تهیه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم ها

وزیر کشور گفت: اکنون توپ مذاکرات در زمین طرف ها و کشورهای مقابل است و ایران و دولت سیزدهم به صورت جدی با دادن دو طرح به آن ها آمادگی خود برای ادامه مسیر مذاکرات و رسیدن به نتیجه را انجام داده است.احمد وحیدی گفت: طرف های مقابل برای دور بعدی مذاکرات در حال مذاکره با دولت های خود هستند و خواست ما این است کار عهدشکنانه ای که توسط امریکایی ها صورت گرفت و با بی عملی مفرط توسط کشورهای اروپایی که در مقابل عهدشکنی امریکایی ها روبه رو شد، جبران شود.وی تاکید کرد: ما نیز آمادگی داریم اگر آن ها به تعهدات خود که مهمترین آن لغو همه جانبه تحریم‌ها است، عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل کنیم.وی تصریح کرد: ما تاکنون آثار مثبتی از آن ها برای انجام تعهدات شان ندیده‌ایم و به آن ها بدبین هستیم.وزیر کشور بیان کرد: کار ما هیچ گونه وابستگی به آنها ندارد و بودجه ۱۴۰۱ نیز با فرض ادامه تحریم‌ها نوشته شده است. بودجه و حرکت اقتصادی ما کاملاً مستقل از مباحث تحریم خواهد بود و چه تحریم باشد چه نباشد اقتصاد ایران به جلو خواهد رفت؛ فقط آن ها هستند که ضرر خواهند کرد اگر که به تعهدات خود عمل نکنند.

 

جریان‌های سیاسی در پایین‌ترین سطح اعتبار بین مردم

فعال سیاسی اصلاح‌طلب از نارضایتی مردم نسبت به جریانات سیاسی خبرداد و گفت: امروز جریان‌های سیاسی پایین‌ترین سطح اعتبار را بین مردم دارند و جامعه به شدت از عملکرد آنها ناراضی است. علی صوفی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: دو اعتراض سال‌های ۹۶ و ۹۸ و مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ همه نشان از آن دارد که مردم از جریانات سیاسی بریده‌اند. وی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی کشور وضعیت بد معیشت مردم است و چشم‌انداز خوبی پیش رو نداریم گفت: انتظار می‌رفت دولت رییسی و کل قوا که یکدست شده تلاش کنند تا وضعیت را بهتر کنند و به این ترتیب نشان دهند وضعیت بد موجود نتیجه سیاست‌های حسن روحانی است، اما آنها اوضاع را بدتر کردند.وی افزود: تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید. فاجعه بی اعتمادی مردم را در جریان اصولگرا و اصلاح طلب مشاهده می‌کنید که دیگر بین مردم اعتباری ندارند از جمله مجلس اقلیتی که به هر حال نشان از آن دارد که هم کمترین اعتبار را میان مردم دارد. مقام معظم رهبری از همان ابتدا خطاب به دولت گفتند، اعتماد مردم را باید برگردانید اما این اعتماد از دست رفته به سادگی برنمی‌گردد و تا الان هم وضع بدتر شده است.

قرارگاه اقتصادی در وزارت دفاع
وزیر دفاع با بیان اینکه در وزارت دفاع ضرورت داشت در حوزه اقتصادی تمرکز ایجاد شود افزود: به همین منظور با هدف هماهنگی بیشتر بین بخش های اقتصادی و همچنین نظارت راهبردی بر فعالیت های مذکور، قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع تشکیل شد و امیدواریم این قرارگاه بتواند ظرفیت های مولد و بالقوه در وزارت دفاع را به شکل مطلوب مدیریت و در ریل بهره وری قرار دهد. به گزارش ایسنا امیر سرتیپ آشتیانی پایش محیط اقتصادی داخلی و خارجی، شناسایی فرصت های مرتبط با حوزه اقتصادی، سیاست گذاری اقتصادی در فعالیت های غیر نظامی، تعیین عرصه های مجاز و اولویت های سرمایه گذاری، ایفای نقش در فرآیند تعیین مدیران بنگاه های اقتصادی با رعایت تشریفات قانونی هر یک از بنگاه ها، مشارکت با سایر دستگاه ها و بخش های خصوصی و نظارت راهبردی در عرصه های اقتصادی را از جمله ماموریت های قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع عنوان کرد.

