مردم از جمهوری اسلامی انتظار فساد ندارند

وزیر دادگستری گفت: علت احساس فساد وجود فساد است و مردم از حکومت جمهوری اسلامی انتظار فساد ندارند اما گاهی وضعیتی مثل تحریم‌های ظالمانه پیش می‌آید که باعث می‌شود مردم حساس‌تر شوند.به گزارش ایلنا، امین‌حسین رحیمی گفت: بزه‌دیده فساد کسی است که مجبور است به عنوان مثال برای گرفتن یک خدمت عمومی، رشوه پرداخت کند. در کشور ما وقوع فساد زیاد نیست اما ادراک و احساس فساد زیاد است و رتبه خوبی در این خصوص نداریم و اگر جامعه احساس کند برای گرفتن خدمت عمومی باید رشوه پرداخت کند بسیار بد است.وزیر دادگستری ادامه داد: باید تلاش کنیم بزه‌دیدگانی که احساس فساد می‌کنند به حداقل برسند. وی گفت: باید بین سازمان‌های مرتبط برای مبارزه با فساد هماهنگی اتفاق بیافتد. هم‌چنین در مرجع ملی مبارزه با فساد باید منافذ فساد را شناسایی کنیم و از تجربه‌های کشورهای دیگر که تجربه مبارزه با فساد را داشتند هم استفاده کنیم.وزیر دادگستری گفت: اصلا پذیرفته نیست در حکومت جمهوری اسلامی رتبه احساس و ادراک فساد بالا باشد و اگر برای مردم احراز شود که اراده مبارزه با فساد وجود دارد مطمئنا در شاخص ادراک فساد رتبه‌ای که در حال حاضر داریم را کسب نمی‌کنیم.

 

آمریکا به دنبال احیای داعش و تداوم بحران‌آفرینی

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، با تبیین شرایط حاکم بر منطقه گفت: آمریکا از فروپاشی داعش در سوریه و عراق و پیروزی جبهه مقاومت که موجب افزایش قدرت راهبردی این جبهه شده به شدت عصبانی است و به دنبال بحران آفرینی های جدید است. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی، توطئه ایجاد بحران امنیتی در سوریه را یک طرح آمریکایی - صهیونیستی ذکر کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک آن که می تواند امنیت کل منطقه را دچار آسیب کند، هشدار داد.دبیر شورای عالی امنیت ملی بابیان اینکه اشغالگری از سوی هر کشوری در سوریه موجب استمرار ناامنی و گسترش دامنه خشونت خواهد شد گفت: سرنوشت هرگونه تجاوز و اشغالگری در تاریخ جز عقب نشینی و شکست خفت بار چیز دیگری نبوده است. وی با محکوم کردن تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه این حملات را در استمرار تجاوزات وحشیانه این رژیم به فلسطین و لبنان برشمرد و تصریح کرد: مقاومت و ستیز قهرآمیز، تنها راه دفع غده ی سرطانی صهیونیسم از منطقه است.شمخانی با اشاره به روابط راهبردی ایران و سوریه در حوزه های سیاسی و امنیتی، تسری آن به سایربخش ها به ویژه حوزه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

بازگشت اموال فرهنگی به کشور مبدا
با همراهی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای به تصویب رسید که آثار و اموال تاریخی کشورها باید به مبدا برگردد. اما نکته منفی این قطعنامه، عطف به ما سبق نشدن آن ست. به گزارش صداوسیما، نماینده ایران در سازمان ملل، طی سخنانی در این نشست خواستار آن شد که آثار تاریخی کشورها از جمله ایران که در گذشته منتقل یا به سرقت رفته اند نیز مشمول این قطعنامه شود.

