کمک توسعه روابط ایران و روسیه به رفاه دو ملت
رئیس جمهور با بیان اینکه بدون تردید توسعه روابط ایران و روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد، گفت: حتما این همکاری های امنیت ساز برای منطقه خواهد بود. رئیسی که به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به روسیه سفر کرده بود،وارد تهران شد.رئیسی در بدو ورود به تهران در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: در این سفر جلسات و دیدارهای مختلفی داشتیم، و بحث هایی که بین ما و مسئولان عالی رتبه کشور دوست ما روسیه انجام شد در جهت اهداف کلان جمهوری اسلامی بود.وی افزود: هدف مهم در سیاست خارجی جمهوری تعامل حداکثری با کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه، هم پیمان و هم سو با ماست.رئیسی گفت: در حوزه سیاست خارجی اولین موضوعی که بین ما مطرح شد بحث یک ادراک مشترک در باره تحولات خارجی است که این ادراک مشترک موجب همکاری های طرفین خواهد شد. بدون تردید همکاری های ما و روسیه می تواند در حوزه سیاست خارجی نسبت به بحران های منطقه ای کمک کند.
توان تقویت کمربند امنیتی دریای عمان را داریم
معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه تقویت همکاریهای دریایی و ارتقای امنیت تجارت بین المللی دریایی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی از جمله اهداف رزمایش مرکب ایران چین و روسیه است، گفت: هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیکتر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و شرکت کننده در این رزمایش و تبادل تجربیات دریایی از دستاوردهای این رزمایش است. به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیکتر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و فرامنطقهای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی از آن جمله است.امیردریادار سیاری همچنین تصریح کرد: برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان میدهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه های امنیت افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده اند.
گروه سیاسی:جدیدترین نظرسنجی در آمریکا از کاهش محبوبیت رئیسجمهور این کشور به ۴۳ درصد حکایت دارد که کمترین میزان از زمان ورود وی به کاخ سفید است. به گزارش تجارت، جدیدترین نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» نشان داد با سرآمدن صبر آمریکاییها از همهگیری کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن، میزان رضایت عمومی از عملکرد جو بایدن رئیسجمهور ایالات متحده این هفته به پایینترین سطح از زمان ورود او به کاخ سفید سقوط کرد.این نظرسنجی ملی که از ۱۹ تا ۲۰ ژانویه (۲۹-۳۰ دی) انجام شد، نشان داد که ۴۳ درصد از بزرگسالان آمریکایی عملکرد بایدن در مقام ریاستجمهوری را تایید کردند، در حالی که ۵۲ درصد مخالف بودند و بقیه مطمئن نبودند.
نظرسنجی هفته قبل از ۴۵ درصد تایید و ۵۰ درصد مخالفت با عملکرد بایدن حکایت داشت.میزان رضایت از عملکرد بایدن در حالی که در ماههای اول ریاستجمهوری وی بالای ۵۰ درصد قرار داشت، در اواسط ماه اوت با افزایش مرگ و میر ناشی از همهگیری کرونا در سراسر آمریکا و سقوط دولت تحت حمایت واشنگتن در افغانستان، رو به کاهش گذاشت.به گزارش رویترز، رکود مداوم در کاهش محبوبیت بایدن زنگ خطر را در حزب او به صدا در آورده و دموکراتها نگرانند نارضایتی ممکن است به قیمت از دست رفتن اکثریت آنها در کنگره در انتخابات ۸ نوامبر تمام شود. اگر جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان یا سنا را در دست بگیرند، برنامه قانونگذاری بایدن به شکست خواهد انجامید.
طبق این گزارش، در یک کنفرانس خبری نادر در روز چهارشنبه، بایدن به ناامیدی آمریکاییها در پایان اولین سال ریاستجمهوری خود اذعان کرد، اما وعده داد که در مبارزه با چالشهای قابل توجه ناشی از همهگیری و تورم که در دسامبر به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسید، زیرا بحران سلامت زنجیرههای تامین جهانی را به هم ریخت، پیشرفت کند.این نظرسنجی هفتگی نشان داد که مهمترین نگرانی آمریکاییها اقتصاد و سلامت عمومی است. در همین مقطع زمانی در دوران ریاستجمهوری دونالد ترامپ، حدود ۳۷ درصد از آمریکاییها عملکرد او در سمت ریاستجمهوری را تایید کردند، در حالی که ۵۹ درصد آن را مورد تایید قرار ندادند. نظرسنجی رویترز/ایپسوس به زبان انگلیسی به صورت آنلاین در سراسر ایالات متحده انجام میشود. نظرسنجی اخیر با شرکت مجموع ۱۰۰۴ بزرگسال، از جمله ۴۵۳ دموکرات و ۳۶۵ جمهوریخواه با بازه اعتبار- معیار دقت - ۴ درصد انجام شد.