تولید معطل اجرای ساختار جدید وزارت صمت است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه درحال حاضر بخش تولید کشور معطل اجرای ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: هنوز هیچ کدام از مدیران استانها مشخص نشده اند و معلوم نیست وزارت صنعت می‌خواهد در چارت جدید چه کار کند. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفتگو با تسنیم، با اعلام اینکه بخش تولید در جریان چارت جدید وزارت صنعت نیست، گفت: چه بهتر بود قبل از تصمیم گیری ها مسئولین نقطه نظرات تولیدکنندگان را نیز جویا می شدند بنده به عنوان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به هیچ عنوان در جریان جزئیات ساختار جدید وزارت صنعت نیستیم. این فعال حوزه صنایع کشور در ادامه با اعلام اینکه قرار بود زیرساخت های این تغییر ساختاری انجام شود، اضافه کرد: هنوز هیچ کدام از مدیران استان ها مشخص نشده اند، هنوز معلوم نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد در چارت جدید چکار کند. مدیران فعلی نیز تصمیمات لازم را اعمال نمی‌کنند چراکه نمی‌دانند در پست خود ماندگار هستند یا خیر. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بخش تولید کشور معطل اجرای ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت است. البته قرار است این هفته وزیر صنعت با حضور در جمع مدیران خانه های صنعت توضیحاتی را در مورد ساختار جدید وزارت صنعت اعلام کند.

 

رشد ۵۲ درصدی صادرات ایران به کشورهای اکو

سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با 9 کشور عضو اکو در 9 ماهه امسال از 23 میلیون تن کالا و 11 میلیارد و 700 میلیون دلار عبور کرد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش رشد داشته است. به گزارش ایلنا، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: از ابتدای سال تا اول دی ماه، 23 میلیون و 240هزار و 38تن کالا به ارزش 11میلیارد و 754 میلیون و 147 هزار و 716 دلار بین ایران و 9 کشور عضو سازمان "اکو" تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30درصد در وزن و 42 درصد در ارزش رشد داشته است. وی افزود: سهم صادرات ایران به این کشورها در این مدت 19 میلیون و 856هزار و 531 تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 640 میلیون و 488 هزار و 517 دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 41 درصدی در وزن و 52 درصدی در ارزش داشته است. سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای" اکو" گفت: در 9 ماه امسال، سه میلیون و 383 هزار و 507 تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 113 میلیون و 659 هزار و 199 دلار از 9 کشور عضو اکو، وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد در وزن کاهش و 27 درصد در ارزش افزایش داشته است.

ایجاد 800 کارگاه تولیدی کوچک
در سال جاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه اقتصادی و اشتغال در هر کشوری با محوریت بخش خصوصی امکان ‌پذیر است، گفت: 85 برنامه حمایتی در 25 سرفصل را به فعالان اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌دهیم که نسبت به سال گذشته 4 برابر شده است. به گزارش شاتا علی رسولیان با بیان اینکه کسب و کارهای کوچک مانند بنگاه‌های بزرگ به فضای کاری مناسبی نیاز دارند، ادامه داد: تا امروز 800 کارگاه تولیدی کوچک در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده، درحالی که در سال گذشته این رقم تنها 79 واحد بوده است. ضمن این‌که، برنامه‌ریزی ما احداث 1400 واحد برای امسال است. رسولیان اظهار داشت: به منظور مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را با تصویب هیأت وزیران و تأیید شورای نگهبان اصلاح کردیم، تا فعالان اقتصادی به کمک ما بیایند و بتوانیم از ابتدای سال آینده احداث شهرک‌های صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که 30 درصد مشوق برای سرمایه گذاران واقعی و فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی کشور درنظر گرفته شده است، بیان کرد: پروژه افزایش ظرفیت تولید و احیاء واحدهای صنعتی راکد نیز در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران آغاز شده است که با کمک بخش خصوصی موفق شده‌ایم تا به امروز 40 درصد از این واحدها را در قالب مشارکت و واگذاری احیاء نماییم.

