دخالت وزیر صمت در عزل و نصب مدیران خودروسازی غیرقانونی است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به سهام اندک دولت در در ایران خودرو و سایپا دخالت های وزیر صمت در عزل و نصب های مدیران ارشد این دوخودروساز وجهه قانونی ندارد و کمیسیون صنایع و معادن برخورد قانونی خواهد کرد. عزت اله اکبری تالارپشتی در گفتگو با خانه ملت درباره دخالت های وزیر صمت در دو خودروسازی بزرگ کشور، گفت: بنده مکرر به وزیرصمت جناب فاطمی امین تذکر داده ام، به این دو خودروساز بزرگ همچون گذشته به منزله حیات خلوت دولت نگاه نکنید، این نگاه مغایر بامنافع ملی و قواعد درست اداره یک بنگاه اقتصادی است. وی اضافه کرد: عدم دخالت دولت در این دوخودروساز، موجب شکوفایی استعدادهایی می شود که از درون و برون می توانند به اینها کمک کنند، دولت باید دراصلاح ساختار سایپا و ایران خودرو کمک کند، تا در شرایط مساوی با خودروسازان بخش خصوصی بتواند رقابت کنند. این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون بوده، نادیده گرفتن ظرفیت ها و توان بالای فنی و مدیریتی داخلی این دو خودرو ساز از طرف دولت بوده که همواره نگاه دستوری و هزینه ساز بوده، و موجب نارضایتی مردم شده، در هر صورت وقتی وزیر صمت با کمک کمیسیون صنایع ومعادن و رای نمایندگان مجلس موفق به اخذ رای اعتمادشده، خودش را بی نیاز از مشورت با مجلس و کمیسیون نداند.

 

تولید هر دستگاه خودروی داخلی تا ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با خبرخودرو درخصوص بسته مشوق ساخت داخل اظهار داشت: هر دستگاه خودروی تولید داخل قریب به ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد که از این میزان، بیش از ۳۶ درصد مربوط به خرید مواد اولیه‌ای است که در داخل موجود نیست و بخشی نیز مربوط به قطعات الکترونیکی و ریزتراشه‌ها است که تولید داخلی ندارد و در همه جای دنیا از منبع خاصی خریداری می‌شود و اکنون نیز تامین آن با بحران جهانی مواجه است. وی افزود: بیش از یک سوم از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به قطعاتی است که قابلیت تولید داخل می‌توانند داشته باشند، هر چند خیلی بالا نخواهد بود، اما تاثیرگذار است و در صورتی که مشوق‌های لازم ارائه شود، تمایل به سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و بدین ترتیب به تدریج ارزبری این بخش از قطعات نیز حذف می‌شود. این فعال صنعت قطعه سازی در ادامه گفت: قیمت دستوری می‌تواند به عنوان عاملی برای ورود خودروساز به بورس باشد تا بدین ترتیب قیمت‌گذاری در بازار صورت بگیرد که در مجلس نیز مطرح بود اما تاکنون عملیاتی نشده است. مقتدری در پایان بیان کرد: به طور معمول کالاهایی به بورس عرضه می‌شوند که مصرف عام داشته باشند، در حالی که تولیدات قطعه‌سازان مصرف خاص دارد و خودروساز، قطعه مورد نظر خود را از قطعه‌ساز خریداری می‌کند.

صنعت خودروسازی دانش‌بنیان می‌شود
در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، موضوع دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. به گزارش شاتا، در دیدار سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، موضوع دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در این دیدار که به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مسئولان به تحلیل صنعت خودرو از دیدگاه اقتصاد دانش بنیان پرداختند. طراحی و توسعه پلتفرم و خانواده محصول مبتنی بر آن با تکیه بر توانایی زنجیره تأمین، از جمله راهکارها و موارد مطرح شده در این جلسه بود. در این دیدار همچنین به ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل معاونت صنایع حمل و نقل درون این ساختار با سه دفتر صنایع خودرو، صنایع ریلی و دریایی و صنایع هوایی اشاره شد. صنعت خودروی کشورمان به عنوان یک صنعت پیشران، در سال‌های اخیر از مشکلات و چالش‌هایی همچون زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات، نحوه قیمت‌گذاری و بدهی زیاد به قطعه‌سازان و زنجیره تأمین رنج می‌برد، اما وزیر صمت کابینه دولت سیزدهم معتقد است: این مشکلات به معنی آن نیست که این صنعت را کنار بگذاریم. فاطمی‌امین بیان‌داشت: عده‌ای می‌گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ماست، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می‌تواند به افتخار ملی تبدیل شود.

