لزوم گوگرد زدایی از مازوت توسط پالایشگاه‌ها

مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی گفت: طبق نتایج تحقیقات نصب فیلتراسیون در نیروگاه‌ها جهت کاهش میزان آلایندگی سوخت مایع به دلیل مصرف بالای آب و تولید پسماند گچی عملا بی‌فایده است. ساناز جعفرزاده، مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه نصب فیلترها رافع معضل خوردگی و آسیب تجهیزات نیروگاهی ناشی از آلودگی اولیه گوگرد در سوخت مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها نمی‌باشد، افزود: به استناد دو مطالعه مذکور راهکار حل مسئله انتشار ترکیبات اکسید گوگردی، تعهد وزارت نفت به اجرای ماده 18 قانون هوای پاک و استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به صنایع است. جعفرزاده با تاکید بر اینکه نصب تجهیزات فیلتراسیون در نیروگاه‌ها ضمن مصرف حجم بالای آب و کاهش میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی موجب تولید ‌پسماند گچی می‌شود، افزود: این درحالی است که در صورت رفع آلودگی گوگرد موجود در مازوت توسط پالایشگاه‌ها سوخت مناسب‌تری تحویل نیروگاه‌ها و سایر صنایع خواهد شد. وی با اشاره به اینکه پروسه تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی ناشی از احتراق سوخت فسیلی بوده و هیچگونه ماده شیمیایی در این فرایند اضافه نمی‌شود، ادامه داد: بدیهی است در صورت تحویل مازوت گوگردزدایی شده‌ به نیروگاه‌ها، استفاده از این سوخت برای تولید برق با آلایندگی بسیار کمتری همراه خواهد بود.

 

مصرف گاز هر ایرانی حدود ۶ برابر میانگین مصرف دنیاست

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه بیشترین مقدار مصرف انرژی در کشور در بخش‌های غیرمولد است، اگر این حد بالای مصرف در بخش‌های مولد بود، سبب چند برابر شدن تولید ناخالص داخلی ما می‌شد، اما مشکل اینجاست که بیشتر مصرف انرژی ما در بخش غیرمولد به‌ویژه بخش خانگی است. حسینعلی محمدحسینی با بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع مسئله جدیدی نیست، اما متأسفانه به‌دلیل سرمای زودرس و مصرف فزاینده‌ای که بخش خانگی بر ما تحمیل کرده و رعایت نکردن الگوی مصرف که مختص امسال هم نیست، ناترازی در بخش تولید و مصرف به وجود آورده تا بر رعایت مصرف بهینه در این فصل از سال بیشتر تأکید شود. وی ادامه داد: ما کشوری با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستیم که باز هم متأسفانه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بی‌پی با وجود جمعیت کمتر، با ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هستیم. مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این در حالی است که آمریکا با ۸۳۲ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه نخست، روسیه با ۴۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه دوم و چین با ۳۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه سوم مصرف قرار دارند.

کشف 5861 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز
با کشف ۷۲ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز در یک هفته گذشته، تعداد مراکز کشف شده غیرمجاز کشور به ۵۸۶۱ مرکز رسید که این مراکز برقی معادل تولیدیک نیروگاه به بزرگی ۹۰۰ مگاوات را مصرف می کردند. برآوردها حاکی از مصرف بیش از ۲۰۰۰ مگاوات از برق تولیدی کشور در بخش استخراج رمزارز است که برای تامین این میزان باید سه نیروگاه احداث شود. آخرین خبرها در این باره حاکی از این است که با تلاش‌های صورت گرفته و تحلیل‌های انجام شده در مصرف شبکه، در هفته جاری تعداد ۷۲ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور شناسایی شد، ۲۲ درصد از موارد کشف شده از محل گزارش‌های مردمی و ۳۵ درصد نیز با استفاده از تحلیل الگوی مصرف صورت گرفته بوده است. مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق در این رابطه گفت: برخوردها با مراکز غیرمجاز رمز ارز جدی‌تر خواهد بود و درصورتی که دستگاه‌های این افراد شناسایی و کشف شود، علاوه بر مجازات قبلی بر اساس مقراراتی که اخیرا به وزارت نیرو ابلاغ شده است، انشعاب این افراد قطع خواهد شد.