رشد ۱۴ درصدی صادرات
شرکت‌های بزرگ فولادی
بررسی عملکرد ۱۵ شرکت بزرگ فولادی کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه حاکی از رشد ۱۴ درصدی صادرات محصولات این شرکت‌ها در هم‌سنجی با پارسال است. به گزارش ایرنا، بررسی عملکرد شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب، صبافولاد، فولاد بناب، جهان فولاد سیرجان، سنگ آهن چادرملو، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد کویر حاکی از صادرات پنج میلیون و ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ تنی انواع محصولات در ۹ ماهه امسال است. ورق عریض، اسلب، انواع مقاطع آلیاژی- مهندسی، میلگرد، بیلت فولادی و بریکت گرم، عمده صادرات این شرکت‌ها را تشکیل می دهد. بیشترین صادرات در این مدت متعلق به شرکت فولاد خوزستان با یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۵۶۵ تن و رشد ۲۱ درصدی بود. پس از آن فولاد مبارکه با مجموع صادرات ۹۱۸ هزار و ۴۲۴ تن محصول (رشد ۱۴ درصدی) و ذوب آهن اصفهان با مجموع صادرات ۸۴۳ هزار و ۲۶۸ تنی (رشد ۱۶ درصدی) در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین بیشترین رشد صادرات در این مدت به میلگرد فولاد خراسان با ۹۴۹ درصد رشد رسید. صادرات شرکت‌های یاد شده در آذرماه امسال با افت ۳۱ درصدی در مقایسه با آذر ماه ۹۹ به ۴۹۴ هزار و ۴۷۵ تن رسید.

صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران
به برزیل
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل اظهار داشت: دو بانک برزیلی ارز کالاهای ایرانی را از طریق بانک‌های واسطه می‌پذیرند ولی به دنبال این هستیم که صندوقی را در کشور برزیل تشکیل دهیم تا ارز برای صادرات و واردات در آن قرار بگیرد. سید فخرالدین عامریان در گفتگو با ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و برزیل اظهار کرد: ما بیش از 5 میلیارد دلار در سال از برزیل واردات داریم که بیشتر آنها کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ و روغن بوده و صادرات ما به این کشور حدود 100 میلیون دلار است. برزیل کالاهایی مثل اوره، متانول، قیر ،برخی کالاهای کشاورزی، فرش دستباف را تقاضا می‌کنند. میزان خرید آنها در محصولات پتروشیمی عدد بزرگی است ولی سهم ما تا به امروز از آن زیاد نبوده که علت اصلی آن مشکلات بانکی و عدم توانایی در جابجایی حواله‌های ارزی است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تصریح کرد: گمرکات دو کشور نمی‌توانند آمار رسمی را ثبت کنند، آماری که داده می‌شود، دقیق نیست. آمار گمرک برزیل برای صادرات به ایران حدود 1 میلیارد و 200 تا 300 میلیون دلار است اما برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکل مالی نمی‌توانند کالا را مستقیم برای ایران ثبت کنند بلکه به اسم ترکیه یا دیگر کشورها ثبت می‌شود.

عرضه ٧ محصول ایران خودرو در طرح پیش‌فروش یکساله
در ادامه روند اجرای طرح‌های فروش در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرو، این هفته که سیزدهمین طرح پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو است، هفت محصول این گروه صنعتی عرضه شده است؛ مهلت ثبت‌نام طبق روال از امروز (سه‌شنبه) به مدت سه روز بوده و قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (دوم بهمن ماه) برگزار خواهد شد. به گزارش ایکوپرس، دوازدهمین طرح پیش‌فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری در اوایل دی ماه (هفتم دی ماه) برگزار شد. اکنون این خودروساز ثبت‌نام برای مرحله جدید پیش‌فروش با موعد تحویل حداکثر یکساله هفت محصول تارا دستی،‌ سورن پلاس، راناپلاس و راناپلاس سقف شیشه‌ای، دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای را از روز گذشته (28 آبان ماه) آغاز کرده و به مدت سه روز (تا پایان روز پنجشنبه/ ٣٠ دی ماه) به اجرا می‌گذارد. موعد تحویل خودروها دی و بهمن ۱۴۰۱ و مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد منتخبان، تعیین شده براساس نوع خودرو انتخابی خواهد بود.

