شبکه آمریکایی:«ریچارد  نفیو» از تیم مذاکره کنند ه آمریکایی خارج شد 

گروه سیاسی:یک شبکه آمریکایی مد عی شد ، یکی از اعضای کلید ی تیم مذاکره‌کنند ه آمریکا د ر وین به د لیل اختلاف بر سر مسیر گفت‌وگوها این مذاکرات را ترک می کند . به گزارش تجارت، شبکه ان‌بی‌سی نیوز د ر گزارشی د رباره روند  مذاکرات ایران و ١+٤ د ر وین به نقل از د و منبع آگاه مد عی شد  که تیم مذاکره‌کنند ه آمریکا اخیراً تغییر کرد ه است.بنابر اد عای ان‌بی‌سی نیوز، ریچارد  نفیو یکی از اعضای کلید ی تیم آمریکایی د ر وین، د ر حال ترک هیات مذاکره‌کنند ه است تا نقش متفاوتی را د ر وزارت امورخارجه آمریکا بر عهد ه بگیرد .این د و منبع آگاه همچنین اد عا کرد ه‌اند  که نفیو و رابرت مالی نمایند ه ویژه آمریکا د ر امور ایران د رخصوص مسیر مذاکرات هسته‌ای د ر وین اختلاف‌نظر د ارند  و به همین د لیل، د یگر د ر این سِمت حضور نخواهد  د اشت.یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا د ر این باره اظهار د اشت: ریچارد  نفیو تاکنون مشاوره های خوب و مفید ی د ر رایزنی های وین د ر طول حد ود ا یک سال گذشته د اشته است و ازین پس نیز د ر وزارت خارجه باقی خواهد  ماند .
به گزارش ایسنا، د ور هشتم مذاکرات ایران و گروه ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هد ف رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقد ام مشترک (برجام) بیش از د و هفته است که به صورت فشرد ه و جد ی د ر وین، پایتخت اتریش همچنان جریان د ارد .مذاکرات وین پس از هفت هفته به مرحله مهم و د ر عین حال سخت خود  نزد یک شد ه است؛ با وجود  برد اشته شد ن بخش زیاد ی از پرانتزها؛ موارد  باقی ماند ه موضوعاتی هستند  که د یگر به تصمیم‌گیری سیاسی د ر سطح بالا نیاز د ارند .پس از حد ود  د و ماه بخش قابل توجهی از مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها د ر بخش های حقوقی، سیاسی و فنی پیش رفته است و بسیاری از اختلاف‌نظرها د ر خصوص پرانتزهای موجود  د ر متون مورد  نظر برطرف شد ه است. طرف ها د رباره اغلب موارد  اختلافی، اید ه‌ها و پیشنهاد اتی را مطرح کرد ه‌اند  اما هنوز تا تبد یل شد ن این اید ه ها به متن فاصله وجود  د ارد .با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های حد اکثری علیه ایران، بخش قابل توجه تسریع د ر روند  مذاکرات و د ستیابی به توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام نیازمند  آن است که کاخ سفید  اقد امات لازم را د ر راستای رفع تحریم ها و ارایه تضمین ها انجام د هد . به محض اینکه آمریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل راستی‌آزمایی و پاید ار تحریم‌ها اتخاذ کند ، سرعت گفت‌وگوها افزایش یافته و توافق د ر مد ت زمانی کوتاه ممکن خواهد  شد .مذاکرات د ر روزهای اخیر د ر سطوح سیاسی و کارشناسی د ر چارچوب رایزنی های د و جانبه و چند جانبه اد امه د اشت و گفت وگوها د ر این هفته نیز اد امه خواهد  یافت.

"وین" د ر انتظار تصمیمات سخت
مذاکرات وین پس از هفت هفته به مرحله مهم و د ر عین حال سخت خود  نزد یک شد ه است؛ با وجود  برد اشته شد ن بخش زیاد ی از پرانتزها؛ موارد  باقی ماند ه موضوعاتی هستند  که د یگر به تصمیم‌گیری سیاسی د ر سطح بالا نیاز د ارند . بعد  از حد ود  د و ماه بخش قابل توجهی از مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها د ر بخش های حقوقی، سیاسی و فنی پیش رفته است و بسیاری از اختلاف‌نظرها د ر خصوص پرانتزهای موجود  د ر متون مورد  نظر برطرف شد ه است. طرف ها د رباره اغلب موارد  اختلافی، اید ه‌ها و پیشنهاد اتی را مطرح کرد ه‌اند  اما هنوز تا تبد یل شد ن این اید ه ها به متن فاصله وجود  د ارد .
د ر عین حال د ر موارد  باقی‌ماند ه از اختلافات که به طور طبیعی از موضوعات مهم و سخت محسوب می شوند ، طرف‌ها نیازمند  تصمیم‌گیری سیاسی هستند .با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های حد اکثری علیه ایران، بخش قابل توجه تسریع د ر روند  مذاکرات و د ستیابی به توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام نیازمند  آن است که کاخ سفید  اقد امات لازم را د ر راستای رفع تحریم ها و ارایه تضمین ها انجام د هد . به محض اینکه آمریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل راستی‌آزمایی و پاید ار تحریم‌ها اتخاذ کند ، سرعت گفت‌وگوها افزایش یافته و توافق د ر مد ت زمانی کوتاه ممکن خواهد  شد .مذاکرات د ر روزهای اخیر د ر سطوح سیاسی و کارشناسی د ر چارچوب رایزنی های د و جانبه و چند جانبه اد امه د اشت و رایزنی ها د ر این هفته نیز اد امه خواهد  یافت.رییس هیات مذاکره کنند ه کشورمان روز جمعه د ر د ید ارهای جد اگانه با انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحاد یه اروپا و میخاییل اولیانوف رییس هیات مذاکره کنند ه روسیه د ید ار کرد .
هم چنین کشورهای گروه ۱+۴ به اضافه ایران د ر نشستی مشترک به بررسی آخرین تحولات و نتایج به د ست آمد ه د ر مذاکرات پرد اختند .علاوه بر این روسای روسی و آمریکایی مذاکره کنند ه د ر وین جد اگانه با یکد یگر د ید ار کرد ند .میخاییل اولیانوف نمایند ه روسیه د ر سازمان‎های بین‌المللی واقع د ر وین پس از د ید ار با راب مالی د ر توییتی نوشت: د رباره مسائل عمد ه باقی ماند ه که باید  برای اطمینان‌یابی از احیای برجام[توافق هسته‌ای] و لغو تحریم‌ها د ر روند  مذاکرات برجام انجام شود ، گفت‌وگو کرد یم.د ر حالی که مذاکرات د ر وین به گفته مقامات ارشد  آمریکایی و روسای هیات های مذاکره کنند ه رو به جلو و مثبت ارزیابی می شود ، همچنان برخی مقامات اروپایی به اعمال فشار نسبت به مذاکرات و به ویژه مذاکره کنند گان ایرانی د ر وین اد امه می د هند .
جو باید ن رییس جمهوری آمریکا د ر سخنان اخیر خود  مذاکرات وین را رو به جلو خواند  و گفت که الان وقت ترک میز مذاکره با ایران نیست اما د ر همین حال وزیر امور خارجه فرانسه د ر د ید ار با همتای آلمانی خود  مجد د  این موضع قبلی خود  مبنی بر کند  بود ن روند  مذاکرات را تکرار کرد  و گفت که ممکن است نبود  کند ی روند ، مذاکرات انجام شد ه تا اینجای کار را بی اثر کند .فشار د ر راستای تعیین ضرب الاجل برای د ستیابی به توافق یا طرح مساله توافق موقت و تسریع د ر روند  مذاکرات د ر حالی انجام می شود  که مقامات ایرانی بارها بر این موضع تاکید  کرد ه‌اند  که "به هیچ‌وجه موضوع توافق موقت د ر مذاکرات وین مطرح نیست و هیچ گونه ضرب الاجلی را برای د ستیابی به توافق نمی پذیرند ."مذاکره کنند گان ایرانی از ابتد ای مذاکرات د ر آذر ماه بر د ستیابی به توافقی پاید ار و قطعی تاکید  کرد ه اند  و د ر تمامی روند  طی شد ه و متون مذاکره شد ه تا کنون بر همین اساس عمل کرد ه اند .د ر همین حال میخاییل اولیانوف نمایند ه روسیه د ر مذاکرات د ر توییتی نوشت: روسیه احساس فوریت د ر مذاکرات را د ارد  اما با تعیین ضرب الاجل های مصنوعی مخالف است."

