بانک کارآفرین مجوز پرداخت یاری گرفت

بانک مرکزی ، مجوز پرداخت یاری هلدینگ نگاه بانک کارآفرین را صادر کرد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، حسین اسلامی مدیر عامل هلدینگ نگاه از زیر مجموعه های گروه مالی بانک کارآفرین، با بیان این خبر گفت: هلدینگ فناوری نگاه در راستای توسعه فضای کسب و کار و ارائه خدمات نوین در حوزه پرداخت به‌عنوان بازوی فناوری بانک کارآفرین اقدام به اخذ مجوز پرداخت‌یاری از بانک مرکزی کرد و پس از احراز شرایط، تست و تأیید زیرساخت‌های فنی مورد نیاز از سوی شاپرک موفق به دریافت این مجوز شد.
وی ادامه داد: تا پیش از این‌ به واسطه شرکت «نگاه پرداخت» فعالیت‌های توسعه‌ای هلدینگ نگاه در حوزه‌های پرداخت و بانکداری دیجیتال دنبال می‌شد و دستاوردهای را نیز برای بانک به همراه داشت.
اسلامی در توضیح این دستاوردها تصریح کرد: کسب رتبه نخست در بین بانک‌های عامل فروش سهام دارا دوم در سال ۱۳۹۹ از جمله این دستاوردهای قابل توجه است.
مدیرعامل هلدینگ نگاه از مزایای دریافت این مجوز را ایجاد شتاب و حرکت گسترده‌تر در راستای توسعه کسب‌‌وکارهای مبتنی بر پرداخت و بانکداری دیجیتال خواند.

 

رتبه نخست شعب استان اردبیل پست بانک ایران، در کاهش مدت زمان توقف خودپردازها

مدیریت شعب استان اردبیل، با تحقق ۱۱۳/۶ درصدی کاهش مدت زمان توقف خودپرداز‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری رتبه اول بهینه‌سازی این شاخص را در تحقق اهداف کمی، پایش و پویش سال ۱۴۰۱ بدست آورد.
به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران بر طبق گزارش اداره کل آمار و بودجه و اعلام اداره کل بازاریابی و توسعه بازار، مدیریت شعب استان‌های چهار محال بختیاری و کردستان به ترتیب با ۸۹/۵ و ۸۳/۶ درصد جایگاه دوم و سوم، کاهش زمان توقف خودپرداز‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری را کسب کردند.
بر اساس این گزارش، مدیریت شعب استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان در دومین ماه سال جاری به ترتیب با کسب ۱/۷۰، ۱/۳۴ و ۱/۲۵ امتیاز، از تحقق این شاخص در اهداف کمی پایش و پویش سال جاری بالاتر از سایر مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران قرار گرفتند.
بر اساس این آمار، در اردیبهشت ماه گذشته، هدف کمی کاهش مدت زمان توقف خودپرداز‌ها در سطح کشور ۵۱/۱ درصد تحقق پیدا کرده است.

 

نخستین های شبکه بانکی کشور در بانک ملی ایران؛ ارایه خدمات ریالی و ارزی به صورت همزمان با کران کارت
بانک ملی ایران به عنوان بانک پیشگام ارایه خدمات ارزی و ابزارهای نو، با محصول منحصر به فرد کارت ریالی- ارزی (کران) امکان دریافت خدمات ریالی و ارزی را به صورت همزمان برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور فراهم کرده است.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک به عنوان بانک پیشرو در تحولات صنعت بانکداری، همواره در عرصه ارایه خدمت به مردم پیشتاز بوده و محصول منحصر به فرد کارت ریالی-ارزی نیز برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور ارایه می شود.
حساب پشت کارت های کران یک حساب ارزی از نوع دلار و یورو بوده که علاوه بر اینکه این کارت خدمات ارزی را از طریق بسترهای ارزی بانک ملی ارایه می کند، توان ارایه همزمان خدمات ریالی در بستر شتاب را نیز دارد.
حفظ مانده حساب به ارز، تبدیل ارز به ریال به نرخ روز در هنگام تراکنش و اتصال به شبکه پرداخت ریالی (شتاب و شاپرک) از ویژگی های این کارت ریالی و ارزی است.
سرعت، سهولت و امنیت در ارایه همزمان خدمات ریالی و ارزی، تبدیل ارز به ریال صرفا به میزان مورد نیاز، جلوگیری از خطرات ناشی از سرقت ارز به صورت اسکناس، دریافت وجه ارزی از خودبانک های ارزی بانک ملی ایران به صورت 24 ساعته، امکان استفاده از درگاه های مجازی نظیر خرید اینترنتی و کاهش تبادل اسکناس در معاملات ارزی از دیگر مزیت های کارت ارزی- ریالی بانک ملی ایران است.
سیستم بانکی بهترین و امن ترین بستر برای نگهداری منابع ارزی هموطنان است و این محصول می تواند بخش زیادی از تقاضا به اسکناس های ارزی در کشور را مدیریت کند که نوید یک تحول جدید در نظام بانکی کشور است.
بانک ملی ایران تلاش دارد آنچه که هدف نظام بانکی یعنی همان تامین مالی آحاد جامعه و کسب رضایتمندی مردم است را بیش از پیش محقق کند و این محصول علاوه بر مشتریان، تحولات خوبی را در حوزه تجارت برای بازرگانان و تجار رقم می زند. لازم به ذکر است، دیگر محصول ارزی منحصر به فرد و جدید بانک ملی ایران، خودپرداز هوشمند ریالی - ارزی است که این خودپرداز ضمن ارایه توام خدمات ریالی و ارزی کارت های کران، هویت واحد و تجربه کاربری یکسان با سایر درگاه های فیزیکی و مجازی بانک از جمله سامانه بام را دارد.