ترانزیت کالای ایرانی از عراق ممکن می شود

گروه صنعت و تجارت: چند روز پس از آنکه سیدعلی حسینی، رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران از برنامه ریزی برای ایجاد یک کریدور بین ایران، سوریه و عراق با هدف ایجاد یک توازن منطقی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی کشور صحبت کرده بود، حالا روز گذشته غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران از فراهم شدن امکان ترانزیت کالاهای ایرانی از عراق خبر داده است. به این ترتیب و با دسترسی زمینی ایران به بازارهای کشور سوریه به نظر می رسد که شرایط برای بهره گرفتن از یک سری از بنادر سوریه و ارسال کالاهای ایران به جنوب اروپا فراهم می شود.
سوریه از نظر اقتصادی برای ایران اهمیت زیادی قائل بوده و علاقه مند است که ایران به عنوان یک شریک تجاری در اقتصاد سوریه فعال باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که مسیر زمینی ایران به سوریه از طریق عراق به طور کامل بازگشایی نشده است. البته برای این موضوع باید یک تفاهم بین ایران، سوریه و عراق انجام شود. با توجه با اینکه سوریه، ایران و به تازگی عراق عضو کنوانسیون تیر شده‌اند و می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند، احتمالا بتوانند این موافقت‌نامه سه جانبه را از طریق عراق پیش ببرند چراکه عراق نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد. در این صورت زمان و نرخ ارسال کالاهای ایرانی به سوریه و بالعکس از طریق زمینی کاهش یافته و صرفه اقتصادی بسیار خوبی خواهد داشت. ایجاد یک کریدور بین سه کشور می‌تواند به ایجاد یک توازن منطقی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی منجر شود تا بتوانیم از یک سری بنادر سوریه هم برای ارسال کالاهای خود به جنوب اروپا استفاده کنیم.
ایجاد این کریدور نفع زیادی برای سوریه خواهد داشت. یک سری از شرکت‌های ایرانی در سوریه در حال کار کردن روی مسائل زیربنایی این کشور هستند. شرکت‌های ایرانی روی چند معدن بزرگ سوری کار می‌کنند. ما به برخی از مواد اولیه‌ای که در سوریه است نیاز داریم. این مسیر می‌تواند رفت و برگشتی باشد و صادرات ایران و سوریه و عراق را پوشش دهد. قطعا با باز شدن این مسیر سعی می‌کنند بخشی از صادرات خود را به سمت ایران یا کشورهای همسایه ایران بیاورند و حتی می‌توانند از بنادر ایران استفاده کنند. ایجاد این کریدور یک برد دو سویه هم برای ایران و هم برای سوریه است. می‌تواند سوریه را از بن‌بست خارج کند و هم ایران را در زمینه تجارت با سوریه مقدار زیادی ارتقا می‌دهد. اگر این مسیر ایجاد شود، ایران می‌تواند در اقتصاد سوریه دست بالاتری داشته باشد.
