۷۰ نفر از کارکنان موسسات منحله جذب بانک دی شدند

نایب رئیس هیئت مدیره بانک دی گفت: ۷۰ نفر از پرسنل موسسات منحله کاسپین و توسعه جذب بانک دی شده‌اند. به گزارش تجارت به نقل از ایبنا امیرعباس هاشمی نژاد؛ درباره موضوع سلامت بانک در بانک دی گفت: بحث سلامت بانکی یکی از دغدغه‌های بزرگ بانک مرکزی است و در این راستا دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها و قوانینی وجود دارد که هر بانکی ملزم به رعایت آن است. به همین دلیل بانک دی از ابتدای استقرار هیئت مدیره جدید تلاش کرده تا در این جهت حرکت کند و الحمدالله موفق هم بوده است. هاشمی نژاد در ادامه اضافه کرد: بانک دی کمیته‌هایی را در همین راستا و بحث‌های کنترل داخلی فعال کرده و جلسات مستمری دارد که نتایج تمام این کارها منجر به سلامت بانک و ثبات بیشتر در سال‌های آینده خواهد شد. وی درباره توسعه شعب و فعالیت‌های دیگر بانک دی بیان کرد: یکی از رسالت های مدیریت جدید، توسعه شبکه شعب و باجه‌های خدمت رسانی به گروه هدف است که ایثارگران و خانواده معظم شهدا را در برمی‌گیرد. با توجه به مقررات تعداد شعب را توسعه داده‌ایم و انشاالله در آینده نزدیک تاسیس شعب جدید را در استان‌های مختلف کشور در دستور کار قرار خواهیم داد. نایب رئیس هیئت مدیره بانک دی در خصوص جذب برخی از کارکنان موسسات کاسپین و توسعه بنا به درخواست بانک مرکزی در بانک دی اظهار داشت: جذب تعدادی از این افراد انجام شده است.

 

نماد شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در فرابورس درج شد

معاون سرمایه گذاری بانک تجارت از درج نماد شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به عنوان دویست و هشتاد و دومین نماد معاملاتی (یکصد و هفتاد و ششمین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ های فرابورس ایران علی‌رغم نامناسب بودن شرایط بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ و به تعویق افتادن واگذاری شرکت مذکور، خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، دکتر عباس ابراهیمی، گفت: صورت‌های مالی و سایر اطلاعات این شرکت از طریق سامانه کدال بزودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. وی اظهار داشت: نماد شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های ارزنده بانک تجارت با سودخالص یک هزار و پانصد میلیارد ریال در سال۱۴۰۰بوده که نسبت به سنوات قبل روند رو به رشد چشم‌گیری داشته و با اقدامات صورت گرفته انشاالله به زودی سهام آن به عموم مردم عرضه خواهد شد. وی تاکید کرد: در سال جاری شرایط پذیرش و عرضه شرکت‌های دیگری از جمله شرکت تأمین سرمایه کاردان نیز در بازار سرمایه فراهم خواهد شد. -نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت۱,۰۳۵ مگاوات تولید برق در استان فارس بوده که در گروه عرضه برق،‌ گاز، بخار و آب گرم در نهم خردادماه سال جاری و با سرمایه‌ای به مبلغ هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک میلیاردریال نزد سازمان بورس ثبت شده است و دارای شاخصه‌های عملکردی بسیار مناسب در سطح صنعت برق است.

پرداخت وام ازدواج بانک ملی ایران
به بیش از ۷ هزار زوج طی دوماه
بانک ملی ایران با رویکرد حمایت از ازدواج جوانان از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه تعداد ۱۵ هزار و ۵۱۲ فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است. به گزارش تجارت نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، بر این اساس ارزش ریالی این تسهیلات به ۲۰ هزار و ۶۶۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال می رسد. بانک ملی ایران در همین مدت یک هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ۳ هزار و ۵۹۹ متقاضی پرداخت کرده است. ترویج سنت حسنه ازدواج و کمک به جوانان از مهم ترین سیاست‌های اعتباری بانک ملی ایران محسوب می شود که بر همین اساس بانک ملی ایران در سال گذشته نیز بیش از ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ریالی ۱۹۷ هزار میلیارد ریال به زوج های جوان پرداخت کرده است. اکنون براساس قوانین بالادستی سقف وام قرض الحسنه ازدواج در سال جاری برای هر یک از زوجین یک میلیارد و دویست میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ساله و نرخ چهار درصد کارمزد از سوی بانک ملی ایران پرداخت می شود. متقاضیانی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می توانند برای دریافت وام مذکور اقدام کنند.

