افزایش انگیزه های ماندگاری بجای بدرقه تحصیلکردگان

نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: به شعار کابینه فراجناحی پایبند باشید و حلقه خودی ها را بازتر و گسترده کنید و از تمام جوانان و نخبگان این سرزمین برای توسعه کشور استفاده کنید. اگر دغدغه معیشت مردم دارید و نگران ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان هستید، اگر به توسعه از طریق افزایش بهره وری معتقدید و به دنبال رشد واقعی اقتصادی ۸ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستید و اگر به انتقام خون سردار شهید سلیمانی فکر می کنید، تنها راه وصول به این اهداف استفاده از همه نخبگان علمی و اقتصادی کشور است. به گزارش ایسنا، محمدعلی محسنی بندپی در نطق میان دستور افزود: هیچ یک از مسئولین در هر رده و مسئولیتی که باشیم نه تنها مجاز به بدرقه تحصیلکردگان کشور نیستیم بلکه باید تمام عزم خود را به کار بندیم تا انگیزه های ماندگاری این جوانان افزایش پیدا کند، چرا که در شرایط سخت تحریم و اقتصاد کشور برای تحصیل این جوانان از بیت المال مملکت هزینه شده است. بی تردید تشویق جوانان به خروج از کشور نه تنها گناهی نابخشودنی و خیانت به نظام و انقلاب است، بلکه مغایر منویات مقام معظم رهبری است. بنابراین باید به دغدغه ها و نگرانی های اعضای هیات علمی دانشگاه ها، پزشکان و پرستاران، معلمان و کارگران و... در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیشتر توجه کنیم.

 

انتقاد به دولت به شرط اینکه منتقدین منصف باشند

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: امیدواریم جناح‌ها اگر انتقادی هم دارند انصاف را رعایت کنند و نقد منصفانه داشته باشند و نقاط قوت دولت را هم ببینند.سید محمد حسینی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موفقیت های دولت در حوزه های مختلف اظهار داشت: بحث پیوستن به شانگهای، قرارداد انتقال گاز از ترکمنستان، تعامل با کشورهای همسایه، کنترل کرونا و .... همه از نقاط قوتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت لذا برخی افراد نباید کاری کنند که مردم ناامید شوند.معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: امروز یک نشاط و امید در میان مردم ایجاد شده است. اینکه مردم می بینند دولت‌مردان در کنارشان هستند برایشان یک دلگرمی است. دیدید در بحث سیل دولتمردان در کنار سیل زدگان بودند و به سرعت پیگیر مسائل شدند و با دستور رئیس جمهور معاون اول ایشان به مناطق سیل زده سفر کرد تا از نزدیک پیگیر مسائل شود اینها را با گذشته و رکود و رخوتی که در کشور حاکم بود مقایسه کنید.حسینی گفت: انشاالله با تلاشی که دولت دارد در آینده شاهد آینده روشنی خواهیم بود و با تلاش مسئولان مشکلات به تدریج رفع خواهد شد.

هتک‌حرمت به تندیس سردار سلیمانی
رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به خبر دستگیری عامل اهانت به تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور جلوگیری از اشاعه شایعات و دامن زدن برخی افراد به این مسأله، گفت: اطلاعات بیشتر در خصوص این پرونده، پس از تحقیقات و سپری شدن روند تکمیلی پرونده، منتشر و در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت.احمدرضا بهرامی افزود: برای شناسایی و دستگیری عاملان این جنایت، جلساتی گرفته و دستوراتی صادر شد و با عنایت حضرت زهرا (س) و با تلاش همه دست‌اندرکاران امنیتی استان چهارمحال و بختیاری، دادستان، اداره کل اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه قمر بنی‌هاشم (ع) و نیروهای انتظامی استان، در همان روزهای اول شناسایی و در کمتر از یک هفته دستگیر شد.

