نگران تاب آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگران تاب آوری جامعه در برابر تصمیمات دولت و مجلس هستم گفت: تایید کلیات بودجه به معنای نهایی شدن آن نیست، در بودجه 1401 ایراداتی وجود دارد که اگر اصلاح نشود می‌تواند مشکلاتی برای تولید و معیشت مردم ایجاد کند. ابراهیم نکو در گفت وگو با ایسنا افزود: بودجه 1401 انبساطی است و در شرایطی مفید است که تبعات اقتصادی برای مردم نداشته باشد و حالت متعادلی در جامعه ایجاد کند در حالیکه الان مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. البته دولت شاید چاره دیگری برای تهیه بودجه نداشت، ولی اگر مجلس راهکاری ارائه نکند، بودجه انبساطی موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و فشار آن بیشتر به اقشار پایین و کم درآمد می آید. نماینده ادوار مجلس گفت: حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت کالاهای زیادی تاثیر گذاشته و آنها را افزایش می دهد. دولت و مجلس باید به فکر راه های جبرانی باشند و پیشنهادات تکمیلی ارائه شود تا فشار به اقشار کم درآمد وارد نشود.نکو گفت: مالیات با شیب تندی در بودجه افزایش یافته که بنگاه های تولیدی با مشکل جدی مواجه می شوند، اما اگر افزایش درآمد مالیاتی از منبع جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات از نهادهایی است که سوبسید پنهان دریافت می کنند، اقدام درستی است.

 

زمان نتیجه دادن مذاکرات احیای برجام رو به پایان

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، رو به پایان است.به گزارش ایلنا از رویترز، «آنتونی بلینکن» با اعلام این‌که تنها «چند هفته» برای نجات توافق هسته‌ای با ایران فرصت باقی مانده گفت: چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد، واشنگتن «گزینه‌های دیگری» را بررسی خواهد کرد.وزیر خارجه آمریکا با اذعان این‌که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به نقطه غیرقابل بازگشتی رسیده، مدعی شد که آنها با نادیده گرفتن تعهدات برجامی، موارد تازه‌ای را یاد می‌گیرند و دست به اقدامات تازه می‌زنند.وی با انتقاد از رویکردهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در قبال ایران، از خروج از برجام به عنوان یکی از اشتباه‌ترین تصمیم‌ها در تاریخ سیاست خارجی این کشور یاد کرد.ادعای بلینکن در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین گفت: امکان تعیین ضرب‌الاجل برای زمان به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها وجود ندارد. «ند پرایس» با اعلام اینکه پیشرفت اندکی در مذاکرات حاصل شده گفت که خواستار حرکت رو به جلو در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران هستیم. در هفته‌های گذشته، شاهد پیشرفت اندکی بوده‌ایم. مطمئناً این بهتر از عدم پیشرفت است.

دیدار روسیه و تروئیکا درباره برجام
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت: با همتایان تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین بر سر برجام دیدار کردم. تروئیکای اروپایی کمک‌های مفیدی به به روند مذاکرات می‌کند. این مرتبه در کنار دیگر مسائل، درخصوص ایده‌های اجرای توافق آتی از جمله ترتیب اقداماتی که باید در این پروسه انجام شوند، صحبت کردیم. میخائیل اولیانوف در توییت دیگری نوشت: با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. طبق معمول گفت‌وگوی پرثمری درخصوص دشوارترین مسائل باقی‌مانده که باید در مسیر مذاکرات وین حل شوند، داشتیم. احساس می‌شود که مذاکرات درحال پیشروی است.

کاهش پرونده‌ فرار از سربازی
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور از کاهش پرونده های فرار از خدمت سربازان به دنبال افزایش حقوق آنها خبر داد.به گزارش ایسنا، احمدرضا پورخاقان یکی از دلایل کاهش فرار از سربازی را ارتقای وضع معیشتی سربازان دانست و افزود: آنها حقوق حداقلی دریافت می کردند و با تلاش ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت مجلس، حقوق آنها 4 تا 5 برابر افزایش یافت و اگرچه قبول داریم که همچنان این حقوق متناسب با تورم نیست اما افزایش قابل توجهی داشته است.رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در برخی جرایم سربازان نیز همه چیز دست ما نیست، افزود: ریشه برخی ناهنجاری ها به عوامل خانوادگی و اجتماعی هم مربوط می شود؛ مثلاً پرونده های مربوط به خودکشی در نیروهای مسلح بسیار کم است اما برخی موارد نادر هم که اتفاق می افتد بسیاری از مواقع، ریشه آن به مسائل شخصی برمی گردد.