مدیرعامل جدید هلدینگ
داده ورزی سداد معرفی شد
هیات مدیره هلدینگ داده‌ورزی سداد، دکتر حمیدرضا احمدیان را به ‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب کرد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در نشست هیات مدیره این شرکت، ضمن معرفی احمدیان به‌عنوان مدیرعامل و نایب رییس هیأت مدیره، از زحمات دکتر فرهاد فائز مدیرعامل پیشین سداد تقدیر شد. حمیدرضا احمدیان دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش بازیابی اطلاعات از دانشگاه تهران است و از سوابق و مسئولیت های وی می توان به عضویت هیأت مدیره شرکت شاپرک (شبکه پرداخت الکترونیکی کشور)، عضو هیأت مدیره شرکت نگاه بانک کارآفرین، مشاور مدیرعامل بانک مسکن در حوزه فناوری و نوآوری و رییس هیأت مدیره شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو شورای راهبردی کار آفرینی و توسعه کسب و کارهای نوین دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای عالی فناوری اطلاعات دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد.

 

عضوهیات مدیره شرکت بیمه ما :

گروه بانک و بیمه: یک عضوهیات مدیره شرکت بیمه ما، با بیان اینکه صنعت بیمه درحوزه بین الملل فعالیت خوبی نداشته، گفت:صنعت بیمه یک عقب افتادگی معناداری در حوزه بین الملل دارد. به گزارش تجارت به نقل از چابک آنلاین حجت بهاری فر با بیان اینکه صنعت بیمه درحال حاضر در تمامی زمینه ها فعالیت دارد، افزود: این موضوع که صنعت بیمه می تواند در بازارهای بین المللی فعال تر شود حرف درستی است زیرا صنعت بیمه در حوزه بین الملل فعالیت خوبی نداشته است.
عضو هیات مدیره شرکت بیمه ما، دلیل عقب ماندگی صنعت بیمه از بازار بین الملل را اینگونه توضیح داد که شرکت های بیمه ای در سنوات گذشته از فرصت های ایجاد شده در بازاربین الملل استفاده خوبی نکرده بنابراین باید چابکی خود را دراین زمینه بیشترکنند.
وی، با اشاره به بیمه مرکزی که متولی صنعت بیمه است، گفت: بیمه مرکزی هم در حوزه بین الملل زمینه را برای ورود شرکت ها فراهم نکرده و شرکت های بیمه ای باید تلاش کنند و فعال شوند که بتوانند این بازارها را به دست بیاورند. عضوهیات مدیره شرکت بیمه ما، اظهار امیدواری کرد که شرکت های جدید در این حوزه انرژی بیشتری بگذارند و دراین حوزه هم موفقیت های خوبی ایجاد شود.
وی، با بیان اینکه صنعت بیمه صنعتی نوپا است، گفت: صنعت بیمه، صنعتی است که باید روزآمد باشد و هرروز باید خود را به روزرسانی کند اگراز اتفاقات و دانش روز غافل شود اثرات آن را در ضریب نفوذ بیمه و همه زمینه ها خواهد دید. عضوهیات مدیره شرکت بیمه ما، اذعان داشت: متولی صنعت بیمه هم می تواند روی بخش بین الملل تلاش بیشتری کرده وبرای شرکت های بیمه ای راهکار ارائه کند تابتوانند به بازارهای بین المللی ورود بهتری داشته باشند.
وی، اظهارکرد: وقتی نشست های بین المللی ایجاد می شود و بازرگان های مختلف به کشورهای دیگر از طریق اتاق بازرگانی سفر می کنند می توانند از مسئولین صنعت بیمه کشورهم دعوت کنندتا درکنار آنها باشند. بهاری فر، معتقد است:آن چیزی که برای بازرگانان مهم است تضمین برای امنیت سرمایه گذاری است زیرا درحال حاضر زیان های پولی دردنیا برای بازرگانان بسیار حائز اهمیت است و صنعت بیمه می تواند در حوزه زیان های پولی به خصوص تضمین سرمایه گذاری ورود پیدا کند.