پیشرفت اندک در مذاکرات وین
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که این مذاکرات با پیشرفت اندکی همراه بوده است. به گزارش ایلنا از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» افزود که در این مذاکرات پیشرفت اندکی حاصل شده است ولی چنانچه خواستار نجات برجام باشیم تا مزایای توافق با پیشروی‌های ایران در برنامه هسته‌‌ای خود تضعیف نشود یا از بین نرود، سرعت پیشرفت باید بیشتر از این باشد.پرایس با انتقاد از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در قبال ایران، گفت که رویکردها به ویژه سیاست فشار حداکثری عامل شرایط فعلی است. این سیاست‌ها نه تنها پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را کند نکرد، بلکه باعث جسورتر شدن این کشور شده است.

راه زیاد تا دستیابی به توافق
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که به‌رغم پیشرفت‌های اخیر در این مذاکرات، هنوز دستیابی به توافق راه زیادی باقی مانده است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ژان ایو لودریان» به پارلمان فرانسه گفت: «مذاکرات ادامه دارد. آنها به کندی پیش می‌روند، خیلی کند و همین امر نیز شکافی را ایجاد می‌کند که احتمال دستیابی به راه‌حلی که در راستای منافع تمامی طرف‌ها باشد را به مخاطره می‌اندازد».لودریان ادامه داد: «اواخر ماه دسامبر، پیشرفت اندکی حاصل شد اما هنوز تا پایان مذاکرات، فاصله زیادی داریم.»دور جدید مذاکرات وین از ۱۳ دی ماه آغاز شده است.

خودداری در استفاده از زور علیه ایران
رئیس سابق ستاد ارتش انگلیس تاکید کرد که باید از استفاده از زور در مورد ایران اجتناب کرد.به گزارش ایلنا از د نشنال، ژنرال سر نیک کارتر گفت: جنگ علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای جنجالی این کشور، شکست سیاست است.وی گفت: در حالی که گزینه نظامی باید به عنوان ابزار بازدارنده در مذاکرات دیپلماتیک در پس زمینه باشد، اما باید از استفاده از زور علیه ایران اجتناب شود.کارتر گفت: «آنچه باید در اینجا اتفاق بیفتد این است که دیپلمات‌ها باید دور یک میز بنشینند و توافق منعقد شود. ما نمی‌خواهیم شاهد استفاده از ابزار نظامی باشیم. این یک شکست خواهد بود.»وی گفت : حرکت به سمت رویارویی نظامی به نفع هیچ‌کس از جمله ایران و شرکای تجاری نزدیک منطقه مانند چین نیست. نظر من این است که این موضوع کنترل خواهد شد، زیرا در نهایت به نفع ایران نیست که مانند کره شمالی به یک کشور منزوی تبدیل شود.

پاسخ منهدم‌کننده به تعرض به حریم هوایی
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تاکید بر اینکه برای دفاع از مرزهایمان با کسی تعارف نداریم، گفت: هرگونه تعرض به حریم هوایی کشور با پاسخی قاطع و منهدم‌کننده مواجه خواهد شد.به گزارش ایلنا، سرتیپ علیرضا الهامی با اشاره به آمادگی این نیرو برای پاسخگویی به هر سطحی از تهدیدات، گفت: بارها در عمل ثابت کرده‌ایم که برای دفاع از مرزهای هوایی و حریم هوایی کشورمان با هیچ احدی در دنیا تعارف نداریم و هرگونه تعرض به مرزهای ایران اسلامی با پاسخی منهدم‌کننده مواجه خواهد شد. جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: پدافند هوایی هر نگاه ناپاکی به مرزها، منافع ملی و زیرساخت‌های کشور را به شکلی قاطع و کوبنده پاسخ خواهد داد.الهامی درخصوص برخی ادعاها در ارتباط با نفوذ دشمن به آسمان کشور و فضای مراکز حساس گفت: به هیچ وجه مشکلی تاکنون برای مراکز حساس و حیاتی به وجود نیامده و اینها ادعاهای پوچ از سوی دشمنان است؛ دنیا هم جنس این ادعاهای پوشالی را می‌شناسد و در عمل ثابت کرده‌ایم که خدشه‌ای بر آسمان کشور وارد نشده است.

