احتمال ثبت رکوردهای بالاتر مصرف برق

مدیرعامل توانیر گفت: با توجه به گرمای هوا، احتمال ثبت رکوردهای بالاتر مصرف برق در کشور وجود دارد. به گزارش ایسنا، آرش کردی با اشاره به تداوم روند افزایشی دمای هوا افزود: افزایش دمای هوا باعث بالا رفتن میزان مصرف برق در کشور می شود. امروز و با توجه به شرایط مذکور، احتمال ثبت رکورهای بالاتر در مصرف برق دور از ذهن نیست. طبق اعلام توانیر، وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به افزایش نیاز مصرف برق در کشور، به منظور تداوم خدمت‌رسانی و تامین برق پایدار به ویژه در مناطق جنوبی کشور، که برق حکم زندگی را دارد، همه هموطنان می توانند با مصرف صحیح، ما را در پایداری شبکه یاری کنند. براساس این گزارش، قراردادن کولرهای گازی روی ۲۴ درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف سه راهکاری است که می تواند در مدیریت مصرف برق به میزان زیادی موثر باشد. همچنین مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق - گفت: مصرف برق امروز نسبت به روزها و سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است به بیش از ۶۹ هزار مگاوات نیز برسد. مصرف برق امروز در هر ساعت حدود ۱۰۰۰ مگاوات از روز سه‌شنبه هفته گذشته که اوج مصرف برق تاریخی کشور رخ داد، بیشتر بوده و اگر این روند ادامه یابد پیش‌بینی می‌کنیم به بیش از ۶۹ هزار مگاوات نیز برسد.

 

وضعیت قرمز در شبکه برق

سخنگوی صنعت برق گفت: شاید بتوان به دلیل گرمای شدید هوا، امروز را سخت ترین روز صنعت برق دانست و ما باید بتوانیم برق را به تمامی نقاط ایران به ویژه نقاط بسیار گرم، مانند ۷ شهر از استان خوزستان که امروز دمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند، برسانیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این هفته که گرم ترین هفته تیرماه لغب گرفته، نگرانی از رسیدن تقاضای مصرف برق به مرز 70 هزار مگاواتی را تشدید کرده است چرا که اگر تقاضای مصرف برق به 70 هزار مگاوات برسد، احتمال بازگشت خاموشی ها افزایش می یابد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: مصرف برق امروز نسبت به روزها و سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است به بیش از 69 هزار مگاوات نیز برسد.
وی افزود: مصرف برق امروز در هر ساعت حدود هزار مگاوات از روز سه شنبه هفته گذشته که اوج مصرف برق تاریخی کشور رخ داد، بیشتر بوده و اگر این روند ادامه یابد پیش‌بینی می‌کنیم به بیش از 69 هزار مگاوات نیز برسد. سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: تامین این میزان تقاضای مصرف برای نیروگاه‌ها دشوار است و برق مورد نیاز مشترکان در این شرایط با زحمت بسیار تامین می‌شود.

صادرات سوخت چین سقوط کرد
صادرات بنزین از سوی چین در نیمه اول سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۲ درصد کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، صادرات بنزین و دیزل از سوی چین با ادامه تلاش‌های مقامات چینی برای کاهش فروش خارجی سوخت‌ها و اختصاص سهمیه‌های صادرات کمتر به پالایشگرها، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد. آمار گمرکی چین نشان داد صادرات بنزین در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به میزان ۴۲ درصد و دیزل به میزان ۸۴ درصد کاهش پیدا کرد. شرکت مشاوره جی ال سی برآورد کرد صادرات سوخت چین ماه میلادی جاری با اختصاص سهمیه‌های صادرات جدید به پالایشگاه‌ها، بهبود پیدا خواهد کرد. ابتدای ماه میلادی جاری، چین جدیدترین سهمیه‌های صادرات سوخت را برای پالایشگاه‌ها صادر کرد. مجموع سهمیه‌ها از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۳۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بوده است که نشان می‌دهد صادرات سوخت از سوی چین بعید است به حل کمبود در بازار جهانی سوخت کمک کند. رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد مقامات چین جدیدترین سهمیه‌های صادرات سوخت به میزان پنج میلیون تن را تصویب کردند. این سهمیه برای درآمدزایی پالایشگاه‌ها از فروش در بازار صادرات کافی خواهد بود اما به حدی نخواهد بود که کمبود در بازار جهانی سوخت را برطرف کند.

