حمایت مشروع سازمان بازرسی از تولید و سرمایه گذاری

رئیس سازمان بازرسی در دیدار با استاندار بوشهر با تأکید بر توانمندسازی بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کشور را حول محور حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع عنوان کرد. به گزارش ایلنا، ذبیح الله خداییان در دیدار با استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های مهم این استان با توجه به وجود بزرگترین میدان گازی، اسکله نفتی و سواحل دریا گفت: برای استفاده از هریک از این ظرفیت‌ها نیاز به برنامه ریزی وجود دارد.وی با تأکید بر لزوم آمایش سرزمینی تصریح کرد: برای هر استان باید با توجه به ظرفیت‌ها، صنایع راه‌اندازی شود.خدائیان با تأکید بر توانمندسازی بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور را حول محور حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع عنوان نمود.وی تسهیل و تسریع در اخذ مجوز برای توسعه کسب‌وکارها را امری مهم دانست و نقش این اقدام در مبارزه با فساد را موردتوجه قرارداد.رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تأکیدات مستمر رئیس قوه قضاییه بر حمایت از تولید، از شناسایی ظرفیت‌ها و پیگیری مشکلات استان بوشهر در این سفر خبر داد.

 

انتصابات فامیلی، باندی، جناحی و غیرکارآمد باعث استیضاح عبدالملکی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص استیضاح وزیر کار گفت: با توجه به اینکه وزارت کار یک وزارتخانه بسیار سنگین و مهمی است، نوع انتصابات و عملکردی که عبدالملکی در این مدت داشته قابل قبول نیست.جبار کوچکی‌‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با جمع‌آوری ۳۲ امضا برای استیضاح حجت‌الله عبدالملکی گفت: قطعا مجلس موافق استیضاح است و ایشان برکنار خواهد شد.نماینده رشت گفت: ایشان در عرض چند ماه نشان داد که توانایی اداره این وزارتخانه مهم را ندارد و ضعف مدیریتی شدید در این وزارتخانه مشاهده می‌شود.وی افزود: در چند ماهه‌ای که از آغاز به کار دولت و وزرا می‌گذرد انتصابات وزیر کار قابل دفاع نبود و انتصابات سردرگمی داشت. انتصابات فامیلی، باندی، جناحی و غیرکارآمد باعث شد که این وزارتخانه دچار مشکل اساسی شود.عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه مجلس با تردید به عبدالملکی رأی داد گفت: در آن روز فضا در ابتدا به شکلی بود که ایشان رأی نمی‌آورد اما حالا کمک کردند و رأی آورد اما متاسفانه بعد از رأی آوردن نتوانست اعتماد مجلس را جلب کند.نماینده رشت گفت: با توجه به روند کاری بررسی استیضاح‌ها، این استیضاح به بعد از عید نوروز موکول خواهد شد.

دود سفید مذاکرات وین را سیاه نکنید
یک دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد روند مذاکرات وین گفت: نباید اجازه بدهیم عده ای دود سفید برخاسته از مذاکرات وین را سیاه کنند.به گزارش ایسنا، سید رسول موسوی در توییتر نوشت: «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال برخاستن دود سفید از دودکش هتل ‎کوبورگ را می دهد.حواسمان به تخریب کنندگان تیم مذاکراتی باشد که در آتشدان‌ها آشغال نریزند تا دودهای سفید را سیاه کنند!تخریب کنندگان بدانند دود سیاه به چشم همه خواهد رفت‌.»

