رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی علت مرگ توله یوزپلنگ‌های «ایران» برگزار شد، گفت: پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط زیست قانع کننده نبود. سمیه رفیعی با اشاره به جلسه روز شنبه فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ به منظور بررسی مرگ توله یوزپلنگ‌های «ایران» با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد اظهار کرد: روز شنبه جلسه‌ای دو و نیم ساعته در این خصوص برگزار شد و به طور مفصل موضوع را مورد رسیدگی قرار دادیم. وی افزود: در این جلسه سوالات مشخصی از مسئولان مربوطه پرسیده شد اما از نظر ما جواب‌ها قانع کننده نبود و ما نمی‌توانستیم به راحتی مسائل مطرح شده از سوی محیط زیست را بپذیریم. ما از ۳ متخصص دامپزشکی برای حضور در جلسه دیروز دعوت کرده بودیم و هر آنچه که در جلسه ارائه می‌شد را با نظرات آنها محک زدن می‌زدیم. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه «در این جلسه یک متخصص اکولوژی (بوم شناسی) نیز حضور داشت» خاطرنشان کرد: برآیند نظرهای تخصصی نشان می‌داد که پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط زیست قانع کننده نبود؛ ضمن اینکه از دامپزشکی کل کشور برای حضور در جلسه نیز دعوت شده بود و نماینده این سازمان در پاسخ به این پرسش صریح که در زمان وضع حمل ایران کجا بودید پاسخ خیلی جالبی دادند و گفتند که کسی از ما درخواست نکرده بود که در آن موضوع خاص در محل مربوطه حضور داشته باشیم؛ به نظر من همین یک مورد کلی ماجرا به همراه دارد. «ایران» یوزپلنگی آسیایی است که در یازدهم اردیبهشت ماه در مرکز تکثیر یوز آسیایی ایران سه توله نر به دنیا آورده بود. کمتر از دو هفته بعد از وضع حمل یوزپلنگ ایران، ۲ توله از ۳ توله یوزپلنگ متولد شده، تلف شدند؛ علت مرگ توله نخست مشکلات ریوی و علت مرگ دومین توله استفاده از شیر بی کیفیت عنوان شده است. مرگ دو توله یوزپلنگ و در خطر بودن جان سومین توله «ایران» موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان دوستداران محیط زیست و همچنین برخی نهادهای پیگیر حقوق حیوانات شده است.

لژیونر فوتبال کشورمان فصل درخشانی را در تیم پورتو و لیگ قهرمانان اروپا سپری کرد. مهدی طارمی، لژیونر فوتبال کشورمان عملکرد فوق العاده‌ای در تیم پورتو پرتغال داشته و او در سی امین قهرمانی این تیم در لیگ برتر پرتغال نقش پررنگی ایفا کرده است. موفقیت‌های طارمی به همین جا ختم نشده است و او با ۲۱ گل زده در ۲۳۴۳ دقیقه در رده چهاردهم برترین گلزنان لیگ‌های معتبر اروپا قرار گرفت. اگرچه طارمی در پایان فصل نتوانست عنوان "سلطان پاس گل" لیگ پرتغال را به دست آورد، اما براساس تجزیه و تحلیل‌های سایت گل پوینت، این بازیکن با ۱۲ پاس گل و امتیاز ۱۰.۲ صدرنشین "پاس گل مورد انتظار" قرار گرفت. علاوه بر این، گل قیچی برگردان طارمی برابر تیم چلسی در بین ۳ نامزد جایزه پوشکاش قرار گرفت، اما طارمی در رقابت با ۲ فوتبالیست دیگر نتوانست این جایزه را کسب کند و لاملا موفق به کسب این جایزه شد.
طارمی آن قدر خوب بود و پیشرفت کرد تا تیم‌های صاحب نام برای به خدمت گرفتن او به خط شدند و قرعه خوش شانسی به نام پورتو افتاد که طارمی در این تیم بدرخشد. مسئولان این تیم پرتغالی به استعداد جوان ایرانی پی بردند و آن قدر به او میدان دادند تا اروپایی‌ها این بازیکن را بشناسند. زدن ۲۴ گل در یکی از سخت‌ترین لیگ‌های اروپا کار راحتی نیست، اما نبوغ ایرانی و همت بالای مهدی از او بازیکنی ساخت که گل زدن برای او آسان‌ترین کار باشد. طارمی در تیم‌های قبلی خود به عنوان مهاجم نوک فقط وظیفه گلزنی داشت، اما استفاده از نبوغ این بازیکن از سوی کادر فنی پورتو باعث شد که او علاوه بر گلزنی در پاس گل هم موفق باشد.

