راه‌اندازی ایستگاه جدید دریافت اتان فشرده

مدیر بهره‌برداری شرکت پتروشیمی ایلام از راه‌اندازی ایستگاه جدید دریافت اتان فشرده در این مجتمع خبر داد و گفت: با راه اندازی این ایستگاه در فاز نخست ۱۰۰ تن در ۲۴ ساعت اتان فشرده پس از بارگیری در عسلویه و انتقال به پتروشیمی ایلام تخلیه می شود. به گزارش روابط عمومی شرکت‌پتروشیمی ایلام، سعید رحیم‌زاده از راه‌اندازی ایستگاه جدید دریافت اتان فشرده در این مجتمع خبر داد و گفت: با راه اندازی این ایستگاه در فاز نخست ۱۰۰ تن در ۲۴ ساعت اتان فشرده پس از بارگیری در عسلویه و انتقال به پتروشیمی ایلام تخلیه می شود. وی افزود: این میزان اتان فشرده با فشار ۱۵۰ بار پس از بارگیری در سایت شرکت توسعه و تجهیز پترو ایرانیان واقع در کنگان عسلویه و انتقال از طریق تانکر پس از رسیدن به پتروشیمی ایلام به فشار ۶۰ بار می‌رسد که در ایستگاه مذکور به فشار مورد نیاز که ۱۲ بار است تقلیل داده می‌شود و به واحد الفین ارسال می گردد. مدیر بهره‌برداری شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه خوراک اتان بیشترین نرخ تولید اتیلن را دارا می باشد افزود: از ۱۰۰ تن اتان فشرده دریافتی، ۷۵ تن اتیلن در ۲۴ ساعت تولید می‌شود. رحیم‌زاده با اشاره به اینکه شرکت پالایش گاز ایلام ۴۵ تا ۵۵ درصد خوراک مورد نیاز پتروشیمی را تامین می‌کند افزود: پالایشگاه گاز ایلام بر اساس ظرفیت طراحی می بایست ۱۲۰ تن در ساعت خوراک در اختیار پتروشیمی ایلام قرار می‌داد. شرکت پتروشیمی ایلام در ۱۵ کیلومتری ایلام واقع است.

 

12 میلیون و 785 هزار نفرساعت کار بدون حادثه

گیلان_فرحی؛ شرکت گاز استان گیلان در راستای اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) با برگزاری مستمر دوره های آموزشی، اجرای بازرسی ها، مانورها و ... توانسته است آمار 12 میلیون و 785 هزار نفرساعت کار بدون حادثه را در شرکت به ثبت برساند. به گزارش روابط عمومی گاز گیلان، عیسی جمال نیکویی مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اعلام این خبر، اظهار داشت: شرکت گاز گیلان همواره تلاش میکند تا با افزایش سطح آمادگی کارکنان برای مقابله با بحران های احتمالی میزان وقوع خسارت های جانی و مالی را به حداقل برساند. وی در خصوص دوره های آموزشی برگزار شده در حوزه HSE برای کارکنان گفت: در سال گذشته 35 دوره آموزشی برای پرسنل در ادارات مختلف استان برگزار شد که نسبت به سال پیش از آن 13 درصد رشد داشته است. جمال نیکویی همچنین از انجام 27 مانور در سال گذشته با موضوعات آتش سوزی، افت فشار، خرابکاری و خروج اضطراری خبر داد و بیان کرد: با توجه به کاهش محدودیت های مربوط به کرونا، تعداد مانورهای برگزار شده در سال 1400 نسبت به سال پیش از آن 12 درصد رشد داشته است. وی در خاتمه با بیان اینکه شرکت گاز مسئول تامین ایمنی تاسیسات و خطوط گاز تا درب منازل مشترکین است، اظهار داشت: از مصرف کنندگان گاز طبیعی تقاضا داریم تا با استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و بررسی مستمر این دستگاه ها، ضمن ارتقاء سطح ایمنی منازل، این شرکت را درجهت پیشگیری از هرگونه حوادث مرتبط با گاز یاری رسانند.

