تشکیل کمیته ای برای بررسی ترور شهید صیاد خدایی

رئیس شورای امنیت کشور درباره ترور شهید حسن صیاد خدایی گفت: با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است. احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد و ابعاد امنیتی و پیامدهای اجتماعی طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را شرح داد. وزیر کشور با بیان اقدامات دولت به ویژه رییس جمهوری برای اجرای این طرح یادآور شد:‌ در زمان اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت مواد غذایی در جهان بودیم. امنیت مواد غذایی به یک مساله مهم جهانی تبدیل شده است و برخی از کشورها به شدت در حال ذخیره کالاهای اساسی هستند. وحیدی خاطرنشان کرد: با توجه به تمهیدات انجام شده و تامین کالاهای اساسی، امروز مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
در این نشست، تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی سوالاتی را درباره ابعاد اقتصادی طرح و اجرای هر چه بهتر آن مطرح کردند. رئیس شورای امنیت کشور در ادامه این نشست درباره ترور روز گذشته در تهران که به شهادت حسن صیاد خدایی منجر شد، اظهار کرد: با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

 

گسترش ترانزیت میان کشورهای عضو سازمان اکو

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تاکید داریم که فعالیت‌ها در حوزه ترانزیتی بین کشورهای عضو سازمان اکو گسترش بیشتری پیدا کند و باید تعرفه‌ها بین کشورهای عضو، همگن و هماهنگ باشد. اجلاس معاونین وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اکو، روز گذشته در محل سازمان اکو در تهران، آغاز به کار کرد. کشورهای ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان در سطح معاونین وزرای امور خارجه شرکت کرده بودند و از طرف کشورمان نیز مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزرات امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده بودند. مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان اکو در جمع خبرنگاران گفت: این نشست با محوریت گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو برگزار شد. میزان تبادلات تجاری سال گذشته بین کشورهای عضو در حدود ۴۰ میلیارد دلار بود. وی افزود: همچنین ظرفیت لازم برای رسیدن حجم مبادلات به ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد دلار وجود دارد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر شاهد فعالیت بانک اکو هستیم ولی معتقدیم که باید این بانک فعال شود تا روابط بانکی بین کشورها را پشتیبانی و اجرایی کند.

واکنش سخنگوی سپاه به ترور سردار خدایی
سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به شهادت سردار خدایی گفت: اراذل و اوباش و تفاله‌های گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی به سزای عمل جنایتکارانه خود خواهند رسید. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران در واکنش به جنایت تروریستی اخیر و شهادت سردار صیاد خدایی گفت: این شهید گرانقدر عمر خود را در مجاهدت برای حضور در صحنه‌های نیاز کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و صیانت از استقلال و امنیت ملت و میهن عزیزمان سپری کرد و سرانجام در اوج مظلومیت هدف کینه اجیر شدگان سرویس‌های اطلاعاتی نظام سلطه و صهیونیسم جهانی قرار گرفت. وی ضمن تبریک و تسیلت به مناسبت شهادت سردار خدایی افزود: قطعاً دشمن با ارتکاب اعمال جنایتکارانه علیه ملت ایران و امت اسلامی به ویژه مجاهدان و رزمندگان دلاور و پیشتاز حاضر در میدان امنیت، راه به جایی نخواهد برد و شهادت سردار سرافراز صیاد خدایی؛ عزم و اراده پاسداران انقلاب در صیانت از امنیت و اقتدار ملی و مقابله قاطع با دشمنان این سرزمین به ویژه رژیم تروریستی امریکا و رژیم جعلی، جنایتکار و موقتی صهیونیستی را مستحکم‌تر می‌سازد.

اسرائیل در مرز با لبنان
و سوریه آماده‌باش اعلام کرد
شبکه «العربیه» روز گذشته مدعی شد، رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی یعنی مرز فلسطین اشغالی با لبنان و سوریه حالت آماده‌باش اعلام کرده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز از آماده‌باش ارتش این رژیم خبر داد. همچنین بر اساس گزارش «لبنان دیبیت»، رژیم صهیونیستی سطح هشدار امنیتی را در سفارتخانه‌هایش در جهان افزایش داده است. این اقدامات رژیم صهیونیستی، ساعاتی پس از ترور پاسدار مدافع حرم شهید حسن صیاد خدایی در تهران انجام شده است. عصر روز یک شنبه بود که روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای، از شهادت مدافع سرافرازحرم، سرهنگ پاسدار صیاد خدایی در اقدام تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی خبر داد.

