تجهیز ۳۰ درصد از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش کافی نیست و حتی بودجه‌ای که برای این مهم در مجلس تصویب می‌شود به این بخش تخصیص داده نمی‌شود. در سال گذشته 50 درصد بودجه تصویب شده در مجلس به این بخش داده شد، باید تلاش شود که این بودجه و اعتبار افزایش پیدا کند و به موقع در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد. فریبرز عباسی با اشاره به میزان تجهیز شدن اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: در حال حاضر حدود 2.5 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به انواع سامانه‌های نوین آبیاری شده‌اند یعنی حدود 30 درصد از اراضی آبی از دهه 70 به بعد به انواع این سامانه‌ها تجهیز شده‌اند. به گفته مشاور وزیر کشاورزی، حدود 5.5 میلیون هکتار از اراضی کشور پتانسیل این را دارند که به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند. وی اثربخشی سامانه‌های نوین آبیاری را غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: در 10 سال گذشته دولت به این بخش توجه ویژه کرده است و اعتباراتی نیز برای آن در نظر گرفته است. این مقام مسئول درپاسخ به این پرسش که آیا بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کافی است؟ گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش کافی نیست و حتی بودجه‌ای که برای این مهم در مجلس تصویب می‌شود به این بخش تخصیص داده نمی‌شود.

 

سازمان شیلات خواستار مناظره درباره پرورش ماهی تیلاپیا شد

نبی‌اله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران در نامه‌ای به علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست از او برای انجام مناظره علمی درباره مساله پرورش ماهی تیلاپیا در ایران، دعوت کرد، در متن این نامه آمده است؛ همان‌گونه که مستحضرید، علی‌رغم اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در کشور به پشتوانه تحقیقات دامنه‌دار و گسترده علمی پژوهشی و با مجوز سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور در کشور آغاز شده، انتقاداتی در محافل محیط‌زیستی و دانشگاهی نسبت به این صنعت مطرح می‌شود که در صورت غفلت و عدم اعمال یک نگاه جامع به آن، ممکن است به تصمیمات یک‌سویه منجر گردد و کشور را از یک ظرفیت خدادادی محروم و به ورطه خودتحریمی بیاندازد. این سازمان در ادامه جلسات تخصصی توسعه پرورش تیلاپیا در کشور، نسبت به برگزاری نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظر گرانمایه، غلامرضا رفیعی استاد دانشگاه تهران و همکاران گرانقدر آقایان محمود بهمنی رئیس و دکتر محمود حافظیه معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و معاونین و مدیران کل ستادی و استانی خود در زمینه ارزیابی توسعه پرورش تیلاپیا در کشور اقدام نمود که به منظور احترام به نظرات و دیدگاه‌های منتقدین دانشگاهی و محیط‌زیستی در این زمینه، مصوب گردید از محضر جنابعالی درخواست گردد.

قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها مجاز می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تا ۱۵ روز آینده ضوابط قطعه بندی‌ها در فروشگاه‌های مرغ اعلام و در این فروشگاه‌ها قطعه بندی مجاز می‌شود. ایوب فصاحت افزود: قطعه بندی در فروشگاه‌های مرغ ضابطه خاصی ندارد، اما ظرف ۱۵ روز آینده با ابلاغ ضوابطی خاص انجام قطعه بندی در فروشگاه‌ها میسر می‌شود. براساس این گزارش از فروردین امسال بر اساس مصوبه قرارگاه تنظیم بازار مرغ انجام قطعه بندی مرغ تنها در شرکت‌های قطعه بندی مجاز اعلام شد اما با گذر زمان این انحصار موجب شد قیمت‌های مصوب در این شرکت‌ها رعایت نشود و قیمت مرغ قطعه بندی بسته بندی شده در فروشگاه‌های مختلف بالاتر از قیمت مصوب است. با توجه به اینکه برخی شهروندان مرغ را به صورت قطعه بندی خریداری می‌کنند نیاز به یک شکل جدید برای دسترسی بهتر و بیشتر مردم به مرغ قطعه بندی شده احساس می‌شود. حالا قرار است تا ۱۵ روز ساز و کار قطعه بندی و عرضه مرغ در فروشگاه‌ها فراهم شود.

جمعیت دام سبک
بیش از ۷۱ میلیون راس است
پوریان جمعیت کنونی دام سبک را ۷۱.۵ میلیون راس و گوساله پرواری را ۴۰۰ هزار راس اعلام کرد. رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو دام سبک بره نر ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان و بره ماده ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان است. به گفته او، قیمت بالای گوشت در بازار ناشی از سودجویی عوامل واسطه و تقاضای کاذب است؛ چرا که کمبودی در عرضه دام و گوشت نداریم. پوریان می‌گوید، با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری و اشباع گوشت پیش بینی می‌شود که تا بهار سال آینده مشکلی در عرضه نداشته باشیم و گرانی مغازه‌ها هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.
علی رغم‌ حجم انبوه دام در واحدهای دامداری، اما تلاطم قیمت گوشت در بازار همچنان ادامه دارد که فعالان و تولیدکنندگان، واسطه گری و دلال بازی را علت اصلی این امر می دانند. برآورد فعالان و تولیدکنندگان حاکی از آن است که به رغم گرانی نهاده‌ها، زایش های پاییز به ۴ میلیون راس می رسد. بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هم اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۷۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۴۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است که نسبت به هفته‌های اخیر افزایش داشته است.

