افغانستان بالاخره دریچه‌های سد کمال‌خان را باز کرد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: روز گذشته دو دریچه بند کمالخان باز شد و پیش‌بینی می‌شود این حجم آبی که به سمت کشور ما حرکت می‌کند 48 تا 72 ساعت آینده به خاک ایران برسد. حسین مدرس‌خیابانی با اعلام اینکه در پی رایزنی و پیگیری‌های صورت گرفته و همچنین بارندگی در افغانستان روز گذشته دو دریچه بند کمالخان باز شد، اظهار داشت: با توجه فاصله 80 تا 90 کیلومتری این بند با مجموعه چاه‌نیمه‌های کشور ما؛ پیش‌بینی می‌شود این حجم آبی که به سمت کشور ما حرکت می‌کند 48 تا 72 ساعت آینده به خاک ایران برسد. وی افزود: طبق توافق و تعهد با طرف‌های افغانستانی این جریان ادامه پیدا می‌کند تا حقابه ایران به صورت کامل تامین شود و آب وارد چاه نیمه‌های ما شود. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اکثر منابع آبی مورد نیاز منطقه سیستان از محل چاه نیمه‌ها که ذخایر آن تا یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب می‌رسد، تامین می‌شود اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است. وی ابراز امیدواری کرد که با حرکت آب از بند کمالخان چاه‌نیمه‌ها پر شوند و مشکلی به لحاظ تامین آب سال 1401 نداشته باشیم.

 

آغازی بر پایان صادرات گاز ایران به ترکیه

میرقاسم مومنی کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر این خط احداث شود ما دو مشکل داریم ابتدا اینکه ایران از محل ترانزیت و سواپ گاز آذربایجان خارج خواهد شد و دوم اینکه گاز صادراتی به ترکیه با تمام هزینه‌هایی که برای خط طی 25 سال گذشته انجام شده متوقف خواهد شد، درواقع ایران از بازار مصرفی خوب ترکیه محروم می‌شود. وی درباره تاثیر انتقال گاز از آذربایجان به ترکیه بر پروژه‌های صادرات گاز ایران اظهار داشت: ترکیه یکی از کشورهای واردکننده گاز است و قرارداد 25 ساله واردات از ایران داشته که تا سال آینده به اتمام می‌رسد، این کشور به دنبال جایگزینی گازی ارزان‌تر از ایران است چراکه تمام صنایع و استفاده‌های شهری این کشور به انرژی گاز بستگی دارد. وی افزود: ترکیه در یک سیاست جدید با استفاده از روابطی که با جمهوری آذربایجان دارد و کمک‌هایی که در خصوص جنگ قره‌باغ به آذربایجان داشته قراردادهای اقتصادی کلان و بلندمدتی برای خرید گاز ارزان با این کشور منعقد کرده است. تاکنون مشکلاتی بابت انتقال خط لوله گاز از آذربایجان به ترکیه داشت زیرا مسیری که برای استفاده در نظر داشت؛ آذربایجان، گرجستان و حاشیه دریای سیاه به ترکیه بود که هزینه سرسام‌آوری داشته و درواقع اقتصادی نبود، به همین جهت جنگ 44 روزه قره‌باغ با هدف تضعیف دولت ارمنستان و ایجاد زمینه برای انتقال گاز انجام شد.

 