در همین حال رئیس اتاق ایران به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس، معاون بین‌الملل و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران که به همراه هیات تجاری ایران در عراق به سر می‌برند، با حضور در سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق با رئیس این سازمان دیدار و گفتگو کردند. عمر عدنان الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق با استقبال از غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و هیات همراه گفت: بیشتر از هر وقت دیگری نیازمند برگزاری جلسات تخصصی با ایران هستیم تا بتوانیم نتایج مشخص و مثبتی بگیریم. غلامحسین شافعی ضمن تقدیر از میزبانی عراق و همچنین برگزاری جلسه تخصصی در حوزه حمل‌ونقل، گفت: مرزها دریچه‌های منحصربه‌فرد مبادلات اقتصادی کشورها هستند. چگونگی کارکرد مرزها در هر کشوری در قیمت تمام‌شده کالاهای ورودی و خروجی تعیین‌کننده است و درزمینه ماشین‌آلات و پیشرفت کشورها مؤثر است. وی ادامه داد: در مورد مرزهای مشترک ایران با عراق، استفاده از تجهیزات جدید گمرکی و توسعه زیرساخت‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد، در مبادله به عراق با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین هم ایران و هم عراق در استفاده از زیرساخت‌ها در مرزها باید برنامه‌ریزی جدی و اقدام متقابل انجام دهند. رئیس اتاق ایران در مورد ساعت کار گمرکات در مرزهای بین ایران و عراق، گفت: همه مرزها از نظر قوانین و مقررات باید هماهنگ باشند و بر اساس حجم فعالیت ساعت کار داشته باشند. مسئله مهم دیگر تعطیلی مرزها بدون اطلاع قبلی است که به این دلیل انبوه وسایل حمل‌ونقل پشت مرزها می‌مانند و به فعالان اقتصادی هزینه تحمیل می‌کنند.
همچنین عمر عدنان الوائلی رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق گفت: در مورد توسعه زیرساخت‌ها در گذرگاه‌های مرزی مشترک، هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق اقداماتی انجام داده و استان‌های مرزی در حال توسعه گذرگاه‌ها هستند. وی ادامه داد: وضعیت کنونی گذرگاه‌ها مطلوب نیست و باید از هر جهت بازنگری شود و همچنین هم‌نظر هستم که باید زمان‌بندی فعالیت بین گذرگاه‌های دو طرف هماهنگی ایجاد شود. او افزود: در مورد تعطیلی بدون اطلاع قبلی نیز در صورت‌جلسه امروز، بندی را برای لزوم تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی پیش از تعطیل شدن گذرگاه‌ها خواهیم آورد تا موضوع پیگیری شود و به نتیجه برسد. شافعی در ادامه به فرصت‌های دو کشور در زمینه ترانزیت اشاره کرد: مسئله حمل‌ونقل و ترانزیت مؤلفه اقتصادی مهمی است که رقابت در آن وجود دارد. موقعیت ایران و عراق به علت جایگاه ژئوپلیتیک برای فعالیت در ترانزیت کالا مناسب است. وی ادامه داد: به راحتی می‌توان ترانزیت به آسیای مرکزی، هند، چین و بخشی از آسیای جنوب شرقی را با همکاری هم برای کشورهای منطقه مورد پوشش قرار دهیم. موقعیت عراق به گونه‌ای است که می‌توانیم با کمک هم در حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت به کشورهای سوریه و لبنان فعالیت کنیم. در ادامه نیز سید علی حسینی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به فرایند پیوست عراق به کنوانسیون تیر اشاره کرد و گفت: با وجود پیوستن عراق به کنوانسیون تیر در سال ۲۰۱۹، مراحل تکمیل آن در دولت عراق هنوز انجام نشده است. ایران از سال ۱۹۷۰ عضو کنوانسیون تیر است و موسسه ضامن آن در ایران اتاق ایران است. وی ادامه داد: با تحولات اقتصادی که در آینده عراق پیش‌بینی می‌شود، صادرات از عراق به کشورهای همسایه رونق خواهد گرفت و می‌توان کریدورهایی در مسیر شرق - غرب و شمال - جنوب را فعال کرد تا ترانزیت کالا منافع مشترکی را برای دو کشور داشته باشد. به گفته او، در حال حاضر عدم نقل یکسره کالا خسارت‌های زیادی به تجار دو کشور وارد می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمامی موارد بسته پیشنهادی رفع موانع تولید از دو هفته تا حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ قابلیت اجرا دارد، گفت: پیش بینی می شود این بسته همچون بسته حمایت از صادرات مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته و در رونق فضای تولید کشور موثر باشد. به گزارش شاتا سید رضا فاطمی‌امین در گفتگو با شبکه خبر گفت: یکی از اقدامات وزارت صمت رفع موانعی است که فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف با آن مواجه هستند. وی بیان کرد: در نخستین اقدام در مهرماه سال جاری با تدکید رییس جمهور، شناسایی ۲۶ ماده در بخش صادرات بود که با تصویب و ابلاغ ستاد اقتصادی دولت، تأثیر خوبی در صادرات گذاشت و مورد استقبال و رضایت صادرکنندگان قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دومین بسته برای رفع موانع اقتصادی در پنج بخش تدوین شده است، افزود: حدود ۱۱ ماده مربوط به حوزه تأمین مالی، ۴ مورد از مواد مربوط به حوزه مالیات و ۶ ماده هم درخصوص کلیات موضوع کسب و کار است؛ همچنین در حوزه تأمین اجتماعی و زیرساخت های تولید هم موانعی احصا و احکامی در جهت رفع آن ها پیش بینی شده است.