ترقی زنان با احزاب سیاسی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: زمانی که در حزب تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد از اعضای شورای مرکزی متشکل از زنان باشد، قطعا بانوان با حضور در این جایگاه این جسارت را پیدا می‌کنند که در انتخابات نیز شرکت کنند یا حداقل نامزد شوند و خود را فارغ از اینکه پیروز می‌شوند یا خیر، آزمایش کنند؛ یعنی در حقیقت از درون احزاب پله‌های رشد و ترقی برای زنان ایجاد می‌شود.نسرین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، می‌توانند در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش پررنگی داشته باشند چرا که نمی‌توان نقش نیمی از جمعیت کشور را در این حوزه‌ها نادیده گرفت اما عموم مردم اینطور تصور می‌کنند که ورود به عرصه فعالیت‌های سیاسی هزینه‌هایی دارد؛ لذا زنان کمتر به سراغ سیاست می‌روند و ریسک حضور در این عرصه را نمی‌پذیرند چراکه ممکن است مشکلاتی برای فعالیت‌های اجتماعی آنان به وجود بیاید.

رئیس جمهور دستور نظارت جدی بر بازار را صادر کرد

رئیس جمهور از اعضا و کارگزاران دولت خواست تا با نخبگان و صاحب نظران مرتبط با حوزه کاری خود، حتی کسانی که با سلیقه دولت مخالفت دارند، در ارتباط مستمر باشند و هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی از ارتباط با جامعه نخبگانی مرتبط با حوزه مدیریت خود غفلت نکند.
به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با اشاره به تحسین رهبر معظم انقلاب، از خصیصه و شعار مردمی بودن دولت سیزدهم در دیدار ۱۹ دی مردم قم، گفت: همه کارگزاران دولت باید سعی کنند این خصیصه را ادامه داده و به وجه احسن تکمیل کرده و تعالی بخشند.
رئیس جمهور از اعضای دولت خواست که علاوه بر جلساتی که با مدیران و کارکنان زیرمجموعه خود برگزار می‌کنند با ارباب رجوع و مردمی که به دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند نیز ارتباط و دیدار داشته باشند.
رئیسی از همه کارگزاران دولت خواست تا مردم را به عنوان ناظرانی امین بشناسند و اظهار داشت: اگر گزارشی از سوی مردم به شما رسید حتما به طور دقیق بررسی کنید و اگر صحیح بود به آن ترتیب اثر دهید.
رئیس جمهور همچنین از اعضا و کارگزاران دولت خواست تا با نخبگان و صاحب نظران مرتبط با حوزه کاری خود، حتی کسانی که با سلیقه دولت مخالفت دارند، در ارتباط مستمر باشند و تصریح کرد: نباید هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی از ارتباط با جامعه نخبگانی مرتبط با حوزه مدیریت خود غفلت کنند و باید به شکل مستمر جلسات گفتگو و مشورت با صاحب‌نظران عرصه کاری خود داشته باشند.
رئیسی بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تاکید و خاطرنشان کرد: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود غلبه چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق است که باید در چارچوب یک نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه اصلاح شود. رئیسی اظهار داشت: لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه قانون جدید، واحد و عادلانه‌ای برای پرداخت حقوق تدوین کند و این قانون پس از تصویب در مجلس تمام قوانین و مقررات متعدد فعلی در پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های مختلف را ملغی اعلام کند.
