هرچه سریعتر منابع صندوق بیماران صعب‌العلاج تخصیص یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان منابع به صندوق بیماران صعب العلاج در لایحه بودجه سال جاری، خواستار تسریع در تهیه آئین نامه و تخصیص این منابع شد. محمدباقر قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: برای کاستن از مشکلات بیماران صعب العلاج در قانون بودجه صندوقی پیش بینی شد که باید به این صندوق ۵ هزار میلیارد تومان از ردیف ۱۸ تبصره ۱۴ و ۲ هزار میلیارد تومان از تسهیلات تبصره ۱۶ واریز شود، اما متاسفانه آئین نامه این صندوق با گذشت ۳ماه از سال، هنوز به تصویب هیأت دولت نرسیده است. موضوع درمان از اولویت‌های کاری مجلس و دولت محترم است و حتما معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر محترم بهداشت به سرعت کارهای لازم را انجام دهند تا بیماران صعب العلاج که عمدتا از خانواده های محروم بوده و درگیر مشکلات دارویی و افزایش قیمت دارو هستند، مورد توجه قرار بگیرند. گفتنی است اوایل ماه گذشته سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته بود: پیگیری ما از مدیر بیماران خاص وزارت بهداشت نشان می‌دهد این اساسنامه در شرف اجرایی شدن است و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده اجرایی شود. وی اظهار داشت: البته این موضوع در حیطه اختیارات دولت بوده و خواسته ما از بیمه‌ها فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای ساماندهی ارز و ثبات در حوزه دارو است.

 

شعب ویژه دستگاه قضا برای پرونده‌های ارسالی مجلس

حجت‌الاسلام منتظری گفت: با دستور رئیس قوه قضائیه، ۲ شعبه در دادگاه و دادسرا برای رسیدگی به پرونده‌های ارسال شده از مجلس ایجاد شده است. دادستان کل کشور اضافه کرد که گزارش‌های نظارتی مجلس مربوط به تحقیق و تفحص یا نقض، استنکاف یا اجرای ناقص قانون به یک شعبه ارجاع شده و قرار است در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی هم اصلاحات بیشتری انجام شود. قوه قضائیه و مجلس پارسال تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کرده بودند. بر اساس قانون، مجلس شورا علاوه بر قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای قانون را هم دارد و از عملکرد دستگاه‌ها می‌تواند گزارش تهیه کند. علاوه بر تحقیق و تفحص که در قانون اساسی به آن اشاره شده، آیین نامه داخلی مجلس به نمایندگان اجازه داده «رعایت نشدن شئونات، نقض یا ممانعت از اجرای قانون و اجرای ناقص آن از سوی رئیس‌جمهور، وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه‌شان» را پیگیری کنند تا در صورت رأی موافق نشست مجلس، گزارش آن به قوه قضائیه و مراجع دارای صلاحیت دیگر فرستاده شود. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، این گزارش باید «خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی» رسیدگی شود. با این حال کارشناسان حقوقی می‌گویند برخی گزارش‌های مجلس در قوه قضائیه به نتیجه نمی‌رسد؛ موضوعی که دادستان کل کشور هم درباره آن گفت «مستندات جرم در تعداد قابل توجهی از این گزارش‌ها مشخص نیست و قاضی آنها را جرم تلقی نمی‌کند.»

سردار محمد کاظمی رئیس
سازمان اطلاعات سپاه شد
سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرد سردار محمد کاظمی با حکم سرلشکر سلامی به سمت " رئیس سازمان اطلاعات سپاه" منصوب شد. سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد: با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت " رئیس سازمان اطلاعات سپاه" منصوب شد . وی افزود : حجت الاسلام و المسلمین حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت "مشاور فرمانده کل سپاه " منصوب گردید. سردار شریف همچنین یادآور شد: رییس جدید سازمان اطلاعات سپاه سالها عهده دار مسئولیت" ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه" بودند و تجارب فراوانی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد. سخنگوی سپاه خاطر نشان کرد: حجت الاسلام والمسلمین طائب علاوه بر سالها نقش‌آفرینی‌های موثر و ارزشمند در سازمان اطلاعات و معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ، ریاست سازمان بسیج مستضعفین را نیز در کارنامه خود دارد.