نبود اعتبار مانع اصلی آزاد سازی حریم رودخانه ها در زنجان
شامی- تجارت: مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: آزاد سازی حریم رودخانه‌ها و لایروبی آن‌ها طبق برنامه و بر اساس اولویت‌بندی هر ساله توسط شرکت انجام می‌شود، اما نبود اعتبار مانع از انجام حجم گسترده اقدامات می‌شود. اسماعیل افشاری افزود: طبق برنامه ریزی آزادسازی حریم رودخانه ها هر ساله در استان انجام می‌شود و برای آزاد سازی حریم رودخانه ها و پاکسازی مسیر آن‌ها، اولویت هایی وجود دارد که ابتدا به شکایت انجام شده و حکم صادر شده رسیدگی می شود، در اولویت‌های بعدی نیز مسیر‌های مطالعه شده و نشانه گذاری شده مورد پاکسازی و لایروبی قرار می‌گیرند.وی با اشاره به اینکه سال گذشته در پایین دست سد گلابر و سجاسرود شکایت‌هایی وجود داشت و آزاد سازی انجام شد، اضافه کرد : امسال نیز آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها از بستر ابهر رود آغاز شده است.مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان ادامه داد: سال گذشته در برنامه شرکت آب منطقه‌ای، آزادسازی ۳۰ هکتار از بستر رودخانه‌ها و لایروبی ۳۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها باید انجام می‌شد. اما آزادسازی در ۲۰۱ هکتار و لایروبی در ۳۳.۵ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها انجام شد.وی اظهار داشت : جای کار بسیار است اما به دلیل عدم تخصیص منابع امکان فعالیت‌های بیشتر وجود ندارد و هنوز به پیمانکارانی که سال گذشته در آزاد سازی بستر و لایروبی کمک کرده‌اند بدهکار هستیم، بنابراین همین امر سبب شد تا شرکت نتواند از یک اندازه بیشتر اقدامی انجام دهد.

تقدیر از مدیر عامل
شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین
محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین با ارسال لوح تقدیر از مسعود خواجه وند مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین به پاس فعالیت های راهبردی ، کارآمد ، راهگشا و همدلانه ایشان در راستای توسعه صادرات غیر نفتی کشور و حمایت های موثر از فعالان ایثارگر اقتصادی و تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی ، تقدیر و تشکر بعمل آوردند .

کمک دادستانی درپيشگيري از سرقت تاسيسات برقي اثر گذار است
نیلوفراحمدی خبرنگار ما:سرپرست شرکت توزیع برق گلستان گفت:اقداماتی که مجموعه دادستانی در جهت حمایت از توزیع برق استان جهت کاهش سرقت تاسیسات برقی می دهد قابل تقدیر است.
سیداحمد موسوی در ديدار با دادستان عمومي و انقلاب مركز استان گفت: همكاري دادستاني در نهادينه كردن مصرف بهينه برق و رعايت الگوي مصرف و همچنين پيشگيري از سرقت تاسيسات برقي، بسيار اثر گذار است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق گلستان از تعامل بسيار مناسب عوامل وهمكاران دستگاه هاي قضائي و انتظامي استان با صنعت توزيع برق قدرداني كردو اظهار داشت: همكاري مجموعه هاي قضائي و انتظامي با اين شركت موجب شده تا در زمينه شناسائي و دستگيري سارقان سیم ها و شبكه هاي توزيع برق اقدامات شايسته اي صورت پذيرفته و فعاليت هائي نيز در زمينه اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از سوء استفاده از برق هم به اجرا درآمده است.
دادستان عمومي و انقلاب مركز استان ضمن ابراز وجود تعامل شايسته بين مجموعه قضائي و صنعت توزيع برق بيان داشت: هر چه امور محوله را درست تر و شايسته تر انجام دهيم، بيشتر مورد عنايت پروردگار متعال قرار گرفته و مردم هم رضايت بيشتري خواهند داشت.

