راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع فولادی

نشست بررسی راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن، صنایع فولادی و مواد نفتی در محل استانداری با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیر کل بنادر و دریانوردی و مدیران کل استان و مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، چادرملو برگزار شد.
در این نشست که در محل استانداری برگزار شد مدرس خیابانی؛ استاندار سیستان و بلوچستان ضمن بر شمردن قابلیت‌های معدنی استان گفت: ظرفیت‌های استان همچون وجود بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار و معادن غنی در حوزه سنگ آهن، ذخایر طلا و مس مختص همین استان است و ورود بنگاه‌های بزرگ کشور همچون ذوب آهن اصفهان میتواند پرچم دار و پیشرو در توسعه استان باشد. یزدی خواه؛ مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نیز با استقبال از سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان خصوصاً در بندر چابهار اظهار داشت: تمایل ذوب آهن اصفهان برای سرمایه‌گذاری در این استان در سه بخش معدن، بندر چابهار و آبهای ژرف می‌باشد. در ادامه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان ضمن استقبال از شرکت ذوب آهن اصفهان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: ما در واگذاری اراضی پسکرانه ای هیچ محدودیتی نداریم.

 

آموزش تخصصی سامانه جامع اطلاعات مکانی

مدیر عامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: دوره پنجم آموزش های تخصصی سامانه جامع اطلاعات مکانی شرکت ملی گاز ایران در استان بوشهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان بوشهر، مدیر عامل این شرکت گفت: این دوره آموزشی به پیشنهاد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران با هدف ارائه آموزش تخصصی سامانه GIS با همکاری شرکت صفا رایانه و میزبانی شرکت گاز استان بوشهر برگزار شد.رحمانی افزود: این نشست آموزشی از تاریخ هفتم آذرماه به مدت چهار روز برگزار شد و شامل آشنایی با سامانه و آموزشهای تخصصی در این زمینه بود و البته با برگزاری کارگاه عملیاتی ،تبدیل اطلاعات مکانی استانهای حاضر در این نشست نیز مورد بررسی قرارگرفت. وی گفت: با توجه به‌ اینکه سامانه که از نیازهای مبرم شرکتهای گاز استانی است مقرر گردید با رفع نواقص و اصلاحات موجود ، در پنج استان فراخوان شده عملیاتی شود. مدیر عامل شرکت گاز استان بوشهر در ادامه افزود: با توجه به اینکه داده های GIS در این شرکت انجام شده است ، سامانه مذکور در این شرکت مورد بهره برداری قرار گیرد.

طرح تولید محصول غذایی
سالم در قم اجرا شد
تجارت - قم؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح تولید محصول غذایی سالم در سطح گلخانه‌ها، باغات و مزارع قم در حال اجراست.محمد علی سلامی بیان کرد: در کنار موضوع راهبردی تامین امنیت غذایی، تولید محصول غذایی سالم‌ نیز همواره در دستور کار کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم بوده و با همکاری کشاورزان استان برای تحقق آن تلاش کرده‌اند.وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای ارتقا کیفیت محصولات تولید شده این بخش، افزود: برای موفقیت اجرای طرح تولید محصولات غذایی سالم در قم، انجام فعالیت‌های ترویجی مورد نیاز ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت کشاورزان استان در این زمینه،‌ دنبال می‌شود.وی ادامه داد: در همین رابطه کمیته تخصصی غذای سالم نیز در سازمان جهاد کشاورزی قم تشکیل ‌شده‌است که پس از ارزیابی‌ بر مبنای استانداردهای تعیین شده محصولات کشاورزی استان در زمان‌بندی مشخص نشان غذای سالم را دریافت می‌کنند.سلامی تاکید کرد: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص توصیه‌های فنی لازم را به بهره‌برداران ارائه می‌کنند تا محصولات کشاورزی تولید شده در قم علاوه بر افزایش کمی دارای کیفیت مورد قبول نیز باشد.وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای برای تامین امنیت غذایی و تولید محصولات غذایی سالم در استان، بیان کرد: بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان، تولید محصولات گلخانه‌ای با رعایت استانداردهای کمی و کیفی مورد نظر در قم گسترش می‌یابد. گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

