افزایش احتمال رسیدن به راهکاری برای احیای برجام

معاون وزیر خارجه روسیه پس از برگزاری مذاکرات روسیه و آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات وین سرعت گرفته و بر این باوریم احتمال رسیدن به یک راهکار در چارچوبی که در دورهای قبلی ایجاد شده، از جمله شش دوری که تا ۲۰ژوئن(۲۰۲۱) برگزار شد، افزایش یافته است. این امر مثبتی است. به گزارش ایسنا از تاس، سرگئی ریابکوف افزود: تمامی طرفین برای حل کردن مشکلات باقی مانده از خود آمادگی نشان می دهند.ریابکوف درباره احیای برجام بیان کرد: طرح های متعددی برای رسیدن به هدف نهایی که احیای توافق هسته ای به شکل اصلی آن است، امکان پذیرند.به گفته این دیپلمات ارشد روسی، «(احتمالا) رویکرد گام به گام مبتنی بر عمل متقابل، برای رسیدن به هدف نهایی مورد استفاده قرار گیرد.» معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این که هیچ ضرورتی برای تعیین کردن ضرب‌الاجلی جهت تصمیم گیری نهایی در زمینه توافق هسته ای نمی بیند، درباره احیای برجام گفت: مایلم تاکید کنم اقدامات مقدماتی احتمالی قرار نیست توافق مبنا را که باید تماما اجرا شود، با [توافقی دیگر] جایگزین کنند. روسیه در حین کمک های سیاسی و دیپلماتیک به ایرانی ها، آمریکایی ها و اروپایی ها[در جریان مذاکرات] بر این اساس پیش می رود.

 

از دست رفتن سرمایه‌ها ناشی از برخوردهای نادرست یا غیر منطقی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه برخورد نادرست یا غیر منطقی با افراد موجب شده خیلی از سرمایه‌ها را از دست بدهیم و این‌ها از کشور خارج شوند گفت: این برخورد‌ها و این اعلام مبارزه و حمایت‌ها از سوی رئیس قوه قضاییه که می‌تواند امنیت را در جامعه تأمین بدهد، تثبیت بکند بسیار مؤثر است.جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد: خیلی از افراد بخاطر چنین رویکردی در احراز صلاحیت‌ها و تنها توجه به ضعف‌های افراد، از خدمت به نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران محروم شدند. فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: هیچ انسانی معصوم نیست، یعنی در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ انسانی را مبرا از خطا، اشتباهات، لغزش‌ها و گناهان بدانیم انسان، انسان است، در چنین جامعه‌ای باید تلاش کنیم، کسانی که قصد خدمت دارند و کسانی که پس از تصدی می‌توانند مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند، از خدمت محروم نکنیم.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: اگر درباره شخصی به اظهارنظر پرداختیم و نقاط قوت و ضعف ایشان را سنجیدیم و احساس کردیم که نقاط ضعف در قابل نقاط قوت کمتر است، ایجاب می‌کند که ما نقاط قوت را بپذیریم و در این مورد رأفت اسلامی و عطوفت با اجرای عدالت و احسان همگی دست به دست هم می‌دهند و به جامعه امید بیشتری می‌بخشند.

نیاز به مذاکرات پنهانی در وین
استاد دانشگاه پنسیلوانیا تاکید کرد: در شرایط فعلی، لازم است برخی از مذاکرات، پنهانی انجام شود. امیدوار باشیم مذاکرات پنهانی عملگراتر و سازنده‌تر از لفاظی‌های عمومی باشد، در همین رابطه گفت‌وگوهای مستقیم مؤثرتر از مذاکرات غیرمستقیم است، اما احتمالاً در شرایط سیاسی کنونی، به جز به‌طور بسیار مخفیانه، انجام نخواهد شد. راجرز اسمیت در گفت‌وگو با ایلنا افزود: همه طرف‌ها، به‌ ویژه ایران و آمریکا به لفاظی‌های سخت می‌پردازند که مانعی برای مذاکرات موفقیت‌آمیز ایجاد می‌کند. سران دو کشور نباید اجازه دهند موضع‌گیری عمومی مانع از عمل‌گرایی خصوصی در مذاکرات شود. وی در مورد اظهارات متناقض در مورد مذاکرات وین گفت: مجموعه فشارهای سیاسی برای قوی جلوه دادن خود و «برنده» بودن در مذاکرات و عدم اعتماد واقعی طرف‌های مقابل، موانع بزرگی را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. در این شرایط لازم است که ارتباطات و جلسات واقعی مبهم نگه داشته شود تا مذاکرات عملی از چشم عموم پنهان شود - اما حتی با انجام این کار، موفقیت دشوار خواهد بود. اروپا و آمریکا قبل از امضای یک توافقنامه تمدید شده مطالبات بیشتری دارند.