اخیرا تصاویری از پتنت خودروی جدید اپل منتشر شده و برخی از کابران آن را به تابوت تشبیه کردند. طبق یک پتنت جدید، خودروی مورد انتظار اپل می تواند به جای پنجره های سنتی، صفحه نمایش مجازی در داخل خانه داشته باشد. به گزارش 24.ae. این شرکت فناوری حق اختراع یک سیستم خودروی واقعیت مجازی را به ثبت رسانده است که "نماهای مجازی" را با حرکت فیزیکی خودرو در حین حرکت مطابقت می دهد. به عنوان مثال، اگر خودرو در حال پایین رفتن از تپه باشد، سیستم می تواند تصویر مجازی از ترن هوایی را نمایش دهد. حق ثبت اختراع نشان می‌دهد که صندلی‌های داخل خودرو به گونه‌ای حرکت می‌کنند که با تصاویر بصری مطابقت داشته باشند، مانند یک تجربه سینمایی همه جانبه. اما این بدان معناست که نماهای زودگذر از دنیای واقعی - مانند یک کلیسای جامع قرون وسطایی زیبا یا تپه های ساحلی خیره کننده - به طور کامل با گرافیک مجازی جایگزین خواهند شد. تصاویری از طرح مفهومی جدید از ظاهر این خودرو در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود که باعث تمسخر آن از سوی برخی از کاربران شد و در مواردی آن را با یک تابوت مقایسه کردند. ثبت اختراع جدید توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده اعطا شد و در تاریخ 3 می در فهرست قرار گرفت.

مهدی فخیم‌زاده درباره‌ی تغییر مدیران شبکه های تلویزیونی و جوان گرایی در این رسانه، با اعتقاد بر اینکه مدیریت فرهنگی بخشی از کار هنری است، اظهار کرد: مدیران فرهنگی را نباید مثل کارمندانی که ۲۵ ساله به دنبال بازنشستگی هستند، بازنشسته کرد. پس از انقلاب هم بسیاری از لطمه‌هایی که ما در حیطه کار نمایش خوردیم، از بی‌تجربگی مدیران فرهنگی جدید بود. در حال حاضر هم ما یکسری مدیران فرهنگی قابل و کارآمد داریم که نباید آنها را بازنشسته کرد. این هنرمند باسابقه درباره‌ی فعالیت این روزهایش خاطرنشان کرد: این روزها حالم به لحاظ جسمی خوب است، اما کاری هم نمی‌کنم و بیشتر می‌خوانم و فیلم می‌بینم. اگر طرحی به نظرم برسد می‌نویسم اما فعلا کار عملی نمی‌کنم.
فخیم‌زاده که آخرین همکاری‌اش با تلویزیون به سریال «موج اول» (اپیدمی) در شبکه سه برمی‌گردد، سریالی که فصل دوم آن این روزها در مرحله‌ی تولید است اما او دیگر حضور ندارد، درباره‌ی علت غیبتش گفت: کاراکتری که من آن را ایفا کردم، دکتری بود که از مدتی قبل کنار کشیده بود و در این همه‌گیری می‌آید اما در ادامه، قصه‌ی او تمام می‌شود.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با نقش آفرینی بیمه‌ها می‌توان کاری کرد که ضمن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت داروها نیز افزایش پیدا نکند. ناصر ریاحی اظهار کرد: از هفته‌های پایانی سال گذشته که بحث بر سر اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مطرح شده بود، تغییراتی در روند تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای دارو به وجود آمد که در مقطعی کوتاه مشکل ساز نیز شد اما در نهایت با تخصیص اعتبارات تازه این مشکل فعلا برطرف شده است. وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته، در نهایت با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند و از این رو از اسفند سال گذشته، بحث‌هایی درباره نحوه تامین ارز دارو به وجود آمد. تحت تاثیر همین شرایط برخی پرونده‌ها که آماده دریافت ارز بودند نیز متوقف شدند و حتی بانک مرکزی تعدادی از این پرونده‌ها را عودت داد. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تداوم آن شرایط می‌توانست به افزایش قیمت دارو یا کمبود برخی داروها منجر شود، تاکید کرد: پس از این اتفاقات حدود یک میلیارد دلار به شکل موقت به دارو اختصاص پیدا کرد تا فعلا مشکلی به وجود نیاید تا در ماه‌های آینده برنامه ریزی‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد. ریاحی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در مجلس برای تامین نیازهای دارو، بیان کرد: امیدواریم که در نیمه دوم سال جاری، اصلاح نظام یارانه‌ای و تامین نیازها از طریق ارز نیمایی فراهم شود.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۷۴ نفر رسید. از شنبه تا روز گذشته ۱ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۳ نفر رسید. تا کنون ۷ میلیون ۳۳ هزار و ۹۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۶۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۲ میلیون و ۱ هزار و ۶۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۳۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۷۵۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۰۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۹۹۵ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۳۷ هزار و ۴۹۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت
قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.