دیدار شهردار رشت با مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان
تأکید بر افزایش همکاریهای دو جانبه در دیدار شهردار رشت با مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در دیدار سید امیر حسین علوی شهردار رشت با وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان موضوعات مدیریت شهری و ارتباط آن با حوزه آب منطقه ای مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.در دیدار سید امیر حسین علوی شهردار رشت با وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان موضوعات مدیریت شهری و ارتباط آن با حوزه آب منطقه ای مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.سید امیر حسین علوی شهردار رشت به همراه سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با حضور در دفتر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با ایشان دیدار و پیرامون همکاری مشترک بین این دو دستگاه خدمت‌ رسان به گفتگو پرداختند. در این دیدار راهکارهای افزایش تعامل بین شهرداری رشت و شرکت آب منطقه ای گیلان و هم ‌‎افزایی در زمینه موضوعات مدیریت شهری به‌ خصوص در حوزه آب منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر افزایش مشارکت و همکاریهای دوجانبه تأکید شد. شهردار رشت با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی شهرداری و شرکت آب منطقه ای برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر پروژه‌های در دست اجرا، ارتباط تنگاتنگ و همکاری این دو دستگاه را فراهم کننده رضایت مندی شهروندان دانست و ابراز امیدواری کرد با تعامل بیشتر و گسترش همکاریها، مشکلات موجود هرچه سریعتر مرتفع گردد.

رفع ۳۶ نقطه حادثه‌خیز
در جاده‌های استان همدان
همدان- مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان گفت: تعداد ۳۶ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان شناسایی‌ و رفع شده است. صفر صادقی راد با بیان اینکه براساس پیگیری‌ها از قبل تعداد ۱۱۶ نقطه دارای تصادف در استان شناسایی شده است، افزود: در همه این نقاط الزامات ایمنی، آشکارسازی‌ها و مجموع اقدامات زودبازده انجام شده است.وی ادامه داد: تعدادی نقطه جدید تصادف نیز با همکاری پلیس راه در استان شناسایی شده و پس از تشریح در ستاد مرکزی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رفع حادثه‌خیزی این نقاط نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه با شناسایی نقاط جدید و نقاط بازمانده از قبل درمجموع ۸۳ نقطه حادثه‌خیز داریم، تصریح کرد: با بهبود شرایط اعتباری تخصیص منابع ملی و استانی سعی داریم به فراخور آن‌ها این نقاط نیز رفع حادثه‌خیزی و اصلاح شوند.صادقی راد خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته، تعداد ۳۶ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده در استان رفع حادثه شده است.

۳هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب
در خوی واگذار شد
ارومیه - معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی گفت: تا پایان آبان امسال، سه هزار و ۴۹۲ فقره انشعاب آب و فاضلاب در این شهرستان واگذار شده است. رعنا قدردان با بیان اینکه ۳۸ درصد از این تعداد را انشعاب فاضلاب و ۶۲ درصد را انشعاب آب تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری ۱۳۳۳ فقره انشعاب فاضلاب به مشترکان واگذار شده و ۱۱۳۲ فقره انشعاب فاضلاب نصب شده است.

مدرسی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان را تشریح کرد:

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حضور و سرمایه‌گذاری ذوب آهن اصفهان در این استان راه را برای بنگاههای بزرگ اقتصادی باز می‌کندتا با سرمایه گذاری لازم از ظرفیت‌های معدنی منطقه در جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران اسلامی استفاده شود.
حسین مدرسی خیابانی در نشست بررسی راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن سیستان و بلوچستان که با حضور مدیرعامل و سرمایه‌گذاران ذوب آهن اصفهان و برخی بنگاه های اقتصادی کشور برگزار شد اظهارداشت: خیلی از ظرفیت‌های معدنی این استان ناشناخته بوده و نیاز است با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها زمینه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی فراهم شود. وی افزود: باید از ظرفیت‌های بی شمار معدنی سیستان و بلوچستان در جهت توسعه و پیشرفت این استان استفاده کنیم زیرا ما قابلیت‌های خوبی در این زمینه داریم.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای تنها بندر اقیانوسی کشور و ظرفیت‌های بی شماری در حوزه اشتغال دریا محور است. وی با بیان این که سیستان و بلوچستان یک‌ هزار و ۶۰۰ کلیومتر مرز با ویژگی‌های خاص با سایر کشورها دارد تصریح کرد: طبیعت بکر این استان یکی از مهم ترین مزیت‌های گردشگری و کشاورزی است.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: وجود معادن طلا، مس و منیزیت در سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد و می‌تواند باعث توسعه و ایجاد اشغال پایدار برای جوانان جویای کار در این استان شود. وی ادامه داد: مسئولان و دولت به سیستان و بلوچستان بدهکار هستند و باید نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان در جهت ایجاد اشتغال و توسعه آن داشته باشند زیرا این یک تکلیف ملی است تا شاخص‌های توسعه‌ای افزایش یابد.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ذوب آهن اصفهان می‌تواند به عنوان پیشکسوت در حوزه معادن و سرمایه‌گذاری عمل کند و باعث انتقال تجربیات و جذب بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور به این استان شود. وی افزود: ذوب آهن اصفهان همچنین می‌تواند یک سایت و پایانه صادراتی در یکی از مرزهای سیستان و بلوچستان ایجاد کند تا عبور مرور و تجارت تسریع شود. مدرس خیابانی تصریح کرد: شرایط ویژه ای برای سرمایه‌گذاران بزرگ در سیستان و بلوچستان ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران درگیر بوروکراسی اداری نشوند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این شرکت سعی دارد با کمک مردم و ظرفیت‌های موجود استان در میدان توسعه پایدار اقتصادی جنوب شرق کشور ایفای نقش کند. منصور یزدی زاده افزود : یکی از مصادیق و عوامل حضور ذوب آهن اصفهان در منطقه اجرای خط آهن چابهار - زاهدان است که در توسعه منطقه نقش مهمی دارد. وی با اشاره به این که سیستان و بلوچستان را منزل خودم می‌دانم و به این منطقه احساس تعلق می‌کنم خاطرنشان کرد: تمام تلاش و توان خود را در جهت توسعه این منطقه به کار می‌گیرم.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به این که شرکت‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند قرار است در حوزه معادن سیستان و بلوچستان نیز وارد کار و تلاش شده تا بتوانیم نقش خوبی در توسعه و امنیت پایدار این منطقه ایفا کنیم. وی گفت: ذوب آهن سالانه بیش از یک میلیون تن واردات مواد اولیه دارد که به‌صورت عمده شامل زغال‌سنگ و کُک است، در سفر به سیستان و بلوچستان قرار شد تمرکز بیشتری برای واردات مواداولیه از طریق بندر چابهار داشته باشیم.
یزدی زاده گفت: در حوزه صادرات نیز با توجه به این که اخیراً با امضای تفاهم نامه‌ای ارتباط ما با پاکستان برای سرمایه‌گذاری مشترک برقرار شده، استان سیستان و بلوچستان به سبب داشتن مرز‌های طولانی با این کشور مسیر بسیار خوبی برای افزایش این ارتباطات است که از آن بهره خواهیم گرفت. وی خاطر نشان ساخت: در همین زمینه سعی داریم با ایجاد یک سایت یا گمرک اختصاصی در یکی از سه مرز میرجاوه، خاش و چابهار فرایند صادرات محصول و واردات مواد اولیه را تسریع کنیم.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به پیشنهاد استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر حفر یک حلقه چاه ژرف از ۱۰ حلقه چاه تصویبی در سیستان برای تامین آب مورد نیاز واحد‌های وابسته به ذوب آهن در این استان بیان کرد: با توجه به حضور شرکت شستا وابسته به تامین اجتماعی در سیستان و بلوچستان در یک کنسرنسیوم مشترک با شرکت صدرتأمین در رابطه با ایجاد نیروگاه و حفر و بهره برداری از چاه ژرف در این استان هماهنگی و مذاکره خواهیم کرد تا انشاا... موضوع مطرح وبه صورت مشترک وارد این فاز شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: ارسال اثر به سومین دوره برگزاری کنگره ملی عقیق و ارغوان نسبت به دوره قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. عمران خودآموز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به پایان مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این کنگره افزود: در مجموع ۲۳۸ اثر از ۲۴ استان به زبان‌ها و گویش‌های مختلف سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره با محور شعر اربعین در آیینه اقوام ایرانی ارسال شده است.
وی ادامه داد: این کنگره از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با هدف معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با محوریت امام‌حسین(ع)، تجلی همگرایی اقوام ایرانی در ایینه شعر اربعین و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام محورهای کنگره امسال را شامل اربعین حسینی و حماسه عاشورا و با زبان‌ها و گویش‌های مختلف بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، فارسی (به استثنای فارسی معیار)، کُردی، گیلکی، لری، لکی، مازنی و مرکزی عنوان کرد. خودآموز معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده روی اربعین حسینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی را از اهداف کنگره ملی عقیق و ارغوان برشمرد.وی ادامه داد: بخش اصلی این کنگره با محورهای اربعین حسینی و حماسه عاشورا در زبان ها و گویش های مختلف بومی کشور بوده و بخش ویژه نیز با محوری فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام ویژه شاعران بومی سرای استان ایلام برگزار می شود. وی اظهار کرد: این دوره کنگره در شهرستان مهران برگزار می‌شود و دبیرخانه اجرایی جشنواره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و انجمن شعر و ادب مهران مستقر که اخختامیه آن پایان آذرماه جاری برگزار خوالهد شد.