شرکت برق فرانسه ملی می‌شود
دولت فرانسه ۱۲ یورو به ازای هر سهم پیشنهاد کرد تا کنترل کامل شرکت برق فرانسه (EDF) را به دست بگیرد. به گزارش ایسنا، به این ترتیب دولت فرانسه همزمان با اوج‌گیری بحران انرژی اروپا، با پرداخت ۹.۷ میلیارد یورو (۹.۸۵ میلیارد دلار)، کنترل شرکت EDF را که بزرگترین اپراتور نیروی هسته‌ای در اروپاست را به دست می‌گیرد. وزارت دارایی فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت پیشنهادی، ۵۳ درصد بالاتر از قیمت نهایی سهام شرکت EDF در پنجم ژوییه، یک روز پیش از اعلام تصمیم دولت برای ملی کردن این گروه است. بر اساس گزارش رویترز، دولت فرانسه در شرکت EDF حدود ۸۴ درصد سهم دارد. این شرکت با اختلالات غیرمترقبه در راکتورهای هسته‌ای، تاخیر و افزایش هزینه ساخت راکتورهای جدید و سقف تعرفه برق اعمال شده از سوی دولت برای حمایت از مصرف کنندگان فرانسوی در برابر افزایش قیمتهای برق، روبروست.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: کسری منابع آب زیرزمینی در حدود چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که تقریبا مقدار تخلیه آب زیرزمینی از تغذیه بیشتر بوده و از حجم سفره‌ها و ذخیره استاتیک کم شده و هر سال کسری مخزن داشته‌ایم. در این مدت بین 120 تا 130 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیکی را که از قبل جمع شده بود برداشت کرده و به سمت تولید بردیم. به گزارش «تجارت»، تقویت فرهنگ اقتصادی آب برای پذیرش کمبود آب از سوی عموم مردم و فعالان اقتصادی، از جمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که با کمک رسانه‌ها در کشور باید اتفاق بیفتد تا همراهی همگانی و مطالبه عمومی برای اقدامات حفاظتی آب ایجاد شود. تقویت بنیه علمی کارشناسان و مدیران دولتی در کشور راجع به مباحث اقتصادی آب، اقدام دیگری است که نسبت به تصمیمات صحیح، گرایش ایجاد می‌کند. علاوه بر این، استفاده از تلنگرهای رفتاری برای تغییر عادت‌ها و الگوهای مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت، شاید کم‌هزینه‌ترین اقدام مدیریتی برای دوره کوتاه‌مدت باشد. اجرای هریک از این موارد، نیازمند برنامه عملیاتی مشخصی است که به دلیل اختصار مطلب، فقط به ذکر عناوین پیشنهادها بسنده شده است. اصلاح سیاست قیمتی و نظام تعرفه در آب‌های سطحی مهارشده و تصفیه‌شده و آب‌های زیرزمینی در مصارف مختلف (به‌ویژه با اولویت صنعت و کشاورزی)، استفاده صحیح از رویکرد آب مجازی برای کاهش صادرات و تولید محصولات آب‌بر و اصلاح الگوهای کشت، ارتقای بهره‌وری نهاده آب در فرآیندهای تولید صنعت و کشاورزی، هدفمندسازی یارانه انرژی در بخش‌های پرمصرف آب، استفاده از رویکرد نوین پرداخت برای خدمات اکوسیستم به‌منظور جلب مشارکت داوطلبانه افراد در ارائه خدمات حفاظتی آب، اجرای مالیات محیط‌زیستی براساس اصل آلوده‌شونده و نه آلوده‌کننده در مورد اکوسیستم‌های آبی، اصلاح قوانین اقتصادی آب، ظرفیت‌سازی در آموزش‌وپرورش و نظام آموزش عالی در مورد رشته تحصیلی و کارشناسان اقتصاد آب، تدوین و تکمیل نظام داده‌های آب و تهیه سند دیپلماسی اقتصادی آب برای ساماندهی روابط بین‌الملل و کمک به مذاکرات اقتصادی آب، از جمله مواردی است که می‌تواند در حیطه اقتصاد آب در میان‌مدت مدنظر قرار گیرد. رئیسی، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو ایلنا، درباره تداوم خشکسالی و وضعیت منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: قرار بود با اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کاهش برداشت داشته باشیم، ما 30 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داریم و این بدان معناست بیش از آنچه که باید برداشت شده است، کسری منابع آب زیرزمینی در 43 سال اخیر نشان می‌دهد. از سال 57 تقریبا مقدار تخلیه آب زیرزمینی از تغذیه بیشتر بوده و از حجم سفره‌ها و ذخیره استاتیک کم شده و هر سال کسری مخزن داشته‌ایم. در این مدت بین 120 تا 130 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیکی را که از قبل جمع شده بود برداشت کرده و به سمت تولید بردیم. وی افزود: امسال مرئی کردن آب‌های زیرزمینی نامگذاری شده مثلا وقتی از آب سطحی برداشت می‌شود محسوس است اما برداشت از آب زیرزمینی نامحسوس است و شاید تنها کشاورزان متوجه شوند زیرا هر سال باید از سطح پایین‌تری برداشت داشته باشند. این عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب در ادامه تصریح کرد: در سال 1347 از 609 دشت ممنوعه کشور تنها 15 دشت ممنوعه بوده این رقم در سال 95 به 355 دشت رسیده که این پیام را می‌دهد نمی‌توانیم زیاد برداشت آب داشته باشیم. چارچوب منابع آب در کشور ما اینگونه است که 60 درصد به آب زیرزمینی وابسته است و تکنولوژی هم این وابستگی را بیشتر و راحت‌تر کرده است، ضمن اینکه سوخت و برق ارزان هم مزید بر علت است.
علاوه بر اینها آب زیرزمینی منبع مشترک است و اینگونه است که کشاورز این تصور را دارد اگر برداشت کمتری داشته باشد کشاورز همسایه بیشتر برمی‌دارد و این در اقتصاد به نام تراژدی منابع مشترک عنوان می‌شود. وی تاکید کرد: امسال باید مشکل آب زیرزمینی عیان شود و بگوییم در زیرِ زمین چه خبر است، سفره‌های آب زیرزمینی در تخلخل سنگ‌ها قرار دارند و وقتی آب را بر می‌داریم سنگ‌ها روی هم قرار می‌گیرند و کمترین حالت اینکه حجم مخزن کوچک می‌شود، بعد از آن فرونشست رخ می‌دهد یعنی بحران آب زیرزمینی تبدیل به بحران سرزمین خواهد شد. وقتی زمین پایین می‌رود لوله‌های آب، برق، گاز، کابل و جاده‌ها از بین می‌روند، اینها هزینه‌های اضافه هستند که جدای از کمبود آب دچار می‌شویم و با روند فعلی این اتفاقات شدیدتر می‌شود، ما از یک طرف مهار آب‌های سطحی را جدی نمی‌گیریم و از یک طرف دیگر از آب زیرزمینی به شدت استفاده می‌کینم، زیرا تصور می‌کنیم دادن مجوز حفر چاه عین اشتغال‌زایی ارزان است، اما در حوزه اقتصاد ایجاد یک مشکل شدیدتر است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از بازگشت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در پروازهای خارجی و داخلی خبر داد و گفت: در این زمینه کاملا تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. محمد محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ پروتکل‌های بهداشتی در پروازها بر اساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، اجرایی خواهد شد چرا که صنعت هوانوردی همواره تابع این پروتکل‌ها و مصوبات بوه و هست اما با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته در زمینه مقابله با کرونا داشتیم در برخی حوزه‌ها باید بازنگری صورت گیرد. همچنین در حوزه غربالگری و اطلاع‌رسانی باید بهتر از گذشته عملی کنیم تا مردم و مسافران این پروتکل‌ها را رعایت کرده و از انجام سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند. وی افزود: همه باید استفاده از ماسک را برای خود الزامی کنند و در همه مراکز تجمع از جمله پروازها این پروتکل ها را رعایت کنند.

