تمرکز وزارت نفت بر تکمیل چهار طرح پالایشی

وزیر نفت با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان، گفت: ظرفیت پالایشی این استان به روزانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه می‌رسد. جواد اوجی وزیر اظهار داشت: خوراک نخستین پالایشگاه فوق‌سنگین نفت خام کشور (پارس‌بهین پالایش نفت قشم) از نفت خام سنگین میدان‌های سروش و نوروز تأمین می‌شود و این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری بخش خصوصی ساخته شده است. وی با بیان اینکه وزارت نفت، استان هرمزگان را به‌عنوان قطب پالایشی نفت کشور معرفی می‌کند، افزود: با راه‌اندازی پروژه پارس بهین پالایش نفت قشم ۸۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی در استان هرمزگان مهیاست که ۳۷ درصد مجموع ظرفیت پالایش نفت کشور را شامل می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه پارس بهین پالایش قشم برای فرآوری میعانات گازی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار، در سه سال آینده زمینه تحول این منطقه را فراهم می‌کند. اوجی ادامه داد: ظرفیت پالایشی استان هرمزگان با تکمیل چهار طرح پالایشگاهی با پیشرفت صفر تا ۳۵ درصد در دستور کار است که ظرفیت پالایشی استان از روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت به روزانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه می‌رسد.

 

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم وارد مدار تولید شد

فاز نخست پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین قشم با حضور آیت الله رئیسی، رییس جمهوری روز گذشته افتتاح شد و به بهره برداری رسمی رسید. این پالایشگاه هم اکنون به ظرفیت کامل تولید رسیده که از مزایای آن می توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغالزایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده از جمله قیر اشاره کرد. با بهره برداری از این واحد تولیدی ۴۰۰ نفر بصورت مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر بصورت غیرمسقیم در این پالایشگاه اشتغال می یابند. همچنین مراسم کلنگ‌زنی فاز دوم این پالایشگاه روز پنج شنبه با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و سردار سعید محمد در جریان چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان برگزار شد. گفتنی است تاکنون گروه گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و همچنین سه پُست اسکه صادراتی به ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است؛ همچنین ظرفیت صادراتی سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلاری از جمله نتایج زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه به شمار می‌رود.

ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۱ به ۱۰۰ میلیون تن می رسد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع مدیران عامل مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه گفت: تکمیل زنجیره محصولات و ایجاد ارزش افزوده باید با هدف کاهش خام فروشی مدنظر باشد و این موضوع به معنای آغاز دوره‌ای تازه از فعالیت‌های این صنعت ارزش‌آفرین است. مرتضی شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه خود چشم‌انداز روشنی دارد، گفت: اکنون ۶۸ مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی تولید سالانه حدود ۹۰ میلیون تن در حال فعالیت هستند که با توجه به برنامه‌ریزی های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

استعفای علی عسگری از هلدینگ خلیج فارس تکذیب شد
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پیرو انتقادها و ابهام‌ها پیرامون انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری به سمت مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس با هدف پاسخگویی و تنویر افکارعمومی درباره چرایی این انتصاب توضیحاتی ارائه داد.شد. در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای علی عسکری از مدیرعاملی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این شرکت ضمن تکذیب این خبرها توضیحاتی نیز ارائه کرد که به شرح زیر است: عمده نقدهای مطرح شده درباره انتصاب علی‌عسگری ناظر به عدم تناسب تحصیلات و سوابق ایشان با مسئولیت جدید است در حالی که با نگاهی به مدارک تحصیلی و دانشگاهی وی مشخص می‌شود که اتفاقا تحصیلات ایشان با مسئولیت جدید مرتبط است.