رئیس جمهور خطاب به مسئولان ذیربط با تاکید بر اینکه به هیچ وجه اجازه ندهید قیمت کالایی افزایش پیدا کند، گفت: دستگاه‌های مختلف هر امکاناتی اعم از نیرو و اختیارات که نیاز دارند اعلام کنند و در مقابل مکلف هستند که به طور قاطع مانع هرگونه افزایش قیمت شوند.
رئیسی تاکید کرد: متاسفانه جریان‌هایی به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در مردم هستند و دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید تلاش کنند با گزارش و ارائه اخبار آنچه انجام شده و نه آنچه قرار است انجام شود، مردم را نسبت به آینده کشور امیدوارتر کنند.
همچنین سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید شورا نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، در جلسه شورا به ریاست رئیسی به تصویب اعضا رسید.
سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سه فصل تحول در شورا، تحول در دبیرخانه شورا و زمینه‌ها و لوازم اجرایی شدن این سند است و در روزهای آینده برای تایید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست رئیسی موضوع تحول در این شورا را با محوریت ایجاد ضمانت‌های اجرایی برای مصوبات آن در دستور کار قرار داده بودند. مقام معظم رهبری نیز در حکم خود برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تشکیل کارگروه تحول و تهیه و تصویب سندی ناظر به ظرفیت‌های این نهاد با بهره‌گیری از بیانات، احکام و پیوست‌های احکام امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای ادوار مختلف فعالیت شورا تاکید شده بود.
بر این اساس ۷ جلسه از مجموع ۱۱ جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره دولت سیزدهم، به تحول و بازآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص یافته که به نوعی باعث نهادینه‌سازی این شورا هم به لحاظ جایگاه، هم به لحاظ ماموریت‌ها و هم از لحاظ روابط با قوای سه گانه و سایر نهادها و نیز ایجاد ضمانت‌های اجرایی موثر برای مصوبات آن شود.
در این راستا تلاش شده برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت قرارگاهی برای رصد و پایش مسائل فرهنگی و اطمینان از اجرایی شدن مصوبات توسط دستگاه های اجرایی با رویکرد مردم نهاد تعریف شود تا بتواند به عنوان یک قرارگاه، اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب را پیگیری کند. از این رو در این سند پیش‌بینی‌های لازم برای اجرایی شدن مصوبات، ضمانت حقوقی یافتن مصوبات و تشکیل کمیسیونی برای تطبیق و همکاری بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوای سه‌گانه در جهت اجرای مصوبات آن تدبیر شده است.
مطابق این سند از این پس بودجه بخش‌های علمی و فرهنگی در لوایح بودجه سالیانه و برنامه‌های ۵ ساله کشور الزاما بر مبنای سیاست‌های کلان مصوب شورا تدوین و تعیین می‌شود.
همچنین در این سند ساختار دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی برای رصد داده‌های فرهنگی و علمی کشور در آن شده است.
بر اساس این مصوبه چهار ستاد نظارت و راهبری در حوزه علم، فناوری و نوآوری، حوزه تعلیم و تربیت و حوزه امور اجتماعی و حوزه مربوط به مهندسی فرهنگی تشکیل خواهد شد که این ستادها در واقع ظرفیت پیگیری اجرایی شدن مصوبات را فراهم می‌کند. این اقدام بدون افزایش منابع انسانی و با بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز همچنین محمدحسین ساعی از اعضای شورا و معاونین فرهنگ و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان نمایندگان این شورا در شورای هنر انتخاب و معرفی کردند.

