آزادسازی 6/1 دهم میلیارد دلاری دارایی‌های ایران در عراق

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی از آزادسازی ۱/۶ دهم میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران در عراق خبر داد. ابوالفضل ابوترابی گفت: طی روزهای گذشته و با دیپلماسی قوی دولت آیت‌الله رئیسی ۱/۶ دهم میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در عراق آزاد شد. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: این دارایی‌ها به دلیل فروش گاز ایران به عراق بود که به دلیل تحریم‌های اعمال شده در سیستم بانکی علیه ایران و البته دیپلماسی فشل دولت آقای روحانی در عراق توقیف بود. ابوترابی اظهار داشت: با آزادسازی این ۱/۶ دهم میلیارد دلار از دارایی‌های ایران تقریباً دارایی‌های توقیف شده ایران در عراق به صفر رسیده است. وی خاطرنشان کرد: در روزی که قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد ما شاهد آزادسازی این دارایی‌ها بودیم. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آزادسازی این دارایی‌ها تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت ارز در داخل کشور دارد و ما در ادامه تاثیرات بیشتر آن را نیز خواهیم دید.

 

ضرورت تدوین سند حکمرانی آب

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر نیرو بر ضرورت تدوین سند حکمرانی آب و مدیریت منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رفع تنش آبی در روستاها و سایرمناطق گرفتار بحران به صورت ضربتی و کوتاه مدت اقدام شود. محمدباقر قالیباف در دیدار با علی اکبر محرابیان گفت: مجلس آمادگی دارد، در قوانین مختلف و نیز برنامه هفتم توسعه به وزارت نیرو کمک کند تا تصمیمات اصولی درباره کاهش اشکالات در مدیریت منابع آبی گرفته شود، همچنین کمیسیون‌های تخصصی مجلس آماده‌اند در فرآیند تدوین یک سند برای چگونگی حکمرانی در موضوع آب به دولت کمک کنند. وی با بیان اینکه برای حل بحران کنونی و پیش رو آب باید سه اقدام اساسی انجام داد، گفت: نخست اینکه با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده و قرارگاه‌های جهادی به صورت ضربتی مشکل آب روستاها و مناطقی که دچار تنش آبی شده‌اند حل شود، همچنین لازم است به پروژه‌های منتخب این حوزه توسط وزارت نیرو نیز توجه ویژه شود تا در زمان مقرر به بهره برداری برسد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند. سوم اینکه باید حتما سند حکمرانی آب را در یک زمان منطقی تدوین، نهایی و برای اجرای آن برنامه ریزی و اقدام شود.

سقوط هواپیمای «اف-۱۴» ارتش در اصفهان
مدیر روابط عمومی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری، گفت: یک فروند هواپیمای اف-۱۴ ارتش صبح روز شنبه به محض بلند شدن از باند فرودگاه دچار حادثه شد و سقوط کرد. سرهنگ معتمدی اظهار کرد: یک فروند هواپیمای «اِف-۱۴» ارتش صبح روز گذشته ساعت ۱۰:۳۰ هنگام بلند شدن از باند پایگاه هشتم شکاری اصفهان دچار نقص فنی می‌شود و بلافاصله در این پایگاه سقوط می‌کند. وی افزود: قبل از سقوط، خلبان و کمک خلبان این هواپیمای جنگنده ایجکت می‌کنند و در حال حاضر به بیمارستان الزهرا منتقل شده‌اند. مدیر روابط عمومی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری، خاطرنشان کرد: علت دقیق حادثه در دست بررسی است، اما به احتمال قوی نقص فنی در موتور این هواپیما سبب سقوط آن شده است.

