کاهش عرضه نفت عربستان به چین

عربستان عرضه نفت خود به چین را به خاطر افزایش تمایل اروپا به نفت این کشور و واردات گسترده نفت روسیه توسط چین پایین آورده است. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، عربستان صادرات نفت خود به چین را در اولین ماه تابستان کاهش می‌دهد. شرکت آرامکوی عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا حداقل به 4 پالایشگاه چینی خبر داده که در ماه آینده میلادی کمتر از میزان ثبت‌شده در قراردادهایشان نفت عرضه خواهد کرد. برخی منابع دلیل این اقدام را افزایش واردات نفت ارزان‌قیمت روسیه توسط چین می‌دانند. مسکو پس‌از تحریم‌های نفتی غرب به‌خاطر جنگ اوکراین، نفت خود را روانه آسیا کرده‌است. به‌علاوه، تمایل بالایی برای نفت عربستان مخصوصا در اروپا وجود دارد، آن‌هم در شرایطی که اروپا واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرده و به‌دنبال عرضه‌کنندگان جدید است. گزارش‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه‌های ژاپن، کره جنوبی، تایلند و هند کل نفت قیدشده در قراردادهایشان با عربستان را دریافت می‌کنند و برخی حتی محموله‌های اضافی هم وارد خواهند کرد. به‌علاوه، حداقل 3 پالایشگاه اروپایی کل نفت خود را طبق قراردادهایشان با شرکت آرامکو برای ماه ژوئیه دریافت خواهند کرد.

 

سریلانکا مشتری نفت روسیه شد

سریلانکا همزمان با کمبود سوخت در بحبوحه بحران اقتصادی، ممکن است ناچار شود نفت بیشتری از روسیه خریداری کند. به گزارش ایسنا، رانیل ویکرم سینگ، نخست وزیر سریلانکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ابتدا منابع دیگر تامین نفت را بررسی خواهد کرد اما آماده خرید نفت بیشتری از مسکو است. سریلانکا با بدترین بحران مالی هفت دهه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند و برای پرداخت پول واردات مواد غذایی، سوخت و دارو، با کمبود شدید ارز خارجی روبروست. صف‌های طولانی که گاهی به چند کیلومتر می‌رسد، منظره رایجی در نزدیک جایگاه‌های سوخت در سرتاسر سریلانکاست و این کشور با خاموشی برق روبرو شده است. در حالی که واشنگتن و متحدانشان تلاش می‌کنند درآمدهای انرژی روسیه را قطع کنند اما مسکو تخفیف چشمگیری برای فروش نفت می‌دهد که باعث شده است کشورهای متعددی مایل باشند نفت از روسیه وارد کنند. نخست وزیر سریلانکا که وزیر دارایی این کشور هم است، همچنین خاطرنشان کرد تمایل دارد کمک مالی بیشتری از چین قبول کند. وی گفت: شرایط فعلی سریلانکا متوجه خود این کشور است اما جنگ در اوکراین، با تشدید کمبود مواد غذایی، آن را وخیم‌تر کرده است.