گانتس لبنان را تهدید به حمله کرد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به احتمال حمله دوباره به لبنان، حزب‌الله را تهدید کرد در صورت آغاز هرگونه عملیات نظامی "هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد". بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از حضور در مراسمی در شهرک "کریات شمونه" به مناسبت چهلمین سالگرد حمله این رژیم به لبنان در تاریخ ششم ژوئن ۱۹۸۲، با انتشار رشته توییت‌هایی مدعی شد: "در صورتی که نیاز باشد ما عملیات نظامی در لبنان انجام دهیم، این عملیات قدرتمند و دقیق خواهد بود و هزینه سنگینی را به حزب‌الله و لبنان تحمیل خواهد کرد". گانتس در ادامه تهدید کرد: "در مقابل هرگونه تهدیدی علیه شهروندان اسرائیلی، هرگونه زیرساختی که به ما آسیب برساند، هرگز در امان نخواهد بود". وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه نیز توییت کرد: جبهه داخلی ما نیز هدف موشک قرار خواهد گرفت و به همین دلیل ما با استحکامات و تقویت پیوند میان ارتش و روسای نهادها و مردم، در حال آماده‌سازی برای آن هستیم. او در ادامه باز هم در اظهاراتی مدعیانه تهدید کرد: "ما برای نبرد آماده هستیم و در صورتی که لازم باشد، بار دیگر به سمت بیروت، صیدا و صور حرکت خواهیم کرد". گانتس در ادامه نیز باز مدعی شد: "ما به دنبال جنگ نیستیم، ما آماده‌ هستیم در مسیر صلح و سازش همانند موضوع مرزهای دریایی‌مان با لبنان که باید سریع و منصفانه خاتمه یابد، گام‌های بسیاری برداریم".

سنای آمریکا طرحی برای
کنترل سلاح تصویب کرد
با پیوستن ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه به ۵۰ دموکرات مجلس سنا، پس از ۳۰ سال طرحی با هدف کنترل مالکیت سلاح در آمریکا به تصویب رسید. این طرح که پاسخی از سوی کنگره به دو کشتار اخیر، یکی در فروشگاهی در شهر بوفالو ایالت نیویورک و دیگری در دبستان راب شهر اووالدی ایالت تگزاس ارزیابی شده، پنجشنبه شب با ۶۵ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف تصویب شد تا به زودی با تصویب مجلس نمایندگان و امضای جو بایدن به قانونی اجرایی در سراسر آمریکا تبدیل شود. مصوبه سنا اکنون به مجلس نمایندگان خواهد رفت و انتظار می‌رود با توجه اکثریت دموکرات‌ها در آنجا به راحتی تصویب و راهی کاخ‌سفید شود. انتظار می‌رود این فرآیند ظرف چند روز آینده کامل شود. با این حال، طرفداران کنترل سلاح در آمریکا ضمن استقبال از این اقدام فراحزبی سناتورها، محتوای طرح را در برابر مطالبات خود بسیار ناچیز توصیف کرده‌اند.

موافقت اتحادیه اروپا با "اعطای وضعیت نامزدی" به اوکراین
رهبران اتحادیه اروپا سرانجام با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین موافقت کردند؛ اقدامی که کی‌یف و بروکسل آن را "لحظه‌ای تاریخی" توصیف کردند. رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه خود علاوه بر اوکراین با اعطای نامزدی به مولداوی نیز جهت پیوستن به این اتحادیه موافقت کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن "تاریخی خواندن" این رویداد، در توییتر خود نوشت: «آینده اوکراین در اتحادیه اروپا است.» وی چهار روز پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ درخواستی را برای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا امضا کرد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز این اتفاق را "لحظه‌ای تاریخی" توصیف کرد و افزود: آینده ما با هم است. این در حالیست که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند که پذیرش اوکراین به عنوان عضو در اتحادیه اروپا ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد اما اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این باره گفت که معتقد است "اوکراین و مولداوی با سرعت و پشتکار هرچه تمام‌تر، نسبت به اجرای اصلاحات ضروری اقدام خواهند کرد."