آیت الله رئیسی تاکید  کرد 

گروه سیاسی: رئیس جمهور تلاش و فد اکاریهای انجام شد ه د ر مقابله با بیماری کرونا و کاهش قابل توجه شمار مبتلایان و فوتیهای ناشی از ویروس کرونا را اقد امی ارزشمند  توصیف کرد  و بر ضرورت حفظ، صیانت و بهبود  هر چه بیشتر وضعیت بهد اشتی موجود  تاکید  کرد .
آیت الله سید  ابراهیم رئیسی روز شنبه د ر جلسه ستاد  ملی مقابله با کرونا با قد رد انی از کاد ر بهد اشت و د رمان، د انشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و همه د ست اند کاران مقابله با ویروس کرونا، اظهار د اشت: امروز به خاطر تلاشها و فد اکاریهای خالصانه و خستگی ناپذیر همه د ستگاههای مسئول و همراهی و همکاری مرد م، از شرایط نسبتا مناسبی نسبت به سایر کشورها برخورد ار هستیم و برای کنترل کامل این بیماری لازم است همچنان شیوه نامههای بهد اشتی با د قت مراعات شود .
رئیس جمهور با اشاره به تاثیر واکسن
د ر کنترل شیوع بیماری کرونا گفت: لازم است رسانههای جمعی و چهرهها و شخصیتهای علمی اهمیت و تاثیر واکسن کرونا را برای آن د سته از مرد م که هنوز شبهه و ترد ید  د ارند ، تبیین کرد ه و اقناع نمایند  و اهمیت د ریافت د وز سوم واکسن کرونا د ر صیانت از جان مرد م را نیز برای افکار عمومی
تبیین کنند .
رئیسی همچنین از مسئولین د ستگاههای مختلف خواست تا موضوع رعایت و نظارت بر اجرای اصول بهد اشتی و ترد د  مسافر از تمامی مرزها را با جد یت کنترل کنند .رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شد ه د ر خصوص وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی به ویژه مترو بر تد اوم کنترلهای د قیق و توجه به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تاکید  کرد .

ارزیابی‌های «تجارت» از آمارهای جد ید  بانک مرکزی نشان د اد 

گروه اقتصاد  کلان: آمار بانک مرکزی د رباره چک‌های برگشتی د ر نهمین ماه سال جاری نشان می‌د هد  که د ر این ماه بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک برگشت خورد ه که از نظر تعد اد  و مبلغ معاد ل ۱۳.۶ و ۱۶.۳ د رصد  کاهش د اشته است.
به گزارش «تجارت»، د ر قانون جد ید  مربوط به چک، به افراد  د ارای چک برگشتی، خد مات بانکی ارائه نمی‌شود . بر این اساس افتتاح حساب جد ید  بانکی برای آنها انجام نمی‌شود ، کارت بانکی جد ید  به آنها اعطا نمی‌شود ، ضمانت‌نامه ارزی و ریالی برای آنها صاد ر نمی‌شود ‌ و حتی تسهیلات بانکی نیز به این افراد  اعطا نمی‌شود  و د ر اقد امی سختگیرانه، اگر شخصی د ارای چک برگشتی باشد  به میزان کسری مبلغ چک آن فرد ، وجوهی که د ر بانک‌های د یگر د ارد  مسد ود  می‌شود  و تا زمانی که این مهم تعیین تکلیف نشود ، حساب‌ها د ر انسد اد  باقی می‌ماند .
د ر حال حاضر و براساس د ستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی صاد ر کرد ه است، د ر صورتی که موجود ی حساب صاد رکنند ه کمتر از مبلغ چک باشد ، د ارند ه آن چک می‌تواند  از بانک تقاضا کند  که وجه چک را از سایر حساب‌های انفراد ی آن فرد  د ر همان بانک، پرد اخت کند . اما اگر بازهم وجه چک تکمیل نشد ، د ارند ه چک می‌تواند  از بانک تقاضای صد ور گواهی عد م پرد اخت کند  و البته بایستی د قت کند  که این گواهی حتماً د ارای کد  رهگیری باشد  تا بتواند  با استفاد ه از آن د ر مراجع قضایی حقوق خود  را پیگیری کند . د ر قانون جد ید  چک، برای صاد رکنند ه چک این وظیفه تعیین شد ه است که اطلاعات مربوط به «تاریخ»، «مبلغ» و «هویت گیرند ه چک» را که بر روی فیزیک چک د رج می‌کند  د ر سامانه «صیاد » نیز ثبت کند .
اما تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مباد لات چک منتشر کرد ه است، نشان می‌د هد  که د ر آذرماه سال جاری بیش از ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزشی حد ود  ۲۵۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد  تومان مباد له شد ه است که از نظر تعد اد  ۷.۵ د رصد  کاهش و از لحاظ مبلغ نیز ۳.۱ د رصد  نسبت به آبان ماه افزایش د ارد . از سوی د یگر، حد ود  ۶ میلیون فقره با ارزشی حد ود  ۲۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد  تومان از چک‌های مباد له‌ای وصول شد ه است که از نظر تعد اد  ۶‌.۹ د رصد  کاهش و از لحاظ مبلغ نیز ۵.۸ د رصد  افزایش د ارد . د ر کنار چک‌های وصولی بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک هم برگشت خورد ه که از نظر تعد اد  و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۱۳.۶ و ۱۶.۳ د رصد  کاهش د اشته است. همچنین د ر این مد ت، د ر استان تهران بیش از ۲ میلیون فقره چک با ارزشی معاد ل ۱۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد  تومان مباد له شد ه که بیانگر صد رنشینی استان تهران د ر مباد له چک د ر سطح کشور است. چک‌های وصول شد ه د ر تهران حد ود  ۱.۹ میلیون فقره به ارزشی حد ود  ۱۲۱ هزار میلیارد  تومان و چک‌های برگشتی بیش از ۱۴۸ هزار فقره به ارزشی حد ود  ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد  تومان گزارش
شد ه است. البته، نسبت چک‌های برگشتی به مباد له‌ای از ۹.۴ د رصد  د ر آذرماه سال گذشته به ۸.۳ د رصد  د ر آذر سال جاری رسید ه که ۱.۱ د رصد  کاهش د اشته است. از سوی د یگر، ارزش چک‌های مباد له شد ه د ر آذرماه امسال نسبت به مد ت مشابه سال قبل تقریبا ۴۰ د رصد  با افزایش مواجه شد ه و از کل تعد اد  و مبلغ چک‌های مباد له شد ه ۹۱.۷ و ۹۰.۱ د رصد  وصولی و ۸.۳ و ۹.۹ د رصد  برگشت د اد ه شد ه است.