گفت‌وگوی برجامی پوتین و بنت
رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی در تماسی تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.به گزارش ایسنا، از اورشلیم پست، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونسیتی اعلام کرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت کشورهایی که در وین با ایران مذاکره کنند باید به طور قاطع جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بایستند.

عادت ناپسند غربی ها در امتیازگیری
سفیر ایران در لندن در اینستاگرام نوشت: امیدوارم در مذاکرات هسته‌ای این بار طرف‌های غربی این عادت ناپسند که معمولاً در میانه مذاکرات سعی می‌کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر در فشار قرار دهند، تکرار نکنند و منعطف باشند. به گزارش ایسنا، محسن بهاروند ادامه داد: آنها باید طبق تجربه بدانند که این گونه رفتارها با ایران کارساز نیست. تنها حسن نیت، واقع‌گرایی و توازن در منافع است که به یک توافق پایدار منجر خواهد شد.

افزایش توان نظامی زیر فشار تحریم
فرمانده هوا و فضای سپاه با اشاره به قدرت ایران گفت: اگر امروز صدام به ایران حمله می کرد این جنگ به جای 8 سال در 8 روز تمام می شد. به گزارش ایلنا امیر علی حاجی زاده با تاکید بر این که در دو قرن اخیر ظلم های زیادی به ایران شده گفت: آنچه از ایران امروز به ارث رسیده یک سوم آن چیزی است که باید باشد.وی افزود: اعتبار نیروهای مسلح ایران از بسیاری از کشورها کمتر است اماراتی ها 2 برابر، صعودی ها 6 برابر و آمریکایی ها 80 برابر اعتبارات ایران برای بحث نظامی هزینه می کنند اما یکی از فرماندهان بلند پایه ارتش آمریکا می گوید ما با وجود این که در پنج سال گذشته تحریم های اقتصادی و فلج کننده را در ایران تحمیل کردیم اما ایران یک موشک درجه یک بالستیک ساخت و این برای اولین بار در طول عمر کاری من است که برتری هوایی آمریکا را دچار چالش می بینیم و ایرانی ها با پهپادهای خود خواب را از چشمان آنها می گیرند.

انزوای آمریکا بعد خروج ترامپ از برجام
سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: دولت بایدن مشتاق پیشبرد مسیر دیپلماتیک در مذاکرات وین است.به گزارش ایسنا جن ساکی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: اگر رئیس جمهور قبلی با بی ملاحظه‌گی و بدون فکر کردن به عواقب آن، از توافق هسته ای خارج نمی شد، هیچ یک از چیزهایی که الان شاهد هستیم، یعنی توانمندی و ظرفیت افزایش یافته ایران و اقدامات خصومت آمیزی که از طریق جنگ های نیابتی در سراسر جهان انجام داده اند، اتفاق نمی افتاد.ساکی ادامه داد: اگر به این اقدام و تاثیر آن نگاه کنید، می بینید پاره کردن توافق هسته ای توسط رئیس جمهور قبلی به معنای این بود که برنامه هسته ای ایران دیگر داخل جعبه نبود، دیگر مشمول سخت ترین مقررات بازرسی که تا به حال مورد مذاکره قرار گرفته، نمی شد و دیگر مشمول محدودیت های سخت اعمال شده بر فعالیت های هسته ای، نبود.

