تحویل نفتکش به ونزوئلا اثبات کارآمدی اقتصاد مقاومتی

رییس‌جمهور گفت: تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی ایران به ونزوئلا موجب استقلالِ حمل و نقل دریایی این کشور می‌شود. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی،  رییس‌جمهور در مراسم تحویل دومین نفتکش آفراماکس به شرکت نفت ونزوئلا، گفت: ساخت و تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی به ونزوئلا، علاوه بر اینکه به این کشور در دستیابی به هدف استقلال در حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد، بار دیگر نشان می‌دهد که اراده و اتحاد ملت‌ها و دولت‌های مبارز و انقلابی بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از تحریم آمریکایی‌ها است.دومین نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که به سفارش ونزوئلا ساخته شده است، روز شنبه با حضور سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو روسای جمهور ایران و ونزوئلا تحویل این کشور شد.رییس‌جمهور گفت: تحویل این نفتکش را در روز میلاد امام هشتم به فال نیک می‌گیریم و صمیمانه از همه دست اندرکاران شرکت ایرانی صدرا تشکر می‌کنم. در شرایطی که دشمنان ایران و ونزوئلا تلاش می‌کنند با اعمال محدودیت‌های بسیار و تحریم‌های ظالمانه سد راه پیشرفت ملت‌های آزاد ایران و ونزوئلا شوند، تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی ساخته شده توسط مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

 

نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد

روابط عمومی دیوان عالی کشور، پیرو انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر نقض حکم محکومیت اکبر طبری، روابط عمومی دیوان عالی کشور اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد. به گزارش تجارت،روابط عمومی دیوان عالی کشور ضمن تکذیب خبر منتشره در خصوص نقض حکم محکومیت اکبر طبری اعلام کرد:
« نخست اینکه، نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد بلکه دیوان عالی کشور در ارتباط با درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی تنها در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد را داده است. 
بدیهی است دادگاه بعدی پس از رسیدگی مطابق ماده ۴۸۰ قانون آئین دادرسی کیفری در صورتی که اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، می‌تواند آن بخش که مورد اعاده قرار گرفته را نقض و رأی جدید صادر نماید.
لازم به ذکر است که طبق ماده ۴۷۴ قانون مذکور اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید و یا ارائه مستندات جدید صورت می‌گیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.»

واکنش قالیباف
به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیر سازنده می دانیم که به معنای تاثیرپذیری مستقیم آژانس هسته ای از محافل صهیونیستی است و این اقدام همکاری های بسیار سازنده، داوطلبانه و سخاوتمندانه ایران با آژانس را نادیده گرفته و مسیری را گشوده است که تداوم آن، حتما به سود مذاکرات جاری دیپلماتیک نخواهد بود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست. ما قاطعانه از اقدامات فنی و حقوقی اخیر سازمان انرژی اتمی در پاسخ به قطعنامه ظالمانه اخیر و رفتار غیر سازنده کشورهای بانی آن حمایت کرده و ضمن استقبال از رای منفی دو کشور روسیه و چین به این قطعنامه تاکید می کنیم تمرکز بر خنثی سازی تحریم و ایجاد رونق اقتصادی با تکیه بر توان داخلی به گونه ای که منجر به گشایش در زندگی و شرایط معیشتی مردم شود، مهمترین و قوی ترین پاسخی است که می توان و باید به دشمنان و بدخواهان ملت سرافراز ایران داده شود.


