کاشت با نیاز آبی بالا موجب تنش می شود

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام گفت: باید اقدامات موثری توسط دستگاه های متولی و مرتبط با موضوع آب انجام شود از جمله با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است، باید مسوولان سازمان جهاد کشاورزی بر اساس ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مدیریت مصرف آب و تغییر و معرفی الگوی کشت کم آب بر جایگزین با تولیدات با نیاز آبی بالا در سطح استان اقدام کنند.
وی یادآور شد: طبق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی استان، دستگاه های متولی باید از کشت محصولات تابستانه با نیاز آبی بالا نظیر برنج، یونجه و هندوانه ممانعت کنند چرا که اختصاص آب به این محصولات باعث ایجاد تنش های اجتماعی و لطمه به محیط زیست، تنش آب شرب، ایجاد مشکلات برای دامداران و ....خواهد شد.مدیرعامل شرکت امور آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: تابستان سال گذشته با هدف مدیریت مصرف، آب کشاورزی تابستانه به مناطق پایین دست برخی از سدها اختصاص پیدا نکرد و امسال نیز باتوجه به کاهش میزان ذخیره پشت سدها، این رویه ادامه خواهد داشت.پوراحمد اظهار داشت: در وضعیت فعلی تامین آب شرب مردم و همچنین رعایت حق آبه محیط زیست در اولویت برنامه های کارگروه استانی سازگاری با کم آبی است.

 

امید و آرامش در جامعه تقویت شود

بوشهر- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه دولت برگرفته از مردم است گفت: دشمنان در هرجایی که عملیات روانی انجام می‌دهند، باز گشت آرامش وظیفه ما است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، عبدالرحیم افروغ در جلسه شورای اداری بخش آبدان با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور اظهار داشت: دشمنان در هرجایی که دارند عملیات روانی انجام می‌دهند، باز گشت آرامش وظیفه ما است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: باید عادی سازی کنیم و در خصوص مسیر زندگی مردم باید قصه خرمشهر را درصحنه اقتصاد تکرار کنیم.
امام جمعه آبدان اظهار داشت: خرمشهرها در پیش است باید این مسیر راهبردی که رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم می‌کند بشناسیم و در هر مسولیتی باید آن مسیر راهبردی که ختم می‌شود به خرمشهرها را پیدا کنیم.
حجت الاسلام محمود کارگر در بخش دیگر از صحبت‌های خود به مساله مهم معیشت اشاره کرد و بیان داشت: امروز از دغدغه‌های اصلی مردم مساله معیشت و مشکلات اقتصادی است و فتح خرمشهر اقتصادی به دست چه کسی باید رقم بخورد.

تقدیر از اداره ارتباطات واطلاع رسانی راه وشهرسازی گیلان
گیلان_فرحی؛ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی طی مراسمی ازهمکاران اداره ارتباطات واطلاع رسانی راه وشهرسازی استان گیلان تقدیر و قدردانی شد.
به گزارش اداره ارتباطات واطلاع راه وشهرسازی گیلان در این دیدار که با حضور مدیرکل و همکارن اداره ارتباطات واطلاع رسانی برگزار شد ، ماکان پدرام مدیرکل راه وشهرسازی استان ضمن قدردانی از تلاش های مجموعه روابط عمومی راه وشهرسازی استان ، خاطر نشان کرد:فعالیتهای اداره ارتباطات واطلاع رسانی باید بگونه ای مدیریت شود تا ضمن اطلاع یابی از رویدادهای مهم مرتبط با حیطه کاری ،اطلاعات آن پایش ودر اسرع وقت تحیلی از رویدادهای مهم در اختیار مدیرت دستگاه قرار گیرد.
حمید مخصوص سرپرست اداره ارتباطات واطلاع رسانی راه وشهرسازی گیلان نیز ضمن تبریک روز روابط عمومی از حسن استقبال مدیریت دستگاه برای برگزاری این نشست تشکر وقدردانی نمود.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات کارکنان اداره ارتباطات واطلاع رسانی راه وشهرسازی استان تجلیل بعمل آمد.

