کمبودی برای تامین بنزین وجود ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی برای تامین بنزین در کشور وجود ندارد اما باید مدیریت مصرف انجام شود. جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه چه عواملی در تامین بنزین در داخل کشور موثراند، اظهار کرد: این مساله بستگی به عرضه و کیفیت خودروها دارد، علاوه بر این شرایط حمل و نقل نیز در این مهم تاثیرگذار است. وی با بیان اینکه کلان شهرها تبدیل به پارکینگ شده اند و این مساله یک چالش عمده است، گفت: همانطور که واردات خودرو طرح موضوع شده باید کیفی سازی خودروها نیز مورد توجه قرار بگیرد، خودروهای با کیفیت که مصرف پایینی دارند را وارد کنیم ضمن اینکه باید به موضوع خودروهای فرسوده و بحث جایگزینی آن ها نیز توجه شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی نیز درباره تغییر قیمت بنزین به ایسنا گفت: قیمت بنزین با تغییر در راستای اصلاح نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و این مساله ارتباطی با بنزین نخواهد داشت. در شرایط فعلی صحبت و برنامه‌ای برای تغییر نرخ بنزین مطرح نشده است، قیمت بنزین با تغییر در نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و این مساله ارتباطی با بنزین نخواهد داشت. سالاری با بیان اینکه بنزین بدون تغییر قیمت توزیع خواهد شد و تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد.

 

قیمت نفت بالاتر رفت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر تقاضای قوی برای سوخت در آمریکا و افت ملایم دلار، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۸۲ سنت افزایش، به ۱۱۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۱۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص هفته گذشته رشد هفتگی اندکی را ثبت کرده بودند. به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت مدیریت دارایی SPI، قیمت نفت با محدود ماندن عرضه در بازار در شرایطی که تقاضای قوی برای سوخت در آستانه آغاز فصل رانندگی تابستانی در آمریکا وجود دارد، پشتیبانی شده است. پالایشگاه‌ها معمولا تولیدشان را افزایش می دهند تا تقاضای بالای رانندگان در جایگاههای سوخت را تامین کنند. اوج فصل رانندگی تابستانی آمریکا در تعطیلات آخر هفته روز یادبود در پایان مه آغاز و در روز کارگر در سپتامبر به پایان می‌رسد. تحلیلگران اظهار کردند با وجود نگرانیها درباره احتمال آسیب دیدن تقاضا از افزایش قیمتها، آمار ترافیکی شرکتهای تام تام و گوگل، افزایش ترافیک در هفته‌های اخیر را نشان می دهد که از حضور افراد بیشتر در جاده‌ها حکایت دارد. دلار ضعیف‌تر هم باعث شد قیمت نفت روز دوشنبه روند صعودی پیدا کند زیرا افت ارزش این ارز، نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد.

توسعه یک میدان مشترک نفتی با همکاری ایران و عمان
وزیر نفت از توافق برای تشکیل کمیته فنی و توسعه یکپارچه میدان مشترک هنگام در جریان سفر به کشور عمان خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شب گذشته جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان با وزیر امور خارجه عمان در مسقط دیدار و رایزنی کرد. در دیدار وزیر نفت با "سید بدر البوسعیدی"، وزیر خارجه عمان، طرفین در خصوص همکاری دو کشور در زمینه انرژی رایزنی و گفت‌وگو کردند. وزیر نفت در جریان سفر خود به مسقط همچنین با رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان دیدار کرد. وی روز قبل از آن نیز با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان دیدار و رایزنی کرده است. جواد اوجی، وزیر نفت در خصوص دستاوردهای مذاکره با مقامهای عمان در جریان سفر به این کشور اظهار کرد: در مذاکرات انجام‌شده با مقام‌های عمان از جمله محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان درباره همکاری درباره موضوعات مختلف اقتصادی و به‌خصوص همکاری در بخش انرژی توافق‌هایی انجام شد. وی تصریح کرد: به‌عنوان محور اول توافق شد برای توسعه فازهای بعدی میدان نفتی هنگام که تنها میدان مشترک دو کشور است یک کمیته فنی مشترک تشکیل شود تا در قالب کارگروهی مشترک و تیم مشترک، این میدان به صورت یکپارچه توسعه داده شود.