عملیات اجرایی آبرسانی به ۳۶ روستای استان ایلام آغاز می شود
ایلام_مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۸ مجتمع و ۳۶ روستا استان در قالب طرح جهاد آبرسانی با محوریت محرومیت‌زدایی به زودی آغاز می شود.
پرویز ناصری ظهر چهارشنبه در دومین جلسه قرارگاه محرومیت زدایی جهاد آبرسانی که با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار شد، اظهار داشت: با آغاز اجرای این پروژه آبرسانی ۲۱۷۷۶ نفر از آب پایدار و بهداشتی بهره مند خواهند شد.
وی افزود: برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر ۵۰۷۰ میلیارد ریال هزینه و پیش پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۱۲۸ روستا از نعمت آب شرب سالم بهره مند شوند.
مدیرعامل شرکت آبفا ایلام تاکید کرد: پروژه های آبرسانی با عقد قرارداد محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تسریع می یابند.
در این جلسه مقرر شد؛ راهکارها و پیشنهادات جهت کیفیت اجرای پروژه ها مطرح و مقرر شد هر هفته جلسه قرارگاه با موضوع روند اجرای پیشرفت پروژه ها برگزار گردد.

نظارت ۵۱ تیم نظارتی بر بازار کالاهای اساسی کرمانشاه
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از نظارت ۵۱ تیم نظارتی بر بازار کالاهای اساسی کرمانشاه خبر داد.
محسن دارابی اظهار کرد: به دلیل تغییراتی که در نحوه تخصیص ارز ترجیحی از سوی دولت صورت گرفته طی روزهای گذشته تمرکز اصلی خود را بر روی نظارت و بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیع کنندگان کالاهای اساسی قرار داده‌ایم.وی افزود: متأسفانه عده‌ای سودجو در پی آن هستند که با جمع آوری کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و احتکار آن سودهای زیادی برای خود ایجاد کنند.رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی کرمانشاه وجود ندارد.