نماینده پارلمان اروپا تشریح کرد

نماینده پارلمان اروپا گفت: شرکت‌های اروپایی بیش از حد در یک سیستم سرمایه‌داری تحت سلطه ایالات متحده ادغام شده‌ و در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند. در حالی که تلاش‌های قانونی برای رسیدگی به این موضوع انجام شده و اروپا عملاً هیچ اهرمی برای این موضوع ندارد. کلر دالی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ایران با حسن نیت با برجام برخورد کرد اما به دلیل بدخواهی ایالات متحده و شکست اروپا در اجرای تعهدات اقتصادی‌اش، تبعیت اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از ایالات متحده، از این توافق چشم‌پوشی کرد.
این مقام ارشد اروپایی اضافه کرد: طرفی که برای اولین بار شرایط برجام را نقض کرد، ایالات متحده بود. خروج یکجانبه از برجام یعنی تصمیمی که توسط ایالات متحده اتخاذ شد و حتی جریان اصلی سیاسی در اروپا نیز آن را پذیرفت، تصمیمی غیرمنطقی و غیرقابل پیش بینی بود. وی ادامه داد: پاسخ‌های ایران به این موضوع در چارچوب مفاد توافق بود و خیلی بد است که طرف‌های آمریکایی ادعای خلاف این را داشته باشند، یا تقصیر شکست این روند را متوجه ایران کنند.
نماینده پارلمان اروپا گفت: تحریم‌ها بصورت کامل متن و روح توافق را نقض می‌کند. با توجه به اینکه چه کسی در وهله اول توافق را زیر پا گذاشت، نمی‌توان صحبت‌های سخت از سوی ایالات متحده در مورد بازگرداندن ایران به "پایبندی" را جدی گرفت.
کلر دالی گفت: تامین امنیت منطقه‌ای صلح آمیز و عاری از سلاح هسته‌ای به نفع همه طرف‌ها است اما این امر با نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مشروع و منافع انرژی یکی از طرف‌ها به دست نمی‌آید. نمی‌توان رفتاری کرد که گویی تعهدات دیروز را می‌توان امروز و یا هر زمان که ممکن است فراموش کرد.
وی گفت: دیکتاتورهای بلندپایه و امتناع از اعتراف به اشتباهات گذشته از سوی ایالات متحده، موانع مهمی برای احیای برجام بوده و اعمال تحریم‌های جدید و فقدان هرگونه عواقبی برای اسرائیل در تلاش‌هایش برای تشدید درگیری و شکست، مانع دیگری برای احیای این توافق هستند.
این مقام ایرلندی اتحادیه اروپا افزود: تلاش احزاب اروپایی برای سواستفاده از انحراف روند توافق توسط دولت ترامپ به نحوی که ایران هزینه این جریان را بپردازد، غیرقابل قبول است. باید غیر از این باشد. اراده سیاسی کمی در محافل سیاست خارجی اروپا برای پرداختن به خطر افزایش ناامنی در منطقه و بار عمیق تحریم‌های غیرقانونی و ویرانگر بر مردم ایران وجود دارد.

میرزایی دلایل انتقادهای نمایندگان از دولتمردان را تشریح کرد

نماینده مجلس دهم درباره اینکه انتقادات امروز نمایندگان مجلس چه میزان بر اساس مطالبات مردم است و چه میزان نگاه به انتخابات آینده مجلس است گفت: نگاه به انتخابات بی‌تاثیر نیست؛ عمده نمایندگانی که به این موضوع می‌پردازند، می‌خواهند در افکار عمومی حساب خودشان را از احیاناً ناکامی‌های دولت جدا کنند.
جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این که دولت رئیسی مستقل از طیف‌ها،‌ گروه‌ها و احزاب اصولگرا سنتی و جدید است گفت: دولت سیزدهم به نوعی دولت حاکمیتی است چراکه بیشتر تحت تاثیر نهادهای حاکمیتی و نیروهایی که نزدیک به حاکمیت هستند، تشکیل شده است.
این نماینده پیشین مجلس گفت: تعامل دوسویه بین مجلس و دولت در کشور ما به این معنا است که در دولت عناصری از مجلس و چهره‌های نزدیک به رئیس پارلمان مشارکتی داشته باشند و سهم پررنگی برای رئیس مجلس و این چهره‌ها دیده شود؛ یعنی افرادی که از سوی رئیس و یا هیأت رئیسه مجلس معرفی شدند، در پست‌های مدیریتی از آن‌ها استفاده شود که در دولت سیزدهم این اتفاق به آن معنا رخ نداد و اگر افرادی هم به صورت محدود از سوی آقای قالیباف و هیأت رئیسه مجلس معرفی شدند در آن جایگاه‌هایی که انتظار می‌رفت از آنها استفاده نشد.وی ادامه داد: در جامعه ما جا افتاده که مجلس باید از دولت مستقل باشد و به نوعی خواسته‌ها و مطالبات مردم را پیگیری کند و صدای آنان باشد اما با وجود چنین طرز فکری نماینده‌گان با بروز کوچکترین مشکلی و حل نشدن مسئله‌ای بدون توجه به امکانات دولت شروع به انتقاد می‌کنند و عمدتا می‌خواهند خودشان در افکار عمومی تبرئه و پایگاه اجتماعی‌شان را حفظ کنند.
وی خاطرنشان کرد: جامعه نمی‌پذیرد مجلسی که دو بار بیانیه داد و از رئیسی برای شرکت در انتخابات دعوت و حمایت کرد، حساب خودش را از دولت جدا کند. بهترین کار برای نمایندگان این است که به میدان بیایند و با دولت برای حل مشکلات بنشینند. جامعه و افکار عمومی و حامیان نمایندگان نمی‌پذیرند زمانی از دولت حمایت کنند و بعدها با اتخاذ یک موضع فرصت‌طلبانه بگویند ما کاری به دولت نداریم و مردم، ما وکیل‌الدوله نیستیم، بیانگر مطالبات شما هستیم و ما حساب‌مان از آن‌ها جداست؛ جامعه این را نمی‌پذیرد.
میرزایی افزود: در حال حاضر فصل بررسی لایحه بودجه است، نمایندگان می‌توانند با دولت بنشینند و بررسی کنند که منابع امکاناتی کشور چیست؟ چه ظرفیتی‌هایی وجود دارد؟