حمایت عربستان
از نقش روسیه در اوپک پلاس
عربستان با وجود تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه با تحریم‌های بیشتر و به خطر افتادن جایگاه آن در ائتلاف اوپک پلاس به‌خاطر کاهش تولید، همچنان از این کشور حمایت می‎کند. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، عربستان اعلام کرد علی‌رغم سخت‌تر شدن تحریم‌های غربی علیه مسکو و احتمال ممنوعیت صادرات نفت این کشور توسط اتحادیه اروپا، از روسیه به‌عنوان عضوی از ائتلاف اوپک پلاس حمایت می‌کند. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت ریاض امیدوار است با ائتلاف اوپک پلاس که روسیه هم جزوی از آن است به یک توافق برسند. وی تاکید کرد دنیا باید ارزش این اتحاد از تولیدکنندگان را درک کند. قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس که در آوریل 2020 بسته‌شده بود، طی 3 ماه آینده منقضی می‌شود، آن‌هم در شرایطی که مصرف‌کنندگان انرژی در سراسر دنیا با افزایش قیمت آن به بالاترین رقم طی یک دهه گذشته مواجه هستند.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: گرانی کم سابقه قیمت سوخت، کمبود دیزل در آستانه فصل تابستان و عدم تمایل اوپک برای همکاری شاید از جمله موانع زیادی باشد که مقامات دولتی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به گزارش «تجارت»، اما در حقیقت این موارد نمایانگر مشکلات عمیقتر در صنعت انرژی هستند.
با تداوم افت ظرفیت مازاد تولید، دنیا ممکن است به زودی با کمبود عرضه نفت روبرو شود. کمبود تامین گاز در اروپا ماه‌هاست که ادامه دارد و این قاره همچنان برای تامین انرژی کافی برای نیازهای زمستانی خود به سختی تقلا می کند. اما ممکن است کمبود انرژی بدتری در انتظار دنیا باشد و آن هم کمبود نفت خواهد بود. نشانه هایی وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت: ظرفیت مازاد تولید اوپک رو به کاهش است و اکتشافات جدید به نرخ تاریخی پایینی نزول کرده اند و بانکها به دلیل ملاحظات محیط زیستی و اقلیمی به طور فزاینده تمایلی به همکاری با صنعت نفت و گاز ندارند. در این بین ابرغولهای نفتی هم تولیدشان را محدود کرده و به توسعه کسب و کار کم آلاینده متمرکز شده اند.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد کاهش ظرفیت مازاد تولید جهانی، منعکس کننده نیاز به سرمایه گذاریهای بیشتر برای تامین تقاضا در آینده است. اوپک تولیدش را برای تسهیل محدودیت عرضه افزایش داده و ظرفیت مازاد تولید این گروه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا تا سه ماهه چهارم امسال به چهار میلیون بشکه در روز می رسد. این نرخ بیش از نصف نرخ ۹ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید در ابتدای سال ۲۰۲۱ است.
ظرفیت مازاد تولید شاخص مهم انعطاف پذیری تولید در دنیای نفت است. آژانس بین‌المللی انرژی ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می‌کند که می تواند ظرف مدت ۹۰ روز راه اندازی شود و برای یک دوره طولانی
ادامه پیدا کند. وزارت انرژی آمریکا ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می‌کند که می تواند ظرف مدت ۳۰ روز مورد بهره برداری قرار گیرد و به مدت ۹۰ روز ادامه پیدا کند. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال ممکن است به ۵.۱۱ میلیون بشکه در روز نزول کند.
عدم سرمایه گذاری
طی یک دهه گذشته اروپا و تا حدودی آمریکای شمالی تلاش کردند وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش داده و وابستگی به انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند. این تلاش‌ها باعث مهاجرت سرمایه گذاران از نفت و گاز و ظهور ترند جدید سرمایه گذاری زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی شد و شرکتها ناچار شدند هزینه روی سوختهای فسیلی را کاهش دهند.
وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل امسال هشدار داد که عدم سرمایه گذاری در نفت و گاز، اثر بومرنگی روی مصرف کنندگان خواهد داشت و وی تنها مقامی نبود که چنین موضوعی را گوشزد کرد. بسیاری از مقامات اوپک هشدار مشابهی داده اند اما ظاهرا هیچ فایده ای نداشته است. این آژانس بین المللی انرژی بود که سال گذشته اعلام کرد جهان نیازی به اکتشاف جدید نفت و گاز ندارد زیرا دیگری نیازی به عرضه جدید نفت و گاز نخواهد داشت. البته چند ماه بعد آژانس بین المللی انرژی موضع خود را تغییر داد و از اوپک خواست تولید نفت را افزایش دهد و این واقعیت ناگوار صنعت انرژی را نشان داد که نمی‌توان روندی که سالها در جریان بوده است را ظرف مدت چند ماه تغییر داد.

نرخ اندک اکتشاف
موضوعی که درباره آن زیاد صحبت نشده، میانگین نرخ اکتشاف جدید نفت و گاز است که قابل مقایسه با میانگین نرخ تبدیل پنلهای خورشیدی است که پایین ۳۰ درصد است.
بلومبرگ اخیرا گزارش کرده که سه چاهی که شرکت شل در سواحل برزیل حفاری کرده بود، خشک شده‌اند. این غول نفتی یک میلیارد دلار برای حق حفاری در این منطقه پرداخت کرده بود و سه سال زمان برای حفاری صرف کرده بود اما نهایتا دست خالی برگشت. اکسون هم موفق نشد از ذخایر نفت قابل توجه در بلوکهای برزیلی که ۱.۶ میلیارد دلار هزینه داشتند، بهره برداری کند. این خبر ماهیت پرمخاطره اکتشاف نفت و گاز حتی در مناطقی مانند برزیل که به همراه گویان به عنوان کانون جذاب جدید در صنعت انرژی شناخته شده است را بارز کرد. یک مشاور انرژی برزیلی به بلومبرگ گفت: اکتشافهای بزرگ زمانی که نرخ اکتشاف نزدیک ۱۰۰ درصد بودند، اتفاق افتادند. میانگین نرخ اکتشاف موفق برای صنعت نفت و گاز بسیار پایین‌تر از ۲۳.۸ درصد بوده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط مسافران برای ورود به کشور از نظر محدودیت های کرونایی تغییر کرده است و مسافران تنها باید یکی از شرایط مورد نظر یعنی تزریق دو دز واکسن یا تست منفی PCR را داشته باشند. میراکبر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر شرایط و محدودیت‌های کرونایی با توجه به کاهش شیوع این بیماری در کشورهای مختلف در حال تغییر و تعدیل است. بر این اساس طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های کرونایی برای ورود به کشور کاهش پیدا کرده است. وی افزود: مسافران برای ورود به ایران باید یکی از شرایط اعلام شده در گذشته را یعنی تزریق دو دز واکسن، یا تست منفی PCR را داشته باشند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: در فرایند چند سال گذشته جمعیت ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی از 20 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین نظام کج کارکرد کشاورزی در ایران و انقلاب خرده‌بورژوازی و به نوعی تقسیم زمین باعث امواج جدیدی از مهاجرت روستایی به کلانشهرها شده به طوری که کل روستاها در حال ریشه‌کن شدن هستند. کمال اطهاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره التهابات بازار اجاره و دلایل افزایش جهشی نرخ اجاره اظهار داشت: اکثر موجران بنا بر نرخ تورم، درآمد خود از اجاره دادن ملک را تعیین می‌کنند و به دنبال آن هستند که با درآمد حاصل از اجاره هزینه‌های خود را پوشش دهند و این در حالی است که هزینه‌ها هم به شدت افزایش پیدا کرده‌ و نمی‌توان مسئول این اجحاف را موجران دانست بلکه این اجحاف از سوی یک اقتصاد کج‌کارکرد صورت می‌گیرد.