تلاش اسرائیل برای تغییر موضع آمریکا
تایمز آو اسرائیل مدعی شد که بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل و دیوید بارنیا، رئیس موساد، در جریان دیدارهای این هفته خود در واشنگتن با مقامات ارشد دولت بایدن، آمریکا را برای انجام حمله نظامی به اهداف ایرانی تحت فشار قرار خواهند داد. به گزارش ایلنا منابعی که نامشان منتشر نشده اعلام کردند که گانتز و بارنیا طرفین آمریکایی خود را ترغیب خواهند کرد تا «طرح بی » را در قبال ایران توسعه دهند، زیرا مذاکرات متوقف شده هسته‌ای در وین را فرصتی برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای اتخاذ موضع تهاجمی‌تر نسبت به جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.بنا بر ادعای این گزارش، اسرائیلی‌ها در کنار درخواست برای تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، از آمریکا خواهند خواست تا علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد.

لحن ایران نشانگر فضای مثبت مذاکرات
نماینده روسیه در مذاکرات برجامی در وین در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه کشورمان درباره دو سندی که هیأت مذاکره‌کننده ایران به تازگی به طرف‌های مقابل ارائه کرده است، پیامی در توئیتر منتشر و تاکید کرد که لحن این اظهارات نشان می دهد فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد. به گزارش ایسنا، میخاییل اولیانوف در پیام خود نوشت: از نظر من، لحن این اظهارنظرات نشان می‌دهد که فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد. همانطور که بارها به تمامی شرکای خود در مذاکرات وین گفته‌ام، صبر، فقط صبر و می‌توانیم به زبان مشترک برسیم. بیایید از نتیجه‌گیری‌های عجولانه پرهیز کنیم.

گرفتن فکر لحظه‌ای جسارت از دشمن
فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان کشوری امن در سطح منطقه و جهان شناخته می شود افزود: چشمان بیدار سربازان کشورمان در حفظ و حراست از کیان ایران اسلامی، فکر لحظه ای جسارت و تعدی را از دشمن زبون گرفته است. به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ دوم علی حدادی سامانی نگاه به سربازان را در ارتش نگاهی توام با برادری، مهربانی و دلسوزی پدرانه دانست و گفت: سربازان به عنوان آینده سازان و امیدهای کشور عزیزمان می توانند در بسیاری از زمینه های علمی، دانشگاهی، صنعتی، پزشکی و... منشاء تحول و پیشرفت‌های خیره کننده‌ای برای ایران اسلامی باشند.

موفقیت مذاکرات نیازمند تغییر مواضع
استاد دانشگاه جورج تاون گفت: اگر طرفین برجام تغییری در مواضع خود ندهند، شانس موفقیت مذاکرات وین کم خواهد بود.شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مواضع ایران و دیگر طرف‌های برجام با یکدیگر فاصله زیادی دارد. اینکه ایران اصرار دارد همه تحریم‌ها یک جا رفع شوند و همچنین به خصوص در این مورد که ایران می‌خواهد تمامی تحریم‌ها برداشته شود و در ازای آن اقدامی صورت ندهد، به واقعیت روی زمین نزدیک نیست و این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی می‌خواهند این اقدامات همگام باشند. اگر طرفین تغییری در مواضع خود ندهند، شانس موفقیت مذاکرات کم خواهد بود.

مسئولان روی زخم مردم نمک نپاشند
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مجلس و دولت یک نظرسنجی علمی بگذارند نمی‌گویم مطابق با اصل ۵۹ قانون اساسی رفراندوم راه بیندازند؛ یک نظر سنجی انجام دهند مبنی بر این که مردم تحمل دارند یا خیر؟ می‌خواهند با تحریم‌ها همراهی کنند یا خیر؟ بهتر است کاری نکنیم که بر زخم مردم نمک بپاشیم.علی محمد نمازی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: افراد زمانی که پست‌شان تغییر می‌کند، نظرشان هم عوض می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: چرا زمانی که روحانی رأس کار بود بیان می‌کردند که مردم تحمل‌شان تمام شده و چرا برای آنان و رفع گرانی کاری نمی‌کنید؟ چرا برای بیکاری فکری نمی‌کنید؟

اتحاد برای توسعه همکاری‌های منطقه
مشاور رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با طلعت بیک مصدق اف رییس شورای امنیت ملی قرقیزستان گفت‌: ما و شما هرچند مرز مشترک نداریم ولی در یک منطقه قرار داریم و مانند همسایه هستیم و مشترکات فراوان فرهنگی، دو ملت را به یکدیگر نزدیک کرده است. به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی گفت: باید از ظرفیت های بالقوه ای که بر اساس اشتراکات دو ملت است استفاده کنیم و آنان را تقویت نماییم و باید ارتباط قوی تری داشته باشیم و خوشبختانه این مسیر بسیار هموار و در اختیار قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همکاری های همه جانبه می باشد.