پیشتر نظرسنجی مشترک خبرگزاری «آسوشیتد پرس» و موسسه «نورک» هم نشان داد تنها ۴۳ درصد از آمریکاییها عملکرد دولت بایدن را قبول دارند. در مقابل، ۵۶ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفتند عملکرد بایدن به عنوان رئیسجمهور آمریکا را قبول ندارند.از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی مشترک نشریه «پالتیکو» و موسسه «مورنینگ کانسالت» نشان داده، ۶۸ درصد از آمریکاییها معتقدند کشورشان در مسیر غلطی قرار گرفته است.در یک نظرسنجی دیگر، بر اساس گزارش موسسه افکار سنجی «گالوپ»، میانگین محبوبیت بایدن در سال اول ریاستجمهوریاش ۴۸.۹ درصد بود که فقط از دونالد ترامپ، سلف وی بالاتر بود.طبق نتایج اعلام شده از سوی گالوپ، کاهش محبوبیت بایدن در طول اولین سال ریاستجمهوریاش عمدتاً به مستقلها نسبت داده میشود. فقط ۳۳ درصد از مستقلها در حال حاضر به بایدن نمره مثبت دادند، در حالی که در شش ماه اول کارش بیش از ۵۰ درصد عملکرد او را تایید کرده بودند. با این حال بایدن روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر این که چطور میخواهد مجدداً نظر میانهروها و طرفداران احزاب مستقل که در انتخابات ۲۰۲۰ به وی رأی دادهاند اما هماکنون طبق نتایج نظرسنجی از عملکردش ناراضی هستند، جلب کند، گفت: «من اعتقادی به نظرسنجیها ندارم».هفتهنامه آمریکایی «نیوزویک» نیز به تازگی نظرسنجی را در خصوص عملکرد بایدن برگزار کرده که در آن نشان میدهد که تنها چهار درصد آمریکاییها معتقدند که اوضاع خیلی خوب است.به تحلیل این نشریه، با گذشت نزدیک به یک سال از زمان ریاستجمهوری جو بایدن، او همچنان با چالشهای بیشماری از جمله افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تورم و بسیاری از موارد دیگر مواجه است و باعث میشود برخی از رأیدهندگان به وی احساس خوشبینی کمتری داشته باشند.در حالیکه نظرسنجیهای مؤسسات نظرسنجی برجسته آمریکایی در هفتهها و ماههای اخیر، سیر نزولی محبوبیت «جو بایدن» رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا را در بین مردم کشورش نشان میدهد، وی در جمع خبرنگاران گفت که اعتقادی به نظرسنجیها ندارد.بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آمریکایی «مک کلاچی» مبنی بر این که چطور میخواهد مجدداً نظر میانهروها و طرفداران احزاب مستقل که در انتخابات ۲۰۲۰ به وی رأی دادهاند اما هماکنون طبق نتایج نظرسنجی از عملکردش ناراضی هستند، جلب کند، گفت: «من اعتقادی به نظرسنجیها ندارم».طبق نتایج نظرسنجیهای مؤسسه نظرسنجی «گالوپ»، میزان محبوبیت جو بایدن در میان طرفداران احزاب مستقل از زمان ورودش به کاخ سفید به عنوان رئیسجمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است و از ۶۱ درصد در زمان ورودش به کاخ سفید به ۳۳ درصد در اوایل ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۱) کاهش پیدا کرده است.
پایگاه اطلاعرسانی هیل در خصوص سیر نزولی میزان محبوبیت بایدن در میان مردم آمریکا نوشت که کاهش محبوبیت رئیسجمهور آمریکا احتمالاً به واسطه مجموعهای از مشکلاتی است که بایدن در اولین سال ریاستجمهوری خود با آن مواجه بوده است که این مشکلات شامل افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، افزایش تورم و خروج نامنظم و آشفته نظامیان آمریکایی از افغانستان در تابستان سال جاری میلادی میشود.بر اساس گزارش گالوپ، تنها یک رئیسجمهور پیشین، ترامپ، در سال اول محبوبیت کمتری نسبت به بایدن داشت و ۳۸.۴ درصد از آمریکاییها عملکرد وی را تأیید کردند. رضایت از کلینتون رئیسجمهور پیشین با ۴۹.۳ درصد محبوبیت در سال اول خود به میزان رضایت از بایدن نزدیک بود. بعد از این دو، ریگان قرار دارد که در اولین سال ریاستجمهوری خود ۵۷.۱ درصد محبوبیت داشت.اظهارنظرات بایدن درباره وضعیت محبوبیت وی در نظرسنجیهای مؤسسات نظرسنجی آمریکا در حین کنفرانس خبری عصر چهارشنبه وی به وقت محلی مطرح شد.گزارشها حاکی از آن است که جو بایدن در جریان کنفرانس خبری دو ساعته خود به طیفی از موضوعات از جمله روسیه، همهگیری کرونا، تورم، ایران و .....پرداخت.هفتهنامه آمریکایی «نیوزویک» نیز به تازگی نظرسنجی را در خصوص عملکرد بایدن برگزار کرده که در آن نشان میدهد که تنها چهار درصد آمریکاییها معتقدند که اوضاع خیلی خوب است.
