آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت ضمن تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان تاکید کرد که این فرایند تا پایان شهریورماه به نتیجه می‌رسد. پیمان حدادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شرکت سپرده گذاری به صورت مرتب در حال پیگیری تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است، اظهار کرد: در فاز نخست باید یک لینک ارتباطی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود تا این شرکت بتواند به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا این شرکت قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند. وی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال تهیه سامانه‌ای برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است و قطعا این فرایندها تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید. بر اساس این گزارش، از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

 

ممانعت از دلالی و قاچاق با راه‌اندازی سامانه‌ مؤدیان

یک نماینده مجلس با بیان اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی به عدالت در پرداخت و شفافیت مالی و اقتصادی جامعه کمک می‌کند، گفت: واقعی شدن درآمد و سود، همچنین شفافیت جریان کالا و خدمات و در نتیجه کاهش دلالی و قاچاق کالا از مزایای اجرای این قانون است. فاطمه محمدبیگی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی به عدالت در پرداخت، شفافیت مالی و اقتصادی جامعه کمک می‌کند. وی سامانه‌های برخط اطلاعات مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی را ابزار قانون برای ایجاد شفافیت و خروج از رانت، فساد اقتصادی واداری را مؤثر دانست و عنوان کرد: راه‌اندازی این سامانه‌ سبب می‌شود مردم و صاحبان مشاغل در پرتو اطلاعات شفاف عملکرد خود را احصا کنند تا نظام مالیاتی کشور شفاف و جلوی فرارهای گسترده مالیاتی گرفته شود. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به عنوان بستر اصلی بسیاری از قوانین مالیاتی لازم الاجراست، تصریح کرد: معتقدم در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون باید تبصره‌های حمایتی از اصناف ضعیف و مبتدی که نیازمند توجهات مالیاتی و در نظر گرفتن تشویق‌ فرآیندهای خوش حسابی هستند، مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رکورد جدید در اقتصاد ژاپن
فعالیت بخش خدمات ژاپن در ماه ژوئن با سریع‌ترین سرعت در بیش از ۸ سال گذشته گسترش یافت زیرا کاهش محدودیت‌های کرونا باعث افزایش احساسات در بین مشاغلی مانند گردشگری شد. به گزارش ایسنا، افزایش فعالیت‌ها خبر خوشایندی برای دولت است که روی تقاضای داخلی شرط بندی می‌کند تا سومین اقتصاد بزرگ جهان را در مسیر بهبود قرار دهد و به غلبه بر فشارهای تولید بر صنعت تولید کشور کمک کند. شاخص نهایی مدیران خرید به ۵۴ رسید که سریع‌ترین سرعت رشد را از اکتبر ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. این قوی‌تر از رشد نهایی ۵۲.۶ ماه می بود، اگرچه کمتر از نرخ ۵۴.۲ برای ژوئن منتشر شده در ماه گذشته باقی ماند. طبق اعلام رویترز، اقتصاددان‌ها اظهار کردند که شرکت‌های بخش خدمات ژاپنی افزایش قابل‌توجهی در فعالیت گزارش کردند.