رضا امینی شهردار اهواز به اتفاق معاون فنی و عمرانی، معاون حمل و نقل و ترافیک و از پل ششم فولاد بازدید کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز ،شهردار اهواز در این بازدید اظهار کرد: با توجه به سرقت و مشکلات پیش آمده برای پل فولاد لازم بود از نزدیک در محل حاضر شده و بازدیدی داشته باشم.
وی افزود: هر چند از نظر تقسیمات کشوری و محدوده بندی بین شهرها، پل فولاد خارج از محدوده مصوب اهواز و در محدوده شهرستان کارون است و براساس قانون شهرداری اهواز اجازه ورود به این محدوده را ندارد، اما به جهت همکاری با شهرداری کارون و نیز مدیریت دغدغه مند استان، در محل حاضر شدیم تا بتوانیم هر چه سریعتر مشکل را برطرف کنیم.شهردار اهواز ادامه داد: بار ترافیکی ناشی از انسداد پل فولاد بر روی معابر اصلی اهواز بویژه جاده های ساحلی افتاده و گاها ترافیک سنگینی شده است. از این رو در تلاشیم با تمهیداتی معضل را به حداقل برسانیم.
رضا امینی شهردار اهواز تاکید کرد: در هر صورت همه ما مسئولین شهری و استانی در برابر جان و مال شهروندان مسئول هستیم و باید با همکاری و همفکری سریعتر مشکل را برطرف کنیم.امینی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به پل بیان کرد: بر اثر سرقت انجام شده، بخش هایی از پل در سطح و در سازه های پایین دچار عوارضی شده و نیاز به تعمیر و بهسازی دارد.شهردار اهواز در پایان ابراز امیدواری کرد: پس از بهسازی و تعمیرات پل فولاد، تمهیدات لازم به منظور حفاظت از پل فولاد صورت گیرد. رضا امینی شهردار اهواز همچنین از وضعیت پروژه دانشگاه شهید چمران و پل راهنمایی نیز بازدید کرد.
گفتنی است در پایان نیز شهردار اهواز در فرمانداری حضور پیدا کرد و در این جلسه مقرر
شد از آن‌جایی که این موضوع یک چالش‌ بین سازمانی است شهرداری اهواز تلاش‌ می کند این چالش ها را برطرف کند.