اصرار آمریکا به ادامه تحریم ها
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درپاسخ به اینکه وقتی امارات در بحبوحه مذاکرات می گوید«من یک فصل جدید با ایران می خواهم» گفت: چیزی که از نظر من در زمینه برجام و مذاکرات وین مهم تر از همه است، اجرای تحریم‌هاست. ما به وضوح گفته ایم تحریم های ما پابرجا هستند و تا زمانی که بتوانیم بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام داشته باشیم، پابرجا می مانند. به گزارش ایسنا ند پرایس، ادامه داد: اگر بتوانیم در سراسر منطقه تنش زدایی کنیم، منطقه را از طوری که سالها پیش به نظر می رسید و احتمال داشت به سمت درگیری کشیده شود، بازگردانیم، این موضوع خوب است حتی موقعی که در حال به کار گرفتن تمامی انواع ابزارهایمان برای اعمال فشار مناسب بر ایران هستیم تا به محدودسازی قابل راستی آزمایی و دائمی برنامه هسته ای ایران کمک کنیم.

مدیر مسول بورس نیوز مجرم شد
سخنگوی هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی گفت: هیات منصفه مدیر مسئول پایگاه خبری بورس نیوز را به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر بود با اکثریت آرا در موضوع اتهام، مجرم دانست.به گزارش ایلنا، احمد مومنی راد افزود: پرونده دیگر مربوط به متهم مدیر مسئول حبرگزاری راه دانا به اتهام نشرمطالب غیر واقع به قصد اضرار به غیر بود که با توجه به رضایت مشروط شاکی و تقاضای استمهال وکیل متهم، دادگاه با این تقاضا موافقت کرد و رسیدگی به آینده موکول شد.

آمریکا تحریم‌ها را لغو کند
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: دور هفتم مذاکرات در وین آغاز شد. اگرچه هیچ پیشرفتی در مذاکرات به دست نیامد، اما همه طرف‌ها با جدیت اعلام کردند که برجام دقیقاً همانطور که هست، باید احیا شود. همچنین با توجه به شش دور مذاکرات قبلی، طرفین درباره لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای گفت‌وگوهای مفصلی انجام دادند و طرف ایرانی سندها و اصلاحیه‌هایی را پیشنهاد کرد. به گزارش ایلنا ژائو لیجیان تاکید کرد: در شرایط کنونی، همه طرف‌ها باید به مذاکره پایبند باشند و برای رسیدن به اجماع و پیشبرد روند مذاکرات تلاش کنند. این مذاکرات به درک مواضع ایران کمک می‌کند. اکنون، مهم تلاش برای دستیابی به توافق در مورد اجرای فوری برجام در اسرع وقت است.وی افزود: آمریکا به عنوان طرفی که با خروج از برجام عامل بحران هسته‌ای کنونی است، باید همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، چین و سایر طرف‌ها را لغو کند و ایران هم به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند.

ایران به دنبال راهکاری جامع
دیپلمات روس در توئیتی تاکید کرد که ایران به دنبال راهکاری جامع است.به گزارش ایلنا، میحائیل اولیانوف در توییتی نوشت: قطعاً، هیچ منافاتی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد اما این حق مسلم ایران است که موضع خود را تعیین کند. احتمالاً این نشان می‌دهد که تهران انتظار دارد که بدون وقفه یک راه‌حل و راهکاری جامع پیدا شود.

حمایت کره جنوبی از مذاکرات وین
معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی بر حمایت کشورش از مذاکرات وین تاکید کرد.به گزارش ایلنا، جونگ کان چوی در توییتی نوشت: با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات وین با هدف احیای برجام گفت‌وگو کردیم. تلاش‌های دیپلماتیک، سخت است اما در نهایت نتیجه می‌دهد. ما شدیدا از تلاش اعضا برای تداوم مذاکرات وین حمایت می‌کنیم.

حمایت مودی و پوتین از برجام
وزارت خارجه هند اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «نارندارا مودی»، نخست وزیر هند پس از دیدار دوجانبه خود با صدور بیانیه‌ای از برجام حمایت کردند. به گزارش ایلنا پوتین و مودی بر اهمیت اجرای کامل برجام تاکید و از تلاش‌های با هدف احیای زودهنگام توافق هسته‌ای با ایران و تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره حمایت کردند.