رشد ۴۰ درصدی صنعت گردشگری
ایران در سال ۲۰۲۱
سخنگوی دولت در توئیتی گفت که بر اساس تازه‌ترین گزارش نهادهای بین المللی، صنعت گردشگری ایران در ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی همراه بود. «علی بهادری جهرمی» روز گذشته در توئیتی اعلام کرد: تازه‌ترین گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد، صنعت ‎گردشگری ایران که در سال ۲۰۲۰ منفی ۴۵درصد رشد داشته، در ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی، به ۲۰۲هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: میزان اشتغال در این صنعت نیز ۵.۱ درصد افزایش داشته است و گردشگران خارجی ۲.۵میلیارد دلار در ایران خرج کرده‌اند.

پیشنهاد نظامی انگلیس به اوکراین
نخست‌وزیر انگلیس در دومین سفر به اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها با روسیه، پیشنهاد نظامی جدیدی را به کی‌یف ارائه کرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس عصر روز جمعه در دومین سفر به اوکراین، پیشنهاد کمک نظامی جدیدی را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرد. در حالی که انگلیس تلاش می‌کند در حمایت از اوکراین علیه روسیه نقش رهبرگونه‌ای در میان کشورهای غربی داشته باشد، بوریس جانسون بار دیگر با هدف «تغییر معادله» جنگ، به کی‌یف رفت. سفر شتاب‌زده و از پیش اعلام نشده جانسون به اوکراین در حالی انجام شده که اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی عضویت کی‌یف موافقت کرده و تکاپوی بروکسل و واشنگتن برای حمایت از اوکراینی‌ها افزایش یافته است. به نوشته روزنامه «تایمز» انگلیس، جانسون در ملاقات با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرد که ارتش انگلیس ظرف ۱۲۰ روز، آموزش نظامی برای ۱۰ هزار سرباز اوکراینی فراهم کنند.

اعزام ناوگان دفاع از خود
ژاپن به منطقه هند-اقیانوسیه
ژاپن ناوگروه دریایی دفاع از خود را به یازده کشور منطقه هند-اقیانوسیه و یک محدوده خارجی در قالب رزمایش دریایی مشترک با آمریکا و سایر کشورها برای مقابله با چین اعزام کرد. به گزارش پایگاه خبری «کیودو نیوز»، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد در اعزام سالانه ناوگان دریایی دفاع از خود که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا ۲۸ اکتبر ادامه خواهد داشت، ناوگروه های دریایی دفاع از خود ژاپن به کشورهای منطقه هند-اقیانوسیه از جمله جزایر سلیمان، تونگا و فیجی برای نخستین بار اعزام می شوند. ناوگان دفاع از خود ژاپن همچنین در عملیات «ریم اقیانوسیه» که بزرگترین رزمایش دریایی چندملیتی است و عملیات «ونگورد اقیانوسیه» با حضور استرالیا،ژاپن، آمریکا و کره جنوبی شرکت می کند. براساس این گزارش «ایزومو» یکی از دو حمل کننده نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن به همراه دو ناوشگن، یک زیردریایی، هواپیمای گشتزنی و دیگر تجهیزات به این عملیات ملحق خواهند شد.

سازمان ملل خواستار احترام
به حقوق زنان در افغانستان
گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعلام این خبر که تا ماه سپتامبر گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر افغانستان را به شورای حقوق بشر تحویل خواهد داد، خواستار اقدامات عملی حکومت طالبان در خصوص احترام به حقوق زنان در این کشور شد. بنت اعلام کرد: گزارش کامل در باره اوضاع حقوق بشری در افغانستان تا ماه دسامبر سال جاری میلادی(حدود یک ماه و نیم دیگر) تکمیل و به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد تا تصمیم های لازم در این خصوص اتخاذ شود. چند روز قبل جمعی از شخصیت های دینی ولایت بادغیس افغانستان در راستای حمایت از حقوق دختران، با تاکید بر اینکه آموختن علم بر مرد و زن فرض است، خواستار بازگشایی مدارس دخترانه با رعایت حجاب اسلامی شدند.

