چرا فهرست بدهکاران بانکی با دو سرفصل منتشر شد؟

متاسفانه عده‌ی کمی از اشخاص و شرکت های دریافت کننده تسهیلات کلان نسبت به بازپرداخت تسهیلات به موقع اقدام نمی‌کنند و در سرفصل تسهیلات غیرجاری قرار گرفته اند که در انتشار اسامی نیز تفکیکی با عناوین «تسهیلات کلان» و «تسهیلات غیرجاری» لحاظ شده است. به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، محبوب صادقی، در گفت و گوی تلفنی با خبر 21 سیما، ضمن اشاره به انتشار لیست اسامی بدهکاران تسهیلات و تعهدات کلان گفت: این دسته اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که تسهیلاتی را با مبلغ مشخصی به میزان 10درصد سرمایه پایه یک بانک دریافت کرده اند که به این افراد حقیقی یا حقوقی دریافت کننده تسهیلات و تعهدات کلان اطلاق می شود. وی افزود: این افراد به این منظور نباید تلقی شوند که تسهیلات را اخذ کرده اند و نسبت به بازپرداخت اقدامی نکرده باشند در حالی که خیلی از این افراد با تسهیلات دریافت شده بانی اشتغال و تولید در کشور و گردانندگان شرکت های بزرگ فولادی و نفتی، صنایع سنگین و سیمانی هستند که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد اشتغال و تولید فعالیت می کنند و در موعد مقرر نیز نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام کرده اند. این مدیر بانک مرکزی با بیان اینکه عموم تامین مالی کشور توسط بانک ها انجام می گیرد افزود: صنایع بزرگ و اشخاص تولید کننده چاره ای جز اخذ تسهیلات از شبکه بانکی ندارند و برای گردش مالی از ظرفیت بانک ها بهره مند می شوند.

 

بیمه آسیا امسال گام های موثری برخواهد داشت

مسعود بادین نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا و هیات همراه در اولین روز سفر به استان آذربایجان شرقی با سرپرستی منطقه سه، روسای شعب و نمایندگان منطقه، در شعبه شریعتی تبریزدیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه آسیا، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا با ارائه گزارش عملکرد بیمه آسیا در سال ۱۴۰۰، گفت: بیمه آسیا در این سال با همت و تلاش کارکنان و شبکه فروش متعهد و حرفه ای خود توانست با شایستگی به وظایف بیمه گری و مسئولیت اجتماعی جامه عمل بپوشاند. بنابر این گزارش، مدیر عامل بیمه آسیا با تاکید بر عملکرد مناسب چند سال اخیر بزرگ ترین بیمه خصوصی کشور، بیان داشت: استحکام پایدار بیمه ای و مالی بیمه آسیا، مرهون فعالیت خانواده بزرک بیمه آسیا در اقصی نقاط کشور است که امروز در سراسر کشور به عنوان یک برند خوشنام خدمات شایسته بیمه ای به مردم ارائه می کند. این گزارش می افزاید: نایب رییس هیات مدیره در ادامه با تصریح فروش بیمه نامه های ترکیبی و خرد در بیمه آسیا اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ شاهد برداشتن گام های موثر در صنعت بیمه کشور باشیم. گفتنی است ؛ معاونان مدیر عامل که در این نشست حضور داشتند به بیان نقطه نظرات خود در حوزه کاری مربوطه پرداختند و پاسخگوی مسائل و مشکلات مدعوین بودند.

ساعات کاری ساتنا تغییر کرد
براساس اعلام بانک مرکزی از امروز ارسال دستور پرداخت‌های ساتنا برای مشتریان تا ساعت ۱۴:۳۰ امکانپذیر است.
به گزارش تجارت به نقل از اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، براساس اعلام بانک مرکزی با توجه به تغییر ساعات کاری بانک‌ها بعد از ایام ماه رمضان و همچنین افزایش زمان پایان تعیین وضعیت چک‌های رمزدار در سامانه چکاوک، از اول خردادماه سال جاری ساعات خاتمه پذیرش و پردازش دستور پرداخت در سامانه ساتنا برای دستورپرداخت‌های بین مشتری ۱۴:۳۰ و برای دستور پرداخت‌های بین بانکی ساعت ۱۵:۰۰ تعیین شده است.
پیش از این ساعت خاتمه پذیرش دستور پرداخت در ساتنا برای مشتریان ساعت ۱۴:۰۰ بوده است. البته، درباره سامانه پایا، ساعات شروع پردازش چرخه‌ها بدون تغییر و همانند گذشته خواهد بود.
در این بین، لازم به ذکر است که کف مبلغ پرداخت ساتنا معادل ۵۰ میلیون تومان و سقف مبلغ پایا معادل ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر دستور پرداخت تعیین شده است.
طبق این گزارش، پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد و به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر کند.
بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است و مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می‌توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله کنند.
همچنین، ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد. در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از ۵۰ میلیون تومان) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند.
سامانه ذکر شده به مشتریان یک بانک این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به شعب بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله‌هایی با مبالغ بیش از ۵۰ میلیون تومان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند که مزایای به کارگیری ساتنا را می‌توان امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات آن نام برد.