دنیای بانک کارنامه جوادی را بررسی کرد

گروه بانک و بیمه: کارنامه موسسه اعتباری ملل در فصل بهار امسال نشان می‌دهد که این نهاد پولی بالغ بر 2088 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته و در مقابل 1660 میلیارد تومان هزینه کرده و به این ترتیب 428 میلیارد تومان به عنوان درآمد ناخالص عملیاتی در سه ماهه نخست امسال ثبت کرده است.
به گزارش تجارت به نقل از دنیای بانک، 93.6 درصد از کل درآمد عملیاتی موسسه اعتباری ملل در بهار امسال ناشی از دریافت سود تسهیلات پرداختی به مشتریان و 5.5 درصد هم ناشی از سپرده‌گذاری وملل بوده و درآمد کارمزد هم سهمی 8 دهم درصدی و درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها نیز سهمی یک دهم درصدی داشته است. نکته مهم اینکه وملل در بهار امسال هیچگونه وام و تسهیلاتی از بانک مرکزی دریافت نکرده و انتظار می‌رود که روند سودسازی این موسسه اعتباری تا پایان امسال با ثبت تراز مثبت ادامه پیدا کند.

افزایش 32 درصدی مانده سپرده‌ها
مانده سپرده‌های موسسه اعتباری ملل در بهار امسال با رشدی 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 38 هزار و 644 میلیارد تومان رسیده و سود پرداختی به سپرده‌گذاران هم با رشدی 47 درصدی مواجه شده و هزینه سود سپرده وملل در بهار امسال بالغ بر 1658 میلیارد تومان برآورد شده است. از کل مانده سپرده‌های این موسسه اعتباری، 69.1 درصد سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، 16.6 درصد سپرده‌های دوساله و 6.3 درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌اندازی ریالی بوده است. همچنین از کل سود واریز شده به حساب مشتریان سپرده‌گذار نزد وملل در بهار امسال 69.9 درصد سهم سپرده‌های یکساله، 24.5 درصد سهم سپرده‌های دوساله و 5.7 درصد هم سهم سپرده‌های کوتاه مدت بوده است.