«تجارت » ارزیابی کرد

گروه اقتصاد کلان: مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هشدار داد که میزان تولید و مصرف بنزین به حالت سر به سر رسیده، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد و باید این وضعیت را از طریق مدیریت مصرف اصلاح کرد. به استناد گزارش‌های رسمی، ایران در سال گذشته روزانه حدود ۳/ ۵ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته که متوسط ارزش آن در هر لیتر ۳۸ سنت یعنی لیتری حدود ۹۵۰۰‌ تومان بوده است.
مدتی است که با هشدارهای وزارت نفت در مورد وضعیت بنزین و نزدیک شدن مصرف روزانه آن به ظرفیت پالایش کشور، شائبه واردات بنزین مطرح است. به این بهانه جریان صادرات این کالا در تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفت. سید روح‌ا... لطیفی سخنگوی گمرک ایران در این‌باره گفت که ایران در سال ۱۴۰۰ حدود یک‌میلیارد و ۹۳۴‌میلیون و ۳۶۹‌هزار و ۵۶۷ کیلو صادرات بنزین داشته که ارزش آن به ۷۳۲‌میلیون و ۶۶‌هزار و ۶۳۸ دلار می‌‌‌رسد. بر این اساس می‌توان گفت که ایران در سال گذشته روزانه حدود ۳/ ۵ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است. همچنین اگر ارزش صادرات بنزین مورد محاسبه قرار گیرد با توجه به مجموع صادرات بیش از ۹/ ۱ میلیارد لیتری و ارزش بالغ بر ۷۳۲‌میلیون دلاری آن، ارزش هر لیتر حدود ۳۸ سنت بوده است. در این شرایط با در نظر گرفتن متوسط نرخ ۲۵‌هزار تومانی دلار در سال گذشته، برای متوسط ۳۸ سنت، تقریبا متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰‌ تومان بوده است. سعید مداح مروج در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه الان برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد، گفت: به دنبال اصلاح و مدیریت مصرف هستیم و قرار نیست که واردات بنزین داشته باشیم چراکه اگر قرار باشد مصرف به همین روال افزایش پیدا کند، وارد جاده بی پایانی می‌شویم، بنابراین باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و خودروها متناسب با استاندارد روز دنیا تولید شوند. وی ادامه داد: متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ اگر این شرایط اصلاح شود، ناوگان حمل و نقل شهری و مترو توسعه پیدا کند و شرایط رو به بهبود باشد، نیازی به واردات پیدا نمی‌کنیم؛ اما اگر قرار باشد با همین رویه پیش برویم، احتمال واردات بنزین برای سال آینده دور از ذهن نیست. هرچند این اتفاق امسال رخ نخواهد داد، ولی ممکن است سال آینده شاهد واردات بنزین باشیم. مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به آخرین آمار تولید و مصرف بنزین، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ متوسط مصرف معادل ۷۶ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است. وی ادامه داد: امروز که در نیمه دوم خردادماه سال ۱۴۰۱ هستیم،‌ می‌توانیم بگوییم متوسط مصرف در نیمه اول این ماه، حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز بوده، اما به طور کلی در سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال تاکنون متوسط مصرف در حد ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده است. مداح مروج با اشاره به آخرین وضعیت تولید نیز گفت: باتوجه به این‌که در حال حاضر تعمیرات تاسیسات را در دست اجرا داریم، متوسط تولید حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است و زمانی که دوره تعمیرات به پایان برسد، این عدد به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر می‌رسد و می‌توان گفت اگر روند مصرف بنزین به همین‌حالت پیش برود، اکنون میزان تولید و مصرف در حالت سر به سر قرار دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گازوئیل با مشکل مواجه شده است گفت: وضعیت عرضه گازوئیل خوب است و اکنون تولید نفت‌گاز استاندارد در حد ۴۴ میلیون لیتر است و از آخر امسال به بعد، حدود ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد هم توسط پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود و تولید پالایشگاه تبریز نیز طی چندماه آینده از ۲.۵ به پنج میلیون لیتر برسد؛ به این ترتیب کل مصرف نفت‌گاز کشور که حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است، با نفت‌گاز استاندارد تامین می‌شود. مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران گفت: پروژه CCR پالایشگاه تهران از پانزدهم فروردین‌ماه سال گذشته آغاز شده است و با راه‌اندازی این پروژه، در سال‌های آینده کیفیت کل بنزین تولیدی در این پالایشگاه مطابق با استانداردهای یورو ۴ خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد آرمان‌فر، مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران اظهار داشت: پالایشگاه نفت تهران هم‌اکنون 15 درصد سهم انرژی کل سوخت کشور را تأمین می‌کند. آرمان‌فر با بیان اینکه "پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته در پالایشگاه تهران تعریف شده است، همسو با اهداف زیست محیطی و برای ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه بوده است"، گفت: پالایشگاه تهران یکی از تولیدکنندگان عمده گازوئیل مطابق استاندارد یورو 4 است و در عمل نیاز کلانشهر تهران را تأمین می‌کند. وی افزود: پروژه CCR پالایشگاه تهران از پانزدهم فروردین‌ماه سال گذشته آغاز شده است و با راه‌اندازی این پروژه، در سال‌های آینده کیفیت کل بنزین تولیدی در این پالایشگاه مطابق با استانداردهای یورو 4 خواهد بود.

