دورنمای اوپک‌پلاس حفظ قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار است

وزیر نفت عمان اعلام کرد که هدف اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس حفظ قیمت نفت در سطحی پایین‌تر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه است. محمد بن حمد الرمحی اعلام کرد که اوپک و متحدانش خواهان نفت به ۱۰۰ دلاری نیستند و به‌سرعت تولید خود را احیا می‌کنند تا مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت‌های جهانی نفت خام شوند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس)، به افزایش تولید تدریجی ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز که در زمان ویروس عالم‌گیر کرونا متوقف شده بود، ادامه می‌دهند، در حالی که این افزایش تولید به‌دلیل ناآرامی‌های داخلی و کاهش بودجه کشورها محدود است. قیمت نفت خام در سال جاری میلادی روندی افزایش داشته و به بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه رسیده است. الرمحی طی گفت‌وگویی در ریاض گفت: اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس بسیار محتاط هستند، بازار را ماهانه رصد و بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنم افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز مطلوب است، زیرا تقاضا در حال افزایش است و ما می‌خواهیم اطمینان یابیم قیمت نفت بیش از حد بالا نمی‌رود. وی تأکید کرد: نمی‌خواهیم قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد، جهان آماده این قیمت نیست.

 

افتتاح نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی پیش از پیک تابستان

معاون توسعه طرح‌های شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، گفت: نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران به ظرفیت پنج مگاوات پیش از فرا رسیدن پیک مصرف برق تابستان سال آینده در شهرستان مشگین‌شهر اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد. حمیدرضا عظیمی در جریان بازدید از روند ساخت نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر با اعلام این خبر افزود: این طرح به منظور ارزیابی و بهره‌برداری از مخزن زمین‌گرمایی شمال‌غرب سبلان، بومی‌سازی دانش فنی طراحی، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های زمین‌گرمایی و همچنین ظرفیت‌سازی و توانمندسازی نیروی انسانی خبره و متخصص در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه این پروژه پیش از فرا رسیدن پیک مصرف برق سال آینده وارد مدار خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر موضوع اصلی باقی‌مانده از پروژه مربوط به انجام شست‌وشوی چاه‌های بخار نیروگاه است که قرارداد مربوطه منعقد و پیمانکار منتخب نیز در حال آغاز فرایند تجهیز کارگاه است. عظیمی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است طی یک ماه آینده تجهیزات مربوط به شست‌وشوی چاه‌های نیروگاه وارد کارگاه شده و ظرف مدت ۴۵ روز فعالیت‌های مربوط به این بخش انجام شود تا بتوانیم فرایند مربوط به سنکرون نیروگاه را آغاز کنیم.

قرارداد احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی
لامرد امضا شد
در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت برای احداث نیروگاه برای تأمین برق صنایع، قرارداد ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی در شهرستان لامرد استان فارس با ظرفیت ۹۱۳ مگاوات به امضا رسید. در مهرماه سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت به امضا رسید تا 10 هزار مگاوات نیروگاه خودتأمین در بخش صنایع کشور در سه سال آینده احداث و بهره‌برداری شود. صبح روز گذشته در راستای این تفاهم‌نامه، قرارداد ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی در شهرستان لامرد استان فارس با ظرفیت 913 مگاوات بین شرکت غدیر انرژی لامرد و شرکت فراب به امضا رسید. علی مسعودی، مدیرعامل شرکت غدیر انرژی لامرد در خصوص جزئیات امضای این قراردداد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: احداث این نیروگاه به ظرفیت 913 مگاوات و در سه فاز برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: فاز اول این نیروگاه، یک واحد گازی به ظرفیت اسمی 315 مگاوات است که با توربین کلاس F تجهیز و احداث خواهد شد.