رییسی از کنترل تورم خبرداد

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: در حالی رییسی گزارش عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم را از تلویزیون به نمایش گذاشت که مدیریت مشکلات به صورت گسترده را مطرح می کرد. رییسی از کنترل همه چیز در این مدت کوتاه سخن بر زبان آورد اما از بحران هایی که در این 100 روزه به وجود آمده و دامن گیر اقتصاد و سیاست خواهد شد، چیزی نگفت. رییسی از کنار دلار 31 هزار تومان، برنج کیلویی 60 هزار تومان، پراید 180 میلیون تومان، اعتصابات کارگری، گرانی های گسترده کالاها و خدمات و بسیاری بحران های دیگر بسادگی گذشت بدون توجه به اینکه مردم در انتظار شنیدن راهکار برای حل آنها هستند. بااین وصف رئیس جمهور با اشاره به واردات گسترده واکسن و واکسیناسیون گفت: امروز خدا را شاکریم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدی پیدا کرده است .
به گزارش ایسنا ، ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی خبری با اشاره به اینکه مشکلات را با کمک مردم حل خواهیم کرد گفت: خوشحالیم فضای کسب و کار دوباره دارد رونق می‌گیرد و به رغم مشکلات در کشورهای اطراف، بسیاری از شهرهای ما جز چند شهر در وضعیت خوبی قرار دارد که این هم دارد دنبال می شود. وی گفت: در استانها پروژه جدید آغاز نمی کنیم. آنقدر پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که برای ده ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد. من جایی نمی روم کلنگ جدید بزنم همین کلنگ هایی که زده شده باید پیگیری شود.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های اولویت دار دولت، نان و معیشت مردم است گفت: در شرایطی که دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد اقداماتی در این بخش انجام شود. ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود و باید رفع نگرانی می‌شد. امروز تامین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده که نگرانی نداریم و در حوزه گندم هم مشکلی نیست و نگرانی از این جهت وجود ندارد.
رییسی یادآور شد: از ابتدا موضوع حقوق کارکنان دولت در مرداد ماه مطرح بود که از کدام منبع و بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حقوق را پرداخت کنیم. امروز سه ماه می گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود.
وی افزود: دولت هر ماه علاوه بر هزینه‌های خود، ماهیانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای دولت قبل را باید پرداخت کند. این فاکتورها همان سر رسید اوراق مشارکت است و تاکید شد که از بانک مرکزی قرض نگیریم.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه استقراض از بانک مرکزی به معنای خلق پول و دارای آثار تورمی است، گفت: قرار شد از این به بعد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس باشیم و در بودجه ۱۴۰۱ هم تلاش شد ساختارهای بودجه طوری تنظیم شود که ضد تورم باشد.وی با بیان اینکه گزارش مراکز آمار در این مدت حاکی از کنترل تورم است، گفت: این موضوع باید ادامه یابد تا گرانی کنترل شود. مساله سوم هم بحث تامین کالای مورد نیاز مردم و نظام توزیع کالاهای مورد نیاز است که در توزیع کالاها متاسفانه شاهد صف‌هایی بودیم که با کرامت مردم همخوانی نداشت. امروز توزیع با استفاده از خدمات و کسب و کار نوین هوشمند انجام می‌شود و این کار در برخی استان‌ها شروع شده است.
رییسی ادامه داد: معاون اول مسئول ستاد تنظیم بازار است و در ستاد اقتصادی دولت هم مسئولان بحث می کنند تا کالای مورد نیاز مردم به سهولت به دستشان برسد و مردم نگرانی در این جهت نداشته باشند.رییس‌جمهوری گفت: یکی از درآمدهای دولت، درآمد بر مالیات است. باید از این درآمد به درستی استفاده شود. فرار مالیاتی همه را رنج می‌دهد. افرادی هستند که درآمد سرشاری دارند و از مالیات فرار می‌کنند.رییس‌ دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت منبع درآمد دیگر دولت است، گفت: دولت باید زمین و امکانات را به کار بگیرد. امکاناتی امروز وجود دارد که به آن توجه نشده است دولت باید نسبت به همه آنها توجه کند. با این کار می‌توانیم کشور را بدون اینکه اقدامات دولت آثار تورمی داشته باشد اداره کنیم.