سفر جوزپ بورل در ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران خبر داد. سعید خطیب زاده گفت: جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران به کشورمان سفر کرده است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای روس اعلام کرد:

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در آینده نزدیک از سر گرفته شود و افزود:برنامه‌ریزی‌هایی در دستورکار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که روز پنجشنبه میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
وی گفت: ملاقات خوبی را با آقای لاوروف داشتم. راجع به مهمترین مسائل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعات مورد بررسی معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این ایده از قبل از سفر آقای رئیسی به مسکو و دیدارشان با آقای پوتین در دستورکار ما قرار داشت. در جریان این سفر نقطه نظرات همکارانم در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های ذیربط روسیه را دریافت کردیم و امیدواریم بزودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه و تصویب آن در دولتین ایران و روسیه و پارلمان‌های دو کشور را پشت سر بگذاریم. وزیر خارجه اضافه کرد: دو سند دیگر که از سندهای زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین دو کشور است نیز خوشبختانه در روزهای گذشته در هیأت دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

توافق برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: توافق کردیم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را برگزار کنیم. درباره همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم، فناوری و سایر موضوعات در دستورکار دو طرف توافقات خوبی داشتیم. در پروژه‌های راه‌آهن از جمله تکمیل خط راه آهن رشت - آستارا توافق خوبی داشتند و امیدواریم هر چه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.. امیرعبداللهیان اضافه کرد: در حوزه همکاری‌های علمی توافق کردیم مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود. این موضوع در سفر اخیر همتای آقای ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این توافق تأکید کردیم.

آمادگی ایران برای لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همکاری دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت. ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام اول با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو کردیم. بخش‌های تخصصی ما در این رابطه این ایده‌ها را بزودی نهایی خواهند کرد. وی گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است.
واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشورمان قرار داده است. اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال - جنوب انتقال یافت و این یک تجربه موفق بود. بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌های رورو انجام شد. این تجربه مسیر ترانزیت شمال - جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری منبعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

ایران برای رسیدن به توافق قوی، خوب و پایدار جدی است
وی درباره ارسال بسته پیشنهادی به آمریکا و امیدواری اش نسبت به آینده مذاکرات نیز اظهار داشت: قطار مذاکره برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان خودش رسیده است و گاهی اوقات ایجاب می‌کند که توقف چند روزه یا توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. گاهی این نیاز و درخواست
طرف‌های مقابل مذاکره برای لغو تحریم‌ها بوده و گاهی اوقات ما برای جمع بندی و بازتعریف آخرین وضعیت گفت‌وگوها نیاز داشتیم که چند روزی توقف و مکث در مذاکرات ایجاد شود.
وزیر خارجه گفت: علیرغم صدور قطعنامه نادرست و غیرمعمولی که با پیشنهاد آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد، در مقابل اقدام به قطعنامه، سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام دادیم از جمله در موضوع ۲۷ دوربین برجامی که مسئولان سازمان انرژی اتمی توضیح دادند و از مدار خارج شد.
وی ادامه داد: طرف‌های مقابل به صورت مشخص آمریکا و نماینده ارشد مذاکره کننده اتحادیه اروپا آقای بورل و آقای مورا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و ادامه مذاکرات ادامه می‌‌دهند. آقای باقری مذاکره کننده ارشد ما در تماس مستمر با مورا بود و هم من با بورل. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خودش قرار دارد، مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت نگهداریم. امیرعبداللهیان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی را که مسیر درستی است، ادامه خواهیم داد و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.

لاوروف: تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست خبری مشترک با همتای ایرانی اش بر احیای برجام تأکید کرد و گفت: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود. «سرگئی لاوروف» گفت: مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و هم به صورت مفصل با آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگو داشتیم و دو کشور تصمیم دارند که روابط خود را تعمیق ببخشند. ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین توانسته به سطح بسیار بالایی در طول تاریخ برسد. با این هدف کار می‌کنیم بر روی توافق بزرگ که ابتکار آن توسط رئیس جمهور ایران مطرح شده است.
لاوروف به سفر الکساندر نواک به تهران نیز اشاره و عنوان کرد: ما اعلام کردیم که باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، فاینانس، بانکی و گمرکی پیدا کنیم. ما در حال حاضر در فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر کار می‌کنیم. وی گفت: هفته قبل در چارچوب سن پترزبورگ که یک نشست اقتصادی برگزار شد، بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده هم قرار است جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت امور خارجه دو کشور به حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود در همه مسائل مختلف ادامه می‌دهند. روسیه در پروسه مذاکراتی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حصول توافقنامه در زمینه تجارت آزاد همکاری می‌کند که نشست بعدی آن قرار است در ژوئیه در اصفهان برگزار شود.
لاوروف خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ای درباره امنیت اطلاعاتی داریم و همچنین درباره ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور صبحت کردیم و همچنین درباره لزوم توسعه همکاری در بخش اکتشاف و نفت و گاز و همکاری در
حوزه علمی و فنی گفت‌وگو کردیم. ما نظر مشترک داریم که نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آنها اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند.
ما و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور ملل متحد توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم و نیازمند آن است که همه کشورهای مستقل با این روند مقابله کنند.

