گروهک منافقین با دلارهای آمریکا حمایت می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی دردیدار با رئیس مرکز حقوق بشر گرجستان گفت: گروهک‌هایی مثل مجاهدین خلق با دلارهایی تصویبی در کنگره آمریکاحمایت می‌شوند. زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران روز پنجشنبه (2 تیر) با الکساندر تسکیتیشویلی، رئیس مرکز حقوق بشر گرجستان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، الهیان ضمن تبیین اقدامات انجام شده در خصوص صیانت از حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم ایران در مجلس شورای اسلامی‌، گفت: کشور های غربی تلاش می‌کنند وضعیت حقوق بشر را در ایران یک وضعیت سیاه و نا امید کننده نشان دهند. کشورهایی مثل کانادا و آمریکا که بانی قطعنامه‌های ضد ایرانی در مجامع بین المللی هستند، هیچگاه نسبت به قربانی شدن 17 هزار شهید ترور در ایران اعتراض نکرده و از گروه‌های تروریستی عامل این جنایت ها حمایت کرده اند. وی با بیان اینکه در بین شهدای ترور کشورمان، زنان و کودکان هم دیده می‌شوند، اظهار داشت: این جنایت ها توسط گروهک‌هایی مثل مجاهدین خلق انجام می‌شود که با دلارهایی که در کنگره آمریکا تصویب می‌شود، حمایت می‌شوند. الهیان افزود: رژیم صهیونیستی تاکنون چندین دانشمندان هسته ای و دانشمندان فعال در حوزه تولید واکسن ما را به شهادت رسانده و اخیرا نیز شهید صیاد خدایی را در نزدیکی مجلس ترور و به شهادت رسانده است.

 

حمایت تمام قد دستگاه قضا از دولت

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه بیان کرد: در حالی که جهان بین دو قدرت شرق و غرب مادی تقسیم شده بود کسی گمان نمی برد یک نهضت دینی بتواند بدون وام گرفتن و بدون اتکا به شرق و غرب پیروز شود. وی افزود: برخی افراد در مخیله شان هم خطور نمی کرد که چنین اتفاقی در عصر حاضر محقق شود. خداوند عنایت کرد و به دست یک بنده صالح خودش و به دست امت دین باور انقلاب عظیمی را علیرغم دشمنان و مستکبران به پیروزی رساند. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم یکپارچه و یکدل با پیروی از مقتدای خودشان از امام دیروز و امام امروز بر همه نقشه های دشمن پیروز شدند، بیان کرد: امام و امت توانستند با پیوند وسیع یک الگوی وسیع از حکمرانی به نام مردم سالاری دینی ارائه دهند. محسنی اژه ای گفت: اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آن‌ها، برای تحقق عدالت،عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر جهت رشد دنیا و آخرت آن‌ها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود. امروز وظیفه خود می‌دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم. می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود. مسئولیت قوه مجریه با مسئولیت قوه قضاییه قابل مقایسه نیست.

اعتراض به ثبت منطقه مجاور
مسجدالاقصی به نام صهیونیست‌ها
سخنگوی حماس اقدام رژیم صهیونیستی در آغاز ثبت منطقه مجاور مسجدالاقصی به نام صهیونیست‌ها را تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایق دانست. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس امروز (دوشنبه) به اقدام رژیم صهیونیستی برای ثبت اراضی اطراف مسجدالاقصی به نام یهودیان با هدف یهودی‌سازی قدس واکنش نشان داد. بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، وی گفت، ثبت این اراضی به نام «یهودیان اشغالگر» با هدف وارونه جلوه دادن حقایق و گسترش تسلط بر قدس انجام می‌شود. القانوع تأکید کرد، خطر واقعی مسجدالاقصی را تهدید می‌کند و تلاش‌ها برای تقسیم زمانی و مکانی در این مکان شریف از طریق ادامه حفاری‌ها و یورش‌های مکرر شهرک‌نشینان روز به روز بیشتر می‌شود. وی افزود: نبرد ما با اشغالگر نامحدود است و درگیری دائم با این رژیم، افزایش نگهبانی در صحن‌های مسجدالاقصی و عدم اجازه به آن برای اجرای برنامه‌هایش را می‌طلبد. خبرگزاری «معا» در همین زمینه گزارش کرد، وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی هفته گذشته ثبت مالکیت منطقه مجاور مسجدالاقصی به نام یهودیان را آغاز کرد. چندی پیش، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با «باربارا لیف» دستیار وزیر خارجه آمریکا همچنین بر ضرورت مداخله دولت آمریکا برای توقف تمامی اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی و توقف یهودی‌سازی قدس و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالأقصی تأکید کرد.

موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی
سخنگوی دولت از موافقت دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. سخنگوی دولت تصریح کرد: از جمله دلایل اعلام موافقت تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود.

زائران کربلا در سامانه حج ثبت نام کنند
احمد وحیدی با بیان اینکه از روزهای آینده سامانه حج و زیارت برای ثبت نام مشتاقان زیارت اربعین فعال می‌شود، گفت: همه زائران باید در این سامانه ثبت نام و مرز و مدت زمانی که می‌خواهند در عتبات عالیات بمانند را مشخص کنند. وزیر کشور روز گذشته با اعلام اینکه از روزهای آینده سامانه حج و زیارت برای ثبت نام مشتاقان زیارت اربعین حسینی (ع) فعال می‌شود، گفت: همه عزیزانی که در این فعالیت مهم فرهنگی شرکت می‌کنند، باید در این سامانه ثبت نام و حتی مرز و مدت زمانی که می‌خواهند در عتبات عالیات بمانند را مشخص کنند. وحیدی بر فراهم ساختن حداکثر ظرفیت برای پذیرش زائران اربعین حسینی، تاکید کرد و افزود: ایمنی، آسایش، ارزانی و راحتی سفر، خواسته ها و انتظارت زائران عزیز اربعین حسینی است. وزیر کشور خواستار توجه جدی به ایمنی در تمام حوزه ها اعم از حمل و نقل، بهداشت و امنیت زائران شد و اظهار کرد: نخستین مساله سهولت در سفر، حمل و نقل است و باید به طور ویژه به آن توجه کنیم. باید به دنبال آن باشیم تا حمل و نقل را تا استان های مرزی ریلی کنیم چرا که ایمنی، راحتی و حجم مسافران در حمل و نقل ریلی بالا است. وحیدی بر رایزنی مداوم با طرف عراقی تاکید کرد و ادامه داد: در نقاط مرزی و در داخل عراق و موقع برگشت، تردد زائران سامان دهی شود تا در این هوای گرم معطل نشوند.

تحریم‌های جدید گروه ۷
علیه صنایع دفاعی روسیه
آمریکا از تحریم‌های جدید گروه هفت علیه صنایع دفاعی روسیه با هدف کاستن از توانایی نظامی این کشور خبر داد. یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفت که گروه هفت سه‌شنبه (۲۷ ژوئن) به بسته جدیدی از اقدامات هماهنگ با هدف افزایش فشار بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین متعهد خواهد شد و برنامه‌هایی را برای سقف قیمت نفت روسیه نهایی خواهد کرد. این مقام در یک جلسه توجیهی در حاشیه اجلاس سالانه گروه هفت گفت: هدف دوگانه رهبران گروه هفت هدف قرار دادن مستقیم درآمدهای پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به ویژه از طریق انرژی، اما همچنین به حداقل رساندن تاثیر آن بر اقتصادهای گروه هفت و سایر نقاط جهان بوده است. به نوشته رویترز، کشورهای غربی مایلند فشار بر روسیه را بدون تحریک تورم فزاینده‌ای که به ویژه به جهان جنوب آسیب می‌رساند، افزایش دهند.

سپاه تا هر جا که بتواند
خدمتگزار مردم خواهد بود
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: نیروی دریایی سپاه تا جایی که بتواند برای مردم خدمتگزار خواهد بود. سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه که برای بازدید از استحکامات و پروژه‌های دفاعی - امنیتی به شرق استان مازندران سفر کرده بود از اقدام جهادی نیروی دریایی سپاه برای رفع گل و لای از حوضچه آرامش نیروگاه شهید سلیمی نکا، گفت: قبل از ورود نیروی دریایی سپاه دو مشکل تأمین امنیت و پایین آمدن سطح تولید برق نیروگاه به دلیل وجود گل و لای در حوضچه آرامش نیروگاه وجود داشت که موجب می‌شد آب کافی برای خنک نمودن توربین‌های نیروگاه نرسد. وی افزود: آخرین باری که لایروبی انجام شد، ۱۵ سال پیش بود تا اینکه مدیران نیروگاه از نیروی دریایی سپاه برای رفع این مشکل کمک خواستند و از سال ۱۳۹۸ وارد عمل شدیم و در دو سال و نیم گذشته لایروبی بخش عظیمی از محیط دریایی مربوط به نیروگاه انجام شد.