سفر تجار به ونزوئلا ویزا نمی​‌خواهد
سفیر ایران در ونزوئلا با تاکید بر تقویت روابط دو کشور گفت: فرصت‌های صادرات کالا و خدمات به ونزوئلا بسیار زیاد است و دولت مسیر حقوقی آن را تسهیل کرده است. حجت الله سلطانی گفت : اگر خط کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا برقرار شود ، ​روابط تجاری بین دو کشور متحول خواهد شد. خب نیاز به گفتن نیست که روابط سیاسی ایران و ونزوئلا الحمدلله الآن در بهترین سطح ممکن وجود دارد، دولت به عنوان بسترساز روابط است، در کشورهایی که مفاهمه سیاسی برقرار است، یک بستر مناسب برای توسعه روابط تجاری می تواند شکل بگیرد که در رابطه با ونزوئلا ما این بستر را داریم.وی در برنامه ی گفتگوی ویژه خبری ادامه داد: در بخش اقتصادی هم باید دولت حضور داشته باشد و هم بخش خصوصی ، باید شرکت های توانمندی که ما در حوزه های مختلف داریم کار کنند. خوشبختانه ونزوئلا به صورت خاص و آمریکای لاتین به صورت عام کشور و مجموعه ای هستند که اقتصادشان حالت مکمل دارد یعنی ما رقیب همدیگر در بسیاری از حوزه ها نیستیم بلکه تکمیل کننده همدیگر هستیم.سفیر ایران در ونزوئلا ادامه داد: ببینید بستر وقتی شما اشاره می کنید به یک عواملی مرتبط است ولی آن چیزی که یک سرمایه گذار بخش خصوصی بخواهد برود کشوری کار کند زیرساخت حقوقی است، در واقع یک سری موافقتنامه پایه ای که تجار بخش خصوصی می دانند مثل موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری حتماً باید امضا شده باشد که بخش خصوصی این اطمینان را داشته باشد این بستر حقوقی و قانونی از ایشان و سرمایه اش حفاظت می کند با ونزوئلا امضا شده و تصویب هم شده، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف امضا شده، موافقتنامه همکاری های دریایی امضا شده، موافقتنامه حمل و نقل هوایی امضا شده است ، این چیزی که دولت می تواند بستر را فراهم کند، فراهم کرده و لغو روادید با ونزوئلا انجام شده است الآن تجار ما بخواهند به ونزوئلا سفر کنند نیاز به ویزا ندارند، پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس برقرار شده است .


امتیاز بین‌المللی نیروی دریایی ارتش ایران
امیر دریادار شهرام ایرانی با بیان اینکه کشورهای جهان امتیاز بالایی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بابت تأمین امنیت آب‌ها داده‌اند، گفت: نیروی دریایی ارتش در جامعه جهانی و از طریق سازمان ملل مورد تقدیر قرار گرفته است. امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش به فاصله بیش از 2200 کیلومتری در دریای سرخ، گفت: هم‌رزمان من در نیروی دریایی به انجام اسکورت کشتی‌ها مبادرت می‌کنند تا امنیت این شاهرگ اقتصادی بااقتدار تأمین شود.وی از بهره‌گیری از تمام توان شناوری در سطح و زیرسطح و همچنین تجهیزات پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت و بیان کرد: تمام تحرکات را به طور دقیق و کامل زیر نظر داریم و هرکجا نیز که دشمن حضور پیدا کرده است، سعی کرده‌ایم در همان محدوده حضور خودمان را به‌صورت جدی نشان دهیم. حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد و در برابر دشمنان نشان از حضور مقتدرانه نظام مقدس و مردم عزیز ایران است. همواره با حضور در محدوده مأموریتی و عملیاتی اجازه نداده‌ایم تعدی به کشتی‌های ایرانی صورت بگیرد.


حمایت تمام عیار کیم جونگ اون از پوتین
با وجود محکومیت‌های بین‌المللی بابت حمله روسیه به اوکراین، رهبری کره شمالی حمایت تمام و کمال خود را از ولادیمیر پوتین ابراز داشت. آژانس خبری رسمی کره شمالی با انتشار پیام کیم جونگ اون، رهبری این کشور خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گزارش کرد: مردم روسیه در دفاع از شرافت و امنیت کشور خود یک «دلیل عادلانه» را دارند و یک موفقیت بزرگ به دست آورده‌اند، ضمن اینکه با چالش‌ها و سختی‌های زیادی روبرو هستند. مردم کره حمایت تمام و کمال خود را از مردم روسیه ابراز می‌کنند.اشاره مستقیم کیم جونگ اون به حمله روسیه به اوکراین به عنوان یک «علت عادلانه» برای دفاع از امنیت روسیه، آخرین نشانه‌ای است که روابط دوجانبه نزدیک بین دو کشور را به مدت چندین دهه نشان می‌دهد.

