موتورسیکلت‌ها نقش عمده ای در آلودگی هوا دارند

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری نقش عمده‌ای در آلایندگی هوای کلانشهرها دارند، گفت: دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را به صاحبان موتورسیکلت‌های کاربراتوری اختصاص دهد تا به سمت استفاده از موتورهای برقی سوق پیدا کنند.سیدمحسن‌ طباطبایی‌مزدآبادی درباره ترک‌ فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: قانون هوای پاک، وظایف، تکالیف و مأموریت‌های دستگاه‌های متولی، حدود 4 سال است که مشخص شده است؛ اگر این مأموریت‌ها، وظایف و تکالیف قانونی در بازه زمانی مقرر اجرا می‌شدند، چنین وضعیت نامطلوبی گریبان کلانشهر تهران را نمی‌گرفت. وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان روزانه حدود 85 میلیون لیتر بنزین فقط در 6 ماهه نخست امسال در شهرها مصرف شده است که این عدد برای 6 ماهه اول سال 99، حدود 74.5 میلیون لیتر بوده و متأسفانه نشان‌دهنده افزایش 14 درصدی است.
دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری نقش عمده‌ای در آلایندگی هوای کلانشهرها دارند، گفت: عدم پیشگیری از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری نه تنها سودی برای آنها ندارد بلکه خسارتی بالاتر از تردد آنها بر شهر خواهد گذاشت؛ آلایندگی این موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروهاست و یکی از بهترین راهکارهای مقابله با آلودگی هوای کلانشهری همچون تهران ساماندهی موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.
وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس دهم در لایحه هوای پاک الزامات و تکالیفی را برای تردد و خرید و فروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده و آلاینده تعیین و تصویب کرده‌ اما چرا در عمل اجرایی نشده است؟ قطعاً مسئولان امر می‌توانند به این پرسش پاسخ دهند و راهکارهای فراوانی برای رسیدگی به این معضل وجود دارد که همتی مضاعف را می‌طلبد. طباطبایی مزدآبادی در ادامه با اشاره به اینکه به طور قطع دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را به صاحبان موتورسیکلت‌های کاربراتوری اختصاص دهد تا به سمت استفاده از موتورهای برقی سوق پیدا کنند، افزود: با توجه به اینکه موتور، وسیله امرار معاش برخی از شهروندان جامعه است، جلوگیری از تردد این وسیله نقلیه در زمان کوتاه و محدود امکان پذیر نیست، از سوی دیگر 4 سال از تصویب قانون هوای پاک در مجلس و ارائه راهکارهای مشخص برای موتورسیکلت‌سواران می‌گذرد، اما چرا هنوز اقدامی برای مقابله و جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر اندیشیده نشده و همچنان این سوال بی پاسخ مانده است؟

سازمان لیگ فوتبال در ساعات پایانی دوشنبه شب با انتشار چند مصاحبه از سوی مدیران باشگاه‌های پدیده، فجر و نفت مسجد سلیمان به اجرای تبلیغات محیطی توسط این سازمان تاکید کرد. تقابل باشگاه استقلال و سازمان لیگ فوتبال روز شنبه، درست چند ساعت قبل از شروع داربی ۹۷ با ورود وزیر ورزش و جوانان به ماجرا و سپردن حق تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی آبی‌ها به این باشگاه فیصله پیدا کرد. در همین راستا پرسپولیسی‌ها هم که تا آن روز پشت سازمان لیگ ایستاده بودند، مانند استقلال، تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌شان را در اختیار گرفتند. با این حال به نظر می‌رسد سپردن حق تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس برای سازمان لیگ به این راحتی‌ها قابل هضم نبوده است چرا که در ساعات پایانی دوشنبه شنب سایت رسمی سازمان لیگ اقدام به انتشار مصاحبه‌هایی با مدیران دیگر باشگاه‌های لیگ برتری کرد که در این مصاحبه‌ها به اجرای تبلیغات محیطی یکپارچه توسط سازمان لیگ تاکید شده است.