ریشه سیاست گریزی مردم در فقر
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: هرگونه گفتمانی که به خروج از بحران‌های موجود معطوف نباشد انتزاعی بوده و جذاب نخواهد بود. قطعا محور گفتگوها و گفتمان‌سازی باید به اوضاع فعلی جامعه و وضعیت نابسامان و ناهنجاری که الان مردم با آن درگیر هستند معطوف باشد. در غیر این صورت آن گفتمان جواب نخواهد داد. علی صوفی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: مهمترین و محوری‌ترین بحثی که مطرح می‌شود، مربوط به عدالت اجتماعی است. گفتمانی واقع‌گرایانه، عملگرایانه و جامع بر حول این محور برای حل مشکلات فوری مردم در کوتاه مدت، میان مدت و هم بلند شکل گرفته و آن مسیر ادامه یابد.

رییس جمهور در سفر استانی خود به هرمزگان تاکید کرد

رئیس جمهور به استان هرمزگان سفر کرد و در این سفر بازدیدهای بسیاری انجام داد. ابراهیم رییسی در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه گفت: این نمایشگاه اثبات کرد که تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست.رئیسی با تاکید بر اینکه حجم محدودیت و تحریم‌های نظامی و هسته ای در هیچ صنعت دیگری وجود ندارد گفت: علی رغم این تحریم ها بیشترین پیشرفت را در این حوزه داشته ایم. رئیسی گفت: تا وقتی روحیه انقلابی و بسیجی باشد، دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. آنچه امروز به کشور قدرت داده اراده پولادین است.رئیس جمهور تصریح کرد: امروز مردم خیالشان از امنیت کشور در بخش های مختلف آسوده است زیرا هیچ حرکتی از چشم دلاوران نیروهای مسلح پوشیده نیست.

امید دولت به تغییر شرایط
رییس جمهور با بیان اینکه رفع تحریم‌ها را عزت‌مندانه دنبال می‌کنیم، گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.به گزارش ایلنا، ابراهیم رییسی در حاشیه سفر استانی به هرمزگان در ارتباط ویدیو کنفرانسی با دوازدهمین اجلاسیه علمای بلاد در قم، با بیان اینکه در کنار رفع تحریم ها، مساله خنثی سازی تحریم و صادرات غیرنفتی نیز با جدیت توسط دولت در حال انجام است، افزود: تورم نگرانی اصلی مردم است، طبق آمار بانک مرکزی تورم امروز کشور در ۷۰ سال گذشته بی نظیر بوده است ولی با این وجود سیر نزولی تورم در ایران آغاز شده و دولت برای تغییر شرایط در شرایط کاملا ملموس و واقعی بسیار امیدوار است.رییس جمهور گفت: جامعه امروز با نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روبه رو است و محوری ترین مساله ای که امروز باید در کشور انجام شود، اجرای عدالت است، اجرای عدالت و میثاق بزرگی است که علمای اسلام با خداوند متعال منعقد کرده اند.رییسی با اشاره به عقب ماندگی های جدی کشور در عدالت اقتصادی، ادامه داد: در مساله عدالت چیزی که مهم است اجرای عملی و میدانی عدالت است به نحوی که مردم مزه شیرین آن را بچشند و سخن از عدالت از حد کتاب، شعار و شعر فراتر برود.رییس جمهور بیان داشت: در مساله اجرای عدالت همه مردم و مسوولان باید در کنار هم باشند و آمادگی های آن نیز شکل گرفته است، دولت سیزدهم در پی این است که عقب ماندگی های عدالت در کشور را جبران کند. وی با اشاره به مساله مدیریت بیماری کرونا، تاکید کرد: در زمان آغاز دولت سیزدهم روزانه حدود ۷۰۰ خانواده داغدار می شدند که امروز با الطاف الهی تعداد قربانیان به کمتر از ۳۰ نفر رسیده است.رییسی گفت: در آغاز دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی اطمینان بخش نبود در حالی که امروز هیچ نگرانی از ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.وی خاطرنشان کرد: امروز زمینه در جهان اسلام و کشورهای غیرمسلمان برای گرایش به معنویت، اسلام و فرهنگ و معارف ائمه اطهار(ع) بیش از همیشه فراهم شده است. وی بیان کرد: دین می تواند به تمام نیازهای امروز جهان معاصر پاسخ بدهد و حوزه های علمیه به عنوان خاستگاه و حامی انقلاب اسلامی باید همیشه دغدغه انقلاب و پیشرفت امور را داشته باشند.