اوکراین از احتمال
شروع مجدد مذاکرات با روسیه خبر داد
یکی از اعضای تیم مذاکره کننده اوکراین روز شنبه از احتمال از سرگیری مذاکرات آتش بس با روسیه در ماه اوت خبر داد. "دیوید آراخامیا" قانونگذار و مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات با روسیه اعلام کرد که کی یف احتمالا مذاکرات با روسیه را در ماه اوت از سر می گیرد. آراخامیا به شبکه صدای آمریکا گفت که درصورت امکان این مذاکرات در پایان ماه اوت و پس از انجام چندین ضد حمله توسط اوکراین انجام می شود. اظهار نظر مقام اوکراینی در حالی است که کرملین در واکنش به سفر پنجشنبه گذشته رهبران اروپایی به کی یف تصریح کرد که مذاکرات روسیه با اوکراین به بن بست رسیده و نمی‌توان روی ادامه آن حساب کرد.

آیت الله رئیسی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم پیشوا، قرچک و ورامین تاکید کرد

گروه سیاسی: آیت‌الله رییسی در اولین سالگرد انتخاب شدنش به عنوان رییس‌جمهور، گفت: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان روز گذشته مصادف با اولین سالروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در حضور جمعی از مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان پهلوان تختی این شهرستان گرد آمده بودند، گفت: مردم قرچک، پیشوا و ورامین نه تنها در آغاز نهضت اسلامی، بلکه در ادامه جریان مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی در سال ۵۷، در دوران دفاع مقدس و پس از آن در فتنه سال ۸۸ با بصیرت و هوشیاری به میدان آمده و حقیقتاً همواره در دفاع از ارزش‌ها، انقلاب و نظام اسلامی خوش درخشیدند.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از تعدادی از طرح‌های نیمه تمام در بخش‌های مختلف شهرستان ورامین، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اقدامات و کارهای زیادی برای این منطقه انجام شده، اما کارهای انجام نشده زیادی نیز باقی مانده است. از پروژه‌هایی بازدید کردیم که بعضی از آنها ۱۷ سال و برخی دیگر حدود ۱۰ سال است که آغاز شده، اما هنوز به اتمام نرسیده‌اند.
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به رغم شرایط سخت کرونایی در انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰، گفت: در کنار شرایط سخت کرونایی دشمن نیز تلاش می‌کرد مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کند، اما بصیرت و هوشیاری مردم دشمن را ناکام گذاشت. به لطف خدا وضعیت متفاوت شده و آمار تلفات کرونا از روزانه حدود ۷۰۰ قربانی، تک رقمی شده و در برخی روزها صفر می‌شود که این با لطف خدا، مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم حاصل شده است.
آیت‌الله رئیسی به مشکلات مالی و بودجه‌ای دولت مردمی در آغاز بکار خود اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی‌ها به ما می‌گفتند چگونه می‌خواهید مشکل کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را رفع کنید. این در حالی بود که دولت در ماه ابتدایی فعالیت خود با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود، اما به لطف خدا و آگاهی مردم توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که می‌توانست باعث ایجاد مشکلات جدید شود، از این مرحله سخت عبور کنیم. در ماه‌های اول آغاز بکار دولت در مورد تأمین کالاهای اساسی نیز نگرانی‌هایی داشتیم. دولت در وهله اول توانست با واکسیناسیون گسترده موانع موجود بر سر راه بازگشایی کسب‌وکارها و فعالیت مراکز علمی و آموزشی را برطرف کند.