آیت الله رئیسی در همایش قوه قضائیه تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دانش بنیان جوانان ایرانی در پارک‌های علم و فناوری کشورمان، اظهار داشت: ایران می‌تواند دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان خود را با دیگر کشورهای «دی ۸» به اشتراک بگذارد. آیت‌الله رئیسی با ضروری دانستن افزایش تبادلات تجاری میان اعضای گروه «دی ۸»، تصریح کرد: اعضای این سازمان تلاش کنند ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های خود تبادلات تجاری بین کشورهای عضو را افزایش دهند. رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای در حال توسعه رشد کنند و علاقه مند است این کشورها به هر نحوی به نظام سلطه وابستگی داشته باشند. «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» نیز در این دیدار ایران را یکی از اعضای فعال این سازمان دانست و گفت: دو نهاد مهم «دی ۸» در تهران و همدان مستقر است. «ایسیاکا عبدالقادر امام» مورد توجه قرار گرفتن ظرفیت جمعیت برای کشورهای عضو سازمان «دی ۸» و افزایش تبادلات تجاری میان اعضا را دو رویکرد مهم مدیریتی خود از زمان تصدی دبیر کلی این سازمان عنوان کرد.

دردهای مردم باید شنیده شود و حق درجا زدن نداریم
همچنین روز گذشته آیت‌الله رئیسی در همایش قوه قضائیه گفت: در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم دچار حاشیه نشویم و به متن یعنی معیشت مردم بپردازیم. رئیس جمهور صبح روز گذشته گفت: در تحلیل حادثه هفتم تیر و قضایای سال ۶۰، جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جبهه انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور شخص و ترور شخصیت کند. وی خاطر نشان کرد: دهه ۶۰ را به یاد بیاورید و ببینید منافقین چگونه و چه چهره هایی را ترور کردند و با نشر شایعات و تهمت ها به سمت حاشیه سوق دادند. امام خمینی(ره) از مظلومیت شهید بهشتی به صورت ویژه یاد می کردند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در این ۴۰ سال کشور جای پای نفاق دیده می‌شود، گفت: جریان نفاق با نظام سلطه سعی داشتند شیطنت خود را ادامه دهند، اما جریان انقلاب باید آگاه باشد تا جریان نفاق نتواند اهداف پلید خود را دنبال کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از عزیزان مسئول در قوه قضاییه تشکر می‌کنم که به دنبال احقاق عدالت هستند و بسیاری در دستگاه قضایی بی نام و نشان برای تحقق عدالت در تلاش هستند. به ویژه از رئیس مجرب قوه قضاییه با سابقه ۴۰ ساله کار قضایی تشکر می کنم که گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن ضمن مبارزه با فساد و گسترش عدالت را در دستور کار دارند.
وی با بیان اینکه تمام تصمیمی گیری ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و رشد هنجارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد، گفت: در این رابطه اقدامات پیشینی و پسینی وجود دارد. دستگاه های اجرایی باید قوانین و مقررات عادلانه، ضد فساد، ضدتبعیض را مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند و دستگاه قضایی بر این روند نظارت کنند.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: دستگاه قضایی باید از نظارت ناظران در بخش های نظارتی استقبال کند. ما دستگاه های نظارتی را کمک بزرگی در دستگاه اجرایی می‌دانیم.
دستگاه های نظارتی باید پیش از بقیه در جریان مسائل قرار گیرند. باید به هوش باشیم که مبادا این آسیب جامعه را گرفتار کند. آیت‌الله رئیسی افزود: اگر کسانی مرتکب فساد شدند و دستشان به فساد آلوده شد حتما قضاوت عادلانه آنها در جهت اجرای عدالت اثرگذار خواهد بود. امروز مسئولان در دستگاه های مختلف باید نسبت به وقوع فساد حساس باشند و این حساسیت ،خودش می تواند پیشگیرانه باشد.
وی اظهار داشت: در دستگاه قضایی اعلام کرده بودم و در دستگاه اجرایی آن را دنبال می کنم که خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن و رفتار کردن است. حتما کمک عزیزان نسبت به حفظ اموال و آبروی افراد، حفظ محیط زیست و مجموعه اقدامات، کمک بزرگی به دستگاه های اجرایی است. رئیس‌جمهور ادامه داد: باید بدانیم رمز موفقیت ما در کشور انسجام همه نیروهایی است که به نام انقلاب کار می کنند و همه ما تحت فرماندهی فرمانده کل قوا هستیم. ما در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه ها نشویم و حتما به متن خواهیم پرداخت. برخی گرفتار حاشیه‌ها شدند و عقب ماندگی رخ داد. تصمیم داریم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید به دنبال جبران عقب ماندگی ها بود، بیان کرد: در این چند ماه در دولت ضمن امیدواری به آینده کشور شاهد عقب ماندگی هایی هستیم، دردها و رنج های مردم امروز شنیدنی است. عزیزان مجلس، قوه قضاییه و ما باید نسبت به پیشرفتِ عدالت تلاش کنیم. حق درجا زدن و توقف کردن نداریم و هیچ راهی جز تلاش برای پیشرفت نداریم. وی تصریح کرد: ما در همه اقدامات خود،یخصوص آنجا که مشارکت مردم بوده پیروز شده ایم. در تصمیم گیری ها و انجام کارها باید از مردم کمک بگیریم. قوه قضاییه برای پیشرفت باید به این امر توجه کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مشکلات و کمبودهایی در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: دولت تلاش می‌کند با اختصاص بودجه بخشی از این کمبودها را جبران کند. در دو مقطع با تخصیص اعتبارات در این راستا تلاش کردیم تا در دستگاه قضا برای جذب نیروی انسانی و پرداخت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری اعلام کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دور جدید مذاکرات، طی روزهای آینده و در هفته جاری برگزار می شود. سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در نشست خبری، درباره سفر وزیر امور خارجه به ترکیه گفت: امیرعبداللهیان پس از آن عازم ترکمنستان می‌شود تا در نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خزر شرکت کند. وی در تشریح جزئیات سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه یابد و ما از نقش تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در این زمینه قدردانی می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد که «بورل» به ایران بیاید و در تهران پاسخ‌هایی که آمریکا تا آن زمان احتمالاً می‌داد را بررسی کنند. خطیب‌زاده تصریح کرد: او به ایران آمد و گفتگوهای مفصلی انجام و نظر طرف آمریکایی را منتقل کردند و اینکه آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع ایران را تضمین کند. وی افزود: آقایان امیرعبداللهیان و بورل گفتگوهای خصوصی یک ساعته‌ای با حضور معاونان داشتند و درباره ابعاد مختلف ادامه مذاکرات صحبت کردند. در اینکه در محتوا و در شکل در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می‌توانم تأیید کنم اما اینکه براساس برنامه پیش بینی شده، آمریکایی‌ها در عمل نشان خواهند داد که از میراثِ ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسئول باشند را باید در ادامه دید.