اردوغان: گسترش ناتو به نفع ترکیه نیست
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرده است که گسترش ناتو بدون در نظرگرفتن نگرانی‌های امنیتی اساسی به نفع ترکیه و ناتو نیست. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به قصد فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو تصریح کرد که آنکارا معتقد است که سیاست گسترش ناتو بدون توجه به نگرانی‌های امنیتی نه برای ترکیه و نه برای ناتو خوب نیست. خبرگزاری آناتولی گزارش کرد، رجب طیب اردوغان با اشاره به وعده‌هایی که اعضای ناتو در خصوص عضویت فنلاند و سوئد به این کشور داده‌اند گفت که آنکارا به جای بیانیه‌های دیپلماتیک در مورد امنیت خود می‌خواهد شاهد گام های منسجمی باشد. اردوغان طی سخنانی در یک مراسم در استان کوجایلی واقع در شمال غربی ترکیه گفت که در بحبوحه درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، نباید با بیانیه‌های دیپلماتیک به نگرانی های امنیتی ترکیه رسیدگی شود. وی ادامه داد که معتقد است سیاست گسترش ناتو بدون توجه به نگرانی‌های امنیتی اساسی نه برای ترکیه و نه خود ناتو خوب نیست.

لزوم مردمی سازی اقتصاد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد ما مردمی نشده است، گفت: امروز چالش بزرگی به نام تحریم داریم که برای خنثی‌سازی تحریم، خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی شاهراه و تنها راه به شمار می‌آید.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: برای موضوعی گردهم آمده‌ایم که پاشنه آشیل ما بر اقتصاد است. به عبارتی اقتصاد دولتی، غیربارور و به زمین نشسته و زخم کهنه‌ای است که سایه سنگین آن چندین دهه است که بر کشور افتاده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقلال، عزت و هویت نعمتی است که در جامعه ما وجود دارد و باید تلاش کنیم که این حرمت و استقلال و آزادی حفظ شود. گذشته و تاریخ این کشور فراز و نشیب‌هایی داشته است. در تاریخ‌ تاریک کشور زمان‌هایی بوده که سفیر یک دولت خارجی برای هر چیز کشور تصمیم می‌گرفت.

اژه ای با تاکید بر حمایت کامل از طرح اقتصادی دولت تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه با اشاره به طرح اقتصادی دولت درخصوص نحوه توزیع یارانه و ارز ترجیحی، به کلیه مسئولان قضایی از جمله دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور بار دیگر دستور داد که دولت را در اجرای این قانون و تکمیل این طرح مساعدت کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز دوشنبه ۲ خرداد در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه شهادت پاسدار سرافراز مدافع حرم شهید صیادخدایی را تبریک و تسلیت گفت و اظهار کرد: همانطور که دادستان تهران و رئیس کل دادگستری استان تهران ورود کرده و دستور داده‌اند باید هر چه سریعتر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، عوامل و افراد جانی چه در این قضیه و چه در قضیه‌های مشابه را شناسایی کنند تا محاکمه و مجازات آنها انجام گیرد.