نیروهای مسلح پناه مردم
رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز حقیقتاً بدون هیچ‌گونه تردیدی نیروهای مسلح عزیز ما نه در سخن بلکه در عمل ملجأ و پناه مردم هستند و این افتخار بزرگی است. رئیسی در جمع نمازگزاران مسجد شهرک امام علی (ع)، با بیان اینکه امیدوارم رشادت‌ها، شهامت‌ها، ایستادگی‌ها و افتخارآفرین‌های مجموعه سپاه با قوت تداوم پیدا کند، گفت: در دوران دفاع مقدس پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دیگر نیروهای مسلح و انقلابی کشور، در جبهه‌های جنوبی و غربی و نیز در مناطق دریایی حقیقتا خوش درخشیدند.رئیس‌جمهور افزود: پس از پایان دفاع مقدس نیز نیرو و توان سپاه در جهت سازندگی کشور بکار گرفته شد. هر جا یک پروژه مهم و یک کار بزرگ در جهت رفع مشکلات کشور می‌بینیم، یک نیروگاه، یک پل، یک مجموعه عظیم صنعتی، راه‌ها و بزرگراه‌ها، مجموعه قرارگاه‌های سازندگی مرتبط با سپاه آنجا مشغول تلاش و کار هستند.

استفاده از ظرفیت سواحل مکران
همچنین رئیسی در دیدار با قشرهای مختلف مردم هرمزگان، این استان را برخوردار از منابع متنوع توصیف کرد و گفت: هرمزگان دریا، معادن، صنایع، نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده و آماده کار و تلاش دارد.رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا در هرمزگان با این میزان صنایع و سرمایه‌گذاری شاهد فقر هستیم، تصریح کرد: دولت و استاندار این استان از پژوهشگرانی که روی این موضوع کار کرده‌اند، استفاده کنند.وی با تأکید بر اینکه استفاده از نیروهای بومی بر نیروهای غیربومی تقدم دارد، گفت: این موضوع مسأله مهمی است که نیروهای بومی در صنایع، کشاورزی و پیشرفت استان نقش ایفا کنند و باید در جلسه شورای اداری استان نیز به این موضوع توجه شود.رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سواحل مکران، گفت: در هیأت دولت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این سواحل را مطرح کردیم و ساز و کاری برای آن تصویب شد تا در سطح ملی و با همکاری وزارتخانه‌ها بتوانیم از این سرمایه به نحو کامل استفاده کنیم. رئیسی با بیان اینکه صنایع ملی، سهم مهم و مسئولیت اجرایی در آبادانی و عمران هرمزگان دارند گفت: همه صنایع فعال استان باید نقش خود را ایفا و درصدی از درآمد خود را در همین منطقه هزینه کنند.رئیس‌جمهور یکی از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ را ایجاد صندوق پیشرفت برشمرد و گفت: با تشکیل صندوق پیشرفت در استان‌ها از ابتدای سال آینده، دولت یک تنخواه به همه صندوق‌ها پرداخت می‌کند و درآمدهای استان همچون مازاد مالیات، حق مالکانه معادن و اموال مازاد دولت به این صندوق واریز خواهد شد؛ به نحوی که بتواند با اشتغالزایی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.
رئیسی با اشاره به فروش محصولات کشاورزی به همسایگان، اظهار داشت: موافق ایجاد بازار مشترک مرزی برای فروش محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه هستیم.رئیس‌جمهور با رد خام‌فروشی خاطرنشان کرد: فعال کردن صنایع پایین‌دستی همچون پتروشیمی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و استان هرمزگان ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام‌فروشی را دارد.وی با اشاره به ضرورت مسأله‌محوری در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب هم بر مسأله‌محوری تاکید دارند و و ارائه «نظام مسائل» و تحقق مشارکت مردمی و دولت مردمی می تواند در برون رفت از مشکلات بسیار مؤثر باشد.رئیسی درباره کمبود پزشک، کادر درمان و مراکز درمانی در هرمزگان گفت: این موضوع در شورای اداری استان پیگیری می‌شود و عدالت ایجاب می‌کند پزشک در دسترس همه مردم ایران باشد زیرا اصلاً قابل قبول نیست که یک بیمار به دلیل نبود پزشک از بین برود.