میزان چک‌های برگشتی به تفکیک علل
علاوه بر این، د ر آذرماه امسال حد ود  ۵۲۵ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۲۴ هـزار و ۴۰۰ میلیـارد  تومان به د لایل کسری یـا فقـد ان موجـود ی برگشـت خورد ه است که د رواقـع از نظـر تعـد اد  ۹۶.۴ و از نظر ارزش نیز ۹۵.۹ د رصد  از کل چک‌های‌ برگشتی به د لایل کسری یا فقد ان موجود ی بود ه است. از سوی د یگر، د ر استان تهران بیش از ۱۴۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد  تومان به د لایل کسری یا فقد ان موجود ی برگشت د اد ه شد ه که د ر استان تهران از نظر تعد اد  ۹۵.۴ و از نظر مبلغ نیز ۹۵.۲ د رصد  چک‌های برگشتی به د لایل کسری یا فقد ان موجود ی به کل چک‌های برگشتی بود ه است.
چند  د رصد  از چک‌های وصولی رمزد ارست؟
همچنین، د ر این ماه د ر کل کشور بیش از ۶.۴ میلیون فقره وصول شد ه که از این تعد اد  بالغ بر ۵.۹ میلیون فقره عاد ی و حد ود  ۰.۵ میلیون فقره رمزد ار بود ه است؛ بنابراین د ر کل کشور ۹۲.۹ د رصد  از کل چک‌های وصولی را چک‌های عاد ی و ۷.۱ د رصد  را چک‌های رمزد ار تشکیل می‌د هند . از نظر مبلغی نیز، از ۴۲۳ هزار میلیارد  تومان چک‌های وصولی د ر کل کشور، بالغ بر ۲۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد  تومان برای چک‌های عاد ی و حد ود  ۱۹۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد  تومان خاص چک‌های رمزد ار بود ه است. بر این اساس، د ر کل کشور ۵۵ د رصد  از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عاد ی و ۴۵ د رصد  د یگر را چک‌های رمزد ار به خود  اختصاص د اد ه‌اند . طبق این گزارش، د ر آذر امسال د ر کـل کشـور حد ود  ۴۵۸ هـزار فقـره چـک رمـزد ار بـه ارزشـی حد ود  ۱۹۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد  تومان وصول شد ه که نسبت به ماه قبل از نظر تعد اد  و مبلغ به ترتیب ۱.۹ و ۴.۳ د رصد  کاهش د اشته است. اما د ر ماه مورد  بررسی، د ر استان تهران بیش از ۱۵۰ هزار فقـره چـک رمـزد ار بـه ارزشـی بیش از ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد  تومان وصول شد  که د ر این ماه، ۴۹.۹ د رصد  از تعد اد  چک‌های رمزد ار وصولی د ر سه استان تهـران (۳۲.۹ د رصـد )، اصفهان (۹.۱ د رصد ) و خراسان رضوی (۷.۹ د رصد ) وصول شد ه است که بیشترین سهم را د ر مقایسه با سایر استان‌ها د ارا بود ه‌اند . همچنــین، ۷۷.۱ د رصــد  از ارزش چــک‌هــای فــوق د ر اســتان‌هــای تهــران (۶۸.۵ د رصــد )، اصفهان ( ۴.۸ د رصد ) و خراسان رضوی ( ۳.۸ د رصد ) وصول شد ه است. براساس قانون جد ید  چک، صاد رکنند ه چک باید  آن را د ر سامانه صیاد  ثبت کند  و بعد  آن را تحویل گیرند ه چک د هد . گیرند ه نیز باید  با مراجعه به سامانه صیاد ، استعلام لازم را به عمل آورد  و از این موضوع که چک برای او ثبت شد ه است، اطمینان حاصل کند  و اگر موارد ی که بر روی فیزیک چک د رج شد ه، با آنچه د ر سامانه ثبت شد ه، تطابق د اشته باشد ، مراتب تأیید  خود  را اعلام کند  و د ر صورت عد م تأیید ، مراتب را اعلام کند  و برگه چک را تحویل صاد رکنند ه بد هد  تا اصلاحات انجام شود . پس از اینکه گیرند ه مراتب تأیید  چک را د ر سامانه صیاد  انجام د اد ، می‌تواند  به بانک برود  و آن را نقد  کند  یا آن را به شخص د یگری منتقل کند .

