تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ستاد حقوق بشر تصمیم دارد ورود جدی تر و بیشتری به موارد حقوق بشری داخل کشور داشته باشد، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم چهارشنبه در ستاد حقوق بشر تشکیل می‌شود. کاظم غریب آبادی اظهار داشت: «کمیته صیانت از حقوق مردم» در ستاد حقوق بشر تشکیل می‌شود. به گفته وی این کمیته که متشکل از ۸۵ نماینده از نهادهای مختلف کشور است، روز چهارشنبه با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و قوه قضائیه شروع به کار خواهد کرد. غریب آبادی تصریح کرد: کمیته صیانت از حقوق مردم نسبت به رعایت موارد حقوق بشری از سوی نهادهای مختلف داخل کشور اهتمام خواهد داشت و با کارهای کارشناسی، روندها یا رفتارهای مخل حقوق مردم را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می کند. وی، سفر «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه، به ایران و گزارش ارائه شده از سوی وی را حرفه ای و سازنده دانست و تاکید کرد: این گزارش و مواضع خانم دوهان در کنفرانس خبری تهران نشان داد که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران مشکلات زیادی را در حوزه های مختلف برای مردم بوجود آورده است و این بر خلاف ادعای مسئولان آمریکایی است که ادعا می کنند تحریم ها علیه مردم نیست!

 

نیروی هوایی نیرویی دانش‌محور و خوداتکا است

امیر سرتیپ خلبان واحدی گفت: نیروی هوایی ارتش یک نیروی دانش‌محور و خوداتکا بر پایه بهره‌گیری از دانش بومی و متخصصان داخلی است که افتخار بازآماد هواپیماهای جنگی همچون اف14 را در کارنامه خود دارد. فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ضمن بازدید از توان عملیاتی این یگان و رونمایی از هواپیمای بازآماد شده اف۱۴ این نیرو به دست متخصصان فنی گفت: خدا را شاکریم که امروز شاهد بازآماد یکی دیگر از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش پس از ۱۸ سال زمین گیر شدن با ۳۹هزار نفر ساعت کار هستیم که به دست متخصصان داخلی و با استفاده از دانش کاملا بومی بازسازی و یک بار دیگر در ریل عملیاتی قرار گرفت. وی تصریح کرد: امروز نیروی هوایی ارتش به برکت خون شهدا و وجود جوانانی متخصص و ولایی نیرویی آماده، مقتدر و مطیع فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) برای جانفشانی در راه صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفاظت از کیان کشور عزیزمان ایران است. فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش یک نیروی دانش‌محور و خوداتکا بر پایه بهره‌گیری از دانش بومی و متخصصان داخلی است که افتخار بازآماد هواپیماهای جنگی همچون اف۱۴ را در کارنامه خود دارد، هواپیمایی که کشور عزیزمان ایران تنها دارنده آن در جهان است که وظیفه این هواپیمای جنگنده حفاظت از هسته مرکزی کشور است.

رقابت «نادران» با قالیباف برای کرسی ریاست
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: امروز نادران به صورت رسمی و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرد. ولی اسماعیلی با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از صبح امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در فراکسیون انقلاب اسلامی آغاز شده و کاندیداها می‌توانند تا عصر فردا اسامی خود را به ما اعلام کنند. وی افزود: عصر سه‌شنبه نیز مجمع عمومی فراکسیون انقلابی مجلس تشکیل جلسه می‌دهد و نتیجه رأی‌گیری درباره گزینه‌های هیئت رئیسه مجلس در مجمع عمومی، صبح چهارشنبه در اختیار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدوارم کسانی که رأی لازم را برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی نمی‌آورند، به تعهد خود پایبند باشند و دیگر در صحن علنی مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه کاندیدا نشوند.

«عبودتیان» دستیار رئیس جمهور شد
رئیس جمهور در حکمی سید احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب کرد. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حکم انتصاب دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت آورده است: امیدوارم به منظور ایجاد «تحول مردم پایه و عدالت محور با تأکید بر ظرفیت جوانان» و «ارتقای اعتماد و امید مردم به دولت» از طریق «افزایش نقش و مشارکت مردم در اداره امور کشور»، «توسعه کارآمدی دولت در حل مسائل کشور به پشتوانه مردم» و «غلبه بر سازوکارهای ناکارآمد، پرهزینه و زمان‌بر بروکراتیک» در پیشبرد اهداف «دولت مردمی» در چارچوب قوانین و مقررات کشور، مجدانه کوشا باشید.