بالیدن اسوه‌های مقاومت در دامان مادران
رئیس جمهور در پیامی به همایش تکریم مادران و همسران شهدا نوشت: سلام و درود خدا بر مادران و همسران شهیدان و همه بانوان گرانقدری که با ایمان راسخ و تحمل همه دشواری‌ها، همراهان همیشگی اسوه‌های جهاد و مقاومت بودند و امروز نیز الگوهای بی‌بدیل و مروجان حقیقی مکتب ایثار و شهادت هستند. ابراهیم رییسی افزود:به یقین در سایه چنین جایگاهی، مادران و همسران معظم شهدا از منزلت والایی برخوردارند و پروردگار متعال آنان را که در ایمان و ایثار، الگوی همه بانوان ملت شریف ایران هستند، در زمره جرعه‌نوشان کوثر نبی منعمان سفره صبر زینبی و از همنشینان صلحا و شهدا قرار خواهد داد. وی افزود:جمهوری اسلامی ایران همواره مدیون همت و تلاش بانوانی با ایمان و صبور است که اسوه‌های مقاومت در دامان آنان بالیدند. ملت شهید پرور ایران نیز به وجود چنین بانوان شکیبا و شایسته بر خود می‌بالد و راه و منش و سلوک آنان را سرمشق همه زنان و مادران نسل‌های کنونی و آتی این سرزمین کهن می‌داند.

ادامه مذاکرات وین از دوشنبه
دور هشتم مذاکرات وین با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ ادامه می‌یابد.به گزارش ایسنا، مذاکرات احیای برجام از ۸ آذر در وین در سطح معاونان وزیران امور خارجه آغاز شده و طرف ها با وجود اختلاف نظرهای زیاد در بحث های مختلف توانسته اند به راه حل های قابل توجهی برای رفع این اختلاف ها دست یابند با این حال همان طور که تا کنون بارها گفته شده است "تا درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده است."جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی خبری پس از نشست غیر رسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد.

بازداشت یک شهروند ایرانی درآمریکا
وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت یک شهروند آمریکایی _ ایرانی خبر داد.به گزارش ایلنا از آناتولی، وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت یک شهروند ایرانی- آمریکایی به اتهام صادرات غیرقانونی تجهیزات و فناوری الکترونیک به ایران خبر داد. پرونده این شهروند به زودی در دادگاه ناحیه شرقی نیویورک بررسی خواهد شد.

تمرکز اعتماد ملی بر بازسازی
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت:‌ تمرکز حزب فعلا بر روی بازسازی و بازنگری در ارکان حزب و تلاش برای برگزاری پیش کنگره است و به غیر از شرکت در نشست جبهه اصلاحات و تبادل نظر در موضوعات مطرح شده، بحث جدی درباره سیاست اصلاح‌طلبانه نداشتیم. محمدصادق جوادی‌حصار در گفت‌وگو با ایلنا درباره برنامه ریزی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۲ گفت: هنوز برنامه‌ای برای انتخابات از طرف حزب اعتماد ملی اعلام نشده و بناست قبل از انتخابات ۱۴۰۲، کنگره داشته باشیم تا اعضای جدید در آن مشخص شوند. حزب هر تصمیمی بخواهد بگیرد حتما معطوف به نتیجه تصمیمات شورای مرکزی خواهد بود.

ترامپ منتقد عملکرد بایدن در قبال ایران
رئیس جمهور پیشین آمریکا انتقادات شدیدی را علیه عملکرد جو بایدن در امور داخلی و سیاست خارجی مطرح کرد و او را مقصر مشکلات کنونی آمریکا دانست. دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در ایالت آریزونا مدعی شد که پس از دوران ریاست جمهوری اش ایران، روسیه و چین تهاجمی تر شده اند، درحالیکه در زمان فعالیت او در کاخ سفید جرات انجام این اقدامات را نداشتند.ترامپ بار دیگر مدعی شد که انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٢٠ در آمریکا جعلی بوده و او پیروز این انتخابات بوده است.به گزارش ایسنا، ترامپ در سال ٢٠١٨ با زیر پا گذاشتن تعهدات کشورش درقبال برجام به طور یکجانبه از آن خارج شد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.این در حالی است که اکنون ایران و سایر طرف های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور غیرمستقیم آمریکا در حال انجام رایزنی هایی در وین، پایتخت اتریش برای بازگشت واشنگتن به این توافق و رفع تحریم های ایران هستند.