گروه بانک و بیمه: در مراسمی با حضور مدیران شرکت بیمه سرمد، از مدرسان داخلی دوره‌های آموزشی این شرکت که نقش مهمی در ارتقای دانش سازمانی کارکنان و نمایندگان داشته‌اند، قدردانی شد.

قدردانی از مدرسان آموزش بیمه سرمد
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه سرمد، مراسم تقدیر از مدرسان حوزه آموزش این شرکت با حضور مهدی مهدوی، قائم مقام و عضو هیات مدیره، کریم رشیدی‌پور، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع و داود شکری، مدیر سرمایه‌ انسانی این شرکت برگزار شد.
مهدی مهدوی در این مراسم ضمن قدردانی و تشکر از مدرسان درون سازمانی بیمه سرمد گفت: تلاش و زحمات شما همکاران گرامی در بخش آموزش، موجب ارتقای دانش سازمانی پرسنل و دستیابی به یک رشد همگن در تمامی ارکان شرکت می‌شود.
قائم‌مقام و عضو هیات مدیره بیمه سرمد با تاکید بر اهمیت اثربخشی آموزش گفت: تنها ارتقای سرانه آموزشی کافی نیست و باید در کنار ارتقای سرانه آموزش کارکنان و نمایندگان، توجه ویژه‌ای به اثربخشی آموزش هم داشته باشیم، چرا که اثربخشی مهمترین هدف آموزش‌های ماست. تک تک مدرسان درون سازمانی شرکت باید در زمینه آموزش، به جانشین‌پروری نیز توجه داشته باشند. وی افزود: باید بتوانیم دانش خود را به تمامی ارکان شرکت و نمایندگان منتقل کنیم و خودمان را نیز به دانش روز صنعت بیمه مجهز کنیم تا بتوانیم در زمینه بیمه‌گری سرآمد باشیم. مهدوی اشاره‌ای هم به عملکرد سرمد در سال ۱۴۰۰ داشت و گفت: سرمد با درایت مدیران و بدنه کارشناسی قدرتمند خود، علیرغم همه دشواری‌ها مسیرش را در سال گذشته طی کرد. شرکت‌هایی که بدنه کارشناسی پرقدرتی داشته باشند، به سلامت از مشکلات عبور می‌کنند و از فرصت‌ها بهترین بهره را می‌برد. قائم مقام و عضو هیات مدیره سرمد با بیان اینکه آموزش، حوزه ارزشمند و پرمسئولیتی است، گفت: برای همه کارشناسانی که در حوزه آموزش، زحمت می‌کشند و در ارتقای دانش سازمانی کارکنان و نمایندگان به ما کمک می‌کنند آرزوی توفیق دارم. کریم رشیدی‌پور، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع نیز با تشکر از زحمات مدرسان بیمه سرمد گفت: مایه مباهات است که بخش مهمی از مدرسان بیمه سرمد در حوزه آموزش، از مدیران و کارشناسان درون سازمانی هستند و سرمد در بخش آموزش کارکنان و نمایندگان به توان داخلی خود تکیه کرده است. وی افزود: در حوزه منابع انسانی در کنار نگه‌داشت نیرو، حوزه آموزش یکی از مهمترین حوزه‌ها است که امروز توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع تاکید کرد: باید نواقص حوزه آموزش را برطرف کنیم و سطح آموزش سرمد را بیش از پیش ارتقا بدهیم و در کنار آن، خودمان را با دانش روز دنیا تطبیق بدهیم.
در پایان این مراسم، از ۴۵ مدرس داخلی دوره‌های آموزشی شرکت بیمه سرمد، قدردانی به عمل آمد.
بر اساس گزارش کارشناسان بخش آموزش بیمه سرمد، این شرکت در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۱۵ دوره آموزش برای نمایندگان و ۱۵۴ دوره آموزشی بری کارکنان برگزار کرده است.
همچنین سرمد بیش از ۱۰۳ هزار نفر ساعت آموزش برای کارکنان و نمایندگان داشته است که از این میزان، ۷۳.۲۳۰ نفر ساعت مربوط به نمایندگان و ۳۰.۶۴۱ نفر ساعت مربوط به آموزش کارکنان بوده است. سرانه آموزش کارکنان در سال ۱۴۰۰ نیز به ۶۱ ساعت و ۳۲ دقیقه و سرانه آموزش نمایندگان نیز به بیش از ۷۳ ساعت رسیده است.
بر اساس سنجش به عمل آمده، رضایت از برنامه‌های آموزشی نیز ۸۸.۱۷ درصد و اثربخشی دوره‌های آموزش نیز به بیش از ۹۱ درصد رسیده است.

