رئیسی قفل صادرات را باز کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز عوامل دولت سابق در بدنه دولت فعلی حضور دارند و در بسیاری از بخش‌ها کارشکنی می‌کنند. سید علی یزدی خواه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در شرایط سختی آغاز به کار کرد، اظهار داشت: دولت رئیسی زمانی آغاز به کار کرد که شاهد قفل شدن تجارت خارجی، بی نتیجه ماندن مذاکرات، بلوکه شدن اموال و دارایی‌های ناشی از فروش نفت و بدهی‌های انباشته شده دولت قبلی بودیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مدیران ارشد دولت و وزارتخانه‌ها، عوامل دولت قبل را که در بهبود وضعیت کشور کارشکنی می‌کنند، برکنار کنند. ما هم بارها در مجلس تذکر دادیم و پیگیر این مسئله هستیم، باید هرچه زودتر این موضوع محقق شود تا مردم طعم شیرین خدمت را بیشتر بچشند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توفیقاتی که دولت سیزدهم داشته است، گفت: در انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای مانند اوراسیا و شانگهای اقدامات بسیار خوبی انجام شده و قفل صادرات با تلاش‌های دولت باز شده است. یزدی خواه تاکید کرد: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرده است و حجم سفرهای خارجی رئیس جمهور و ورود مقامات کشورهای دیگر به ایران افزایش پیدا کرده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت سیزدهم اثبات کرده که مرد کارهای بزرگ است.

 

غفلت از دشمن شکست‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش پرچمداران دین و اندیشه گفت: ما میانه آتش منطقه غرب آسیا در کشتی امن، آرام و نجات‌بخش از ناامنی‌ها به سر می‌بریم. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، گفت: طی بیش از چهار دهه در ۴۰ و چند سال گذشته بارها و بارها این تجربه را داشته‌ایم که در هر مقطعی به روش و تاکتیکی با سرمایه‌گذاری عظیم و تحریک و توطئه تلاش کردند که وحدت، همدلی و برادری در این خطه مقدس را تبدیل به تفرقه و دشمنی کنند و منافع خود را با استثمار و چپاول ادامه دهند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید قدر این امنیت را بدانیم و به آن بی‌توجهی نکنیم، عنوان کرد: هر لحظه غفلت در برابر دشمنی که همواره در حال توطئه و رصد سرزمین ایران عزیز است، منجر به شکست‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد. سرلشکر باقری با بیان اینکه مرزهای ما با کشور همسایه باید آورده اقتصادی چشم‌گیر برای مردم داشته باشد، گفت:، اما این وضعیت حادث شده در آنجا مشکلاتی را در این جهت ایجاد کرده و تلاش سنگینی توسط دستگاه سیاست خارجی و سپاه پاسداران و دیگر مسؤولان برای سر و سامان دادن به این نابسامانی امنیتی برقرار است. وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته مرکز صهیونیست‌ها در شمال عراق هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت و صهیونیست‌ها به تلفات خود در آنجا اعتراف کردند.

پیام تسلیت مصر به ایران
وزارت امور خارجه مصر در پیامی جان باختن و جراحت تعدادی از شهروندان ایرانی در زلزله استان هرمزگان را تسلیت گفت. «احمد حافظ» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر جان باختن شهروندان ایرانی در پی وقوع زلزله در استان هرمزگان را تسلیت گفت. بنابر گزارش بامداد روز گذشته روزنامه «الیوم السابع»، احمد حافظ گفت: «ما تسلیت و همدردی صمیمانه خود را در پی جان باختن [تعدادی از شهروندان ایرانی] در زلزله استان هرمزگان در جنوب ایران را ابراز می‌کنیم؛ زلزله‌ای که باعث جان باختن و جراحت تعدادی از شهروندان در آنجا شد.» سخنگوی وزارت خارجه مصر که این پیام را در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر منتشر کرده، در ادامه برای تمام آسیب‌دیدگان آرزوی شفای عاجل کرد. پیش از این، وزارت خارجه کویت و مقامات ارشد اماراتی نیز در پیامی جان باختن و جراحت شماری از شهروندان ایرانی را تسلیت گفته بود. مصر در حالی با مردم ایران ابراز همدردی کرده است که منابع این کشور اخیرا خبر دادند تشکیلات نظامی مصر و ساختار سیاسی آن در سلسله نشست‌هایی مخالفت خود را با هرگونه درگیری نظامی با ایران ابراز کرده است. منابع مذکور به روزنامه «العربی الجدید» در این ارتباط خبر دادند که عده‌ای از سران نظامی ارشد مصر صراحتا در چند نشست نظامی در این کشور با ورود به هر گونه مداخله نظامی مستقیم با ایران مخالفت کرده‌اند.