درآمد فرزندان نباید در یارانه محاسبه شود
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا درآمدهای فرزندان را در سرجمع خانواده حساب نکند. محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی، گفت: درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان به مسئولان مربوطه تذکر می‌دهم. همچنین پیرامون تعیین وضعیت معلمان‌حق التدریس طرح امین، غیرانتفاعی به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده و از وی می‌خواهم هر چه سریعتر وضعیت این افراد را بهبود بخشیده و حکم آنها را صادر کند. وی تصریح کرد: در رابطه با جداسازی درآمدهای فرزندان از خانوار نیز به مسئولان دولتی تذکر می‌دهم که درآمد فرزندان را در سرجمع خانواده حساب نکنند. از طرفی تقاضامندم در این خصوص اطلاع‌رسانی شود تا درآمد فرزندان جدا شود.

دولت تذکرات نمایندگان را جدی بگیرد
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از معاونان پارلمانی و دولت می‌خواهم به تذکرات نمایندگان توجه جدی کنند، چرا که اینها صدای ملت است که در قالب تذکر از زبان نمایندگان مطرح می‌شود. عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از معاونان پارلمانی تقاضا دارم به تذکرات نمایندگان توجه جدی کنند و جلساتی تشکیل شود؛ چرا که اینها صدای ملت ایران اسلامی است که در قالب تذکر از زبان نمایندگان در مجلس مطرح می‌شود. عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: اگر به این تذکرات رسیدگی نشود مراحل بعدی سخت‌تر خواهد شد. خواهش می‌کنم دولت تذکرات نمایندگان مردم را جدی بگیرند.

حبس تعزیری مجازات عدم
اجرای طرح شفافیت
نمایندگان با مجازات درجه ۶ عدم اجرا یا اجرای ناقص قانون شفافیت قوای سه‌گانه موافقت کرده و مسئولیت اجرای این قانون را به عهده بالاترین مقام دستگاه قرار دادند. نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه اول خردادماه مجلس شورای اسلامی در روند بررسی ماده 5 طرح شفافیت قوای سه‌گانه و سایر نهادها موافقت کردند. محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس طی پیشنهادی مبنی بر اینکه «مسئولیت اجرای این قانون را به عهده بالاترین مقام دستگاه قرار دهد»، گفت: اگر تخلفی در خصوص اجرای این قانون صورت گیرد باید با مسئول دستگاه برخورد شود، لذا اگر این قانون دقیق و متقن آورده نشود، دستگاه ‌ها و سازمان‌ها از زیر بار مسئولیت فرار می‌ کنند.

انتقال قدرت در عربستان نزدیک است
یک منبع سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» مدعی نزدیک بودن انتقال قدرت در عربستان سعودی شد. منبعی سعودی در واکنش به حضور شاهزاده «عبدالعزیز بن احمد» در سفر هیأت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به امارات برای تسلیت به خانواده آل نهیان بابت درگذشت «خلیفه بن زاید» رئیس سابق امارات گفت، انتقال قدرت در عربستان سعودی نزدیک شده است. عبدالعزیز بن احمد بزرگترین فرزند احمد بن عبدالعزیز برادر زندانی شاه کنونی سعودی «سلمان بن عبدالعزیز» است. در ادامه این گزارش آمده، علیرغم آنکه عبدالعزیز بن احمد در حال حاضر هیچ منصب رسمی ندارد اما رسانه‌های سعودی نام وی را در سرلیست همراهان محمد بن سلمان در سفر به امارات قرار دادند. حضور وی در لیست محمد بن سلمان برای سفر مذکور غافلگیرکننده بود و کارشناسان صحنه سیاسی عربستان معتقدند که این اقدام، سیگنالی از سوی حاکم فعلی برای وحدت خانواده است.