دستور اژه ای برای کمک در اجرای طرح توزیع یارانه
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به طرح اقتصادی دولت درخصوص نحوه توزیع یارانه و ارز ترجیحی، به کلیه مسئولان قضایی از جمله دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور بار دیگر دستور داد که دولت را در اجرای این قانون و تکمیل این طرح مساعدت کنند. وی در همین راستا افزود: همگان این مهم را درنظر داشته باشند که باید طرح مزبور به نحوی اجرا شود که مردم بخصوص دهک‌های پایین جامعه کمترین آسیب را ببینند و در اجرای این طرح زندگی‌شان بیش از پیش تحت تاثیر قرار نگیرد.
امنیت و آرامش مردم باید به طور کامل تأمین شود؛ این دستور مهم قاضی‌القضات در جریان نشست روز گذشته بود؛ رئیس عدلیه در همین راستا به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که شناسایی جریان‌های سازمان‌یافته و عوامل گروهک‌های ضدمردم و ضدنظام را از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با جدیت مطالبه کنند.
سازمان بازرسی کل کشور اسامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که در موضوع حمایت از خانواده اقدامات خود را انجام نداده‌اند اعلام کرد رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز به رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که نحوه اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از سوی دستگاه‌های مسئول را با توجه به اهمیت و حساسیت مقوله «جمعیت» با جدیت پیگیری و دنبال کند. رئیس دستگاه قضا در همین زمینه به تکالیف وزارتخانه‌هایی نظیر «بهداشت» و «راه و شهرسازی» و سایر دستگاه‌ها درخصوص تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در بازه‌های زمانی ۳ تا ۶ ماهه اشاره کرد و گفت: حسب گزارش واصله از سازمان بازرسی، وزارت بهداشت باید یک آیین‌نامه و ۴ دستورالعمل درخصوص قانون مزبور تهیه می‌کرد که این امر انجام نشده است؛ همچنین وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف به تدوین یک آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی در این خصوص بود که این مهم نیز صورت نگرفته است؛ علاوه بر اینها بیمه و برخی دستگاه‌های دیگر نیز در این زمینه تکالیف داشتند.
وی با تاکید بر اینکه باید اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با جدیت پیگری شود و چنانچه در اجرای آن مشکلات و موانعی وجود دارد با مساعدت و هم‌افزایی مرتفع شود، گفت: سازمان بازرسی به دستگاه‌هایی که در مدت مقرر اقدام به تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ناظر بر اجرای قانون مزبور نکرده‌اند، تذکر داده است اما نباید به صرف تذکر اکتفا کرد و چنانچه لازم است باید موضوع را به دفتر رئیس‌جمهور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم اعلام کرد.

کاهش تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ پیگیری شود
مقوله «خودرو» از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی رئیس عدلیه در جریان نشست روز گذشته شورای عالی قوه قضاییه بود؛ رئیس دستگاه قضا در همین زمینه با اشاره به اجازه سال گذشته «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» درخصوص تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو و سلب این امر از«شورای رقابت» بنا بر پیشنهاد وزارت مربوطه ، اظهار کرد: وزارت مربوطه در سال گذشته اعلام کرد که با تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو، ظرف یک‌ سال، تولید خودرو افزایش و قیمت آن کاهش می‌یابد اما در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تولید خودرو نسبت به سال قبل از آن بودیم؛ علی‌ایحال ضرورت دارد این موضوع با اهتمام ویژه دنبال شود چرا که بیش از ۶ ماه از وعده داده شده گذشته است.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست به نماینده دستگاه قضا در ستاد امر به معروف و نهی از منکر دستور داد که با توجه به فعال‌تر شدن این ستاد، اقدامات مجدانه‌ای را در راستای کمک و مساعدت به ستاد مزبور ترتیب دهد و چنانچه در راستای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیازمند بازنگری در ضوابط و صدور ابلاغیه‌هایی هستیم، موارد را احصاء و اعلام کند.