بهره برداری از یک پست اسکله
تجاری بندر لنگه
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از تعمیرات اساسی یک پست اسکله تجاری بندرلنگه به طول ۲۴۰ متر خبر داد و گفت: این طرح خردادماه امسال به بهره برداری می رسد.به گزارش روابط عمومی اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه، "قاسم عسکری نسب" هدف از اجرای تعمیرات اساسی یک پست اسکله تجاری بندرلنگه را گسترش فعالیت های بندری، افزایش ایمنی در پهلوگیری شناورها، افزایش توان عملیاتی بندر و افزایش عمر مفید اسکله عنوان کرد.وی مدت اجرای این پروژه را ۲۴ ماه اعلام کرد و ادامه داد: درحال حاضر تعمیرات و بازسازی سازه ای و ملحقات پهلوگیری، مهاربندی و تاسیساتی اسکله بندرلنگه آغاز شده است.مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در بخش اصلاحی و تعمیراتی این طرح به تعویض بولاردها، تعمیر کانال های تاسیساتی، تعویض کاراستاپرها، تعویض فندرها و نیز همتراز کردن سطح فندرهای اسکله بنادر و دریانوردی بندرلنگه اشاره کرد.به گفته عسکری نسب، بیش تر تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات اساسی این پست اسکله در داخل کشورتامین و بخشی از آن نیز توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.وی با بیان اینکه در مجموع در اجرای این طرح برای ۲۵۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شده اضافه کرد: به رغم تمامی مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه بین المللی، این طرح خوشبختانه با اتکا بر دانش فنی و بومی کشور هم در حوزه مهندسان مشاور و هم در حوزه پیمانکاری به خوبی پیش رفته و بر اساس برنامه زمانبندی این یک پست اسکله تجاری خردادماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

راهکارهای رفع آب‌گرفتگی
خیابان طالقانی قزوین
به‌منظور پیشگیری از آب‌گرفتگی و کنترل و هدایت آب‌های سطحی ناشی از بارش باران‌های شدید در خیابان طالقانی، حدفاصل سه‌راه خیام تا پل طالقانی، راهکارهای رفع آب‌گرفتگی این خیابان بررسی شد.به گزارش روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین؛ به‌منظور پیشگیری از آبگرفتگی و کنترل و هدایت آب‌های سطحی ناشی از بارش باران‌های شدید در خیابان طالقانی، حدفاصل سه‌راه خیام تا پل طالقانی، راهکارهای رفع آب‌گرفتگی این خیابان در جلسه‌ای با حضور مدیران و کارشناسان مرتبط بررسی شد.در این جلسه که با حضور فرمانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین، کاظمی معاون خدمات شهری، عمویی، رئیس سازمان مدیریت پسماند و مدیران این سازمان، آقاجانی معاون عمرانی منطقه یک شهرداری و مشاور و نماینده سازمان خدمات طراحی در سالن جلسات معاونت خدمات شهری برگزار شد، راهکارهای کارشناسی لازم برای بهبود و اصلاح شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و رفع آب‌گرفتگی خیابان طالقانی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.نقشه‌برداری از وضعیت لوله‌گذاری و وضعیت موجود انتقال آب‌های سطحی خیابان طالقانی، حدفاصل کوچه مرندی تا پل طالقانی و لوله‌گذاری این مسیر بر اساس طرح سازمان خدمات طراحی شهرداری از جمله مصوبات این جلسه بود.همچنین بر اساس مصوبات جلسه مذکور مقرر شد سازمان مدیریت پسماندها پیگیری‌های قانونی لازم را برای اختصاص دو درصد از بودجه عمرانی به عملیات ترمیم و اصلاح شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی خیابان طالقانی، حدفاصل سه‌راه خیام تا پل طالقانی انجام دهد.

کسب رتبه های اول تا سوم کشوری
در ارزیابی عملکرد مناطق مخابراتی، در حوزه معاونت تجاری وامور مشتریان شرکت مخابرات ایران، مخابرات منطقه مرکزی موفق به کسب رتبه های اول تا سوم کشوری شد.به نقل از اداره روابط عمومی مخابرات منطقه مرکزی، در ارزیابی عملکرد حوزه های امور مشتریان و تجاری مناطق مخابراتی در سه ماهه چهارم سال 1400 ، طبق گزارش معاونت تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران ، مخابرات منطقه مرکزی توانست در حوزه مشتریان رتبه اول ، در حوزه تجاری رتبه دوم ودر کل رتبه سوم کشوری را کسب نماید .