استقلال و امنیت دستاورد استقامت ملت
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مگر ملتی بدون عزم و اراده و بدون رویارویی با تنگناها، به موفقیت رسیده است گفت: استقلال و امنیت امروز کشور دستاورد اقتدار و استقامت ملت ماست.به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در مراسم تشییع دو شهید گمنام در وزارت کشور گفت: شهدا راه را درست شناختند و در این راه استوار ایستادند و به بالاترین مقام رفیع شهادت رسیدند. شناخت راه درست مهم است اما آنچه رمز سعادت و عزت است، ایستادگی در راه است. شهدا راه مسیر عزت را هموار کردند و ما باید در این راه با استقامت و بصیرت گام برداریم.

در اولین جلسه هیات امنا بر تقویت اقدامات تاکید شد

هیات امنای صندوق توسعه ملی مقرر کرد: همه بانک‌های طرف قرارداد صندوق توسعه ملی قبل از اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی از انطباق طرح یا پروژه با سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل کنند.
به گزارش ایرنا نخستین جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی تشکیل شد و در آن پیشنهاد اهرمی کردن منابع ریالی صندوق در اعطای تسهیلات ریالی به تصویب رسید.
براساس این مصوبه به منظور افزایش پوشش تسهیلات ریالی و اهرمی کردن منابع، هیات عامل صندوق توسعه ملی مجاز است در قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی صندوق مزبور، به نسبت یک سهم صندوق و تا حداقل دو برابر آن سهم آورده بانک عامل از منابع داخلی خود را منظور کند.
تقویت اقدامات صندوق برای وصول مطالبات سررسید شده مصوبه دیگری بود که بر اساس آن هیات عامل صندوق توسعه ملی مجاز است برای تسریع در وصول مطالبات معوق خود بابت تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق، نسبت به تملک دارایی‌ها و سهام بانک‌ها و تسهیلات گیرندگان ذیربط و یا مشارکت در طرح‌های پربازده اقدام کند.
براساس مصوبه «شرط رعایت سند ملی آمایش در تصویب طرح‌ها» نیز مقرر شد همه بانک‌های طرف قرارداد صندوق توسعه ملی قبل از اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی از انطباق طرح یا پروژه با سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل نمایند البته این بررسی توسط بانک‌ها نباید موجب تاخیر در اعطای تسهیلات شود.
بر اساس مصوبه دیگری هیات عامل صندوق توسعه ملی مجاز شد در صورت تسویه کامل مطالبات معوق صندوق از سوی تسهیلات گیرنده، نسبت به بخشش وجه التزام تاخیر تادیه دین حداکثر به میزان مابه التفاوت نرخ وجه التزام با نرخ سود مندرج در قراردادهای منعقده اقدام کند.
مدیریت حساب‌های صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی پیشنهاد دیگری بود که در این جلسه به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر شد نحوه مدیریت و تخصیص منابع ارزی صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی به گونه‌ای باشد که سهم صندوق توسعه ملی از منابع بلوکه شده، ‌ متناسب با سهم این صندوق از کل منابع ارزی بانک مذکور باشد.
آخرین وضعیت صندوق توسعه
این جلسه و مصوبات آن در حالی برگزار می شود که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از بررسی آخرین وضعیت صندوق توسعه ملی و موجودی آن و برنامه‌های آینده این در نشست کمیسیون خبر داد. بهروز محبی نجم‌آبادی با اشاره به جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با رئیس و معاونان صندوق توسعه ملی برای بررسی آخرین وضعیت دارایی‌ها و برنامه‌های آینده صندوق گفته بود: در این جلسه با حضور آقای غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق و معاونانش، مباحثی از قبیل اینکه چه درصدی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق در آینده باید هزینه شود و در کدام مسیرها باید این هزینه صورت بگیرد، مطرح شد.