اعلام وصول سوال از وزیر صنعت درباره کیفیت پایین خودروهای داخلی
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال ملی نماینده بناب به همراه جمعی از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای داخلی را اعلام وصول کرد. به گزارش ایسنا، محمد رشیدی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، سوال ملی محمد باقری نماینده بناب به همراه تعدادی از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای داخلی و همچنین سوال ملی حسن نوروزی نماینده رباط کریم به همراه جمعی از نمایندگان از وزیر صمت در خصوص علت عدم تعیین مدیرعامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران را اعلام وصول کرد.

افزایش 23 درصدی تولید گندله شرکت‌های بزرگ معدنی
سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: میزان تولید گندله شرکت‌های بزرگ معدنی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه نزدیک به ۲۳ درصد افزایش یافت. به گزارش ایمیدرو، ۹ شرکت بزرگ کشور از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه ۲۸ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۲۵۶ تن گندله سنگ آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۲۲ تن بود. بنا بر این گزارش، از این میان شرکت‌های «گل گهر» ۹ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۱۰ تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» چهار میلیون و ۴۳۴ هزار و ۴۸۰ تن، «صنایع معدنی فولاد سنگان» سه میلیون و ۲۶۸ هزار و ۶۳۱ تن، «چادرملو» ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۶۳ تن، «گهر زمین» ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۸۹۵ تن، «اپال پارسیان سنگان» ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۰۲ تن، «مرکزی» ۲ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۸۹۵ تن، «صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد» ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ تن و «صبانور» ۳۱۶ هزار و ۵۷۷ تن گندله تولید کردند. همچنین، شرکت های بزرگ معدنی در ۹ ماهه امسال، ۱۳ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۷ تن گندله به دیگر شرکت‌ها ارسال کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۱۲ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۹۰ تن)، ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

مونتاژکاری در خودروسازی‌های
دنیا موقتی است
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی بعد از اینکه دوره گذار (مونتاژ) را طی کردند به سمت توسعه محصول رفته اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ابوالفضل خلخالی گفت: در کشورمان نیز هم اکنون وارد دوره گذار یعنی "مونتاژ خودرو" شده ایم.اگر شرکت خودروسازی بتواند طراحی متعلق به خود داشته باشداز مزیت اقتصادی بزرگی بهره‌مند شود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون واردات خودرو ممنوع شده است و به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم به ندرت صورت می گیرد. مونتاژ یکی از روش تولید خودرو توسط خودروسازان است. این روش بعد از مدت موقتی با بومی سازی قطعات و یا تکنولوژی ها تبدیل به تولید داخلی کشورها می شود. دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: خودرو‌های چینی که در بازار ایران به فروش می‌رسند به صورت CKD وارد و داخل کشور تولید می‌شوند و به هیچ عنوان خودرویی به صورت CBU وارد کشور نمی‌شود.

حمایت مجلس از تقویت شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو
عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن تقدیر از تلاش‌های موثر شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ کشور در حوزه تامین قطعات یدکی با قیمت و کیفیت مناسب گفت: مجلس در راستای تقویت عملکرد خودروسازان در حوزه خدمات پس از فروش از این شرکت‌ها حمایت می‌کند. غلامرضا شریعتی اندراتی ضمن تقدیر از تلاش‌های موثر خدمات پس از فروش به عنوان زیرمجموعه خودروسازان که در زمینه‌های همچون تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات تعمیرگاهی فعال هستند، اظهار داشت: هر چه این شرکت‌ها عمق بیشتری به خدمات خود بدهند و تلاش شبکه‌های آنها گسترده‌تر شود، مسیر بسیاری از سوء‌استفاده‌ها و تقلب‌ در حوزه قطعات یدکی بسته خواهد شد.