سی‌ان‌ان: گزینه‌های آمریکا درباره ایران تمام شده است

گروه سیاسی:شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات آمریکا به جو بایدن هشدار داد گزینه‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است. به گزارش تجارت، در شرایطی که اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور در قبال ایران هشدار داده است.
این رسانه دموکرات آمریکایی در گزارش خود بارها بدون اشاره به ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: «در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح اتمی نزدیک شده است».سی‌ان‌ان نوشت: «تنش‌های ادامه‌دار کهنه بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران شاید طی هفته جاری به یک نقطه بدون بازگشت رسیده باشد؛ موضوعی که خاورمیانه را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک کند».در این گزارش اشاره‌ای سطحی به اقدام غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا در خروج از توافق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شده و سی‌ان‌ان، ایران را به تنش‌آفرینی متهم کرده است.در گزارش آمده است: «تهران غنی‌سازی اورانیوم را با سرعتی افزایش داده است که از زمان امضای توافق تاریخی سال ۲۰۱۵ (برجام) که باعث شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، مشاهده نشده است البته پیش از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸».در حالی که ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای صرفا برای مصارف صلح آمیز است و بمب اتمی به دلایل آموزه‌های اسلامی جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی این کشور ندارد، در گزارش سی‌ان‌ان ادعا می‌شود: «تحلیلگران اعتقاد دارند که تهران شاید همین حالا مواد مورد نیاز برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار داشته باشد».در ادامه گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، به اقدامات جبرانی ایران در قبال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران و سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و درباره قطع دوربین‌های این نهاد در ایران جنجال بپا کرده است.این رسانه آمریکایی سپس ادعا کرد: «سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین این کشور و آمریکا صورت می‌گیرد. مذاکرات برجام به دلیل افزایش فشار تهران برای حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است. این باور وجود دارد که این موضوع آخرین نقطه بن بست در مذاکرات نزدیک به یک سال و نیم بین دو کشور (درباره احیای برجام) باشد. هر دو طرف (ایران و آمریکا)  تاکنون به دلیل فشارهای سیاسی داخلی در کشورهای متبوع خود از تسلیم شدن در زمینه این موضوع خودداری کرده‌اند».سی‌ان‌ان سپس مدعی شد: « ترامپ در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم توسط منتقدان وی «قرص مسموم» خوانده شد و آنها ترامپ را متهم کردند که با این کار تلاش کرد از مذاکرات آینده بر سر احیای برجام ممانعت کند».در ادامه این گزارش درباره وقفه کنونی در مذاکرات برای احیای توافق برجام اینگونه هشدار داده است: «این مذاکرات متوقف شده، پیامدهای خطرناکی برای منطقه دارد».دینا اسفندیاری مشاور ارشد «خاورمیانه و شمال آفریقا» در انیشکده آمریکایی «گروه بحران» در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «در حالی که هم آمریکا و هم ایران با بیشتر نکات فنی بازگشت به توافق هسته‌ای پرداخته‌اند، اختلاف‌ها در زمینه‌هایی که عمدتاً نمادین هستند، باقی است. در نتیجه، ایران اکنون با افزایش فشارها دست به حمله زده است».سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود نوشت: «زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، موجی از تحریم‌های خردکننده را علیه اقتصاد ایران به راه انداخت. دولت ایالات متحده در آن زمان در جریان بود که تهران همچنان به این توافق پایبند است اما ترامپ در ضدیت با بسیاری از سیاست‌های دوره اوباما با استناد به ادامه مداخله ایران در خاورمیانه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی همسو با تهران، قصد برچیدن این توافق هسته‌ای مهم را داشت».این رسانه دموکرات ادعا کرد: « جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که از مخالفان سرسخت کارزار موسوم به «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران بود، با روی کار آمدن خود مذاکرات (برجام) را احیا کرد اما سیاست بایدن تاکنون در احیای مجدد توافق شکست خورده است و ایران به طور مداوم تلاش خود را در نقض تعهدات خودش در این توافق افزایش داده است».
«تریتا پارسی» معاون اجرایی موسسه آمریکایی «کوئینسی» در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان درباره وضعیت جاری مذاکرات وین به منظور احیای توافق برجام اینطور گفت: ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ هیچ منفعتی از برجام مشاهده نکرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منافع (توافق برجام) را دیده است...فقط مساله زمان مطرح بود که این موضوع به پایان برسد و ایرانی‌ها بگویند خوب اگر ما چیزی (در قبال تعهد به برجام) نمی‌گیریم، چرا شما باید مزایای آن را دریافت کنید؟»سی‌ان‌ان سپس هشدار داد: « با توجه به اینکه ایالات متحده قبلا ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن تمام شده است.  تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالا ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت زدایی شده باشد. اقدامات اسرائیل در ترور مقامات ارشد (ایران) در سال‌های اخیر از جمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای نیز در مهار غنی‌سازی اورانیوم ایران ناکام بوده است».این رسانه آمریکایی در پایان به سراغ گزینه حمله به تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران رفته اما درباره تبعات این کار برای آمریکا هشدار داده است. در گزارش آمده است: «این امر ممکن است باعث شود ایالات متحده و متحدانش به دنبال یک گزینه نظامی فکر کنند. جنگ علیه ایران ممکن است برنامه هسته‌ای آن را از بین ببرد، اما ویرانی غیرقابل توصیفی را در کل منطقه به همراه خواهد داشت، علاوه بر این که ایالات متحده را به منطقه‌ای می‌کشاند که سعی کرده از آن جدا شود».در پایان گزارش شبکه سی‌ان‌ان، این رسانه آمریکایی دوباره به سراغ تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه آمریکایی «کوئینسی» رفت و او به سی‌ان‌ان گفت: «برخی از تهاجمی‌ترین اقدامات تشدید تنش‌ها از سوی ایران در زمینه برنامه (هسته‌ای) در دوره بایدن اتفاق افتاد و نه دوره ترامپ و دلیل آن این است که بایدن سیاست ترامپ (در قبال ایران) را ادامه داده است».هشدار این رسانه آمریکایی به دولت دموکرات جو بایدن در خصوص تنش‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی انجام شده که جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت آمیز است و در صورتی که آمریکا بار دیگر به تعهدات برجامی خود پایبند شود و از سیاست‌ ناکام «فشار حداکثری» دست بردارد، ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود در زمینه کاهش تعهدات برجامی را کنار بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل:مذاکرات وین باید تداوم پیدا کند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شنبه شب ۲۱ خرداد ماه درباره برخی  تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی به بحث و تبادل نظر پرداختند.آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت ادامه مذاکرات وین تاکید کرد و دیپلماسی را بهترین مسیر حل اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از طرف‌های مذاکرات برجام خواند.مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از ۲۰ اسفند ماه دچار وقفه شد و از آن زمان پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها مبادله می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای رسیدن به توافقی خوب و قوی اعلام و حصول توافق را در گرو اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی مقامات آمریکایی اعلام کرده است.  دبیرکل سازمان ملل همچنین در این گفت‌وگو قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران را صرفا دارای محتوای  توصیه‌ای خواند و بر اهمیت تداوم مذاکرات تأکید کرد.امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری شتابزده و سیاسی خواند.