درپی انتشار خبری درباره توقیف هواپیمای ماهان‌ایر با پرچم ونزوئلا، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این هواپیما از نظر تابعیت و رجیستری متعلق به ایرلاین ما نبوده است. به گزارش ایسنا، روز گذشته پایگاه خبری سیمپل فلایینگ مدعی شد که دولت آرژانتین یک بوئینگ ۷۴۷ متعلق به خطوط هوایی ماهان ایر را که در اجاره شرکت دولتی کونویاسا ونزوئلا قرار داشته در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرده است. بنابراین گزارش، در این هواپیمای باری که تحت تحریم آمریکاست، هفت خدمه ایرانی و ۹ خدمه ونزوئلایی حضور داشته‌اند که همه آنها هم اکنون در آرژانتین به سر می‌برند و به دلیل توقیف گذرنامه‌هایشان نتوانسته‌اند به ونزوئلا بازگردند. گفته می‌شود که شرکت کونویاسا دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ دیگر متعلق به ماهان ایر را در اجاره دارد.

در حالی که شورای عالی کار مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان تصویب و پیشنهاد کرده بود، هیات وزیران این رقم را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد. به گزارش ایسنا، شورای عالی کار ۱۹ اسفند سال گذشته حق مسکن کارگران را ۶۵۰ هزار تومان تصویب کرد اما این مصوبه جهت اجرایی شدن به تصویب هیات وزیران نیاز داشت که از سوی وزیر کار به هیأت دولت ارسال شد. در حالی که جامعه کارگری در انتظار تصویب افزایش مبلغ حق مسکن بود، هیأت وزیران مصوبه شورای عالی کار را تغییر داد و با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی این مبلغ را ۵۵۰ هزار تومان تعیین کرد. حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار - در خصوص تغییر مصوبه حق مسکن کارگران گفت: این کار به لحاظ حقوقی صحیح نیست و اگر قرار بود این مبلغ تغییر کند، بازنگری و تفسیری در مصوبه شورای عالی کار اتفاق بیفتد باید به خود شورای عالی کار برگشت داده می شد.

دلیل کاهش پروازهای تهران به ارومیه
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش تعداد پروازهای تهران به ارومیه در طول هفته خواستار ورود وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی به این موضوع شد. به گزارش ایسنا، سید سلمان ذاکر در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از ۲۵ پروازی که در هفته از تهران به ارومیه انجام می‌شد اکنون تنها ۱۵ پرواز صورت می‌گیرد. در برخی از روزها اصلا پروازی برای ارومیه نداریم. آیا وزارت راه و شهرسازی جایگاه استان آذربایجان غربی را نمی‌داند؟ استانی مرزی با چند کشور و دارای چندین بازارچه مرزی و چندین پایانه و سرمایه‌گذار و توریست و اساتید و اطبا باید با چنین وضع حمل و نقلی مواجه باشد. وی در ادامه اظهار کرد: با چنین وضعیتی سرمایه‌گذار چگونه در این منطقه سرمایه گذاری کند؟ رئیس سازمان هواپیمایی کشور باید پاسخگو باشد اجازه نمی‌دهم تا مردم متمدن ما در جلوی شرکت‌های هواپیمایی و یا گیت انتظار فرودگاه‌ها برای دریافت بلیت سر خم کند.