انصاری بیانات رهبری را فصل جدیدی در سیاست خارجی دانست

این فعال سیاسی گفت: مسئولین کشور باید با تدبیر و درایت در چارچوبی که رهبری مشخص کردند، گفت‌وگوی مستقیم و بدون واسطه با آمریکا را در دستور کار خودشان قرار دهند. قطعا مذاکره مستقیم با آمریکا در مسئله برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای که در مدت ۱۷ سال گذشته بر ملت تحمیل کرده جز عزت نیست و می‌توانیم در چارچوب منطق گفتمانی مشکلات خودمان را حل کنیم. غلامرضا انصاری در گفت‌‌وگو با ایلنا افزود: تجربه تاریخی نشان داده ، اروپا در حدی نیست که بتواند مشکلات ما را حل کند. چین و روسیه که هم پیمان ما بودند، در تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا برای ما ایجاد کرده همراه بودند. بنابراین برای حل مشکلات موجود، چاره‌ای جز اینکه بتوانیم تعامل را در دستور کار خود قرار دهیم و تقابل را به حداقل برسانیم نیست.
وی گفت: گفت‌وگو وتعامل به معنای تسلیم نیست. ایران و آمریکا باید مسیر قانون را بامذاکره مستقیم هموار کنند، موضع‌گیری‌های رهبری در این موضوع نشان دهنده رویکرد درست در شرایط کنونی است. وی افزود:‌ واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مشکلات ما را تقابل با آمریکا به وجود آورده است. بااتکاء به بقیه کشورهایی که منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهند، نمی‌توانیم به سمت اهداف اصلی توسعه و پیشرفت برویم. وقتی در طول تاریخ نگاه می‌کنیم و حداقل دو قرن اخیر را ببینیم، بیشترین خسارت‌های مالی، جنگی، تجاوز سرزمینی و تحریم‌های ناعادلانه توسط روسیه تزاری و شوروی سابق علیه ما ایجاد شده است و انگلیس هم که بعد از جنگ جهانی بیشترین مسائل و مشکلات را برای ما به وجود آورده است. در نتیجه با همه کشورها می‌توانیم رابطه داشته باشیم و در چارچوب شعار عزت، مصلحت و حکمت با تعامل داشته و گفت‌وگو کنیم. چرا مشکلات‌مان با آمریکا را بعد از چهل سال حل نکنیم. اگر به سابقه تاریخی هم نگاه کنیم، رسول گرامی اسلام (ص) در زمان حیات، در مکه و مدینه از اینکه با دشمنان قسم خورده اسلام مذاکره کنند و حتی در مواردی به قراردادهای صلح برسند ابایی نداشت. انصاری تصریح کرد‌: چیزی که امروز باید برای ما مهم باشد، منافع ملی، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است. سرعت پیشرفت و توسعه در دنیا بسیار زیاد و گسترده است. اگر خاطرمان باشد در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله که در دولت هفتم و هشتم تدوین شد، قرار بود سال ۲۰۲۰ اولین کشور توسعه یافته در منطقه باشیم. امروز می‌بینیم کشورهای فقیر و عقب مانده مثل بنگلادش یا ترکیه که در سه و چهار دهه گذشته غیرتوسعه یافته بودند، به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. حالت مخاصمه وتقابل و همزمان حرکت در مدار توسعه و پیشرفت محال است. ما برای رسیدن به رشد باید سیاست تعاملی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.