هم‌افزایی ملی تحریم‌ها را خنثی کند
سخنگوی دولت گفت: هم‌افزایی ظرفیت‌های بی‌شمار ملی می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را خنثی کند. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: انجام کارهای بزرگ با باور به توان داخلی و اراده واقعی، شدنی است. وی تاکید کرد: هم‌افزایی ظرفیت‌های بی‌شمار ملی می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را خنثی کند.

انگلیس تحریم‌ها علیه بلاروس
و روسیه را افزایش می‌دهد
دولت انگلیس همزمان با تحریم شش تبعه روسی، اعلام کرد تحریم‌های اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقلی جدیدی را علیه بلاروس اعمال می‌کند. همزمان با تسلط کامل روسیه بر استان لوهانسک در شرق اوکراین و وعده این کشور برای ارسال موشک‌های بالستیک به بلاروس جهت مقابله با غرب، لندن تصمیم دارد تحریم‌ها علیه مسکو و مینسک را افزایش دهد. دولت انگلیس اعلام کرد که روز سه‌شنبه تحریم‌های اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقلی جدیدی را علیه بلاروس به دلیل حمایت این کشور از تهاجم روسیه به اوکراین وضع خواهد کرد و همچنین شش روس را که به گفته آن‌ها اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، تحریم می‌کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بسته تحریمی علیه بلاروس شامل ممنوعیت واردات و صادرات کالاهایی به ارزش حدود ۶۰ میلیون پوند از جمله صادرات کالاهای پالایش نفت، اجزای فناوری پیشرفته و کالاهای لوکس و واردات آهن و فولاد از بلاروس است. لندن همچنین شرکت‌های بلاروسی بیشتری را از انتشار بدهی و اوراق بهادار در لندن منع خواهد کرد.

باید به افراد حاشیه شهر
و نیازمندان کمک کنیم
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: در بحث اطعام یا احسان علوی، می‌توانیم به افراد حاشیه شهر و نیازمندان کمک کنیم و در کنار این بسته‌های غذایی هم می‌توان یک حدیث از اهل بیت(ع) قرار داد. سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صبح روز گذشته در نشست هماهنگی و هم‌اندیشی برنامه‌های دهه امامت و ولایت که در سازمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: شما دیدید که در روزهای اخیر سرود «سلام فرمانده» چه شور و شعفی را ایجاد کرد. حسینی بیان کرد: در بحث اطعام یا احسان علوی، می‌توانیم به افراد حاشیه شهر و نیازمندان کمک کنیم و در کنار این بسته‌های غذایی هم می‌توان یک حدیث از اهل بیت (ع) قرار داد. در برخی از افتتاحیه‌ها می‌توان به ذکر نام و یاد امیرالمومنین (ع) پرداخت. مسئولان مربوطه، موسیقی تیتراژ سریال امام علی (ع) را می‌توانند به طور مرتب پخش کنند. باید مراسم‌هایی را که در سراسر دنیا پخش می‌شود، پررنگ‌تر نشان دهیم. وی گفت: در خصوص حفظ کلمات قصار حضرت امیر (ع) باید توجه ویژه‌ای را نشان داد، نمایشگاه‌هایی را در نمازهای جمعه و مصلی می‌توان برگزار کرد. در بحث خودروها هم لوگوها و برچسب‌هایی را می‌توان نصب کرد. احادیث حضرت علی (ع) در بحث حکمرانی نیز باید کار شود. بحث اکرام سادات نیز بسیار مهم است.

مذاکرات سازنده منوط
به ابتکار و انعطاف آمریکاست
وزیر امور خارجه در این گفتگوی تلفنی، مذاکرات سازنده را منوط به جدیت، داشتن ابتکار و انعطاف پذیری در طرف آمریکایی دانست. حسین امیرعبداللهیان با بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی از جمله آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها، تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه بر جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی تاکید کرد. بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه کشورش در خصوص ضرورت نیل به نتیجه و توافق نهایی در مذاکرات را مورد تاکید قرار داد. به گفته او، عمان همواره از حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای و تحقق مطالبات مشروع ایران حمایت می‌کند.