وی افزود: با کسری جدی بودجه مواجهیم و باید تا آخر سال این موضوع را حل کنیم. درآمدها باید افزایش یابد و هزینه‌ها را کاهش دهیم. راه انجام این کار کمک دولت و مجلس است تا به سمت افزایش درآمد و کاهش هزینه برویم. دولت پرخرج نباید داشته باشیم.
رییسی درباره مذاکرات برای رفع تحریمها تاکید کرد: از آغاز دولت دو کار را آغاز کردیم؛ یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها که در قرارگاهی با مسئولیت معاون اول رییس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت و دیگری موضوع رفع تحریم‌ها بود.وی یادآور شد: فکر می‌کردند در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم و حرفی برای گفتن نداریم درحالی که برای دنیا ثابت شد ایران عزت‌مندانه و مقتدرانه در مذاکرات حاضر شد. دو متن ارائه دادیم که این متون کاملا بر اساس آنچه در برجام است، ارائه شد و کار دنبال می‌شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع رفع تحریم‌ها با قوت دنبال شد و مساله خنثی سازی تحریم‌ها هم دنبال می‌شود، تصریح کرد: با این همه اقتصاد و بودجه ۱۴۰۱ را با این مسائل ارتباط نمی‌دهیم و هر دو مساله را دنبال می‌کنیم.
وی درباره کنترل قیمت اجناس و نظام عدالت توزیع و کوتاه کردن دست دلالان گفت: سامانه جامع باید فعال شود. بخش های مختلفی سامانه دارند اما جامعیت ندارد و به هم متصل نیست که نمی توانیم بهره مندی کامل از آن داشته باشیم. باید بنادر و گمرکات و بخش های وزارت صمت به یکدیگر متصل شوند. رییسی ادامه داد: سامانه جامع تجارت و سامانه جامعی که بتواند به موقع وضعیت مالی و اقتصادی را تشخیص دهد و بتواند تبادلات را کاملا رصد کند، که در این صورت فرار مالیاتی کمتر اتفاق می افتد. بزودی این سامانه جامع مورد بهره برداری قرار می گیرد و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.رییس جمهوری با اشاره به مصوبات مجلس درباره فضای کسب و کار و رونق تولید گفت: باید دست های ناسالم را قطع کنیم و دولت مصمم است که روابط ناسالم را خاتمه دهد چرا که این روابط ناسالم به کشور و بازار ضربه می زند.
رئیسی با اشاره به رویکرد دولت درباره ارز ترجیحی گفت: در قانون ۸ میلیارد برای تامین کالاهای اساسی در سال جاری پیش بینی شده است. این رقم در آغاز به کار دولت سیزدهم تمام شد. ما هم به مردم گفته بودیم که کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نمی دهیم و مردم را غافلگیر نمی کنیم.رییس جمهوری گفت: تمهیداتی در دولت اندیشیده شده که بتوانیم دست دلال ها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و مردم بهره مند شوند.
وی افزود: قول دادم و دوباره می گویم در تصمیمات اقتصادی مردم را غافلگیر نخواهیم کرد و با مردم همه مسایل را در میان می گذاریم. اگر اصلاحات و اقداماتی انجام دهیم، هم از نظر اقتصادانان و اندیشمندان بهره مند می شویم و هم مردم و بازار را در جریان می گذاریم.رییس دولت سیزدهم درباره واقعی کردن پرداخت یارانه‌ها و مشترکان پرمصرف گفت: از پرمصرف ها باید وجهی که مدنظر است دریافت شود. کم مصرف ها هم که مصرف خود را انجام می دهند و نسبت به بعضی دهک ها هم که باید مساعدتی انجام شود.
رییسی درباره سند تحول دولت گفت: از آغاز به کار دولت سیزدهم نگارش سند تحول آغاز شد که بیش از ۱۵ اندیشکده در این زمینه با دولت همکاری دارند. سند تحول با در برگرفتن موضوعات مختلف در کشور آماده است و بودجه سال ۱۴۰۱ ، مبتنی بر این سند تدوین شده است. این سند بسیار مهمی است چون رسالت دولت تحول است و محور تحول هم عدالت است.