یک فعال حوزه کار بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی تاکید کرد و توسعه صنایع دریایی را موجب اشتغالزایی،‌کاهش وابستگی به نفت و رونق صادرات غیرنفتی دانست. ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اشتغالزایی صنعت دریایی و توسعه اقتصاد دریا در بسیاری از کشورها اظهار کرد: در حال حاضر برخی کشورها از ظرفیت دریا و سواحل اطراف خود بهره‌برداری می‌کنند و ژاپن از جمله کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد دریاست که به‌طور کامل در آب احاطه شده و توانسته از این طریق بنادر، حمل و نقل و صنایع دریایی خود را رونق بدهد و اشتغالزایی کند. وی افزود: کشورهایی مثل ترکیه که هم مرز با چند دریا هستند نیز از این ظرفیت برای رشد و توسعه اقتصاد خود استفاده کرده‌اند چراکه این مساله نقش حیاتی در اقتصاد این کشورها دارد؛ بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع دریایی در کشور فراهم و از این طریق صادرات غیرنفتی را فعال‌تر کنیم.

محدودیت‌هایی برای حمل
«آب زمزم» در پروازهای حج
رییس ستاد مکه به زائرانی که درحال برگشت به ایران هستند، توصیه کرد از حمل وسایل ممنوعه در داخل کابین هواپیما و انتقال آب زمزم به قسمت بار خودداری کنند. به گزارش ایسنا، اکبر رضایی درحالی که به خروج تدریجی زائران از شهر مکه اشاره کرد، گفت: بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از حجاج ایرانی از فرودگاه جده به کشور بازگشته‌اند و سایر حجاج نیز در روزهای آینده از فرودگاه جده و مدینه عازم کشور می‌شوند. رییس ستاد مکه افزود: بازگشت زائران ایرانی به کشور تا روز ششم مرداد ماه ادامه دارد. به گفته او، در حال حاضر حدود ۲۷هزار و۴۰۰ زائر در سرزمین مکه حضور دارند و در روزهای آینده نیز بخشی از زائران به مدینه و بخش دیگر از طریق فردوگاه جده به کشور باز می‌گردند. رضایی با بیان این‌که وضعیت پرواز زائران از فرودگاه جده مطلوب است، گفت: زائران باید به برخی توصیه‌ها، مانند به همراه نبردن وسایل ممنوعه در داخل هواپیما و وزن بارها در کیف‌های دستی برابر با دستورالعمل‌های ارسالی به کاروان ها دقت کنند.

کاهش هزینه شناورهای
مسافری با اختصاص سوخت یارانه‌ای
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از همکاری این سازمان و وزارت نفت به منظور افزایش ظرفیت تولید سوخت کم سولفور برای نیاز تمام شناورهای کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی،‌ مجید علی‌نازی درباره طرح تحول صنایع دریایی و بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی علاقمند به فعالیت در حوزه شناورها در نظر گرفته است و به طور حتم هر فردی علاقمند به سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد از حمایت ۱۰۰درصدی سازمان بنادر و دریانوردی برخوردار خواهد شد. وی ادامه داد: تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا شاهد حضور ناوگان مسافری و حمل و نقل باری ایمن باشیم و به بهترین شکل ممکن فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل دریایی را پیش ببریم.