منطقه لامرد یک عسلویه در خشکی است
نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون اغراق منطقه لامرد یک عسلویه در خشکی و عسلویه دوم معدنی است. موسی موسوی اظهار کرد: بدون اغراق منطقه لامرد یک عسلویه در خشکی و عسلویه دوم معدنی است. او با بیان اینکه اینجا بزرگترین حوزه گازی بعد از عسلویه است، گفت: این منطقه به لحاظ راه‌های دسترسی در حال پیشرفت است و کریدور لامرد و پارسیان عملاً انجام می‌گیرد، راه‌های ارتباطی با دیگر شهرستان‌ها از جمله خنج نیز
در دست اقدام است. نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه انتقال آب نیز عملیات اجرایی آن در حال اجرا است، افزود: با عملیات انتقال آب، آب مورد نیاز صنعت و شرب دو شهرستان تامین می‌شود.

یک عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در مجلس و دولت وجود ندارد، گفت: موضوع عرضه یارانه بنزین به کارت های ملی صرفا یک پیشنهاد است که هیچ بررسی و تصمیم گیری نشده است. هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در مجلس و دولت وجود ندارد و شیطنت های برخی رسانه ها به نقل از مسوولین و نمایندگان وجود دارد. موضوع عرضه یارانه بنزین به کارت های ملی صرفا یک پیشنهاد است که هیچ بررسی و تصمیم گیری نشده است اما کلیات آن از نظر شخصی بنده به عدالت نزدیک تر است. چندی پیش نامه محرمانه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها به‌صورت آزمایشی در جزایر قشم و کیش پیش بینی شده بود. در همان زمان جواد اوجی وزیر نفت با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین و با بیان اینکه دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد.

همه چیز برای بازگشت ایران آماده است

تجارت- گروه زیربنایی: از زمان سنگین شدن تحریم های ظالمانه از سوی دولت آمریکا تقریبا ایران اکثر بازارها و مشتریان نفتی خودش را از دست داد. حالا با شروع دور جدید مذاکرات بین دو دولت تازه ایران و آمریکا گمانه زنی ها برای ورود نفت ایران به بازار شروع شده است. این در حالی است که شرایط بازار نیز نشان می‌دهد فضا برای ورود نفت ایران وجود دارد و چنانچه تحریم لغو شود و مشکلات سیاسی از سر راه برداشته شوند، ایران یکبار دیگر به عنوان یکی از فروشندگان بزرگ نفت وارد بازار خواهد شد و این نیز به نفع کشورهای مصرف‌کننده است که منابع متعددی از واردات داشته باشند.
در همین خصوص مرتضی بهروزی‌فر کارشناس انرژی درباره بازگشت نفت ایران به میزان قبل از تحریم اظهار داشت: ابتدا در نظر داشته باشیم که توان تولید با حجم تولید متفات است، اگر ما تولید کنیم اما امکان صادرات نداشته باشیم فقط به حجم ذخیره‌سازی اضافه می‌کنیم و دچار مشکلات آتی خواهیم شد
وی افزود: اکنون مخازن روی آب تقریبا پر است، اگر بخواهیم برای ذخیره نفت تولید شده کشتی اجاره کنیم بسیار پرهزینه است، بنابراین تولید صرف در شرایطی که صادرات نداشته باشیم، خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند. این کارشناس حوزه انرژی با ابراز امیدواری از اینکه مسئله برجام حل شود تا بتوانیم بدون مشکل صادرات داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وزارت نفت قبلا هم اثبات کرده که در فرصت چندماهه توانسته به سطح قبل از تحریم برگردد اکنون هم همین امکان وجود دارد که براحتی ظرف 3 تا 4 ماه به رقم قبل از تحریم برگردیم، به شرطی که برجام به نتیجه مثبت بیانجامد، اما اگر تحریم حذف نشود و فقط تولید کنیم بدون اینکه امکان صادرات داشته باشیم، ذخیره‌سازی صرف مشکلی را از ایران دوا نخواهد کرد.
وی درباره بدست آوردن بازارهای قبلی گفت: ما قبلا 600 تا 700 هزار بشکه در روز به اروپا نفت صادر می‌کردیم، اما اکنون حتی یک بشکه هم به این اتحادیه صادر نمی‌کنیم. البته با اقدامات و تمهیداتی که اندیشیده شده توانستیم اثر تحریم‌ها را کم کنیم و احجامی را به شرق آسیا بفرستیم، ولی هنوز بازارهای‌مان را بدست نیاورده‌ایم به عنوان مثال به اروپا که یک بازار مهم است هیچگونه صادراتی نداریم.
بهروزی‌فر تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به وضعیتی که بازار دارد قیمت‌ها در حد مناسبی است و حداقل روی کاغذ نشان داده می‌شود که کشورهای بزرگ تولیدکننده ظرفیت تولید مازاد چندانی ندارند و این انتظار وجود دارد که در سال 2022 حجم تقاضای جهانی به قبل از کرونا برگردد، بنابراین همه چیز آماده است که ایران به بازار برگردد بدون اینکه تاثیر چندانی روی قیمت‌ها بگذارد. وی یادآور شد: وضعیت بازار به گونه‌ای است که اضافه کردن در حد یک تا 1.5 میلیون بشکه تاثیر چندانی روی عرضه نخواهد داشت، حتی اگر تصور کنیم ایران وارد بازاری شود که تحت فشار است و مازاد عرضه وجود دارد و منجر به کم شدن قیمت‌ها می‌شود، کمترین ضرر را ما خواهیم داشت. زیرا حجم صادرات ما کم است و تاکنون با مشکلات و هزینه‌های بیشتری نفت را فروخته و پول را به سختی برمی‌گردانیم بنابراین حتی اگر قیمت‌ها پایین بیاید ایران حق دارد که به بازار برگردد.

