پیگیری زیرساخت‌های کالا برگ الکترونیک

سخنگوی دولت با بیان اینکه فراهم شدن زیر ساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیک در چند برنامه موازی در حال پیگیری است،گفت: تا زمانی که زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشود، شیوه پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه خواهد داشت. علی بهادری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص زمان اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم اظهار کرد: قانون بودجه دولت را مکلف به اختصاص کالابرگ الکترونیک کرده است. باید زیر ساخت‌ها در خصوص ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم فراهم شود. با توجه به اینکه فراهم سازی زیر ساخت‌ها زمان‌بر بوده و ممکن است فشار تورمی به مردم وارد شود، بنابراین دولت تا زمان آماده شدن زیر ساخت‌ها برای کنترل فشار تورمی به خصوص در دهک‌های پایین جامعه یارانه را به صورت نقدی در اختیار مردم قرار می‌دهد. وی افزود: فراهم شدن زیر ساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیک در چند برنامه موازی در حال پیگیری است. برای مثال در حوزه نان کارتخوان‌های هوشمند طبق برنامه زمان‌بندی قبلی در استان‌ها در حال نصب است. تا زمانی که زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشود، شیوه پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه خواهد داشت. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در مورد مقررات لازم برای ضمانت اجرایی مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها تصریح کرد: یکی از دلایلی که دولت در این زمینه از قدرت قانونی سران قوا استفاده کرد، وجود ضمانت اجرایی بود.

 

آغاز اصلاح نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام بانکی با سه محور اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانکها با این بانک و اصلاح رابطه بانکها با مردم آغازشده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی، محیط بانکداری کشور را مستعد رشد و توسعه دانست و گفت: بانک مرکزی به عنوان تنظیم گر مقررات پولی وبانکی، حمایت از نوآوری ها در این بخش را وظیفه خود می داند. لذا ایجاد محیط های آزمون تنظیم گری لازمه توسعه فناوری است و ایجاد این محیط های آزمون موجب تسهیل نوآوری در حوزه های فناوری جدید در صنعت بانکداری کشور می شود. رئیس کل بانک مرکزی افزود: اطمینان به دانش و آگاهی افراد در حوزه های تخصصی همواره موجب خلق فرصت های جدید در محیط اجرا می شود و نمود عینی این واقعیت مراسم امروز است، دلیل این مدعا نیز آن است که ما ۴۰ روز پیش میزبان فعالان فناوری های ملی در بانک مرکزی بودیم و امروز پس از گذشت 40 روز، شاهد رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی هستیم. وی ایجاد این محیط را که با متولی‌گری دبیرخانه شرکت ملی انفورماتیک ایجاد شده است؛ را مرهون تلاش و همراهی همکاران بانک مرکزی، شورای سیاست‌گذاری به ریاست معاون فناوری های نوین بانک مرکزی دانست و گفت: امیدوارم این اتفاق مثبت در حوزه فناوری بستر مناسبی برای استفاده از ایده های فناورانه مالی در صنعت بانکداری کشور باشد و مردم از نتایج آن بهره مند شوند.

نهنگ‌های جدید بیت‌کوین متولد شدند
بیت‌کوین در سطح محدودی باقی خواهد ماند زیرا بیشتر بازار ارزهای دیجیتال همچنان در قرمز معامله می‌شوند هر چند کریپتو شماره یک، در بازه‌های زمانی پایین‌تر نیز سودهایی را تجربه کرده است اما احساسات عمومی در بازار همچنان به عدم اطمینان اشاره می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از کوین، در بازه‌های زمانی پایین‌تر، داده‌های متریال اندیکاتورز (Material Indicators) افزایش سفارش‌های پیشنهادی را برای قیمت بیت‌کوین حدود ۱۸هزار دلار ثبت کرده است و بیش از ۴۹ میلیون دلار سفارش پیشنهادی وجود دارد که به دلیل اهمیت روانشناختی آن در بازار، حداقل در کوتاه‌مدت، در محدوده ۲۰ هزار دلار، بحرانی‌ترین حوزه پشتیبانی از ارز دیجیتال است. بین ۱۸ هزار دلار و سطوح فعلی، بیت‌کوین دارای برخی سفارش‌های پیشنهادی است که می‌تواند از حمله جدید خرس‌ها جلوگیری کند. بیش از ۱۵ میلیون دلار سفارش‌های پیشنهادی در اطراف این سطوح شناسایی شده است. اگر قیمت، روند صعودی داشته باشد، نقدینگی حدود ۲۲ هزار دلار با حدود هشت میلیون دلار سفارش درخواستی فقط برای این سطح وجود دارد. سفارش‌های بیشتری در زیر این قیمت نیز مشاهده می‌شود که می‌تواند نشان دهد قیمت بیت‌کوین در حال حاضر محدود و در مرحله تثبیت باقی خواهد ماند. شکست بیش از ۲۲ هزار دلار یا ۲۴ هزار دلار می‌تواند نشان دهنده ادامه روند صعودی باشد زیرا این سطوح در بازه‌های زمانی پایین‌تری سفارش‌های درخواستی مهمی دارند. تحلیلگر ارزهای دیجیتال، مایکل ون د پوپ معتقد است که اگر ارز دیجیتال بتواند سطح فعلی خود را حفظ کند می‌تواند ۲۳ هزار دلار را در هفته‌های آینده هدف قرار دهد. در همین راستا این تحلیلگر افزود: اتفاق نظر کلی این است که ما بسیار پایین‌تر خواهیم رفت و مردم همچنان به گسترش این ایده ادامه می‌دهند.