آمریکا بدنبال دیپلماسی در وین
سخنگوی کاخ سفید در مورد دیدار مجازی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، گفت: این فرصت وجود خواهد داشت که گفت‌وگویی درباره موضوعات مرتبط با منافع دوجانبه مطرح شود، چه توان هسته‌ای ایران به عنوان یکی از اعضای مذاکرات گروه ۱+۵ باشد و چه دیگر مسائل مرتبط با ثبات راهبردی که قبلا در گذشته در آن زمینه‌ها همکاری داشته‌ایم.
جن ساکی درباره سفر دیوید بارنِئا رئیس موساد به واشنگتن و دیدار او با ویلیام برنز رئیس سیا و پافشاری او بر موضع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران‌ گفت: هر رئیس جمهوری طیفی از انتخاب‌ها را پیش رو دارد. من نمی‌خواهم از این جایگاه به آن‌ها بپردازم. رویکرد ما،‌ تمایل ما هنوز در پیش گرفتن یک مسیر دیپلماتیک است.

خداییان احکام جدید مفسدان را تشریح کرد

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: در ماجرای تجمع اصفهان نزدیک ۱۳۰ نفر بازداشت و برایشان قرار صادر شد و برخی هم بلافاصله آزاد شدند. به جز افرادی که تیراندازی داشتند و جرم‌شان به نحوی که مخل امنیت است بقیه با قرار کفالت آزاد شدند یا در جریان آزادی هستند.
به گزارش ایلنا، ذبیح الله خدائیان در نشست خبری گفت: یکی از پرونده‌های مربوط به مفسدان اقتصادی که افرادی اقدام به کلاهبرداری شبکه‌ای کرده و با این اقدام خود در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کردند به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند از جمله این افراد علیرضا برخوردار کاشانی که به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد. یکی از شقوق این حکم، رد یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مجید اسکندی به اتهام مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای منتهی به اخلال در نظام اقتصادی و تخلف از تعهدات ارزی، به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی؛ امین پور متین فرزند محمد حسین به ۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال؛ محمد حسین پور متین به سه سال حبس و جزی نقدی و حدود ۸ نفر دیگر به حبس‌های از یک تا سه سال و جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.
خداییان با تاکید بر اینکه یکی از پرونده‌هایی که اخیرا منتهی به صدور حکم قطعی گردید پرونده مربوط به تعاونی اعتباری وحدت بود گفت: نسبت به جمع آوری اموال این تعاونی اقدام و طلب بیش از ۹۹ درصد افراد متضرر پرداخت شد. طلب کسانی که تا یک میلیارد تومان طلبکار بودند پرداخت شد و حدود ۲۸۰ نفر که طلب آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است باقی ماندند که با صدور حکم نهایی و شناسایی اموال این شرکت که فقط یک مورد از اموالی که شناسایی شد حدود سه هزار میلیارد تومان ارزش داشت، هم طلب بقیه طلبکاران و هم خط اعتباری که بانک مرکزی به این شرکت داده جبران می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: متهم این پرونده به نام سید جعفر طباطبایی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل وجه از راه نامشروع به دو فقره حبس ۲۰ سال و دو سال و جزای نقدی و رد اموال ناشی از جرم محکوم شد.
خداییان با اشاره به پرونده شرکت یونیک فاینانس گفت: مرتکبان این پرونده از طریق عضو گیری در شرکت‌های هرمی وجوه زیادی را از مردم گرفته بودند که محسن درخشان به ۲۰ سال حبس و جزای نقدی، مجید فریدی به ۵ سال حبس و مصطفی الماسی به ۵ سال حبس و هرکدام به جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده خودروهای وارداتی گفت: پرونده خودروهای وارداتی حدود ۲۴۷ جلد و ۹۹ متهم دارد و برخی به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی تحت تعقیب هستند و پرونده برخی به اتهام قاچاق و جعل و در حال رسیدگی است. تعداد خودروی جعلی ۶۸۰۰ خودروی خارجی است که پرونده در حال رسیدگی است و هنوز به صدور حکم نهایی منجر نشده است.