ایران درخواست عضویت در بریکس را ارسال کرده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص عضویت ایران در سازمان بین‌المللی بریکس، گفت: بریکس حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان را دارد، از این رو در سال ۲۰۱۵ صندوق پولی بریکس ایجاد شد و همکاری‌ها پیگیری شد. خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران درخواست عضویت خود را در بریکس ارسال کرد، از این رو رئیس جمهور چین از رئیس جمهور کشورمان برای سخنرانی دعوت کرد، اظهار کرد: امیدواریم بریکس برای ما ارزش افزوده داشته باشد. وی در خصوص نحوه فعالیت دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: دفتر حفاظت منافع ایران در مصر باز و در حال انجام فعالیت است. سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: سفر آقای الکاظمی از پیش برنامه ریزی شده بود و در چارچوب مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای، از جمله نقش سازنده بغداد در روابط ایران و عربستان است.

«الکاظمی» حامل پیام سعودی‌ها بود
خطیب‌زاده افزود: در این سفر درباره پروژه‌های جدی تبادل نظر شد. روابط دو کشور چند لایه و راهبردی است و متعاقب سفری است که چند وقت پیش وزیر امور خارجه عراق به ایران داشت.
وی تصریح کرد: یکی از ابعاد این سفر نقش عراق در گفتگوهای ایران و عربستان است. از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. آقای الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد و طرف عربستان آمادگی دارد در سطح دیپلماتیک مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن نهایی می‌شود و متعاقب آن، سفر هیئت‌های فنی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزئیات مذاکرات غیرمستقیم آتی بین ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، گفت: زمان و مکان تقریباً مشخص است و در چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود و طی روزهای آتی و در همین هفته این ملاقات انجام خواهد شد.

گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نمی‌دهد
خطیب‌زاده در خصوص چگونگی مذاکرات آتی نیز گفت: گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و به صورت non paper خواهد بود. وی در واکنش به سوالی در خصوص طرح موضوع کنار گذاشته شدن سایر طرف‌های برجامی در مذاکرات آتی، گفت: هیچ کس کنار گذاشته نشده است. وقتی که بقیه کشورهای ۱+۴ وین را ترک کردند به این دلیل بود که آنچه باید گفته می‌شد گفته شده و چند موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا باقی‌مانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تسهیل کننده برجام براساس خود برجام، اتحادیه اروپا است و آقای بورل جلسه‌ای هم با سفرای سه کشور اروپایی در ایران داشتند. آنچه الان اتفاق می‌افتد ادامه وین است و درباره چند موضوع باقی‌مانده گفتگو شود. خطیب‌زاده افزود: آنچه صحبت خواهد شد فقط موضوعات رفع تحریمی و اختلافی است که در دور قبل باقی مانده بود.