«تجارت» جزئیات روابط اقتصادی ایران و امارات را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: امارات در سالیان گذشته همواره یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است. به‌طوری که در سال ۹۸ دومین شریک مهم تجاری ایران بوده و در ۱۰ ماهه سال ۹۹ نیز در میان سه شریک اصلی وارداتی و صادراتی ایران دیده می‌شود. اما حضور تجار ایران در بازار امارات در سال های اخیر با چالش هایی نیز مواجه بوده است . به گزارش «تجارت»، درخصوص امارات نیز کارشناسان بر این باورند که امکان صادرات بیش از ۱۱ میلیارد دلاری به آن کشور توسط ایران وجود دارد. در عین حال ایران در گروه‌های کالایی مختلف امکان صادرات به امارات را دارد که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی و پایه نفتی، محصولات شیمیایی و سلولزی، مواد و صنایع معدنی فلزی، میعانات گازی، خودرو، قطعات و ماشین‌آلات صنعتی، مواد و صنایع معدنی غیر فلزی و میوه و تره‌بار، صنایع تبدیلی، شیرینی و شکلات، برق الکترونیک، محصولات لبنی، دام و طیور، لوازم خانگی و خشکبار اشاره کرد. امارات متحده عربی، کشوری در جنوب غربی قاره آسیا، از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج‌فارس همسایه است. این کشور از سال ۱۹۹۴ عضو موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت بوده و از سال ۱۹۹۶ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده است. در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/ ۱ درصد از ارزش واردات جهان متعلق به امارات بوده است. صندوق بین‌المللی پول رشد ۲/ ۵ درصدی برای حجم واردات کالایی امارات در سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده است (بیش از متوسط رشد حجم واردات جهان). اقتصاد امارات بیشتر بر پایه خدمات، تجارت، حمل‌ونقل، خدمات پشتیبانی، خرده‌فروشی، صنعت گردشگری و ساخت املاک و مستغلات است. مجموع واردات امارات در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶۰ میلیارد دلار، مجموع صادرات غیرنفتی آن ۶۵ میلیارد دلار و صادرات مجدد از این کشور ۱۴۰ میلیارد دلار ثبت شده است. به اعتقاد ناظران، لغو روادید و اقامت برخی از ایرانیان، عدم صدور روادید تجاری و توریستی، سختگیری بانک مرکزی امارات بر حساب‌های بانکی ایرانیان، ضعف در ناوگان و زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی- ریلی و دریایی، کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کانتینری یخچالدار، نبود زیرساخت‌های سردخانه‌ای برای حفظ بازارهای صادرات محصولات کشاورزی صادراتی، نبود ثبات در روند صادرات محصولات، عدم پایش مستمر وضعیت رقابتی و مزیت نسبی کالاها در برابر رقبا، لزوم انعقاد و فعال‌سازی موافقت‌نامه‌‌های تجارت ترجیحی و آزاد، خلأهای موجود در برخی بخشنامه‌های بانک مرکزی، بالا بودن ارزش‌گذاری پایه گمرکی در برخی کالاها برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، ضرورت ارائه مشوق‌های لازم به صادرکنندگان و اجرای تضعیف مکانیزم تهاتر و مدل‌های مورد نظر مهم‌ترین موانع توسعه تجارت با امارات به حساب می‌آید.

موانع تجارت ایران با امارات
اما در نشست هم‌اندیشی اتاق مشترک ایران و امارات با متخصصان بانکی اعلام شد: مشکلات صدور ویزا، انتقال پول و معاملات از طریق واسطه‌ها در کشورهای منطقه فعالیت اقتصادی را پرهزینه کرده است که باید برای حل آن برنامه‌ریزی شود. نشست هم‌اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و امارات با عنوان «راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس» در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در این نشست عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: بنا بر آمارهای اعلامی حجم تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۱ میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات از امارات بوده است. در دو ماهه ابتدای سال هم ۲,۲ میلیارد دلار واردات از امارات داشتیم و حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات که نشان‌دهنده افزایش تراز تجاری است. او با بیان اینکه وظیفه اتاق مشترک انتقال تجارب و مطالبات بخش خصوصی به دولت‌ها و تسهیل گری برای توسعه صادرات است افزود: مذاکرتی با کشورهای خلیج فارس و امارات داشتیم که هدف آن توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی بود و اظهارات خوبی برای جذب مشارکت کشورهای منطقه به ویژه امارات مطرح شد. رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به این مسئله که امارات برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های هوش مصنوعی و دیجیتال برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشور ما نیز در زمینه اقتصاد و فناوری دیجیتال و همچنین رمزارزها در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ از این رو باید از این فضا به شکل همکاری مشترک به نحو احسن بهره ببریم. شاکری گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، دیجیتال و فناوری‌های حوزه IT با بخش‌های اقتصادی امارات در ارتباط هستیم. هفته گذشته در همین رابطه جلسه‌ای با اتاق بازرگانی دوبی داشتیم که یکی از بخش‌های اصلی آن اقتصاد دیجیتال است. ایران جایگاه خوبی در حوزه فناوری‌های دیجیتال دارد و فارغ از فضای سیاسی که در تمام دنیا حاکم است می‌توانیم به شکل صحیح به نفع اقتصاد کشور از این فرصت بهره لازم را ببریم.
محمد حسین جبل عاملی، پژوهشگر اقتصادی نیز در نشست گفت: امارات از سال ۲۰۲۰ با موضوع اکسپو، دوبی را به عنوان قطب دنیای جدید معرفی کرد و با طرح مباحثی مثل متاورس و تکنولوژی‌های جدید، به جذب نظام‌های زیرساختی صنعت آی تی نیاز جدی پیدا کرد. او افزود: ایران کیفیت تولید مناسبی در حوزه محصولات بانکی دارد اما با توجه به شرایط دلاری حال حاضر هزینه تولید بالایی دارد. ایرانی‌ها در حال حاضر در حوزه توکن‌ها در حال مشارکت با اماراتی‌ها هستند اما همین کار در داخل ایران هزینه بالایی دارد. ما می‌توانیم در حوزه سخت افزار و نرم افزار برای صادرات محصولات به کشورهای خلیج فارس با محوریت امارات متحده عربی فعالیت داشته باشیم. باید توجه کرد که هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کشوری مثل عمان نسبت به امارات ۴ تا ۵ برابر است و از این نظر امارات اقتصادی‌تر و در دسترس تر است. مسعود مرتضوی، مدیرعامل شرکت پویا نیز در این نشست گفت: ایران در کانون سیاست‌های اقتصادی خود روابط با همسایگان را قرار داده است اما این در حالی است که در سندهای توسعه کشورهایی مثل هند، پاکستان، عمان و برخی دیگر از کشورها نامی از ایران نیست. برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی در اولین گام می‌تواند رگه‌هایی از ارتباط را با کشورهای هدف صادراتی را ایجاد کند. شاید تا حدی بتوانیم وارد بازارهای صادراتی شویم اما این نیازمند حمایت جدی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است. او گفت: در حال حاضر کارت‌های بین‌المللی در ایران می‌توانند خدمات بگیرند اما هنوز کارت‌های بین‌المللی برای ایرانی‌ها در خارج از ایران فعال نیست.