آماده‌باش تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو در تمامی استان‌های کشور
مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو، با اشاره به تدوام روند بارندگی در استان‌های کشور، از آمادگی تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو از لحظه شروع بارش‌ها در این استان‌ها خبر داد. سید اعتضاد مقیمی با اشاره به محدودیت برق در استان‌های کشور به دلیل بارندگی‌های شدید و مداوم برف و باران، اظهار کرد: از ساعات اول بارندگی‌ها، تیم‌های عملیاتی در نقاط مختلف کشور حاضر و در حال خدمات‌رسانی هستند. وی با اشاره به تداوم بارش‌های شدید در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، هرمزگان، لرستان، کردستان و غیره گفت: در صورت ایجاد دسترسی و گشایش راه‌های مواصلاتی برق تمامی روستاها متصل خواهد شد. مقیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو در تمامی استان‌های درگیر بارش سنگین برف، در حالت آماده‌باش هستند.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره کاهش نگران کننده ذخایر نفت و سوخت
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد با تاثیر اندک شیوع کرونای اُمیکرون بر تقاضا، عرضه در بازارهای جهانی نفت محدودتر از تصور قبلی به نظر می رسد. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت نوشت: شیوع کرونای اُمیکرون افزایش یافته اما این بار افزایش موارد ابتلا تاثیر بسیار محدودتری روی مصرف نفت خواهد داشت. با توجه به این که آمریکا، کانادا و برزیل در مسیر تولید با حداکثر ظرفیت قرار دارند و عربستان سعودی و روسیه ممکن است رکورد تولید را بشکنند، رشد مستمر عرضه می تواند باعث اشباع قابل توجه بازار نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ و پس از آن شود اما اشباع عرضه بازار در سال میلادی جاری کمتر از پیش بینی‌های قبلی خواهد بود و انتظار می رود تقاضا برای نفت به سطح ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی برسد.

بنزین موجود در تمامی جایگاه‌ها
استاندارد است
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سوخت توزیعی در جایگاه‌های سطح کشور در چهار مرحله مجزا کنترل می‌شود و بنزین توزیعی در جایگاه ‌های سوخت کشور استاندارد است. جعفر سالاری‌نسب گفت: سوخت توزیعی در جایگاه‌های کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه، در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحله آخر هم در مخزن جایگاه‌های نمونه‌گیری و کنترل می‌شود.

وزیر نفت دستاوردهای دیدار خود با همتای روسی را تشریح کرد:

وزیر نفت مهم‌ترین محورهای دیدار با مقام‌های روسیه را تبیین کرد و گفت: تصمیم‌های خوبی در زمینه تجارت گاز گرفته شده است که می‌تواند سبب تحول در منطقه شود. جواد اوجی به انتخاب وزارت نفت به‌عنوان ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی در دولت اشاره کرد و گفت: از یک ماه گذشته زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله انرژی با شرکت‌ها و دولت روسیه بررسی شد. وی افزود: از بدو ورود، نشست‌های خوبی با ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه در حوزه‌های مختلف انرژی، راه و ترابری، جهادکشاورزی، نیرو، مواردی که در گذشته ابهامی داشته‌اند و پروژه‌هایی که شرکت‌های روس در ایران در حال فعالیت هستند، انجام و تبادل نظر شد و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.وزیر نفت ادامه داد: در حوزه انرژی نیز در بخش بالادست، توسعه میدان‌های نفت و گاز و بخش پایین‌دست در توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی و انتقال تجهیزات و فناوری که در صنعت نفت و گاز ایران راهبردی است، تصمیم‌های خوبی گرفته شد.
اوجی به نشست با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم اشاره و با بیان اینکه در این نشست نیز درباره محورهای جدید همکاری با روسیه تبادل نظر شد، اظهار کرد: دو کشور دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه انرژی هستند و امیدواریم با تفاهم‌ها و توافق‌هایی که در این نشست‌هایی که با وزارت انرژی روسیه، معاون نخست‌وزیر روسیه و شرکت‌های مختلف و بزرگ روسیه انجام شد، به‌زودی این موارد به امضای قرارداد منجر شود. وی با بیان اینکه در نشست با شرکت‌های بزرگ روسیه در موضوع انتقال فناوری و تجهیزات راهبردی مورد نیاز و راهبردی صنعت نفت توافق‌های خوبی انجام شده است، تصریح کرد: نقشه جامع و کامل همکاری با روسیه تدوین شده که در اختیار این کشور قرار گرفته است، امیدواریم در چارچوب این نقشه به توافق و قراردادهای جدیدی دست یابیم.