رایزنی برجامی چین و عربستان
شبکه العربیه نوشت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و وانگ یی همتای چینی‌اش درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری مربوط به آن تبادل‌نظر کردند. به گزارش ایسنا، بن فرحان، دوشنبه ۱۰ ژانویه اعلام کرد، بن فرحان و وانگ یی گفت‌وگوهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و موضوعات مطرح شده در مذاکرات وین انجام داده‌اند. شینهوا نیز درباره دیدار وزرای امور خارجه چین و عربستان نوشت: وانگ در این دیدار درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت، چین از کشورهای خلیج فارس در زمینه ایجاد بسترهای گفتمان چندجانبه و در دست گرفتن امور برای انجام دادن اقدامات ابتکاری در زمینه مسائل منطقه‌ای حمایت می‌کند.

دیدار روسیه با مورا برای تسریع مذاکرات
دیپلمات‌های روسیه و اروپا در وین دیدار کردند.به گزارش ایلنا، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی از دیدار خود با انریکه مورا معاون «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.وی نوشت: بحث‌های عمیقی را با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اروپایی در مورد راه‌‌ها و ابزارهای ممکن در راستای تسریع روند مذاکرات هسته‌‌ای و لغو تحریم‌ها داشتم.

سونامی تفحص مجلس در راه پاستور
نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درخصوص تحقیق و تفحص از «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» با ۱۳۸ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع موافقت کردند.به گزارش ایلنا، محورهای تحقیق و تفحص شامل۱-معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری در تخلفات این نهاد به ویژه عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته ای و سلطه بر گلوگاههای تولید رانت چه نقشی داشته اند؟۲-تحقیق و تفحص پیرامون نقش آقای حسین فریدون مشاور رئیس جمهور در مذاکرات هسته ای و پیامدهای نامطلوب مداخلات ایشان۳-نقش رئیس دفتر آقای روحانی در انتصاب مدیران موسسات اقتصادی، کارخانجات، بانکها و مراکز حساس و درآمدزاد۴-بررسی نقش تیم اقتصادی دولت دکتر روحانی به ویژه معاون امور اقتصادی، آقای نهاوندیان در تزریق ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور و همچنین توزیع ۶۰ تن طلا که در راستای کنترل قیمت طلا صورت گرفت اما هیچگونه نتیجه مثبتی نداشته و باعث هدر رفتن منابع بیت المال گردید.

آمریکا خواستار آزادی دوتابعیتی‌ها
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار آزادی فوری برخی دوتابعیتی‌های زندانی در ایران شد. به گزارش ایسنا، رابرت مالی در توییتی مدعی شد: دولت ایران برای چهارسال مراد طاهباز (یک شهروند انگلیسی- آمریکایی) را در زندان اوین حبس کرده است. طاهباز یک پدر، فعال محیط زیستی و قربانی سرطان است. ایران باید وی، نمازی‌ها، عماد شرقی و شهروندان انگلیسی را فورا آزاد کند.این درحالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد بحث زندانیان آمریکایی گفته بود:‌ در مورد این موضوع آمریکا می‌داند باید چکار کند که توافقات در این زمینه اجرایی شود.

فسادستیزی نیازمند اطلاعات دقیق
عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه فسادستیزی نیازمند اطلاعاتی جامع و دقیق است، گفت: شاهدیم که هر روز از یک‌جایی فساد آشکار می‌شود و این امر ناشی از آن است که مفسدان برای خودشان راه‌هایی بلدند، اما بستن این منافذ زمان می‌برد و کار امروز و فردا نیست.
حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه رئیس قوه قضائیه در مبارزه با فساد با کسی شوخی ندارد، تصریح کرد: اگر موردی از بروز فساد به رئیس قوه قضائیه اعلام شود و بررسی‌ها نشان از صحت آن گزارش، داشته باشند، آقای اژه‌ای بدون اغماض و بی‌تعارف و در عین حال منطقی و قانونی به این امور رسیدگی می‌کند.عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: رئیسی هم در قوه مجریه برای مبارزه با فساد اداری جدیت دارد و چنانچه برای جلوگیری از بروز فساد و تاثیرگذاری آن در جامعه هر سه قوه هماهنگی لازم را داشته باشند و همپای یکدیگر پیش روند نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد و کاهش دامنه آن امری زمان‌بر است.