رفع توفیق نفتکش ایرانی در یونان
وی همچنین در خصوص وضعیت کشتی توقیف شده ایرانی در یونان، گفت: دادگاه یونان حکم اولیه را در مسیر درست صادر کرد و دزدی اولیه را باطل و حکم داد که نفت دزدیده شده، برگشت داده شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از همین تریبون دولت یونان را ترغیب می‌کنیم در اولین فرصت این قضیه عملیاتی شود و کشتی با نفت آزاد شده به مسیر خود ادامه دهد. خطیب‌زاده درباره دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران نیز خاطرنشان کرد: سفیر یونان در ارتباط با ما است و مسیر قانونی در حال طی شدن است و دسترسی‌های کنسولی را دارند و امیدواریم در ادامه توافق خوبی انجام شود. وی در توضیح اجلاس وزرای امور خارجه حاشیه دریای خزر، گفت: در اجلاس خزر هیچ بیانیه‌ی خاصی صادر نمی‌شود و فقط بیانیه ریاستی صادر می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا در سفر امیرعبداللهیان به ترکیه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه مورد بحث قرار می‌گیرد؟، اظهار داشت: هیچ وقت عملیات نظامی راه‌حل صلح نبوده و جنگ به صلح نمی‌انجامد و باید به صلح و امنیت پایدار رسید. موضوعات مختلفی در دستورکار این سفر است از جمله تحولات در سوریه و عراق. مطمئن هستم بعد از سفر گزارش بهتری از این سفر ارائه شود.

گروه سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عضویت رژیم صهیونیستی در سنتکام و استقرار تجهیزات و حضور آن در رزمایش‌ها را بسترساز ایجاد تهدیداتی برای منطقه عنوان کرد و گفت: ما این تهدیدات را برنمی‌تابیم و مطمئنا در قبال آن عکس‌العمل نشان می‌دهیم. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در دیدار با ندیم رضا رئیس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان اظهار داشت: بدون تردید در سال‌های اخیر با تلاش فرماندهان و مسئولان دو کشور روابط فی مابین توسعه خوبی یافته و این روابط باید توسعه و استمرار یابد.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم دو کشور از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند، گفت: باید در راستای تقویت همکاری‌های مشترک بیشتر تلاش کنیم؛ در ۵ سال گذشته ما تعاملات و رفت آمد‌های زیادی بین مسئولان نظامی ایران و پاکستان را شاهد بوده ایم که این روند باید گسترش یابد و موجب ایجاد امنیت در مرز‌های دوکشور گردیده و دو کشور در سایه این امنیت و آرامش روابط اقتصادی را مورد تاکید قرار دادند.
وی ادامه داد: مسئله امنیت مرز‌های ایران و پاکستان از مهمترین مسائل بین دو کشور بوده است و بنده در سفری که به پاکستان داشتم به طور جدی پیگیر موضوعات مشترک دو کشور به ویژه در حوزه امنیت مرزی بوده‌ام. سرلشکر باقری بیان داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با همسایگان نگاه ویژه‌ای دارد و این مهم در دولت جدید نیز تقویت شده و رو به توسعه است. وی افزود: در سال‌های اخیر روابط نظامی ایران و پاکستان توسعه چشمگیری داشته که این روابط سبب امنیت و اثربخشی در توسعه اقتصادی دو کشور شده است.
سرلشکر باقری با بیان اینکه منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در آن قرار دارند بسیار مهم و حساس است، گفت: این منطقه از حساسیت فزاینده‌ای برخوردار است به ویژه اینکه رویداد‌ها و تحولات اخیر سبب مداخلات کشور‌های فرامنطقه‌ای شده و مشکلاتی در سطح منطقه ایجاد کرده است. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، رژیم صهیونیستی را در راس مداخله‌گری‌ها و زمینه ساز بی ثبات در منطقه اعلام کرد و گفت: این رژیم با اجرای طرح‌هایی در صدد ایجاد ارتباط با کشور‌های منطقه و دست یابی به اهداف مداخله گرانه است. وی عضویت رژیم صهیونیستی در سنتکام و استقرار تجهیزات و حضور آن در رزمایش‌ها را بسترساز ایجاد تهدیداتی برای منطقه عنوان کرد و افزود: ما این تهدیدات را برنمی تابیم و مطمئنا در قبال آن عکس العمل نشان می‌دهیم.