۶۲ درصد حجم مخازن سدها خالی است

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در شرایط فعلی از کل حجم مخزن سدهای کشور که در حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است، حدود ۳۸ درصد ظرفیت این مخازن، حجم آب ذخیره شده وجود دارد. فیروز قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت ذخایر سدهای کشور اظهار داشت: بررسی وضعیت سدها مستخرج از سامانه اطلاعاتی سدهای کشور نشان می‌دهد تا تاریخ ۱۸ دی سال آبی جاری (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در حدود ۱۹.۳۸ میلیارد مترمکعب است. وی افزود: در حال حاضر موجودی آب در سدهای کشور حدود ۲۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد. مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: میزان کل ورودی به سدهای کشور طی سال آبی جاری تا تاریخ ۱۸ دی حدود ۶.۴۶ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال آبی گذشته در مدت مشابه را تبیین می‌کند. وی میزان کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۸ دی را معادل ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان کاهشی معادل ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می‌دهد. قاسم‌زاده تاکید کرد: در شرایط فعلی از کل حجم مخزن سدهای کشور که در حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است، حدود ۳۸ درصد ظرفیت این مخازن، حجم آب ذخیره شده وجود دارد.

 

تاجیکستان خواستار مشارکت با ایران در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان طی تماس تلفنی با وزیر نیرو در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور و چگونگی رفع موانع توسعه روابط ایران - تاجیکستان به بحث و تبادل نظر پرداختند. در مذاکره تلفنی علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، طرفین با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور، بر توسعه این روابط تاکید کردند. دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به دستور رئیس جمهور این کشور برای حل مشکلات و موانع دو جانبه و تلاش برای حل این مسائل در زمان تصدی وزارت انرژی، خواستار پیگیری موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله همکاری ایران در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی و نفت و گاز شد. رییس تاجیکی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و احداث نیروگاه‌های خورشیدی، خواستار مشارکت در ساخت نیروگاه خورشیدی در مناطقی از شمال تاجیکستان با سرمایه‌گذاری طرف ایرانی شد. علی اکبر محرابیان رییس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور نیز در این گفتگو ضمن ستایش روابط خوب دو کشور، آمادگی ایران برای گسترش روابط در حوزه‌های مطرح شده توسط وزیر تاجیکی بر اساس موافقت‌نامه‌های قبلی را اعلام کرد. در پایان طرفین بر برگزاری جلسه پیگیری موضوعات مورد نظر در تهران و با حضور وزرای نیرو و انرژی دو کشور در اسرع وقت توافق کردند.

افزایش یارانه نروژ برای جبران
هزینه قیمت برق
نروژ برنامه کمکی برای جبران افزایش هزینه‌های برق را برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته افزایش داد. دولت نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ۸۰ درصد هزینه‌های برق را هنگامی که قیمت برق بالای ۷۰ اوره نروژی (۰.۰۸ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت در دوره ژانویه تا مارس است، پوشش خواهد داد. هیات دولت در ابتدا قصد داشت ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد و سپس اواخر ماه گذشته تحت فشار متحد چپ سوسیالست خود، این میزان را به ۵۵ درصد افزایش داده بود. یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ گفت: ما چندین اقدام را در ارتباط با قیمتهای بالا در پاییز سال ۲۰۲۱ اتخاذ کردیم اما اکنون لازم است این مکانیزم امنیتی مهم را تحکیم کنیم. این یک بازتوزیع منصفانه برای منفعت مردم عادی در شرایط نیاز برای عده بسیاری است.

ارتقای رایگان 13 هزار موتورخانه‌‌
سیدجلال نورموسوی مدیر گازرسانی شرکت گاز گفت: از 18 هزار موتورخانه ساختمان‌های مسکونی تاکنون 15500 موتورخانه در طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها ثبت‌نام کرده‌ و 13 هزار موتورخانه اقدامات اصلاحی برای بهینه‌سازی مصرف را به صورت رایگان دریافت کرده‌اند.با آغاز شدن طرح بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها در ادارات دولتی و بخش تجاری قطعا روند ثبت‌نام در این طرح به ناگهان افزایش پیدا خواهد کرد؛ از مردم تقاضا می‎‌کنم که زودتر برای افزایش کارآیی موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی اقدام کنند و همکاران بنده در شرکت گاز نیز در اسرع وقت برای ارتقای موتورخانه‌های آنها اقدام می‌‎کنند.

ابلاغ رسمی دو قرارداد برای تسریع در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی
مدیرعامل گروه پتروپارس از ابلاغ رسمی دو قرارداد مهم برای تسریع در توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد. حمیدرضا مسعودی با بیان اینکه این دو قرارداد مربوط به اجرای خط لوله دریایی، همچنین انتقال، اصلاح و نصب سکوی تولیدی در موقعیت SPD11B است، گفت: با ابلاغ این قراردادها، فعالیت‌‎های مهندسی، خرید و اجرای متناظر با این دو قرارداد از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰، به‌طور رسمی آغاز شده است.