گروه بانک و بیمه: رئیس اداره کل نظارت بر تسهیلات و پیگیری مطالبات بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: این بانک در سال ۱۴۰۰ با پرداخت ۳۶ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، رشدی ۱۰۷ درصدی را در این بخش نسبت به سال ۱۳۹۹ تجربه کرده است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، "رضا حسینی صفا" با اشاره به اولویت اعطای سرمایه درگردش به مشتریان بانک، گفت: این بانک طی سال های اخیر برنامه اعطای تسهیلات سرمایه درگردش از محل منابع بانک به واحدهای معتبر صادراتی و دارای درآمد ارزی در کشور را دنبال کرده است.
وی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران با اعطای ۱۱هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش معدن در سال ۱۴۰۰، رشدی ۱۰۴ درصدی را در این حوزه نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است. حسینی صفا بخش صنعت را یکی از ظرفیت های مهم کشور برای درآمد ارزی و اشتغالزایی معرفی کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران با هدف توسعه ظرفیت های صادراتی بخش صنعت، ۱۰۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته به مشتریان صنعتی خود پرداخت کرده و حمایت ویژه از این حوزه را در برنامه های خود دارد. رئیس اداره کل نظارت بر تسهیلات و پیگیری مطالبات بانک توسعه صادرات ایران، افزود: این بانک در سال ۱۴۰۰ به مشتریان فعال در بخش های مرتبط با تامین برق، آب و گاز، ساختمان، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و بازرگانی داخلی نیز در مجموع ۲۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: سال آینده یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای بازار جهانی غذا خواهد بود و خیلی زود است که بخواهیم درباره کاهش قیمت مواد غذایی در بازار صحبت کنیم. به گزارش تاس، ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست‌وزیر روسیه، گفت که سال 2023 یکی از سخت‌ترین سال‌ها در بازار غذایی جهان خواهد بو د و خیلی زود است که بخواهیم درباره کاهش قیمت غذا در بازار جهانی صحبت کنیم. وی طی مصاحبه‌ای در حاشیه برگزاری مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تأکید کرد: من معتقدم که از منظر شرایط بازار جهانی غذا سال آینده یکی از سخت‌ترین سال‌ها خواهد بود. تهدید بروز قحطی ناشی از عدم دسترسی به غذا ناشی از عوامل اقتصادی و فیزیکی یک موضوع واقعی است. این مقام روس افزود: شرایط بدتر خواهد شد و تقریبا تمام نقش‌آفرینان در بازار غذا این اوضاع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه خواهند کرد.

پس از افزایش های شدید قیمتی در چند ماه اخیر بلاخره روز گذشته بازارهای جهانی با کاهش 44 دلاری قیمت گندم بسته شد. پس از افزایش های شدید قیمت کالاهای اساسی در روزها و ماه های اخیر، روز گذشته بازارهای جهانی با کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی مواجه شد. قیمت گندم به عنوان اساسی ترین محصول زراعی و موثر در امنیت غذایی، روز گذشته با 44 دلار کاهش بسته شد و قیمت این محصول در هر بوشل به قیمت 1046 دلار و 75 سنت معامله شد. قیمت گندم پس از جنگ اوکراین و روسیه جهش شدیدی داشت و از ابتدای سال تاکنون بیش از 50 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. قیمت خوراک دام هم که در ماه های گذشته با شتاب بیشتری صعودی بود روز گذشته با 4 دلار کاهش همراه شد و خبر خوبی برای وارد کنندگان بود.

دودِ دوگانگی میان جهاد
و صمت به چشم تولیدکنندگان رفت
دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت:دوگانگی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت زیان های زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرده است. سیاوش سلیمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صادرات شیرخشک گفت: دوگانگی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت زیان‌های زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرده است. وی اضافه کرد: وقتی وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه می‌رسد که باید تعرفه‌ها حذف شوند چرا که صادرات با این روال توجیه اقتصادی ندارد، این مساله به وزارت صمت منتقل می‌شود اما آنجا تحت عناوین مختلف یا موضوع متوقف می‌شود یا اینکه به تأخیر می‌افتد و یا اینکه به طور کلی منتفی می‌شود. این فعال بخش خصوصی تاکید کرد که این شیوه قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

واردات نهاده‌های دامی
۳۳ درصد کاهش یافت
تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۲۸ تن نهاده دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) وارد کشور شده است. به تجارت به نقل از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (اوندا)، میزان واردات نهاده‌های دامی تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۳۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۶ درصد کاهش را تجربه کرده است.

قیمت گوشت گوسفندی در مسیر صعودی
بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۱ حاکی از افزایش قیمت مرغ، برنج ایرانی و تداوم کمبود رب گوجه فرنگی است. در این راستا یکی از مغازه داران می گوید: شرکت‌های تولیدی منتظر تعیین قیمت رب گوجه فرنگی از سوی ستاد تنظیم بازار هستند و به همین جهت عرضه آن را کاهش داده اند. بر اساس این گزارش قیمت گوشت گوساله نیز حدود ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده اما نمودار قیمت گوشت گوسفندی روند صعودی را طی کرده است.