سرمقاله

د اریوش مختاری
کارشناس اقتصاد ی

اقتصاد  رسمی و غیررسمی د ر ایران د ر د و مسیر متفاوت حرکت می‌کنند  و ضمن اینکه واگرایی د ارند  و اقتصاد  رسمی نیز از بهره وری لازم برخورد ار نیست اما اقتصاد  غیررسمی عملا تشد ید کنند ه بحران آب ایران است و د ر خالی از سکنه شد ن کلانشهرها و کوچ ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفری از فلات مرکز نقش طراز اول را د ارد . سازوکار این د وگانگی شد ید  د ر اقتصاد  کشور به این نحو است که متولیان اقتصاد  غیررسمی مستقل از اقتصاد  رسمی عمل می‌کنند  و همان طور که ماهیت آن عبارت از فرار مالیاتی گسترد ه است و د ر ظرف آن هرگز به د ستورالعمل‌های سازمان مد یریت و برنامه‌ریزی کشور عمل نمی شود ،د رنتیجه با پرهیز از محاسبات مربوط به پیامد های زیست محیطی و آثار بازتوزیعی د رآمد ی پروژه‌های عمرانی و صنعتی بزرگ، عملا به بحران آب د امن می زنند .از زاویه تحلیل‌های منفعت هزینه، عملکرد  اقتصاد  غیررسمی د ر ظرف تحلیل مالی اتفاق می افتد . د ر حالی که به سبب برخورد اری این حوزه کلان اقتصاد ی از ظرفیت‌های سرزمینی و امکانات د ولتی، لازم است عملکرد  این بخش‌های غیررسمی د ر ظرف تحلیل اقتصاد ی مرور و بررسی شود . آشکار است که د ر ظرف تحلیل مالی عملا بازد هی پروژه‌های عمرانی و صنعتی بزرگ گاهی تا چند  هزار د رصد  می‌رسد  که این بازد هی با چشم‌پوشی از زیان‌های این پروژه‌ها د ر حوزه‌های عد الت اجتماعی و زیست محیطی به د ست می‌آید .
د ر حالی که د ر ظرف تحلیل اقتصاد ی لازم است پیامد های یاد شد ه سنجش و ارزش گذاری شوند  و د ر محاسبات و تحلیل منفعت هزینه د ید ه شوند . د ر این صورت از اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی کشور خود د اری خواهد  شد .اکنون بسیاری از صنایع بزرگ د ولتی به مرور و البته به صورت خاموش و تد ریجی از ظرف اقتصاد  رسمی خارج شد ه‌اند  و با هوشمند ی و د قت بسیار زیاد  به ظرف اقتصاد  غیررسمی سوق د اد ه شد ه‌اند ،آنچه با نام خصولتی می‌شناسیم، د قیقا از یک بافت کاملا د ولتی د ر یک گذار پنهانی زیر نام خصولتی به سمت خصوصی حرکت کرد ند . البته با اند کی د قت د ر می‌یابیم که متولیان اقتصاد  غیررسمی به د نبال شخصی کرد ن این صنایع هستند .کاربرد  عبارت شخصی کرد ن هم تراز همان ظرف اقتصاد  غیررسمی است؛ چرا که عبارت خصوصی کرد ن د ر هر حال د ر ظرف اقتصاد  رسمی تعریف می شود  و متولیان بخش خصوصی خود  را متعهد  به رعایت مقررات معمول بیمه، اعتبار، مالیات، مقررات گمرکی و مقررات تصویب و انجام مناقصه‌های پروژه‌های عمرانی می د انند . ولی به محض وارد  شد ن فعالیت‌های یاد شد ه د ر ظرف اقتصاد  غیررسمی یک تاریکی و کد ری بر اقتصاد  سایه می‌اند ازد  و د قیقا به همین د لیل می‌توان گلوگاه‌ها و پرتگاه‌های بحران آب کشور را به اقتصاد  غیررسمی نسبت د اد . حد ود  ۳۰ و حتی با احتساب خصولتی‌ها، شاید  حد ود  ۶۰ د رصد  اقتصاد  کشور و یا بیشتر، د ر سایه حرکت می‌کند  و د ر کنار استفاد ه از ظرفیت‌های ملی و سرزمینی، از رعایت عد الت اجتماعی و ضوابط زیست محیطی، خود د اری می کنند ،این فعالیت‌های کور اقتصاد ی د ارای بازد هی چند  هزار د رصد ی هستند  که از آن با نام رانت اقتصاد ی یاد  می شود . اقتصاد  غیررسمی لزوما یک اقتصاد  کور و یا اقتصاد  سیاه نیست ولی استعد اد  پد ید آورد ن چاله‌های بزرگ اقتصاد ی را برای اقتصاد  ملی د ارد .چنانچه بنگاه‌های اقتصاد ی خصولتی که د ر حال د گرد یسی مصنوعی به سمت بنگاه‌های خصوصی هستند  را جزو همان اقتصاد  غیررسمی به حساب بیاوریم، د ر پیوند  با این اقتصاد  و بحران آب می توان گفت که اتفاقا گلوگاه‌های اصلی بحران آب با عملکرد  اقتصاد  غیررسمی یا شبه رسمی (خصولتی) گره خورد ه است. د قیقا همان جایی که توسعه صنایع آب بر د ر فلات مرکزی و پروژه های های خطرناک شیرین سازی و انتقال آب از د ریا د ر د ستور کار بنگاه‌های بزرگ خصولتی قرار گرفته است.تاثیر بعد ی و فراگیر اقتصاد  رسمی بر انباشت جریان نقد ینگی د ر کشور است و رشد  چند  ۱۰ برابری جریان نقد ینگی که جذب اقتصاد  غیررسمی و افزون بر آن جذب اقتصاد  سود اگری می شود ، به تورم د امن می زند  و بالا بود ن نرخ تورم انتظاری زمینه گرایش به تخریب‌های زیست محیطی را پد ید  می آورد  .د قیقا همان جایی که آحاد  جامعه احساس می کنند  می‌تواند  ارزش حال بهره برد اری فعلی از منابع طبیعی (به ویژه زمین های شهری) را بیشینه کند  و به همین ساد گی بهره برد اری شتابزد ه امروز را به تاخیر نیند ازند  و افزایش قیمت‌های املاک و اراضی شهری این گمان عمومی را تقویت می کند .
همان جایی که د ستبرد  امروز به منابع طبیعی، ارزش واقعی (نه حقیقی) این منابع را د ر یک بازه زمانی چند  ساله چند  برابر می کند .اقتصاد  غیررسمی د ر همان حال که گلوی اقتصاد  رسمی را می فشارد ، پی د ر پی با زد ود ن فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم بازد ه‌تر ولی با منفعت عمومی بالاتر که برای کاستن از بحران آب لازم است، فقط د ر مسیر تشد ید  بحران آب حرکت می کند . چشم اند از بازد هی چند  هزار د رصد ی برای این بخش اقتصاد ی ویرانگر و خطرناک اجازه نمی د هد  تصمیم های مربوط به پروژه های عمرانی از مسیر معمول و کارشناسی حرکت کند ،توسعه اراضی شهری با ایجاد  بزرگراه‌ها و تونل‌های پیرامون شهرها، پروژه‌های شیرین سازی و انتقال آب از د ریا، توسعه بی رویه صنعت ناکارآمد  خود رو، ساخت بزرگراه‌های اضافی و توسعه بی رویه صنایع آب‌بر د ر مناطق پرخطر و کم آب فلات مرکزی، از مصاد یق اقتصاد  غیررسمی و یا فعلا یک اقتصاد  شبه غیررسمی و یا د ر آستانه تبد یل به یک اقتصاد  کاملا غیررسمی است که کشور را د ر آستانه یک کوچ ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفری قطعی قرار د اد ه است.د ر نتیجه حرکت د ر مسیر شفافیت اقتصاد ی و محد ود  نکرد ن اجزای اقتصاد  غیررسمی به فعالیت‌های زیرزمینی و یا قاچاق کالا و ارز، می تواند  د ر بازشناسی اجزای یک فروپاشی محتمل و پیش روی فلات مرکزی ایران کمک بسیار بزرگی کند . د ر این میان نباید  اسیر شعارزد گی و تبلیغات پروژه‌های بزرگ شد . تبلیغاتی که د ر یک رخد اد  خطرناک تاریخی، سر و صد ای آن هرگز کمتر از سر و صد ای همان کوچ ۳۰ تا ۵۰ میلیونی پیش رو نیست.مباد ا گوشزد ها را ساد ه بپند اریم و با کم د قتی از کنار آن بگذریم. لازم است یک جراحی اساسی د ر مقررات شرکتهای د ولتی پیشین و خصوصی (شخصی) امروز انجام شود  و د وباره روشن شود  که چگونه یک کم د قتی پیشین د ر فرایند  خصوصی سازی، امروز عامل اقتصاد  را به یک بسترساز کوچ ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفری تبد یل کرد ه است. راه رفته د ر اقتصاد  کشور را باید  بازگشت و سهم اقتصاد  غیررسمی را به کمترین میزان ممکن رساند .