گروه اقتصاد کلان: راهاندازی رمز ارز ملی وارد فاز جدیدی شد. در جدیدترین اظهار نظر در این خصوص، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان این که زیرساختهای فنی راهاندازی رمزارز ملی آماده شده است، گفت: مطابق قانون برای راه اندازی رمزارز ملی نیازمند تصویب نهایی از سوی شورای پول و اعتبار هستیم. پیش از این بحث رمز ارز ملی توسط بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. اخیرا یک اخیرا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع رمز ارز ملی به شکل آزمایشی در کشور اجرا شود و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود، مخالفتی با آن نداریم و در صورت داشتن پشتوانه، مردم هم از آن حمایت میکنند. به گفته سلیمی، اگر از ظرفیتهای داخلی بهتر استفاده کنیم میتوانیم نسخه بومی رمز ارزها را به مردم ارائه دهیم تا آنان بتوانند در یک جای مطمئن، قانونمند و با پشتوانه سرمایه گذاری کنند. وقتی پشتوانه نفت را داشته باشد سود اقتصادی هم به دنبال دارد و اگر موضوع رمز ارز ملی به شکل آزمایشی در کشور اجرا شود و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود، مخالفتی با آن نداریم و در صورت داشتن پشتوانه، مردم هم از آن حمایت میکنند. مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی از راه اندازی رمز ارز ملی در آینده نزدیک خبر داد و گفت مصوبه مربوط به آن به تایید هیات عامل بانک مرکزی رسیده است اما مطابق قانون برای اجرایی شدن نیازمند تصویب نهایی از سوی شورای پول و اعتبار است. محرمیان افزود: رمرز ارزهای پولی یا همان دیجیتالی دارای پشتوانه مالی توسط بانک مرکزی خواهند بود این در صورتی است که دیگر رمز ارزهای فعال بصورت آزاد هیچ پشتوانه اعتباری و ابزاری ندارند و بر اساس اعتمادی است که مردم انجام داده اند. محرمیان اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در رمزارزهای آزاد بوجود آمده است در تمام دنیا بانک های مرکزی به دنبال این هستند تا رمز ارزهای ملی همان کشور را داشته باشند و این رمزارز همانند چاپ اسکناس کاغذی است که در جیب ماست و پشتوانه آن بانک مرکزی است. وی افزود: در حال حاضر قوانین جدید این حوزه به هیات عامل بانک مرکزی ارسال و این قوانین از سوی هیات عامل مصوب شده و برای تصویب نهایی به کمیسیونهای فرعی و اصلی شورای پول و اعتبار رفته و نظرات آنها برای اصلاح موارد جمعآوری شده است. او گفت: اکنون در حال نهایی کردن نظرات اصلاحی برای این مصوبه هستیم و امیدواریم پس از نهایی شدن آنها این مصوبه در شورای پول و اعتبار به نتیجه برسد. بدیهی است نهایی شدن الزامات فنی باید بعد از مصوبات قانونی و با تامین نظر قانونگذار صورت گیرد از همین رو ما منتظر نهایی شدن این موضوع هستیم. معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی افزود ما در بانک مرکزی به این فکر میکنیم که در قدم اول از یکسو بحثهای نوآورانه و در سوی دیگر مصالحهای بین حاکمیت پولی کشور که دغدغه همه کشورها است و مختص ایران هم نیست، ایجاد کنیم. این مصالحه خیلی کار سختی است و چالش جدی برای همه کشورها به وجود آورده است.
وی در ادامه گفت: این رمزارز پولی یا ریالی بر اساس واحد پول کشور خواهد بود و به هیچ عنوان قابلیت استخراج ندارد و مانند کالا خرید و فروش نمی شود. دقیقا ارزش گذاری همان اسکناسی است که از بانک دریافت می کردیم حالا به صورت دیجیتالی دریافت خواهیم کرد و مانند ارزش پولی هر کشور بالا و پایین می رود. محرمیان گفت: الان آنچه داریم بحث دسترسی الکترونیکی به پول را خواهیم داشت و بی واسطه بانک مستقیم قابل انتقال به مقصد در هر کجای دنیا خواهد بود و یکی از قابلیت های مهم آن این است که این پول جدید قابلیت برنامه نویسی هم دارد مانند سندی ملکی که برای آن در فسخ قرارداد ضرر و زیان نوشته می شود در این برنامه نویسی همه آنچه توافق شده درج و در صورت فسخ قرارداد عینا همه حساب و کتاب ها محاسبه کسر و قابل اجرا می باشد. وی ادامه داد: ما میخواهیم در مورد چیزی تصمیمگیری کنیم که فلسفهاش تمرکز زدایی است. اگر نگاه متعصبانه داشته باشیم که باید کل موضوع را حذف و ممنوع کنیم در حالی که میبینید، همین حالا در ایران بعضی از حوزه رمزارزها مثل استخراج به رسمیت شناخته شده است اما بحث مبادلات و ابزار پرداخت همچنان غیرمجاز است. مهران محرمیان در پاسخ به این سؤال که با توجه به تعدد ذینفعان این حوزه ممکن است به نتیجه و جمعبندی نرسند، گفت: ممکن است مثل هر کار دیگری نتوانیم به نتیجه برسیم؛ اما اعتقاد شخص من این است که باید بتوانیم به نتیجه مشترکی در این حوزه دست پیدا کنیم، چون کشورهایی که در حوزه رمزارزها به صورت منفعل عمل کردهاند به تجربه خوبی دست نیافتهاند. معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: زیرساختهای فنی راهاندازی رمزارز ملی آماده شده و اجرایی شدن آن نیازمند نهایی شدن مصوبه آن است و تا چند ماه آینده بصورت آزمایشی شروع خواهد شد. پیش از این عضو کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانهای کشور گفت: به زودی طرح تولید رمزارز ملی در یکی از مناطق آزاد کشور اجرا میشود. علی پاک باخته گان زنجانی تاکید کرده بود: تولید رمز ارز ملی بخشهایی غیر از ماینینگ از جمله صرافی، کیف پول دیجیتال و خدمات جانبی رمزارزها را شامل میشود.