رشد 68 درصدی درآمد تسهیلات وملل
درآمدهای موسسه اعتباری ملل در بهار امسال با رشدی 68 درصدی نسبت به بهار سال گذشته به رقم 1956 میلیارد تومان و مانده تسهیلات هم با افزایش 37 درصدی به رقم 29 هزار و 568 میلیارد تومان رسیده است. از کل مانده تسهیلات این موسسه اعتباری در سه ماه نخست امسال، 56.8 درصد به عقود مرابحه، 32.1 درصد به مشارکت مدتی، 5 درصد به فروش اقساطی، 4.6 درصد به تسهیلات قرض‌الحسنه و 1.3 درصد به تسهیلات اجاره به شرط تملیک اختصاص داشته است.
این گزارش می‌افزاید: از کل درآمد بهاره موسسه ملل ناشی از پرداخت تسهیلات به مشتریان، 64.3 درصد ناشی از دریافت سود بابت تسهیلات مشارکت مدنی، 29.3 درصد عقود مرابحه، 2.6 درصد کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه و 2.9 درصد هم سود تسهیلات فروش اقساطی بوده است.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون فلسفه وجودی این بانک را حمایت از تولید اعلام نمود. به گزارش تجارت محمد جعفر ایرانی عضوهیات مدیره بانک توسعه تعاون در بازدید از سومین نمایشگاه شهر هوشمند و نخستین جشنواره نما نام‌های (برند) روستایی همزمان با هفته نکوداشت شهرداری و دهیاری در مصلای امام خمینی(ره) تهران ضمن بازدید از غرفه های مختلف مستقر درنمایشگاه گفت: امروز مسرور و مفتخرم که اعلام کنم در مجموعه بانک توسعه تعاون بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع مولد در قالب «طرح اشتغال پایدار روستائی» پرداخت شده است. ایرانی افزود: در یک برنامه ریزی مناسب تلاش کردیم تا چرخه مهاجرت را در جغرافیای پیرامون اجرای طرحهای اشتغال زا، معکوس کنیم. وی ادامه داد: تامین منابع هدفمند و بررسی شده کمک کرده ضمن ایجاد چرخه ی ارزش آفرین در اتمسفر روستاها، در جهت توسعه یافتگی و ایجاد بستر مناسب اشتغال پایدار عملکردی مناسب ارائه نمائیم عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت:حمایت از کارکرد کم نظیر روستاها، عشایر وکوچ‌روها می‌تواند به سقف تولید ملی و کم اثرکردن تحریم‌ها کمک کند.ایرانی در پایان گفت: فلسفه وجودی بانک توسعه تعاون این است تا از تعاونی‌ها، بنگاه‌های کوچک، متوسط و صاحبان حرف و تخصص‌های موجود که بدلیل نبود نقدینگی از مسیر تولید خارج شده اند، به نحو شایسته و درخوری حمایت نماید.

یک مقام صنفی اعلام کرد:

گروه کشاورزی: دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر گفت: ابلاغ دیرهنگام افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند منجر به این شد که کشاورزان برداشت این محصول را ۲۰ روز دیرتر آغاز کنند و چغندرها روی زمین بماند. اخیراً کشاورزان چغندرکار در برداشت محصولات خود با مشکلاتی مواجه شده اند، در همین زمینه یک کشاورز دزفولی در تماس با مهر عنوان کرد که حدود ۱۵۰۰ هکتار چغندر قند در این شهرستان روی زمین مانده و در حال گندیدن است. به گفته این کشاورز عدم ظرفیت کافی کارخانجات از جمله دلایل این مساله است. به دنبال تماس‌های مکرر این کشاورز، خبرنگار مهر ماجرا را از انجمن کارخانجات تولیدکننده قند و شکر کشور پیگیری کرد و در این زمینه بهمن دانایی دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر ، با اشاره به اینکه در طول بیش از سی سال فعالیت این صنعت هرگز شرایط تا این اندازه دشوار نبوده است، گفت: متأسفانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با نادیده گرفتن بخش خصوصی چالش‌های زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند. به طوری که آنها حتی یک نامه را نیز پاسخ نمی‌دهند و به وضوح بخش خصوصی را نادیده می‌گیرند.

اشتباه استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در افزایش قیمت‌های محصولات
وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار شد قیمت سایر محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا کند، افزود: شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک در اوایل اردیبهشت ماه تصویب کرد ۳۰۰ تومان به قیمت چغندر قند اضافه شود اما تا وزیر جهاد کشاورزی آن را ابلاغ کند حدود یک ماه طول کشید و این مساله مشکلات زیادی را به وجود آورد. دانایی اضافه کرد: قیمت چغندر قند پاییزه ۱,۶۴۱ تومان به اضافه ۱۳۰ تومان کرایه حمل بود اما با تصمیم شورای قیمت گذاری کرایه حمل به ۴۳۰ تومان افزایش پیدا کرد. اما ابلاغ دیر هنگام این قیمت منجر به آن شد که کشاورزان دیر اقدام به برداشت محصول خود نمایند.

