مقاله مدیرعامل بیمه آسیا پژوهش برتر شد

مقاله مدیرعامل بیمه آسیا با عنوان" تحول دیجیتال صنعت بیمه در ایران؛ انتقال پارادیمی یا اصلاح فرآیندی" در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه ارائه شد. این مقاله که توسط مسعود بادین نایب رییس هیات مدیره ومدیرعامل بیمه آسیا و حسینعلی بختیار نصرآبادی تهیه شده بود، از سوی هیات داوران به عنوان مقاله برتر و حائز شرایط برای ارائه در این همایش، برگزیده شد.
مقاله " تحول دیجیتال صنعت بیمه در ایران؛ انتقال پارادیمی یا اصلاح فرآیندی" با رویکرد پژوهش کیفی و رهیافت تحلیل محتوای کیفی و با هدف تبیین گستره تأثیرات و ساختارشکنی تحول دیجیتال بر صنعت بیمه، تهیه شده است.
نتایح این پژوهش نشان می دهد که تحول دیجیتال، نه صرفا یک ابزار در تسهیل فرآیندها، کاهش هزینه ها یا ارتقاء دسترسی، بلکه یک انتقال پارادایمی و نقطه چرخش راهبردی در کسب و کار بیمه در ایران است که در صورت مواجهه اثربخش، فعال و کارا رشد و توسعه مستمر و متوازن صنعت بیمه در ایران را تضمین خواهد کرد.
در دومین روز همایش مقاله "تحول دیجیتال صنعت بیمه در ایران، انتقال پارادایمی یا اصلاح فرایندی" توسط حسینعلی بختیار نصرآبادی، مشاور مدیر عامل بیمه آسیا به صورت آنلاین ارائه شد.

 

تحول دیجیتال؛ نیاز ضروری صنعت بیمه

نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه دانا، مهم ترین تحول در صنعت بیمه را حرکت به سمت استفاده از ظرفیت های دیجیتال در این عرصه ارزیابی کرد.
دکتر ابراهیم کاردگر در حاشیه همایش ملی بیمه و توسعه در پنل تخصصی"تحول دیجیتال در صنعت بیمه؛ نحوه نظارت و لزوم بازنگری در قوانین و مقررات بیمه ای" اظهار داشت: دیجیتال برای توسعه صنعت بیمه و توسعه اقتصادی ظرفیت مهمی است. در سند تحول هم مشاهده کردیم که اگر بخواهیم تحولی در صنعت بیمه ایجاد شود، الزاما باید به سمت تحول دیجیتال حرکت کنیم
وی افزود: شاه بیت این همایش، پنل"تحول دیجیتال در صنعت بیمه؛ نحوه نظارت و لزوم بازنگری در قوانین و مقررات بیمه ای" است و من پیشنهاد می‌کنم که این جلسات در پژوهشکده بیمه ادامه داشته باشد چراکه ما نیاز داریم مقررات لازم برای ورود فناوری دیجیتال در صنعت بیمه توسط متخصصان حقوقی، فنی و بیمه دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد، بدین معنا که این متخصصان دور هم بنشینند، نیازهای صنعت بیمه مطرح شود و حقوقدانان حاضر نیز با علم به مقررات فعلی، برای رسیدن به آن تحول یا روش بیمه‌گری جدید، روش پرداخت خسارت جدید و... تلاش و بررسی کنند منع قانونی چیست.

امضای تفاهمنامه بانک ملت
و هلدینگ خلیج فارس
چند تفاهمنامه همکاری بین بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های زیرمجموعه با حضور مدیران عامل و ارشد شرکت ها امضا شد.
بانک ملت و شرکت تامین سرمایه این بانک، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت تامین سرمایه خلیج فارس، در جریان برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و سیزدهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور با تاکید بر صنعت پتروشیمی، چند تفاهمنامه توسعه همکاری ها در جزیره کیش امضا کردند.
براساس این گزارش، این تفاهمنامه ها که با حضور رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ارشد این شرکت ها به امضا رسیده شامل تفاهمنامه بین بانک ملت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت تامین سرمایه بانک ملت و بانک ملت، شرکت تامین سرمایه خلیج فارس و تامین سرمایه بانک ملت است. موضوع این تفاهمنامه ها، طراحی مدل های تامین مالی برای شرکت های بزرگ صنعت پتروشیمی از طریق بازار سرمایه به شکل کنسرسیوم با رعایت ضوابط و مقررات و اخذ مجوزهای لازم و همچنین استفاده از ظرفیت های طرفین تفاهمنامه برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جدید با هدف تجهیز منابع خرد و استفاده از حمایت های بانک ملت برای توسعه تامین مالی پروژه ها همچنین انتشار اوراق مشارکت برای شرکت های فعال حوزه پتروشیمی است. ارائه انواع خدمات مالی و بانکی به شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه همچنین ارتقا و گسترش سطح همکاری های متقابل در قبال تقویت فعالیت های پولی و بانکی شرکت و شرکت های تابعه در بانک ملت از دیگر موضوعات این تفاهمنامه ها عنوان شده است.