معاون رئیس جمهور از درخواست‌های محقق نشدنی انتقاد کرد

معاون پارلمانی رییس جمهور از نمایندگان خواست محدودیت های دولت را در نظر داشته باشند و گفت: برخی نمایندگان توقع ۲۰ پروژه بزرگ دارند که اجرای همه آنها در توان دولت نیست. انتظار داریم نمایندگان واقع بین باشند. به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی گفت: ۲۵۵ مورد سوال از دولت انجام شده و به ۴/۵ برابر قبل رسیده که این حق نمایندگان است، ولی اگر وزرا دائم قرار باشد به سوالات پاسخ دهند به کار خود نمی رسند. ۱۰۰ سوال را فقط سه نماینده مطرح کرده اند. بیشترین سوال از وزارت نیرو شده است. وزیر جدید که نقشی در مسایل کم آبی نداشته، ولی ۳۹ سوال از او طرح شده است‌. برنامه ریزی برای حل بحران آب انجام شده و دولت توان خود را برای حل بحران به کار برده است. عهد دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است نمایندگان صبر کنند اگر کم کاری شد، سوال کنند ولی تازه کار شروع شده است. حسینی با اشاره به اینکه رییس جمهور و معاونان رییس جمهور در دسترس نمایندگان هستند، گفت: نمایندگان بجای تذکر از ما توضیح بخواهند. ‌۳۶ نماینده درباره انتصاب فامیلی تذکر داده اند. ما از آنها خواستیم مصادیق این انتصاب ها را به ما اعلام کنند ولی آنها گفتند نگاه ما این است که این چنین انتصاب هایی انجام نشود یا گفتند ما از رسانه ها شنیدیم که تقاضای ما بررسی دقیق از سوی نمایندگان است. اگر ما در پاسخ به نمایندگان کوتاهی کردیم، نمایندگان تذکر و سوال خود را از تریبون اعلام کنند. نمایندگان توقع کار از دولت دارند و توقع ما هم این است که دولت تضعیف نشود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص روند مذاکرات هسته ای بیان کرد: تیم مذاکره کننده با ایده های خاص و تیم جامع وارد مذاکرات شده و برخلاف دوره های قبل تیم کاملی دارند که حتی از نظرات معاونت حقوقی هم استفاده می کنند. آن ها متون پیشنهادی خود را آماده کرده اند و حالت انفعال ندارند. به هر حال آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم ها را بردارد. تیم مذاکره کننده ما با اختیار کامل در مذاکرات حضور یافته است و از منافع کشور دفاع می کند. در دوره گذشته هم هشت سال مذاکره شد و این گونه نبود که در دور اول مذاکرات به نتیجه برسد. توافق زمان بر است و دولت شتابزده عمل نمی کند.