کشاورزان برداشت چغندر را ۲۰ روز دیرتر آغاز کردند
این فعال صنفی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه ۱۵۰۰ هکتار چغندر قند در دزفول روی زمین مانده و در حال خراب شدن است، گفت: برداشت چغندر قند باید اواخر فروردین و حداکثر اوایل اردیبهشت ماه شروع شود و تا قبل از تیر ماه به اتمام برسد که به فصل گرما برخورد نکند. با این حال اتفاقی که امسال افتاد منجر به این شد که کشاورزان ۲۰ روز دیرتر برداشت چغندر قند را شروع کنند و در حال حاضر نیز با گرمای شدید برخورد کرده اند و همین مساله منجر به آن شده که چغندرها روی زمین بمانند چرا که کارخانجات نیز با توجه به حجم زیاد برداشت و فاسد بودن بخشی از چغندرها ظرفیت کافی ندارند.
دانایی با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت چغندر قند از سوی وزارت جهاد کشاورزی زمانی اتفاق افتاد که فصل کشت تمام شده بود، گفت: بنابراین این افزایش قیمت جز ایجاد چالش در حوزه تولید نتیجه دیگری به دنبال نداشته است. دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر همچنین با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید شکر داخلی به ۲۱ هزار تومان شده است، گفت: این در حالی است که قیمت شکر وارداتی ۱۸ هزار تومان و با این شرایط ما مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهیم.

اتفاقات سالهای ۸۵ تا ۸۷ در حال تکرار است
دانایی با اشاره به اینکه نگرانی تولیدکنندگان در حال حاضر این است که شکر تولیدی روی دست آنها بماند اضافه کرد: حوادثی که در حال رخ دادن است شبیه حوادث سال‌های ۸۵ تا ۸۷ است که مرزهای کشور به سوی شکرهای وارداتی باز شد و ۸ کارخانه تولیدی به دلیل این مساله بسته شدند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر شکر حاصل از چغندر پاییزه در حال تولید و عرضه به بازار است، گفت: دولت باید نرخ مصوب شکر را اعلام می کرده اما هنوز این کار را انجام نداده است در حالی که دو ماه پیش قیمت شکرهای وارداتی را تعیین و اعلام کردند. دانایی همچنین خواستار افزایش تعرفه واردات شکر خام وارداتی به کشور شد .

از بهمن‌ماه سال گذشته که قیمت سیب زمینی بالا رفت و به کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزارتومان رسید تاکنون قیمتش کاهشی نشده است. اما علت آن چیست؟ سیب زمینی یک کالای پرمصرف بوده و تقاضای خرید آن نسبت به سایر صیفی‌جات بالاست. اواخر سال گذشته قیمت سیب زمینی افزایش یافت و به کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسید. فعالان بخش کشاورزی علت این افزایش قیمت را احتکار عنوان و اعلام کردند که برخی دلالان در چند استان اصلی تولیدکننده سیب زمینی،‌ آن را احتکار و به صورت قطره چکانی وارد بازار می‌کنند تا قیمت‌ها بالا برود. اگرچه مسئولان مربوطه در آن زمان به این موضوع ورود کرده و اقداماتی انجام دادند اما هنوز بعد از گذشت سه ماه از سال قیمت سیب زمینی کاهشی نشده و همچنان با قیمت‌های بالا به دست مصرف کننده می‌رسد. مصطفی دارایی نژاد - رییس اتحادیه بارفروشان در پاسخ به این سوال که چرا سیب زمینی ارزان نشد، گفت: امسال نسبت به سال قبل تولید سیب زمینی کمتری داشتیم. زیرا وقتی الگوی کشت نباشد یک سال سیب زمینی کاشت می شود و روی دست کشاورز مانده و متضرر می‌شود و سال بعد یک محصول دیگر. وی ادامه داد: طبیعتا وقتی کشاورز متضرر شود، دیگر توان اینکه برای کاشت، زمین کرایه کند یا حقوق کارگر، کرایه حمل، کود، سم و بذر که با افزایش قیمت همراه بوده، پرداخت کند را ندارد.
رییس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: در حال حاضر در میدان مرکزی میوه و تره بار سیب زمینی اصفهان موجود است که کیلویی۱۴ هزار تومان بوده و باید بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در مغازه‌ها فروخته شود. امروز هم سیب زمینی همدان دست آمده که در میدان مرکزی کیلویی ۱۲ هزار تومان فروخته شده است. وی تصریح کرد: از ۱۰ روز آینده سیب زمینی همدان به مقادیر زیادی وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها ۲۰۰۰ تومان کاهش می‌یابد. زیرا بار فراوان شده و افت قیمت پیدا می کند.