وزیر راه و شهرسازی که به سوریه سفر کرده است در پیامی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: فرصت‌های مغفول مانده برای فعالان اقتصادی و عمرانی با تفاهم‌نامه‌های انجام شده با سوریه احیاء خواهد شد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پیامی توئیتری نوشت: تفاهم‌های اقتصادی و عمرانی انجام شده در این سفر با رئیس جمهوری محترم سوریه، بسیاری از فرصت‌های مغفول مانده را برای فعالان اقتصادی و عمرانی احیاء خواهد کرد که می‌توانست برای جوانان ما اشتغال و برای سرمایه گذاران ایرانی ارزش افزوده بسیاری به دنبال داشته باشد. رستم قاسمی که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را بر عهده دارد در سفر سه روزه خود به دمشق، علاوه بر دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، با نخست‌وزیر و وزیران امور خارجه، اقتصاد، حمل و نقل، کار و مسکن و نیز رئیس بانک مرکزی سوریه دیدار و گفت‌وگو دارد.

رئیس بنیاد مسکن، پیری جمعیت از دغدغه‌های مهم است، مسکن را از عوامل تاثیرگذار بر کاهش زاد و ولد دانست و بر لزوم همکاری همه بخش‌ها و همت مسئولات برای رفع مشکل تامین مسکن تاکید کرد. اکبر نیکزاد در جلسه بررسی ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در صدرا، ضمن بیان اینکه بحث مسکن خانواده‌ها را دچار مشکلات عدیده کرده است، گفت: چند سالی است در بحث مسکن ورود جدی شده و مردم تا حدودی از فشار مسکن خارج شده‌اند. رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه ازدواج جوانان به بحث تامین مسکن آنها گره خورده، عنوان کرد: این موضوع در شورای عالی مسکن مطرح شد و با دستور رئیس جمهور و طرح نهضت ملی مسکن این مشکل حل شد و افراد مجردی که قصد دارند تا دو سال آینده ازدواج کنند می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

وقوع دو سانحه ریلی در کشور
گزارش ها حاکی از خروج از خط واگن باری فله در راه آهن شمال و یک واگن مسافری در ایستگاه راه آهن تهران است. سانحه ریلی بار دیگر صبح روز پنج شنبه سبب توقف حرکت قطارهای مسافری شده است. گزارش‌ها حاکی از خروج از خط یک واگن فله در راه آهن شمال پنج شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ حد فاصل ایستگاه‌های زرین دشت به مهاباد در استان مازندران منجر به خسارت به واگن و خطوط همچنین مسدودی خط شده است. همچنین در هنگام مانور و جابه جایی قطار در ایستگاه تهران یک واگن مسافری به علت برخورد دچار خروج از خط و وارد آمدن خسارت به آن شد.