داستان پیچیده قطع برق پایانی ندارد

تجارت- گروه زیربنایی: خاموشی‌های تابستان هنوز از ذهن‌ها پاک نشده که هشدار در خصوص خاموشی‌های زمستانه آغاز شد. اکنون که در فصل سرما به سر می‌بریم نیز نگرانی‌های مسولان و تکاپوی آن‌ها برای تامین برق تابستان سال بعد نیز در صحبت‌های آن‌ها شنیده می‌شود. اضافه شدن ظرفیت تولید برای سال آینده و ممانعت از صادرات برق در زمان پیک مصرف راهکارهایی است که دولت برای کنترل خاموشی‌ها می‌تواند به کار بگیرد. اما این‌که دولت سیزدهم بتواند طی یک سال مشکل خاموشی‌های را برطرف کند بسیار بعید به نظر می‌رسد.
در همین خصوص معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از هم اکنون برنامه‌ریزی برای پیک سال آینده آغاز شده است و تمام تلاش وزارت نیرو این است که تابستان بدون مشکل سپری شود. همایون حائری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیک سال آینده، اظهار کرد: وزارت نیرو برنامه منسجمی را برای پیک سال آینده تدوین کرده که بر اساس آن تا زمان پیک حدود ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد و این رقم قابل توجهی است. وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح، گفت: بخشی از این برنامه برعهده نیروگاه‌های حرارتی، بخشی برعهده صنایع و بخشی دیگر توسط تجدیدپذیرها خواهد بود و از اکنون برنامه‌های آن نیز تنظیم شده و در دست اجرا قرار گرفته است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره احتمال وقوع خاموشی‌ها در تابستان، اظهار کرد: تمام تلاش وزارت نیرو این است که تابستان بدون خاموشی و مشکل سپری شود. بر این اساس، در حال ظرفیت منصوبه مجموع نیروگاه‌های ایران به ۸۶ هزار و ۲۱۵ مگاوات رسیده که از این میزان ۶۹ هزار و ۶۲۲ مگاوات آن سهم نیروگاه‌های حرارتی بوده و از ابتدای سال تا نیمه آذرماه ۹۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شد؛ در این بازه زمانی سهم این واحدها در تامین برق مورد نیاز مشترکان ۲۵۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. براساس برآوردهای صورت گرفته تا پیک سال آینده در ۲۸۶ واحد نیروگاهی کشور طرح‌های ارتقای توان تولید به ظرفیت ۱۱۱۳ مگاوات اجرایی می‌شود، علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو نیز چندی پیش از افزایش ظرفیت تولید برق کشور به ۶۰۰۰ مگاوات خبر داد و گفت: از این میزان ۴۵۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه‌های حرارتی، گازی و بخار تامین شود. برای تولید برق در کشور برنامه چهارساله‌ای پیش بینی شده است. براساس این برنامه کسری موجود در تولید برق کشور جبران خواهد شد. متاسفانه در تابستان گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته و در قطعی برق مصارف خانگی و صنعتی با مشکلاتی مواجه شدیم. در این میان برای توسعه تجدیدپذیرها نیز برنامه ریزی شده است؛ درحال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در کشور یک درصد ظرفیت برق بوده و این درحالی است که براساس قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، باید به سهم پنج درصد از سبد انرژی الکتریکی کشور ارتقاء می یافت. برنامه‌های دولت سیزدهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای احداث ۵۰۰ مگاوات تا پیک تابستان ۱۴۰۱ و احداث ۱۰۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با مبنا قرار دادن اقتصاد ضعیف چند پتروشیمی خوراک مایع در حالی پیشنهاد تعویق در افزایش قیمت سوخت همه پتروشیمی‌ها را ارائه کرده که به عقیده کارشناسان حاشیه سود پتروشیمی‌ها به خصوص خوراک گازی‌ها بسیار بالا است. در لایحه بودجه سال 1401، افزایش نرخ سوخت گاز طبیعی تحویلی به صنایع به ویژه صنایع پالایش نفت و پتروشیمی به عنوان منابع ردیف 5 تبصره 14 مورد استفاده قرار گرفته است. در قانون بودجه سال 1400 ‌به منظور اجرای ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر 30 درصد، واحدهای سیمانی برابر 10 درصد و سایر صنایع به غیر از نیروگاه‌ها برابر 10 درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی در نظر گرفته شد. با هدف کاهش یارانه پنهان انرژی، افزایش درآمد دولت و تک نرخی شدن نرخ گاز طبیعی تحویلی به صنعت پتروشیمی، در لایحه بودجه سال 1401 مقرر شده است، نرخ سوخت گاز پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل 100 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، و نرخ سوخت گاز صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قیمت‌گذاری شود.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تا نیمه امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مسافر و گردشگر از بنادر شهید حقانی و هرمز جابجا شدند. حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به افزایش جابجایی مسافران و گردشگران در پایتخت گردشگری ایران اظهارداشت: در دو سال گذشته با وجود شرایط متاثر از اپیدمی ویروس کرونا و نیز تاکید مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مراقبتی، تردد بین جزایر مرکز استان با محدودیت هاو ممنوعیتهایی کرونایی همراه بود اما از سال۱۴۰۰ با تزریق واکسن ، شاهد روند کاهشی این ویروس وبه تبع آن افزایش شمار سفرهای دریایی در بنادر مرکز استان هستیم. وی در این رابطه به افزایش جابجایی مسافران و گردشگران در بنادر مسافری شهید حقانی و هرمز در سال جاری اشاره کرد .