سخنگوی دولت تورم امروز را به دلیل اقدامات دیروز دانست

سخنگوی دولت با اعلام اینکه به گواه بسیاری از افرادی که در دولت های مختلف حضور داشته اند، همدلی، هماهنگی و همکاری بین اعضای اقتصادی دولت کم نظیر است گفت: اصلاح نظام اقتصادی کار میان مدت و بلندمدتی است. تورم امروز به دلیل اقدامات دیروز است و ثبات حوزه ارز حاصل همکاری های مشترک تیم اقتصادی دولت است.
به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری گفت: عمل به وعده ها و استفاده از نظرات متخصصین مورد توجه دولت خواهد بود و هرکجا که عمل به وعده ها امکان پذیر نباشد صادقانه با مردم در میان خواهیم گذاشت.
سخنگوی دولت تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را نشانه توجه دولت به کسب و کارهای دیجیتالی دانست و گفت: توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم های ایرانی در سطح بین المللی و توسعه مهارت های الزام آور اقتصاد دیجیتال، از جمله وظایف کارگروه یاد شده است.
وی با اشاره به نخستین جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور گفت: سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی راه اندازی شده و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند و ظرف مدت کوتاهی پاسخ آن را دریافت کنند. به منظور تسهیل در تردد ایرانیان خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی هستند، فرصت دو سفر سالانه به ایران در نظر گرفته شده که بدون مانعی بتوانند به کشور رفت و آمد کنند.
سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا گفت: خطر کرونا به طور کامل برطرف نشده و در معرض سویه های جدید نظیر امیکرون که به شدت گسترش پذیر است، هستیم. اگر می‌خواهیم محدودیت ها برنگردد، دوز سوم واکسن را هرچه سریعتر تزریق و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم.
سخنگوی دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان گفت: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت در توزیع، ۲۹ درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا ۵ میلیون تومان هم از مالیات معاف شده است؛ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوقشان رشد دارد.بهادری جهرمی گفت: افزایش مساوی و ثابت حقوق برای همه کارمندان صرف‌نظر از توجه به میزان حقوقی که دریافت می کنند مناسب و عادلانه نیست و باید افرادی که پایه حقوق پایین تری دارند افزایش بیشتری داشته و آنها که پایه حقوق بالاتری دارند افزایش حقوق کمتری داشته باشند و این افزایش به صورت پلکانی انجام شود، تا بتوانیم به مرحله ای برسیم که نظام جبران خدمات کارکنان دولت متوازن تر و عادلانه تر باشد. وی درباره استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته کشور گفت: در این زمینه یک همکاری مشترک میان دولت، قوه قضائیه و پلیس اینترپل نیروی انتظامی وجود دارد و همه برای استرداد مجرمین متواری مالی همراه و جدی هستند و اثر این را در ماه های اخیر با استرداد برخی مجرمان دانه درشت به کشور ملاحظه کرده‌اید و مابقی تبهکاران و غارتگران اموال مردم و بیت‌المال نیز که به خارج از کشور فرار کرده‌اند قانون در تعقیب‌شان است.
سخنگوی دولت درباره حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی قانون مجلس شورای اسلامی است و دولت مکلف به اجرای قانون است. خط قرمز دولت معیشت مردم است. در قانون مجلس، راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده و اولویت دولت حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت مردم است و رئیس جمهور تأکید دارد، بدون در نظر گرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی، تغییری در اجرا صورت نگیرد.
بهادری جهرمی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت های مربوط به چندماه باقیمانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت. بنابراین دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه الان یک وفاق و وحدت نظری برای چاره جویی این مسئله با در نظر گرفتن بهبود معیشت مردم و حذف رانت و فساد از ارز ترجیحی در مجلس و دولت وجود دارد و همه برای اصلاح امور بر مبنای یک سیاست اقتصادی پایدار و موثر هم نظرند. سخنگوی دولت تاکید کرد: برای واکسن هیچ گونه محدودیتی نداریم. ۹ میلیون نفر تا الان دوز سوم را تزریق کرده اند. تا زمانیکه نیاز داشته باشیم چه از طریق واردات چه از طریق داخلی واکسن تامین می شود.
وی در خصوص حضور نماینده کره جنوبی در وین و پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران تاکید کرد: موضوع آزادسازی بدهی های انباشته شده کره جنوبی به ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و کره جنوبی که تاکنون برخلاف مناسبات بین المللی، دارایی های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است، باید مطابق موازین حقوقی در اسرع وقت نسبت به آزادسازی همه پول های ایران - و نه فقط بخشی از آنها - اقدام نماید.
سخنگوی دولت ادامه داد: البته سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و بدیهی است که معاون سیاسی وزیر خارجه از هر فرصتی برای مطالبه درست این حق ملت ایران استفاده خواهد کرد و مسئولیت حقوقی و سیاسی دولت کره جنوبی را به آنها یادآور خواهد شد.
بهادری جهرمی یادآور شد: درباره حضور نمایندگان دیگر کشورها در وین، این سفرها تصمیم مستقل کشورها و مربوط به روابط دوجانبه آن‌هاست و انجام چنین رایزنی‌هایی، مربوط به خودشان است و فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. طبیعی است که هیأت ایرانی در چنین دیدارهایی دخالتی ندارد و بنای اظهار نظر در این مورد را هم نداشته و ندارد.
وی در خصوص شایعه تغییر و ترمیم کابینه، تصریح کرد: خواهش می کنم از انعکاس هرگونه شایعه به ویژه در حوزه هایی که دغدغه مردم هست و با معیشت مردم سر و کار دارد پرهیز شود.
سخنگوی دولت با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت، اظهار کرد: کنترل بازار ارز و تصمیمات خوبی که برای تثبیت بازار سرمایه اتخاذ شد در جلسات مستمر ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور تیم اقتصادی دولت و با همدلی وهمکاری مشترک همیشگی انجام می شود و موضوعات بخشی نیست.
وی در خصوص اظهارات اولیانوف درباره مذاکرات اظهار کرد: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات علی باقری است. هیچ شخص و کشور دیگری نماینده ایران نیست. طبیعی است کشورهای دیگر در چارچوب اقدامات دیپلماتیک کشور خودشان اقدام می کنند. برخی حضور رسانه ای بیشتری دارند. بنابراین هیچ کشور و مقام دیگری نمایندگی از دولت ایران در مذاکرات ندارد. همچنین جایگاه مقامات سابق کشور نیز محترم است و به روش های دیپلماتیک حمایت می شوند.