برآورد ها نشان می د هد 

گروه زیربنایی: چند  ماهی است که صحبت از ورود  ال پی جی به سبد  سوختی کشور می‌شود . این طرح با موافقان و مخالفانی روبه‌رو است. مخالفان ورود  ال پی جی به سبد  سوختی معتقد ند  که اساسا این طرح از پیش شکست خورد ه است. چرا که پیش از این و د ر سال 1370 نیز د ولت یکبار د یگر چنین مسیری را رفته و با شکست مواجه شد ه است. همچنین هزینه ایجاد  جایگاه سوخت ال پی جی بد ون محاسبه قیمت زمین حد ود ا بین 12 تا 13 میلیارد  تومان خواهد  بود  که از نگاه مخالفان این کار چند ان صرفه اقتصاد ی ند ارد . از سوی د یگر موافقان این طرح معتقد ند  که سبد  سوختی بایستی متنوع شود . مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصاد ی مجلس معتقد  است با استفاد ه از LPG د ر سبد  سوخت خود روها می‌توان معاد ل بنزین و گازوئیل آزاد شد ه را با قیمت بالاتری صاد ر کرد  و بد ین ترتیب ارزآوری کشور نیز افزایش می‌یابد .
د ر همین خصوص عضو کمیسیون اقتصاد ی مجلس گفت: ررسی وضعیت تولید  و توزیع LPG د ر کشور، نشان از یک آشفته‌بازار د ر این حوزه است، به طوری که طبق آمار سال گذشته از 6.7 میلیون تن LPG تولید ی د ر پالایشگاه‌های پارس جنوبی بیش از 3 میلیون تن د ر خطوط لوله گاز طبیعی سوزاند ه شد ه و هد ر رفته است. توانگر گفت: همچنین بنابر اسناد  متعد د  د ر طول سال جاری (به جز د ر ماه‌های سرد  سال) گازمایع تولید ی پالایشگاه‌های نفتی نیز به د لیل پر شد ن مخازن ذخیره‌سازی به صورت فلر سوزاند ه شد ه‌ است. د لیل هد ررفت LPG د ر خطوط لوله و فلرها محد ود یت صاد راتی این محصول تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا است.

قیمت صاد راتی بنزین و گازوئیل به طور میانگین 150 د لار بر تن از گازمایع بیشتر است
رئیس کمیته اقتصاد  انرژی مجلس گفت: بنابر اسناد  متعد د  وزارت نفت از جمله صورت مالی مجتمع‌های پارس جنوبی و شرکت ملی گاز از سال 97 تاکنون، سالانه حد اقل 3 میلیون تن LPG د ر خطوط لوله هد ررفته است که یک پیشنهاد  برای جلوگیری از هد ررفت این محصول، استفاد ه از گازمایع به عنوان سوخت د ر خود روها است. عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار د اشت: با استفاد ه از LPG د ر سبد  سوخت خود روها می‌توان معاد ل بنزین و گازوئیل آزاد شد ه را با قیمت بالاتری صاد ر کرد  و بد ین ترتیب ارزآوری کشور نیز افزایش می‌یابد . وی گفت: اختلاف قیمت LPG با گازوئیل و بنزین به طور میانگین حد ود  150د لار بر تن است. یعنی قیمت گازوئیل و بنزین تنی 150 د لار از گازمایع بیشتر است. البته انچه عرض کرد م مقایسه میانگین قیمت این سوخت‌ها بود  و نوسانات قیمت د ر بازار فراورد ه‌های نفتی رخ می‌د هد ، به گونه‌ای که قیمت LPG د ر ماه‌های گرم سال حتی تا 300 د لار بر تن هم کمتر از قیمت صاد راتی بنزین و گازوئیل است و د ر ماه‌های سرد  سال قیمت آنها تقریبا یکی می‌شود . توانگر اظهار د اشت: د ر نتیجه با جایگزینی گازمایع با بنزین و گازوئیل می‌توان د رآمد  ارزی د ولت را افزایش د اد . ضمن اینکه فارغ از بحث اختلاف قیمت، به د لیل تد اوم تحریم‌ها سالانه حد اقل 3 میلیون تن LPG د ر خط لوله هد ر می‌رود  که باید  فکری به حال آن کرد .

خسارت 60 هزار میلیارد  تومانی با تد اوم هد ر رفت گازمایع د ر خط لوله
عضو کمیسیون اقتصاد ی مجلس گفت: طبق محاسبات وزارت نفت، د رآمد  این وزارتخانه از صاد رات بیش از 5 میلیون تن LPG د ر سال آیند ه حد ود  80 هزار میلیارد  تومان خواهد  بود . د ر نتیجه با فرض تد اوم روند  LPGسوزی، سال آیند ه عد م‌النفع 60 هزار میلیارد  تومانی به د لیل هد رررفت بیش از 3 میلیون تن LPG به کشور وارد  می‌شود . وی اظهار د اشت: د ر سال‌های مختلف د ر فصل بررسی لایحه بود جه، د ولت‌ها عنوان می‌کنند  که د ر صاد رات LPG هیچ مشکلی ند ارند  ولی هر ساله آمارهایی از هد ررفت این سوخت منتشر می‌شود . رئیس کمیته اقتصاد  انرژی مجلس گفت: البته این موضوع د ر فصل بررسی لایحه بود جه صد ق می‌کند  چون این فصل با ماه‌های سرد  سال همراه هست که به د لیل افزایش تقاضای منطقه برای LPG هم قیمت گازمایع ایران بالا می‌رود  و هم صاد راتش تسهیل می‌شود ، ولی بلافاصله بعد  از عبور از 4 ماه سرد  سال، د وباره اتفاقات گذشته تکرار می‌شود . به نظر بند ه باید  نمایند گان مجلس این د ور باطل را به پایان برسانند  و مانع هد ررفت LPG شود . توانگر گفت: با همین تحلیل مجلس شورای اسلامی د ر قانون بود جه 1400 وزارت نفت را مکلف به افزود ن 2 میلیون تن LPG به سبد  سوخت خود روها کرد ه بود ، ولی هنوز آیین‌نامه این قانون د ر هیئت د ولت تصویب نشد ه و به مرحله اجرا نرسید ه است. عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: با توجه به قیمت صاد راتی بالاتر بنزین و گازوئیل با جایگزینی 2میلیون تن LPG هد ررفته (مطابق با قانون بود جه 1400) و صاد رات این د و سوخت د رآمد  د ولت بیش از 30 هزار میلیارد  تومان د ر سال آیند ه افزایش خواهد  یافت.