با اجرای پروژه پایش هوشمند محقق شد؛

رکورد کاهش میزان مصرف الکترود گرافیتی به میزان 1.77 کیلوگرم بر تن مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی شرکت فولاد مبارکه شکسته شد.
بهنام ادیبی، کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: در کارخانه‌های فولادسازی با کوره قوس الکتریکی، کنترل مصارف و به‌ویژه کنترل مصرف الکترود که یکی از مواد مصرفی استراتژیک و گران‌قیمت محسوب می‌شود از اولویت بالایی برخوردار است. در شرکت فولاد مبارکه نیز حساسیت بسیار زیادی در خصوص مصرف الکترود وجود دارد و همواره تلاش می‌شود از پتانسیل‌های تجهیزات و کارکنان برای کاهش مصرف الکترود به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود.
کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی یادآور شد: مصارف الکترود را می‌توان به دو نوع پیوسته و ناپیوسته تقسیم‌بندی کرد؛ در مصارف پیوسته، اکسیداسیون سطحی الکترودها و تصعید نوک الکترودها در زمان برقراری قوس الکتریکی رخ می‌دهد و مصارف ناپیوسته نیز به مصارف ناشی از شکست الکترود اطلاق می‌گردد.
ادیبی تصریح کرد: در فروردین‌ماه 1401 هم‌زمان با همت و اراده مدیریت و کارکنان واحد کوره‌های قوس الکتریکی برای دست‌یابی به رکوردهای تولید روزانه و ماهیانه، به کاهش مصرف الکترود توجه خاصی شد. به همین منظور با پایش مداوم شرایط و اجرای اقدامات اصلاحی متناسب، مجموع مصارف پیوسته و ناپیوسته الکترود به رکورد 1.77 کیلوگرم بر تن مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی کاهش پیدا کرد. این در حالی است که متوسط مصرف در سال 1400 با مجموع مصارف الکترود برابر با 2.01 کیلوگرم بر تن مذاب محقق شده بود.
کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی در پایان از کلیه همکاران تولید و تعمیرات و دفاتر فنی تولید و تعمیرات که در کسب این رکورد نقش‌آفرینی کردند تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود با حفظ همین شرایط، زمینه‌ ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای مجموعه بزرگ فولاد مبارکه رقم بخورد.
سید میثم هاشمی، تکنسین فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در این خصوص افزود: بدون تردید کنترل و کاهش مصرف الکترود شاخصی برای عملکرد مناسب کوره قوس الکتریکی است، زیرا کاهش مصرف الکترود در کوره‌های قوس مستلزم حفظ شرایط آماده‌به‌کاری تجهیزات و آموزش صحیح به اپراتورهای خط تولید جهت رعایت شرایط استاندارد مربوط به حمل، مونتاژ و بهره‌برداری از این ماده مصرفی ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: در همین خصوص، دفتر فنی کوره‌های قوس با اجرای پروژه بزرگ‌پایش هوشمند الکترود از مرحله ورود به شرکت تا مصرف در کوره‌های قوس و با کنترل و گزارش‌گیری روزانه از روند مصارف الکترود و ارائه بازخورد به تیم تولید و تعمیرات و برگزاری جلسات منظم، در دست‌یابی به این موفقیت کم‌نظیر سهیم بوده است. عبدالرحیم ذوالفقاری، کارشناس تعمیرات برق و ابزار دقیق کوره‌های قوس الکتریکی در خصوص یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین پارامترهای تأثیرگذار بر مصرف الکترود یادآور شد: تنظیمات سیستم الکترود رگولیشن (Electrode Regulation) یکی از این چالش‌هاست. این تنظیمات باید به صورتی باشد که هم‌زمان با افزایش توان الکتریکی کوره برای دست‌یابی به تولید حداکثری، کاهش مصرف الکترود تأثیر منفی بر مصرف نسوز نداشته باشد.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف، پارامترهای برقی و مکانیکی شامل جریان، ولتاژ، ضریب قدرت و سیستم هیدرولیک به‌صورت روزانه پایش می‌شود و در صورت لزوم برای حفظ آماده‌به‌کاری این سیستم‌ها اقدامات اصلاحی لازم برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد. در این خصوص، با وجود دانش، تجربه و همدلی موجود در میان کارکنان تولید و تعمیرات واحد کوره‌های قوس و دفاتر فنی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، موفق شدیم با حفظ شرایط تولید ایمن، به هدف فوق دست پیدا کنیم. حبیب‌اله سرحدی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در خصوص این رکورد تصریح کرد: از ابتدای فروردین‌ماه مطابق برنامه‌ریزی صور‌ گرفته برای دست‌یابی به رکورد تولید، رعایت کامل استانداردهای کمی و کیفی تعمیرات پیشگیرانه و کنترل مصارف در دستور کار قرار گرفت؛ به همین دلیل در واحد دفتر فنی تعمیرات تلاش شد .

با توجه به تنوع کالایی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و همچنین تمرکز بر واردات کالاهای اساسی، عمده سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های لجستیکی نگهداری کالاهای اساسی بوده اما در بخش‌های نگهداری فرآورده‌های نفتی، کالاهای صادراتی، صنایع تبدیلی و ... نیز سرمایه گذاری قابل توجهی صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر بیان داشت: در حال حاضر با انجام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش کالاهای اساسی حدود ۴,۲ میلیون تن است که شامل انبارهای سرپوشیده، مخازن نگهداری روغن خام خوراکی و سیلوهای نگهداری غلات است.
دریس افزود: طی چند سال اخیر با حجم عظیمی از واردات کالاهای اساسی که در سال ۱۴۰۰ به ۱۷,۵ میلیون تن رسید، از حیث فضای نگهداری کالا، بندر امام خمینی(ره) توانست بدون هرگونه دغدغه، جریان ورود و خروج کالا را پشتیبانی کند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش نگهداری فرآورده‌های نفتی و ترانزیت نیز با ایجاد ۳۵۰ هزار تن ظرفیت در جا توان عملیاتی حداقل ۵ میلیون تن انواع فرآورده وجود دارد و نیز در بخش احداث کارخانجات صنعتی- تولیدی و صنایع تبدیلی، چند فقره قرارداد با بخش خصوصی به ارزش سرمایه گذاری بالغ بر ۹,۶۹۵ میلیارد ریال منعقد شده و در جریان انجام عملیات اجرایی است. در حال حاضر پروژه های بزرگ سه‌گانه احداث پایانه های مکانیزه غلات با حجم سرمایه گذاری تقریبی ۳۰,۰۰۰ میلیارد ریال در جریان است که تا ۳ سال آینده این بندر در حوزه واردات غلات به صورت کاملاً مکانیزه و پیشرفته عمل خواهد کرد که در مجموع ۵۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری و ترانزیتی غلات در این ۳ پروژه احداث خواهد شد.
دریس تصریح کرد: تاکنون ارزش تعهد شده قراردادهای سرمایه‌گذاری به طور تقریبی ۵۵۰۰۰ میلیارد ریال بوده که ارزش روز آن چندین برابر خواهد بود.

عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از همکاری ویژه‌ در بخش سوخت یارانه‌ای و تعمیرات کشتی باری-مسافری در بوشهر به منظور پشتیبانی از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ خبر داد و گفت: برای تامین زیرساخت‌های باری و مسافری بوشهر در سطح بین‌المللی برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی نازی درباره زیرساخت‌های حمل و نقل باری و مسافری در بوشهر، اظهار داشت: تمهیدات و برنامه‌های مختلفی درخصوص زیرساخت‌های باری و مسافری بوشهر در سطح بین‌المللی اندیشیده و تسهیلاتی نیز از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه در جهت رفاه و آسایش مردم خارگ در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: پس از سال‌ها توانستیم با مشارکت بخش خصوصی در بخش حمل و نقل مسافری و باری جزیره خارگ، لندینگ کرافت آماده و خط جدید کشتیرانی بوشهر به خارگ را راه اندازی کنیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تخفیف تعرفه‌ای با نگاه ویژه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته و در خصوص حمل و نقل بار و مسافر این آمادگی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که تسهیلات بدون بهره و کمک‌های لازم را به بخش خصوصی ارائه کند. علی نازی افزود: در خصوص حمل و نقل مسافری بین المللی، پایانه مسافری بین المللی مدنظر قرار گرفته که حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته و ایجاد اسکله مسافری به منظور پهلوگیری شناورهای مسافری تا سایز ۱۵۰ متر فراهم شده است و همزمان یک فروند شناور مسافری بزرگ و ۲ فروند شناور مسافری سایز متوسط و پایین تر می‌توانند پهلوگیری داشته باشند و این یک پایانه بین المللی در جهت حمل و نقل مسافری بین ایران و قطر خواهد بود. وی با اشاره به نگاه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به پشتیبانی از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر، گفت: در این خصوص فعالیت‌ها به صورت شبانه روزی در حال انجام است تا بتوانیم زیرساخت‌های مسافری لازم را قبل از شروع جام جهانی آماده کنیم.

تبریز- شهردار تبریز با تاکید بر عظمت تاریخی شهر تبریز گفت: تبریز پایتخت معنوی ایران بوده و جهانشهر تبریز دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری است.
یعقوب هوشیار در جریان دیدار با جوزپه پررونه سفیر کشور ایتالیا در ایران که حجت الاسلام رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر، مظفر سلیمانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری و علی اشرفی مدیرکل حراست شهرداری تبریز وی را همراهی می‌کردند، اظهار کرد: تبریز سومین شهر بزرگ ایران است که از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است و قطب اقتصادی ایران محسوب می‌شود. در شهر ما مجموعه‌های اقتصادی از جمله تراکتورسازی و چند مجموعه صنعتی و غذایی فعالیت می‌کنند و در حوزه گردشگری نیز تبریز قطبیت خاصی دارد.
وی ادامه داد: بازار بزرگ تبریز یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های جهان را دارد و مقبره الشعرا نیز از ظرفیت بی‌نظیری برخوردار است و ۴۰۰ شاعر نامی در آنجا آرمیده‌اند. تبریز همچنین تاریخ ویژه‌ای دارد و علاوه بر کلانشهر بودن، یک جهانشهر است و در پنج دوره تاریخ پایتخت ایران بوده است.
شهردار تبریز عنوان کرد: تبریز ظرفیت‌های قابل اتکایی داشته و فرهنگ مردم تبریز در جهان زبانزد است. مردمان تبریز مشهور به داشتن رشادت هستند و در هشت سال جنگ تحمیلی، رشادت‌های بیادماندنی از خود نشان دادند.
وی افزود: شهرداری تبریز مجموعه‌ای برآمده از خود مردم است و ارتباط خوبی بین مردم و مسئولان وجود دارد. تبریز در خود ایران شهری مطرح است که در موضوعات مختلف به آن تکیه می‌شود و در موضوعات جهانی نیز مورد توجه اکثر مردمان قرار دارد. تبریز به جهت واقع شدن در یک سری کریدور و همچنین مجاورتی که با کشورهای ترکیه و آذربایجان دارد، در حوزه اقتصادی توجه خاصی به آن می‌شود.
هوشیار با اشاره به اشتراکات دو کشور ایران و ایتالیا گفت: محبت دیرینه ای بین مردم ایران و ایتالیا وجود دارد و این باعث می‌شود ارتباطات بین دو طرف استمرار پیدا کند. شهردار تبریز افزود: برندهای خاصی مثل فرش تبریز می‌تواند نقطه آغازی برای معرفی فرهنگ تبریز در ایتالیا باشد.
وی ادامه داد: ما از بحث خواهرخواندگی با یکی از شهرهای ایتالیا استقبال می‌کنیم و دوست داریم در زمینه محیط زیست نیز اشتراکات و ارتباطات خوبی داشته باشیم.