قیمت فروش نفت عربستان
به آسیا افزایش یافت
عربستان قیمت رسمی فروش انواع نفت خام خود در ماه ژانویه را برای عرضه به مشتریان آسیایی برای دومین ماه پیاپی افزایش داد و در ماه گذشته شاهد افزایش قابل توجه درآمد در بازار تک‌محموله‌ای خاورمیانه بود. افزایش قیمت روز یکشنبه (۱۴ آذرماه) آرامکو با وجود تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس)، برای ادامه افزایش عرضه به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژانویه انجام شد. آرامکو قیمت رسمی فروش ماه ژانویه نفت خام «سبک عربی» را برای عرضه به مشتریان آسیایی ۳ دلار و ۳۰ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد که این نرخ ۶۰ سنت بالاتر از ماه دسامبر بود.

سایه اُمیکرون برسر کنفرانس انرژی آمریکا
کنگره نفت جهان هفته جاری در حالی در هیوستون آمریکا آغاز شد که بسیاری از مدیران و وزیران انرژی به دلیل شیوع واریانت جدید اُمیکرون و محدودیتهای سفر، در این رویداد غایب بودند. کنفرانس چهار روزه امسال که برگزاری آن سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی به تاخیر افتاده بود، هر سه سال بازیگران بزرگ صنعت نفت را گرد هم می آورد.

کشف 5861 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز

گروه زیربنایی- مسلم پاک گهر: همواره یکی از راه های مهم و اصلی ورود ارز به کشور از طریق فروش نفت بوده است. همچنین وابستگی اقتصادی ما به فروش نفت اهمیت در اختیار داشتن بازار نفت جهانی را برای کشورمان بیش از پیش نمایان می کند. حال از زمان اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه دولت آمریکا بر صنایع نفتی کشور، فروش نفت ایران تا حد قابل توجهی کاهش یافته و بسیاری از مشتریان خود را به واسطه ی تحریم ها از دست داده است. بر کسی پوشیده نیست که اعمال این تحریم ها وضعیت اقتصادی کشور و به خصوص مردم را تحت تاثیر زیادی قرار داده است. اما از طرفی دیگر صنایع نفتی نیز نیازمند جدی سرمایه گذاری هستند و طبق گفته وزیر نفت چنانچه 160 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری نشود در آینده ای نه چندان دور به وارد کننده نفت تبدیل خواهیم شد. حال بنا به گفته ی کارشناساسان حوزه انرژی برای بهبود اوضاع نفت باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود.

باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود
مرتضی بهروزی‌فر درباره اینکه صنعت نفت چقدر به توافق در مذاکرات هسته‌ای نیاز دارد، به خبرنگار ایلنا گفت: ما در صنعت نفت با دو مسئله کوتاه‌مدت و بلندمدت مواجهیم، در کوتاه‌مدت فروش و انتقال نفت است که اگر برجام وجود نداشته باشد و مشکلات ناشی از تحریم‌های امریکا حل نشود، فروش دچار مشکل می‌شود و مسلما نمی‌توانیم در حد توان کشور تولید و صادرات داشته باشیم و آنچه را هم که صادر می‌کنیم با شرایط خاص و شاید با تخفیف ویژه و هزینه اضافه برای تغییر داکیومنت و تغییر پرچم خواهیم بود. وی افزود: از سوی دیگر امکان انتقال عادی پول به کشور وجود ندارد یا باید تهاتر کنیم و ممکن است مجبور شویم کالایی را که نیاز نداریم بخریم و یا حتی کالایی را به ما بفروشند که خودشان هم نیاز نداشته باشند و یا اینکه درصد عمده پول هم در کشور مقصد نفت ما بلوکه شود مانند آنچه اکنون اتفاق افتاده است. این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در بلندمدت نیز طبق گفته وزیر نفت برای بهبود وضعیت صنعت نفت 160 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، حتی بنده معتقدم به 250 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، اگر حتی تکنولوژی را هم کنار بگذاریم، امکان تامین این حجم از سرمایه بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد زیرا از کل عواید صادرات نفت 14.5 درصد متعلق به صنعت نفت است، یعنی باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود و این در حالی است که هزینه‌های دیگر و تعمیر و نگهداری نیاز نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: یعنی عملا حتی اگر برجام اجرایی و تحریم هم لغو شود، اگر نتوانیم موانع سرمایه‌گذاری خارجی را برطرف کنیم برای حفظ و بهبود وضعیت موجود دچار مشکلات عدیده خواهیم بود. بعبارت دیگر چنانچه سایه تحریم‌ها از اقتصاد و کشور بر طرف نشود کاری از دست صنعت نفت برنمی‌آید. بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: قدم اول برجام برداشته شدن محدودیت فروش نفت و انتقال پول به داخل کشور است، مسلما اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت به آن نیاز وافر دارد، مردم وضعیت کنونی اقتصاد را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند و نیازی به گفتن نیست، مشخص است وضعیت اقتصاد کشور به‌سامان نیست و دچار مشکلات عدیده هستیم که با برداشته شدن موانع ناشی از تحریم مشکلات ابتدایی حل می‌شود و می‌توانیم معیشت مردم را بهبود ببخشیم.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم سرمایه خارجی و تکنولوژی وارد کشور شده و وضعیت اقتصاد که صنعت نفت بخشی از آن است دچار تحول شده و درخور جمهوری اسلامی باشد، مسلما باید موانع سرمایه‌گذاری در ایران برداشته شود و این قدم مسلما بعد از برجام برداشته می‌شود.