گروه اقتصاد کلان: قیمت طلا دیروز سه‌شنبه با دور ماندن سرمایه‌گذاران به دلیل کاهش چشم‌انداز تورم و افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی، عمدتا بدون تغییر بود. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دیروز به وقت شرقی با ۳.۳ درصد افزایش به ۱۸۱۰ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۸۱۱ دلار و ۸۰ سنت رسید. استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI، گفت که جذابیت محافظ تورمی طلا با چشم‌انداز تورمی ملایم‌تر خدشه‌دار می‌شود و افزایش نرخ‌های جهانی در آینده نیز چشم‌انداز دارایی‌های بدون بازده را کاهش می‌دهد. طلا در چند ماه گذشته تحت فشار قرار گرفته است زیرا بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان در تلاش برای مهار تورم بی‌سابقه، نرخ بهره را افزایش می‌دهند. قیمت شمش پس از سقوط به پایین‌ترین سطح پنج ماهه ۱۷۸۳ دلار و ۵۰ سنت در روز جمعه، عمدتا بالای سطح حمایت ۱۸۰۰ دلار شناور بوده است. اینس گفت: در حالی که ما در محدوده ۱۷۹۰ تا ۱۸۳۰ دلار گیر کرده‌ایم، طلا می‌تواند به دلیل نگرانی‌های رکود اقتصادی حمایت شود و احتمالا فدرال رزرو موضع سیاست خود را کاهش دهد زیرا بازار از نگرانی‌های تورمی منحرف می‌شود. طلا در مواقع بحران‌های اقتصادی، مانند رکود، به عنوان یک ذخیره امن ارزش در نظر گرفته می‌شود. با از سرگیری تجارت پس از پایان تعطیلات روز استقلال در روز دوشنبه، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده تقویت شد و بر قیمت شمش تاثیر گذاشت. به نقل از رویترز، دلار امروز سه شنبه نزدیک به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته ثابت ماند و همچنان خریداران ارزهای دیگر را از طلای با قیمت دلار دور نگه داشته است. در همین حال، سهام آسیایی افزایش یافت اما نگرانی‌های مداوم در مورد رشد جهانی و افزایش سطح تورم، سودها را کاملا محدود نگه داشت. با نگاهی به آینده، داده‌های ایالات‌متحده در مورد اشتغال و تورم به سرمایه‌گذاران، تصویری از اقتصاد پس از ۱۵۰ واحد افزایش نرخ که قبلا توسط فدرال رزرو ارائه شده است، ارائه می‌دهد.
یک گزارش شغلی ناامیدکننده می‌تواند نگرانی‌های مربوط به رکود بالقوه را تشدید کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۷ درصد افزایش به ۲۰.۰۹ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۸۳ دلار و ۳۹ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۹۲۴ دلار و ۶۰ سنت رسید.