مخبر در مراسم بهره برداری از ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده تصریح کرد

گروه سیاسی:معاون اول رییس جمهور احیای طرح های نیمه تعطیل و اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی کشور را دو برنامه مهم و اساسی دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه عظیم راکد به چرخه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: با اجرای این دو برنامه، نقدینگی عظیم در کشور به سمت تولید و افزایش سرمایه گذاری باز خواهد گشت که دراینصورت به حفظ ارزش پول ملی کشور کمک خواهد شد. محمد مخبر روز گذشته (یکشنبه) در مراسم بهره برداری از ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی ها بر روی مشاغل خانگی و خرد و کوچک انجام می شود، افزود: احیا و بازگرداندن ۵۴۶ طرح راکد و نیمه فعال به چرخه اقتصادی کشور با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی و اشتغال زایی بیش از ۸ هزار نفری انجام شده است که بازگشت این ۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تنها طی ۸ ماه از روی کار آمدن دولت انجام شد و اگر به دنبال احیای این واحدها بجز از مسیر طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم بودیم حداقل سه سال زمان نیاز بود تا همین واحدها به چرخه اقتصادی کشور بازگردند. معاون اول رییس جمهور از تمامی نهادهای انقلابی و غیردولتی همانند سازمان بسیج مستضعفین ، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خواست تا کمک به دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی را از اولویت های اصلی فعالیت های خود قرار دهند تا در مراحل بعدی این نهضت واحدهای بیشتری به چرخه اقتصادی کشور برگردند. وی ادامه داد: دولت مصمم است تا با تمام پشتیبانی های مالی و حقوقی از نهضت احیای واحدهای اقتصادی حمایت کند. مخبر در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال زایی را یکی از اولویت های اصلی دولت و همچنین از وعده های مهم رییس جمهور و توقعات مردم از دولت برشمرد و گفت: دولت به دنبال ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور است که حرکت در جهت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد می تواند به دولت در رسیدن به این هدف کمک کند. معاون اول رییس جمهور همچنین ادامه داد: ناتوانی اقتصادی کشور در زمینه سرمایه گذاری یکی از مشکلات چند سال اخیر بوده تا جایی که نرخ استهلاک از میزان سرمایه گذاری پیشی گرفته است و در کنار این مسئله افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین سوء مدیریت ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری در طول سالیان گذشته از جمله مشکلاتی است که دولت با برنامه ریزی مناسب در صدد اتخاذ اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای حل آن است. 
وی با اشاره به نقش جنگ اوکراین در افزایش قیمت جهانی برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا در ۴۰ سال گذشته چنین تورمی را تجربه نکرده بودند تا جایی که در اتحادیه اروپا کوپن و سهمیه روغن به مردم داده می شود چرا که هم در تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان خود و قیمت آنها با مشکلات اساسی مواجه شده اند. 
مخبر با بیان اینکه اصلاح نظام توزیع ارز ترجیحی حلقه اول اصلاحات اقتصادی دولت است، ادامه داد: اگر اجرای این طرح یک الزام قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی هم نبود قطعا دولت به گونه ای دیگر و با یک زمانبندی مشخص این طرح را اجرا می کرد. معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه تامین نهاده های دامی نیز دولت باید تدابیری اتخاذ میکرد زیرا که قیمت ها فوق العاده افزایش یافت و کشور نیز به این نهاده ها یارانه اختصاص می داد که این امر زمینه ساز فساد،‌رانت و قاچاق به کشورهای منطقه شده بود.

