فروش تخم‌مرغ به ۵۰ درصد زیر نرخ واقعی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: فرستادن مرغ‌های مادر تخم‌گذار به کشتارگاه‌ها آغاز شده و وضعیت تولیدکنندگان تخم‌مرغ بسیار نگران کننده است. حمید کاشانی با اشاره بلاتکلیفی صادرات تخم‌مرغ به افغانستان، گفت: بنا بر این بود که عوارض گمرک تخم مرغ خوراکی ظرف 35 روز گذشته از سوی وزارت کشاورزی و صمت به گمرکات اعلام شود اما هنوز ابلاغیه‌ای به دست گمرک از سوی دفتر معاونت اول رئیس جمهور نرسیده است و این احتمال وجود دارد محموله‌هایی که در مرز افغانستان هستند فاسد شوند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه حذف عوارض صادراتی باهدف خروج تخم‌مرغ مازاد از کشور وضع شده است، افزود: اگر روند صادرات تخم مرغ تسهیل نشود زیان‌های جدی متوجه مرغداران می‌شود به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تخم‌مرغ رها شدند و باید امیدوارم باشیم شرایط تا 2 ماه آینده بهبود پیدا کند. وی با بیان اینکه تخم‌مرغ 50 درصد زیر نرخ قیمت واقعی بفروش می‌رسد، گفت: مرغداران مانده طلب‌های نهاده‌ها از تاریخ 21 اردیبهشت را دریافت نکرده‌اند و هنوز تکلیف طلب نهاده مرغداران از شرکت‌های وابسته به دولت مشخص نشده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن اذعان کرد: فرماندهی واحدی در بخش مدیریت کشور وجود ندارد از این‌رو بودجه در اختیار وزارت کشاورزی قرار داده نمی‌شود که بتواند در این زمینه تصمیم‌گیری و اجرا کند.

 

امسال تولید گندم در ایران ۴ میلیون تُن افزایش می‌یابد

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین گزارش خود در مورد چشم‌انداز تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی کرد در سال جاری زراعی، تولید غلات در ایران ۳۴ درصد افزایش یابد. سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین گزارش خود در مورد چشم‌انداز تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۲، با ابراز نگرانی از کاهش تولید غلات در جهان به دلایلی همچون افزایش قیمت مواد اولیه، بدی آب و هوا و بحران اوکراین، پیش‌بینی کرد در سال جاری زراعی، تولید غلات در ایران ۳۴ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش فائو، تولید غلات ایران از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن در سال گذشته زراعی به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن در سال جاری زراعی افزایش می‌یابد و در این میان، گندم با ۴ میلیون تُن افزایش، بیشترین میزان رشد تولید را به خود اختصاص داده است. گفتنی است، در مقابل پیش‌بینی افزایش ۴ میلیون تُنی تولید گندم برای ایران، فائو از تولید ۷۷۱ میلیون تُنی گندم در سال جاری میلادی خبر داده که نسبت به سال گذشته ۸ دهم درصد کاهش خواهد داشت، ضمن اینکه بنا بر اعلام این سازمان تخصصی در حالی که در سال میلادی جاری، کشورهایی همانند استرالیا، هند و اوکراین با کاهش تولید گندم روبه‌رو خواهند بود، کشورهایی همچون ایران، کانادا و روسیه با افزایش تولید مواجه خواهند شد.

 

دولت در بازار دخالت نکند
گروه کشاورزی: عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: تثبیت و ابلاغ قیمتهای دستوری پس از اجرای اصلاح نظام یارانه ای بزرگترین تهدید برای موفقیت این طرح ملی محسوب می شود. محمد مهدی نهاوندی اظهار کرد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور و قوانین متعدد، دولت باید دست از تجربه شکست خورده دخالت در بازار و برخورد قهری با اقتصاد بردارد. وی ادامه داد: اینکه جریان اقتصاد کشور در عمل بر همان ریلهای گذشته باشد و مسئولان شعار تغییر بدهند فقط باعث بی اعتمادی خواهد شد. این مسئول صنفی ادامه داد: بعد از آزادسازی نرخ ارز که خواست همه کارشناسان اقتصادی بود، متاسفانه به برخی از الزامات این تصمیم مهم توجه نشد. به عنوان مثال از روز اجرای این طرح، خود دولت انواع و اقسام هزینه‌ها و عوارض سنگین را بر واردات نهاده‌ها اعمال کرده که ناشی از تغییر نرخ پایه محاسباتی گمرک بوده و همچنین ۱۰۰۰ تومان قیمت پایه ارز نیمایی افزایش داشته اما قیمت ذرت همان ۱۱هزار و۳۰۰ تومان ثابت باقی مانده است. نهاوندی تصریح کرد: کاهش ورود کالای اساسی به کشور نتیجه چنین اقداماتی است که با اهداف آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در تضاد است.
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان آزادسازی قیمت‌ها تا این تاریخ حتی آنالیز و نحوه محاسبه این قیمتها هم در هیچ کجا به بخش خصوصی اعلام نشده است؛ در صورتی که سازمان حمایت یک ساز وکار کاملا مشخص برای تعیین قیمت کالاهای وارداتی دارد.
نهاوندی گفت: با توجه به افزایش مستمر قیمتهای جهانی، هزینه های داخلی و نرخ ارز نیمایی، قطعا وضعیت موجود غیر موجه و غیر قانونی است زیرا دولت بر اساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی توسط قانونگذار مکلف شده که خسارت بنگاههای اقتصادی از محل اعمال قیمتهای دستوری را از محل بودجه تامین کند . وی یادآور شد: حداقل انتظار ما از رئیس جمهور مردمی، رعایت حقوق قانونی مردم و اجرای قانون است.
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به جلسات تامین کنندگان نهاده‌های دامی با وزیر جهادکشاورزی و معاون اول رئیس جمهوری افزود: در این جلسات مقرر شد که اصلاح قیمت نهاده های دامی تا پایان خرداد ماه سال‌جاری انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرد :

گروه کشاورزی: مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند این در حالیست که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند. افشین صدر دادرس با بیان اینکه میانگین فروش دام زنده کیلویی 65 تا 70 هزار تومان است، گفت: روند قیمت دام زنده نزولی است.
وی با اشاره به بی‌توجهی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم به حوزه دام سبک روستایی و عشایری، افزود: وزارت کشاورزی در حالی با اصلاح نظام یارانه‌ای همراه شد که شرکت پشتیبانی امور دام توان تنظیم بازار نهاده را نداشت و هم اکنون قیمت جو و ذرت در بازار آزاد بالاتر از نرخ دولتی عرضه می‌شود. مدیرعامل اتحادیه دام سبک تصریح کرد: قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند این در حالیست که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت گوشت هفتگی در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد دولت تلاشی برای کنترل گوشت انجام نمی‌دهد و بیشترین فشار را متوجه دامداران می‌کنند. صدردادرس با اشاره به تکرار خشکسالی‌های شدید در سال‌های اخیر، افزود: ظرفیت مراتع کشور به ‌شدت کاهش پیدا کرده‌اند و لازمه این مهم این است که دام را از مراتع خارج و در بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم.
به گفته وی؛ مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با افتخار اعلام کرد روزانه 60 تن گوشت خارجی وارد بازار می‌کند این در حالیست که بازار در شرایط رکود است و این مسائل همه دست به دست هم دادند که قیمت دام زنده کاهشی شود. مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه بی‌توجهی به صنعت دام از سال 98 آغاز شده است، گفت: شورای قیمت‌گذاری، با صادرات دام موافقت کرد اما تا زمانی شیوه نامه اجرایی این مصوبه خارج نشود نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد. باید جزییات طرح دیده شود و اینکه آیا قابلیت عملیاتی شدن دارند یا ندارد؟
صدردادرس تاکید کرد: دامداران باید درآمد داشته باشند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند اگر این درآمد کسب نشود به خودی خود تعطیل می‌شود. ماده 20 قانون نظام دامپروری دولت را مکلف کرده است که خرید تضمینی مرغ، شیر و گوشت قرمز را انجام بدهد اما این تکلیف مانده است و عملیاتی نمی‌شود. این فعال اقتصادی با بیان اینکه خرید تضمینی دولت می‌تواند تولیدکنندگان دام و طیور را از فروپاشی نجات دهد، افزود: با حکم و دستور نمی‌توان کاری را پیش برد. مراد از خرید تضمینی، یعنی خرید دام با قیمت تمام شده و با خرید حمایتی متفاوت است با خرید تضمینی دامداران هزینه و درآمد آنها متعادل می‌شود این در حالیست که از دهه 80 به این سو خرید تضمینی دام و طیور نداشتیم.بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ دامداران پس از ورود و دخالت دولت و دولتی شدن تامین و توزیع نهاده‌ها متوجه آسیب‌های جدی شدند؛ در واقع اولین و بزرگترین قربانی ورود مستقیم دولت‌ها و دخالت آنها در این بخش هستند.
همچنین در این رابطه مهدی میرزا امین عضو هیات رییسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی با اشاره به افت فروش 20 درصدی خرید گوشت گوساله، گفت: قیمت خرید گوشت گوساله بعد از کاهش تقاضا برای خرید این محصول نسبت به هفته گذشته 10 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. وی با اشاره به نرخ گوشت گوساله، گفت: مخلوط کیلویی 195 هزار تومان، مغز ران کیلویی 215 هزار تومان، مخلوط گوشت گوساله (قلوه گاو و سردست گوساله) کیلویی 195 هزار تومان، چرخ کرده یک دست قلوه گاو کیلویی 175 هزار تومان است اما از آنجایی‌که چربی این گوشت زیاد است بیشتر کبابی‌ها آن را خریداری می‌کنند و مصرف خانوارها ندارد. به گفته میرزا امین؛ فروش قصاب‌های کاهش پیدا کرده است و کاهش 10 هزار تومانی نرخ گوشت این امید را ایجاد کرده است کسانی که گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده بودند حداقل در ماه نیم کیلو مخلوط گوشت گوساله خریداری و بتوانند دو وعده غذایی با آن تهیه کنند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تصریح کرد: هزینه تولید دام از خرید نهاده تا حمل و نقل آن بالا رفته از این‌رو طبیعی است شاهد افزایش نرخ گوشت در بازار باشیم. مشاهده‌ات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت شقه گوشت بره نر پرواری در واحدهای صنفی کیلویی 192 هزار تومان، ران بره نر کیلویی 230 هزار تومان است. البته قیمت میش بز و بره نر سن دار کیلویی 50 هزار تومان از بره نر پرواری کمتر است. مشاهدات حاکی از این مهم است که قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته حدود 20 هزار تومان افزایشی شد.