وزارت نیرو مکلف به انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مکلف کردند تا زمینه سرمایه‌گذاری برای برداشت آب، نمک‌ زدایی و انتقال آب از دریای عمان با اولویت انتقال آب به استان سیستان و بلوچسستان را فراهم کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را بررسی کرده و ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

سد کرج آب رفت !
در سال ۱۴۰۰ با بارش‌های نسبتاً ناامید کننده مخصوصاً در فصل بهار مواجه بودیم و روند آبگیری سدها نسبت به سال قبل بسیار کم بوده است. در حال حاضر حدود ۲۹ درصد ظرفیت سد کرج پر است این در حالی است که سد کرج در همین زمان، سال گذشته ۵۶ درصد پر بود. به عنوان مثال سد کرج در سال‌های ۷۸ ،۷۹ و ۹۴ چنین وضعیتی و حتی بدتر از شرایط کنونی را تجربه کرده و به‌طور کلی سد کرج در دی ماه کمترین تراز آبی خود را دارد و از اواخر بهمن ماه در صورت افزایش بارش‌ها در فصل زمستان روند آبگیری با ذوب برف‌ها و بارش‌ها تسریع می‌شود.

پایش از مبدا تا نقطه مصرف ادامه دارد

تجارت- گروه زیربنایی: همواره اخباری که مستقیما با سلامتی شهروندان در ارتباط بوده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حساسیت ویژه ای همراه آن بوده است. حالا چند روزی است اخباری مبنی بر ورود فاضلاب به سد ماملو که یکی از منابع اصلی تأمین آب شرب تهران است، در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که همین امر مسئولان مختلفی را مجبور به واکنش و اظهارنظر کرده است. گفتنی است اخباری از این دست طی سال های گذشته کم نبوده اند و همین هفته ی گذشته برگشت خوردن محصولات کشاورزی به دلیل وجود سم در محصول صادراتی حاشیه های فراوانی را برای صنعت کشاورزی به همراه داشت. شاید بتوان مردم را به عدم مصرف محصولات کشاورزی ترغیب کرد اما آب آشامیدنی مقوله ای نیست که بتوان آن را کنار گذاشت و یا مردم را به عدم مصرف آن ترغیب کرد.
در همین خصوص شرکت آب و فاضلاب تهران ضمن تشریح جزئیات طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب پردیس، اعلام کرد: آب آشامیدنی شهروندان از مبدأ تا نقطه مصرف پایش می‌شود و کیفیت آب آشامیدنی توزیعی در تهران تحت کنترل قرار دارد. پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم از شرکت آب‌وفاضلاب تهران منجر به‌منظور توضیح مسائل مربوط به ورود فاضلاب به سد ماملو گزارشی ارسال کرد که متن گزارش ارسالی شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران بدین شرح است: "شهرهای واقع در بالادست حوضه آبریز سد ماملو به‌دلیل واقع‌شدن در شرق استان تهران و با توجه به نزدیکی به شهر تهران و شرایط آب‌وهوایی خاص و مهاجرت طی 10 سال گذشته از رشد جمعیت قابل‌توجهی برخوردار بوده است. هم‌چنین به‌دلیل گسترش شهرها و هم‌جوارشدن روستاهای حاشیه با بافت شهری و از سویی اجرای یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای روستایی و شهری و ضرورت خدمات‌رسانی، لزوم انجام مطالعات یکپارچه برای طرح فاضلاب شهرها و روستاها در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