سرپرست شرکت گاز استان خبر داد:

سرپرست شرکت گاز مازندران با اظهار این که عملیات گازرسانی، مطالعاتی و طراحی در 504 روستای مناطق جنگلی و کوهستانی استان در حال انجام است، گفت: بر اساس برنامه و طبق پیشرفت طرح‌های لوله گذاری، ساکنان 101 روستا از این تعداد تا پایان امسال از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان مازندران، قاسم مایلی رستمی در نشست خبری اصحاب رسانه با بیان اینکه مطالعه و طراحی برای گازرسانی به تمامی این روستاها انجام شده و کارها با قوت در حال پیگیری است، افزود: هم اکنون عملیات شبکه گذاری گازرسانی در 6۰ روستای شرق مازندران در منطقه دودانگه و چهاردانگه ساری و هزار جریب نکا و بهشهر ، ۱۸۵ روستای صعب العبور و کوهستانی بخش کجور و پول نوشهر، روستاهای منطقه بلده نور، روستاهای رینه بخش لاریجان شهرستان آمل واقع در محور هراز، 18 روستا در منطقه سوادکوه و حدود 11 روستا نیز در منطقه کوهستانی اشکورات رامسر در غرب استان در حال انجام است. وی با بیان اینکه با حمایت دولت مشکل افزایش هزینه گازرسانی به مناطق کوهستانی و ییلاقی استان رفع شد و تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هر علمک نیز حمایت شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه تمامی روستاهای واجد شرایط مازندران تا پایان سال ۱۴۰۲ گازرسانی می‌ شود. قاسم مایلی رستمی با بیان اینکه در سال گذشته با ۸۰۰ میلیارد تومان ۴۳۸ کیلومتر شبکه گذاری در سطح استان انجام گرفت افزود: اعتبار امسال شرکت گاز مازندران هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز بهره مند می‌شوند. سرپرست شرکت گاز مازندران بیان داشت: نمونه بارز حمایت واقعی نظام و دولت از مردم در برخورداری از نعمت گاز اجرای ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری ۱۶ اینچ برای حدود ۲۰ روستای بخش کوهستانی منطقه اشکورات رامسر است. وی تصریح کرد: بیشترین عملیات گازرسانی مربوط به روستاهای بخش بلده نور است که با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است و امیدواریم با همکاری منابع طبیعی و راه و شهر سازی بتوانیم لوله گذاری را طبق مقررات انجام بدهیم. مایلی رستمی طولانی شدن صدور مجوز برای اجرای طرح های گازرسانی در روستاهای ییلاقی و کوهستانی مازندران را از دغدغه های جدی دانست و خواستار همکاری دستگاه های اجرایی از جمله منابع طبیعی، راه و شهر سازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای شده است.
سرپرست شرکت گاز مازندران با اظهار این که این استان از سه نقطه جدید به خط لوله گاز سراسری وصل می‌شود تا علاوه بر از بین رفتن کامل افت فشار، همه مناطق شهری و روستایی تحت پوشش کامل گازرسانی قرار بگیرند، توصیح داد: اتصال خط لوله انتقال گاز از امامزاده هاشم در جاده هراز که با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است، اتصال خط لوله منطقه گدوک در محور فیروزکوه که پیشرفت خوبی دارد و اتصال به خط لوله گاز از طریق محور الموت قزوین برای روستاهای منطقه سه هزار تنکابن نیز در دستور کار قرار دارد. مایلی رستمی آمار روستاهای برخوردار از گاز طبیعی استان را ۲هزار و 475 روستا اعلام کرد و بیان داشت: سالانه به طور میانگین حدود ۸۰ هزار مشترک جدید شهری و روستایی به شرکت گاز مازندران اضافه می شوند که شرکت برای تقویت گاز رسانی اجرای طرح های ایجاد ایستگاه های فشار قوی را انجام می دهد.
وی وضعیت زیر ساختی تامین گاز در مازندران را مطلوب توصیف کرد ولی در عین حال نسبت به بی توجهی به مصرف بهینه گاز در استان هشدار داد و بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که مصرف گاز در مناطق روستایی و ییلاقی به دلیل استاندارد نبودن ساخت و سازها تا ۲۰ برابر بیشتر از مناطق شهری و آپارتمان نشینی است. سرپرست شرکت گاز مازندران میانگین مصرف روزانه گاز طی سال در مازندران را ۲۸ تا ۳۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در تعطیلات نوروزی امسال که هوا سرد بود و گردشگران ومسافران زیادی نیز در استان حضور داشتند، مصرف گاز به حدود ۴۰ میلیون مترمکعب رسید، اما قطعی گاز خانگی را نداشتیم. در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار خانوار شهری استان برابر با ۹۹.۹ درصد و ۴۴۵ هزار خانوار روستایی معادل ۹۵.5 درصد به شبکه گاز سراسری وصل هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از بهره مندی 18 روستای تابعه شهرستان کبودراهنگ از آب شیرین و بهداشتی با راه اندازی دستگاه‌های آب شیرین کن خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، فرهاد بختیاری فر با بیان توضیحاتی در خصوص روستاهای تابعه شهرستان کبودراهنگ، گفت: روستاهای بخش شیرین سو واقع در شهرستان کبودرآهنگ به دلیل ساختار زمین شناسی، بهره گیری از چاه های منطقه در تامین آب و افت منابع زیرزمینی متاسفانه با توزیع آب لب شور در شبکه می باشند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بهره گیری از دستگاه‌های آب شیرین کن یکی از راهکارها به منظور رفع شوری آب می باشد، عنوان کرد: در همین راستا پس از اعلام نیاز از سوی مدیر شهرستان، از محل اعتبارات استانی تعداد 10 دستگاه آب شیرین کن با صرف اعتباری بالغ بر 45 هزار میلیون ریال خریداری شد که از این تعداد تاکنون سه دستگاه در روستاهای آبمشکین، عبدالمومن و آقکند ضمن انجام تعمیرات مورد بهره برداری قرار گرفته و هفت دستگاه باقی مانده نیز در حال نصب می باشد.