المانیتور با اشاره به نقش سفر مورا به تهران تحلیل کرد؛

گروه سیاسی: یک پایگاه تحلیلی آمریکایی گزارش کرد که سفر اخیر مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران می‌توان جان تازه‌ای را به توافق هسته‌ای ایران ببخشد. پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشت که «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای اتحادیه اروپا در حالی که هفته گذشته در تهران بود، با مقامات ارشد ایرانی دیدار کرد و احتمالاً این دیدار به توافق هسته‌ای ایران جان تازه‌ای بخشیده است. طبق این گزارش، سفر مورا به ایران با سفر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به ایران هم زمان شده بود. قطر نقش مثبتی در تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام ایفا کرده است.
طبق این گزراش، مورا در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ می (۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت ماه) به ایران سفر کرد و این در حالی است که امیر قطر روز ۱۲ می (۲۲ اردبیهشت) به ایران سفر کرد». بر اساس این گزارش، یک دیپلمات خارجی مستقر در تهران به المانیتور گفت که اولین روز سفر مورا از جمله دیدار او با «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران دلگرم کننده نبود.
این دیپلمات در ادامه افزود: «با این حال به نظر می‌رسد در روز دوم اوضاع تغییر کرده است و ایرانی‌ها پیشنهاداتی را به مورا ارائه کردند». بر اساس این گزارش، پایگاه تحلیلی المانیتور از منابع متعدد در تهران دریافته است که آنچه به این مقام اتحادیه اروپا ارائه شده بیش از پیشنهادات بوده است.
المانیتور گزارش کرده است که یک منبع رسمی در تهران به این پایگاه تحلیلی گفته است: «طرف ایرانی، پیشنهادی را با ایده‌های بازبینی شده به مورا ارائه داده است». این منبع مدعی شده است: «موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیشنهاد جدید، یک موضوع محوری نیست. این موضوع همچنان بر جای خود باقی است اما موضوعاتی با اولویت بیشتر وجود دارد». طبق این گزارش، یک منبع آگاه در خصوص روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام گفت بدون پاسخ صریح و روشن از سوی آمریکا، هیچ‌گونه ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد.
المانیتور گزارش کرد که یک منبع رسمی در تهران در این خصوص گفته است: «دولت بایدن باید تصمیم‌گیری کند، این کشور نمی‌تواند بین سیاست‌های [رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دونالد] ترامپ و آن‌ چه [رئیس‌جمهور جو] بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی تکرار کرد، باقی بماند». وی در ادامه افزود: « آن‌ها (آمریکایی‌ها) بر هنر ساده‌انگاری بیش از حد مسائل پیچیده و خارج کردن مسائل از متن مسلط هستند و این باعث ایجاد شکاف های بیشتر در مورد توافق هسته‌ای می‌شود. بازگشت به توافق ساده است اما دولت بایدن همه‌چیز را با هم می‌خواهد که این غیرممکن است». المانیتور با اشاره به این موارد ادامه داد که سفر امیر قطر به تهران، تأثیر مثبتی بر مأموریت مورا در ایران داشته است.
بر اساس این گزارش، شیخ تمیم در خصوص حصول توافق میان ایالات متحده و ایران ابراز خوشبینی کرد و برای کمک در این زمینه ابراز آمادگی کرد. امیر قطر در جریان یک کنفرانس خبری روز ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت ماه) با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در برلین گفت: « امیدواریم که بین طرف‌های برجام، توافق حاصل شود و قطر آمادگی دارد تا در حل این جدال، کمک کند».
این وبگاه آمریکایی گزارش کرد که یک منبع دیپلماتیک خارجی در تهران فاش کرد که قطر و عمان به هموارسازی مسیر دستیابی به توافق هسته ای کمک می کنند و گفت: «طی چند ماه گذشته، دیپلمات‌های ارشد قطر و عمان از تهران بازدید کردند. هدف اصلی همچنان ایجاد بهترین شرایط برای احیای مذاکرات هسته‌ای است».
اوایل این هفته، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو کرد و از «نقش سازنده دوحه در تلاش‌های ما برای حل موضوعات با ایران»
قدردانی کرد. بنا بر گفته مقام‌های آمریکایی، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه هفته گذشته تصریح کرد که اگر آمریکا «منطقی» عمل کند، توافق در دسترس خواهد بود. روز جمعه هفته گذشته، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی یک تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد و بورل در این تماس تلفنی در خصوص روند مذاکرات وین گفت: « ما اکنون در مسیر جدیدی از ادامه گفت‌وگوها و تمرکز بر راه حل ها هستیم... من به یک نتیجه خوب امیدوار هستم».
وی افزود: «اتحادیه اروپا مصمم است به تلاش‌ها برای از بین بردن شکاف‌ها بین ایران و ایالات متحده ادامه دهد». المانیتور همچنین در پایان گزارش خود در خصوص رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه نوشت که امیرعبداللهیان به لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که طرف‌های دیگر در مذاکرات وین باید ابتکار عمل‌های خود را برای این منظور مطرح کنند و تهران تمایل دارد که با رعایت خطوط قرمز جمهوری‌ اسلامی، به یک توافق خوب، مستحکم و پایدار دست یابد.

