لزوم نظارت بیشتر اتحادیه بر عملکرد نانوایی‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر توسط اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها از برخورد با نانوایان متخلف و تشویق نانوایان قانونمند خبر داد. حشمت اله عسگری در تشریح روند نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفت: با تشکیل اکیپ‌های گشت و نظارت، میزان بازرسی بر بازار تشدید شده است و با هرگونه تخلف احتمالی برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. وی افزود: از فرمانداران سطح استان خواسته شده برای تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها به ویژه کالاهای اساسی به صورت مستمر پایش انجام دهند و فعالیت شبانه روزی داشته باشند. در حقیقت معاونین برنامه ریزی فرمانداری شهرستان ها باید با مطالبه گری جدی و در چارچوب قانون از دستگاه های اجرایی در راستای تحقق اهداف اقتصادی استان مطالبه داشته باشند و با شگل گیری زنجیره ای از هماهنگی نسبت به کنترل و تنظیم بازار اقدام کنند. عسگری ادامه داد: برای موضوع آرد و نان نیز مقرر شد فرمانداران استان با تشدید فعالیت کارگروه‌های آرد و نان و استفاده از بازرسان آموزش دیده نسبت به فعالیت نانوایی‌ها با حساسیت بیشتری اقدام کنند و با تخلفات صورت گرفته برخورد و نسبت به تشویق نانوایان قانونمند اقدام کنند. وی بر لزوم نظارت بیشتر توسط اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها تاکید کرد.

 

تامین ٣٠ درصد از نقدینگی مرغداری‌ها از سوی دولت

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: تامین ۳٠ درصد از نقدینگی مورد نیاز واحدها در قالب تسهیلات بانکی به تنهایی برای عبور از دوران گذار از حذف ارز ترجیحی کافی نیست. حبیب اسدالله نژاد، با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از صنعت مرغداری ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته است، گفت: نرخ بهره این تسهیلات برای واحدهای کمتر از ۳۰ هزار قطعه ۱۰ درصد، برای واحدهای بین ۳۰ تا ۵۰ هزار قطعه ۱۲ درصد و برای بیش از ۵۰ هزار قطعه ۱۴ درصد است. به عبارتی دولت ۴ تا ۸ درصد سود بانکی این تسهیلات را تقبل کرده است. وی اضافه کرد: همچنین در قالب طرح آرین کارت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با سود ۴ درصد به منظور حمایت از تولید لاین آرین به مرغداران اعطا می شود.اسدالله نژاد تأکید کرد: همه بانک ها موظف شده اند بدون در نظر گرفتن وام های دریافتی قبلی، بدهی ها، معوقات و استعلام چک برگشتی، این تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند تا واحدها بتوانند در اسرع وقت وام مورد نیاز خود را دریافت کنند. مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به اینکه این اقدام دولت منجر به جلوگیری از کشتار مرغ ها و عدم جوجه ریزی به موقع خواهد شد، گفت: به اعتقاد بنده این شیوه می تواند برای حمایت از تولید بسیار مؤثر باشد اما کافی نیست.

ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن
نهاده دامی را نابود کرد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی دولت گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت. ذبیح الله اعظمی ساردوئی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه‌ها گفت: دولت تغییر سیاست ارز ترجیحی را به خاطر فساد و رانت در دستور کار قرار داده است در گذشته افرادی با امضاهای طلایی تمام نهاده‌های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌کردند و در بازار با قیمت بالاتری به دست مردم می رسید. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت اگر این نهادها با نرخ آزاد خریداری می شد قطعا این اتفاق نمی افتاد و اینگونه سرمایه های کشور از بین نمی رفت.
نماینده مردم جیرفت بیان داشت: البته میزان یارانه پرداختی دولت به مردم کم است باید افزایش پیدا کند چون امسال ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اختصاص یافت و امروز معاون وزیر اقتصاد گفت که این رقم به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافته است که اگر این مبلغ به ریال تبدیل شود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان به یارانه اختصاص می یابد و ۸۲ هزار میلیارد تومان هم اضافه است و دولت می تواند میزان یارانه ها را افزایش دهد. اعظمی ساردوئی اظهار داشت: دولت در راستای اصلاحات اقتصادی باید حقوق کارکنان را افزایش داده، تورم را کنترل کند، جلوی خلق پول را بگیرد و اشتغال زایی و حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت کاری خود بگذارد.
وی با بیان اینکه مدیریت ارز ترجیحی در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد، گفت: توزیع یارانه‌ها باید عادلانه باشد تا نارضایتی به وجود نیاید همچنین سامانه بازارگاه برای توزیع نهاده‌های دامی نیز باید حفظ شود تا بخش دام و طیور صدمه نبیند زیرا بخش عمده امنیت غذایی بر عهده این گروه از جامعه است. وی همچنین با بیان اینکه حذف سهمیه آردهای صنعتی به نفع مردم است، تصریح کرد: مواد اولیه ماکارونی با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شد ولی پس از آن بخش عمده‌ای از ماکارونی تولیدی صادر و بین کشورهای همسایه توزیع می‌شد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده به کمیسیون کشاورزی، ۱۵ میلیون تن از جمعیت کشورهای همسایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از یارانه‌های پنهان ایران منتفع می‌شدند.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی مطرح کرد:

گروه کشاورزی: دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی گفت: دولت در تصمیم گیری ها از تجربیات و نظرات بخش خصوصی استفاده نمی کند. محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در نشستی خبری گفت: اگرچه طی سال‌های اخیر مسئولان شعار حمایت از تولید را می‌دهند، اما مجلس باید حمایت از تولید را قانونی کند. وی تصریح کرد: با اصلاح نظام یارانه و افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات، تولیدکننده چاره‌ای جز اصلاح قیمت ندارد، هرچند به واسطه رقابت بین تولیدکنندگان، قیمت‌ها نوسان چشمگیری ندارد.
دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی افزود: وقتی تسهیلات با نرخ بهره ۱۸ درصد توسط بانک در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، با احتساب ترهین سند، بلوکه پول و … ۲۲ درصد تمام می‌شود که این امر هزینه تمام شده را به شدت افزایش می‌دهد. وی اظهار کرد: درج قیمت تولیدکننده و عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا با انتقاد شدید تولیدکنندگان رو به رو شد که با پیگیری‌هایی مکرر، قیمت مصرف کننده الزامی‌شد، چرا که با لحاظ درصد سودهای مختلف، مصرف کنندگان نسبت به تولیدکنندگان بدبین می‌شدند. وی با اشاره به بی توجهی دولت به بخش خصوصی در تصمیم گیری ها، افزود: تصمیمات پشت درهای بسته گرفته و سپس به بخش خصوصی ابلاغ می شود بدون اینکه نظر آنها پرسیده شود. امیررضا ثابت پی، رئیس فدراسیون صنایع غذایی نیز در این نشست گفت: اصلاح نظام یارانه و تأثیر گذاری بر قیمت روغن، مرغ و تخم مرغ موجب شده فروش صنعت غذای آماده به واسطه قدرت خرید ۵۰ درصد کاهش یابد. رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی تصریح کرد: با نوسان قیمت مرغ، تخم مرغ و روغن در پی حذف ارز ترجیحی، سرمایه در گردش ۲ برابر افزایش داشته است. ثابت پی افزود: با اصلاح نظام یارانه، دورریز کاهش و بهره وری افزایش می‌یابد و در مجموع بحث یارانه‌ها بیشترین تأثیر گذاری را بر صنعت غذا داشته است. وی گفت: با توجه به جراحی اخیر در اقتصاد، بازار خود را پیدا می‌کند و این طور نیست که تولیدکنندگان حاشیه سود خود را بالا برند، چرا که شرکت‌های رقابتی جایگزین می‌شوند؛ بنابراین در بازار رقابتی آزاد، جنگ به سبب رقابت بین تولیدکنندگان بر سر ارزان‌تر کردن قیمت کالاهاست که دیگر قیمت دستوری معنا ندارد. بر اساس آمار اعلامی فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی، روزانه یک دهم مردم غذای آماده مصرف می‌کنند، همچنین نیروی انسانی ارزان یک مزیت رقابتی برای حضور در بازارهای خارجی است حسن گرجی عضو فدراسیون تشکل صنایع غذایی و کشاورزی نیز در این نشست گفت: پس از درگیری روسیه و اوکراین، امنیت غذایی جهان به مخاطره افتاد، چرا که این دو کشور تأمین کننده ۲۷ تا ۲۸ درصد گندم و ۴۰ درصد غلات و دانه‌های روغنی بودند. وی ادامه داد: امنیت غذایی اولویت تمامی کشورهاست که در این راستا برخی دولت‌ها صادرات گندم را ممنوع اعلام کردند و در کشور ما هم برای حفظ امنیت غذایی حاکمیت باید به کمک تولیدکنندگان بیاید. عضو فدراسیون تشکل صنایع غذایی و کشاورزی تصریح کرد: قانون تسهیل فضای کسب و کار به درستی اجرا نمی‌شود، درحالیکه دولت در تصمیم گیری ها باید با بخش خصوصی مشورت کند و از توان بخش خصوصی بهره بیشتری بگیرد. وی گفت: برای حفظ امنیت غذایی دولت باید به کمک تولیدکننده بیاید و با تسهیلات ارزان قیمت و دریافت مالیات کمتر آنها را حمایت کند. هر چند مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته اما برای حفظ واحدهای تولیدی باید به سرعت به ۵ درصد برسد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، مقدار گوشت قرمز عرضه‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ به بیش از ۴۶ هزارتن رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ جمعاً ۴۶ هزار و ۹۵۲ تن گزارش شده که از این میزان گوشت عرضه شده سهم گوشت گاو و گوساله بیشتر از سایر دام‌ها بوده است. گوشت گاو و گوساله با ۲۵ هزار و ۳۷۱ تن ۵۴ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره نیز با ۱۷ هزار و ۸۲۴ تن، بز و بزغاله با ۲۶۸۹ تن و سایر انواع دام با ۱٠۶۸ تن، به‌ترتیب ۳۸ درصد، ۵.۷ درصد و ۲.۳ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.