«تجارت» روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: در دو هفته اخیر، نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و شرایط نامساعد اقتصاد آمریکا که به جهش نرخ بهره در این کشور منجر شده، دو عامل اصلی در همراهی عجیب نفت و طلای جهانی در روند کاهشی قیمت‌ها بوده است. به گزارش «تجارت»، بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانانی که تا سال آینده شاهد توقفی در افزایش نرخ ها نیستند، فدرال رزرو در ماه ژوئن و جولای نرخ بهره کلیدی خود را ۵۰ واحد افزایش خواهد داد و احتمال حرکت مشابه در سپتامبر افزایش می یابد. قیمت طلای جهانی با افزایش بازدهی خزانه‌داری قبل از انتشار داده‌های تورم ایالات‌متحده کاهش می‌یابد. تحلیل گران شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی UBS در مورد چشم انداز پلاتین و پالادیوم در سال 2022 خوشبین هستند. تحلیل گران این موسسه پیش بینی می کنند قیمت پلاتین در پایان سال جاری میلادی به مرز 1150 دلار برسد و پالادیوم نیز مجددا مرز 2 هزار دلاری را به چشم ببیند. مهم ترین عامل این پیش بینی، انتظارات درباره برطرف شدن محدودیت های زنجیره تامین صنعت خودرو طی سال 2022 است. در حال حاضر قیمت پلاتین در حدود 930 دلار و قیمت پالادیوم نیز نزدیک به 1900 دلار است. قیمت جهانی نفت همچنان به‌واسطه نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود اقتصاد جهانی، کندی فعالیت اقتصادی آمریکا و افت تقاضای سوخت در روند متزلزل و نوسانی قرار دارد و هم‌زمان، قیمت طلای جهانی نیز در سایه ترس از افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا، رو به کاهش است. بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنج‌شنبه حدود ۱.۵ درصد ریزش کردند. به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، پس از انتشار شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و همچنین آماری که افت بخش تولید آلمان را نشان داد، معاملات نفت روند ریزشی پیدا کردند. تحت این شرایط، قیمت‌ها بالای نفت به هرگونه اخباری درباره افزایش فشار بر اوپک برای تولید بالاتر، فوق‌العاده حساس خواهند بود. اوپک و متحدانش احتمالاً به برنامه تسریع افزایش تولید در اوت با هدف کنترل قیمت‌ها و تورم، پایبند خواهند ماند. وزیران این گروه در نشست دوم ژوئن توافق کردند تولید گروهی به‌جای ۴۳۲ هزار بشکه در روز توافق اولیه، در یکی از ماه‌های ژوئیه و اوت به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز معادل هفت درصد از تقاضای جهانی، افزایش پیدا کند. بااین‌حال این گروه به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی شماری از اعضای اوپک و تحریم‌های غربی علیه روسیه، برای افزایش تولید به مشکل برخورده است. محمد عون، وزیر نفتی لیبی اعلام کرد مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی آمار تولید نفت را در اختیار وی قرار نمی‌دهد. این اظهارات، آمار تولید نفت که وزیر نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود را مورد تردید قرار داد. دفتر وزیر نفت لیبی هفته گذشته به رویترز اعلام کرده بود تولید نفت لیبی درنتیجه مسدود شدن تأسیسات نفتی توسط گروه‌های مسلح، به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا قرار بود روز پنجشنبه منتشر شود اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد به دلیل مشکلات فنی، انتشار این آمار تا هفته بعد به تأخیر افتاد.