فاطمی‌امین ادامه داد: برخی از این پیشنهاد‌ها مانند تقسیط بدهی های مالیاتی به محض ابلاغ قابل اجراست چرا که ساز و کارها وجود دارد و صرفاً می بایست ابهاماتی که برای تولیدکنندگان مانع ایجاد کرده برطرف شود و برخی دیگر از پیشنهاد ها همچون افزایش اختیارات بانک ها در استان ها و شهرستان ها نیاز به دستورالعمل‌های اجرایی دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پایان با بیان اینکه مشکلات احصا شده از بررسی موانع تولید در طول چند سال گذشته بدست آمده و به نوعی مسائل کف میدان تولید مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تمامی موارد بسته پیشنهادی مذکور از دو هفته تا حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ قابلیت اجرا دارد و پیش بینی می شود مانند بسته حمایت از صادرات، تأثیرات بسیار خوبی را در مسیر رونق تولید و رضایت تولیدکنندگان داشته باشد.

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در صادرات و واردات کشور از رمزارز ها استفاده خواهیم کرد. به گزارش شاتا، علیرضا پیمان‌پاک در یک برنامه تلویزیونی با بیان این مطلب، افزود: بیش از 15 جلسه کارشناسی با بانک مرکزی داشتیم و در این زمینه به جمع بندی رسیدیم. وی بیان کرد: برای استفاده از رمز ارز به عنوان یک کالا و یک عامل انتقال اعتبار در تجارت بین المللی در حال رسیدن به جمع بندی با بانک مرکزی هستیم و سازو کارهای لازم برای آن را پیاده کردیم که طی هفته های اخیر عملیاتی می شود. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در این راستا رمز ارزهای متداول جهانی در قالب بسترهای ایجاد شده به واردکننده کالا منتقل می شود و انتقال اعتبار مورد نیاز به جای ارز، صراف و سیستم‌های سخت دیگر به راحتی در سامانه ها انجام می‌گیرد. پیمان پاک درخصوص نوع رمز ارزها گفت: در داخل کشور با توافقات صورت گرفته با بانک مرکزی رمز ارزهای مجاز در فرآیند واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سامانه جامع تجارت این موضوع پیاده سازی و در ثبت سفارش‌ها این رمز ارزها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در مورد وضعیت صادرات به روسیه اظهار کرد: ما در صادرات به روسیه سوابق خوبی حتی در حوزه خودرو داشتیم، سمند که در داخل کشور انتقاداتی به آن وارد است سابقه خوبی در صادرات داشت ولی متوقف شد. وی در ادامه بیان کرد: ما در هر حوزه‌ای در روسیه ورود کردیم، پذیرش از سمت طرف روسی بود. در حوزه‌های صنعت، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و پتروشیمی جایگاه خوبی داریم. معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در پایان درخصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز افزود: محصولات کشاورزی کشورمان عمدتاً از مرز و گمرک آستارا صادر می‌شد که این حجم تقاضای ایجاد شده سبب افزایش هزینه حمل و نقل شد. پس اگر می خواهم صادرات خوبی داشته باشیم باید مبادی خروجی و لجستیک را مورد توجه و ارتقاء قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال جاری وضعیت تولید و تجارت کمی رونق یافته است‌، گفت: امسال تاکنون 40 درصد رشد صادرات غیر نفتی و افزایش 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی داشته‌ایم. به گزارش فارس مسعود خوانساری در سی امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مراجع رسمی، وضعیت تولید و تجارت کمی رونق یافته است و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است و امسال 40 درصد رشد صادرات غیرنفتی و افزایش 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی را داشته ایم. وی افزود: اما همچنین تورم بالا و دو رقمی را شاهد هستیم که مانع بزرگی در راه تولید است و وضعیت معیشت خانوارها نامناسب است و مشکلات زیادی برای وضعیت اقتصادی خانواردها وجود دارد. رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از افزایش حساب منفی تراز سرمایه بیان داشت: طبق آمارهای بانک مرکزی، خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری به حدود منفی 6.3 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد تضعیف شده است و این موضوع احتمال تشدید خروج سرمایه را از کشور می دهد. خوانساری افزود: در خرید خانه در ترکیه باز هم ایرانیان رتبه اول را کسب کرده اند و در شرایطی که لیر هر روز سقوط می کند. بنابراین لازم است که در مورد چرایی خرید خانه توسط ایرانیان در کشور ترکیه با وجود سقوط ارزش لیر باید آسیب شناسی شود و تقاضای آسیب شناسی از دولت را در زمینه خروج سرمایه از کشور داریم. وی گفت: با توجه به خروج سرمایه از کشور باید از دولت پرسید که آیا اجرای قانون مالیات بر عایدی یا سرمایه به نفع کشور است و تقاضا داریم که در این زمینه بررسی مجدد صورت گیرد و اگر به صلاح نیست این موضوع به تاخیر بیفتد زیرا خروج سرمایه در شرایطی که هم تحریم وجود دارد و سرمایه گذاری خارجی هم در داخل انجام نمی شود،‌ بسیار خطرناک است و در آینده مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد سرمایه گذاری طی دو فصل اول و دوم 1400 منفی بوده است و در فصل دوم بر شدت افت افزوده شده است، طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور مهمترین عامل عدم سرمایه گذاری اعلام شده است و نبود ثبات اقتصادی و نبود محیط کسب و کار مناسب نیز از دلایل عدم سرمایه گذاری است که امیدواریم دولت جدید با ثبات بخشی به اقتصاد کشور، وضعیت بهبود یابد. وی در مورد ارتباط ایران و چین اظهار داشت: در رابطه با ارتباط و توافقنامه با این کشور دوباره مسائلی در حال مطرح شدن است و لازم است که در این ارتباط تحت تاثیر برخی مسائل قرار نگیریم زیرا همانطور که ارتباط با غرب برای ما مهم است ارتباط با شرق نیز به همان اندازه اهمیت دارد و باید قبول کرد که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا مطرح است و سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهد و یقینا در سال آینده حتی توسعه هم می یابد و لذا نفی شرق و غرب درست نیست و اتاق هم به عنوان نماینده بخش خصوصی باید واقع بنیانه برخورد کند و ضمن اینکه هشدارهای لازم را بدهیم که قراردادها درست باشد و دو طرف از انعقاد این قراردادها و تفاهمنامه ها سود کنند. خوانساری گفت: ‌تقابل‌ بخش خصوصی با مجلس در شرایطی که نیاز است همه با هم همدل باشند درست نیست و تعارض بین بخش خصوصی و مجلس بسیار خطرناک است، بدون همکاری با سه قوه بخش خصوصی قطعا نمی تواند موفق باشد.