گروه اقتصاد کلان: ارزش کنونی بیت‌کوین به میزان ۴۴ درصد از روز استقلال ایالات‌متحده در سال گذشته کاهش یافته است. این رمزارز پیشرو همچنان زیر قیمت‌های پیشین خود معامله می‌شود و به پایین‌ترین حد سالانه سقوط می‌کند و در عین حال کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت فشار قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا و به نقل از کوین، روز دوشنبه (چهارم جولای)، این ارز دیجیتال پرچمدار پس از تثبیت ارزش خود در هفت روز گذشته، جایگاه فعلی را کمی بالاتر از ۱۹هزار دلار نگه داشت. قیمت این رمزارز از آخرین روز استقلال در چهارم جولای ۲۰۲۱ که با قیمت ۳۵هزار و ۲۸۷ دلار معامله می‌شد، کاهش حدود ۴۴ درصدی را ثبت کرده است. اکنون بازار کریپتو بر روی اقدام بعدی قیمت بیت‌کوین به ویژه با معامله دارایی زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای متمرکز شده و قابل ذکر است، موارد قبلی معاملات دارایی زیر این سطح، پایان مرحله نزولی را قبل از شروع افزایش نشان می‌دادند. استیبل کوین ترا طی ۳۰ روز، ۲۷۰ درصد افزایش یافت همچنین تراکنش‌های شیبا اینو به پایین‌ترین حد در ۱۵ ماه گذشته رسید زیرا پیتر شیف معروف به کریپتو شکاک، به تعطیلی بانک خود پاسخ داد و مدعی شد که هیچ مدرکی دلیل بر جرم وجود ندارد. به گفته مایکل ون دی پوپ، کارشناس معاملات ارزهای دیجیتال، با شرایط بازار، تعیین اینکه آیا بیت‌کوین به کف رسیده تقریبا غیرممکن است اما مشخصات فنی نشان می‌دهد که این موقعیت وجود دارد. این کارشناس معاملات خاطرنشان کرد که احساسات پیرامون بیت‌کوین به خصوص با پتانسیل پذیرش در مقیاس وسیع و احتمال کاهش تورم صعودی است. پوپ خاطرنشان کرد که اگر بیت‌کوین مجددا به حدود ۱۲ یا ۱۳هزار دلار بازگردد، این میزان، سطح نهایی برای پایین آمدن دارایی خواهد بود. با این حال، وی احتمال کاهش دارایی به سطح ۱۰هزار دلار را رد کرد اما هشدار داد که حفظ ارزش بیت‌کوین بالای ۱۶هزار دلار برای جلوگیری از حرکت نزولی بیشتر ضروری است. علاوه بر این، پوپ تاکید کرد که برای صعود بیت‌کوین، عبور از سطح ۲۰هزار و ۲۰۰ دلار مهم است زیرا احتمالا تمام سطوح بالای اخیر را طی خواهد کرد و صعود به سطح ۲۱هزار دلار را ادامه خواهد داد. به‌طور کلی، تحلیلگر بازار بر این باور است که چشم‌انداز بیت‌کوین به شکست در سطح متکی است. وی افزود: اگر ما سطح بالای ۲۱هزار دلار را بشکنیم، به نظر می‌رسد روند به سمت ۲۹هزار دلار در حال وقوع است که در آن سطح می‌توانیم بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای قرار بگیریم و این باعث می‌شود که احتمالا یک آزمون مجدد میانگین ۲۰۰ هفته‌ای داشته باشیم سپس به سمت بالا حرکت کنیم.