افزایش پروازهای مسافری بین ایران و سوریه
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: به دنبال سفر هیأت اقتصادی ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به کشور سوریه، توسعه همکاری‌ها در بخش حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میراکبر رضوی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ‌در نشست‌های تخصصی بین دو کشور، ‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با معاون وزیر حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس سازمان بنادر کشور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

بارش برف و باران شدید همراه با کاهش دما تا روز سه‌شنبه
کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام تداوم بارش شدید باران و برف تا روز سه‌شنبه در کشور، گفت: حجم و دامنه‌ بارش‌ها از صبح جمعه در بیشتر مناطق کشور افزایش یافته است و با ورود سامانه بارشی به سمت استان‌های جنوبی و مرکزی، انتظار کاهش دما بین هفت تا ۱۰ درجه را در سراسر کشور داریم. امین حسین نقشینه با اعلام اینکه تا یکشنبه دمای هوا در شمال غرب و غرب استان‌های ساحلی خزر تا ۱۰ درجه و در دامنه‌های جنوبی البرز تا هفت درجه کاهش می‌یابد، گفت: روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه برای شمال شرق، شرق، جنوب غرب و مرکز کشور نیز دمای هوا بین پنج تا هشت درجه کاهش خواهد د اشت.

‌نارضایتی مردم پایانی ندارد

تجارت- گروه زیربنایی: مسکن مهر بزرگترین طرح دولت نهم و دهم بود که بنا داشت بر اساس آن رنج بی خانمانی مردم را تا حد زیادی کم کند. اگرچه شروع طرح با خوشحالی دهک های پایین جامعه همراه بود اما با گذشت بیش از یک دهه از آغاز آن هنوز مشکلات جدی برای ساکنان و صاحبان مسکن مهر وجود دارد. یکی از مشکلات بزرگی که دامن ثبت نام کنندگان این طرح را گرفته جریمه 18 درصدی شدن نرخ سود واحدهای مسکن مهر است در حالی که بیش از 10 هزار مسکن مهرِ فروش اقساطی شده، هنوز قابلیت سکونت ندارند. متقاضیان واحدهای مسکن مهر در طول 8 سال گذشته دشواری‌های بسیاری را تحمل کردند. به تازگی نیز تصمیماتی برای تسهیلات پروژه مسکن مهر اتخاذ شده است که زمینه نگرانی گسترده متقاضیان را فراهم کرده است بدین ترتیب که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با ارائه پیشنهاد بندی را در لایحه بودجه سال 1401 جانمایی کرده است.
بر این اساس به استناد بند 4 تبصره 11 لایحه بودجه سال 1401، مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند، ‌موظفند تا پایان خرداد‌ سال 1401 برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات‌ فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (18 درصد) اقدام کند.

تاکنون 10 هزار واحد مسکن مهر غیر قابل سکونت به مردم تحویل شده است
این مصوبه در حال حاضر زمینه نارضایتی مردم را به وجود آورده است، زیرا بسیاری از متقاضیانی که در قالب قرارداد، مسکن مهر خود را تحویل گرفتند، شرایط سکونت در این واحد مسکونی را ندارند. به عبارت دیگر این واحدهای مسکونی در ساختار قرارداد فروش اقساطی شده و مردم در حال بازپرداخت اقساط آن به بانک هستند اما مشکلات گسترده‌ای نظیر نبود انشعابات آب، برق و گاز، وجود نخاله‌های ساختمانی، نصب نشدن تجهیزات حیاتی نظیر آسانسور برای ساختمان‌های بلند مرتبه و سایر مشکلات دیگر زمینه سکونت برای مردم را مهیا کرده است. در همین راستا یکی از متقاضیان مسکن مهر صفا دشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مسکن مهر خود را در شرایطی تحویل گرفته که حتی گچ‌کاری واحد به اتمام نرسیده بود، گفت:« شرکت عمران شهر جدید فشار زیادی برای تحویل گرفتن مسکن مهر با انواع ابزار از جمله جرایم مختلف به متقاضیان وارد می‌کند و مسکن مهرهای غیر قابل سکونت را تکمیل شده تلقی کرده و به متقاضی تحویل می‌دهد.»
با توجه به این مسئله بر اساس اطلاعات مستند، بیشتر از 10 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر که عمده آن‌ها در شهرهای جدید صفادشت، هشتگرد، پرند و پردیس قرار گرفته‌اند به متقاضیان تحویل داده شده و فروش اقساطی شده‌اند در حالی که برای سکونت مردم مناسب نیستند. در چنین شرایطی بند پیشنهادی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در قالب لایحه بودجه سال 1401، تنها شرط تکمیل شده به همراه وجود خدمات زیربنایی را برای تحویل مسکن در نظر گرفته در حالی که مشخص نیست‌ چه ضمانتی وجود دارد، واحدهای نیمه تمام در قالب تکمیل شده به متقاضیان واگذار نشود. در همین راستا، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه این بند لایحه بودجه می‌تواند زمینه فشار به مردم برای تحویل واحدهای نیمه تمام را ایجاد کند، گفت:« نمایندگان مجلس باید توجه کنند، این بند لایحه بودجه سال 1401 ضمانتی برای تکمیل پروژه مسکن مهر نیست و تنها زمینه فرار مسئولان از پاسخگویی را فراهم می‌کند.»