رئیس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی، تحقق علوم انسانی در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه، جبران شود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز گذشته در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره، گفت: در نشست‌هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.
رئیس جمهور با همچنین با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
رئیسی با تاکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، افزود: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود. رئیس جمهور با تاکید بر لزوم نظریه‌پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار داشت: فصل الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموخته‌های او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل می‌گیرد.
وی نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
رئیسی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار داشت: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود. رئیس جمهور افزود: متولیان ایجاد تحول در علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهره‌های تحول‌خواه و تحول‌گرا استفاده کنیم.
وی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به ویژه در پرداخت دستمزدها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.
پیش از سخنرانی رئیس جمهور نیز زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایه‌گذاری بداند حتما دست برتر در همه عرصه‌ها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیس جمهور محترم ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را در زمینه علم می‌داند، افزود: در این راستا وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، پنج اولویت «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری»، و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد. در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بین‌المللی و ۲۲ برگزیده گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

احمد راستینه با تاکید بر لغو تحریم های آمریکا:

گروه سیاسی: نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه دوحه پایان سفر مذاکراتی ایران نیست، گفت: با توجه به وضعیت جهان امروز، من فکر می‌کنم سرانجام آمریکا ناگزیر می‌شود با لغو تحریم‌ها خود را تسلیم خواسته ملت ایران کند. احمد راستینه با تاکید بر تلاش دولت سیزدهم برای لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها، اظهار داشت: دولت جدید در گام اول اقدامات موثری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام داده است. از سویی توسعه روابط ما با کشورهای همسایه به آمریکا نشان داد که جمهوری اسلامی ایران دست و پا بسته نیست. وی افزود: عضویت ایران در پیمان شانگهای و درخواست گروه بریکس برای عضویت ایران در این گروه، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران قدرت نوظهوری است که توسعه روابط با آن برای بسیاری از کشورها سودمند است. نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه کشورهای همسایه در حال توسعه روابط با ایران هستند، گفت: نشست کشورهای حاشیه دریای خزر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران ظرف ۸ ماه اخیر ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط بین‌الملل و نقش‌آفرینی موثر در منطقه ارتقا بخشیده است. راستینه با تاکید بر اینکه دولت گذشته تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته بود، تصریح کرد: اکنون دولت جدید از زیر این فشارها خارج شده و از طرفی ارتقای فنآوری هسته‌ای و قانون اقدام راهبردی مجلس که توسط دولت اجرایی شده، ظرفیت‌های خوبی را برای مذاکره فراهم کرده است. وی با اشاره به نگرانی عده‌ای از مذاکرات دو روزه دوحه، ادامه داد: آمریکا از هم‌اکنون به شدت به دنبال نشست‌های دیگر است تا بتواند جمهوری اسلامی ایران را برای حل مسائلی که او آن را دغدغه‌های جهانی می‌نامد، بر سر میز مذاکره دعوت کند. نماینده مردم شهرکرد در مجلس با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم ظرفیت‌های قابل توجهی برای رفع تحریم‌ها شکل داده است، بیان داشت: دولت جدید بازوهای قدرت بین‌المللی خود را توسعه داده و روابط تجاری را با کشورهای همسایه ارتقا بخشیده است. دولت سیزدهم نقش خود را در بحران جنگ روسیه و اوکراین به زیبایی به نمایش گذاشت. راستیه در پایان گفت: دوحه پایان سفر مذاکراتی ایران نیست.

ناتو به روسیه نزدیک‌تر می‌شود؛

گروه سیاسی: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات برای الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی غربی به پایان رسید. به رغم هشدارهای روسیه به کشورهای غربی درباره تبعات پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی در بیانیه‌ای خبر داد که مذاکرات با استکهلم و هلسینکی در این باره تکمیل شده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در وبگاه اینترنتی خود گزارشی درباره گفت‌و‌گوها با سوئد و فنلاند برای عضویت آنها در این ائتلاف نظامی منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: «فنلاند و سوئد روز دوشنبه مذاکرات درباره الحاق (به ناتو) را در مقر ناتو در بروکسل به اتمام رساندند همانطور که در نشست هفته گذشته رهبران ناتو در مادرید روی این موضوع توافق شده بود». به روایت ناتو، «هر دو کشور (سوئد و فنلاند) به طور رسمی تمایل و توانایی خودشان را برای انجام تعهدات سیاسی، حقوقی، نظامی و تعهدات عضویت ناتو را تایید کردند». بنا بر این گزارش، مذاکرات میان ناتو با سوئد و فنلاند را نمایندگان ارشد آنها انجام دادند. رهبری هیات مذاکره فنلاندی را «پکا هاویستو» وزیر خارجه و «آنتی کایکونن» وزیر دفاع این کشور برعهده داشت. ریاست هیات مذاکره سوئد برعهده «آن لینده» وزیر خارجه این کشور قرار داشت. ریاست هیات ناتو هم بر عهده «بتینا کادنباخ» دستیار دبیرکل ناتو در امور سیاسی و سیاستگذاری امنیتی بود. بنا بر اعلام ناتو، بعد از پایان این مذاکرات متحدان عضو ناتو روز سه شنبه پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف را امضا می‌کنند. بعد از امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند، این موضوع برای تصویب به همه کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شود تا آنها طبق قوانین داخلی خود الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تصویب کنند. تحرکات برای الحاق سوئد و فنلاند به ناتو در شرایطی انجام شده که این دو کشور به طور سنتی طی دهه‌های گذشته سیاست بی طرفی را اختیار کرده بود اما به دنبال درگیری روسیه با اوکراین و مواضع تحریک‌آمیز کشورهای غربی، استکهلم و هلسینکی خواهان عضویت در ناتو و کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی شدند.

