قیمت آهن و فولاد نسبت به کالاهای دیگر گرانی نداشت

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: مشتریانی که برای خرید در فصل زمستان به بازار می آیند معمولاً مصرف زیادی برای آهن و فولاد ندارند زیرا یا در انتهای ساخت و ساز قرار دارند یا به دلیل وضعیت آب و هوا کار را کند پیش می‌برند. حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با مهر افزود: با توجه به گران شدن هزینه تمام شده ساخت و ساز، در این شرایط بازار ساخت و ساز رونق چندانی ندارد.وی در مورد وضعیت گرانی‌ها، گفت: سال گذشته و اوایل امسال مصالح مختلفی همچون سیمان و فولاد با گرانی نسبی مواجه شدند و پس از آن گرانی متوقف شد. تقریباً طی ۲ ماه گذشته قیمت‌ها در بازار افزایش نیافته اند و بعضاً شاهد کاهش قیمت هم بوده ایم چراکه تولید آهن و فولاد مازاد بر مصرف داخلی است و با توجه به کاهش صادرات در ماه‌های گذشته، بازار یک روال عادی دارد و به دلیل رقابت‌هایی که در بازار وجود دارد، قیمت‌ها بعضاً نزولی نیز شده اند.رستگار با بیان اینکه بازار آهن و فولاد بدون نوسان است، تصریح کرد: قیمت آهن و فولاد نسبت به کالاهای دیگر گرانی نداشته اند هر چند نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته ایم اما بازار تقریباً بدون نوسان است؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد مدتهاست بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بوده و افزایشی نداشته است.

 

افزایش ۴۱ درصدی ارزش تجارت ایران و روسیه

سخنگوی گمرک گفت: فدراسیون روسیه یکی از همسایگان مهم کشورمان است که توسعه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی برای دو کشور اهمیت به سزایی دارد از همین رو در سال‌های اخیر با افزایش روابط سیاسی، شاهد افزایش تجارت نیز بین طرفین بودیم. روح اله لطیفی افزود: از تجارت سه میلیون و ۵۵۸ هزار و ۴۹۱ تنی کشورمان با روسیه به ارزش یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون و۹۹۷ هزار و ۳۲۲ دلار تا پایان آذرماه، ۸۳۸ هزار و ۶۰۲ تن کالا به ارزش ۴۳۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۳۹۲ دلار، سهم صادرات از ایران به روسیه و دو میلیون و ۷۲۹ هزار و ۸۸۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳۰ دلار نیز سهم واردات از روسیه بوده است. وی در خصوص میزان تغییرات در تجارت ایران با روسیه گفت: آمارهای تجارت ۹ ماهه در سال ۱۴۰۰، ۱۱ درصد رشد وزنی و ۴۵ درصد رشد ارزش کالاهای وارداتی از روسیه و رشد ۱۵ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه را نشان می‌دهد.وی افزود: در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال ۹۸ (دو سال قبل) هم رشد ۳۲ و ۴۱ درصدی در وزن و ارزش واردات و ۵۱و ۵۷ درصدی در وزن و ارزش صادرات را نشان می‌دهد.

تکمیل ۵۸۱۷ دستگاه خودرو در یک روز
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در گروه صنعتی ایران‌خودرو و بر اساس راهبرد وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو، تکمیل و تجاری‌سازی خودرو در این گروه صنعتی شتاب گرفته و بر همین اساس پنجشنبه هفته گذشته کارکنان این مجموعه توانستند از رکورد روزانه تجاری‌سازی خودروها عبور کنند. به گزارش ایکوپرس، با تکمیل و تجاری‌سازی ۵۸۱۷ دستگاه خودرو در پنج‌شنبه هفته گذشته، رکورد روزانه تجاری‌سازی و عرضه در ایران‌خودرو شکسته شد که با افزوده شدن این تعداد، آمار تجاری سازی در طول هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو رسید.بر اساس تعهدات خودروساز بزرگ کشور در بسته ساماندهی صنعت خودرو، با تحقق الزامات و تأمین قطعات حساس الکترونیک، در سه ماهه پایانی امسال ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.