نجات جان ۶۰۶ دریانورد در ۹ ماهه امسال
یک مقام مسئول گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳۲ مورد گزارش اضطرار به مراکز جستجو و نجات دریایی اعلام شد که ۶۰۶ دریانورد ایرانی و خارجی نجات یافتند. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳۲ مورد اضطرار به مراکز جستجو و نجات کشور گزارش شده که با حضور نیروهای جستجو و نجات در دریای طوفانی و پرخطر، جان ۶۰۶ نفر دریانورد ایرانی و خارجی از سوانح و اضطرار دریایی نجات یافت و به خشکی منتقل شدند. به گفته پسنده هم اکنون ۷ مرکز اصلی هماهنگی نجات دریایی و ۱۳ مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی در استان‌های ساحلی کشور فعالیت دارند و به موارد اضطرار گزارش شده در محدوده جستجو و نجات دریایی در آب‌های کشور در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان می‌پردازند.

ساخت ۲.۵ میلیون متر مسکن در تهران
مجوز گرفت
مرکز آمار ایران در گزارشی از صدور پروانه ساختمانی برای ساخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران طی تابستان امسال خبر داد. مرکز آمار ایران نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در تابستان ١٤٠٠ را منتشر کرد که بر اساس آن کاهش ۹.۶ درصدی واحدهای مسکونیِ پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ٣١.٩ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در تابستان ١٤٠٠ نسبت به تابستان ۱۳۹۹ مشهود است.

جاده مرز ریمدان مسدود شد
مرکز مدیریت راه های کشور از ترافیک سنگین در آزادراه کرج-قزوین در محدوده پل فردیس خبر داد. مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۱۶۴ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۶.۸ درصد کاهش تردد را نشان می‌دهد. همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۱۴.۱ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۷ الی ۱۸ و کمترین تردد بین ساعات ۳ الی ۴ صورت پذیرفته که هموطنان عزیز با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.

همه چیز در انتظار تصویب بودجه است

در حالی که شرکت های آزادراهی از افزایش سرسام آور هزینه های تعمیر و نگهداری محورهای آزادراهی خبر می دهند، مشخص نیست وزارت راه تا پایان امسال با چه درصدی از افزایش عوارض موافقت کند. در حال حاضر آزادراه‌های غیر دولتی به دنبال افزایش عوارض هستند اما تا کنون وزارت راه و شهرسازی که از سوی قانون به عنوان متولی تعیین نرخ عوارض آزادراه‌های غیر دولتی تعیین شده، پاسخی به درخواست شرکت‌های آزادراهی غیر دولتی نداده است. خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز پیش از این گفته بود شرکت‌های آزادراهی غیر دولتی درخواست خود را به شرکت ساخت و همچنین وزارت راه می‌دهند؛ این درخواست ابتدا در شرکت ساخت بررسی شده و سپس در کمیته‌ای در وزارت راه مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آنکه این کمیته نرخ مورد نظر را به وزیر راه و شهرسازی ارائه داد که معمولاً بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، افزایش سالانه آن مورد تصویب قرار می‌گیرد، وزیر راه رقم نهایی را ابلاغ خواهد کرد که در بسیاری از موارد، وزرای راه به دلیل شرایط زندگی مردم، رقمی پایین‌تر از رقم مصوب در کمیته مذکور را به شرکت‌های آزادراهی اعلام می‌کند.