بیمه رازی روابط عمومی برتر کشور شد
شرکت بیمه رازی در شانزدهمین جشنواره ملی روابط عمومی به عنوان روابط عمومی برتر ملی معرفی شد. در شانزدهمین جشنواره ملی روابط عمومی‌ که با حضور دکتر فرشاد مهدی‌پور- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مرکز همایشهای سازمان مدیریت و توسط انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار شد، از دکتر ناصرالدین اسلامی فرد مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه رازی به عنوان «برگزیده ملی » با لوح تقدیر و تندیس تقدیر شد.

معاون اتکایی و امور بین‌الملل بیمه کوثر بیان کرد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - صنعت بیمه با ظرفیتی بالغ بر ۶هزار و ۷۶۰میلیارد تومان برای عملیات قبولی اتکایی، نیازمند افزایش این ظرفیت است.
معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت بیمه کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت، ضمن بیان این مطلب، تصریح ‌کرد: در قبولی اتکایی با توجه به ظرفیت موجود، امکان بررسی دقیق ریسک‌ها و در نتیجه انتخاب مناسب‌ترین آن برای شرکت پذیرنده وجود دارد. به علاوه، معمولا رشته‌های بیمه درمان و اتومبیل که سبب اصلی زیان‌ده بودن عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه‌ای است، در قبولی اتکایی با حساسیت بسیار بیشتری بررسی می‌شود و اساسا قبولی اتکایی در این دو رشته بسیار بسیار کم است. محسن امیری‌زاده یکی از اصول مهم در بحث اتکایی را توزیع جهانی ریسک دانست و گفت: بر مبنای آموزه‌های بیمه‌ای و برای جلوگیری از ضررهای سنگین احتمالی، لازم است که حتما ریسک‌های موجود در داخل به کشورهای دیگر منتقل شود. در خصوص قبولی اتکایی از کشورهای خارجی نیز باید نهاد ناظر، یعنی بیمه مرکزی، مجوز قبولی از خارج را صادر کند. وی افزود: با توجه به تحریم‌ها، در عمل، پذیرش و واگذاری اتکایی از کشورهای خارجی در سال‌های اخیر با سختی‌های جدی و عدیده‌ای مواجه شده، این مشکلات به گونه‌ای بوده که تقریبا تمامی عملیات اتکایی صنعت بیمه کشور با کشورهای خارجی قطع شده است. معاون اتکایی وامور بین‌الملل بیمه کوثر با بیان اینکه شرکت بیمه کوثر در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای همکاری اتکایی با شرکت‌های مختلف خارجی انجام داده است، تصریح‌کرد: امیدواریم با گشایش‌ها و تسهیل تراکنش‌های مالی با شرکت‌های خارجی توفیقات خوبی در این زمینه به‌دست آوریم. امیری‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه مرکزی مجوز قبولی اتکایی را در صورتی برای بیمه‌گران صادر می‌کند که سه شرط را داشته باشند، خاطر نشان کرد: نخست داشتن سرمایه بالای ۵ هزار میلیارد ریال که خوشبختانه سرمایه بیمه کوثر اکنون نزدیک به ۶هزارو۵۰۰ میلیارد ریال است. در ثانی توانگری شرکت باید بالای ۱۲۰ باشد. سومین شرط نیز حضور ۳ نفر کارمند متخصص در زمینه اتکایی در شرکت بیمه‌گر است که تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای بیمه مرکزی را نیز داشته باشند. وی با بیان اینکه اولین فایده‌ای که قبولی اتکایی برای شرکت بیمه کوثر دارد این است که توانایی خوب شرکت را در سطوح مختلف فنی و مالی نشان می‌دهد، گفت: برای حفظ این مزیت، طبیعی است همواره تلاش برای حفظ شرایط در بالاترین سطح و حتی ارتقای آن، در دستور کار شرکت خواهد بود. وی درباره منافع قبولی اتکایی برای شرکت بیمه، بیان کرد: از محاسن دیگر قبولی اتکایی می‌توان به سودآوری آن اشاره کرد. در قبولی اتکایی با توجه به ظرفیت موجود در کشور، امکان بررسی دقیق پذیرش ریسک‌های مناسب وجود دارد و این مهم سبب می‌شود که قبولی اتکایی در اکثر مواقع سود خوبی را نصیب شرکت کند. امیری زاده با بیان اینکه 15 شرکت در صنعت بیمه کشور موفق به اخذ مجوز قبولی اتکایی شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ شرکت به صورت مستقیم عملیات صدور و خسارت در کلیه رشته‌ها را به صورت فعالانه پیگیری می‌کنند که یکی از مزایای آن کمک به ارتقای سطح دانش فنی شرکت‌ها است.