جزئیات فروش فوق‌العاده نوروزی
اتاق اصناف ایران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دومین جشنواره فروش فوق‌العاده نوروزی با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» با حمایت وزارت صمت و با محوریت اتاق‌های اصناف سراسر کشور و اتحادیه‌های صنفی از اول بهمن ۱۴۰۰ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه تاکید شده که هر دو گروه واحدهای تولیدی و نیز مصرف کنندگان از نمایشگاه‌های تجمعی همراه با فروش (با عناوینی نظیر فروش بهاره یا عرضه مستقیم) ناراضی بودند و همچنین برگزاری این نمایشگاه‌ها در این برهه از شرایط اقتصادی ناشی از رکود همراه با تورم، بیشترین ضرر را به صنوف وارد می‌کند.بر اساس جزئیات منتشر شده از این طرح، امسال کالاها و خدمات دارای اولویت برای شرکت در این طرح شامل پوشاک، کیف و کفش و محصولات چرمی، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه قالیشویی و لوازم خانگی است. البته مشارکت سایر رسته‌های صنفی با رعایت شرایط دستورالعمل جشنواره فروش فوق العاده نوروزی بلامانع است.

سفر تجاری بخش خصوصی به عراق
هیئت تجاری اتاق بازرگانی ایران به ریاست غلامحسین شافعی رئیس اتاق همراه با ۴۰ نفر از فعالان بخش خصوصی بنا به دعوت عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق فردا یکشنبه ۲۶ دی به عراق سفر می‌کند، این هیئت که متشکل از رؤسای اتاق‌های هم‌مرز با عراق، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و مدیران شرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی است از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه در شهرهای بغداد، کربلا و نجف حضور خواهد داشت.بر اساس این گزارش، رئیس اتاق ایران در جریان این سفر قرار است با برخی وزرا و مسئولان دولت عراق از جمله وزرای تجارت و حمل‌ونقل و همین‌طور فعالان بخش خصوصی از جمله رئیس سازمان سرمایه‌گذاری، رئیس اتحادیه‌های بازرگانی، رئیس اتحادیه صنایع و رئیس اتحادیه کشاورزان عراق دیدار کند.همچنین همزمان با حضور هیئت تجاری ایران در عراق قرار است همایش فرصت‌های تجاری ایران و عراق در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی این کشور در بغداد برگزار و دیدارهای رو در روی فعالان اقتصادی دو کشور نیز انجام شود.بر این اساس قرار است در کربلا و نجف هم دو همایش تجاری با حضور صاحبان صنایع این دو استان برگزار و راه‌های همکاری‌های نزدیک‌تر میان تجار دو کشور در حوزه‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بررسی شود.

کیفیت، رمز عبور از کالای خارجی
رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه درب های بسته و تصمیماتی که پشت این درب ها گرفته می شود را از دلایل تحقق نیافتن این شعار می داند.سعید رضوانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه لازمه عملیاتی شدن سیاستگذاری‌های حوزه تولید مشارکت تولیدکنندگان و کارآفرینان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست گفت: تصمیم‌گیری در پشت درب‌های بسته نمی‌تواند منافع ذینفعان را تامین کند. در هر تصمیمی که در حمایت از تولید اتخاذ می‌شود باید منافع مشترک طرفین در نظر گرفته شود و هرگونه سیاست‌گذاری و تصمیم سازی پشت درب های بسته، بدون حضور ذینفعان قطعا به سرانجام نخواهد رسید.وی با اشاره به اینکه کالای تولید داخل مانند چاقوی دو لبه است، گفت: ارزیابی دقیق کالای تولید داخل کشور از نظر تعداد، کیفیت، قیمت و از همه مهمتر اینکه این کالا نیاز چه بخشی از جامعه را برطرف می‌کند می‌تواند منجر به تصمیم درست شود.وی تصریح کرد: اگر در بررسی‌های کارشناسانه متوجه شدیم که یک کالای ایرانی می‌تواند نیاز مردم را مانند مشابه خارجی تامین کند، قطعا باید مانع از واردات این نوع کالا شویم.مسئول دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اراک در ساوه تصریح کرد: در تصمیم‌گیری‌ها باید منافع عمومی لحاظ شود و تصمیم‌سازان نیز افرادی کارشناس و متخصص امر باشند تا سیاست‌گذاری‌ها از مسیر حمایتی منحرف نشود و تولیدکننده و مردم نخواهند تاوان تصمیمات غیرکارشناسی و بعضا اشتباه را دهند. باید تصمیمات به نفع عموم مردم و بُرد بُرد باشد.