با روسیه در ائتلاف اوپک پلاس هم‌نظر بودیم
وزیر نفت درباره گسترش همکاری ایران و روسیه از جایگاه بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان هم اظهار کرد: دیدگاه‌های ایران و روسیه در ائتلاف اوپک‌پلاس بسیار به هم نزدیک است و در توافق‌های اخیری که اوپک پلاس داشته، هم‌نظر بودیم. وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز جهان می‌توانند با هم در این بخش (گاز) همکاری کنند و امروز پیشنهادهای خوبی در این زمینه ارائه شد، ادامه داد: ایران با توجه به زیرساخت‌های موجود آمادگی خود را برای تجارت و سوآپ گاز از روسیه به ایران و دیگر کشورهای همسایه اعلام کرده است. وزیر نفت با بیان اینکه همچنین پیشنهادهایی در زمینه تبدیل گاز به ال‌ان‌جی و صادرات در قالب آن هم ارائه شد، گفت: تصمیم‌های خوبی در زمینه تجارت گاز اتخاذ شده است که می‌تواند سبب تحول در منطقه شود.
استفاده از توان شرکت‌های روسی در بخش بالادست نفت
اوجی با اشاره به اینکه هر دو کشور ایران و روسیه تحریم هستند که می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و آن دسته از شرکت‌های روسی که با شرکت‌های اروپایی و آمریکا همکاری ندارند می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند، تصریح کرد: مقرر شد از توان شرکت‌های روس در بخش بالادست و توسعه میدان‌های نفتی و ساخت تجهیزات و انتقال فناوری استفاده کنیم، همچنین شرکت‌های دو کشور می‌توانند با تأسیس کارخانه مشترک در ایران و تولید تجهیزات افزون بر استفاده در ایران، آن را صادر کنند. وی درباره توافق در دیگر بخش‌های اقتصادی هم گفت: در بخش کشاورزی توافق‌های خوبی انجام شده است. همچنین شرکت‌های مختلف روس پروژه‌های پرشماری در زمینه نیروگاهی تعریف کردند؛ خوشبختانه در زمینه تأمین منابع مالی که مورد تأکید دستگاه‌های مختلف کشور است به توافق‌های خوبی دست یافتیم. رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه اظهار امیدواری کرد مذاکره با شرکت‌های روسی به امضای قرارداد و تأمین منابع مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور منجر شود.

همکاری‌های نفتی ایران و روسیه توسعه می‌یابد
طبق اعلام وزارت نفت، شب گذشته جواد اوجی، وزیر نفت و نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه درباره راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی، رفع موانع بانکی، گمرکی و زیرساختی، تقویت همکاری تهران و مسکو در حوزه نفت و انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های زیربنایی انرژی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری علت لغو برخی از پروازهای داخلی در ۲۴ ساعت گذشته را وجود مه غلیظ و کاهش دید افقی در برخی فرودگاه‌های کشور اعلام کرد و گفت: مردم قبل از رفتن به فرودگاه حتماً با اطلاعات‌ پرواز یا شرکت هواپیمایی مد نظر تماس بگیرند تا اطلاعات لازم درباره لغو شدن یا تأخیر پرواز خود را کسب کنند. طی ۲۴ ساعت گذشته برخی از پروازهای داخلی در فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه مشهد فرودگاه ایلام و غیره لغو و بعضاً مسافران با مشکلاتی در این فرودگاه‌ها مواجه شدند. میر اکبر رضوی اظهار کرد: برخی از پروازهای داخلی در فرودگاه‌های کشور به دلیل وجود مه غلیظ و کاهش دید افقی یا شرایط جوی خاص لغو شد بنابراین از همه مسافران می‌خواهیم در چنین شرایط جوی و در ایام زمستان قبل از پرواز و عزیمت به فرودگاه با شرکت هواپیمایی مورد نظرشان یا اطلاعات پرواز تماس بگیرند تا اطلاعات لازم را درباره لغو شدن یا به تاخیر افتادن پرواز خود کسب کنند.

سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خط منظم کانتینری بین بندر چابهار و بنادر غرب هندوستان (ناواشیوا و کاندلا) برقرار شد. جلیل اسلامی درباره برقراری خط منظم کانتینری بین بندر چابهار و بنادر غرب هندوستان، اظهارداشت: در راستای برنامه های دولت خدمتگزار در رونق اقتصادی محور شرق و همچنین با هدف استفاده مطلوب از ظرفیت‌های عملیاتی بندر چابهار، برقراری خط منظم کانتینری بین بندر چابهار و بنادر غرب هندوستان (ناواشیوا و کاندلا) با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی مدنظر قرار گرفت؛ بر این اساس، سرویس منظم خط کانتینری با برنامه‌ زمانی تردد ۱۰ تا ۱۵ روزه از مبدا و مقصد بندر چابهار در مسیر بنادر کشور هند توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

راه ۷۰۰ روستا مسدود است
معاون سازمان راهداری از انسداد 5 راه شریانی، 26 راه فرعی و 700 راه روستایی در سطح کشور خبر داد. رضا اکبری درباره آخرین وضعیت راه‌های کشور با توجه به شرایط جوی و بارش برف و باران در بسیاری از استان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر 5 محور اصلی و شریانی به دلیل آبگرفتگی و طغیان آب، مسدود هستند. محور دلگان – زهکلوت در جنوب استان سیستان و بلوچستان، محور ریگان- ایرانشهر حدفاصل استان کرمان و سیستان و بلوچستان، محور رودبار- ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، محور بندرلنگه - بندرعباس و همچنین محور خرم‌آباد – پل زال در حال حاضر از محورهای شریانی مسدود در سطح کشور هستند که باند برگشت محور خرم‌آباد- پل زال بازگشایی شده است. همچنین برای محور بندر لنگه – بندرعباس محوری جایگزین را اعلام کرده‌ایم. وی افزود: تمام محورهای شریانی در جنوب کشور و به دلیل آبگرفتگی و طغیان آب، مسدود هستند.
اکبری با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های روستایی در سطح کشور توضیح داد: در حال حاضر طبق آخرین اطلاعات، راه 700 روستا مسدود است که از بین این تعداد راه 200 روستا در مناطق جنوبی به دلیل بارندگی و طغیان آب، مسدود شده‌اند. همچنین 500 روستای دیگر که راهشان بسته شده است، در استان‌های شمالی و استان‌های اردبیل، زنجان، کردستان و آذربایجان غربی واقع هستند که امروز راه این 500 روستا بازگشایی می‌شود. معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: ‌البته باید توجه داشته باشیم یک سامانه بارشی هم فردا وارد کشور خواهد شد.

۱۴.۷ میلیون نفر امسال با قطار سفر کردند
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن در ۹ ماهه امسال نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۱۰ درصدی داشته است. وزارت راه و شهرسازی آمار عملکرد ۹ ماهه خود را مُدهای مختلف حمل‌ونقل منتشر کرده است. عملکرد ۹ ماهه این وزارتخانه در جابه‌جایی ریلی مسافر بر اساس داده‌ها و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ایران به شرح زیر است: تعداد مسافر جابه جا شده توسط بخش ریلی در ۹ ماهه سال جاری ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۷ میلیون نفر) ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