وی با اشاره به ورود بلاکچین و فرصتهای شغلی آن در اقتصاد روز دنیا به بررسی خدمات مختلفی پرداخت که از این فناوری متأثر شده و اظهار داشت: در سال ۱۹۹۳ زمانی که بحث دنیای بدون مرز مطرح شد و صحبت از دهکده جهانی بود، «فرا فناوری بلاکچین» به وجود آمد؛ این فناوری در یک سیستم غیر متمرکز تلاش کرد تا دنیا را بدون مرز کند.
در این دنیا، دیگر ناظر و کنترل کننده بر مالکیت افراد وجود ندارد و هر فردی فقط خودش میداند که مالک چه داراییهایی است.
عضو کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانهای افزود: در اقتصاد بلاکچین، مفهومی مانند دیفای (امور مالی غیرمتمرکز)، عملاً بانکداری سنتی و الکترونیکی را کنار زده است. در این پلتفرم خدمات سپردهگذاری ارائه میشود و میتوان سودی بر اساس نوع سرویس مشخص شده مبتنی بر فضای بلاکچینی دریافت کرد. در اینجا سپرده مستقیماً به دست فردی که تقاضای وام گرفتن از این پلتفرم را دارد خواهد رسید و وثیقه به شکل رمزارز در اختیار این پلتفرم قرار میگیرد. به عبارت دیگر کنترل کامل داراییهای فرد در اختیار خودش است و شیوه خرج شدن آن را نیز خودش مشخص میکند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه، یکی از پیشنهادهای جدی ایران به هیئت روسی در مورد تکمیل مراودات بانکی و ارزی بود، گفت: در مورد تأمین نهادههای اساسی و غلات و خرید لوکوموتیو، بسیار بیشتر از آن چیزی که در ابتدا به نظر میرسید، همگرایی وجود داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی درباره مباحث اقتصادی که رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در مورد آنها صحبت کردند، گفت: قبل از اینکه آقای رئیسجمهور جلسهشان را با رئیسجمهور روسیه شروع کنند، مقامات اقتصادی، مقامات حوزه انرژی و نفت دو کشور جلساتی را با یکدیگر
داشتند تا موضوعات با جمعبندی و توافق کامل خدمت روسای جمهور دو کشور ارائه شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جلسات حاشیهای دیگری نیز قبل از ملاقات آیتالله رئیسی و پوتین، برگزارشده بود، افزود: علاوه بر جلسات وزرای دو طرف، من با تجار ایرانی فعال در بازار روسیه و وزیر نفت با شرکتهایی که در حوزه نفت و گاز کار میکنند، جلسه داشتیم که نتیجه آنها قبل از شروع مذاکرات رئیسجمهور، خدمت آیتالله رئیسی ارائه شد. وی با اشاره به خبرهای بسیار خوبی که بعد از جلسه دو رئیسجمهور شنیده شد، افزود: بخش اعظم و قریب بهاتفاق موضوعاتی که توافق شده بود هم در خصوص همکاریهای حوزه بالادستی نفت و گاز و هم در حوزه ترانزیت دو کشور و هم در حوزه نیروگاهی و استفاده از خط اعتباری 5 میلیارد دلاری بود که بالاخره بعد از گذشت چند سال از تصویب آنها و سرعت بسیار کندی که داشت، در مورد تسریع و تکمیل آنها توافقاتی صورت گرفت. خاندوزی درباره این توافقات تصریح کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی که بتواند جنوب ایران و خلیجفارس را به آسیای میانه و اروپا متصل کند یکی از محورهای این توافق بود که بر اساس آن تصمیمات بسیار خوبی برای خط آهن رشت ـ آستارا و خط آهن اینچه برون ـ گرمسار اتخاذ شد.
حسن فروزانفرد
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
مفهوم قیمتگذاری توسط تولیدکننده و در ابتدای زنجیره یک روش اشتباه است و در هیچ کجای دنیا چنین روشی انجام نمیدهند. دولتها برای ساماندهی اقتصاد و تورم و ناتوانی در مکانیزمهای درست مالیاتگیری، این گرفتاری را برای تولیدکنندگان در ایران ایجاد میکنند سه دهه است که ما گرفتار موضوع مشخص کردن قیمت مصرفکننده و اعلام آن هستیم در صورتی که تولیدکنندگان در هیچ کجای دنیا موظف نیستند که قیمت فروش به مصرفکننده را تعیین کنند. محدوده فعالیت تولیدکننده مشخص است، کالایی را آماده و به صورت عمومی و عمده به بازار عرضه میکنند، مگر اینکه بخواهند وارد حوزه خردهفروشی شوند و تصمیماتی در این رابطه بگیرند. در غیر این صورت مکانیزم بازار، هزینهها، رقابت و شرایط و خدمات تامین کالا در مرحله نهایی است که باید قیمتها را تعیین کند. اگر فروشگاهی در جایی است که هزینه حمل و نقل کمتری داشته و خدمات حداقلی هم به مصرفکننده نهایی ارائه میکند میتواند قیمت کمتری اعلام کند.یکپارچهسازی و یگانگی قیمت زمینهای برای خطا و خارج شدن از مسیر درست رقابت را فراهم میکند.