رشد  ۵۴ د رصد ی اجاره‌بها

گروه راه و مسکن: د ر حالی بانک مرکزی از کاهش تورم اجاره بهای مسکن د ر آذرماه خبر د اد ه که همین بانک د ر گزارش ماهانه بازار مسکن، رشد  اجاره بها را ۵۴ د رصد  اعلام کرد ه بود . بانک مرکزی پنجشنبه ۳۰ د ی ماه گزارشی از وضعیت اقتصاد  کلان کشور د ر پایان آذر ماه امسال ارائه د اد  که د ر آن نرخ تورم را کاهشی و علت آن را کاهش قابل توجه اجاره بهای مسکن اعلام کرد . این بانک نوشت: د ر آذرماه ۱۴۰۰ د ر اد امه روند  چند  ماه اخیر، نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه با کاهش همراه بود ند . د ر این ماه نرخ تورم ماهانه نیز د ر اد امه روند  د و ماه اخیر و د ر پی کاهش قابل توجه تورم ماهانه ارزش اجاره مسکن که طی ماه‌های اخیر به عنوان پیشران تورم مطرح بود ، با کاهش مواجه شد . این د ر حالی است که بانک مرکزی د ر گزارش وضعیت ماهانه بازار مسکن اعلام کرد : بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره د ر شهر تهران و کل مناطق شهری د ر آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان د هند ه رشد  به ترتیب معاد ل ۲۵۱.۲ و ۵۴.۲ د رصد  نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

بانک مرکزی (۶ د ی ماه): عامل تورم آبان ماه، اجاره بهای مسکن بود 
همچنین بانک مرکزی د ر گزارش وضعیت اقتصاد  کلان کشور د ر پایان آبان ماه امسال، اعلام کرد ه بود  که اگرچه روند  تورم د ومین ماه پاییز امسال کاهشی بود ه، اما تورم ماهانه آبان امسال به د لیل بالا بود ن ارزش اجاره مسکن، همچنان د ر رقم بالایی قرار د اشته است. این بانک نوشت: علی‌رغم اینکه د ر آبان‌ماه ۱۴۰۰ روند  تورم متوسط د وازد ه‌ماهه و نقطه به نقطه همچون ماه گذشته کاهشی بود ه، لیکن تورم ماهانه همچنان د ر سطح نسبتاً بالایی قرار د اشته است. عامل اصلی تورم این ماه (با توجه به سهم گروه‌ها د ر شاخص قیمت مصرف‌کنند ه)، همچون روند  چند  ماه اخیر به افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاره مسکن» ارتباط می‌یابد .

مرکز آمار (۱ بهمن): اجاره بهای مسکن؛ عامل اصلی تورم بخش خد مات د ر د ی ماه ۱۴۰۰
مرکز آمار ایران تورم د ی ماه را جمعه ۱ بهمن ماه منتشر کرد  که بر اساس آن نرخ تورم نقطه‌ای د ر د ی ماه ۱۴۰۰ به عد د  ۳۵.۹ د رصد  رسید ه است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵.۹ د رصد  بیشتر از د ی ۱۳۹۹ برای خرید  مجموعه‌ای یکسان از کالا و خد مات، هزینه کرد ه‌اند . بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نقش اجاره بهای مسکن د ر تورم د ی ماه بسیار مبرز است. مرکز آمار نوشت: د ر گروه عمد ه کالاهای غیرخوراکی و خد مات، اجاره بهای واحد  مسکونی، د ر گروه هتل و رستوران، هزینه اقامت د ر هتل و مسافرخانه و د ر گروه پوشاک و کفش، انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل د اشته‌اند .

وزارت راه: متوسط اجاره بها د ر تهران؛ متری ۸۴ هزار تومان
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن د ر تهران د ر آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است که به این معنی است مستأجر یک واحد  ۵۰ متری د ر پایتخت باید  ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد  ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرد اخت کند . این د ر حالی است که د ر مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد  مسکونی د ر تهران ۴۰ هزار تومان بود  که رشد  بیش از ۱۰۰ د رصد ی اجاره بها طی د و سال گذشته را شاهد یم. د فتر برنامه ریزی و اقتصاد  مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۲۵ د ی ماه از همبستگی قیمت مسکن و اجاره بها خبر د اد ه بود . د فتر اقتصاد  مسکن وزارت راه اعلام کرد : با توجه به همبستگی قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها و رهن، افزایش قیمت مسکن با تأخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی شد ه است. به عنوان نمونه متوسط قیمت هر متر مربع واحد  مسکونی د ر آذر ماه ۱۳۹۸ بیش از ۱۳.۴ میلیون تومان و این شاخص (متوسط قیمت هر متر مسکن) د ر آذر ماه امسال (۱۴۰۰) به بیش از ۳۲ میلیون تومان د ر هر متر رسید ه بود  که این رشد  بیش از ۱۰۰ د رصد ی و د و برابری همزمان قیمت هر متر مسکن و اجاره بهای آن، مؤید  اد عای همبستگی قیمت مسکن و اجاره بهاست.

اد عای بانک مرکزی مبنی بر کاهش اجاره بها صحت د ارد ؟
مهد ی سلطان محمد ی کارشناس اقتصاد  مسکن د ر گفت‌وگو با خبرنگار مهر د رباره علت نابه سامانی فعلی بازار مسکن اظهار کرد : وضعیت موجود  بازار اجاره مسکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست. وی افزود : اجاره بها تا حد  زیاد ی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد  چرا که اجاره بها، «نرخ بازد هی سرمایه گذاری د ر بخش مسکن» محسوب می‌شود  کسی که ملک خود  را اجاره می‌د هد ، د ر عمل یک سرمایه گذاری د ر کالایی به اسم مسکن کرد ه و بازد هی این سرمایه گذاری، همان اجاره مسکنی است که د ریافت می‌کند . سلطان محمد ی اد امه د اد : بنابراین وقتی میزان سرمایه گذاری د ر بخش مسکن افزایش می‌یابد  به این معنا که خرید ار باید  پول بیشتری برای خرید  مسکن بد هد ، طبیعتاً متناسب با آن انتظار د ارد  که اجاره بیشتری هم د ریافت کند . کارشناس اقتصاد  مسکن یاد آور شد : از آنجایی که قیمت مسکن د ر طول ۳ سال اخیر ۷ تا ۸ برابر شد ه است؛ اما اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد ؛ چون اجاره بها می‌بایست با د رآمد  خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد . وی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه رشد  د رآمد  خانوارها نمی‌توانست به این سرعت اتفاق بیفتد ، بنابراین اجاره بها طول می‌کشید  تا خود  را منطبق کند ؛ همواره این اتفاق رشد  با تأخیر اجاره بها به قیمت مسکن رخ می‌د هد  مثلاً وقتی د ر د وره‌های سریع رشد  قیمت مسکن قرار د اریم اجاره بها همگام با رشد  قیمت مسکن، افزایش نمی‌یابد  و از سرعت آن عقب می‌ماند .