گروه اقتصاد کلان: یکی از راه‌های کمک به رشد ثروت یک کشور، افزایش سطح نیروی کار، سرمایه یا هر دو است اما این رشد به طور نامحدود ادامه نمی‌یابد. پیشرفت‌های فناوری می‌تواند تولید کالاها را آسان‌تر کند و آنچه به عنوان بهره‌وری کل عوامل (TFP) شناخته می‌شود و بخش کلیدی رشد اقتصادی است را افزایش دهد. برخی از اقتصاددانان فکر می‌کردند که TFP همیشه افزایش می‌یابد اما در اقتصادهای پیشرفته از دهه ۱۹۹۰ کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، به نقل از ویفروم، رشد اقتصادی برای یک کشور مهم است زیرا می‌تواند استانداردهای زندگی را افزایش دهد و ثبات مالی را برای مردم آن فراهم کند اما درست بودن دستور العمل، صدها سال است که هم ملت‌ها و هم اقتصاددانان را دور زده است. به عنوان یک اقتصاددان که اقتصاد منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی را مطالعه می‌کند، درک یک اصطلاح اقتصادی به نام بهره‌وری کل عوامل می‌تواند بینشی در مورد چگونگی ثروتمندشدن کشورها ارائه دهد. مهم است که بفهمیم چه چیزی به یک کشور کمک می‌کند تا ثروت خود را افزایش دهد. رابرت سولو - اقتصاددان موسسه فناوری ماساچوست در سال ۱۹۵۶ مقاله‌ای نوشت که در آن تحلیل کرد که چگونه ترکیب کار و سرمایه می‌توانند کالاها و خدماتی تولید کنند که در نهایت تعیین کننده وضعیت مردم باشد. یک راه برای افزایش مقدار کلی کالا یا خدمات یک کشور، افزایش نیروی کار، سرمایه یا هر دوست اما این رشد را به طور نامحدود ادامه نمی‌دهد. به همین ترتیب، افزودن بی‌پایان سرمایه بیشتر مانند ماشین‌آلات یا سایر تجهیزات نیز مفید نیست زیرا اقلام فیزیکی فرسوده یا مستهلک می‌شوند و یک شرکت برای مقابله با اثر منفی این فرسودگی به سرمایه‌گذاری مالی مکرر نیاز دارد. در مقاله بعدی در سال ۱۹۵۷، سولو از داده‌های ایالات‌متحده استفاده کرد تا نشان دهد که برای ثروتمندتر کردن یک کشور، علاوه بر نیروی کار و سرمایه، به مواد تشکیل‌دهنده نیز نیاز است. بهره‌وری کل عوامل، بخشی از کالاها و خدمات تولید شده است که با سرمایه و نیروی کار استفاده شده در تولید توضیح داده نمی‌شود. به عنوان مثال، این می‌تواند پیشرفت‌های تکنولوژیکی باشد که تولید کالا را آسان‌تر می‌کند.
بهتر است بهره‌وری کل عوامل را به عنوان دستورالعملی در نظر بگیریم که نشان می‌دهد چگونه سرمایه و کار را برای به دست‌آوردن خروجی ترکیب کنیم. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اگر رشد TFP کاهش یابد، این امر می‌تواند بر استانداردهای زندگی در ایالات‌متحده و سایر کشورهای ثروتمند تاثیر منفی بگذارد.