بیشترین تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور به واسطه محدودیت صنعت نفت بوده است
جلال میرزایی نیز اظهار داشت: رابطه بین تحریم و وضعیت صنعت نفت کاملا واضح است، زیرا بیشترین تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور به واسطه تحریم صنعت نفت بوده است. وی با اشاره به تاثیر لغو تحریم بر صادرات و افزایش درآمدهای کشور گفت: تاکنون به همان نسبت که صادرات نفت ما کم شد، از درآمدهای کشور هم کاسته شد و این مسئله روی اقتصاد و معیشت مردم تاثیر گذاشته است، ضمن اینکه صنعت نفت ما غیر از کاهش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی آسیب‌های دیگری را هم در حوزه سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه‌ای متحمل شده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهرجدید پرند گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند باقی مانده که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسند. محسن وطن خواهی گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند باقی مانده که حدود ۳ هزار واحد، در صورتی که منابع مالی آن تامین شود تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. وطن خواهی گفت: تنها تعدادی از واحد‌های مسکن مهر مربوط به پروژه‌ها کیسون باقی مانده که امیدوار هستیم با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم این پروژه‌ها را هم به اتمام برسانیم. مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند ادامه داد: شرکت کیسون از سال ۹۸ و ۹۹ با افزایش هزینه‌های بسیار مواجه شده است. دولت اجازه داده برای تسریع در سرعت اجرای واحد‌ها بخشی از هزینه‌های ساخت از طریق منابع داخلی پرداخت شود.

مسوول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور گفت: همزمان با گسترش سویه جدید کرونا (اومیکرون) مقررات پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر و کنترل خدمه با سختگیری بیشتری اعمال می‌شود. چنگیز جوادپور از سختگیری در بنادر کشور برای کنترل شرایط بهداشتی کشتی‌ها خبر داد و افزود: پروتکل اصلی سازمان بنادر در قبال کشتی‌های ورودی به بنادر این است که هیچ کشتی‌ قبل مشخص شدن وضعیت کرونای خدمه، نمی‌تواند کنار اسکله پهلو بگیرد. مسوول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور ادامه داد: هیچ دستورالعمل جدیدی از طرف وزارت بهداشت به سازمان بنادر ابلاغ نشده است، اما پروتکل‌های قبلی کرونایی با سختگیری بیشتری در بنادر اجرایی می‌شود. وی گفت: بر این اساس روند اجرایی مقررات پهلوگیری کشتی در بنادر تشدید و با سختگیری بیشتری اجرایی می‌شود.