مطمئنیم ایران نقش مهمی در تحکیم سازمان شانگهای ایفا می‌کند
رئیس دستگاه دیپلماسی فدراسیون روسیه در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ما از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو دائم استقبال می‌کنیم. قرار است در سمرقند یک تفاهمنامه‌ای امضا شود که زمان و پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند که فکر نمی‌کنم زمان زیادی را بطلبد. مطمئنیم ایران نقش مهمی را در تحکیم این سازمان ایفا می‌کند. وی درباره برجام نیز اظهار داشت: هدف ما این است که اشتباهی که آمریکا صورت داد تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد، یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. باید کاری کنیم که برجام احیا شود و به همان شکل اول آن که در سال ۲۰۱۵ توسط قطعنامه سازمان ملل تایید شد، بدون هیچ اضافه و کم کردن از آن. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است، باید لغو شود، امیدوارم آمریکا انتخاب منطقی خودش را صورت دهد. البته اطمینان نهایی را در این زمینه ندارم.
لاوروف ادامه داد: ما متعهد هستیم به انجام وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر شود. روسیه ابتکاری را برای امنیت دسته جمعی در منطقه پیشنهاد کرده است و آماده‌ایم همکاری کنیم که دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم. هفته بعد اجلاس سران خزر در عشق آباد است و توافق کردیم برای این مراسم مهم آماده شویم.

بورل: دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام است

گروه سیاسی:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تایید سفر به ایران، تاکید کرد دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام است.
به گزارش تجارت، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خواند.او در این خصوص نوشت: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای خود و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در خصوص سفر بورل اعلام کرد: جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل، در تاریخ ۲۴ تا ۲۵ ژوئن به ایران سفر خواهد کرد. نماینده عالی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.«انریکه مورا» معاون بورل شامگاه پنجشنبه از رایزنی خود و رئیسش با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره برجام خبر داده بود. وی در توییتی نوشت: شام در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم راسخ آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرد.سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش‌تر از سفر امشب جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران به منظور دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور‌ خارجه و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.به گزارش فارس، این نخستین سفر بورل به تهران در دولت سیزدهم است. «انریکه مورا» معاون بورل پیش از این به تهران سفر کرده بود.خطیب‌زاده افزود: در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری بین ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود، درباره مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
پکن: آمریکا باید به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، گفت «طرف آمریکایی باید با جدیت مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد».
طبق روایت وزارت خارجه چین از تماس تلفنی پنجشنبه شب به تاریخ دوم تیرماه دو وزیر خارجه، چین از ایالات متحده خواست که به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ دهد.
در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: امیرعبداللهیان به وانگ گفت که رفتار قلدرانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است.

رئیس جمهور دستور داد ؛

گروه سیاسی:در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده های دامی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به معاون اول و وزیر اطلاعات ماموریت داد به سرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند.
به گزارش تجارت، در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده های دامی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به معاون اول و وزیر اطلاعات ماموریت داد به سرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به تخلفات در واردات نهاده‌های دامی گفته بود که اینکه یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور است به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است، موارد اینچنینی زمینه‌ساز فسادهای بعدی و متعدد و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی می‌شود و گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار زیادی را هم برای مردم و هم برای دستگاه قضا به وجود می‌آورد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به پرداخت پول از سوی مردم و مشتریان برای خرید ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در حالی که این محموله وارد کشور نشده، تصریح کرده بود: یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر به بندر نسبت به اخذ شماره کوتاژ اقدام شده است و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.