جریمه متقاضیان مسکن مهر به کام بانک مسکن
یکی از نکات مبهم دیگر بند 4 تبصره 1 قانون بودجه جریمه در نظر گرفته شده برای متقاضیانی است که مسکن خود را تحویل نگرفتند. بر اساس این بند مشخص نیست چرا بانک مسکن متولی جریمه متقاضیانی شده که واحد خود را فروش اقساطی نمی‌کنند و باید نرخ سود بیشتری برای تسهیلات مسکن مهر پرداخت کنند. از سوی دیگر باید سوال کرد، چرا جریمه متقاضیان مسکن مهر باید به جیب بانک مسکن در قالب نرخ سود بیشتر هدایت شود. در این راستا، حمید بهزادی، کارشناس حوزه مسکن معتقد است:« بانک مسکن خط اعتباری مسکن مهر را با نرخ 3.23 درصد به بانک مرکزی با پرداخت می‌کند در حالی که جریمه متقاضیان مسکن مهر طبق این بند باید با سود 18 درصد به بانک برسد و مشخص نیست چرا باید مابه‌تفاوت این 2 نرخ سود به جیب بانک مسکن برود.» به عبارت دیگر، جریمه در نظر گرفته شده برای متقاضیانی که واحدهای مسکونی آن‌ها فروش اقساطی نشده به حساب بانک مسکن می‌رود در حالی که مقاصد مصرف این منابع مشخص نشده است.

چهار ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و همزمان با برنامه ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در فاز نخست اجرای طرح نهضت ملی، ۸۰۰ هزار واحد مسکن به میانگین پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی رسید. عقد قرارداد برای تولید مسکن با بیش از پنج دستگاه، از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی هم‌زمان با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن بود تا تولید مسکن بعد از هشت سال روند کاهشی، مجددا سرعت گیرد. هم‌زمان در پاییز امسال کلنگ احداث ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی در کشور با تأمین اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بر زمین کوبیده شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تأمین زمین مورد نیاز برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی، ۳۲ هزار واحد را در مجموعه ساخت قرار داده است و تأمین زمین ۱۸ هزار واحد مسکونی نیز در مرحله صدور پروانه تغییر کاربری و تفکیک اراضی و الحاق به بافت برای ساخت‌وساز قرار دارد. هنوز برنامه قطعی مشارکت انبوه‌سازان در طرح نهضت ملی مسکن مشخص نیست؛ اما ماه گذشته جلسه چند ساعت‌های در وزارت راه و شهرسازی با انبوه‌سازان سراسر کشور برگزار شد که بر اساس آن قرار است انبوه‌سازان تا چند روز آینده برنامه خود برای ساخت یک میلیون واحد از طرح نهضت ملی مسکن را به وزارت راه و شهرسازی ارائه دهند تا با انعقاد تفاهم‌نامه جدید، ساخت واحدها توسط بخش خصوصی در سراسر کشور آغاز شود.