صید ماهی در اختیار صیادان ایرانی قرار خواهد گرفت؛

گروه کشاورزی: بعد از سالها بحث و گمانه زنی، به نظر می‌رسد با تدبیر جدید سازمان شیلات وظیفه صید آبزیان در دریای جنوب بر عهده صیادان ایرانی قرار خواهد گرفت. به گزارش تجارت در همین ارتباط رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پس از رفتن کشتی‌های چینی از دریای جنوب، این بار صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب با شناورها و نیروهای کاملا ایرانی انجام می‌شود. روز گذشته سید حسین حسینی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا صید ماهیان در دریای جنوب توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی انجام می‌شود و آخرین اخبار در مورد صید فانوس‌ماهیان چیست؟ اظهار داشت: کشتی‌ها و شناورهای چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید ماهی نمی‌کنند، اما برنامه‌ای داریم که صید این ماهی‌ها توسط کشتی‌ها و شناورهای کاملا ایرانی انجام شود که در آن از نیروها و خدمه‌های ایرانی استفاده خواهد شد. رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در موسسه تحقیقات، مدیریت صید، دستورالعمل و پروتکل‌های صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب بررسی می‌شود که پس از اقناع‌سازی افکار عمومی توسط شناورها و نیروهای ایرانی انجام خواهد شد.
وی افزود: در این طرح شرایط حفظ و پایداری ماهیان در آب‌های کم‌عمق نیز مدیریت می‌شود و در آن کاملا از تکنولوژی ایرانی استفاده خواهد شد.
حسینی اضافه کرد: در دنیا صید در آب‌های عمیق انجام می شود و برای ما هم که آب‌های عمیق از بندر جاسک تا گواتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، امکان برداشت فانوس‌ماهیان وجود دارد، اما قبلا این برداشت بدون توضیح دادن در این باره که تداخلی با آب‌های کم‌عمق ندارد انجام شد و درواقع یک بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری بود که انجام شد، اما این بار می‌خواهیم با اقناع افکار عمومی و نیز با نیروهای کاملا ایرانی برداشت ماهیان از قسمت‌های عمیق دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم. رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برداشت ماهی از قسمت‌های عمیق دریا از لحاظ علمی درست و منطقی است، گفت: این بار با اصلاح مدیریت و ناوگان‌های مناسب ایرانی و حتی خدمه‌های ایرانی که سیستم‌های پیشرفته در سطح بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کاهش قیمت محصولات آبزی و نیز فرهنگ‌سازی برای مصرف آن چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: 70 درصد هزینه‌های محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوراک آنها تشکیل می‌دهد و در این زمینه کمیته فناوری دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم تا نهاده‌های ارزان قیمت جایگزین شود و به دنبال این هستیم که با فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌ها محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سبد مصرف خانوارها حداقل برای دو بار در هفته قرار دهیم.
حسینی در عین حال از قیمت فعلی محصولات آبزی دفاع کرد و گفت: قیمت‌ها آنچنان که می‌گویند گران نیست. رئیس سازمان شیلات ایران به تنوع عرضه ماهی در بازار تاکید کرد و گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها بخش تولید می‌تواند به طور عادلانه سهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار بگیرد، بنابراین تولید قوی‌تر خواهد شد و در آینده هم عرضه و تقاضا قیمت بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متعادل خواهد کرد. وی به برنامه‌های حمایت از آبزی‌پروری پرداخت و گفت: تسهیلات 12، 15 و 18 درصدی با پرداخت یک ساله و تا سقف به ترتیب 200 و 80 میلیون و 18 درصدی به صورت نامحدود ‌به افرادی که بخواهند طرح‌های تولید محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنند پرداخت می‌شود.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تولید ماهی قزل‌آلا در کشور کاهش یافته، گفت: تولید قزل‌آلا 200 هزار تن است و هیچ کاهشی وجود نداشته است. وی به وجود حدود 85 شناور ایرانی در محدوده اقیانوس هند برای صید تن ماهیان خبر داد و گفت: ایران در زمینه صید تن ماهیان رتبه دوم دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و سالانه 175 هزار تن، تن ماهی صید می‌شود. رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صید تن ماهیان در اقیانوس هند برای کشور و نیز تامین امنیت آنها مهم است، گفت: امنیت آنها حفظ می‌شود اما 5 شناور ایرانی توسط کشورهای اطراف اقیانوس هند متوقف شده که مذاکره برای آزادسازی آنها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: رویکرد تأمین امنیت پایدار غذایی با استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی و مدیریت دانش‌بنیان با الهام از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد. سید سعید راد با تأکید بر اینکه این شرکت، برنامه جامع سال ۱۴۰۱ خود شامل برنامه‌های کلی و برنامه‌های جاری و عملیاتی را مترتب بر راهبردها و برنامه‌های ابلاغی وفق برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی تهیه و تدوین کرده است، افزود: رویکرد اصلی این برنامه بر مبنای اثربخشی و کارایی است و به نوعی تنظیم شده که امکان رصد و پایش عملکرد و ارزیابی پیشرفت هر برنامه را داشته باشد. وی با اشاره به اینکه هم‌افزایی در فعالیت‌ها از طریق ایجاد ارتباط و تعامل سازنده با اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، اصناف، تشکل‌ها و تعاونی‌ها در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته است، اظهار کرد: بدون تردید، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان بخش خصوصی، مکمل تلاش‌های شبانه‌روزی بخش دولتی برای نیل به تحقق اقتدار ملی از رهگذر تأمین امنیت غذایی است.