رشد ۴۱ درصدی اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۰

معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ارزی به مشتریان این بانک اعطا شده که از رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، رضا ساعدی فر با اشاره به قراردادهای سپرده­گذاری فعال سال گذشته این بانک با صندوق توسعه ملی، اظهارداشت: صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۰ و در قالب قراردادهای سپرده گذاری ریالی، بالغ بر۱۷ هزار میلیارد ریال با هدف کمک به توسعه صادرات غیر نفتی کشوردر اختیار بانک توسعه صادرات ایران قرار داده است. وی افزود: منابع در اختیار بانک توسعه صادرات ایران به بخش­های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، معدن، صنعت، خدمات فنی و مهندسی(تامین برق، آب و گاز، ساختمان، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات) و بازرگانی داخلی و خدمات تخصیص یافته است. ساعدی فر تامین مالی کوتاه مدت، بلند مدت و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی را از اولویت های اعتباری بانک توسعه صادرات ایران خواند و افزود: برای این منظور از منابع داخلی بانک، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و منابع خارجی در دسترس بانک استفاده می­‌شود.

 

میزان سپرده‌ و تسهیلات بانکی اعلام شد

میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان فروردین ماه سال جاری نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته معادل ۴۲.۴ و ۴۸.۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۵۳۹.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۲.۴ و ۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۹۹۳.۱ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۵.۱ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر این، مانده کل تسهیلات در این زمان ۴۱۶۰.۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۸.۴ و ۰.۵ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش، بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۵۹۷.۷ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۴.۷ هزار میلیارد تومان است.

اتصال خودپردازهای بانک ملی ایران
به سامانه صیاد
با اتصال خودپردازهای بانک ملی ایران به سامانه صیاد، صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک های صیادی می‌توانند بدون لزوم یکسان بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز، نسبت به «ثبت»، «استعلام و تایید دریافت»، «استعلام وضعیت و انتقال»‌ و «عودت انتقال چک» اقدام کنند.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، پیش از این، دسترسی به سامانه صیاد و دریافت خدمات ثبت صدور، تایید دریافت و انتقال چک از طریق اینترنت بانک، موبایل ‌بانک، برنامه ‌های موبایلی، شعب و پیامک میسر بود و دریافت این خدمات از طریق خودپردازها نیز منوط به یکسان بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز می شد. همچنین امکان استعلام توسط صادرکننده چک نیز از طریق دستگاه های خودپرداز فراهم است. انتقال چک صرفا از طریق سامانه صیاد امکان‌پذیر است و در صورت عدم ثبت چک در این سامانه و تائید آن توسط ذی‌نفع، بانک امکان پرداخت وجه چک به ذی‌نفع را نخواهد داشت.

پیامک دریافت سود سهام عدالت کلاهبرداری است
شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد. به گزارش تجارت به نقل از ایبنا، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: به تازگی مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند. پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبین درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کنند که سهامداران می بایست نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند. بر اساس اطلاعیه سمات، مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می کنند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد:

گروه بانک و بیمه: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حدود ۳۵۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات پزشکی و آزادسازی زندانیان صرف کرده است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در گزارش هیأت مدیره بانک به مجمع عمومی، اقدامات بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی تشریح شد.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نخستین بانک کشور است که در راستای اجرای بانکداری اسلامی و با مجوز مجمع عمومی مورخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ بخشی از منابع حاصل از دریافت جریمه دیرکرد خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی و امور عام‌المنفعه هزینه کرده است.بر همین اساس بانک در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال ناشی از دریافت وجه التزام را برای تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا هزینه کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ نیز، مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال را از این محل به تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا تخصیص داد. این بانک در مجموع ۲۹۰ میلیارد ریال را برای تهیه ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا اختصاص داده و در چارچوب طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور توزیع کرده است.

گام‌های بلند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی
افزون بر این، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مبلغ ۵۰ میلیارد ریال را نیز در سال ۱۴۰۰ به آزادی بانوان زندانی سرپرست خانوار تخصیص داده است.این‌ موارد تنها بخشی از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۲ سال گذشته به شمار می‌رود که آن را به پیشگام شبکه بانکی کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی و امور عام‌المنفعه تبدیل کرده است.

پیشتاز در معرفی ابزارهای بانکداری نوین
در بخش دیگری از گزارش هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به مجمع عمومی، تأکید شد این بانک بسیاری از خدمات غیرحضوری بانکی را برای نخستین بار به جامعه ارائه کرده است. افتتاح حساب آنلاین، درخواست تسهیلات آنلاین، کارت هدیه آنلاین و احراز هویت آنلاین سجام از جمله خدماتی است که نخستین بار از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارائه شد. روند توسعه خدمات غیرحضوری از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران متوقف نشده و گزارش ارائه شده از سوی هیأت مدیره بانک به مجمع عمومی، نشان می‌دهد ابزارهای بانکداری نوین در این بانک همچنان رو به گسترش است. راه‌اندازی سامانه ضمان برای تسهیل دریافت وثایق و تضامین وام‌ها، اعطای نسخه الکترونیک قرارداد به مشتریان در راستای گسترش بانکداری الکترونیکی و حذف قراردادهای فیزیکی، تدوین دستورالعمل پرداخت وام بدون ضامن و متعاقباً سامانه ضمان بخشی از اقدامات انجام شده توسط این بانک در سال ۱۴۰۰ بوده است. افزون بر این، راه‌اندازی سامانه استخراج اطلاعات پایه مشتریان و حساب‌ها و ارسال به بانک مرکزی و واحد اطلاعات مالی، راه‌اندازی سامانه استخراج تراکنش‌های درون بانکی بیش از ۵۰۰ میلیون ریال و CTR، اختصاص کد شهاب به اکثر قریب به اتفاق مشتریان و ارتقای رتبه بانک در این زمینه، ساماندهی اطلاعات هویتی و حساب‌های اتباع غیرایرانی و مسدودسازی حساب‌های فاقد کد شهاب نیز از جمله اقدامات بانک در حوزه شفاف‌سازی عملکرد و نظارت بر فرآیندهای بانکی به شمار می‌رود.

بانک ملی ایران از مالکان اموال مسروقه صندوق‌های اجاره‌ای خواست به منظور تسریع در فرایند شناسایی و تحویل این اموال، مدارک مثبته خود را آماده کنند. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، تفکیک اموال مسروقه و تعیین مالکیت مشخص هر یک از آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اجرای دقیق این موضوع، مستلزم اقدامات اساسی توسط مرجع قضایی، پلیس آگاهی، صنف طلا و جواهر و بانک ملی ایران است. بر اساس اعلام مقام محترم قضایی و در راستای تسهیل و تسریع در شناسایی دقیق مالکان اموال مکشوفه، ارائه اسناد عرفی مالکیت مانند فاکتور خرید، عکس احتمالی، اعلام نشانی محل خرید و سایر قراینی که به نظر بزه دیدگان می تواند در تعیین موضوع موثر باشد، ضروری است.
در موارد متعارض نیز حل و فصل قطعی موضوع بر عهده مرجع قضایی و مستلزم رسیدگی دقیق است که با دعوت از مشتریان صورت می پذیرد. بر این اساس، مالکان اموال مکشوفه می توانند در اسرع وقت نسبت به تهیه مدارک و مستندات اقدام و به محض دعوت توسط دادسرای ناحیه ۳۴ تهران و یا پلیس آگاهی، نسبت به تحویل آنها اقدام کنند.