بختیاری فر افزود: همچنین هشت دستگاه دیگر نیز از محل اعتبارات استانی در روستاهای بخش گل تپه با صرف اعتباری بالغ بر 25 هزار میلیون ریال در مرحله نصب و راه اندازی می باشد که از این تعداد دو دستگاه در روستاهای دارقشلاق و جگنلو نصب و راه اندازی شده و شش دستگاه دیگر نیز در حال نصب است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان توضیح داد: این دستگاه‌ها تا کنون در روستاهای قهورد علیا ، قهورد سفلی، چورمق، قباق تپه کرد، کهریز باباحسین، نگارآباد در سنوات قبل راه اندازی و نصب گردیده است.
بختیاری فر مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: با بهره برداری از دستگاه‌های مذکور 18 روستا با جمعیتی بالغ بر 13 هزارو 384 نفر، می توانند از آب شرب شیرین و بهداشتی برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: امیدواریم در سال جاری حجم قابل توجهی از شبکه‌های سیمی را به کابل خودنگهدار تبدیل کنیم که برای امسال یک هزار و 500 کیلومتر را در برنامه داریم.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، علی سهرابی‌بیدار در دیدار با فرمانده و کارکنان نیروی انتظامی استان ضمن تقدیر از مشارکت نیروی انتظامی با شرکت توزیع برق استان اظهار داشت: امیدواریم این همکاری‌ها ادامه‌دار و موجب رضایتمندی مردم شود.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این شرکت در راستای مقابله با سرقت تأسیسات گفت: از مهمترین برنامه‌های اجرایی در این زمینه جمع‌آوری سیم‌های مسی و تبدیل آنها به کابل خودنگهدار در سطح استان بوده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: امیدواریم در سال جاری نیز حجم قابل توجهی از شبکه‌های سیمی را به کابل خودنگهدار تبدیل کنیم که برای امسال یک هزار و 500 کیلومتر را در برنامه داریم.
وی با بیان اینکه گشت‌های تلفیقی نیز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم برنامه‌‌های اجرایی باعث ایجاد آرامش و آسایش و ارائه خدمات بیشتری به مردم همدان باشد.
سهرابی‌بیدار با بیان اینکه شناسایی نقاط آلوده را با برگزاری گشت‌های تلفیقی در دستور کار داریم، از تدوین اطلس مناطق آلوده خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به پیک بار تابستان سال جاری گفت: در این راستا نیز وزارت نیرو در کنار افزایش تولید با هدفمند کردن نرخ و کاهش یارانه‌های مشترکین پرمصرف، با توجه به پله‌های مصرف مشترکین و کنترل‌پذیری و رویت‌پذیری مشترکین دیماندی به خصوص چاه‌های کشاورزی اقدام کرده است.
فرمانده انتظامی استان همدان نیز در ادامه ضمن تقدیر از زحمات مجموعه شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار کرد: نیروی انتظامی در بخش‌های متعدد و گسترده و با توجه به مطالبات زیاد مردمی و دولتی کار پرحجمی دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در مراسم بزرگداشت مقام معلم ، معلمان را سفیران انرژی نامید که می توانند در فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی و ارزش آن ، برای دانش آموزان و آینده سازان جامعه بسیار موثر باشند.مراسم بزرگداشت مقام معلم ، همزمان با هفته معلم و با حضور همسر همکاران که به شغل شریف معلمی اشتغال دارند، در سالن شهید سلیمانی ستاد شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل برگزار شد.مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در این مراسم ضمن تبریک هفته معلم، اظهار داشت:تک تک پزشکان ،پرستاران، مهندسین،حقوقدانان و ... دست پرورده ی معلمان هستند .حسین قدیمی افزود: هرچه مقام معلمان بالاتر رود مقام و ارزش آن جامعه افزون تر می شود.وی گفت:شغل معلم فقط تعلیم نیست ،پرورش اخلاق،رفتار،تفکر و دیدگاه دانش آموزان نیز بر عهده ی معلمان می باشد.قدیمی تشکیل کارگروهی متشکل از معلمان حاضر در مراسم را به منظور آموزش و فرهنگ سازی همگانی مدیریت مصرف برق در مدارس استان اردبیل ، در قالب سفیران برق خواستار شد .
در ادامه رویا اللهقلی پور مشاور مدیر عامل در امور زنان و خانواده و مدیر دفتر روابط عمومی شرکت نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم ،تصریح کرد:کارکنان شرکت توزیع نیروی برق ،ارمغان آور روشنایی و معلمان عزیز ارمغان آور دانایی هستند .وی در ادامه ضمن درخواست همکاری از معلمان حاضر در مراسم در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه برق،به بیان روش های مصرف بهینه برق در بخش خانگی پرداخت.اللهقلی پور هم چنین امکانات سامانه برق من را تشریح کرد و الگوی مصرف برق در مناطق عادی و گرمسیر در ماه های غیر گرم و ماه‌های گرم سال را نیز متذکر شد.