حسن هانی‌زاده تاکید کرد:

گروه سیاسی: کارشناس مسائل خاورمیانه به بررسی اهداف و اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عمان پرداخت و تاکید کرد: به هر میزان که روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش پید کند، نفوذ رژیم صهیونیستی و بطور کلی نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس کاهش خواهد یافت. حسن هانی‌زاده، در خصوص خبر سفر یک روزه سیدابراهیم رئیسی به عمان و در پاسخ به این سوال که این سفر نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به عمان در زمان سلطان جدید این کشور است،‌ آیا رویکرد این سلطان نشین در زمان سلطان هیثم بن طارق نسبت به ایران تغییر کرده است، گفت: پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که روابط خود با ایران را طی چهار دهه گذشته حفظ کرده و توانسته نقش سازنده‌ای در حل و فصل بسیاری از مشکلات پیش آمده میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ایران و غرب ایفا کند.
وی ادامه داد: در گذشته و در دوره حاکمیت سلطان قابوس حاکمیت عمان نقش موثری در شکل گیری مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای به عهده داشت. پس از فوت سلطان قابوس،‌ سلطان هیثم بن طارق نیز همان نقشی را که سلف خود پیش گرفته بود، ایفا کرده و در تلاش است تا بتواند در موضوع احیای برجام موثر باشد. این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که اهداف سفر رئیس‌جمهور در حوزه توسعه روابط دوجانبه چیست، گفت: کشور عمان از ظرفیت بالایی برای همکاری تجاری، امنیتی و دریانوردی در جهت توسعه روابط با ایران برخوردار بوده و همچنین نسبت به واردات کالاهای ایرانی پذیرش دارد. طبیعتا سفر آقای رئیسی به عمان می‌تواند در کوتاه مدت و درازمدت بر توسعه روابط دو کشور موثر باشد و این سفر می تواند در افزایش سطح روابط اقتصادی موثر باشد.
وی افزود: رئیس‌جمهور می‌تواند در همکاری با عمان بن‌بست پیش آمده در مذاکرات وین را بشکند، چراکه مسقط این ظرفیت را دارد که میان ایران و غرب میانجی‌گری داشته باشد.
وی ادامه داد: عمان می‌تواند در حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز ایفای نقش کند. همچنین توسعه روابط با پادشاهی عمان و قطر می‌تواند پای رژیم صهیونیستی را در این مناطق کم کند. به طور کلی به هر میزان که روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش پید کند، نفوذ رژیم صهیونیستی و بطور کلی نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.
هانی‌زاده در خصوص مسأله عادی‌سازی روابط عمان با رژیم صهیونیستی نیز گفت: در حال حاضر عمان رابطه رسمی با اسرائیل ندارد و این موضوع ناشی حساسیت ایران به این موضوع و همچنین اهمیت بالای افکار عمومی در این کشور است که با توجه به عدم پذیرش این عادی‌سازی در میان مردم این سلطان‌نشین، عمان برخلاف کشورهایی همچون امارات و بحرین پروسه عادی‌سازی روابط با تل آویو را به تعویق انداخته است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