فاصله قیمت بین گرانترین و ارزان ترین منطقه تهران سوال برانگیز است

بررسی آگهی‌های درج‌شده در بخش املاک دیوار طی دو تابستان گذشته یک قاعده قیمتی را به تصویر می‌کشد و آن هم تأثیر مستقیم متراژ بر نرخ افزایش قیمت نهایی آپارتمان در شهر تهران است. پس از جهش قیمت مسکن و عبور میانگین قیمت‌ها از ۳۲ میلیون تومان در پایتخت، بسیاری بر این تصورند که نرخ هر متر از واحدهای نقلی و کوچک به دلیل معاملات و تقاضای بیشتر از میانگین قیمت هر مترمربع واحد بزرگ‌متراژ پیشی گرفته؛ اما مقایسه ارزان‌ترین و گران‌ترین محله‌های تهران در دو تابستان نشان می‌دهد که هر چه واحد مسکونی در متراژ بزرگ‌تری ساخته شود، قیمت هر مترمربع نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داده که تا همین اواسط دهه ۸۰ نسبت معکوسی در بازار حاکم بود و میانگین قیمتی خانه‌های کوچک گاه تا دو برابر خانه‌های بزرگ‌ساخت افزایش می‌یافت. گویا با تمرکز سازندگان مسکن روی تجمیع خانه‌های کلنگی و ساخت خانه‌های بزرگ‌متراژ نظم قدیمی این بازار برهم‌خورده و فعالان بازار باید خود را با قاعده جدیدی که چند سالی است شکل گرفته تطبیق دهند. در این گزارش، قیمت‌های آپارتمان در تابستان ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ بررسی شده است.

ارزان‌ترین خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری در تهران
بررسی‌ آگهی‌های درج‌شده در دیوار طی تابستان سال جاری نشان می‌دهد که میانگین قیمت واحدهای نقلی بین ۵۰ تا ۷۵ متر در ارزان‌ترین محله‌های تهران به ۹ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسیده است. به جز اندیشه که در منطقه ۵ و محدودۀ غربی تهران قرار گرفته، سایر خانه‌های کوچک‌متراژ ارزان‌قیمت در جنوب تهران متمرکز شده‌اند. محله‌هایی که به‌طور سنتی جزو مناطق ارزان‌قیمت تهران بوده‌اند و تعدادی از آن‌ها هم به خارج شهر متصل شده‌اند و بافت محلی خود را از دست داده‌اند. بر این اساس با ۳۰۵ میلیون تومان هم می‌توان در تهران خانه‌دار شد؛ اما خانه‌ای ۵۰ متری در حسن‌آباد باقرفر. گران‌ترین واحد آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۵ متری نیز با حدود قیمتی ۷۹۰ میلیون تومان مربوط به اندیشه می‌شود.

رشد ۲ برابری قیمت ارزان‌های کوچک‌متراژ
در حالی میانگین نرخ هر متر واحد مسکونی ۵۰ تا ۷۵ متری در محله‌های ارزان‌قیمت تهران طی تابستان سال جاری در آگهی‌های دیوار از ۹ میلیون تومان عبور کرد که در فصل مشابه سال گذشته این نرخ در محدودۀ ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان قرار داشت. نکتۀ جالب توجه آنکه در بین ۱۰ محلۀ ارزان‌قیمت سال گذشته در خانه‌های کوچک‌متراژ، تنها چهار محله، امسال هم در فهرست ارزان‌قیمت‌های کوچک قرار گرفته‌اند. هر مترمربع واحد مسکونی ۵۰ تا ۷۵ متری که تابستان سال گذشته با نرخ ۴.۲ میلیون تومان در ارزان‌ترین محلۀ تهران یعنی عبدالله‌آباد آگهی می‌شد، در سال جاری از ۸.۷ میلیون تومان عبور کرد تا با رشد بیش از دو برابری، این محله چهارمین محلۀ ارزان‌قیمت تهران (در میان محله‌های پرآگهی دیوار) لقب بگیرد. این آمار نشان می‌دهد آپارتمان ۵۰ متری در عبدالله‌آباد که سال گذشته ۲۱۰ میلیون تومان آگهی می‌شد، در تابستان امسال از ۴۳۶ میلیون تومان عبور کرد.