ساداتی‌نژاد آلودگی به سم را تکذیب کرد:

تجارت – گروه کشاورزی: ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی شوک بزرگی به صنعت کشاورزی ایران بود. جدا از ازدست دادن بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی موضوع بی‌اعتمادی داخلی در کشور نیز به وجود آمده و مردم را مجبور به سوال کردن از مسولان کرده که آیا محصولات کشاورزی که در بازار ایران وجود دارد عاری از سم هست یا خیر. حالا وزیر جهاد کشاورزی در تازه‌ترین واکنشش نسبت به برگشت محصولات کشاورزی با عادی‌سازی این اتفاق گفته است که بحث برگشت خوردن محصولات کشاورزی چندان تازه نیست و در همه کشاورها نیز اتفاق می‌افتد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی موضوع فنی است. بحث تازه ای نیست و در همه کشورها اتفاق می‌افتد. سید جواد ساداتی نژاد در سفر به هرمزگان و در بازدید از بخش های مختلف کشاورزی این استان با بیان اینکه ظرف یک هفته آینده خبرهای خوبی درباره فلفل دلمه‌ای خواهد رسید، گفت: همه بحث فلفل دلمه و اتفاقاتی که در روسیه افتاد فنی نیست. بخش زیادی از گفت وگوهایی که در سایت ها منتشر شد از خارج کشور هدایت می شد.
وی ادامه داد: کشاورزان با غیرت ایرانی ۱۳۰ میلیون تن غذا تولید می کنند و مردم ما سالهاست که از این غذا بهره مند می شوند. نحوه برخوردی که در این مورد صورت گرفت به نظر من در شأن کشاورزان زحمتکش ایرانی نبود. کشاورزی تولید ملی کشور است و اینگونه برخوردها صحیح نبوده و مورد قبول ما هم نیست. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشاورزان ایرانی کمترین میزان مصرف سم را در دنیا دارند. همچنین به دلیل بالا بودن قیمت کود، کشاورزان ما به زمین کم کود می دهند. وی تصریح کرد: تمام صحبت روسیه این بود که از چهار نوع آفت کش در این محصولات استفاده شده که این آفت کش ها در روسیه رجیستر نشده است. این سمومی که در روسیه به گفته آنها ثبت نشده در کشور ما و اتحادیه اروپا رجیستر شده و از آفت کش های کم خطر هم است. به گفته وی اینکه محصول یا محموله‌ای در کشور دیگری ممنوعیت پیدا کند موضوع تازه ای نیست و همیشه وجود داشته است. از طرفی فقط مختص ما نیست و در دنیا هم چنین اتفاقاتی می افتد.
ساداتی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ذرت از برزیل وارد می کنیم اظهارکرد: گاهی اوقات ممکن است محموله‌های وارد کشور شود و بخش قرنطینه ای کشور آن را بررسی و توقیف کند. ۹ میلیون تن ذرت وارد می کنیم. این یعنی همه آنها به درد نمی خورد؟ یعنی کشوری که ۲۵ درصد ذرت دنیا را تامین می کند محصولاتش مشکل دارد؟ وی در پایان گفت: این موارد عادیست و باید به آن نگاه فنی داشت. این موضوع سیاسی نیست و کسی نباید نگاه سیاسی به آن داشته باشد.

محصولات کشاورزی ایرانی آلوده به سموم نیست
از طرفی نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است در بازگشت محصولات کشاورزی از برخی کشورها، به هیچ عنوان بحث آلودگی مطرح نیست. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: درباره موضوع صادرات محصولات تازه خوری همچون فلفل دلمه‌ای واقعیت امر آن است که سموم مصرفی که در گذشته در مراکز گیاه پزشکی روسیه شناخته و ثبت شده بود، با سموم فعلی متفاوت است. به گفته وی، با توجه به عدم ثبت ۴ نوع سم مصرفی، روسیه جنس های مورد نظر را پاس نکرد که در نهایت این امر منجر به بازگشت محصول شد.
در ۱۱ آذر امسال خبر بازگشت فلفل دلمه‌ای صادراتی سر و صدای زیادی به پا کرد، در حالی که مسئولان بارها اعلام کردند که این موضوع ارتباطی به باقی مانده سموم ندارد. اخیرا رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نظارت در دنیا عوض شده است به طوری که قرنطینه مقصد صادراتی، به جای سلامت خود محصول، می خواهند بر بستر پرورش گیاهان نیز نظارت داشته باشند که بدین منظور سامانه "سماک" به زودی راه اندازی می شود تا تولیدکنندگان اطلاعات خود را ثبت کنند. نظری گفت: در خرداد ماه مقامات روسی گزارش استفاده این نوع سموم که در لیست سموم ثبت شده قرار ندارد به وزارت جهاد منعکس کردند که متاسفانه مسئولان با بی توجهی از کنار این قضیه گذشتند.
به گفته وی، در سفر اخیر مقامات جمهوری اسلامی و نشست با مقامات روسی، مشکلات تا حدودی مرتفع شد و صادرات این محصولات مجدد برقرار شده است. طی هفته های اخیر بازگشت محصولات کشاورزی از روسیه و هند، سرو صداهای زیادی به همراه داشت، در حالیکه گزارش ها حاکی از آن است که استانداردهای تامین سموم در کشور ما برابر با استانداردهای جهانی و سازمان فائو است.