در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی، اتاق بازرگانی و دیگران تلاش کردند، این توضیحات داده و منطقها ارائه شپد. در روزهای پایانی وزارت آقای نعمتزاده حتی مصوب شد که اعلام قیمت مصرفکننده برای برخی از کالاها متوقف شود. متاسفانه با جابجایی که اتفاق افتاد گروهی که مدافع حفظ شرایط موجود بودند، فشار آوردند و باعث شدند که قیمت مصرفکننده پایدار بماند. وقتی آقای شریعتمداری به وزارت صمت آمدند، حذف قیمت مصرفکننده برای برخی کالاها ابلاغ شده بود اما با روی کار آمدن ایشان این موضوع کنار گذاشته شد.درج قیمت تولید کننده، این موضوع را به یک تراژدی تبدیل میکند چراکه پیچیدگی آن را برای مصرفکننده نهایی بیشتر میکند.
مصرفکننده از کجا باید بفهمد که با درج قیمت تولیدکننده با چه قیمت مثلاً ماکارانی را بخرد؟ دست کم قیمت مصرفکننده برای مصرفکننده یک موضوع روشن بود و دیگر با فروشنده و مغازهدار درگیری پیدا نمیکرد. یعنی مصرف کننده برای هرکالایی که میخواهد بخرد باید برآورد کند که آیا قیمت فروشنده درست است یا خیر؟ در واقع ما به یک پیچیدگی اضافه دامن میزنیم.درصدهایی که از نظر ذهنی برای مجموعه کارگزاران دولتی مطرح است با واقعیتهای کسب و کار و هزینههای آن برای توزیعکنندگان و فروشندگان تناسب ندارد و آنها زیر بار این قیمتهای اعلامی برای فروش نمیروند. نمیدانم چه اصراری وجود دارد کارهایی که نمیشود را با دشواری و فشار و بدون گفتوگو و بدون نتیجه انجام دهیم تا همه متوجه آثار منفی آن شوند.تولیدکننده قیمت تمام شده خود را به صورت فاکتور اعلام میکند و چه روی کالا آن را درج کند و چه نکند، قیمت تمام شده مشخص است. برای توزیعکنندگان درصدهایی را در نظر میگیرند که هزینههای جابجایی و لجستیکی را برای فروشندگان و توزیعکنندگان به رسمیت نمیشناسد. با این اعداد، توزیعکنندگان یا مغازهداران یا کار نمیکنند و سرمایهگذاری در این زمینه انجام نمیشود یا راهی برای دور زدن آن پیدا میکنند و مسیر برای کارهای غیرقانونی باز میشود.
تاکنون تلاش برای دخالت در بازار برای حاکمیت چه نتایجی داشته که اینقدر اصرار دارند که این روش میتواند شرایط موجود را بهبود دهد.نگاه دولتها به موضوع گرانفروشی در 50 سال گذشته یک نگاه اشتباه و مملو از توهم و خطاکارنه بوده، هیچ تاثیر مثبتی در بازار نداشته و فقط زمینه رقابت حرفهای و با کیفیت را محدود و محصور کرده است. اگر با همین روش ادامه دهیم چیزی بیش از آنچه در گذشته به دست آوردیم، به دست نخواهیم آورد.این روش میتواند زمینه پیچیدهتر شدن روابط بین مردم آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی خوبی هم ندارند را بیشتر کند. نارضایتی خریداران از کاسبکاران و اصناف حتما بیشتر خواهد شد چراکه همیشه قیمتی که روی کالا بوده، قیمت مصرف کننده بوده و الان انتظار دارند که فروشندگان با قیمتی که روی کالا ثبت شده بفروشند درحالی که مسلما نمیتوانند این کار را کنند و باید بیش از آن بفروشند. مشخص نیست این اقدامات و تحمیل محاسبات وقتی این اندازه پیچیدگی در زندگی مردم وجود دارد چه دستاوردی میتواند داشته باشد.
فداحسین مالکی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
برگزاری رزمایش نظامی مشترک میان کشورهای ایران، چین و روسیه در خلیج فارس در واقع قدرت نمایی قدرتهای منطقه در مقابل بیگانگان است و از آنجا که کشور های بیگانه همیشه در منطقه به دنبال ناامنی هستند، لذا برگزاری این رزمایش قطعاً پیام خوبی برای بیگانگان خواهد داشت.آمریکاییها و صهیونیست ها باید بسیار هوشیار باشند که این منطقه دارای صاحب و بزرگ است پس نباید طمعی نسبت به منابع این منطقه داشته باشند.آمریکایی ها در رابطه با ایجاد ائتلاف همانند همه سیاست های کهنه و پوسیده خود شکست خورده است مثلاً ائتلافی از کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی علیه ایران ایجاد کرد، اما با تدابیر ایران و قدرتنمایی آن این ائتلاف راهی جز شکست برای خود پیدا نکرد.آمریکایی ها ائتلافی با ناتو ایجاد کردند و به عراق و افغانستان لشگرکشی کردند که حدود ۲۰ سال است هیچ دستاوردی جز ویرانی در منطقه نداشته اند پس این ائتلاف ها در منطقه جایی ندارند.تشکیل ائتلافی دریایی در خلیج فارس توسط آمریکایی ها هم سرنوشتی همانند ائتلاف های گذشته خواهد داشت؛ زیرا در خلیج فارس نیروی نظامی قدرتمندی همانند ایران وجود دارد.
