوتنگ" با دو کلانشهر پرتوریا و ژوهانسبورگ، شیوع یافته است.
در هنگ‌کنگ این سویه ویروس در کسانی شناسایی شده است که از آفریقای جنوبی به این کشور سفر کرده بودند. یک نفر نیز در رژیم صهیونیستی به این ویروس آلوده شده است که از سفر به "مالاوی"، کشوری واقع در جنوب شرقی آفریقا، بازگشته بود. نگرانی‌ها از شیوع این سویه جهش یافته در ایران نیز وجود دارد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در تاریخ ۷ آذر سال جاری درباره این ویروس اظهار کرد: با همه مراقبت‌ها احتمال ورود ویروس جدید به کشور وجود دارد و باید رعایت کنیم البته در آفریقای جنوبی درصد کمی از مردم واکسینه شده بودند و این در جهش ویروس موثر بوده است، با این حال ما باید واکسیناسیون را افزایش دهیم.
این در حالی است که آمار قابل توجهی از خروج مسافران از مرز ایران به ترکیه در فضای مجازی منتشر شده است. در بازه زمانی ۱۱ روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ نفر ایرانی از مرز‌های زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶ هزار و ۶۲۹ نفر به کشور برگشتند. هفته گذشته جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیف‌های چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد. هزاران ایرانی از مرز‌های زمینی و هوایی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند و مراکز تجاری وان در ترکیه بسیار پر ازدحام بودند و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند.
مرز‌های زمینی برای مسافران هشت کشور آفریقایی بسته شد، علاوه بر آن تعدادی از مرز‌های هوایی نیز به دلیل این سویه جدید مسدود شده است. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا سفر به کشور‌های همسایه یا برگزاری تور‌های گردشگری به خارج از کشور، چون تفلیس، تایلند، آنتالیا، دبی و ... باعث ورود سریعتر امیکرون به کشور نمی‌شود؟


نود و هفتمین داربی تهران با تساوی دو تیم استقلال و پرسپولیس تمام شد و دو تیم امتیازها را تقسیم کردند.
به گزارش ایسنا، در چارچوب هفته هشتم لیگ برتر ایران، بازی استقلال و پرسپولیس از ساعت ۱۶:۲۰ روز شنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی گلی در بر نداشت و دو تیم امتیازها را تقسیم کردند.
با این تساوی، پرسپولیس ۱۵ امتیازی شد و در رتبه سوم جدول قرار گرفت. استقلال هم با ۱۴ امتیاز موقتا به رتبه چهارم جدول راه یافت.
مودعود بنیادی‌فر قضاوت این دیدار را برعهده داشت.بهزاد غلامپور و فرزاد مجیدی از استقلال و یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس کارت زرد گرفتند.
نیمه اول
در دقیقه شش، مهدی ترابی در موقعیت نسبتا مساعدی شوت زد که ضربه او توسط مدافع استقلال منحرف شد و به کرنر رفت.
در دقیقه ۱۰ ارسال توپ به روی دروازه در داخل محوطه شش قدم روی سر ژستد فرود آمد که ضربه او ارتفاع زیادی داشت و توپ به بیرون رفت.
در دقیقه ۱۴، امیرحسین حسین‌زاده با نفوذ از عمق خط دفاعی پرسپولیس، با حامد لک تک به تک شد که کمک داور مسابقه این موقعیت را آفساید تشخیص داد.
در دقیقه ۲۰، وحید امیری موقعیت خوبی برای گلزنی داشت که شوت او بسیار بد بود و به بیرون رفت.
در دقیقه ۲۵، توپ ارسالی به داخل محوطه جریمه با شوت رودی ژستد در شرایط نامتعادل همراه بود که توپ او کم جان بود و حامد لک به راحتی آن را در آغوش گرفت.
نیمه دوم
در دقیقه ۴۷، ضربه سر وحید امیری از مقابل محوطه شش قدم در چارچوب استقلال نبود و به بیرون رفت.
در دقیقه ۵۰، نفوذ مهدی ترابی از سمت راست زمین استقلال و عبور از دو بازیکن حریف و ارسال او به مقابل دروازه به وحید امیری رسید اما این بازیکن نتوانست استفاده لازم را از این موقعیت ببرد و توپ او توسط استقلالی‌ها منحرف شد.
در دقیقه ۵۵، ارسال کرنر به روی دروازه پرسپولیس به دفع اشتباه مدافع پرسپولیس همراه بود که دروازه حامد لک را تهدید کرد.
در دقیقه ۶۲، ارسال وحید امیری در عرض محوطه جریمه استقلال قبل از رسیدن به عیسی آل‌کثیر با واکنش خوب سید حسین حسینی دفع شد.
در دقیقه ۸۸، ارسال توپ به مقابل محوطه جریمه پرسپولیس، با برخورد ژستد و فرجی همراه بود و این دو بازیکن زمین خوردند و توپ از مقابل دروازه عبور کرد ولی داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت که با اعتراض نیمکت استقلال همراه بود.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: در سیستم کنترل هوشمند کرونا که از نیمه آذر ماه اجرایی خواهد شد، محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشدند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود اما افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند. رضا نفیسی اظهار کرد: اگر سویه جدید کرونا در کشور شیوع پیدا کره و گسترش پیدا کند، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفرهای داخلی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند. وی افزود: در سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا که قرار است از دوشنبه ۱۵ آذر ماه اجرایی شود، افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد و بر این اساس جریمه‌ها اعمال می‌شود. پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد تغییری نکرده اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه نشده و مبتلا اجرایی خواهد شد. مدیرکل ادامه داد: افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر از افراد واکسینه نشده‌ها برای‌شان اجرایی می‌شود.

مهدی صباغ‌زاده معتقد است شورای صنفی نمایش بدون برنامه‌ریزی فیلم‌های زیادی را پشت هم اکران کرده و چنین وضعی باعث شده تا فیلم‌هایی مانند «رمانتیسم عماد و طوبا» تک سانس شوند. فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به نویسندگی و کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده برای نخستین بار در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر اکران شد. الناز حبیبی، حسام محمودی، و و زنده‌یاد علی انصاریان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. اکران عمومی «رمانتیسم عماد و طوبا» از اوایل آذر ماه آغاز شده و همان‌طور که از نام آن پیداست، قصه عاشقانه یک زوج را روایت می‌کند. این کارگردان می‌گوید: یک سری فیلم‌ها برای فروش باید اکران شوند و ما هم مخالف این موضوع نیستیم اما در شرایطی که به فیلم‌های دیگر لطمه وارد نکند. سال‌های گذشته شورای اکران داشتیم که فیلم‌ها را گروه‌بندی می‌کردند و هر کدام سرگروه اکران و چتر حمایتی داشتند. پس از سه هفته هم فیلم بعدی را نمایش می‌دادند اما اکنون بدون توجه به فیلم‌های دیگر، فقط اکران می‌کنند. هر بار که مردم سینما می‌روند یک فیلم می‌بینند نه ۵ فیلم. مخصوصا در این شرایط که هزینه سینما رفتن برای هر خانواده ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.