حسینی تیم مذاکره کننده را متخصص توصیف کرد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اختلاف و ناهماهنگی میان اعضای هیئت دولت وجود ندارد و همه با هم تلاش می‌کنند تا مشکلات کشور، حل شود.به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی با اشاره به اتحاد میان قوا گفت: کار اصلی از روز انتخاب رئیس جمهور آغاز و توقعی در مردم ایجاد شده، در مجلس نمایندگان انقلابی هستند و می‌خواهند برای مردم کار کنند و قوه قضائیه نیز عزمش را جزم کرده تا ریشه فساد برچیده شود.دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در رابطه با همکاری دولت با دانشگاهیان، مطرح کرد: دولتمردان باید گوش شنوا داشته باشند و از نظرات دانشگاهیان بهرمند شوند چون دانشگاهیان پشتوانه فکری دولت هستند .معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان کرد: برخی می‌خواهند اینگونه تلقی کنند که اختلافاتی میان اعضای دولت و نمایندگان وجود دارد که اینگونه نیست و همه باهم تلاش می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: جنگ نرم، جهاد تبیین و وحدت از مسائلی است که باید توجه ویژه به آن داشت.
حسینی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم روحیه جهادی وجود دارد، از رخوت دولت گذشته خبری نیست و تحولات خوبی رخ افزود: با این وضعیت و بحران‌های مالی که در کشور وجود دارد دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه مسئولان برای حل این مشکلات مصمم هستند و برای تحقق مطالبات گوناگون مردم تلاش می‌کنند.وی تصریح کرد: روحیه‌ی جهادی یعنی اگر در هر گوشه‌ای از کشور مشکل و حادثه‌ای اتفاق افتاد مسئولین به آن‌جا بروند و از نزدیک به حل مشکلات مردم بپردازند که نمونه این حرکت جهادی را که در سیل اخیر در جنوب کشور اتفاق افتاد، دیدیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در هشت سال گذشته دولت‌مردان از اصول انقلاب فاصله گرفتند و به کشور آسیب‌های زیادی زدند و باعث ایجاد انحطاط در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شدند. معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به این‌که باید همه این مشکلات و خصوصا مشکلات اقتصادی جبران شوند، اضافه کرد: تیمی که از کشور برای مذاکره رفته‌اند یک تیم مختصص است و همه جوانب را در نظر گرفته‌اند و منافع ملی ما را با صراحت دنبال کرده و تلاش می‌کنند که تحریم‌ها را بردارند.

هاشمی از امیدواری برای دستیابی به توافق خبرداد

عضو هیات موسس کارگزاران سازندگی در پاسخ به این‌که گفته‌های رهبر انقلاب چه تاثیری می‌تواند بر روی روند گفت‌وگوهای احیای برجام داشته باشد گفت: گفته‌های رهبری درباره مذاکره این اطمینان را به دولت آقای رئیسی و مذاکره‌کنندگان می‌دهد که ایشان با مذاکره با آمریکا مخالف نیستند.
محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص فرمایشات رهبری مبنی بر این‌که «تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو نیز جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تا کنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد» گفت: آن چیزی که رهبری فرمودند حرف تازه‌ای نیست؛ همیشه نظر اکثریت مسئولین این بوده که مذاکره به معنی تسلیم شدن نیست.
رئیس دفتر رئیس دولت سازندگی گفت: مذاکره هم می‌تواند منجر به نتیجه شود و هم نشود زیرا هنگامی که اختلاف نظر وجود داشته باشد، یا یک طرف توقع زیادی داشته باشد شاید توافقی صورت نگیرد.
وی با تاکید بر این که مذاکره به معنی تسلیم نیست و مسئولین اکثراً این نظر را دارند، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی که همیشه عنوان می‌کردند مذاکره می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم که رسیدیم، اگر هم نرسیدیم که تسلیم نمی‌شویم چرا که باید در جهت منافع ملی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: رهبری با امتیاز بیجا دادن و تسلیم شدن در برابر طرف مذاکره مخالفت هستند اما با مذاکره و تبادل‌نظر مخالف نیستد؛ کاری که در وین و جاهای دیگر انجام می‌شود ظاهرا مبنایش همین است طرفین در حال گفت‌وگو و تبادل نظر هستند.
هاشمی بیان کرد: در جریان مذاکرات ما بیشتر حرف‌های طرف ایرانی را می‌شنویم که می‌گویند ما می‌خواهیم نتیجه مطلوب بگیریم و
مذاکره می‌کنیم برای این که مشکلات برطرف گردد تا تحریم‌ها حل شود که این به نفع ملت ایران است. حالا باید دید طرف مقابل در قبال رفع تحریم‌ها چه امتیازاتی را می‌خواهد بگیرد و یا چه تعهداتی را می‌خواهد به ایران بدهد.