همزمان با برگزاری دویست و شصت و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اکو و رویداد بین المللی گردشگری این سازمان در ساری ، سفرا و نمایندگان کشورهای عضو با حضور در بندرامیرآباد از ظرفیت ها و توانمندیهای این بندر بازدید کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد؛ روز (21 اردیبهشت ماه 1401) سفرا و نمایندگان کشورهای قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان ، ایران ، افغانستان ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان و پاکستان و دبیرکل سازمان اکو از قابلیت های بندری و لجستیکی بندرامیرآباد دیدن کردند.مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد در این بازدید با بیان اینکه رویداد بین‌المللی گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ به میزبانی استان مازندران در کنار تقویت روابط فرهنگی و گردشگری می تواند روابط اقتصادی بین کشورهای عضو را نیز تسهیل و تسریع ببخشد گفت بندرامیرآباد با توانمندی های کم نظیر خود در شمال کشور ، حلقه طلایی همکاری و همگرایی اقتصادی کشورهای عضو اکو با کشور ایران به ویژه استان مازندران به شمار می آید.سعیدی پور به قرارگیری بندرامیرآباد در کریدور بین المللی شمال – جنوب و صرفه اقتصادی بیش از 30 درصدی در هزینه و مدت زمان حمل کالا از این بندر اشاره کرد و افزود حضور بیش از 40 پایانه عملیاتی و کارخانه تولیدی در مناطق پنجگانه اراضی پسکرانه ، فرصتی مناسب را جهت ترانزیت کالا و ارتقاء بخشیدن روابط تجاری با کشورهای منطقه فراهم کرده است.وی در ادامه به عملکرد عملیاتی بندرامیرآباد در سال جاری پرداخت و به پرسش حاضران در خصوص فعالیت های بندری و دریایی پاسخ داد.سازمان همکاری های اقتصادی اکو متشکل از کشورهای جمهوری اسلامی ایران ، افغانستان ، آذربایجان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان در سال 1985 توسط ایران، ترکیه و پاکستان با هدف توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو ، حذف تدریجی موانع تجاری و پیشبرد تجارت بین منطقه ای ، همگرایی تدریجی اقتصاد کشورهای عضو با اقتصاد جهانی ، توسعه حمل و نقل و پیوند زیربنای ارتباطی کشورهای عضو با یکدیگر و همکاری سودمند متقابل با سازمانهای منطقه ای و بین المللی پایه گذاری شد.
در پایان این نشست تمامی حاضرین ضمن بازدید از اسکله ها و منطقه عملیاتی بندر ، از یکی از کارخانجات تولیدی واقع در اراضی منطقه ویژه دیدن کردند و با فرآیند تولید آن آشنا شدند.