پیشبرد اهداف تجارت خارجی در دستور کار است؛

گروه صنعت و تجارت: دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد. در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی کشور که مهر ماه سال جاری از سوی دولت ابلاغ شد به صورت ویژه به موضوع تهاتر پرداخته شده است. همچنین «استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات درصورت نیاز» بخشی از بند دهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در این بند بر «حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت» تاکید شده است و تهاتر، یکی از روش‌های این حمایت است. دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد که در همین راستا، تا پایان سال پروژه تهاتری در حدود ۶۰۰ میلیون دلار اجرا خواهد شد.
در این رابطه علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با مهر با بیان اینکه بحث ما این است که در یک فضای غیرسیاسی، موضوع تهاتر را توسعه دهیم، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی استفاده از شیوه تهاتر در عرصه تجارت، پرداخت‌های ارزی است؛ به این معنا که تراکنش‌ها به راحتی انجام شده و اتفاقاً کاسبی‌ها و کسب و کارهای شکل گرفته در تحریم با اجرایی شدن بحث تهاتر از بین می‌رود. در تهاتر بسیاری از تعاملات تجاری، اقتصادی می‌شود. وی افزود: طی ۳ سال گذشته ۵ میلیارد دلار از محل تهاتر کار کرده‌ایم و در آینده هر تاجری که علاقمند به کار در حوزه تهاتر باشد، کمکش می‌کنیم. همچنین مصوباتی از نهادهای بالادستی گرفته‌ایم تا موضوع تهاتر به کل کالاهای صادراتی تعمیم داده شود. بر این اساس صادرکنندگان در حوزه‌های مختلف امکان استفاده از این روش را خواهند داشت.
معاون وزیر صمت به تهاتر صورت گرفته با کشور سریلانکا اشاره کرد و گفت: ما از طریق استفاده از شیوه تهاتر مطالبه ۹ ساله خود از سریلانکا را زنده کردیم؛ بانک مرکزی سالیانه ۳۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات چای تخصیص می‌دهد ما به بانک مرکزی اعلام کردیم که بخشی از این ارز را ندهد تا ما به جای مطالباتمان چای از سریلانکا بگیریم. این مساله به معنای از بین بردن پول نیست بلکه زنده کردن مطالبات کشور است. وی افزود: در سال های گذشته صرافان زیادی به منظور زنده کردن مطالبات ایران از سریلانکا پیش قدم شدند و اعلام می‌کردند که ۱۶ درصد را می‌گیرند و مطالبه را زنده می‌کنند. منتهی ما گفتیم با استفاده از شیوه تهاتر، پول مملکت به جیب صراف نرود. روی خواب پول هم ۳۵ میلیون دلار سود گرفتیم. همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که در سریلانکا داشتیم این بود که کشاورز داخلی آسیب نبیند و آسیب هم نخواهد دید. پیمان پاک گفت: بحث استفاده از شیوه تهاتر را با کشورهای دیگر نیز دنبال می‌کنیم و تهاتر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاری پروژه بعدی است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.
تهاتر مرسوم ترین شیوه تبادل در تجارت بوده که به منزله مبادله محصول به محصول بدون وجود واسطه‌ای به نام پول است؛ قبلاً هم جابه‌جایی محصول با فلزات گرانبهایی مثل نقره و طلا یا با کالاهایی مثل نمک انجام می‌شد. تجارت متقابل مجموعه‌ای از روش‌های تجاری است که در آن صادرکننده یا واردکننده تعهد می‌کند در ازای کالا یا خدمات صادره به کشور خریدار یا وارده از کشور فروشنده، کالا یا خدماتی را به ارزش کل معامله یا بخشی از آن خریداری یا صادر کند. از سویی دیگر هرجا که استفاده از ابزار مبادله دشوار بوده و یا نقد کردن دارایی‌ها سخت باشد، رغبت به تهاتر افزایش پیدا می‌کند بنابراین در مواردی که کشورها با تحریم‌های اقتصادی مواجه شده و جابجایی پول برایشان دشوار می‌شود، به استفاده از ابزار تهاتر ترغیب می‌شوند. نکته قابل توجه آنکه علاوه بر کشورهای تحریم شده و یا دارای محدودیت، با توجه به ابعاد گسترده تجارت در دنیا، تهاتر یکی از روش‌های به روز در تعاملات تجاری کشورهایِ تحریم نشده نیز محسوب می‌شود که در اینجا می‌توان به افتتاح مرکز تهاتر در استانبول ترکیه اشاره کرد. همچنین شهر تهاتر به منظور توسعه تجارت به زودی در کشور چین راه اندازی خواهد شد. همچنین بر اساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود که طبق برآوردها، احتمال رسیدن این رقم به ۴۰ درصد نیز وجود دارد. باید توجه داشت که کشورهای دیگر همچون ایران با مساله تحریم در این حد و اندازه مواجه نیستند، بنابراین استفاده از روش تهاتر در کشورهای دیگر مقبولیت این شیوه تجاری در عرصه بین المللی را نشان می‌دهد.
مزایای استفاده از شیوه تهاتر در اقتصادِ تحریم شده غیر قابل انکار است اما با این حال انتقاداتی از سوی نهادهای مختلف به این سیاست مطرح شده است.