ساخت تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب پردیس به‌عهده چه نهادی بوده؟
تعهدات ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در شهر جدید پردیس به دو بخش مسکن مهر شامل فازهای 5،8،9،11 با جمعیت بالغ بر 288هزار نفر و غیر واحدهای مسکن مهر شامل فازهای 1،2،3،4و6 با جمعیت 250هزار نفر تقسیم شده است که بر اساس توافقات دو وزارتخانه نیرو و راه و شهرسازی، کلیه وظایف ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در واحدهای مسکن مهر به‌عهده وزارت راه و شهرسازی و وظایف ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در سایر فازها به‌عهده وزارت نیرو گذاشته شده است که در این زمینه شرکت آبفای استان تهران برای محقق‌ساختن تعهدات تعیین‌شده نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌ظرفیت 48هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دو مدول و هریک به‌ظرفیت 24هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای تحت پوشش قراردادن جمعیت 250هزار نفری اقدام کرده است و مدول اول آن از سال 1396 وارد مدار بهره‌برداری شده و مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب در ابتدای سال جاری وارد مدار بهره‌برداری شده است. شایان ذکر است به‌علت تحقق‌نیافتن برنامه‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس در موعدهای مقرر در احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌ظرفیت 50هزار مترمکعب در شبانه‌روز در پایین‌دست روستای باغکمش برای تحت پوشش قرار دادن واحدهای مسکن مهر و اسکان جمعیت در فازهای 5-8-9 و 11 به‌منظور مساعدت و پیشگیری از رهاسازی فاضلاب در محیط زیست با توافقات صورت‌گرفته میان دو شرکت عمران پردیس و آبفا، فاضلاب تولیدی فازهای 5، 9 و 11 (حداکثر برای 12 هزار واحد احداثی) با ایجاد ایستگاه پمپاژ و خط انتقال از ابتدای مهرماه سال جاری وارد تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس شده است و با تحقق این امر تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های اصلی فاضلاب، ظرفیت ورودی تصفیه‌خانه فاضلاب طی دو سال اخیر از 10 هزار مترمکعب به 32 هزار مترمکعب افزایش و از نظر حجم آلاینده‌های ورودی به محیط زیست بیش از 80 درصد کاهش یافت.
خاطرنشان می‌شود شرکت عمران شهر جدید پردیس موظف شد نسبت به احداث لاگون‌های تصفیه فاضلاب موقت در مجاورت تصفیه‌خانه اصلی برای تصفیه فاضلاب فاز 8 تا پایان سال جاری اقدام کند و تا زمانی که تصفیه‌خانه اصلی وارد مدار شود این واحدها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم‌چنین در سال جاری ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب سعیدآباد با نصب و راه‌اندازی دو دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب از 200 مترمکعب در شبانه‌روز به 450 مترمکعب افزایش یافته و آماده بهره‌برداری شده است و با انجام این مهم از ورودی فاضلاب
جلوگیری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به سوریه از عزم و اراده تهران و دمشق برای رسیدن به شراکت‌های واقعی اقتصادی و تجاری تاکید کرد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که در رأس هیئت ارشد اقتصادی و سیاسی به سوریه سفر کرده است گفت: پایان جنگ در سوریه سرآغازی برای دوره جدید روابط اقتصادی دو کشور است، به ویژه اینکه ایران و سوریه طی سال‌های جنگ تروریسم بین‌الملل در کنار یکدیگر بوده‌اند. رستم قاسمی که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برعهده دارد، در سفر سه روزه خود به دمشق، قرار است افزون بر دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، با نخست‌وزیر و وزیران امور خارجه، اقتصاد، حمل و نقل، کار و مسکن و نیز رئیس بانک مرکزی سوریه دیدار و گفت‌وگو کند.

معاون وزیر راه شهرسازی از راه اندازی سامانه ثبت درخواست رفع اختلاف‌ و مشکلات ملکی و ثبتی در بافت‌های فرسوده در اسرع وقت خبر داد و گفت: با هدف شتاب در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، این سامانه راه اندازی می‌شود. محمد آئینی افزود: به منظور رفاه حال مالکان واحدهای فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری، سامانه ثبت درخواست‌های رفع اختلاف و حل مشکلات ثبتی و ملکی با همکاری طرفین در اسرع وقت راه اندازی می‌شود و به اطلاع عموم خواهد رسید. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: همچنین به‌منظور آزادسازی، تعیین‌تکلیف اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیاء، به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، هیات‌های حل اختلاف ماده ۹ در همه استان‌ها تشکیل می‌شود.