شرکت آب و فاضلاب استان قم با ارائه مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و خدمات قابل ارائه خود به مشترکین در چهارمین نمایشگاه تأسیسات و تهویه مطبوع آب و تأسیسات آب و فاضلاب حضور پیدا کرد.
فقیه - تجارت؛ به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، ۲۷ شرکتِ تأسیسات آب و فاضلاب، تجهیزات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع، تجهیزات برودتی و سردخانه‌ای، انواع لوله و اتصالات، تولیدات و محصولات خود را در چهارمین نمایشگاه تأسیسات و تهویه مطبوع آب و تأسیسات آب و فاضلاب به معرض نمایش گذاشتند.
مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به ارتباط موضوعی این نمایشگاه با شرح خدمات شرکت آب و فاضلاب گفت: آبفای استان قم نیز تلاش کرد با ارائه مجموعه از توانمندی‌های خود در این نمایشگاه حضور پیدا کند.
وی با اشاره به ارائه سامانه‌های پایش و راهبری تأسیسات آب و فاضلاب، اطلاعات جغرافیایی (GIS) و ارتباط با مشتریان(122) در نمایشگاه تأسیسات آب و فاضلاب اظهار داشت: این موارد بخشی از توانمندی‌های شرکت آب و فاضلاب در بستر وب است که در پیشبرد اهداف و ارائه خدمات بسیار مؤثر است.
محمد کربلایی ابراهیمی حضور برخی از شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده بهینه از آب را در غرفه شرکت آب و فاضلاب مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: شرکت تپش سبز از جمله این شرکت‌ها بود که در زمینه نصب سیستم تصفیه فاضلاب خاکستری و بازچرخانی آب فعالیت دارد.وی با اشاره به حضور شرکت بلندای صنعت به عنوان اولین تولیدکننده شیرآلات کاهنده مصرف آب در ایران در غرفه آبفای قم ابراز داشت: این شرکت نیز با شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف آب گام‌های مؤثری در فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف آب برداشته است.
مدیر روابط عمومی آبفای قم معرفی مرکز پایش و نظارت بر کنترل و کیفیت آب و فاضلاب به همراه نمایش تجهیزات آزمایشگاهی و نمایش کیت‌های انشعاب آب و فاضلاب را از دیگر موارد ارائه شده در این نمایشگاه ذکر کرد و گفت: در طول برگزاری نمایشگاه نیز سعی کردیم نتایج اصلاح رفتار و ابزار در کاهش مصرف آب، مزایای نصب سایه بان بر روی کولرهای آبی و دیگر برنامه‌های آموزشی و ترویجی را به مخاطبان ارائه دهیم.یادآور می‌شود چهارمین نمایشگاه تأسیسات و تهویه مطبوع آب و تأسیسات آب و فاضلاب 23 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی استان قم به کار خود پایان داد.