مدیرعامل شركت شهركهاي صنعتي آذربايجان شرقي گفت: عملیات اجرایی احداث پست فوق شهرك صنعتي سرمايه گذاري درحال اجرا بوده وبا احداث اين پست 80 مگاولت آمپر به برق شهرك اضافه خواهد شد. به گزارش روابط عمومي شركت شهركهاي صنعتي آذربايجان شرقي سيد مرتضي نيرومند اسكويي صبح امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت : با توجه به نياز واحدهاي صنعتي در حال توسعه و ارتقا به انرژي برق ، ايجاد پست فوق توزيع دايمي شهرك در دستور كار و اولويت شركت برق منطقه اي آذربايجان و شركت شهرك هاي صنعتي استان قرار گرفت كه با پيشرفت فيزيكي مناسب در حال اجرا مي باشد در فاز اول اين پست بصورت بخشی از طرح کلی بایک ترانس ۳۰مگاولت امپر احداث می گردد.. و وي گفت : احداث خط ۲ مداره ۱۳۲ کیلوولت در حدود حدود ۲ کیلومتر رو به اتمام است و پست ١٣2/٢٠ كيلوولت در فاز نهایی با دو ترانسفور موتور( ۲×۴۰ ) جمعاً به ظرفيت ٨٠ مگاولت آمپر با اعتبار بالغ بر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان با همكاري شرکت برق منطقه ای استان، شرکت شهرک های صنعتی احداث می شود.مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان در خصوص اتمام پروژه عنوان كرد :انشاءالله عملیات احداث پست فوق توزیع در شهرك صنعتي سرمايه گذاري خارجي در تابستان سال١٤٠١ به بهره برداري خواهد رسيد.وي گفت : احداث خط ۲ مداره ۱۳۲ کیلوولت در حدود حدود ۲ کیلومتر رو به اتمام است و پست 132/20 كيلوولت در فاز نهایی با دو ترانسفور موتور( ۲×۴۰ ) جمعاً به ظرفيت ٨٠ مگاولت آمپر با اعتبار بالغ بر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان با همكاري شرکت برق منطقه ای استان، شرکت شهرک های صنعتی احداث می شود.

صنعت برق نقش بی‌بدیلی در توسعه دیگر صنایع دارد و استفاده از شیوه‌های نوین در این حوزه به دلیل بالا بودن رشد تکنولوژی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. آمارهای صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که صادرات برق در بخش‌های مختلف از جمله تجهیزات، خدمات و توزیع برق توان بالایی دارد.
به گزارش روزنامه تجارت، حسین سلیمی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان: صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیرگذاری چشمگیری بر سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد. به طوری که رشد اقتصادی کشورها به شدت به صنعت برق وابسته است و به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. مزیت‌های انرژی الکتریکی از قبیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به سایر انواع انرژی بر اهمیت آن می‌افزاید.
صنعت برق عهده دار مدیریت عرضه و تقاضای برق بوده و نقش محوری در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خوداتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند. مدیریت عرضه و تقاضا و دسترسی عادلانه همگان به برق مطمئن و پایا و متناسب با ظرفیت های ملی به عنوان اساسی ترین اهداف صنعت برق کشورها است.
رشد فزاینده مصرف برق و نیاز به سرمایه‌گذاری متناسب با مصرف، ارتباط تنگاتنگ توسعه کشور و تامین انرژی الکتریکی، لزوم رصد حرکت‌های نوین اقتصاد جهانی، وجود تنگناها از قبیل محدودیت‌های اعتبار ناشی از انحصار دولتی صنعت برق،‌ ناتوانی دولت برای تامین مالی لازم جهت سرمایه‌گذاری‌های روز افزون مورد نیاز، فرسودگی خطوط انتقال و پست‌های فشار قوی از عمده‌ترین مسایل و مشکلات صنعت برق به حساب می‌آید. اهمیت نقش صنعت برق در الگوی اقتصاد مقاومتی بدان اندازه است که می توان آن را موتور توسعه اقتصادی کشور به شمار آورد. صنعت برق کشور در چند دهه اخیر از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. رشد مناسب ظرفیت‌های نیروگاهی نصب شده و شبکه‌های انتقال و توزیع، قرارگرفتن در جمع کشورهای برتر تولید کننده برق جهان، تعمیق ساخت اکثر تجهیزات و ملزومات این صنعت، صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت بوده است. برق نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به دلیل ضرورت نیاز در فرآیند تولید کالا و محصولات و در نهایت تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند. در واقع انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می‌شود، ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید درجوامع مختلف دارد.