کنعانی‌مقدم از تلاش برای کاهش اختلافات در وین خبرداد

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی گفت: برای خنثی کردن جنگ روانی آمریکایی‌ها که ایران مانع توافق و به نتیجه نرسیدن مذاکرات است، رهبری با این بیان‌شان آن‌ها را خلع سلاح کردند و گفتند مذاکره را دنبال می‌کنیم و اینکه این‌ها فکر می‌کنند اگر پشت میز مذاکره می‌نشینیم دلیل بر ضعف است یا به دنبال سازش و تسلیم هستیم، این طور نیست. حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سخنان رهبری مبنی بر اینکه «تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو نیز جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان که تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد» گفت: بیانات مقام معظم رهبر ی در لحظات حساس و سرنوشت‌سازی بیان شد که می‌تواند چراغ راهی برای مذاکرات و افکار عمومی باشد.
دبیر سیاسی جبهه ایستادگی ادامه داد: امروز از بحث مذاکره خارج شده و به بحث مصالحه ورود کرده‌ایم. مصالحه در قاموس سیاسی و روابط دیپلماتیک یعنی اینکه دو طرفی که باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند، رو به روی هم می‌نشینند و برای جزئیات به هم امتیاز می‌دهند و سعی می‌کنند اختلافات را به حداقل برسانند. بحث امروز ما با ۱+۴ است و ورود آمریکا به ۱+۵ منوط به این است که در چارچوب برجامی قبلا تعهد و امضا شده است، بازگردد از جمله اینکه تحریم‌ها برداشته شود.
وی گفت: سیاست منطقی دولت در خصوص بیان خواسته‎‌ها به صورت شفاف گفته شده است و پیگیری موضوعات در ۵ بخش فنی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و مسائل بین‌المللی کاملا شفاف روشن شده است و همه طرف‌های مختلف خواسته‌ها و حد و حدود همدیگر را می‌دانند. منتها یک جنگ روانی آمریکایی را راه انداختند و دنبال می‌کنند و به محض اینکه این روابط شکل بگیرد، وانمود می‌کنند که ایران تسلیم خواسته‌های آمریکا شده است و این را در افکار عمومی مطرح می‌کنند؛ درحالی چنین چیزی نیست و مقام معظم رهبری هم به این مسئله اشاره کردند که هرگونه توافقی با ۱+۵ نشانه سازش و تسلیم نیست بلکه نشانه این است که ما با احترام به حقوق بین‌الملل و شرایط موجود موافقت می‌کنیم تا اختلافات در رابطه با مسئله به حداقل برسد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خصوصا در جبهه مقاومت دنبال یک جنگ روانی هستند تا وانمود کنند که ایران تسلیم خواسته‌های آمریکا شده است و عادی‌سازی روابط با آمریکا را مطرح می‌کنند.