شکاف ۸۳ میلیون تومانی از حسن‌آباد تا محمودیه
اندیشه با ثبت میانگین قیمت ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی، بیشترین نرخ را در بین خانه‌های ارزان‌قیمت کوچک‌متراژ تهران در تابستان سال جاری ثبت کرد. در سمت مقابل، نیاوران با رسیدن به نرخ ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر متر در آگهی‌های دیوار در بین ۱۰ محله گران تهران، در رده آخر قرار دارد. پایش آگهی‌های درج‌شده در دیوار حاکی از آن است که میانگین قیمت آگهی هر متر واحد مسکونی ۵۰ تا ۷۵ متری در ۱۰ محلۀ گران تهران به حدود ۸۱ میلیون تومان رسیده است. بر این اساس شکاف قیمت در بین خانه‌های کوچک‌ساز از محمودیه تا حسن‌آباد باقرفر تا متری ۸۲.۸ میلیون تومان پیش رفته است.

رشد ۴۴ درصدی خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری گران‌قیمت
نگاهی به شرایط بازار سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ هم ۹۰ درصد سهم خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری که بالاترین قیمت‌ها را داشتند متعلق به منطقۀ ۱ یک بود. در این میان ۶ محله مشاهده می‌شوند که در هر دو فهرست خود را جای داده‌اند. محمودیه و الهیه که در تابستان سال گذشته پیشتاز خانه‌های کوچک‌متراژ گران بودند، در فصل گرم سال جاری هم حساب خود را از سایر محله‌ها جدا نگه داشتند. با این تفاوت که در هر متر حدود ۲۰ میلیون تومان رشد را به ثبت رساندند.
میانگین قیمت آگهی خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری در این محله‌ها نیز از ۵۶ میلیون تومان در سال گذشته طی تابستان ۱۴۰۰ به ۸۱ میلیون تومان رسید تا تنها طی چهار فصل رشد ۲۵ میلیونی را به ثبت رسانده باشد؛ یعنی رشد بیش از ۴۴ درصدی طی یک سال.

بزرگ‌متراژهای دوست‌داشتنی
مقایسۀ ارزان‌ترین خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری با خانه‌هایی که متراژی بالاتر از ۱۵۰ مترمربع در همین محله‌ها دارند، به‌خوبی تأثیر متراژ بر قیمت نهایی مسکن را نمایان می‌سازد. به‌عنوان مثال میانگین قیمت خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری در حسن‌آباد باقرفر در محدودۀ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد، اما در همین محله هر متر از آپارتمان‌های بالای ۱۵۰ مترمربع، هشت میلیون و ۸۶۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند؛ یعنی اختلافی بیش از ۲.۷ میلیون تومان. این اختلاف قیمت زمانی بیشتر به چشم می‌آید که آن را در حجم نهایی مسکن ضرب کنیم؛ بر این اساس شخصی که در حسن‌آباد خانه‌ای ۱۵۰ متری دارد از لحاظ سرمایه‌گذاری، حداقل ۴۰۵ میلیون تومان از کسی که در همین محله خانه‌ای ۷۵ متری دارد، جلوتر است. همچنین ۹ محلۀ دیگری که در بین نقلی‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شوند، در محله‌های ارزان‌قیمت بزرگ‌متراژ جایی ندارند.

بازدهی ۱۰۰ درصدی خانه‌های بزرگ در برخی محله‌های ارزان‌قیمت
ارزان‌ترین آگهی خانه‌های بزرگ‌متراژ در سال گذشته را هم می‌توان مربوط به حسن‌آباد باقرفر دانست. پایش اطلاعات به‌دست‌آمده از آگهی‌های دیوار حاکی از آن است که هر متر آپارتمان با زیربنای ۱۵۰ مترمربع و بیشتر، در حسن‌آباد باقرفر ۴.۴ میلیون تومان قیمت داشت. بر این اساس ارزان‌ترین واحد مسکونی در این دسته ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خورده بود؛ درست نصف قیمت ارزان‌ترین آپارتمان بزرگ‌متراژ در تابستان امسال. این امر نشان می‌دهد گرچه در خانه‌های ۵۰ تا ۷۵ متری افزایش قیمت‌ آگهی‌ها به ۵۰ درصد هم نرسیده، اما در خانه‌ها بزرگ‌متراژ تا ۱۰۰ درصد هم پیش رفته است.