با دلالان بازار دارو و ارز برخورد قاطع شود
رئیس عدلیه در ادامه با یادآوری این مهم که در اقلامی نظیر دارو، تأمین و تخصیص ارز ، صدور مجوز واردات و شبکه توزیع بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی، دلالی با هدف سودجویی یا اغراض دیگر در زمین دشمن بازی می‌کند باید با او برخورد قاطع به عمل آورد؛ لذا از دستگاه‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های مسئول مطالبه داریم که چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارند به قوه قضاییه ارائه دهند؛ درغیراینصورت از بیان مسائل کلی که اذهان عمومی را مشوش می‌کند بپرهیزند.وی افزود: از دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی و خودِ دولت این مطالبه را داریم که اطلاعات شبکه‌هایی که در تربیون‌های مختلف به نام شبکه فساد، مافیایی و سودجویان اقلام از جمله دارو معرفی می‌شوند، اعلام شوند تا پیگیری‌ها و اقدامات قانونی در قبال آنها انجام گیرد. رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان خطیب این هفته نماز جمعه تهران مبنی بر انتظار از قوه قضاییه برای برخورد با کسانی که اجاره بها مسکن را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: در نماز جمعه این هفته تهران امام جمعه به حق فرمودند که انتظار داریم از قوه قضاییه با کسانی که اجاره بهای مسکن را افزایش می‌دهند برخورد کند؛ خواهشم این است که ملاحظه کنید چه کسی باید اجاره را تعیین کند؟ مبنای این امر چیست؟ چه صنف و دستگاهی متولی است؟ چه عواملی باعث افزایش اجاره بهای مسکن می‌شود؟ اگر این موارد مشخص باشد و بخش‌های مسئول به وظایف‌شان عمل نکرده باشند، ما می‌توانیم به نحوی واردشویم و اگر کمک خواستند می‌توانیم به شکلی دیگر ورود کنیم. وی افزود: اخیراً ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای بنگاه‌ها و نه عموم مردم مصوب کرد که در تهران اجاره‌بها مسکن ۲۵ درصد و در سایر نقاط کشور ۲۰ و ۱۵ درصد افزایش یابد؛ در هر صورت اگر چنانچه در این زمینه جریان‌هایی است که می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند و به مردم فشار وارد کنند و دستگاه های مسئول و صنوف اطلاعی در این زمینه دارند، اعلام کنند.

آیت الله رئیسی با سلطان عمان دیدار کرد:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به عمان، گفت: روابط سیاسی و تجاری میان کشور ایران و عمان وجود دارد از این رو، این سطح از روابط برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست و تصمیم هر دو کشور ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری است. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح روز گذشته پیش از عزیمت به عمان ضمن تسلیت و تبریک شهادت سرهنگ صیاد خدایی به خانواده وی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: برای این شهید علو درجات را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. بدون تردید در این جنایت دست استکبار جهانی و کسانی که از مدافعان حریم و حرم شکست خوردند دیده می‌شود که به این شکل می‌خواهند استیصال خود را نشان دهند. وی افزود: بر پیگیری جدی این جنایت از سوی مسئولان امنیتی تاکید دارم و تردید ندارم انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از دست جنایتکاران حتمی است. رئیس جمهور با بیان اینکه این سفر با دعوت سلطان عمان انجام می‌شود، گفت: روابط خوبی میان ما و کشور عمان به عنوان کشور دوست، برادر و همسایه وجود دارد. روابط سیاسی و تجاری میان کشور ایران و عمان وجود دارد از این رو، این سطح از روابط برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست و تصمیم هر دو کشور ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری است. رئیسی با بیان اینکه روابط تجاری میان دو کشور حتماً می‌تواند توسعه پیدا کند، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت می‌توانیم روابط بیشتری تعریف کنیم. در این سفر با همکاری دستگاه‌های مختلف اداری تفاهم‌نامه هایی میان دو کشور به امضا خواهد رسید و به دنبال آن اجراییات پیگیری خواهد شد. رییس‌جمهور افزود: این سفر در راستای توسعه سیاست همسایگی میان ما و کشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد و روابط دوجانبه و توسعه آن در این مذاکرات مورد بحث است و روابط منطقه‌ای مورد گفتگو خواهد بود. رئیسی تاکید کرد: نکته محوری در منطقه آن است که همکاری و گفتگوی بین کشورهای منطقه می‌تواند امنیت ساز باشد و حتماً حضور نیروهای خارجی و بیگانه در این منطقه به هیچ وجه امنیت ساز نیست و می‌توان. امنیت منطقه را مورد تهدید قرار دهد. رییس‌جمهور با بیان اینکه مواضع و نکات مشترکی میان ما و عمان وجود دارد که در این گفتگوها حتماً پیرامون آنها بحث خواهد شد، بیان داشت: امیدوار هستیم سیاست‌های دولت برای ارتباط با کشورهای دوست و همسایه توسعه پیدا کند و گامی در جهت روابط خوب با همسایگان باشد و استمرار داشته باشد. گفتنی است رئیسی روز گذشته با استقبال رسمی وارد مسقط شد و با سلطان عمان دیدار کرد.۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضا رسید.
این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.