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رأی مردم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رأی به اجرای عدالت بود، تصریح کرد: آنچه مردم از ما خواستند، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و به این عهد خود با مردم وفادار هستیم و ان‌شاء الله با عمل به آنچه وعده کرده‌ایم در میدان عمل دولتی صادق‌ الوعد خواهیم بود. ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال وعده دولت، نیاز کشور و تصریح قانون است و باید به آن عمل کنیم که اگر این اتفاق نیفتد مثل گذشته عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن بر روی هم انباشته خواهند شد. در مدت سپری شده از فعالیت دولت مردمی گام‌های خوبی در عرصه‌های آموزش، مسکن و سلامت برداشته شده است. در این مدت ۵ میلیون خانواده نیازمند بدون پرداخت هیچ وجهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و این روند ادامه خواهد داشت همچنین در زمینه عدالت آموزشی، جذب، ارتقا و استفاده عادلانه از نیروی انسانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.
رئیس جمهور یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و افزود: بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آنچه در عرصه اقتصادی دنبال می‌کنیم، این است که مردم، بازار و فعالان اقتصادی شاهد آرامش و رشد اقتصادی باشند، افزود: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است. در حالی که در آغاز فعالیت دولت مردمی نرخ رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، سال ۱۴۰۰ را با رشد اقتصادی نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندیم. کاری که مردم سال گذشته پای صندوق‌های رأی شروع کردند در ۲۸ خرداد پایان نیافت، بلکه این ۲۸ خرداد روز آغاز کار مردم در دولت مردمی است. کار با حضور مردم شروع شده است و رشد اقتصادی و پیشرفت و اقتدار بازدارنده با مشارکت و حضور مردم حاصل خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: کار برای رفع همه تهدیدها و کسب قوت و اقتدار در دنیا برای دفاع مقتدرانه از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی آغاز شده است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه راهی طولانی پیش رو داریم، خاطر نشان کرد: به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها آینده را بسیار روشن می‌بینم و یقین دارم که دشمن همانگونه که تاکنون در برابر جمهوری اسلامی راه به جایی نبرده، پس از این نیز نمی‌تواند ما را متوقف کرده یا به عقب براند؛ فقط یک راه پیش رو داریم و آن راه حرکت به سمت پیشرفت و اجرای عدالت است.
رئیس جمهور گفت: دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته سعی کردند برای دولت حاشیه‌سازی کنند، اما به همه دولتمردان تأکید کردم که مانند برخی از دوره‌ها که مسئولان گرفتار حاشیه شدند و زیان آن متوجه مردم و کشور شد، مراقب باشند که گرفتار حاشیه نشوند. دکتر رئیسی از همه صاحبان قلم و تریبون و جایگاه اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای خواست برای حل مشکلات، دست به دست هم دهند. رئیس جمهور اظهار داشت: ما مکتبی را می‌پسندیم که باور ما می‌توانیم را به تبعیت از امام راحل و مقام معظم رهبری به جامعه القاء کند. ما پیرو مقتدای بصیرت‌آفرینی هستیم که تأکید کرد با همراهی مردم هیچ مشکل حل ناشدنی در کشور نداریم؛ به همه تأکید می‌کنم که دچار حاشیه نشوند و بدانند که موفقیت در خدمت به مردم، خدمت به مردم و خدمت به مردم برای خداست و این تنها راه رفع مشکلات کشور است.