گروه سیاسی:رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با تاکید بر اینکه ۲۵ سال آینده مانند گذشته نخواهد بود، از نسل آینده این کشور خواست ارتش را برای نبرد در جنگ‌های آینده که به گفته وی شباهتی به جنگ‌های امروزی ندارد، آماده کنند. به گزارش روسیا الیوم، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در جمع دانشجویان فارغ التحصیل از آکادمی نظامی در "وست پوینت"، تصویری تاریک از جهانی متلاطم‌تر را ترسیم کرد که قدرت‌های بزرگ قصد تغییر نظم جهانی را دارند. رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به حاضران گفت که آنها مسئولیت دارند مطمئن شوند آمریکا آماده است.
میلی به دانشجویان فارغ التحصیل گفت: احتمال وقوع درگیری بزرگ بین‌المللی بین قدرت‌های برتر در حال افزایش است، نه کاهش. هر پیشرفت نظامی که در ۷۰ سال گذشته داشته‌ایم به سرعت در حال متوقف شدن است و ایالات متحده در واقع چالش‌های زیادی در همه زمینه‌ها از جمله جنگ، فضا، اینترنت، نیروی دریایی، نیروی هوایی و زمینی خواهد داشت. وی با بیان اینکه آمریکا دیگر قدرت بلامنازع جهانی نیست، افزود، این کشور در اروپا با عملیات نظامی روسیه در اوکراین، در آسیا با رشد عظیم اقتصادی و نظامی چین و همچنین تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی و در خاورمیانه و آفریقا با بی‌ثباتی که عامل آن تروریست‌ها هستند، در حال آزموده شدن است.
میلی همچنین گفت که از نظر او جنگ آینده بسیار پیچیده خواهد بود، با جنگی که به سلاح‌های دقیق دوربرد و فناوری‌های پیشرفته جدید نیاز دارد. وی با بیان اینکه ایالات متحده در حال حاضر برای ارسال پهپادهای جدید با فناوری پیشرفته و سایر تسلیحات به ارتش اوکراین عجله دارد و در برخی موارد این تجهیزات تنها در مراحل اولیه تولید بوده است، عنوان داشت که بعضا حتی از تسلیحاتی مانند پهپادهای دوش پرتاپ به رغم پیشرفت‌های صورت گرفته استفاده شده است.
میلی با بیان اینکه با تحولات جنگ در اوکراین نیاز به انواع تسلیحات بیشتر شد، تصریح کرد: در هفته‌های اول جنگ بر روی تسلیحات دقیق دوربرد مانند موشک‌های "استینگر" و "جاولین" تمرکز شد، اما اکنون تمرکز بر روی توپخانه و افزایش محموله‌های هویتزر است. این ژنرال آمریکایی تاکید کرد که طی ۲۵ تا ۳۰ سال آینده، ماهیت اصلی جنگ و تسلیحات آن تغییر خواهد کرد. میلی اظهار داشت که ارتش ایالات متحده نمی‌تواند به مفاهیم و تسلیحات منسوخ شده بچسبد، بلکه باید فوراً نیرو و تجهیزاتی را مدرن سازی کرده و توسعه دهد که بتواند درگیری جهانی را بازدارنده یا در صورت لزوم پیروز شود.
وی با بیان اینکه افسران فارغ التحصیل باید طرز تفکر، آموزش و مبارزه نیروهای آمریکایی را تغییر دهند، افزود: نظامیان تازه منصوب شده به عنوان رهبران ارتش فردا با تانک، کشتی و هواپیماهای رباتیک خواهند جنگید و بر هوش مصنوعی، سوخت‌های مصنوعی، مصنوعات سه بعدی و مهندسی انسانی تکیه خواهند کرد.

گروه سیاسی: یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سازمان برنامه در تخصیص بودجه به ستاد کل نیروهای مسلح جهت پرداخت حقوق سربازان تخلف کرده است، گفت: ما در مجلس پیگیریم تا مصوبه مجلس شورای اسلامی در پرداخت حداقل حقوق سربازان اجرایی شود که در صورت حل این مساله، باید ماه بعد معوقه داده شود. سید محسن دهنوی در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص پرداخت حقوق سربازان اظهار کرد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ باید حداقل حقوق دریافتی یک سرباز مجرد ۶۰ درصد دریافتی یک نیروی پایور باشد که این میزان برای سرباز متاهل ۹۰ درصد است. امسال حداقل حقوق دریافتی پایور پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که ۶۰ درصد آن سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان برای سرباز مجرد و برای سربازان متاهل‌ هم حدود پنج میلیون تومان می‌شود.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اتفاقی که در این ماه برای واریز حقوق سربازان رخ داده این است که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده منابع محدودی دارد به همین دلیل تخصیص بودجه کامل نبوده است، لذا ستاد کل نیروهای مسلح ناگزیر به تعیین فرمولی برای پرداخت حقوق سربازان شده است. ما از ستاد کل تشکر می‌کنیم که با تعیین چنین فرمولی تلاش کرده که بهترین حالت را پیشنهاد دهد.
دهنوی افزود: انتقاد اصلی ما به دولت و سازمان برنامه و بودجه است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را به درستی اجرا نکرده است چه طور وقتی نوبت به پرداخت حقوق بقیه اقشار می‌رسد دولت خود را موظف به پرداخت کامل می‌داند اما درباره سربازان بهانه کمبود منابع می‌آورد؟ تاکید ما بر این است که باید متن قانون اجرا شود در همین راستا امروز با رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کردم ایشان هم پیگیر بوده و تاکیدش هم براین است که مصوبه مجلس به عنوان قانون لازم‌الاجرا است.
وی با اشاره به فرمول ستاد کل نیروهای مسلح برای پرداخت حقوق سربازان گفت: ستاد کل نیروهای مسلح علی‌رغم محدودیت در منابع یک فرمولی را تعیین کرد که براساس آن حقوق سربازان بیش از ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است اما هنوز با مصوبه مجلس شورای اسلامی فاصله دارد. طبق این فرمول حداقل حقوق سربازان مجرد تقریبا ۲.۵ میلیون تعیین شده حال این‌که باید طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق سربازان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد پس فاصله ۹۰۰ هزار تومانی وجود دارد همین وضعیت درباره پرداخت حداقل حقوق سربازان متاهل هم وجود دارد.