وی درمورد بازداشت‌شدگان تجمعات اصفهان عنوان کرد: مردم حق دارند مطالبه‌ شان را به اطلاع مسئولان برسانند. مردم اصفهان هم مثل سایر استان‌ها درباره حق آبه تجمعاتی را داشتند و شاهد بودیم چندین روز ادامه داشت و آرام و مسالمت‌آمیز بود اما همین تجمع مسالمت‌آمیز و شعور مردم آن منطقه دشمنان را عصبانی کرد و باعث شد تحت تاثیر دشمن، افرادی در صفوف مردم نفوذ کند و دست به اغتشاش بزنند.خدائیان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم اسم آنها را مردم بگذاریم، گفت: آنها اقدام به صلب امنیت مردم و تخریب اموالشان کردند و مانع طرح صحیح درخواست‌های آنها شدند اما خود مردم وارد شدند با کمک نیروی انتظامی به این قائله خاتمه دادند.
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با موضوع نامه رهبر انقلاب در مورد پرونده احمد عراقچی گفت: در این پرونده محکومان تقاضای اعاده دادرسی کرده بودند و منتظر بررسی دیوان عالی هستیم. اگر دیوان اعاده را وارد بداند که رای نقض می‌شود در غیر این صورت رای به اجرا در می‌آید.
وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج گفت: معاون اول و دادستان کل کشور مسئولیت پیدا کردند در این راه به دولت کمک کنند. ریاست جمهوری هم بر بازگشت ایرانیان و سرمایه‌گذاری در کشور تاکید کردند.خدائیان تصریح کرد: ممکن است برخی افراد مرتکب جرمی شده بودند، چنانچه جرمی مرتکب شده باشند به آن رسیدگی می‌شود. تعداد پرونده‌های ایرانیان خارج از کشور خیلی محدود است و منعی برای ورود ایرانیان وجود ندارد.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیاردی افزود: تقریباً در سال ۹۷، باندی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی با کمک مرجع قضایی شناسایی شدند که این‌ها با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی را از بانک‌های مختلف اخذ کرده بودند.وی ادامه داد: این افراد شناسایی و شرکت‌ها افشا شد، اما قبل از دستگیری، از کشور خارج شدند، یکی از آن‌ها در کشور روسیه مخفی شده بود که به کشور مسترد شد، برخی هم در سایر کشور‌ها هستند که پیگیر استرداد آن‌ها هستیم.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: تسهیلاتی که این‌ها در این پرونده گرفته بودند، حدود ۸۲ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار، حدود ۱۲ میلیون و ۱۴۱ هزار یورو، ۱۲ میلیون و ۸۵۸ هزار یوان چین و ۱۳۸ میلیون روبل روسیه بوده که در جای خود مصرف نشده و از استرداد آن‌ها هم خودداری کرده بودند.
خدائیان در مورد پرونده کرسنت و اینکه چندی پیش قوه قضاییه از اتمام ۸۰ درصد تحقیقات بخش دوم این پرونده خبر داد گفت: پرونده کرسنت مربوط به قرارداد گازی است که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت که اماراتی است در سال ۱۳۸۰ منعقد شده، متاسفانه در جریان انعقاد این قرارداد سواستفاده‌هایی صورت گرفته بود، برخی از افراد پورسانت گرفته بودند و همین عوامل باعث شد که چون انعقاد قرارداد به ضرر کشور ایران و دارای مدت طولانی ۲۵ ساله بود و رعایت صلاح کشور صورت نگرفته بود، این قرارداد اجرایی نشد.وی ادامه داد: در همان زمان با گزارش‌هایی که سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مراجع اطلاعاتی داشتند پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شده بود که حدود ۶، ۷ نفر از مدیران وقت از اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و برخی از مسئولان شرکت کرسنت محکوم شدند که حدود ۵، ۶ نفر به جزای نقدی و دو نفر به حبس محکوم شده بودند؛ اما این حکم اجرا نشده بود که اخیرا به اجرای احکام ارجاع شد که اجرا شود.
خدائیان بیان داشت: بخش دیگر از پرونده که مفتوح شده بود با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و حدود ۸ نفر هم در این پرونده متهم هستند، اتهام این متهمان، تبانی در معاملات دولتی و اخذ و پرداخت رشوه است که این پرونده در جریان است، البته این پرونده‌ای است که امروز هم در دستور کار دولت و مسئولان عالی رتبه قرار دارد و از جوانب مختلف در حال بررسی است.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: امیدوارم با صدور حکم در این پرونده، متهمان، مرتکبان و کسانی که در سوء استفاده و ایجاد خسارت برای کشورمان نقش داشتند به سزای عملشان برسند.