«پیشخوان مجازی» بانک آینده کلیه خدماتی را که در شعب بانک‌ها ارائه‌ می‌شود، برای مشتریانی که به هر دلیل امکان حضور در شعب را ندارند، فراهم کرده و بدین‌ترتیب، مشتریان را از مراجعه به شعب بانک‌ها، بی‌نیاز می‌سازد. خدمات «پیشخوان مجازی» بانک آینده از آغاز فعالیت به‌طور مستمر از لحاظ کمی و کیفی، همواره افزایش یافته تا آن‌جا که در حال‌حاضر، تعداد خدمات این سامانه به 70 خدمت متنوع در سه بخش،خدمات برخط (آنلاین) با 42 خدمت، غیرحضوری (آفلاین) با 8 خدمت و حضوری (ارائه خدمت در محل) با 20 خدمت، در سراسر کشور در دسترس تمام مشتریان قرار دارد. عضویت در سامانه «پیشخوان مجازی» بانک آینده به دو طریق امکان‌پذیر است؛ متقاضیان می‌توانند با حضور در شعب بانک آینده در سراسر کشور و یا با مراجعه به تارگاه «پیشخوان مجازی» به‌نشانی https://www.abplus.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام در این سامانه، اقدام کنند. سامانه «پیشخوان مجازی» بر پایه فنآوری‌های نوین، به‌نحوی طراحی و توسعه یافته است که قابلیت‌های یک شعبه مجازی را برای کاربران به‌همراه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان گفت: ۴۵هزار تن شکر خام وارداتی تصفیه شده آماده عرضه به بازارهای کشور است. به گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، امید جهان نژادیان افزود: این میزان شکر به سفارش شرکت بازرگانی دولتی ایران به منظور تنظیم بازار و تامین پایدار این کالای اساسی از طریق بندر امام خمینی وارد کشور شده که تصفیه و هم اکنون آماده عرضه به بازارهای کشور به قیمت مصوب است. جهان نژادیان با بیان اینکه ۸۰هزار تن شکر خام وارداتی نیز در حال تصفیه است گفت: برای تامین پایدار شکر به قیمت مصوب تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده و چنانچه تنش یا کمبودی در بازار پیش آید بخشی از ذخایر شکر به بازار عرضه می‌شود. وی افزود: واردات شکر خام به کشور از طریق بندر امام خمینی به منظور تامین نیازهای داخلی طبق برنامه زمان بندی شده پیش می‌رود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از کاهش قیمت تخم مرغ درب مرغداری خبر داد و گفت: علی رغم این مسأله در مراکز عرضه شاهد کاهش قیمت نیستیم. ناصر نبی پور از کاهش قیمت تخم مرغ درب مرغداری خبر داد و گفت: علی رغم این مسأله در مراکز عرضه شاهد کاهش قیمت نیستیم. وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون ١٧ هزار و ۵٠٠ تومان است، افزود: قیمت مصوب این محصول ١٨ هزار و ٣٠٠ تومان در هر کیلوگرم است.نبی پور ادامه داد: قیمت ۴٣ هزار تومانی هر شانه تخم مرغ بر مبنای خرید آن از مرغدار به قیمت کیلویی ١٨٣٠٠ تومان است و وقتی نرخ درب مرغداری به ١٧۵٠٠ تومان رسیده باید قیمت هر شانه نیز ٣٨ هزار تومان باشد اما چنین اتفاقی نیفتاده و قیمت هر شانه تخم مرغ در مراکز عرضه همچنان بین ۴١ تا ۴٣ هزار تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