در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران رقم خورد؛

گروه خودروسازی سایپا موفق به کسب عنوان صادر کننده نمونه استان تهران در حوزه صنایع خودرو شد.
به گزارش تجارت؛ در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که با حضور استاندار تهران، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، روسای اتاق های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کشور و استان تهران و جمعی از صادر کنندگان و فعالان این حوزه برگزار شد، گروه خودروسازی سایپا به عنوان صادرکننده نمونه معرفی و از عملکرد صادراتی این گروه خودروساز و مهندس سلیمانی، مدیرعامل گروه سایپا در راهبری این گروه خودروساز در حوزه صادرات با اهدای لوح و تندیس این جشنواره تقدیر به عمل آمد.
بهمن حسین زاده، عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که در این مراسم حاضر شده و لوح و تندیس این جشنواره را به نمایندگی از مدیرعامل گروه دریافت کرد، در این خصوص گفت: این مراسم از بین ۴۹ شرکتی که در سال ۱۳۹۹ صادرات داشته‌اند برگزار شد و دبیرخانه این جشنواره بر اساس معیارهای تعین شده ۱۱ شرکت را در رشته های مختلف حائز رتبه برتر در صادرات محصول معرفی کرد که گروه خودروسازی سایپا در حوزه خودروسازی موفق به کسب صادر کننده نمونه استان تهران شد.
حسین زاده افزود: سایپا در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط سختی که در کشور وجود داشت، با انجام اقدامات سازنده از قبیل افزایش تنوع سبد محصولات با توجه به اهداف تدوین شده در بازارهای صادراتی و بهبود کیفیت محصولات برای رقابت در بازارهای بین‌المللی توانست بخشی از تولیدات خود را به بازارهای هدف صادر و ارز‌آوری مناسبی برای چرخه اقتصادی خود و کشور فراهم سازد.
وی افزود: گروه خودروسازی سایپا تاکنون موفق به کسب ۲ عنوان صادرکننده ممتاز و ۷ عنوان صادرکننده نمونه در سطح ملی و ۳ عنوان صادرکننده نمونه استان تهران شده است و توانسته در حوزه صادرات محصول عملکرد بسیار چشمگیری داشته باشد.
حسین زاده گفت: شرکت سایپا به دلیل تلاش‌های مستمر و مؤثر در حفظ و گسترش صادرات خودروی کشور به عنوان صادرکننده نمونه استان تهران انتخاب شد و در این مراسم از زحمات مهندس سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به دلیل راهبری این گروه خودروساز در شرایط سخت کشور تقدیر شد.
وی تاکید کرد: گروه سایپا به عنوان پرافتخارترین خودروساز ایران در زمینه صادرات، علی رغم شرایط سخت اقتصادی در بازارهای هدف صادراتی كه بخشی از آن از پاندمی كرونا ناشی شده است در كنار شرایط اقتصادی در داخل كشور تلاش کرده صادرات را به عنوان امری استراتژیك در برنامه‌های خود حفظ کند.