بخشی از مسیر جاده هراز برای ایمن‌سازی جابه‌جا می‌شود
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی وجود برنامه برای بستن جاده هراز را تکذیب کرد و گفت که بخشی از مسیر این جاده برای ایمن سازی در برابر شکاف عمیقی که در بالادست ایجاد شده ، جابه‌جا می‌شود. بستن جاده هراز بر روی تردد خودروها بتازگی و پس از رسانه ای شدن فیلم و تصاویر از شکاف چند صدمتری قدیمی بالادست بخشی از مسیر این جاده در رسانه ها رسمی و فضای مجازی مطرح شد.
دکتر علی بیت الهی با تاکید بر این که ترک زمین در محور هراز یک اتفاق جدید نیست ، افزود : بسته شدن جاده هراز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نخواهد بود و فقط قرار است برای جلوگیری از خطرات احتمالی ، آن بخش از جاده که در پایین دست شکاف قرار دارد به سمت مقابل منتقل شود . وی با توضیح این که جاده هراز یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شریان‌های اصلی متصل کننده مازندران به پایتخت است که به دلیل گذر از ارتفاعات البرز و پیچ و خم های رودخانه هراز، دارای سرشت توپوگرافی متغیر همراه با خطر ریزش سنگ یا زمین لغزش می باشد ، گفت : همین شرایط و ویژگی سبب شده است که در مسیر این جاده هر از چندگاهی سقوط قلوه سنگ ، شن و خاک و ریزش کوه را شاهد باشیم . این وضعیت یک امر دائمی است و از زمان احداث این جاده وجود داشته و خواهد داشت.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت : بر اساس برآورد و مطالعاتی که روی شریان های جاده ای استان مازندران انجام شد ، مشخص گردید جاده هراز جزو پر ریسک ترین جاده های این استان است و از این رو بیش از جاده چالوس، سوادکوه و سایر جاده های اصلی منتهی به استان مازندران و تهران در اولویت ایمن سازی قرار دارد. وی در خصوص میزان خطری که از ناحیه شکاف بالادست متوجه جاده هراز است ، توضیح داد : باید توجه داشته باشیم ترک یا شکافی که در کلیپ و تصاویر منتشر شده نشان داده می شود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر کشیده شده است . این شکاف در موقعیت مکانی بعد از محدوده شهر پلور و نرسیده به روستای آب اسک از سمت تهران به آمل و در سمت راست جاده واقع است ولی آنچه مسلم است این که جدید نیست و از قبل وجود داشت.

تذکر وزیر هم کارساز نشد؛

در حالی که برخی شنیده ها از تذکر جدی وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ممنوعیت ارزان فروشی بلیت هواپیما حکایت دارد، اما همچنان بلیت زیر ۶۰۰ هزار تومان نایاب است. اخیراً محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برخورد این سازمان با شرکت‌های هواپیمایی که بلیت هواپیما را در روزهای اخیر به دلیل کاهش تقاضا با نرخ‌های پایین می‌فروختند، خبر داده بود، شنیده‌ها حاکی از تذکر جدی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به محمدی بخش در این خصوص حکایت دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی: ارزان فروشی بلیت ممنوع است!
کاپیتان محمدی بخش ۱۹ دی ماه گفته بود: اخیراً شاهد بودیم که برخی فروشندگان بلیت و عمدتاً چارتر کنندگان در برخی مسیرهای پر تردد اقدام به فروش بلیت با کمتر از هزینه‌های معمول می‌کردند که این امر، تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. کاپیتان محمدی بخش گفت: چنین اقدامی بدون شک موجب ضرر شرکت‌های هواپیمایی می‌شد و به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری با این موارد برخورد می‌کند.

تذکر وزیر راه به رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص حمایتش از ممنوعیت ارزان فروشی بلیت هواپیما
این در حالی است که خبرگزاری صداوسیما روز گذشته نوشت: «یک منبع آگاه از تذکر جدی وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین کف قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: وزیر راه از کاپیتان محمدی‌بخش خواسته این رویه اصلاح شود.»