دبیر انجمن آزادراه‌ها: فهرست‌بهای هزینه تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها رشد عجیبی داشته است
خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه‌های غیردولتی اظهار کرد: ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری داریم، هزار و ۳۸ کیلومتر دیگر نیز در قالب ۱۸ محور در دست ساخت است و ۹ هزار و ۹۵ کیلومتر در قالب ۱۷ کریدور نیز در دست مطالعه برای ساخت قرار دارد. وی افزود: ۲۴ محور آزادراهی مشارکتی در دست بهره برداری است که سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی مستقیم در مصرف سوخت دارند که نشان می‌دهد سرمایه گذاری در ساخت آزادراه‌ها برای دولت بازگشت سریع سرمایه در پی خواهد داشت. دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها با بیان اینکه هنوز افزایش نرخ سالانه آزادراه‌ها از سوی وزارت راه اعلام نشده، گفت: فهرست‌بهای راه در سال گذشته ۸۵ درصد افزایش داشت ولی عوارض آزادراهی تنها حدود ۱۶ درصد بیشتر شد. وی با اشاره به مستهلک شدن آزادراه‌های تهران- ساوه و قزوین- زنجان گفت: عوارض این دو آزادراه را دولت می‌گیرد لذا پیشنهاد آزادراه‌های بخش خصوصی این است که درآمد دولت از محل عوارض این دو آزادراه مطابق تبصره ۵ قانون مشارکت به آزادراه‌هایی پرداخت شود که درآمد آنها جوابگوی سرمایه گذاری نیست.
خاشع با اشاره به عدم رفع مشکل مالیات سرمایه گذاران آزادراه‌ها تصریح کرد: در ۳۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۸۷ کیلومتر آزادراه احداث شده است. به عبارتی دیگر هر دولت کمتر از ۳۵۰ کیلومتر آزادراه ساخته است در حالی که دولت سیزدهم این فرصت را دارد که ۷۵۰ کیلومتر تا پایان دوره چهار ساله خود آزادراه بسازد و پتانسیل به بهره برداری رساندن بیش از ۳۶۰ کیلومتر آزادراه‌های جهش تولید که پیشرفت مناسبی دارند در یک سال وجود دارد و در صورت تحقق که دور از انتظار هم نیست یک رکورد قابل توجه محسوب خواهد شد. دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها یادآور شد: آزادراه‌ها ایز دخواست -شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر، منجیل – رودبار به طول ۸ کیلومتر، قطعه ۲ تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر و تبریز مرند به طول ۴۳ کیلومتر امکان احترام دارد در سال آینده به بهره برداری برسد. به گفته این فعال صنعت راهسازی مجموعه این ۳۶۵ کیلومتر آزادراه در دست ساخت، ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تنها ۷۵۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خاشع تصریح کرد: این در حالی است که ساخت این میزان آزادراه، ۸۰ هزار تن قیر لازم دارد که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند ۴ هزار میلیارد تومان مابقی را از محل‌های دیگر مانند فروش اراضی تأمین کند می‌تواند معادل آن را از محل صرفه جویی سوخت در ظرف کمتر از ۵ سال برگرداند.

ابوالحسن میرعمادی کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه هزینه‌های ساخت می‌تواند با صنعتی‌سازی و استفاده از تکنولوژی روز کاهش پیدا کند گفت: صفر تا صد مدیریت پروژه اکباتان در دهه ۴۰ شمسی بر عهده سازندگان داخلی بود که با در اختیار گرفتن کارخانجات مرتبط، هزینه‌های واسطه‌گری در بازار را حذف کردند و خانه‌ها با قیمت مناسبی احداث شد. ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: هزینه‌های ساخت مسکن در شهر تهران حدودا بین ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است که ۴۰ درصد مربوط به زمین، ۴۰ درصد هزینه‌های مصالح و ساخت، ۱۰ درصد خدمات مهندسی و دستمزد و ۱۰ درصد عوارض شهرداری و تاسیسات شهری می‌شود.
وی افزود: از طریق نظام ساخت و ساز سنتی فعلی نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت ساختمان امیدوار بود. تنها راه کاهش قیمت مسکن، سری‌سازی و صنعتی‌سازی است که تجربه آن را در ایران داشته‌ایم. حتی در حال حاضر انبوه‌سازان ایرانی در کشورهای دیگر مثل ونزوئلا در حال اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی‌سازی هستند اما در کشور خودمان به دلیل نبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب از این مدل کمتر استفاده می‌شود.
این کارشناس بازار مسکن، حذف یا کاهش قیمت زمین و کاهش مدت زمان اجرای پروژه را در کنترل هزینه‌های ساخت مسکن موثر دانست و گفت: دولت می‌تواند زمینهای خود را به صورت فروش اقساطی طولانی مدت در اختیار سازندگان قرار دهد. سیستم ساخت نیز باید صنعتی و نیمه صنعتی شود که تا مدت زمان اجرای پروژه کاهش پیدا کند و هزینه دستمزد پایین بیاید. در حال حاضر نیمی از هزینه‌هایی که سازندگان برای دستمزد پرداخت می‌کنند هدر می‌رود و در واقع هزینه‌های غیرمفید است.
میرعمادی با اشاره طرح ساخت شهرک اکباتان در دهه ۴۰ شمسی خاطرنشان کرد: تمام مدیریت اجرای پروژه اکباتان بر عهده ایرانی‌ها بود.