اسلامی از کارشکنی ها علیه ایران هسته ای انتقاد کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه دنیا مطلقاً موافق ما نیست گفت: جهان بر خلاف همه موازین بین المللی و حقوق حقه ما طبق قوانین و موازین آژانس بین المللی، نه تنها با ما همکاری نمی‌کند، بلکه مزاحم ما می‌شود و برایمان مسئله‌های فراوان ایجاد می‌کند.
به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در دیدار با خانواده شهید مسعود علی‌محمدی گفت: سازمان انرژی اتمی جایی نیست که سیاسی یا گروهی و حزبی اداره شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای به کشور تحمیل می‌کنند، هزینه‌های زیادی را برای کشورمان به همراه داشته است. الان حدود ۱۳ هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار ۹ کشور از جمله رژیم غاصب صهیونیستی است. ۵ کشوری که دارای حق و تو هستند، کنترل و نظارت می‌کنند و ۴ تای دیگر هم که اصلاً عضو معاهده NPT نیستند.
وی تاکید کرد: اگر امروز امکانات صنعت هسته‌ای همچون تجهیزات تولید رادیو دارو را نداشتیم، آنها به ما رادیو دارو نمی‌دادند، کما اینکه آنچه که نمی‌توانیم تولید کنیم را نمی‌دهند. یعنی در حوزه بهداشت و درمان که حوزه انسانی است و شعارش را می‌دهند، ما را تحریم کردند.
اسلامی یکی از محورهای فلسفه وجودی سازمان را برق هسته‌ای اعلام کرد که پاک‌ترین انرژی‌هاست و گفت: متاسفانه در این مسیر عقب هستیم و باید در گذشته بیشتر کار می‌کردیم. در حال حاضر یک هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی که جدیداً برنامه ریزی کردیم را در دستور کار داریم تا بتوانیم کشورمان را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم.
وی اعلام کرد: محور دوم فرآیند چرخه سوخت است که غنی سازی در راستای تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای را در بر می‌گیرد، همچنین در بخش دیگر تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای تولید رادیو داروها و کاربرد پرتوها در صنعت، پزشکی و کشاورزی را می‌توان نام برد.
رئیس سازمان انرژی اتمی محور سوم را تولید تجهیزات حوزه کاربرد پرتوها بر شمرد که وارداتی هستند و افزود: در حال حاضر ۱۲ قطب را برای صنعت کشاورزی و غذایی سازماندهی کردیم که در این بخش می‌توانیم با پرتودهی به محصولات آسیب پذیری و آفت پذیری آنها را کاهش داده و انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم. این حرکت به لحاظ اقتصادی و پایداری کیفیت تولید و استاندارد و سلامت مواد غذایی کار بزرگی است.
اسلامی محور چهارم را تحقیقات و توسعه خواند و گفت: دانشگاه‌های ما باید بتوانند با فرصت‌هایی که سازمان انرژی اتمی برایشان ایجاد می‌کند، در حوزه تکنولوژی‌های نو کار کنند.