دسترسی گران به تنها وام مسکن
در حالی که تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم خریداران، تسهیلات از محل اوراق است، این ابزار در معاملات امروز به نرخ‌های نجومی رسید.
اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه ۱۵ آذر فرابورس، در بازه قیمتی ۸۴ تا ۸۸ هزار تومان قرار گرفت و سبب شد تا رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به هفته‌های اخیر که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۷۰ هزار تومانی رسیده بود، نشان دهد. در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های شهریور، مهر و آبان سال گذشته (تسه های ۹۹۰۷ و ۹۹۰۸، ۹۹۰۶) در معاملات دیروز بازار سرمایه ۸۲ تا ۸۳ هزار تومان بود در معاملات امروز در حدود ۸۶ تا ۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.
اوراق تسهیلات مسکن صادره در زمستان سال گذشته (تسه های ۹۹۱۰ و ۹۹۱۱) هم در حالی که دیروز به ترتیب ۸۲ و ۸۳ هزار تومان فروخته شده بودند، امروز ۸۶ هزار تومان به فروش رسیدند.
اوراق تسهیلات صادره در سال جاری نیز در همین محدوده‌های قیمتی در معاملات امروز به فروش رسیده‌اند.
با توجه به اینکه سقف تسهیلات مسکن در تهران برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان است، برای دریافت این تسهیلات متقاضیان می‌بایست ۹۶۰ برگه با قیمت متوسط هر برگه ۸۵ هزار تومان خریداری کنند که به ۸۱ میلیون تومان می‌رسد.

کاهش میزان ابطال پروازها
امبرایربراساس اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، درصد پروازهای تاخیردار به کل پروازها در مهرماه سال جاری نسبت به ماه شهریور افزایش یافته است.
آمار منتشر شده توسط گروه اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و همچنین در همین مدت، متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار ۸۱ دقیقه بوده است.
در این ماه از میان ۱۵ هزار و ۳۰۳ پرواز خروجی، ۴ هزار و ۲۲۰ پرواز با تاخیر انجام شده که این رقم نسبت به ماه پیش از آن، یعنی شهریور۱۴۰۰، ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وزیر راه و شهرسازی برای ۲ سال آینده سیاست‌گذاری گرد:

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تداوم مأموریت‌های دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده را نوسازی خواهد کرد. رستم قاسمی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی دو مأموریت عمده در حوزه حمل و نقل و همچنین مسکن دارد، گفت: در بخش حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند و در این خصوص وزارت راه برنامه‌هایی دارد. همچنین در بخش مسکن که یکی از مأموریت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است از تجربه‌های متعدد در ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و مسکن ملی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم را در برنامه قرار داده است، استفاده می‌شود.

پیش‌بینی مشارکت ۵ تا ۶ میلیونی متقاضیان مسکن در سامانه نهضت ملی
قاسمی حجم تولید مسکن در نهضت ملی را حجم بزرگی برشمرد و افزود: هم‌اکنون میزان پیش‌بینی شده برای تولید مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن حجم بزرگی است که با برنامه‌ریزی این کار در حال عملیاتی شدن است. این حجم از تولید مسکن اولاً نیاز کشور است و در مدت کوتاهی که ثبت‌نام آغاز شده و بسیاری از شهرها هنوز سایت شأن باز نشده است حجم بسیار گسترده‌ای از مردم متقاضی مسکن هستند و پیش‌بینی می‌شود بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کنند. همچنین با توجه به اینکه با روال عادی امکان صاحب خانه شدن مردم وجود نداشت، دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در قالب قانون جهش تولید مسکن و تصویب آن در مجلس تقویت کرد. قانون جهش تولید مسکن کمک می‌کند تا ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد. وی یادآور شد: در قانون جهش تولید مسکن تسهیلات خوبی نیز پیش‌بینی شده و در این ساختار که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور قرار دارد، اختیاراتی نیز در حوزه مسکن به وزارت راه و شهرسازی داده شده است. امیدواریم با این مجموعه اقدامات به تولید مسکن سرعت بدهیم و مشکل مردم را در حوزه مسکن حل کنیم.
قاسمی توضیح داد: در برخی از شهرهای مختلف کشور احداث واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین زمین برای بیش از نیمی از ۴ میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده و سازوکار مناسب برای تحقق آن در حال شکل گرفتن است. تسهیلات نیز توسط بانک مرکزی به تمامی بانک‌های کشور برای پرداخت تسهیلات ابلاغ شده است و هم اکنون مانع جدی برای پرداخت تسهیلات به اجرای طرح وجود ندارد. سهمیه استان‌ها تعیین و توافقنامه‌هایی با برخی از دستگاه‌ها منعقد شده است و مقرر شده تا از توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده بشود که از جمله این دستگاه‌ها که با آن توافقنامه امضا شد، بنیاد مستضعفان است که توافق شد تا یکهزار هکتار از زمین‌های خود را به اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص دهد.