نگرانی از پاسکاری فرش ایرانی
فعالان و کارشناسان فرش دستباف ایرانی با اظهار نگرانی از انتقال فرش دستباف به وزارت میراث فرهنگی و گردشگیر بیانیه‌ای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ مجمع اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه فرش دستباف سراسر کشور در خصوص انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است، این انتقال با منافع ملی در تضاد است و صادرات و اشتغال در این بخش را از بین می‌برد. فرش دستباف ایرانی یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی، هنری و ملی ایرانیان است که علاوه بر خصایص چشمگیر، غیر قابل انکار و قابل اعتنای فرهنگی- هنری، حائز وجوه بی‌بدیل اقتصادی و اجتماعی است.

سهل انگاری خودروسازان زمینه ساز طرح استیضاح وزیر صمت شد

سالهاست خودرو سازی کشور دچار چالش کیفیت، ضعف خدمات رسانی و قیمت بالاست، چالشی که بارها از سوی خودروسازان تکذیب شد. اما هرگاه آماری ارایه می شود یا تصادفی رخ می دهد، همه بحران های خودروسازی در کشور اثبات می شود. بتازگی در پی بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه تصادف بهبهان، میزان نقش چهار شرکت قطعه‌ساز تامین‌کننده ایربگ‌ها و سازمان ملی استاندارد، در کنار خودروسازان، در بروز این بحران مورد پرسش افکار عمومی قرار گرفت. بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور ناجا در سانحه تصادف زنجیره‌ای خودروها در محور بهبهان - اهواز که پنج فوتی و ده‌ها مصدوم داشت، ایربگ هیچ‌یک از ده‌ها خودروی خسارت دیده بازنشد. مدت‌هاست وجود حداقل دو ایربگ در سمت راننده و سرنشین در خودروهای تولید داخل به‌ عنوان استاندارد اجباری، الزامی شده و مشتریان در زمان خرید خودروها عملا هزینه‌ای چهار تا شش میلیون تومانی را برای هر ایربگ پرداخت می‌کنند تا حافظ جان آنها در این گونه سوانح باشد. اگر چه هنوز نتایج بررسی‌های کارشناسی در مورد علت بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه مذکور اعلام نشده اما متهمان اصلی در قبال این سانحه رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند که محور مشترک همه آنها سکوت و انفعال بوده است.
بررسی ایربگهای باز نشده
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان این که خودروسازان علت بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه مذکور را بررسی کرده‌اند گفت: در بخش تولید ایربگ علاوه بر آزمایش‌های اجباری شرکت‌های قطعه‌سازی‌، سازمان ملی استاندارد و الزامات کیفی خودروسازان و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بر کیفیت این قطعه تولیدی نظارت دارند.مازیار بیگلو با اشاره به این که اکنون چهار شرکت داخلی وظیفه تولید و تامین ایربگ مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی داخلی را بر عهده دارند، افزود: نمی‌توان بدون تحلیل درست تصادف، علت بازنشدن ایربگ این خودروها را بررسی کرد. باید مشخص شود که این ایربگ‌ها مربوط به چه شرکت‌های قطعه‌ساز یا تامین‌کننده قطعه بوده و چه شرکت‌هایی ایربگ‌ها را نصب کرده‌اند.
فرافکنی در دستور کار
از آنجا که همواره برای توجیه ناکارآمدیها سعی در اعلام مقصرهای متعدد داریم، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در بررسی‌های مقدماتی صورت‌گرفته مشخص شده در جریان تصادف بهبهان ایربگ دو خودرو سواری یک دستگاه هیوندایی النترا و چند دستگاه کامیون خارجی نیز بازنشده اما ایربگ یک خودروی سمند فعال شده گفت: برخی خودروهای قدیمی حاضر در تصادف هم اصلا ایربگ نداشته‌اند. امیرحسین کاکایی افزود: از سال ۹۲ به بعد در ایران، فعال‌شدن ایربگ‌ها فقط برای ضربه از جلو اجباری شده است.او با بیان این که باید منتظر اطلاعات دقیق سانحه بمانیم، افزود: به‌ نظر می‌رسد شرایط تصادف به‌ گونه‌ای نبوده که ضربه فرمان دهد تا ایربگ باز شود و در نتیجه سنسور ایربگ جلو عمل نکرده است. اگر چه این احتمال نیز وجود دارد که ایربگ‌ها مشکل داشته باشند.
دریافت پول ایربگی که عمل نمی کند
از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بازنشدن ایربگ در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. جدی گفت: اینکه همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند.وی افزود: آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند.
کمکاری سازمان استاندارد
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه‌ سازمان استاندارد جلوی پلاک‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود گفت: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای آزمایش خودرو تاسیس کند، حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی هم ندارد.
استیضاح وزیر صمت با ۱۹ امضا
جدی با اشاره به استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت موضوع خودرو است. قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. وی گفت: استیضاح وزیر صمت را حدود 19 نفر امضا کردند. به هرحال موضوع خودرو باید حل شود. حدود 30 تا 40 درصد سوال‌هایی که از وزیر صمت وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند.جدی افزود: خودروسازی باید به سمتی باید برود که خصوصی شده و دولت خودش را کنار بکشد و یک رقابت بین‌المللی در بازار شکل بگیرد.
امکان پیگیری قضایی بازنشدن ایربگ
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.فرهاد طهماسبی گفت: کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند. نماینده نی‌ریز گفت: ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص نفی خودروها باعث تصادف شده است یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده است، خودروسازان مسئولند تا پاسخگوی خسارات مادی و معنوی باشند. عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: طبق تعهداتی که بین خودروساز و خریدار منعقد شده و البته وظایفی که خارج از قراردادهای به عهده خودروسازان است، شکایات حقوقی نتیجه‌بخش خواهد بود.