ارزان فروشی بلیت جرم نیست و با آن برخورد نمی‌کنیم
در همین خصوص میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز روز گذشته اعلام کرد: فروش بلیت هواپیما کمتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان تخلف محسوب نمی‌شود و این سازمان برای ارزان‌فروشی بلیت مشروط به عدم کاهش کیفیت خدمات، ممنوعیتی قائل نیست. همچنین ابوالقاسم جلالی -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره به ایسنا گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه حاکمیتی و متولی در صنعت هوانوردی، حافظ حقوق عامه مردم است و در همین راستا هیچ مخالفتی با پایین آوردن قیمت بلیت هواپیما نخواهد داشت. وی افزود: در پروازهای داخلی هیچ کف نرخی برای عرضه بلیت هواپیما تعریف نشده است تا از سویی مردم بتوانند در زمانی که ایرلاین‌ها با کمبود مسافر مواجه هستند با نرخ بهتری بلیت تهیه کنند و از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز در برخی از پروازهای خود که برای مسیر برگشت‌شان مجبورند با مسافر کمی پرواز کنند، قیمت‌ها را به حداقل رسانده تا مسافر بیشتری جذب کنند. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهارکرد: هیچ شرکت هواپیمایی بابت پایین آوردن قیمت بلیت هواپیما جریمه نخواهد شد چرا که این مسئله جرم محسوب نمی‌شود و اساسا به همین دلیل کف نرخی برای پروازهای داخلی تعریف نشده تا ایرلاین‌ها بتوانند ضمن رقابت با یکدیگر در قالب نرخنامه مصوب، در پروازهایی که مسافر کمی دارند، با پایین آوردن نرخ، بلیت بیشتری بفروشند. جلالی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی نه تنها حفاظت از حقوق مردم را اولویت خود می‌داند بلکه از سوی دیگر باید بتواند ناوگان فعال را در صنعت هوانوردی سرپا نگه دارد و به همین سبب به دنبال توسعه این صنعت نیز خواهد بود.

ابلاغیه ممنوعیت فروش بلیت زیر ۶۰۰ هزار تومان همچنان پابرجاست
با این حال همچنان خبری از فروش بلیت هواپیما در قیمت‌های پایین نیست و کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی بلیت هواپیما در جریان است. در حال حاضر کف قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد ۶۰۰ هزار تومان، تهران تهران-تبریز ۶۰۰ هزار تومان، تهران-اصفهان ۶۵۰ هزار تومان، تهران-اهواز ۷۱۰ هزار تومان و تهران-کیش ۷۷۰ هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: باتوجه به اینکه پیشرفت یک خط از پروژه مترو پرند حدود 90 درصد است، از لحظه رسیدن منابع، حداکثر یک سال بعد، فرآیند ساخت متروی پرند به پایان خواهد رسید. علی امام با اشاره به آخرین جزئیات متروی پرند اظهار داشت: بودجه پروژه متروی پرنده به دلیل اینکه در حومه تهران قرار دارد ذیل بودجه عمرانی است که همه ساله در قوانین بودجه کشور قرار می‌گیرد و این پروژه از بودجه شهرداری استفاده نمی‌کند. مدیرعامل شرکت متروی تهران در بیان دلایل روند طولانی ساخت این پروژه گفت: با عنایت به اینکه ردیف‌های درنظر گرفته شده برای بودجه متروی پرند در صورت تحقق کامل اعداد کوچکی هستند که پاسخگوی نیاز پروژه نیست، این پروژه تا الان به اتمام نرسیده است.
وی در بیان راهکار در نظر گرفته شده برای تامین مالی پروژه متروی پرند افزود: سال گذشته با هماهنگی استانداری تهران و شرکت عمران شهرهای جدید مقرر شد،‌ بخشی از یک زمین‌ در مجاورت ایستگاه متروی پرند در اختیار شرکت متروی تهران قرار بگیرد که ما آن را به جای پول در اختیار پیمانکار قرار دهیم و از این محل منابع مالی مرتبط با پروژه تامین شود. امام با اشاره به اینکه این زمین باید تغییر کاربری پیدا می‌کرد، زیرا بدون تغییر کاربری توانایی تامین منابع لازم برای پیمانکاران را نداشت، گفت: فرآیند تغییر کاربری این زمین‌ها طولانی شد که همین موضوع زمینه دیگر تاخیر پروژه را فراهم کرد.
این مقام مسئول در بیان آخرین جزئیات مسئله تغییر کاربری زمین برای تامین مالی متروی پرند گفت: یکشنبه هفته جاری شورای برنامه‌ریزی استان تشکیل‌ و مسئله تغییر کاربری مصوب شد که منتظر طی تشریفات اداری و ابلاغ این مصوبه به شهرداری و شهر جدید پرند هستیم.