وی با اشاره به بحث و بررسی راه‌های حفظ موجودی صندوق برای سال‌های آینده به شیوه مناسب گفت: براساس گزارش ارائه شده برداشت ما این است که صندوق توسعه ملی در حال حاضر 20 میلیارد دلار موجودی دارد و آنچه مهم این است که موجودی صندوق در مباحث زیرساختی به ویژه در حوزه آب و با درصد منطقی هزینه شود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه امروز در خصوص میزان بدهی‌های دولت قبل به صندوق توسعه ملی صحبتی نشد اما قرار شد تعاملاتی مستمری میان مجلس و صندوق برقرار باشد تا در سال‌های آینده براساس اولویت‌ها و نیازهای کشور، درصد هزینه‌کردهای صندوق مشخص و عملیاتی شود.
از سوی دیگر مهدی غضنفری در آیین امضای تفاهم نامه صندوق توسعه ملی و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با بیان اینکه تأثیر برخی تصمیمات فعلی حکمرانان ممکن است در دهه های آتی مثلا 20 تا 40 سال آینده در کشور نمایان می شود، افزود: وجود تأخیر زمانی و ذاتی در برخی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی موجب می شود بعضا حکمرانان به اشتباهات خود که در درازمدت نمایان می شود، پی نبرند.رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به سهم قانونی 40 درصدی صندوق از درآمدهای نفتی کشور اظهار داشت: برای مثال در صورت ارایه تحلیل درست از سوی نخبگان جامعه می توان از این سهم - که موقتا به 20 درصد کاهش یافته – بطور موثرتری در سه حوزه تثبیتی، توسعه ای و صیانتی استفاده کرد؛ کاری متاسفانه تاکنون نگرفته و جامعه نخبگی از آن بی خبر بوده و هست. وی سهم تثبیتی را استفاده از منابع صندوق برای تثبیت بودجه جاری کشور، سهم توسعه ای را استفاده از منابع صندوق در کمک به بودجه عمرانی دولت و سهم صیانتی را عدم استفاده از منابع صندوق برای بودجه دوات معنا کرد و با انتقاد از دولتهای گذشته که به صندوق توسعه ملی بعنوان حیاط خلوت و قلک دولت نگاه می کردند افزود که جای تاسف است که حدود 60 درصد از منابع صندوق، نقش بودجه جاری و عمرانی دولتها را داشته و موجب شده سهم نسلهای آینده (یعنی سهم صیانتی) برای نسل فعلی هزینه شود (توجه به حال، بجای توجه به آینده) و این عملکرد عمیقا با نگاه مقام معظم رهبری که ایشان دغدغه مند منابع صندوق و حفظ آن برای نسلهای آتی هستند، در تضاد است.
وی با مثال دیگری که از عادتهای بد دولتها بوده، یعنی تبدیل و تسعیر منابع ارزی صندوق به ریال توسط دولتها و هزینه‌کرد آن توسط دولتها برای مخارج جاری، افزود که مقام معظم رهبری در بهار سال جاری در اظهار نظر مکتوب از اصرار دولتها برای داشتن چنین رویکردی بشدت انتقاد کردند.
وی با ذکر اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره دغدغه حفظ ثروت ملی براي آيندگان را داشته اند، افزود: بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، منابع صندوق در بخش صیانتی خود مسئول تامین مايحتاج عمومی و یا احداث جاده و ورزشگاه و امثال آن نیست هر چند تمام این موارد موضوعات مهمی محسوب می شوند و می توان از سهم تثبیتی و یا توسعه ای و البته بصورت تسهیلات درازمدت به دولت برای آن هزینه کرد؛ ولی صندوق توسعه ملی در بخش صیانتی خود مسئول این است که در صورت اتمام نفت و گاز و یا تمام شدن معادن و انفال، سرمایه قابل قبولی برای آیندگان حفظ کرده و این سرمایه را هر ساله افزایش و نه کاهش دهد. به این دلایل نخبگان گفتمان ساز جامعه باید درک درستی از فرمایشات معظم له داشته باشند و مرتبا آنرا به مقامات گوشزد کنند.
غضنفری برگزاری جلسات هم‌اندیشی با خبرگان و نخبگان کشور با صندوق توسعه ملی را آغاز خوبی برای ورود به مشکلات واقعی دانست و گفت: به دنبال تعمیق و تشویق مباحث مهم اقتصادی با هم‌فکری اندیشمندان و دردمندان جامعه هستیم تا انشاءالله راه‌حلهای بهتر و مؤثرتری را در هر بخش پیدا کنیم.