نه تنها رشد  اجاره بها د ر ماه‌های اخیر متوقف نشد ه است، بلکه د ر یکی د و سال آیند ه هم اد امه د ارد 
سلطان محمد ی گفت: اما د ر د وره‌هایی که رشد  قیمت مسکن کند  یا متوقف می‌شود ، اجاره بها این عقب ماند گی را جبران می‌کند  د ر یک سال اخیر رشد  قیمت مسکن پس از ۳ سال توفانی، د چار توقف و کند ی شد  و عملاً ۱۷ تا ۱۸ د رصد  د ر یک سال قیمت مسکن رشد  د اشت که از رقم تورم عمومی که ۴۲ تا ۴۳ د رصد  است، خیلی عقب تر است که نشان می‌د هد  قیمت واقعی مسکن عملاً ۲۵ د رصد  کاهشی بود ه است. قیمت واقعی مسکن به معنای قیمت اسمی مسکن پس از خارج کرد ن اثر تورمی است. وی تأکید  کرد : از آنجایی که اجاره مسکن د ر سال گذشته از رشد  قیمت مسکن عقب ماند ه بود  و نتوانسته خود  را همگام با آن پیش بیند ازد ، لذا باید  انتظار د اشته باشیم، اجاره مسکن د ر یکی د و سال آیند ه با شیبی تند تر از قیمت مسکن به پیش می‌رود  تا کمی از این عقب ماند گی را جبران کند . بنابراین رشد  اجاره بها د ر ماه‌های اخیر قابل پیش بینی بود ه و موضوع نگران کنند ه‌ای نیست.

212 میلیون د لار لوازم خانگی تا پایان آذرماه 1400 صاد ر شد ه است؛

گروه صنعت و تجارت: از ابتد ای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۲۱۲ میلیون د لار لوازم خانگی صاد ر شد  که نسبت به مد ت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد  چهار د رصد ی د اشته است. سال گذشته ۳۰۸ میلیون د لار لوازم خانگی صاد ر شد  که نسبت به سال قبل از آن رشد  چهار د رصد ی د اشته است. د ر این میان آنطور که کارشناسان می گویند  مبارزه با فساد  و قاچاق را د ر رشد  و پیشرفت تولید  کشور موثر است. وابستگی شد ید  مواد  اولیه لوازم‌خانگی به نهاد ه‌های وارد اتی، تعد اد  زیاد  واحد های تولید ی لوازم خانگی و بومی‌سازی فناوری این صنعت از جمله مشکلات صنایع لوازم خانگی است. همچنین صاد رکنند گان و تولید کنند گان باید  از توافقات انجام شد ه کشورمان با کشورهای عضو پیمان اقتصاد ی اوراسیا استفاد ه کنند . د ر این میان شناسایی الگوی توسعه بومی کسب و کار بنگاه های فعال ایرانی با توجه به وجود  بنگاه های موفق ایرانی د ر عرصه‌های مختلف تولید ی ضرورت د ارد . د ر حال حاضر د ر کشور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه بزرگ صنعتی وجود  د ارد ، این د ر حالی است که د ر یک د هه اخیر تعد اد ی بنگاه جد ید  شروع به فعالیت کرد ه است و د رعین حال تعد اد ی نیز ورشکسته شد ه و از صحنه کسب و کار کشور خارج شد ه اند .

چالش های صنعت لوازم خانگی د ر کشور
نکته قابل توجه اینکه تعد اد ی از کارگاه های صنعتی کشور با وجود  مواجهه با چالش‌های محیطی اعم از اقتصاد ی و نهاد ی، نه تنها پیشرفت هایی د اشته اند ، بلکه توانسته‌اند  بنگاه‌های بزرگ و رقابتی ایجاد  کنند . نبود  شناخت کافی از بازار و نیاز مشتری، استفاد ه از پلتفرم های متفاوت برای یک محصول، ضعیف بود ن کیفیت تامین کنند گان لوازم خانگی کشور، وجود  برند های کوچک متعد د  لوازم خانگی، ضعف زنجیره تامین و آشنا نبود ن این صنعت با سیستم نوآوری را از جمله چالش‌های اصلی صنعت لوازم خانگی د ر کشور است. از سوی د یگر برخی فعالان صنعت لوازم خانگی می گویند  که سرعت علم نسبت به سرعت تولید  افزایش یافته و عمر تکنولوژی د ر جهان به کمتر از یک‌سال رسید ه است، به‌طوریکه د ر این مد ت چند  مد ل محصول جد ید  با فناوری جد ید  تولید  می شود . د ر این میان رفع مشکلات حاکمیت با بخش تولید ، سرمایه‌گذاری د ر بخش‌های کوچک و بزرگ د ر این صنعت و توجه تولید کنند گان لوازم خانگی د اخلی بر بخش مهند سی و نوآوری د ارای اهمیت است و بزرگترین چالش این صنعت همسان نبود ن نظرات حاکمیت با تولید کنند گان و نبود  زیرساخت‌های لازم برای صاد رات لوازم خانگی است. د ر این میان تد وین استراتژی و پتانسیل‌های فنی، علمی و مهند سی برای ورود  به بازارهای جهانی لوازم خانگی د ارای اهمیت بالایی است. د ر حال حاضر عمد ه ترین مشکلات پیش روی توسعه صنعت لوازم خانگی عبارت است از نبود  تیراژ اقتصاد ی، به‌صرفه نبود ن نوآوری د ر سطح کلان، نبود  نیروهای انسانی متخصص و ماهر، عد م ثبات د ر فضای کسب وکار که مانع سرمایه‌گذاری می‌شود  و به صرفه نبود ن تحقیقات بازار.

آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی چگونه است؟
د ر همین حال نایب رییس اتحاد یه فروشند گان لوازم خانگی اظهار د اشت:‌ به طور میانگین د ر سال ۲ میلیون د ستگاه تلویزیون د ر کشور مصرف می‌شود . و ظرفیت تولید  ۳ میلیون د ستگاه تلویزیون د ر د اخل را هم د اریم اما بین ۴۰ تا ۵۰ د رصد  از این ۲ میلیون د ستگاه توسط شبکه قاچاق تامین می‌شود . محمد حسین اسلامیان د ر گفتگو با ایلنا د ر مورد  آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی و وضعیت قاچاق د ر این حوزه اظهار کرد : د ر ماه اخیر برخورد  د ر سطح عرضه د ر بازار بسیار بیشتر شد ه است و د ر سطح عرضه تهران شاهد  فروش کمتری از کالای قاچاق هستیم. برخورد ها تشد ید  شد ه و د ر چند  مورد  هم ستاد  مبارزه با قاچاق کالا، اقد ام به جمع‌آوری کالا از سطح عرضه کرد ه‌اند . بنابراین به نظر می‌رسد  که کالای قاچاق کمتر شد ه است. وی افزود : رکود  د ر بازار کماکان وجود  د ارد  و تقاضا بسیار کم است اما د ر سطح عرضه کالا وجود  د ارد  و کمبود  ند ارد . کارخانه‌های تولید کنند ه ایرانی کالا به حد  کفایت د ارند  اما تقاضا نیست. به نظر می‌رسد  ذهنیتی د ر جامعه وجود  د ارد  که منتظر هستند  تا نتیجه مذاکرات احیای برجام مشخص شود . به نوعی مصرف‌کنند گان منتظر هستند  که قیمت کاهش پید ا کند  تا خرید  خود  را انجام د هند . نایب رییس اتحاد یه فروشند گان لوازم خانگی بیان کرد : اینطور نیست که مبارزه با قاچاق د ر سطح عرضه هیچ تاثیری ند اشته باشد  ولی اگر قرار است، با کالای قاچاق مبارزه شود  باید  از مبد ا جلوگیری شود  نه سطح عرضه. با این حال باید  توجه د اشت که اگر کالایی قاچاق می‌شود  باید  د ر سطح عرضه به فروش برسد  که د وباره قاچاق شود ، اگر نتوانند  بفروشند ، قاچاق آن هم کمتر می‌شود . بنابراین باید  این د و توامان باهم پیش گرفته شود . وی د ر اینباره اد امه د اد : از طرف د یگر تقاضا به قد ری کم است که چه برای کالای ایرانی و چه برای کالای خارجی تقاضا بسیار کم است که باعث می‌شود  حتی قاچاق هم کمتر شود  چراکه کالای قاچاق هم نیاز به فروش د ارد . اسلامیان با اشاره به وضعیت قیمت لوازم خانگی گفت: کارخانه‌های ایرانی که از ابتد ای سال تاکنون قیمت محصولات خود  را افزایش ند اد ه بود ند ، برخی از آنها برای یک سری از اقلام خود  5 تا 10 د رصد  افزایش نسبت به سال گذشته اعمال کرد ند . البته این موضوع همگانی نیست یعنی همه کارخانه‌ها محصولات خود  را گران نکرد ند  و همه مد ل‌ها هم گران نشد ه است.

وزیر صنعت، معد ن و تجارت گفت: ۲۱۵ مشکل و مسئله که واحد های تولید ی د ر سطح کشور با آن مواجه هستند  را استخراج و شناسایی کرد یم. به گزارش شاتا، سید  رضا فاطمی امین، با بیان این مطلب افزود : برای این تعد اد  مشکل ۲۰ راهکار را د ر نظر گرفتیم تا با عملیاتی کرد ن آن ها این مشکلات را برطرف کنیم. وی گفت: شعب بانکی د ر شهرستان ها اختیار کمی د ر پرد اخت تسهیلات د ارند  و به همین د لیل تولید  کنند گان سرمایه خود  را به استان های بزرگ می برند  تا تسهیلات د ریافت کنند . فاطمی امین با بیان اینکه برای آشنایی با مشکلات صنعتگران این بازد ید ها را انجام می د هیم، اظهار د اشت: توسعه صنایع تبد یلی بسیار نیاز است و می توان د ر این بخش سرمایه گذاری کرد . وزیر صنعت، معد ن و تجارت بیان کرد : این وزارتخانه آماد گی د ارد  جلسات تخصصی برای توسعه ظرفیت های صاد راتی برگزار کند  چراکه ظرفیت های بسیار خوبی د ر این خصوص وجود  د ارد . وزیر صنعت، معد ن و تجارت خوزستان افزود : چند  ماه است که بازار سیمان و فولاد  د ر کشور با ثبات شد ه است. فاطمی امین بیان کرد : به د نبال این هستیم‌که خرد ه فروشی هایی که از بورس این کالاها را می خرند  و د ر بازار عرضه می کنند  را ساماند هی کنیم. وی گفت: د ولت برنامه ساخت یک میلیون مسکن را د ارد  به همین‌منظور باید  یک برنامه ریزی مناسب د ر تامین و ثبات قیمت این کالاها را د اشته باشیم. وزیر صنعت، معد ن و تجارت همچنین با اشاره به راه اند ازی سامانه پاسخگویی د ر پنج استان کشور به صورت‌ پایلوت افزود : د ر این سامانه هر د رخواستی که به وزارت صمت د اد ه می شود  تا زمان نتیجه گیری د نبال می شود . به گفته عضو کابینه د ولت سیزد هم؛ د ر این سامانه د رخواست مستقیم به فرد  مورد  نظر ارسال می شود  و متقاضی می تواند  د رخواست خود  را د نبال کند .

یادداشت

حسینعلی حاجی د لیگانی
عضو هیأت رئیسه مجلس

د ر این د وره از مذاکرات به تیم مذاکره کنند ه کشورمان به نسبت تیم قبلی اطمینان بیشتری د اریم و نگرانی ما از اینکه همان مواضع و اصول کشور، نظام و منافع ملت د ر مذاکرات تکرار شود  وجود  ند ارد .: بارها رئیس جمهور بیان کرد ند  که قانون اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریم‌ها کمک‌کنند ه به د ستگاه د یپلماسی بود ه و مذاکرات بر همین اساس د نبال می‌شود . البته مجلس هم معتقد  است که هیچگاه نباید  از این قانون تخطی شود  و اگر بنا است مذاکرات اد امه د اشته باشد  بایستی قانون اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریم د ر د ستور کار مذاکره‌کنند گان باشد .اگر بنا است که بپذیریم د رباره د رصد ی از میزان غنی‌سازی تصمیم‌گیری کنیم همین امروز و همین ساعت باید  طرف مقابل تصمیم‌گیری کند  که رسماً و از طریق کانال رسمی و شفاف هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی سوئیس و ... با بانک مرکزی ایران به منظور مباد لات بانکی صورت گیرد  و بخشی از طلب‌هایی که ما د اریم از طریق کانال رسمی وارد  کشورمان شود .جمهوری اسلامی تعهد  نسیه را نمی‌پذیرد  و فقط توافق نقد  د ر برابر نقد  را ملاک عمل می‌د انیم.هم‌اکنون قرارگاهی برای هد ایت مذاکرات وجود  د ارد  تا د یپلماسی د ر خد مت مید ان و مید ان د ر خد مت د یپلماسی باشد  و این د و موضوع با یکد یگر حرکت خواهند  کرد . البته ما شاهد  آن هستیم که قرارگاه د یگری برای بی‌اثر کرد ن تحریم‌ها وجود  د ارد  که اتفاقاً فعال‌تر از گذشته است و اگر غربی‌ها نخواهند  به خواسته‌های به حق ما تمکین کنند  ما طوری برنامه‌ریزی کرد ه‌ایم که محتاج التماس به آنها نباشیم.