در گزارشی بررسی شد

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با چینی‌ها برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت کریدور شرق-غرب با توجه به زیرساخت‌ها، امکانات و برنامه‌های آتی خبر داد. به گزارش «تجارت»، شهریار افندی‌زاده در دیدار با سفیر چین در ایران اظهار کرد: ایران هم در محور کریدورهای شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب می‌تواند نقش سازنده‌ای را در فضای برد_ برد با سایر کشورها ایفا کند. مطلعیم حجم زیادی کالا از طریق چین به کشورهای اروپایی صادر و به این کشور وارد می‌شود، بنابراین ایران می‌تواند محوری ایمن با ظرفیت‌های مناسب جابجایی کالا برای کشور چین باشد. وی یادآور شد: با توجه به برنامه‌ همکاری‌های 25 ساله ایران و چین می‌توان از پتانسیل ایران برای ترانزیت استفاده کرد و در حوزه حمل و نقل، توسعه شبکه‌های ریلی و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی مد نظر است. وی ادامه داد: محورهای ایران با همسایگان در مرز سرخس و اینچه برون است که هر دو به کشور ترکمنستان ختم می‌شود، بنابراین چین می‌تواند از طریق کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان و ترکیه به اروپا متصل شود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های بالای بنادر ایران مثل آستارا، امیر آباد و انزلی برای سرمایه‌گذاری گفت: ایران به طور جدی به دنبال توسعه محور غرب به شرق است و کشور چین هم می‌تواند در جهت ارتقا و توسعه سیستم‌های ریلی در بنادر شمالی مشارکت داشته‌ باشد. افندی‌زاده با بیان اینکه در بنادر جنوبی نیز آمادگی توسعه کریدور شمال به جنوب وجود دارد، افزود: در این کریدور 3 محور ریلی تاثیر گذار برای ایران در آینده وجود دارد، مهم‌ترین محور اتصال بندر عباس به سمت شرق و آستارا است که اگر قطعه رشت و آستار با حدود 160 کیلومتر به اتمام برسد، شبکه ریلی ایران از طریق بندر عباس به شمال روسیه وصل می‌شود. وی محور دیگر را از سرخس به سمت بندر عباس دانست که در حال بهره‌برداری است و گفت: قطاری که از طریق مسکو وارد ایران شد از طریق سرخس یه سمت بندر عباس و سپس به هند حرکت کرد و کالاهای هند نیز از طریق بندرعباس به روسیه رسید. به گفته وی، ایران به دنبال ایجاد سیستم ریلی از طریق چابهار به سمت زاهدان و از زاهدان به سمت سرخس است و اگر این محور ریلی بین چابهار تا سرخس در آینده تکمیل شود، قطعا مسیر کریدور شمال_ جنوب از سمت شرق ایران کوتاهتر می‌شود و می‌تواند دولت چین را به سمت کشورهای آزاد جنوب و حوزه خلیج فارس متصل کند. افندی‌زاده ادامه داد: بنادر ایران ظرفیت ایجاد مراکز لجستیک و تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد و امروز فرصت مناسبی برای دو کشور به منظور توسعه روابط حمل و نقلی و ترانزیت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد. از سوی دیگر تمام شبکه‌های ریلی کشور ایران در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است. وی با تاکید بر این‌که ایران می‌تواند کریدوری ایمن با هزینه و زمان کم برای جابجایی کالاهای چین باشد، اضافه کرد: سال گذشته 11.5 میلیون تن کالای از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد و هدف امسال دستیابی به 20 میلیون تن کالای ترانزیت است که طی سه ماهه اول امسال حدود 4 میلیون تن کالای ترانزیت داشتیم. وی با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های زیادی با پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در حال تنظیم است،افزود: کشورهای منطقه باید باهم هماهنگ شوند تا کالاهای ترانزیتی بیشتری بین کشورها جابجا شود. افندی زاده ایران را بهترین مسیر اتصال به اروپا برای کشورهای آسیایی دانست و تاکید کرد: این امر تا چند سال آینده محقق خواهد شد. اما خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه به گفته کارشناسان کوتاه ترین و مستقیم ترین مسیر برای انتقال کالا از چین و آسیای مرکزی به خاورمیانه و اروپا خواهد بود که مسیر ایران در آن نقشی اساسی و طلایی ایفا می کند. روز های پایانی خرداد ماه امسال اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد در مسیر ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران، وارد راه‌آهن اینچه برون گلستان شد و در ادامه مسیر به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید تا به مقصد ترکیه حرکت کند. این رام قطار کانتینری به‌صورت ترانزیتی از ایران به مقصد ترکیه در چارچوب نشست روسای جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد. این اقدام با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی (kITI) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی شده است. سال گذشته در ملاقات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد؛ همکاری هایی به‌ منظور افزایش ترانزیت کالا که به اعتقاد کارشناسان می تواند زمینه پویایی صنعت ریلی کشور را نیز فراهم سازد. در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که هفته گذشته در ترکمنستان برگزار شد، تقویت همکاری میان پنج کشور ساحلی خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت مورد تاکید جملگی سران قرار گرفت که یکی از مهم ترین مسیرها در حوزه حمل و نقل میان این کشورها، شبکه ریلی است. با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان ایمن دسترسی دریایی چین به منطقه خاورمیانه و اروپا، مسیر ریلی مناسب ترین، نزدیک ترین، ایمن ترین و ارزان ترین گزینه برای دسترسی چین با بازارهای مقصد در خاورمیانه و اورپا است ضمن اینکه می تواند از همین مسیر ریلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به ویژه از کشورهای خاورمیانه استفاده مطلوب داشته باشد. یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین - روسیه - اروپا ، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین - قزاقستان - ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد. خط آهن بین‌المللی شرق دریای خزر به طول ۹۲۶ کیلومتر است که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم وصل می‌کند و ۸۰ کیلومتر از آن در خاک ایران است. بر اساس گزارش‌ها، این خطآهن کشورهای آسیای میانه و قفقاز را به آب‌های آزاد متصل خواهد کرد ۷۰۰ کیلومتر این مسیر در ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر نیز در قزاقستان است. با افتتاح این خط آهن بین‌المللی کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه از طریق ایران به خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان متصل می‌شوند. عملیات اجرایی خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در دسامبر ۲۰۱۴ آغاز شد که بعداً چین نیز به این مسیر پیوست و از سال ۲۰۱۶ قطارهای آزمایشی حامل کانتینر از طریق این دهلیز تردد می‌کنند. از طریق این راه آهن امروز نه تنها سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به هم متصل شده‌اند، بلکه این راه آهن وسیله‌ای خواهد بود که کشورهای آسیای مرکزی راحت‌تر به خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای شرق منطقه چین، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک و نزدیک‌تر شوند. نخستین خط آهن ریلی در مسیر «سرخس- تجن- مشهد» در سال ۷۵ ساخته شده بود که ایران را از طریق کشورهای آسیای میانه به روسیه نیز مرتبط می‌کرد، اما بر اساس گزارش‌ها با احداث خط آهن جدید ۶۰۰ کیلومتر از مسیر قبلی کاسته شده است.