گروه زیربنایی- مسلم پاک گهر: با پیشرفت مذاکرات برجام، ایران و به خصوص صنعت نفت خود را برای دوره ی پسا تحریم آماده می کند. اگرچه در طی مدت تحریم های ظالمانه آمریکا در قبال ایران باز هم کشورمان از طرق مختلف اقدام به فروش نفت می کرد اما با برچیده شدن تحریم ها علیه فروش نفت ایران، کشورمان می تواند با یک برنامه مدون بازار از دست رفته خود را به طور کامل و دوباره بازیابد. اویل پرایس گزارش می دهد که صنعت نفت در کشور در حال بازسازی خود بوده و تلاش می کند علیرغم تحریمهای آمریکا، آینده صنعت نفت خود را در دستان خود گیرد. حالا ایران که فروش نفت و درآمدهای نفتی خود را در سال گذشته میلادی افزایش دادهاست، قصد دارد با افتتاح یک پالایشگاه جدید، ساخت یک خط لوله جدید و تقویت روابط بینالمللی جهت توسعه فرصتهای بیشتر صادرات، در صنعت نفت خود سرمایهگذاری کند. در شرایطی که تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران همچنان ادامه دارد، تجارت نفت ایران متوقف نشده و این کشور آماده دوره پساز تحریمها میشود.
محسن خجسته مهر، رییس شرکت ملی نفت ایران در این ماه اعلام کرد درآمدهای نفتی کشور افزایش قابلتوجهی در 2021 داشتهاند که نتیجه سرمایهگذاری بخش دولتی و خصوصی در صنعت نفت کشور است. فروش نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران طی ماههای اخیر افزایشیافته است. جواد اوجی، وزیر نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد 1.2 میلیون بشکه در روز فروش نفت در بودجه جدید ایران در نظر گرفتهشده است. با توجه به اینکه چین تنها واردکننده رسمی نفت ایران است، این رقم بسیار قابلتوجه بهنظر میرسد. با وجود افزایش نرخ صادرات نفت ایران طی ماههای اخیر، بسیاری از کشورها هنوز هم از ترس تهدیدهای آمریکا از واردات نفت ایران خودداری میکنند.
ایران بااینوجود، با افتتاح یک پالایشگاه بزرگ نفت در جزیره قشم سرمایهگذاری در صنعت نفت خود را افزایش میدهد. رئیسجمهور ایران در هفته گذشته فاز اول این پالایشگاه 220 میلیوندلاری را افتتاح کرد. نفت مورد نیاز این پالایشگاه از میادین نفتی سروش و نوروز میآید و فرصت فوقالعادهای برای تقویت تولیدات پتروشیمی ایران است. این پالایشگاه میتواند 35 هزار بشکه در روز نفت خام فوق سنگین را به انواع محصولات پتروشیمی از جمله قیر، نفتا، دیزل و نفت سبک تبدیل کند. ظرفیت این پالایشگاه طی 3 سال آینده به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
ایران در جای دیگری یک پروژه خط لوله جدید در دست دارد. شرکت ملی پالایش و توزیع نفت ایران یک یادداشت تفاهم با بانک ملت برای تامین هزینه ساخت یک خط لوله استراتژیک طی 4 سال، امضا کردهاست. خط لوله تابش که کرمان و خراسانرضوی را بههم متصل میکند، به طول 948 کیلومتر و با هزینه 425.1 میلیون دلار ساخته خواهد شد.،انتظار میرود 150 هزار بشکه در روز محصولات نفتی از این خط لوله منتقل و امنیت سوخت شرق و شمال شرق ایران تضمین شود. ایران و آمریکا هنوز هم در حال مذاکره برای بازگرداندن قرارداد اتمی برجام هستند. این دو کشور هر دو از امضای این قرارداد سود میبرند. این قرارداد برای بایدن یک پیشرفت قابلملاحظه در سیاست خارجی کشور بهدنبال خروج از افغانستان است و برای ایران بهمعنای احیای اقتصاد از طریق درآمد بیشتر و افزایش تجارت است. درحالیکه تحریمهای آمریکا علیه ایران ادامه دارد و تنشها بر سر مذاکرات هستهای روبهافزایش است، ایران مصمم به توسعه صنعت نفت خود است. تصمیم این کشور برای افزایش فروش نفت طی یکسال آینده، امنیت بیشتر نفتی از طریق ساخت یک خط لوله جدید و افزایش پالایش نفت با ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت خام، ایران را به جایگاه خود در تولید نفت منطقه باز میگرداند و قدرتهایی مانند چین و روسیه از این تلاش ایران حمایت خواهد کرد.
چین واردات نفت از ایران را افشا کرد
همچنین در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می کند. برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است. چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان کرده است.
تجارت- گروه زیربنایی : موضوع تامین مسکن همواره یکی از دغدغههای بسیار مهم مردم در طی سالیان گذشته بوده است. در حالی آرزوی خانه دار شدن برای بسیاری تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده است که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با توجه به افزایش قیمت مسکن و افزایش هزینههای ساخت در طول چند سال گذشته مدت زمان خانه دار شدن دهک های پایین جامعه را ۱۲۰ سال اعلام کرده است. در کشورهای پیشرفته تقویت نظام اجاره داری باعث شده که خانوارها در این واحدها که متولی آن عموما شهرداری ها هستند، چندین سال سکونت کنند و کنترل تورم و تمهیدات دیگر هم باعث میشود که در این کشورها اجاره داری با شرایط دشواری همراه نباشد.