عبداللهیان بر ضرورت نیت خوب و اراده جدی طرف‌ها تاکید کرد

وزیر خارجه گفت: هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.
به گزارش ایسنا حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره با تاکید بر اینکه مذاکرات در مسیر درست قرار دارد گفت: سهم اصلی آن به ابتکاراتی برمی گردد که ایران در میز مذاکره ارائه داده است. این امر به طرف‌های مقابل کمک می کند که اگر به معنای واقعی دارای نیت و اراده جدی باشند، بتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم. وی افزود: وقتی از توافق خوب صحبت می‌کنیم یعنی توافقی که همه طرف ها نسبت به آن احساس رضایت کنند. ویژگی آن هم این است که همه طرف‌ها باید به تعهدات خودشان ذیل سند برجام برگردند.
وزیر خارجه در واکنش به اینکه آیا این توافق در کوتاه مدت دست یافتنی است گفت: اگر نیت خوب و اراده جدی در طرف غربی وجود داشته باشد و پیام‌هایی که آمریکایی ها به ایران می‌دهند و مدعی هستند به دنبال بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود هستند، شاهد روی دادن آن در میز مذاکره همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین هم باشیم، می‌توانیم از رسیدن به یک توافق خوب صحبت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وقتی از لغو یا برطرف شدن تحریم ها صحبت می کنیم، منظورما بازگشت کامل به سند برجام است گفت: هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده؛ همه آن موضوعات از نظر ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفی که در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامی است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ما خواهد بود.
امیرعبداللهیان گفت: این یکی از بخش‌هایی است که در میز مذاکره در مورد آن اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد. طرف آمریکایی و غربی‌ها بر این باورند که در بهترین حالت آن بخش از تحریم های اعمال شده توسط ترامپ باید برداشته شود که ما را از منافع اقتصادی برجام محروم می‌کند. هر تحریمی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده، می بایست برداشته شود. این بستگی به روند مذاکرات دارد ولی هدف همان بازگشت کامل به برجام و عبور از تحریم های ترامپ است.

نماینده بهبهان نتیجه عملکرد گذشتگان را تشریح کرد

نماینده بهبهان خطاب به رییس جمهور گفت: زمان تحقق عینی و عملی وعده های عملی دولت و پایبندی به میثاقی که با ملت بسته اید، فرارسیده است. مردم از وزرا، عمل انقلابی و جهادی می خواهند. وزرا بدانند در گذشته مردم با سلام و صلوات از دولت ها استقبال و با آه و نفرین بدرقه کرده اند.
به گزارش ایلنا، محمدطلا مظلومی آبزرگه در نطق میان دستور خود، گفت: امروز که جریان انقلابی در مجلس و دولت پیشانی بند خدمت بر جبین بسته اند، در گرانبهایی است که باید آن قدر دانست و چراغ هم‌افزایی و همپوشانی را در برابر دشمنان بر افروخت.
مظلومی آبرزگه خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: حذف ارز ترجیحی استراتژی عاقلانه و یک جراحی بزرگ اقتصادی است اما هنر مردان اقتصادی و دولت انقلابی باید به گونه‌ای باشد که بتواند اثرات ناشی از آن را مدیریت تا فشار اقتصادی بیشتری بر مردم تحمیل نشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئله بورس و سرمایه های از دست رفته مردم بهبود نیافت و ترمیمی حاصل نشد؛ تورم و بیکاری عرصه را بر مردم تنگ کرده است؛ رکود ناشی از کرونا بازاریان را مستاصل کرده است. نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور، اظهار کرد: یقین دارم جنابعالی شبانه‌روز دغدغه حل مشکلات مردم را دارید اما کارمندان بازنشسته کشوری، لشگری و قضایی، شاغلان و بازنشستگان تامین اجتماعی سخت نگران گذران زندگی خود هستند؛ مستمری پرداختی به خانواده های معظم شهدا با هزینه‌های زندگی آنها همخوانی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: کارگران شهرداری چشم انتظار تصویب قانون استخدامی و پایان بخشیدن به دغدغه های شغلی خود هستند. بهبهان، زیدون، کشان، منصوریه، دودانگه و بخش مرکزی هم نماد ثروت هستند و هم نماد فقر و محرومیت؛ دشت های حاصلخیز، منابع عظیم نفت و گاز، مراکز گردشگری و نیروهای تحصیل کرده ثروت‌های خدادادی نهفته در این دیار هستند اما زندگی در زیر سقف های ناایمن، بافت‌های فرسوده، جاده های حادثه خیز و خیابان های پر چاله نماد فقر و محرومیت است.