همراهی طلا با نفت در روند نزولی
در شرایطی که بازار جهانی نفت با نگرانی‌های کلان در رابطه با رشد اقتصادی جهانی و وضعیت اقتصاد آمریکا، در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد، بازار جهانی طلا نیز که همواره در دوره‌های ترس میزبان سرمایه‌های ریسک گریز بوده، به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره با روند مردد و کاهشی مواجه شده است. در معاملات امروز بازار جهانی، قیمت طلا ثابت بود؛ اما همچنان در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به‌طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تأثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند. بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه صبح به‌وقت شرقی با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید. قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانون‌گذاران گفت: تعهد فدرال رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، درحالی‌که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود. دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند. شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد. سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، درحالی‌که مس به پایین‌ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه‌گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند. حجم دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز پنج‌شنبه از ۱۰۷۱.۷۷ تن روز گذشته با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۶۳.۰۷ تن رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۱.۰۲ دلار رسید و پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۱۵ دلار و ۱۱ سنت رسید، اما هر دوی این قیمت‌ها برای کاهش هفتگی تعیین شده بودند. پالادیوم با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۲۹ سنت رسید و در این هفته حدود ۳ درصد افزایش یافت.

گروه اقتصاد کلان: حدود سه ماه از پایان پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و چشم هواداران و سهامداران این دو باشگاه به تابلو است تا نماد این دو باشگاه قابل معامله شود، موضوعی که هر چند وعده‌های زیادی در مورد زمان اجرای آن داده شده اما همچنان به مرحله اجرا نرسیده است. به گزارش ایسنا، در زمستان سال گذشته سرانجام طلسم ورود سرخابی‌ها به تالار شیشه‌ای شکسته و فرایند پذیره نویسی سهام دو باشگاه انجام شد. بر این اساس پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح ۱) و تعداد یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از ۱۵ اسفندماه آغاز شد و در ۲۸ به پایان رسید. طبق آمار در پذیره نویسی پرسپولیس ۳۲۰ هزار نفر مشارکت کردند. ۲۶۱ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و بیش از ۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی ها خریداری شد. همچنین ۲۸۶ هزار نفر در پذیره نویسی استقلال شرکت کردند که ۲۸۰ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و ۷۹ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خریداری شد. سپس اعلام شد که پس از انجام فرایندهای لازم از جمله ثبت افزایش سرمایه، تایید سازمان حسابرسی و... نمادهای دو باشگاه در بورس معامله شود که البته تاریخ های مختلفی نیز برای اتمام فرایندهای مذکور و اغاز معامله سهم ها داده شد. برای مثال در تاریخ نهم خردادماه بود که اعلام شد نماد استقلال قابل بازگشایی بوده و احتمال دارد همزمان با جشن قهرمانی این باشگاه، معاملات سهام استقلال نیز صورت بگیرد که البته این اتفاق نیفتاد. پس از ان نیز اعلام شد که احتمالا نماد هر دو باشگاه در اواخر خردادماه بازگشایی شود که در نهایت خردادماه بدون اینکه شاهد این اتفاق باشد به پایان رسید.

بالاخره بازگشایی نزدیک است یا خیر!؟
حال حسین قربانزاده در اخرین اظهار نظر خود در هفته جاری درباره باز شدن نماد استقلال گفته است که نماد استقلال هفته آینده در فرابورس بازگشایی می‌شود تا مردم بتوانند خریدوفروش کنند. وی دلیل تاخیر در این بازگشایی را مناسب نبودن وضعیت بازار سرمایه اعلام و تاکید کرده است که این بازگشایی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که سهام‌دار خُرد هم متضرر نشود. بر اساس این گزارش رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه منتشر شده است درباره بازگشایی نماد پرسپولیس نیز توضیح داده است که نماد پرسپولیس هم تا ۳ هفته آینده باز خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی سازی در حالی زمان قطعی بازگشایی را اعلام کرده است که میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس در آخرین اظهار نظر خود در مورد بازگشایی نماد استقلال و پرسپولیس توضیح داده است که افشایی های لازم در خصوص استقلال انجام شده است و فقط چند افشا در مورد صورت های مالی 6 ماهه مانده است. همچنین برای بازگشایی به یک تاییدیه احتیاج داریم و بازگشایی نماد استقلال نزدیک تر است. پرسپولیس در مرحله ثبت شرکت ها بوده و فرایند ان عقب تر از استقلال است. وی بر این موضوع تاکید کرده است که هر چند حداکثر پیگیری از شرکت ها و سازمان خصوصی سازی از سوی فرابورس در حال انجام است اما تا افشایی ها انجام نشود نمی توان گشایش را انجام داد.