در حالی قرار است در قالب نهضت ملی مسکن ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته شود که این طرح ۷ تنگنا و چالش اساسی دارد که باید برای حل آن چارهاندیشی شود. بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تا هفته قبل حدود 2.7 میلیون نفر در نهضت ملی مسکن ثبتنام کردهاند. پروازنه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی استقبال هفته گذشته در اینباره گفته بود: خانمهای بالای 35 سال و آقایان بالای 45 سال میتوانند نسبت به ثبتنام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند؛ این افراد باید سابقه سکونت پنجساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند.
وی با اشاره به امکان ثبتنام مجردهای 23 تا 45 سال، افزود: این دسته از مجردان اکنون امکان ثبتنام دارند و تا هنگام واگذاری زمین باید بر اساس تکلیف قانون رفتار شود چرا که این اقدام با هدف تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده است، با این حال افراد متأهل، زنان خودسرپرست، زنان مطلّقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تأهل ندارند. وی تاکید کرد: طرح اقدام ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن امروز هیچگونه تفاوتی با هم ندارند؛ بر اساس مصوبه دریافتی از شورایعالی مسکن این دو طرح کاملاً شبیه به هم هستند و در دسته طرحهای حمایتی مسکن قرار میگیرند.
اصلانی ابراز کرد: تسهیلات این دو طرح کاملاً مشابه به هم است و همه امکانات حمایتی موجود در طرحهای حمایتی مسکن شامل طرح اقدام ملی نیز میشود، بنابراین دیگر دو طرح نداریم و هر دوی این طرحها یکی شدهاند. در حالی طرح ملی مسکن و نهضت ملی مسکن ادغام شده و قرار است تا سال 1404 بالغ بر 4 میلیون مسکن در کشور ساخته شود که قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) با 7 تنگنا و چالش روبروست. تنگناهایی که در صورت بیتوجهی به آنها تحقق هدفگذاری این طرح بزرگ را با موانعی مواجه خواهد کرد؛
منابع کم صندوق ملی مسکن
1- نبود سازوکار اجرایی شفاف و مشخص برای تحقق درآمدهای مالیاتی پایههای موجود از جمله مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر اراضی بایر.
2- فقدان مستمسک قانونی درآمدهای مالیاتی جدید از جمله درآمد بر عایدی سرمایه املاک، معاملات مکرر و ...
3- نامشخص بودن میزان منابع وصولی مربوط به اجاره بهای اراضی 99 ساله با توجه به عدم تعریف و تدقیق برنامه های حمایتی
4- عدم بروزرسانی نرخ اجاره بهای اراضی 99 ساله و حتی عدم وجود صرفه اقتصادی برای اخذ اجاره
عدم امکان تحقق پرداخت 20 درصد تسهیلات به بخش مسکن
1- وجود تکالیف قانونی برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی و صنعت
2- طولانی بودن بازپرداخت تسهیلات مسکن برای همه پروژهها و همه گروهها بدون وجود هیچگونه برش حمایتی
مشکلات ناشی از تغییر کاربری، افزایش تراکم و مالکیت اراضی واگذار شده توسط دستگاه های اجرایی
1- تصرفی بودن برخی از زمینهای دستگاهها، فقدان استناد مالکیت و وجود معارض و مشکلات حقوقی. 2وجود نابسامانی شدید کالبدی، اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی و ناهمگونیهای خدماتی در برخی از اراضی و امکان توقف برخی از پروژهها.
بالابودن هزینه آمادهسازی اراضی الحاقی و توسعه منفصل
1-پوشیده شدن بخش قابل توجهی از اراضی برون شهری از زمینهای سنگلاخی و باتلاقی.
2-عدم امکان تسطیح و کف سازی بسیاری از اراضی ملی به سبب عدم امکان دفع روانابها.
نامشخص بودن محل تامین هزینههای فراهم کردن زیر ساختها در اراضی ملی
1- واگذاری بخشی از توسعه شبکههای انرژی و ارتباطات به بخش خصوصی.
2- فقدان منابع دولتی و محدودیت تامین منابع و احتمال عدم تحقق در قالب بودجههای سنواتی.
عدم تدقیق سازوکار تامین خدمات ساختمانی
1- وابستگی درآمدی شهرداریهای کشور به هزینههای صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایانکار و امکان عدم همکاری از سوی و شهرداریها و یا بروز مشکلات اجرایی.
2- ناچیز بودن مبلغ خدمات فنی و مهندسی و امکان عدم همکاری از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تقلیل استحکام و ایمنی ساختمانها.
3- عدم وجود راهکار مشخص برای جلوگیری از دوبارهکاری، اقدامات موازی و مکرر در صدور مجوزها و تاییدیهها.
الگوها و شیوه های ساخت سنتی
1-ناچیز بودن سهم صنعتیسازی مسکن و اتلاف هزینهها و بهرهوری پایین ساخت و ساز.
2-وجود واسطهگری و عدم لجستیک مطلوب در فرآیند ساخت و ساز.