سخنگوی جوزپ بوررل از تمرکز بر موفقیت خبرداد

سخنگوی اصلی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: هدف از تلاش‌های کنونی در مذاکرات بازگرداندن آمریکا به برجام، لغو تحریم‌های آمریکا و اطمینان از بازگشت ایران به تمام تعهدات برجام است. پیتر استانو در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ادامه دارد و نماینده عالی اتحادیه اروپا تمام تلاش را برای پیشبرد مذاکرات انجام می‌دهد. این مقام ارشد اروپایی گفت: اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، تمام تلاش خود را برای ایفای نقش خود و پیشبرد مذاکرات تا الان انجام داده و بر پایان موفقیت‌آمیز متمرکز کرده است. برجام یک توافق بین المللی مهم است که پیامدهایی بر ثبات و امنیت منطقه‌ای دارد و بازگشت به اجرای کامل این توافق به نفع همه است. سخنگوی جوزپ بوررل در خصوص اظهارات متناقض صورت گرفته از سوی طرفین برجام در مورد مذاکرات وین گفت: ما به‌عنوان اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام هرگز درباره روندهای جاری، به‌ویژه مذاکرات و روند دیپلماتیک، علنی اظهار نظر نمی‌کنیم. ماهیت دیپلماسی این است که با احتیاط کار می‌کند و این همان کاری است که ما به انجام آن ادامه می‌دهیم. ما همچنین نظرات شرکت کنندگان را در نظر نمی‌گیریم و بر ارائه نتایج لازم در یک فرآیند دیپلماتیک متمرکز هستیم. وی در مورد بیانیه‌هایی که از سوی تروئیکای اروپایی منتشر می‌شود نیز گفت: وظیفه ما این نیست که درباره گمانه‌زنی‌های مختلف منتشر شده در رسانه‌ها اظهار نظر کنیم. هدف از مذاکرات در وین بازگرداندن برجام به اجرای کامل آن و احترام به تعهدات مرتبط توسط همه شرکت کنندگان است. استانو اضافه کرد: در هر صورت، زمان به نفع ما نیست و بسیار ضروری است که به زودی به یک راه حل برسیم. این مقام اروپایی در مورد تحریم‌های آمریکا و تاثیر این تحریم‌ها بر مذاکرات گفت: ما هرگز در مورد سناریوهای «چه می‌شد اگر» حدس و گمان نمی‌زنیم و روی هدف اصلی که برگرداندن برجام به اجرای کامل آن است تاکید می‌کنیم. وی در مورد عواقب شکست مذاکرت وین برای منطقه گفت: در مورد سناریوهای «چه می شد اگر» حدس و گمان نمی‌زنیم. در عوض، ما به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم تا این توافق را به اجرای کامل آن برگردانیم، دقیقاً به منظور جلوگیری از موقعیت‌هایی مانند آنچه در سؤال خود توضیح می‌دهید. آنچه را که مهم می دانیم، مستقیماً در چارچوب مذاکرات به شرکای خود منتقل می‌کنیم. ما نیازی به ارسال پیام از طریق رسانه‌ها احساس نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان در دیدار نماینده سازمان ملل مطرح کرد