گروه اقتصاد کلان: به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی واردات، گمرک ایران بر محاسبه عوارض کالاهای متروکه که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد نیز تاکید کرده است؛ این می‌تواند قیمت مزایده این کالاها را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش ایسنا، در سوم خردادماه امسال، گمرک ایران بخشنامه مربوط به اجرای تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر تغییر مبنای محاسبه ارز گمرکی کالاهای وارداتی را ابلاغ کرد و عملا ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات خارج و نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) جایگزین آن شد. این در حالی است که دفتر واردات گمرک ایران در روزهای اخیر طی بخشنامه‌ای به گمرک های اجرایی با اشاره به بند ۴ بخشنامه ابلاغی، اظهارنامه‌های متروکه را نیز مورد توجه قرار داده و اعلام کرده است که باید محاسبات مربوط به این اظهارنامه ها بر مبنای نرخ ETS باشد. در بند ۴ به جریان مابه‌التفاوت دریافتی بابت ترخیصی‌های ابتدای سال اشاره و آمده بود که "با توجه به لازم الاجرا بودن احکام قانون بودجه و مفاد تصویب نامه ابلاغی از اول فروردین ماه ۱۴۰۱، درخصوص کالاهای اظهار و ترخیص شده از ابتدای امسال با احتساب نرخ ارز سامانه معاملات الکترونیک و تغییرات حقوق ورودی بر اساس ماده (۱۳۵) قانون امور گمرکی نسبت به بررسی و صدور مطالبه نامه کسر دریافتی اقدام کنند.
بدیهی است کالاهای اظهار شده تا تاریخ صدور این بخشنامه مشمول اعمال جریمه موضوع ماده ۱۰۸ قانون امور گمرکی نخواهد شد. " به استناد این بند، دفتر واردات گمرک ایران تاکید کرده که در خصوص اظهارنامه‌های متروکه تنظیم شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ و ارسالی به سازمان اموال تملیکی، نسبت به محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض متعلقه، بر اساس نرخ ارز ETS و تغییرات حقوق ورودی اقدام کنند.
گمرک‌ها موظف هستند در مورد اظهارنامه‌های متروکه که پیش از این، با نرخ ۴۲۰۰ و ماخذ حقوق ورودی قبلی، تنظیم ولی تشریفات متروکه اظهارنامه‌ها به اتمام نرسیده، اصلاحات را انجام دهند. با این تغییر نرخ ارز و رشد حداقل پنج برابری آن از ۴۲۰۰ به بیش از ۲۵ هزار تومان، هزینه‌های مربوط به کالاهای متروکه نیز افزایش یافته و می‌تواند قیمت مزایده آنها را افزایش دهد. آن‌طور که اخیرا سازمان اموال تملیکی گزارش داده است، میزان فروش سازمان اموال تملیکی از محل مزایده‌های الکترونیکی در سال جاری برای اردیبهشت ۲۱۹ و خرداد ماه ۳۱۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. اگر چه جزئیات دقیقی از میزان اظهارنامه‌های متروکه اعلام نشد ولی در این گزارش اشاره شده بود که کالاهای متروکه اعاده شده کاهش ۸۱ درصدی داشته است؛ به‌ طوری که هیچ کالای سنواتی مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ در این خصوص در انبارهای اموال تملیکی موجود نیست.

گروه اقتصاد کلان: طلای جهانی به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره برای دومین بار متوالی سقوط کرد.
به گزارش ایسنا، قیمت طلا امروز جمعه ثابت بود اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تاثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند. بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.
قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانونگذاران گفت: تعهد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، در حالی که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود. دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند.
شاخص بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد. به گزارش رویترز، سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، در حالی که مس به پایین ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند. حجم دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز پنج‌شنبه از ۱۰۷۱.۷۷ تن روز گذشته با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۶۳.۰۷ تن رسید.