رئیس سازمان شیلات از تحقق ۹۵ درصدی تکلیف برنامه پرورش میگوی کشور خبر داد. نبی اله خون میرزایی اظهار داشت: امروز بومی شدن دانش و فن آوری پرورش میگو در کشور افق جدیدی را باز کرده و قابل تعمیم به سایر سخت پوستان است. به پشتوانه کار مستمری که در حوزه تحقیقات در دهه های گذشته انجام شده است و با انتقال دانش و یافته ها و جلب اعتماد سرمایه گزاران توانستیم در اجرای آن موفق باشیم.
وی افزود: امروز بسیاری از حوزه هایی که موجب نگرانی بوده دیگر نگران کننده نیست، از جمله محدودیت آب شیرین در کشور برای ما خیلی نگران کننده نیست چون به مدد سرمایه انسانی، دانش و تحقیقات صورت گرفته، اعتماد سرمایه گذاران بخش برای استفاده از آب های لب شور و شور کشور و برای تولید و اشتغال در سراسر کشور برنامه داریم و تجربیات و یافته های تحقیقاتی ما با مشارکت سرمایه گذاران و بهره برداران ترویج شده است و محدودیت های منابع آب شیرین در کشور و شور شدن آب چاه ها و تهدیدهایی که خشکسالی برجای گذاشته است خیلی نگران کننده نیست.
خون میرزایی تصریح کرد: برای آب های دریای شمال و جنوب کشور برنامه های مفصلی در زمینه پرورش ماهی در دریا و پرورش در سواحل با تمرکز و پرورش میگو تدوین وتنظیم شده است و در حال اجرا است. موفقیت همکاران ما در بومی سازی دانش و فن آوری روش های نوین پرورش مانند بیوفلاگ و کارهای تلفیقی مانند آکواپونیک افق های جدیدی را پیش روی ما باز کرده است که با این وصف، استعداد پرورش و تولید را در کشور مشاهده می کنیم و برای آن برنامه داریم و مطمئن هستیم که محقق خواهد شد.
رییس سازمان شیلات ایران افزود: برای ما علاوه بر تمرکزی که تاکنون بر روی گونه های مشخص آبزیان داشتیم تنوع تولید نیز حائز اهمیت است و بنابراین پرداختن به موضوع تنوع سایر گونه ها متناسب با شرایط اقلیمی و وضعیت آب و خاک در دستور کار ما قراردارد. وی توجه به نیازهای آینده صنعت شیلات در این پنل های تخصصی را ستود و گفت: در زمینه حکمرانی خوب باید تلاش کنیم که این سرمایه و اعتماد بخش خصوصی با پشتیبانی دولتی و رفع موانع تولید به افزایش این سرمایه و تولید اشتغال بیانجامد. دکتر خون میرزایی واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی و تشکل های تخصصی ذیربط را از برنامه های سازمان شیلات دانست و اظهارداشت: باید رشدی که در بخش صورت می گیرد با توجه به ضوابط و محدودیت ها و منابع موجود و حفظ محیط زیست باشد و توسعه پایدار و قابل دفاع در دراز مدت باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نیاز به دانش و فن آوری روز برای افزایش تولید و بهره وری خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های اولیه باید در افق ۱۴۰۴ بتوانیم به تولید ۱۰۰ هزار تن برسیم . تکلیف سال ۱۴۰۰ ما مطابق با برنامه تولید ۶۰ هزار تن میگو بوده است که مطابق آخرین آماری دریافت شده به بیش از ۵۷۵۰۰تن تولید رسیده ایم که بیانگر دست یابی به بیش از ۹۵ درصد تکلیف برنامه در سال جاری بوده است و این دست آورد با توجه به محدودیت ها و منابع مختلف مالی که در کشور حکمفرما شده است اگر شرایط اقتصادی مناسب تر بود حتما به دست آوردی بالاتر می رسیدم و باز هم قابل تقدیر است.
رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: با توجه به برنامه تحولی کشاورزی که وزیر جهاد کشاورزی برای افق ۱۴۰۴ پیش بینی کرده است براساس دستور ایشان مبنی بر انعقاد تفاهم نامه های میان معاونت های تخصصی امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به بیش از ۱۰۰ هزار تن پیش بینی اولیه تا سقف ۱۳۰ هزار تن تولید در پرورش میگو برسیم .
وی در پایان خاطرنشان کرد : بنا داریم علاوه بر نوارهای ساحلی شمال و جنوب، حتما توسعه صنعت پرورش میگو را ادامه و به تمام پهنه ها در کشورتعمیم دهیم . من خوش بین هستم که به پشتوانه همکاران دست اندرکار به این برنامه دست پیدا خواهیم کرد.