یک رسانه صهیونیستی ادعا کرد

گروه سیاسی:یک رسانه صهیونیستی ادعا کرد که سازمان اطلاعات ترکیه برای خنثی سازی حملات انتقام جویانه ایران علیه مسئولان اسرائیلی در خاک ترکیه به این رژیم کمک می کند. به نقل از النشره، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سازمان امنیت این رژیم برای خنثی کردن حمله انتقام جویانه ایران در ترکیه تلاش می کند و هشدار سفر به کشور ترکیه همچنان وجود دارد.این شبکه  با بیان این که نگرانی ها برگرفته از این است که ایرانی ها مصمم هستند تا انتقام ترور های منسوب به اسرائیل و سازمان موساد  را بگیرند، ادعا کرد: ایرانی ها پس از اینکه نتوانستند به مسئولین و شخصیت های ارشد اسرائیلی دست یابند اکنون به دنبال هدف قرار دادن گردشگران اسرائیلی در خارج هستند.این شبکه صهیونیستی همچنین اعلام کرد: سازمان اطلاعات ترکیه در خنثی سازی حملات ایران در خاک ترکیه به اسرائیل کمک می کند و جنگ مغزها میان سازمان اطلاعات اسرائیل و ایران درخصوص حنثی سازی این نوع حملات همچنان ادامه دارد.به گزارش ایسنا، در پی ترور شهید سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی و هشدار مقامات ارشد نظامی ایران به مسببان این اقدام، خبرگزاری رویترز نوشت که اسراییل با توجه به وجود تهدید انتقام‌جویی ایران به خاطر ترور این شهید، به شهروندانش  درباره سفر به ترکیه هشدار داده است.شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش از این در بیانیه‌ای مدعی شد که تهران ممکن است به دنبال آسیب رساندن به اسراییلی‌ها در ترکیه باشد و این کشور را در دسته‌بندی «کشور پر خطر» قرار داد. ترکیه یکی از مقاصد توریستی پر طرفدار برای اسراییلی‌هاست و دو طرف اخیرا در حال بهبود بخشیدن به روابطشان بوده‌اند.بر اساس این گزارش، اوایل خرداد دو عنصر تروریستی موتور سوار با شلیک به سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی در تهران هنگام ورود به منزلش وی را به شهادت رساندند.سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به جنایت اخیر ترور شهید صیاد خدایی، تاکید کرد: خون شهید صیاد خدایی بی پاسخ نخواهد ماند.سرلشکر سلامی در گفت‌وگویی با شبکه المسیره یمن گفت: هر اقدامی از سوی دشمن با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد. ما دشمن را به حال خود رها نمی کنیم و همواره به دنبال آنها هستیم. حساب ما ما با دشمنان پابرجاست و قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود. خون شهید صیاد خدایی بی پاسخ نخواهد ماند.