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.
به گزارش ایلنا، حسین امیر عبداللهیان در این دیدار با قدردانی از نماینده ویژه دبیر کل برای کمک به گفتگو های ملی و صلح و ثبات در سوریه، تلاش صادقانه جمهوری اسلامی ایران برای موفقیت وی در پیگیری روند برقراری صلح و ثبات در سوریه را مورد تاکید قرار داد.وزیر امور خارجه کشورمان با تصریح بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص راه حل سیاسی بحران سوریه، از ابتدای تحولات آن کشور، سازمان ملل متحد را بخشی از پیگیری راه حل سیاسی در سوریه دانست.
امیر عبداللهیان حضور غیر قانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را عامل ایجاد خلل در روند راه حل سیاسی در سوریه دانست و بر ضرورت توجه جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد به آن تاکید کرد.وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد، بدون توجه به مسئله آوارگان و تحریم های اعمالی علیه سوریه، نمی توان بحران این کشور را در مسیر درست راهبری و هدایت کرد.
گیر پترسون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز در این دیدار اوضاع سوریه را باثبات توصیف کرد و افزود، در شرایط حاضر هیچیک از طرف ها از تغییر رژیم در این کشور صحبت نمی کنند.وی حفظ حاکمیت ملی، استقرار سیاسی و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داد. همچنین مشاور ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با پترسون دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، پیرامون آخرین تحولات بحران سوریه، گفتگوهای کمیته قانون اساسی، مقابله با تحریم ها و ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم این کشور ، بحث و تبادل نظر شد. علی اصغر خاجی در این گفتگو افزود: ایران از تلاشهای سازمان ملل در جهت تحکیم حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، تشویق گفتگوهای سوری _ سوری و ایجاد صلح و ثبات در این کشور، همواره حمایت کرده و خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد، دولت و مردم سوریه بیش از ده سال است در مقابل داعش و سایر گرو های تروریستی، ایستادگی کردند و الان به ثبات نسبی رسیده و روابط آن کشور با کشورهای منطقه در حال افزایش بوده و لازم است سازمان ملل متحد و سایر بازیگران منطقه ای و بین المللی برای رفع تحریم ها، کمک رسانی به مردم، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور تلاش را تشدیدکنند .

بروجردی از فشار آمریکا بر اروپا علیه ایران انتقاد کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم در ارزیابی اهداف و برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: باتوجه به ۲ سندی که ظرف ۲ دهه گذشته با روسیه برای همکاری مشترک امضا کردیم، باید یک سند جامع همکاری دوجانبه را نیز با روس‌ها امضا کنیم که قطعا در این سفر این گونه مطالب مطرح خواهد شد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: باتوجه به عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل و اهمیت تحولات منطقه و تحولات راهبردی که در عرصه جهانی در حال وقوع است ارتباط با این کشور بسیار حائز اهمیت است.
بروجردی افزود: باتوجه به افول قدرت آمریکا و ظهور قدرت‌های جدید مانند چین و روسیه و انتقال محور قدرت در عرصه جهانی از غرب به شرق؛ این سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما باید بتوانیم به طور متقابل در چارچوب منافع ملی خودمان روابط‌مان را با این کشورها هرچه بیشتر تقویت کنیم.
وی درباره این‌که این روزها نقدهایی نسبت به سیاست خارجی ایران مطرح می‌شود مبنی بر این‌که ایران سیاست خودش را به شرق گره زده است و برای ارتباط با غرب راهکاری ارائه نمی‌دهد، بیان کرد: به هیچ عنوان این گونه نیست؛ غربی‌ها در طول ۴ دهه بعداز انقلاب هیچ‌گاه از خودشان اراده‌ای برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نشان ندادند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم یادآور شد: کشورهای اروپایی هیچگاه این اراده را نشان ندادند که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشند. از سوی دیگر ایالات متحده دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران است و اروپایی‌ها هم از آن تبعیت می‌کنند و آن‌ها هیچ‌گاه اراده‌ای برای تقویت همکاری‌ها از خودشان نشان ندادند؛ جمهوری اسلامی هم که نمی‌تواند تا ابد منتظر غربی‌ها بماند.
وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام بیان کرد: جدای از نحوه عملکرد غربی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران، همه جهانیان شاهد بودند ایالات متحده برخلاف همه اصول جهانی از پیمان و قرار داد برجام خارج شد و تحریم‌های ظالمانه‌ای به کشور ما تحمیل کرد و به کشورهای اروپایی هم فشار آورد که آن‌ها هم به وظایف خودشان عمل نکنند؛ بنابراین اروپا و غربی‌ها به شدت بدهکار جمهوری اسلامی ایران هستند نه طلبکار.