بازآفرینی شهری در ۱۴۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازآفرینی اعلام کرد: بازآفرینی شهری یکی از مأموریت‌های اصلی وزارتخانه است که برای آن برنامه‌هایی تدوین شده است. هم‌اکنون حدود ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور را بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور نیز در این بافت‌ها ساکن بوده و بنا به دلایل متعدد از جمله مهاجرت و اشتغال و سایر دلایل در حال افزایش است. با توجه به اینکه این بافت‌ها و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق آسیب‌پذیر هستند و این موضوع به لحاظ اجتماعی و فرهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در آن بافت‌ها شده است در خصوص این بافت‌ها باید با صرف هزینه و اجرای بازآفرینی شهری اقدام کرد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند اعتبار فراوانی است، توضیح داد: اگرچه منابعی که مورد انتظار اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت‌های هدف است از روش‌های معمول قابل تأمین نیست اما با اراده می‌توان این مسیر را پیمود. خوشبختانه بازآفرینی شهری نیز می‌تواند از مزیت نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن استفاده کند. که در این کار با هم فکری یکدیگر و هماهنگی می‌توانیم با فرماندهی آقای آئینی اهداف دولت سیزدهم را در اجرای بازآفرینی شهری محقق کنیم.

بازآفرینی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال
عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری این مطلب که توزیع کار و نوسازی در اجرای طرح بازآفرینی در دو گام ۲ ساله انجام خواهد شد، اعلام کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را در محلات هدف بازآفرینی با زمانبندی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

نقدینگی به سمت مسکن و اجرای عملیات زیرساختی هدایت شود
قاسمی با اشاره به اینکه بخشی از مردم در بافت‌های فرسوده و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی شرایط مناسبی ندارند، گفت: اگرچه در کشور مشکلاتی داریم، اما نقدینگی در کشور کم نیست که اگر این نقدینگی به سمت مسکن و کارهای زیرساختی هدایت شوند این حجم پاسخگوی بازآفرینی شهری و تحقق اهداف آن خواهد بود. وی تاکید کرد: در قانون بودجه برای ساخت آزادراه‌ها، بودجه مناسبی پیش‌بینی شده است و در عین حال در حوزه مسکن نیز تسهیلات بانکی مناسب است که می‌تواند پاسخگوی نیاز مسکن کشور باشد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه پرداخت سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن توسط بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده و بانک‌ها مکلف به پرداخت آن هستند، اعلام کرد: امیدوار هستیم نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت بازآفرینی شهری آغاز شود و طبق زمان بندی پیش برود.

متوسط عمر جاده‌های کشور ۲۰ سال است
قاسمی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بعد از مسکن، حمل و نقل است که امروز وزارتخانه در تمامی حوزه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، جاده‌ای، ریلی) نیازمند طرح جامع و تغییر اساسی و بنیادین است. در بخش ریل به برنامه پیش‌بینی شده دست نیافتیم. همچنین در بخش جاده نیز عمر متوسط جاده‌ها در کشور حدود ۲۰ سال است و بخشی از جاده‌ها نیز عمر ۳۰ ساله خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و این روند هم به لحاظ اقتصادی و هم برای بهره‌برداری‌های مناسب مسیری نیست که باید طی می‌شد. وی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی نیز شرایط به همین گونه مساعد و مناسب نیست. بنابراین موضوع حمل و نقل نیازمند تحول جدی در کشور است.