 

رییس جمهور روسیه از عملیات نظامی بر اوکراین دفاع کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور روسیه ضمن دفاع از عملیات نظامی کشورش در اوکراین تاکید کرد که روسیه هیچ کسی را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند اما در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت خود بهره خواهد برد. به گزارش روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیست و پنجمین مجمع اقتصادی پترزبورگ گفت: روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند، ما آن‌ها را داریم، همه باید این را بدانند و در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت کشورمان استفاده خواهیم کرد. پوتین نسبت به تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد و خاطرنشان کرد که هر کسی این کار را انجام دهد از خطوط قرمز عبور کرده است.
وی تاکید کرد: روسیه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیست، اما آماده نیست کودتای دولتی سال 2014 در این کشور را فراموش کند. اتحادیه اروپا برخلاف ناتو یک سازمان نظامی یا یک بلوک نظامی-سیاسی نیست. ما مخالفتی نداریم. با این حال، در این مورد، اوکراین در معرض خطر تبدیل شدن به یک "نیمه مستعمره" غرب است، بعید است که این [عضویت در اتحادیه اروپا] منجر به احیای صنعت هواپیماسازی از دست رفته، کشتی سازی، صنعت الکترونیک و سایر صنایع مهم شود. بعید است زیرا "بزرگ"های اروپایی برای خود رقیبی ایجاد نخواهند کرد."
پوتین از این تصور که نخبگان سیاسی اوکراین یک "انتخاب تمدنی" به نفع غرب انجام داده‌اند، انتقاد کرد و گفت: در مورد کدام انتخاب تمدنی صحبت می کنید؟ آنها پول را از مردم اوکراین دزدیدند، آن را در بانک‌ها پنهان کردند. هر کاری که انجام می دهند، از آن دور می شوند. پوتین همچنین به شدت از عملیات نظامی کشورش در اوکراین دفاع کرد و گفت: در شرایط کنونی، در پس زمینه افزایش خطرات و تهدیدها، تصمیم روسیه برای آغاز عملیات نظامی ویژه، تصمیمی ضروری بود. گرفتن این تصمیم بسیار دشوار بود، اما اجباری و ضروری بود. این تصمیم یک کشور مستقل بود که طبق منشور ملل متحد حق بی قید و شرطی برای دفاع از امنیت خود دارد. عملیات خود ما در دونباس ربطی به وضعیت اروپا ندارد.
وی گفت: غرب از نظر نظامی اوکراین را کنترل و سلاح به آنجا پمپاژ می‌کرد و هنوز هم چنین می‌کند.غرب همواره در بالا بردن سطح خصومت علیه روسیه سخاوتمند بوده و فضای مسموم «روس هراسی» را ایجاد کرده است.
همچنین موفقیت روسیه در اوکراین را پس از بیش از ۱۶ هفته جنگ پیش بینی کرد و گفت: همه اهداف عملیات ویژه نظامی قطعا محقق خواهد شد. این امر با شجاعت و قهرمانی رزمندگان ما حتمی است.
پوتین گفت که روسیه «هر گزینه‌ای» را که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین در رابطه با آینده‌شان مطرح کنند، می‌پذیرد. وی افزود که نیروهای روسی"مزیت بزرگی" در توپخانه دارند و گفت: ما در مورد انجام یک عملیات نظامی ویژه صحبت می کنیم و حتی در این عملیات ویژه نظامی نباید آن شهرها و مناطق پرجمعیتی را که آزاد می کنیم به چیزی شبیه استالینگراد تبدیل کنیم.» پوتین ترجیح داد در مورد خطوط قرمزی که فراتر از آن ممکن است حملات علیه مراکز تصمیم گیری در اوکراین دنبال شود، سکوت کند و گفت: در مورد خط قرمزها، من ترجیح می دهم آن را برای خودم نگه دارم، زیرا از طرف ما این به معنای اقدامات نسبتاً خشن علیه مراکز تصمیم گیری است که من در مورد آنها صحبت کردم و شما اشاره کردید.
پوتین گفت: روسیه هرگز نمی پذیرد که کودتای خونین دولتی در اوکراین در سال 2014 را فراموش کند زیرا ریشه مشکلات امروزی است. پوتین در عین حال معتقد است که روابط مسکو و کی یف در نهایت به حالت عادی بازخواهد گشت. ما فرض می کنیم که اوضاع دیر یا زود عادی خواهد شد و می خواهیم همه همسایگان شکوفا شوند. و سپس روابط ناگزیر ترمیم خواهند شد.
رهبر روسیه گفت: روسیه حق دارد جمهوری‌های دونباس را طبق منشور سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسد، همچون کوزوو، و به دفاع از منافع ساکنان دونباس ادامه خواهد داد.
پوتین گفت: زمانی که کوزوو اعلام استقلال کرد، دادگاه بین‌المللی کیفری تحت فشار کشورهای غربی حکم داد که بر اساس منشور سازمان ملل، زمانی که کشوری استقلال را اعلام کرد، نیازی به کسب مجوز از دولت مرکزی نبود.این بدان معناست که جمهوری‌های دونباس مجبور نبودند از کی‌یف اجازه بگیرند.» آینده منطقه تنها به ساکنان آن بستگی دارد: "ما با هر انتخاب آنها با احترام برخورد خواهیم کرد."