یکی از ضعفهای بخش ساخت و ساز کشور استفاده از شیوههای منسوخ شده و سنتی است. امروز کمتر از 10 درصد ساخت و سازهای بخش مسکن کشور با استفاده از روشهای صنعتی اجرا میشود که قابل قبول نیست. از این رو سنتیسازی انبوهسازان و سازندگان یکی از پاشنه آشیلهای اساسی در نهضت ملی مسکن است.البته طی ماههای اخیر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با شرکتهای خارجی برای ورود فناوریهای نوین ساخت مسکن خبر داده است. مذاکراتی که تا امروز خروجی آن از سوی روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده و مشخص نیست سرنوشت این مذاکرات به کجا رسیده است.
گروه صنعت و تجارت: 20 دی ماه در نتیجه تصادف زنجیرهای در خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از گذشت حدود 10 روز از حادثه تصادف بهبهان با اخذ گزارش اولیه فنی، در نامههایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات عامل ایدرو، خواستار بررسی دقیق این حادثه شد. مساله ای که در این سانحه موجب شگفتی شد، باز نشدن ایربگ حتی یک خودرو بود. براساس گزارش های منتشر شده درباره این حادثه کیسه هوای هیچ یک از خودروهای ایرانی این سانحه باز نشده که همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است.
در روزهای گذشته ماجرای این تصادف به سوژه ای داغ برای رسانه ها تبدیل شده و اظهار نظر مقامات پلیس راهور نیز سبب شد تا تنها مقصر این حادثه و فوت چند نفر از هموطنان خودروسازان معرفی شوند. به بیانی مسئولان پلیس راهور اعلام کردند که به دلیل ضعف ایمنی و عدم استاندارد بودن خودروها، کیسه هوای خودروهای حاضر در تصادف باز نشده اند. آنچه در این میان بر حساسیت های مساله افزوده گفته های دو مسوول در پلیس راهور کشور بود به طوری که ابتدا سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور بیان داشت «در حادثه بهبهان، کیسه هوای هیچ خودرویی باز نشد». پس از آن نیز عینالله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که «کیسه هوای هیچیک از ۲۷ مدل خودروی ایرانی در این تصادف باز نشده است».
در این زمینه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران نیز از مکاتبه این سازمان با پلیس راهور ناجا خبر داد تا گزارش مربوطه را در اسرع وقت در اختیار این سازمان قرار دهد و علاوه بر آن به آنها اجازه دهند یک تیم تخصصی برای بررسی فنی خودروها در پارکینگ مربوطه اعزام کنند. پیمان پیرایش تصریحکرد: در صورتی که در بررسیهای فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهداتشان عمل کردهاند، بهطور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد. وی درخصوص شائبههای طرح شده مبنی بر احتمال دستکاری ایربگ از سوی صاحبان خودروها، اظهار داشت: ایربگ خودرو در سمت سرنشین را میتوان غیرفعال کرد، زیرا اگر کودک خردسال یا نوزاد در آن بنشیند، باز شدن ایربگ میتواند به کودک آسیب بزند. این مقام مسول سازمان ملی استاندارد اضافهکرد: بخشی از ایربگها تولید داخل هستند، اما برخی از قطعات ایربگها از خارج کشور تامین میشود که در خصوص آن قطعات نیز باید بررسیهای لازم انجام شود. محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور در گفتگو با ایرنا می گوید: ترجیح بر این است که ابتدا نتیجه بررسیهای کارشناسانی که در صحنه حاضر شده و خودروها را مورد واکاوی قرار داده اند، مشخص شود. وی بیان داشت: تاکنون اعلام شده برخی خودروهای حاضر در حادثه از مدلهای قبل از سال ۹۱ بوده و از ایربگ برخوردار نبودند و همچنین فرهنگ غلطی وجود دارد که کیسههای هوا از سوی صاحبان خودروها باز می شود تا مبلغی بابت هزینههای سنگین شارژ یا تعویض آن پرداخت نکنند. نجفیمنش در عین حال خاطرنشان کرد: باز شدن ایربگ خودروها به طور معمول در تصادف از روبهرو اتفاق میافتد، اما همچنان که گفته شد ترجیح بر این است که صبر کنیم تا نتیجه کار کارشناسی مشخص شود. وی، به تصادف رانندگی علی دایی اسطوره فوتبال ایران در چند سال گذشته اشاره کرد که با وجود حضور در یک خودروی شاسی بلند خارجی و برخی از جنبه های این خودرو عمل نکرد. رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور ادآور شد: اینکه ایربگ خودروها در تصادفات عمل نکند در سالهای گذشته مسبوق به سابقه است و به دلایل مختلفی باز میگردد، اما نکتهای که وجود دارد تاکنون حتی یک گزارش از پلیس در این زمینه و باز نشدن کیسه های هوا اعلام نشده است. وی تاکید کرد: درخواست ما از پلیس این است که آنالیز گزارش تصادفات و اینکه مشکل در تصادف مربوط به راننده، خودرو، جاده و غیره بوده را به ما بدهند تا بتوانیم با یافتن ریشه مشکلات، برای پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی روی آنها کار کنیم.
همچنین احمد نعمت بخش نیز به عنوان دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با این حادثه گفته است: بررسیها نشان میدهد در این حادثه 60 خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شده است. وی با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا 2وانت نیسان، 3 خودروی پیکاپ، 3 خودروی ال 90 و 15 پراید درگیر حادثه شدهاند . در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال 90 از روبه رو باعث شده تا ایربگهای آنها عمل نکند. از میان 15 خودروی پراید هم 11 خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند. دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا 8 خودرو دارای ایربگ بودهاند که چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ ها عمل نکرده اند.