بانک ملی ایران از ابتدای ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری تا کنون بیش از 1540 میلیارد ریال از این محل به متقاضیان پرداخت کرده است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این میزان تسهیلات به 3 هزار و 713 متقاضی پرداخت شده است.
پرداخت تسهیلات فرزندآوری پس از ثبت نامه در سامانهve.cbi.ir و تکمیل پرونده و انتخاب بانک مورد نظر امکان پذیر است. بانک ملی ایران حداکثر تا 45 روز پس از تکمیل پرونده متقاضیان، تسهیلات را به حساب آنها واریز خواهد کرد. پرداخت این تسهیلات بر اساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از اول فروردین 1400 به بعد بوده و در داخل ایران متولد شده باشند، به این شرح است:
فرزند اول مبلغ 200 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 3 سال
فرزند دوم مبلغ 400 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 4 سال
فرزند سوم مبلغ 600 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 5 سال
فرزند چهارم مبلغ 800 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 6 سال
فرزند پنجم به بعد مبلغ 1000 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 7 سال

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد :

گروه کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: اختصاص دادن ارز ترجیحی، باعث کاهش بهره‌وری در کشاورزی شد. جواد ساداتی نژاد گفت: اقتدار غذایی، کمتر از اقتدار نظامی نیست؛ به همین علت، همه دولت‌ها به دنبال ذخیره و تامین غذا هستند. ایران برای تامین غذای ارزان راهی جز ورود بهره‌‎وری به کشاورزی ندارد که این کار نیز، نیازمند استفاده از فناوری و دانش‌بنیان شدن عوامل تولید است. او می‌گوید: ارزش افزوده و بهره‌وری حوزه کشاورزی پایین است و به همین علت، دولت با حمایت‌های تسهیلاتی، مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کند. دولتمردان در موضوع ارز ترجیحی، یارانه را به واردکنندگان داده‌اند که در زمان اختصاص یافتن این ارز به واردات بعضی از کالا‌ها، تغییر کاربری زمین‌ها افزایش پیدا کرد. با توزیع عادلانه یارانه‌ها، تولید کشاورزی افزایش می‌یابد. به گفته ساداتی نژاد، پارسال ۴۰ هزار میلیارد تومان اتلاف سرمایه داشته‌ایم؛ زیرا فقط یک درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران قراردادی است، اما این شاخص در سایر کشور‌ها به ۴۰ درصد و حتی در معدودی از کشور‌ها به ۹۰ درصد می‌رسد. از ابتدای دولت، خرید قراردادی گندم شروع شده و تولید ۲ میلیون هکتار گندم نیز، امسال قراردادی خواهد شد. سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: نظام تخصیص یارانه به اقلام اساسی تغییر خواهد کرد و به جای در نظر گرفتن ارز ترجیحی برای واردکنندگان، در نظام جدید پرداخت یارانه، حمایت دولت مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور خبر داد:

گروه کشاورزی: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: ۲۰ کشتی حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دام و طیور داریم که بخشی از آن منتظر بارگیری و تخلیه و بخش دیگر روی آب است. محسن سلامی در سومین نشست قرارگاه جهاد تبیین اظهار داشت: تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام کشور، خرید و تامین ۳.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی است، اما در سال گذشته ۵.۹ میلیون تن حواله برای خرید این نهاده‌ها صادر کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: طی دو ماهه اخیر ۳.۵ میلیون تن نهاده و ۷۵۰ هزار تن دانه سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام خرید شده است. سلامی ادامه داد: ما در راستای حمایت از تولید کننده، روزانه ۲۰ هزار تن نهاده از بندر امام خمینی (ره) برای کل کشور بارگیری می‌کنیم و احتمالاً تا دو روز آینده ۵ کشتی آزاد می‌شود و مقدار بارگیری به ۴۰ هزار تن در روز خواهد رسید.
وی درباره ذخیره‌سازی مرغ نیز اظهار داشت: اکنون ۷۰ هزار تن مرغ در سردخانه داریم و ۷۰ هزار تن دیگر هم بر اساس تکلیف، ذخیره‌سازی می‌کنیم. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در عین حال، میزان خرید مرغ مازاد را روزانه یک هزار تن توسط این شرکت عنوان کرد. وی به شرایط سخت بازارهای جهانی غلات اشاره و تصریح کرد: با بروز جنگ روسیه و اوکراین، یک خلا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تنی در نهاده‌ها در دنیا بوجود آمده، ضمن آنکه قیمت‌ها نیز افزایش یافته و قیمت هر تن ذرت از ۳۲۰ یورو به ۴۴۰ یورو رسیده است. سلامی افزود: شوک ناشی از این جنگ موجب شده تمام درخواست‌ها برای نهاده‌های دام و طیور و دانه‌های روغنی به بازارهای دیگر از جمله برزیل و آرژانتین منتقل شود.