سرمقاله

حسین سلاح ورزی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

دومینوی تغییر یا ترمیم تیم اقتصادی دولت، در شرایط کنونی، کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نخواهد کرد و باید تغییر رویه‌ها را جایگزین تغییر افراد کنیم. واقعیت آن است که نه تنها دولت سیزدهم و نه فقط نظام اقتصادی بلکه کل کشور، بیش از همیشه به عقلانیت انتخاب درست اولویت ها و تمرکز منابع (از جمله توجه سیاستگزاران) به نقاط بحرانی نیاز دارد. سیاهچاله صنعت خودروی کشور، که اکنون زیرپای وزیر صمت دهان گشوده و منشا انتقادات بسیار تا مرز استیضاح شده است، می تواند یک نشانه غلط برای انحراف اذهان از اولویت هایی نظیر "فقدان راهبردهای اصولی" در تصمیمات کلان اقتصادی باشد. خودروسازان داخلی، بیش از چهار دهه بلای جان مردم و حکمرانان بوده و ایده رهایی از چنین وضعیت نکبت‌باری نیز در همه ادوار مجلس طرح شده و البته که هیچگاه رای نیاورده است. همچنان‌که هیچ دولتی حاضر نشد به یک جراحی سخت برای درمان تومور بدخیم انحصار خودروسازان داخلی تن بدهد و این اصل ساده اقتصادی را بپذیرد که کیفیت تنها و تنها زاده رقابت است و هیچ انحصاری و هیچ حمایتی، در هیچ کجا به کیفیت ختم نشده است. در واقع انگشت اتهامی که اکنون به سوی وزیر صمت نشانه رفته است را باید متوجه حامیان انحصار در هر جا و هر بخش از اقتصاد کشور ساخت که سال‌هاست همچون موریانه پایه های تولید در ایران را تضعیف کرده است. در فقدان یک استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط کنونی، شاخصی برای یک انتخاب بهتر وجود نخواهد داشت و تضمینی برای عملکرد بهتر دولت نیز به دست نمی آید. نه فاطمی امین بدترین وزیر کابینه است و نه صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود خواهد یافت و به دلیل مخالفت دولت با این تغییر، نتیجه استیضاح هر چه باشد، به تضعیف بیشتر دو حوزه کلیدی تولید و تجارت خواهد انجامید. به نظر می‌رسد که همگرایی میان مجلس، دولت و بخش خصوصی برای احصای مسایل کلیدی، جست‌وجوی راه حل های واقع گرایانه و بالاخره تدوین و اجرای یک تقسیم کار ملی، اتخاذ راهبرد اصولی‌تری باشد و به استناد یک نقشه راه روشن، بتوان به ابزار بهتری برای ارزیابی یا انتخاب افراد دست یافت. بخش خصوصی آماده تسهیل گری در شکل گیری چنین گفت‌وگویی است.

یادداشت

محمد حسن آصفری
نماینده مجلس

برخی بانک ها و سازمان ها به جای حذف موانع تولید، در مقابل آن مانع گذاری می کنند. متاسفانه به دلیل سوءاستفاده برخی دستگاه ها و سازمان ها و بانک ها پرونده هایی در صنایع و واحدهای تولیدی تشکیل و منجر به تعطیلی می شود. بانک ها با ترفندهایی به یکباره حکم اجرایی در خصوص بازپرداخت تسهیلات واحدها ارائه می دهند و گاهی اوقات میزان بدهی واحد تولیدی بسیار زیاد می شود و در نهایت به تعطیلی آن واحد خواهد انجامید. دادگستری نباید صرفا کتاب قانون خود را نگاه کند، در برخی مواقع ارزش و اهمیت مصلحت نظام و کشور ازهمه چیز بالاتر است. بنیاد مسکن نباید اراضی که رایگان دریافت می کند را در قبال هزینه واگذار کند، از جمله دستگاه هایی که سبب گرانی مسکن می شوند دستگاه های دولتی از جمله بنیاد مسکن و راه و شهرسازی هستند. مردم دومین قسط ۴۶ میلیونی مسکن ملی را هم پرداخت کردند اما هنوز سنگ روی سنگ گذاشته نشده است. درب اتاق قضات به روی مردم باز است که بسیار ارزش دارد، اما بعضا در بخش ها یا شهرهای کوچک ممکن است کوتاهی هایی صورت گیرد که نیازمند تذکر از سوی دستگاه قضا است. ناکارآمدی های برخی مسئولین سبب شده مردم نتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند که منجر به اعتراض و تجمع می شود و گاهی در این تجمع ها دستگیری هایی انجام می شود که انتظار می رود پیش از بازداشت ها بررسی لازم صورت گیرد که حق کسی با ایجاد سوسابقه تضییع نشود. متاسفانه جمع زیادی از کارکنان شورای حل اختلاف مدت زیادی است که فعالیت دارند اما درآمد پایینی دریافت می کنند که مجلس آمادگی لازم در راستای تعیین تکلیف این افراد را دارد، تعیین تکلیف این افراد یک موضوع اساسی است. مردم در خصوص اعمال ماده 477 مراجعه زیادی دارند که تقاضا داریم این موارد بررسی و دقت نظر خوبی اعمال شود.