اولین شرط خانه‌دار شدن کارگران
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران را داشتن امنیت شغلی آنها دانست و گفت: کارگری که قرارداد کارش موقت و سه ماهه و شش ماهه باشد چطور می تواند خانه ای را یکسال اجاره کند یا از عهده پرداخت اقساط وام مسکن برآید؟
علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: معتقدم ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی با شعار صورت نمی گیرد و باید در عمل به تولید مسکن روی آوریم. در حال حاضر شرایط برای ورود به طرح‌های مسکن دشوار است چون کارگران آورده ای ندارند و اگر داشته باشند توانایی پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند. وی افزود: اگر حداقل مبلغ قسط سه میلیون تا چهار میلیون تومان باشد کارگری که دریافتی اش هم زیاد شود باز هم باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای پرداخت قسط وام اختصاص بدهد.

عبور اولین قطار کانتینری ریلی
چین-قزاقستان-ایران-اروپا
به‌دنبال توافق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با قزاقستان، اولین محموله کانتینری در کریدور ریلی چین-قزاقستان-اروپا طی یک‌ماه آینده از ایران عبور می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، راه‌آهن جموری اسلامی ایران از حضور معاون نخست وزیر، وزیر همگرایی و رئیس راه آهن قزاقستان در کشور خبر داد و اعلام کرد: در دیدار این هیئت با صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی دو طرف درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفت‌و‌گو و روسای راه آهن دو کشور، تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران را امضا کردند.
با اجرای این تفاهم‌نامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهم‌نامه، توافق کردند اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه راه و مسکن: معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان این‌که برای ۱۷۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد، تامین زمین شده است گفت: ساخت حدود ۶۴ هزار واحد شروع شده و ۴۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون و اسکلت است؛ تیرماه نیز در شهر قم ۲۰۰ واحد را افتتاح می‌کنیم. به گزارش «تجارت»، با توجه به عزم دولت در ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده، انتظار می‌رود استانداران به عنوان رئیس شورای مسکن استان‌ها نقش پررنگ‌تری را در اجرای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم ایفا کنند. استانداران در واقع باید پیش‌قراولان اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشند. این موضوعی است که در روزهای اخیر رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و معاونان او بر آن تاکید کرده‌اند. طبق قانون، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و مسئولیت تامین مسکن در استان‌ها و شهرهای کشور بر عهده‌ی آنهاست. در روزهای اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس‌جمهوری در سومین نشست شورای عالی مسکن به اهمیت نقش استانداران در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد. او استانداران را موظف کرد که ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند. اما حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: آن دسته از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن که مسئولیت آن به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده فعال است. وزارت راه و شهرسازی برای حدود ۱۷۵ هزار واحد، زمین به ما معرفی کرده که با توجه به بررسی شرایط زمین‌ها مثل کاربری و توپوگرافی اقدام به ساخت می‌کنیم. وی افزود: از ۱۷۵ هزار واحدی که زمین معرفی شده تا کنون برای ۸۸ هزار واحد پروژه تعریف کردیم که قابلیت ساخت دارد. مابقی در مراحل تغییر کاربری، برنامه‌ریزی استان، کمیسیون ماده ۵ یا شورای عالی مسکن است. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار متقاضی واجد شرایط به ما معرفی شده که عملیات اجرایی ساخت خانه‌های آنها شروع شده است. این پروژه‌ها در مراحل مختلف آماده‌سازی زمین، اخذ پروانه یا ساخت قرار دارد. بیش از ۴۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون و اسکلت است به گفته سهرابی، تیرماه امسال تعداد ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر قم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود. وی با اشاره به سهم سالیانه ۴۰۰ هزار واحدی بنیاد مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است. بعد از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید و تامین مسکن مقداری زمان برد تا تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به امضا برسد. اما همین که تا کنون برای ۱۷۵ هزار واحد تامین زمین شده نسبتا مطلوب است. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که هرچقدر زمین به ما معرفی کنند، پروژه شروع کنیم. درخصوص تامین منابع نیز بحمدالله مشکلی وجود ندارد و در اکثر نقاط کشور تسهیلات در حال پرداخت است. سهرابی خاطرنشان کرد: مسئولیت بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است اما در برخی کلانشهرها مثل قم نیز فعالیت داریم. سقف این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، ‌سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. وی درباره این موضوع که دولت اعلام کرده بیشترین کمک در طرح نهضت ملی را به دهک‌های یک تا سه اختصاص می‌دهد گفت: در این خصوص وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری می‌کند که باید شیوه‌نامه را به ما ابلاغ کند. فعلا سود تسهیلات ۱۸ درصد است که ما بر اساس مشارکت مدنی، قرارداد را می‌بندیم. انشاءالله تا زمانی که واحدها به مرحله فروش اقساطی برسند شیوه‌نامه هم ابلاغ می‌شود. قرار است نرخ سود وام واحدهای نهضت ملی مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۵ درصد شود. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی گفت: وام از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده ولی سازمان برنامه و بودجه هنوز ضمانت‌نامه مابه‌التفاوت نرخ سود ۵ درصد تا رقم ۱۸ درصد را صادر نکرده است. امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود. وام ۱۰۰ میلیون تومانی هم قفل شده بود که خوشبختانه هم‌اکنون جاری است و پرداخت می‌شود.

متقاضیان نهضت مسکن پیامک‌های جعلی را باز نکنند
وزارت راه و شهرسازی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن درخواست کرد تا از باز کردن پیامک‌های ناشناس با موضوعاتی مثل واریز وجه خودداری کنند.
اخیرا پیامک‌هایی از طرف برخی افراد سودجو به متقاضیان نهضت ملی مسکن غالبا با محوریت پرداخت آورده ارسال می‌شود که وزارت راه و شهرسازی در این خصوص به متقاضیان هشدار داد از باز کردن هرگونه پیامک دریافتی از شماره‌های شخصی خودداری کنند. در این اطلاعیه، معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی از هموطنان خواسته با توجه به اینکه در برخی استان‌های کشور پیامک واریز وجه از شماره‌های ناشناس به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ارسال شده که محتمل بر کلاهبرداری از متقاضیان و بروز نارضایتی و عدم اطمینان مردم به دستگاه اجرایی است، مراقب این پیام‌ها باشند. همچنین در بخش دیگری از این اطلاعیه تاکید شده که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، لازم است آگاه باشند که هرگونه پیامک دریافتی از شماره های شخصی با موضوعاتی همچون واریز وجه، جعلی و به قصد کلاهبرداری و سرقت اطلاعات حساب آنها بوده و لازم است متقاضیان از باز نمودن لینک های ارسالی در این پیامک ها و یا واریز وجه به شماره های اعلامی در آنها اکیداً خودداری کنند.
طبق آخرین اعلام او تا کنون برای حدود ۶۰ هزار متقاضی پروژه تعریف شده که در مراحل مختلف اجرا از اخذ پروانه تا اجرای فوندانسیون قرار دارند.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن توضیح داد: در تفاهمی که بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری تهران به امضا رسید حدود ۱۰ هزار واحد در بافت های شهری با اولویت بافت فرسوده تهران احداث خواهد شد که در اسفند ماه کلنگ احداث ۳ هزار واحد به زمین زده شد و تا خردادماه نیز کلنگ ۷ هزار واحد دیگر به زمین زده می‌شود.
بنیاد مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تقریبا غیر از شهر تهران در تمامی شهرهای مسئولیت دارد. در کلانشهرهای قم، کرمانشاه و اصفهان، طرح‌های نهضت ملی مسکن با ارایه تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی در حال اجراست. همچنین اجرای طرح نهضت ملی مسکن در برخی از مراکز استان‌ها با سقف ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها با سقف ۳۰۰ میلیون تومان اجرایی می‌شود که شهرهایی از جمله زنجان و سیرجان از جمله آنها هستند.