آیت الله رئیسی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم پیشوا، قرچک و ورامین تاکید کرد توصیه نیوزویک به بایدن:

گروه سیاسی: یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به عربستان به جو بایدن توصیه کرد که به جای سفر به ریاض، هر کاری لازم است برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی انجام دهد. نشریه نیوزویک در گزارشی تحلیلی به بررسی دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی که قرار است اواسط ماه آینده میلادی انجام شود، پرداخت و نوشت: اگرچه دستورکارهای زیادی برای سفر بایدن به ریاض تعریف‌ شده است اما تنها یک دلیل برای این سفر وجود دارد و آن قماری ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های تاریخی بنزین در آمریکاست، در حالی‌که تنها چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است.
نیوزویک ادامه داد: اما این یک اشتباه وحشتناک است، به‌ویژه وقتی که می‌دانیم مقادیر برابر نفت، اگر نگوییم بیشتر، با حصول یک توافق هسته‌ای جدید با ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و امتناع از پرداختن به عوامل اصلی وابستگی آمریکا به نفت، تنها هزینه‌های دنبال کردن سیاست‌های معقول‌تر را افزایش خواهد داد. این نشریه در ادامه با برشمردن موارد متعدد نقض حقوق بشر در عربستان نوشت: ریاض از هر نظر متحدی نامناسب برای واشنگتن است. این کشور به وضوح کمتر از ایران آزاد و عادلانه است. پیش از تحریم‌های ترامپ علیه ایران و همه‌گیری کرونا، زنان ایرانی از نرخ مشارکت بالاتری در نیروی کار برخوردار بودند، اقلیت‌های مذهبی در ایران از آزادی‌های بیشتری برخوردار هستند و این کشور انتخابات منظم برگزار می‌کند که می‌تواند در چارچوب محدوده تعیین‌شده توسط نظام حاکم، رقابتی باشد. واضح است که ایران در زمینه حقوق مدنی نسبت به عربستان سعودی بسیار بهتر است. هیچ مورد اخلاقی برای برتری دادن سعودی‌ها نسبت به ایرانی‌ها وجود ندارد و نارضایتی‌های آمریکا از ایران بیشتر احساسی است تا عقلانی. نیوزویک با بیان اینکه ایران با اجرای برجام روزانه دو میلیون بشکه نفت وارد بازارهای بین‌المللی می‌کرد، افزود: بایدن چقدر طلای سیاه می تواند از سعودی‌ها بیرون بکشد؟ این رقم هر چه باشد، قطعاً کمتر از آن چیزی خواهد بود که با نزدیک شدن به ایران به دست می‌آید. ماه گذشته، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش تولید 684 هزار بشکه‌ای در روز را اعلام کرد که بیشتر آن از عربستان سعودی تامین می‌شود. این میزان به هیچ عنوان برای کاهش قیمت‌ها کافی نیست. اگر یک میلیون بشکه در روز چیزی است که ما به دنبال آن هستیم، بایدن به سادگی می تواند چشم خود را به شرق معطوف کند. پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 2015 که بیشتر به توافق هسته ای با ایران معروف است، ایران روزانه دو میلیون بشکه نفت وارد بازارهای بین المللی می‌کرد. پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد، صادرات کاهش یافت و پیش‌بینی می شود که در سال 2022 کمتر از ‌یک میلیون بشکه در روز باشد. ایران می‌گوید که در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت خام تولید کند که این میزان می‌تواند با سرمایه گذاری بین‌المللی بیشتر شود.