راه اندازی بیمه کیفیت خوردو
اما رئیس کمیته خودروی مجلس با تاکید بر اینکه قطعا زور مصرف کننده به خودروساز نمی رسد و نمی تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد گفت: از این رو باید بیمه کیفیت خودرو را راه اندازی کنیم تا مطالبه گر کیفیت باشد.روح الله ایزدخواه گفت: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد.رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً زور مصرف کننده به خودروساز نمی‌رسد و نمی‌تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد و حق خود را بگیرد در اینجا باید بیمه کیفیت وارد شود و جرایم مربوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردها را از خودروساز بگیرد.وی ادامه داد: همانگونه که در مورد سلامت اشخاص بیمه سلامت داریم و بیمه از طرف خود به ماجرا وارد می‌شود و بیمار دیگر به تکاپو نمی‌افتد در مورد کیفیت خودرو هم همین ماجرا باید پیاده سازی شود.ایزدخواه گفت: اگر خودروساز ادعایی می‌کند که استانداردها را در فرایند تولید خودرو رعایت کرده و محصول کیفیت لازم را دارد باید در مورد آن پاسخگو باشد. صرف ادعا که نمی‌تواند تضمین کننده کیفیت باشد. بیمه کیفیت می‌تواند سراغ خودروسازان برود و کیفیت را از آنها مطالبه کند.وی تصریح کرد: نیازی به تأسیس سازمان و نهاد جدیدی نیست بلکه شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند سازوکار بیمه کیفیت خودرو را در ساختار خود اضافه کنند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مطرح کرد:

تقویت زنجیره تامین و عرضه سایپا مدیرعامل گروه خوروسازی سایپا گفت: با توجه به شرایط خاصی که در سال های گذشته در حوزه صنعت و بازار خودرو کشور به وجود آمده، خودرو به کالا و محصولی سیاسی تبدیل شده و بخش های زیادی از حاکمیت با آن مرتبط شده اند؛ از این رو لازم است تا تمام تمرکز خود را روی اجرای برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت و تحقق هدف‌گذاری های صورت گرفته در این بخش قرار دهیم.
به گزارش تجارت؛ محمدعلی تیموری اظهار کرد: مهمترین موضوع حال حاضر، بحث خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ کشور است که باعث شده بسیاری از اقشار جامعه درباره آن صحبت و اظهارنظر کنند، بنابراین نخستین و مهمترین کار ما در کوتاه مدت، تمرکز روی تکمیل و تجاری سازی این محصولات است.
تقویت زنجیره تامین و عرضه سایپا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه کاهش خودروهای ناقص در پارکینگ های سایپا را به صورت شبانه‌روزی دنبال خواهیم کرد، افزود: برای عملی شدن این برنامه و همچنین تحقق هدف‌‌گذاری های صورت گرفته در بحث افزایش تیراژ تولید، به همراهی و تقویت زنجیره تامین نیاز مبرم داریم؛ از این رو، ۸۰ درصد توان مالی و غیرمالی ما باید به سمت زنجیره تامین سوق داده شود.
تیموری ادامه داد: بعد از زنجیره تامین، باید به زنجیره عرضه که حوزه فروش و خدمات پس از فروش را شامل می‌‌شود، توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چرا که این بخش از گروه، در ارتباط مستقیم با مردم هستند و نوع عملکرد آنها تاثیر زیاد و تعیین کننده بر تصویر ذهنی جامعه و رضایت آنها از سایپا خواهد گذاشت.
وی با اشاره به این موضوع که کمبود قطعات در سطح نمایندگی های سایپا یک چالش اساسی است که باید به سرعت برطرف شود، افزود: برای تقویت شبکه خدمات پس از فروش، زنجیره تامین سایپا نیز نقش کلیدی خواهد داشت و می توان با تامین به موقع، به اندازه و باکیفیت قطعات، زمینه های افزایش رضایت مشتریان را فراهم کرد.
کیفیت بیشتر و قیمت کمتر با تولید اقتصادی محصول مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: یکی از مشکلاتی که همواره صنعت خودرو ایران را با مشکل مواجه کرده، تولید محصول با تیراژ کم یا نهایتا متوسط است که در خودروسازان برتر دنیا، امری نکوهیده و فراموش شده است.
تیموری اظهار کرد: اگر تولید یک محصول اقتصادی نباشد، نمی توانیم کیفیت بیشتر و قیمت تمام شده کمتر را در آن انتظار داشته باشیم؛ بنابراین اقتصادی کردن تیراژ تولید هر یک از محصولات یکی از برنامه های اصلی ما خواهد بود و در طراحی و تولید محصولات جدید نیز این موضوع شرط اصلی به حساب می آید.
وی گفت: یکی از راهکارهایی که برای تولید اقتصادی محصولات مدنظر ماست، همکاری دو خودروساز بزرگ کشور است که می تواند با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود. مشارکت قطعه سازان در طراحی محصولات جدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه به ظرفیت بالای صنعت قطعه سازی در کشور اشاره کرد و افزود: ما در زنجیره تامین قطعات مشکلی نداریم اما پاشنه آشیل سایپا همیشه موضوع موتور و قوای محرکه بوده که البته با فراگیر شدن خودروهای اتوماتیک، مشکل گیربکس نیز اخیرا به آن اضافه شده است. این موارد باید با یک برنامه‌ریزی کامل و عملیاتی، در کوتاه مدت برطرف شود.
تیموری با بیان اینکه هیچ نگرانی برای اعطای مسئولیت‌های بیشتر به قطعه سازان کشور نداریم، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد، مشارکت و همراهی قطعه سازان از مراحل اولیه طراحی محصولات جدید است؛ چرا که اگر قطعه‌ساز از آغاز کار، در جریان طراحی و ویژگی های محصول قرار نگیرد و نظرات خود را اعلام و اعمال نکند، منجر به اتلاف وقت و هزینه های زیادی خواهد شد.