خداییان از برخی رویکردها پرده برداشت

رئیس سازمان بازرسی با انتقاد از طرح موضوعاتی مبنی بر وجود فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی در برخی تریبون‌ها گفت: گاهی ملاحظه می‌شود برخی افراد که مترصد فرصتی برای مطرح کردن خود هستند، در جهت تضعیف اقتدار کشورمان و ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم، با دشمن هم نوا شده و با بکاربردن عناوین عام، همه مسئولان را مفسد معرفی می‌کنند، درحالی‌که رهبری بارها تاکید فرموده‌اند فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد. به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خداییان ادامه داد: دشمنان سعی می‌کنند همه مسئولان را مفسد جلوه دهند در حالی‌که این ادعا خلاف واقع است، البته سازمان بازرسی مصمم است معدود افرادی که با کم‌کاری، سهل‌انگاری و سوءاستفاده از جایگاه و مقام خود، بر ادعای دشمنان نظام صحه می‌گذارند را سریعا شناسایی و به طرق قانونی با آن‌ها برخورد ‌کند.
عضو شورای‌عالی قوه‌قضاییه با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی دستگاهی تخصصی است و به جای شعار، باید مبارزه با فساد را در عمل و با بستن گلوگاه‌ها نشان دهد، تصریح کرد: بازرسان این سازمان وظیفه دارند انحصار را شناسایی و شفافیت را پیگیری کنند؛ چراکه فساد در نقاط کور و تاریک اتفاق می‌افتد و اگر عملکرد همه مسئولان شفاف باشد به فکر انحراف نمی‌افتند.وی به بیان انتظارات افراد جامعه از سازمان بازرسی پرداخت و بیان داشت: انتظار از سازمان بازرسی این است که در کنار همه قوا، یک ناظر دقیق باشد و با گزارش صحیح و به موقع، هر نقطه سیاهی را شناسایی و به موقع برخورد نماید.
رییس سازمان بازرسی نکاتی که باید در بازرسی‌ها مورد توجه قرار گیرد را یادآور شد و گفت: هر بازرس باید دغدغه کار داشته و تکلیف‌مدار باشد و به صورت شبانه‌روزی، بخش زیرمجموعه خود را مورد نظارت قرار دهد.خداییان شناسایی آسیب و هشدار پیش از وقوع آن را امری ضروری دانست و بیان داشت: سازمان بازرسی به عنوان یک چشم بینا باید نسبت به شناسایی آسیب قبل از تبدیل شدن به بحران اقدام کند و برخورد لازم را صورت دهد.این مسئول عالی قضایی خطاب به بازرسان و سربازرسان معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی، تاکید کرد که در تهیه گزارشات باید دقت لحاظ شود و همواره خدا و قانون مدنظر قرار گیرد.

خطیب زاده هرگونه توافق موقت یا گام به گام را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس پیش نویس‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها و اقدامات جبرانی به طرف‌های مقابل داده‌ایم مذاکره می‌کنیم و اساسا چیزی به نام توافق گام به گام یا موقت مطرح نیست.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده با بیان اینکه آخر این هفته دور بعدی مذاکرات وین آغاز می‌شود گفت: روز گفت و گوها را آقای مورا و آقای باقری مشخص می‌کنند. این دیپلمات عالیرتبه اظهار کرد: طرفهای مقابل هیچ ایرادی بر متون ایران در برجام نگرفتند و تنها از بررسی و عدم تامین همه آن سخن گفتند.وی افزود: به دلیل برخی بدعهدی ها و بی عملی هایی که پیش از این اتفاق افتاد؛ اگر راستی آزمایی‌ها انجام نشود، به اذعان خود غربی‌ها هیچ کار و فعالیت تجاری و اقتصادی با ایران قابل انجام نخواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هیات ایرانی با تعامل و انعطاف وارد وین شد اما طرف مقابل تعامل و انعطاف لازم را ندارد، اظهار کرد: منتظر دریافت نظر طرف های مذاکره درباره این دو سند هستیم. وی درباره گفت: مذاکرات را در درون اتاق های مداکرات پیگیری می‌کنند. ما دو پیشنهاد را براساس نشست‌ها و مذاکرات قبلی به صورت مکتوب ارائه کردیم. اولی درخصوص رفع تحریم هاست که در چارچوب کارزار فشار حداکثری بعد از ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال شده و موارد جزیی و بند بند در متن این سند نوشته شده است. وی در خصوص مباحث مطرح شده بعد از گفت و گوهای وین گفت: آنچه میگویم روایت آمریکایی از ماجرای وین نیست بلکه یک روایت ایرانی، دقیق و بدون غلوهای معمول است که در تحلیل های رسانه ای غربی دیده می‌شود. تیم مذاکرات ایران با یک اراده جدی و برای دستیابی به یک توافق خود به وین تیم اعزام و وارد گفت و گوها شد و اساساً توافق خوب را هم در راستای تعهداتی می‌بیند که همه طرف های برجام دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متاسفانه رویکرد طرف‌های اروپایی و ایالات متحده به انجام تعهداتشان حداقلی است و این نگاه حداقلی باعث شد مذاکرات به نقطه‌ای رسد که طرف‌های اروپایی فوراً درخواست بازگشت به پایتخت‌های خود و مشورت کنند. این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از این تصمیم اعلام کرد تا هر زمان که لازم است می تواند در وین بماند تا به توافق‌های لازم در خصوص متون برسد اما به دلیل اصرار طرف مقابل برای بازگشت به پایتخت و مشورت، جمهوری اسلامی توقف را پذیرفت.