ضعف مدیریتی در سانحه
قطار مشهد – یزد مشهود است
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قاطع با مقصران سانحه قطار مشهد – یزد شد. به گزارش ایسنا، محمد صالح جوکار در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در پی سانحه خروج قطار مشهد – یزد از ریل شاهد جانباختن تعدادی از هموطنان و زائران امام رضا (ع) بودیم. برای خانواده‌های بازماندگان طلب صبر و برای درگذشتگان طلب غفران الهی را داریم. این حادثه بسیار دلخراش بود و این حق زائران امام رضا (ع) نبود که با سوء مدیریت این اتفاق را تجربه کنند. وی در ادامه اظهار کرد: سهل‌انگاری، ضعف مدیریتی و ترک عمل کاملا مشهود است. وزیر راه و شهرسازی و کمیسیون بررسی سوانح ریلی که تشکیل شده است باید این موضوع با جدیت دنبال کرده و گزارش نهایی آن را به مردم و قوه قضاییه اعلام کنند. البته این کمیسیون زیرنظر راه‌آهن تشکیل شده که تعارض منافع در آن نیز وجود دارد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه راه و مسکن: از زمان آغاز ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در روز ۱۲ خردادماه تا کنون بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و این وام به مستاجرانی تعلق می‌گیرد که کد رهگیری قرارداد آنها مربوط به سال ۱۴۰۱ باشد. به گزارش ایسنا، در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کمک ودیعه مسکن در نظر گرفته شده که چهار برابر سال گذشته است. مبلغ وام در تهران ۱۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و سایر شهرهای کشور ۴۰ میلیون تومان است. اجاره‌نشین‌ها برای ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند.
وزارت راه و شهرسازی شرایط متقاضیان را ظرف ۲۴ ساعت بررسی و در صورت تایید به کارتابل سیستم بانکی معرفی می‌کند. کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده‌اند، امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند از روز ۱۲ خردادماه که ثبت نام آغاز شده تا کنون بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر برای دریافت وام اجاره سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی افرادی که دارای قرارداد با کد رهگیری سال ۱۴۰۱ هستند می‌توانند برای وام ودیعه مسکن امسال ثبت نام کنند. کسانی که اسفند سال گذشته کد رهگیری دریافت کرده‌اند فقط در صورتی که اسفندماه سال جاری کد رهگیری جدید قرارداد برای آن‌ها صادر شود امکان ثبت درخواست برای تسهیلات ودیعه مسکن را در سامانه دارند و در همان زمان امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت. در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. عدم اختصاص وام به بسیاری از مستاجران، گلایه‌های آنها را در پی داشت. به نظر می‌رسد با توجه به کمبود منابع، ‌ بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات سخت‌گیری‌هایی داشتند. در دو سال گذشته شروط خارج از قانون توسط بانکها شامل مواردی همچون ضامن رسمی باید ۱۰ سال سابقه داشته باشد و حداقل ۵ سال از زمان رسیدن به دوران بازنشستگی او باقی مانده باشد، بی‌نظمی، کندی پرداخت و سنگ‌اندازی پیش پای مستاجران، مشکلاتی بود که اجاره‌نشین‌ها در دریافت تسهیلات ودیعه مسکن با آن مواجه شدند. اما مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ گفت: منابع و مبالغ این وام با وام سال ۱۴۰۰ متفاوت بوده و و به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای بخش مسکن در سال جاری، تخصیص یافته است. پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: وام ودیعه‌ مسکن که امسال مطرح شده ارتباطی با مبالغ و منابعی که سال گذشته برای وام مسکن تعیین شده بود نداشته و اعتبارات آن از محل منابع تسهیلات بانکی که بانک مرکزی باید به بخش مسکن بپردازد، دیده شده است. وی افزود: مبلغ این وام به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابعی تخصیص یافته که سیستم بانکی موظف است در سال ۱۴۰۱ به بخش مسکن بپردازد تا برای تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شود. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده‌اند، امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند. وی ادامه داد: کد رهگیری‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ صادر شده می‌توانند برای وام ودیعه امسال ثبت نام کنند و حتی کسانی که اسفندماه سال گذشته کد رهگیری دریافت کرده‌اند، فقط درصورتی که اسفندماه سال جاری کد رهگیری جدید قرارداد برای آن‌ها صادر شود امکان ثبت درخواست برای تسهیلات ودیعه مسکن را در سامانه دارند و در همان زمان امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت. اصلانی تعداد ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن را بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر تاکنون اعلام کرد و گفت: سقف این ودیعه با توجه به هر شهر و استانی متفاوت بوده و در رقم‌های ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. ارسال نشدن پیامک به متقاضیان مسکن به معنای عدم تایید نیست مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره عدم ارسال پیامک به متقاضیان مسکن نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ اگر تاکنون پیامک برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن ارسال نشده به این معناست که هنوز زمین مسکن آن‌ها تامین نشده و تعداد متقاضیان در آن شهر و استان زیاد است و ظرف زمانی بیشتری را برای بررسی نیاز دارند. وی افزود: لذا به محض اینکه زمین متقاضی تامین شود، پیامک برای آن‌ها صادر می‌شود و عدم ارسال پیامک برای متقاضیان صرفا به معنای عدم تایید شرایط آن‌ها نیست بلکه به معنای آن است که زمین مورد نظر هنوز برای آن‌ها تخصیص نیافته است. اصلانی خاطرنشان کرد: ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند ‌با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی خود در سامانه نهضت ملی مسکن وضعیت تایید یا عدم تایید شرایط خود را مشاهده کنند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره تسهیلات مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، گفت: جلسات آیین‌نامه اجرایی استفاده از تسهیلات مسکن برای سه فرزند به بالا در کمیسیون زیربنایی برگزار و کلیات آن تایید شد که امیدواریم برخی موارد باقی‌مانده نیز به زودی در کمیسیون‌های فرعی نهایی شود. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه پیش از این جزئیاتی از نحوه ثبت‌نام و دریافت تسهیلات وام ودیعه اجاره مسکن را توضیح داده بود و گفته بود: با مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اصلانی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند، اعلام کرد: قطعا کسانی که تاکنون از وام ودیعه مسکن استفاده نکردند در اولویت استفاده قرار دارند. یکی از اولویت های بهره‌مندی از وام ودیعه مسکن این است که متقاضیان قبلا از این وام استفاده نکرده باشند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند. هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود، نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند. تصمیم بر آن است که حتما پس از دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن پرداخت شود؛ بنابراین مراحل اولیه توافقات بین موجر و مستاجر می‌تواند در دفاتر مشاوران املاک انجام شود و در نهایت وام ودیعه به متقاضیان واجد شرایط تعلق گیرد. اصلانی با اشاره به افرادی که سال‌های گذشته وام ودیعه دریافت کرده‌اند در خصوص تکمیل موجودی و رسیدن به سقف مصوب تسهیلات، اعلام کرد: منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه مسکن محدود است و بنابراین اولویت‌بندی حتما باید در نظر گرفته بشود تا کسانیکه تا به حال از وام ودیعه مسکن استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار بگیرند. در حال حاضر افرادی در اولویت دریافت وام ودیعه مسکن و معرفی به بانک هستند که سال‌های گذشته وام ودیعه را دریافت نکرده‌اند. وی تاکید کرد: از آنجا که رقم وام در سطوح مختلف شهری متفاوت است تعداد افرادی که می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند بر اساس درخواست است. با این حال سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین با توجه به اینکه وام ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است بسته به اینکه تقاضاها در کدام شهرها و چه تعداد باشد قطعا روی تعدادی که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند تاثیر می‌گذارد.