سرمقاله

عباس علوی‌راد
کارشناس اقتصادی

باید مواردی را برای مردم توضیح داد تا کسی نتواند حرکت ارزشمند دولت برای کاهش رشد یا معکوس کردن روند رشد نقدینگی و پایه پولی در ۹ ماه گذشته را به بهانه تورم‌های بالا کم‌ ارزش و کم‌ اهمیت تلقی بکند. با مشاهده روند حرکت نقطه به نقطه رشد نقدینگی و پایه پولی از شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به عنوان متولی پولی کشور متوجه موتور اصلی خلق تورم در ایران در بلندمدت و میان مدت است. ضمن اینکه بانک مرکزی اراده‌ای برای همسو کردن خودش با دولت با هدف خاموش کردن این موتور اصلی در ایران را دارد چرا که روند رشد نقدینگی کاهشی است؛ هرچند که روند ملایمی است. هنوز نرخ‌های رشد پایه‌پولی و نقدینگی بالاست؛ اما این روند کاهشی از این حکایت دارد که دولت متوجه دلیل اصلی شده است؛ اگر این حرکت استمرار داشته باشد و مشکلات احتمالی ناترازی بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ و همچنین ناترازی احتمالی بانک‌ها نخواهد که به پایه پولی کشور فشار بیاورد و این روند شروع شده ادامه داشته باشد؛ قطعا این امیدواری را ایجاد خواهد کرد که ما در حال حرکت به سمت خاموش کردن یکی از موتورهای اصلی خلق تورم در ایران در دولت آقای رئیسی هستیم. منفی شدن رشد نقدینگی ممکن است برای عموم قابل لمس و مشهود نباشد و برخی از مخالفان و منتقدان دولت بخواهند این حرکت را زیر سایه تورم اوج گرفته سال ۱۴۰۱ کمرنگ کنند و این موضوع را کم اهیمت جلوه دهند که باید تدبیری برای این موضوع مهم داشت. در اینجا وظیفه بانک مرکزی است که مسائل تغییر آهنگ رشد تورم در سال ۱۴۰۱ و ریشه های متفاوت تر از موتور اصلی را به زیان ساده برای افکار عمومی روشن کند و آن هم این است که بالاخره روند تورم هم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با یک آهنگ ملایمی رو به کاهش بود و آنچه که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، مجموعه ای از تحولات بود که باعث شد تورم به شکل آزاردهنده تری ظاهر شود و اوج آن در اتفاقاتی باشد که در خرداد ۱۴۰۱ شکل گرفت. در این شرایط باید تبیین شود که نقش افزایش قیمت نهاده های مختلف تولید و مواد غذایی در همه کشورها طی بحران جنگ اوکراین و روسیه چه تاثیری بر اقتصاد گذاشته است. موضوع دومی که باید تبیین شود موضوع حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای توسط دولت سیزدهم است که هرچند در دور اول بود و می‌دانست تبعات کوتاه مدت تورمی دارد و اجتناب ناپذیر بود و قرار هم نبود که تبعات تورمی نداشته باشد؛ اما آبروی خودش را گذاشت و این جسارت را به خرج داد تا در دوره اول و سال اول به دلیل اینکه بتواند نتایج مثبت میان مدت و بلند مدت اصلاح نظام یارانه‌ها را به نفع بهبود اقتصاد و مردم ایران تغییر دهد. در نتیجه باید همه این موارد را برای مردم توضیح داد تا کسی نتواند حرکت ارزشمند دولت برای کاهش رشد یا معکوس کردن روند رشد نقدینگی و پایه پولی در ۹ ماه گذشته را به بهانه تورم های بالا کم ارزش و کم اهمیت تلقی بکند و نا امیدی در بین مردم شکل بگیرد. یکی از دلایلی که در کنار همه این عوامل باعث اوج گیری تورم در سال ۱۴۰۱ بود موضوع شعله‌ورتر شدن انتظارات تورمی است که یکی از دلایل محکم و با اهمیت آن را نوسانات نرخ ارز بازار آزاد دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی باید بپذیرد که سیگنال اصلی برای انتظارات تورمی را بازار آزاد می‌دهد. به هر صورت باید اطمینان خاطر در این بخش ایجاد شود و دامنه نوسان نرخ ارز در بازار آزاد آرامش بیشتری داشته باشد که در نهایت از این طریق هم بتوانیم کنترل انتظارات تورمی را در کنار حرکت اصلی که دولت شروع کرده است، داشته باشیم. با توجه به اینکه اثرات تورمی حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ در خرداد براساس مبانی نظری عبور نرخ ارز که در اقتصاد کلان مشخص است و یکبار اتفاق افتاده و نمی‌تواند اثرات دائمی داشته باشد و انتظار می‌رود در اثر زمان تخلیه شود، همه اینها این نوید را بدهد که دولت سیزدهم اقتصاد ایران را به سمت فرود آرام تورمی سوق بدهد.

یادداشت

غلامرضا مرحبا
نماینده مجلس

رمز گریال همان ریال خودمان است که در شکل دیجیتال عرضه می‌شود و مردم می‌توانند آن رابه صورت دیجیتال مصرف کنند. اشتباهی درباره رمز ریال مصطلح شده و نباید این تصور را داشته باشیم که رمز ریال همان رمز ارزها هستند. در واقع رمزریال هیچ شباهتی به رمزارزهای مورد مصرف در دنیا ندارند . صرف کار با رمزریال سودی را در برنخواهد داشت و رمز ریال ارز رایج کشور محسوب می‌شود که پشتوانه آن ریال است و از مهم‌ترین ویژگی‌های رمز ریال این است که سرعت مبادلات پولی را بالا می‌برد. مردم توجه داشته باشند که رمز ریال هیچ شباهتی به بیت کوین ندارد و بسیار متفاوت از رمز ارزهای جهانی هستند اما هر بار که نام رمز در کنار واحد پولی می‌آید تصور این است که ماهیتی شبیه به رمزارزهای جهانی خواهد داشت. مهم ترین تفاوت رمز ریال با رمزارزها این است که رمزریال ماینینگ نمی‌شود و ماینر ندارد، به این شکل نیست که دستگاهی برای استخراج آن وجود داشته باشد و عده‌ای بتوانند برای استخراج رمز ریال از بانک مرکزی مجوز بگیرند. رمزریال به صورت انحصاری توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و همان ریال رایج به شکل دیجیتالی است که در واقع حمل و نقل، ذخیره و استفاده و پرداخت در فضای دیجتال را راحت‌تر خواهد بود. رمزریال شکلی از پول اسکناسی خودمان است که برای اولین بار دراین شکل و شمایل عرضه می‌شود، با توجه به اینکه رمز ریال در فضای دیجیتال عرضه می‌شود، یکی از کارکردهای خوب آن اینکه نقل و انتقالات راحت‌تر خواهد بود و امکان نقل و انتقالات فرامرزی آن برای علاقه مندان وجود دارد.