رئیس جمهور ترکیه در روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد؛

گروه سیاسی:برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران در ۲۸ جولای ( سه شنبه ۲۸ تیر) خبر دادند. هنوز جزئیات بیشتری از سفر اردوغان به تهران گزارش نشده، اما انتظار می‌رود وی در این دیدار ضمن ملاقات با مقام‌های ارشد ایران در زمینه همکاری‌های دوجانبه و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو کند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از برگزاری نشستی با همتایان ترکیه‌ای و جمهوری آذربایجان خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ترکیه بر همکاری‌های بیش از پیش دو کشور در حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع مشترک آبی تاکید کرد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه‌ و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه ترکیه در آن برهه بر آمادگی این کشور برای برگزاری هر چه سریع تر هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی دوجانبه و برنامه ریزی برای انجام سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران تاکید کرد. چاووش اوغلو با اشاره به روابط خوب بین دو کشور همسایه و برادر گفت که پیرو توافق اخیر به عمل آمده، وی پیگیر مسائل محیط زیستی و مدیریت منابع آبی مشترک از طریق نهادهای ذیربط در ترکیه و تداوم برگزاری نشست های کمیته مشترک آب خواهد بود.
چندی قبل رهبر حزب وطن ترکیه گفت که تحریمها علیه ایران و روسیه یک فرصت تاریخی برای ترکیه و افزایش روابط تجاری با این دو کشور است.
وی همچنین افزود: موازنه ها در جهان به هم خورده است. غرب رو به افول و سلطنت دلار رو به زوال است. دیگر نمی توان از موازنه و یا تعادل سخن به میان آورد. هیچ موازنه‌ای میان آتلانتیک و آسیای رو به رشد وجود ندارد. آتلانتیک در هر جا شکست می خورد. ترکیه با بازی کردن به همراه مهره شکست خورده، چه آینده‌ای برای خود رقم خواهد زد؟ لذا ما لغو سفر به ایران را اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنیم. پاسخ رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری هم یک پاسخ جوانمردانه نبوده و برازنده دولت نیست. حال که سفر به ایران را لغو کردی، بگو «لغو کردیم». ترکیه‌ای که از سفر به ایران می ترسد.... دولت باید اعتماد به نفس داشته باشد.
رئیس حزب وطن ترکیه اضافه کرد، در ایران، ترکیه به عنوان دولت غیرقابل اعتماد پنداشته می شود. سفر به ایران در سطح رئیس دولت، دو روز قبل از برگزاری آن لغو گردید. شما چگونه به این دولت اعتماد خواهید کرد؟ آن هم در دوره‌ای که ترکیه با بحران شدید انرژی مواجه است.... افزایش قیمت‌های انرژی، به معنای افزایش قیمت تمامی اقلام غذایی و صنایع است. ترکیه یک کشور فقیر به لحاظ انرژی است.
45 درصد از واردات، صرف انرژی می شود. در چنین فضایی که فرصت خرید انرژی ارزان وجود دارد و تحریم ها علیه ایران و روسیه مطرح است، ترکیه باید به آمریکا واکنش نشان داده و بگوید «تو نمی توانی به خرید و فروش من مداخله کنی». آمریکا نمی تواند حزب عدالت و توسعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما سیاست مماشات پیش گرفته است. می توانیم به این سیاست، «سیاست الاکلنگی» هم بگوییم. در یک سوی این الاکلنگ روسیه و در طرف دیگر کشورهای بی ارزش قرار دارند. چگونه می توانید موازنه را برقرار کنید؟ زلنسکی امروز است، فردا نیست. عبارت «سیاست متوازن» واقع گرایانه نیست. نمی‌توانید از طریق این گونه مفاهیم انتزاعی، سیاست و استراتژی تولید کنید.