قطع برق ۱۰ مشترک اداری پرمصرف در اهواز
مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز از قطع برق ۱۰ مشترک اداری پرمصرف در اهواز خبر داد و گفت: این مجموعه ها در اهواز الگوی مصرف را رعایت نکرده بودند. عبدالحمید عباس شیاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شرایط حساسی که در زمینه مصرف برق وجود دارد، رعایت دستورالعمل ابلاغی مصرف برق ادارات، مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی پس از وقت اداری ضروری است. وی با اشاره به قطع برق ۱۰ مشترک اداری پرمصرف در اهواز در روز یکشنبه افزود: امروز برق ۵ شعبه بانک، ۴ موسسه و شرکت و یک اداره دولتی در شهر اهواز که الگوی مصرف را رعایت نکرده بودند، از سوی شرکت توزیع برق اهواز قطع شد. مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز با بیان اینکه پایش ۲۴ ساعته ساختمان ‌های اداری و تجاری در سطح کلانشهر اهواز در دستور کار است، گفت: به منظور جلوگیری از بروز خاموشی تشدید برخورد با ادارات، شرکت ‌ها و دستگاه ‌های اجرایی پرمصرف و قطع برق آن ها در برنامه است تا با دستگاه هایی که مدیریت مصرف را انجام ندهند، برخورد شود. شیاری عنوان کرد: همه ادارات، دستگاه ‌ها و شرکت ‌ها باید نسبت به کنترل بار مصرف خود اقدام کنند و به دستورالعمل کاهش میزان مصرف پایبند باشند.


کشف ۷۲ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان از کشف ۷۲ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز در ۶ شهرستان استان خبر داد. علی خدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با تلاش مجموعه حراست شرکت توزیع برق شهرستان ها ۷۲ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز شناسایی و ضبط شد. وی افزود: این دستگاه های استخراج رمز ارز با توان مصرفی ۱۴۴ کیلووات و با حضور پلیس امنیت اقتصادی، جمع آوری و متخلفان به دستگاه قضا معرفی شدند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت: این ۷۲ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز در شهرهای بهبهان، شوشتر، ایذه، امیدیه، هندیجان و رامهرمز کشف و جمع آوری شد. خدری با بیان اینکه با افزایش گرمای هوا در شرایط اوج مصرف برق قرار داریم، عنوان کرد: فعال بودن دستگاه های استخراج رمز ارز به دلیل مصرف زیاد برق باعث آسیب به وسایل برقی شهروندان می شود. وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق خوزستان به مشترکانی که به هر شکلی در راستای کاهش مصرف برق همکاری داشته و یا در کشف دستگاه های استخراج رمز ارز سهیم باشند، پاداش همکاری و مشوق هایی را اختصاص می دهد.