قالیباف بر پاسخگویی به مطالبات مردم تاکید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک روز دانشجو گفت: دانشجویان مانند سال‌های ابتدای انقلاب، روحیه انقلابی خود را حفظ کردند و مطالبات آنها در راستای عدالت طلبی، فسادستیزی، رفع تبعیض و شفافیت است.
به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: یاد و خاطره شهدای گرانقدر حماسه روز ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ که نشان از شجاعت، استکبارستیزی و موقعیت‌شناسی دانشجویان را داشت، گرامی می‌دارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز گذشته توفیق داشتم در دانشگاه شهید بهشتی میهمان جمعی از دانشجویان عزیز باشم و مطالبات و انتقادات صریح آنها را بشنوم، یادآور شد: با گذشت بیش از ۴ دهه از وقوع انقلاب اسلامی، مطالبات دانشجویان ما فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، منطبق بر آرمان های اصیل انقلاب اسلامی است. مطالبات آنها در راستای عدالت‌طلبی، رفع تبعیض، قانون‌گرایی، کاهش فاصله مردم و مسئولین، فسادستیزی، استقلال‌طلبی و استکبارستیزی، دفاع از آزادی‌های اجتماعی، تأکید بر شفافیت، جوانگرایی و همچنین شجاعت و صراحت در بیان نقد نسبت به عملکرد مسئولان منطبق با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
قالیباف اظهار کرد: دانشجویان روحیه انقلابی خود را دقیقاً مانند سال‌های ابتدای انقلاب حفظ کردند و همان آرمان‌ها را مطالبه می‌کنند، این صراحت و شجاعت در بیان مطالبات باید مایه خوشحالی و خرسندی همه دلسوزان انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان باشد. آنچه در این میان مهم است اینکه دانشجویان امروز، ما را بر اساس آرمان‌های اصیل انقلاب و مکتب امام نقد می‌کنند. به این معنا که مبانی اصیل انقلاب امروز تبدیل به شاخص‌های آرمان‌خواهی شده است که گامی بسیار بزرگ برای جلوگیری از انحراف انقلاب از اصول و مبانی خود محسوب می‌شود.
وی افزود: آنچه ما را از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور کرده در اصل عملکرد و کارنامه مسئولان در پیگیری مطالبات به حق مردم است. دیدار با دانشجویان مانند همیشه برای ما یادآور زنده بودن آرمان‌های امام و مشی و منش انقلابی ایشان در نسلی است که آن بزرگمرد تاریخ را درک نکردند ولی بیشتر از مسئولان دغدغه‌مند تحقق سیره امام راحل هستند.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تلاش شبانه‌روزی و در چارچوب وظایف قانونی مجلس، پاسخگوی مطالبات مردم باشیم و از عهده وظیفه دشوار نمایندگی ملت شریف، انقلابی و دوست داشتنی ایران عزیز برآییم. برای همه دانشجویان ثبات قدم در مسیر مطالبه‌گری و پیشنهاد برای حل مسائل و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی را از خداوند مسئلت می‌کنم.

غریب آبادی بر دستیابی به راهبرد مبارزه با فساد تاکید کرد

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: امیدوارم به دنبال راهبرد مبارزه با فساد برویم زیرا راهبرد مقدم بر برنامه است و باید همه بدانند که فساد در کشور سیستماتیک نیست.به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در همایش «بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد» در ارتباط با ظرفیت کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد، گفت: این کنوانسیون شاید از معدود کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد که کمترین مشکل را با مفاد آن داریم و تمام مفاد را یا در قوانین داخلی خود گنجاندیم یا به دنبال آن هستیم.
وی افزود: یکی از ظرفیت‌های این کنوانسیون که تا الان بهره‌ای از آن نبردیم، استرداد مجرمان است. کشورها در این بحث براساس معاهدات دوجانبه عمل می‌کنند. اما این کنوانسیون مقرر می‌کند اگر بین کشورها در زمینه جرایم این کنوانسیون معاهده خاصی وجود ندارد، کشورها می‌توانند این کنوانسیون را مبنای کار خود قرار دهند که این موضوع بسیار مهم است.
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ۱۸۰ کشور این کنوانسیون را تصویب کردند و جهان‌شمول است. از طرفی ما هم کشوری هستیم که کمترین معاهدات دو جانبه با کشورها را در زمینه استرداد مجرمان به دلیل پیچیدگی‌هایش داریم و این کنوانسیون می‌تواند به ما بسیار کمک کند. توصیه من به همکارانم در قوه قضائیه این است که از این به بعد در باب استرداد مجرمان از مفاد این کنوانسیون استفاده کنیم.غریب‌آبادی با بیان این‌که نکته مهم دیگر، بحث جرم‌انگاری در این کنوانسیون است، گفت: برخی از مفاد این کنوانسیون را در قوانین داخلی جرم‌انگاری نکردیم و توصیه‌ام به مجلس این است که عناوینی که هنوز جرم‌انگاری نکرده‌ایم را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: یکی از فصل‌های کنوانسیون، همکاری کشورهای مختلف در زمینه مبارزه با فساد است که کشورهای غربی همواره مخالف آن بوده‌اند و کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران همیشه از آن دفاع می‌کردند. ما از جمله کشورهایی هستیم که متاسفانه برخی از مجرمین اقتصادی از آن متواری شدند و به کشورهای اروپایی گریختند و به همین دلیل کشورهای اروپایی چندان تمایلی برای همکاری با ما ندارند.

گرامی‌مقدم بر سیاست‌ورزی تاکید کرد

قائم مقام اعتماد ملی درباره علت افزایش اعتراض معیشتی مردم گفت: قبل از انتخابات رقبای اصلاح‌طلبان و حتی خود رئیس‌جمهور ‌گفتند سرنوشت معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم. اما حالا سرنوشت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده است. آیا می‌توان کشوری را به شهادت آورد که درگیر تحریم باشد ولی وضعیت اقتصادی‌اش گل و بلبل باشد؟
اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: وقتی سمت و سوی کشور در مسیری است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کند، ارزهای کشور بلوکه است، دخایر ارزی کاهش پیدا می‌کند و ارزش ریال هم کاهش پیدا می‌کند، توان خرید مردم نیز کمتر می‌شود و خط فقر به وجود می‌آید. با ایجاد خط فقر نیز، شکاف طبقاتی افزایش می‌یابد و در ادامه باعث می‌شود مردم در اعتراض به شرایط موجود، دست به اعتراض بزنند.
قائم مقام اعتماد ملی گفت: اقتصاد از منظر سیاست پیروی نمی‌کند. وضعیت امروز اقتصاد در شرایط مناسبی نیست و برای حل این مسئله باید هرچه زودتر سیاست‌ورزی کرد و با دیپلماسی قوی از گرداب تحریم‌ها خارج شد تا اقتصاد کشور بازسازی شود. تنها راه‌حل، این مسیر است. طبیعی است مردم وقتی زیر خط فقر می‌روند، چاره‌ای جز اعتراض نخواهند داشت.
وی افزود: اگر وضعیت اقتصادی به همین شکل ادامه داشته باشد و شاهد افزایش قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار باشیم، سفره مردم بیشتر خالی می‌شود و اعتراضات معیشتی مردم در حوزه‌های مختلفی مثل آموزش و پرورش، کارگری، بازنشستگان و... افزوده می‌شود. دولت و حاکمیت جز اینکه تحمل خود را بالا ببرد، هیچ چاره‌ای ندارند. بعد می‌توان امیدوار بود این جنس اعتراضات در این سطح باقی بماند. ولی اگر نیازهای مردم تامین نشود ممکن است به حجم اعتراضات اضافه شود و به تبع آن خشونت در اعتراضات نیز بیشتر شود که نه به صلاح مردم و نه مسئولان است. امیدواریم در این دور از مذاکرات، نتایج به نحوی رقم بخورد که مردم امیدوار شوند.