امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با بیان اینکه از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم، گفت: نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه‌ ۲۹ تیر ماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت. هفتمین نشست سران روند آستانه سه شنبه شب در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است این نشست تلاش کرد کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد.
وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت. وی گفت:‌در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی مناطق این کشور مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. از فرصت نشست سه جانبه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گرو‌ههای تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.
امیرعبداللهیان افزود: بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کنم و حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد. وزیر خارجه تأکید کرد: از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. سه شنبه شب تلاش شد بر رفع نگرانی‌های مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور پاسخی داده شود.
امیرعبداللهیان بیان کرد: مشارکت در بازسازی ترکیه و تشویق آوارگان سوری به بازگشت به منازلشان مورد تاکید نشست تهران و گفت‌وگوهای امروز با المقداد بود. معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع انسانی غیرقابل قبول است. حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد. شرق فرات از منابع انرژی سوریه است و در سالهای اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده هستیم. معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.
وی گفت: تلاش شد ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی که ممکن است منجر به درگیری نظامی شود ایران و روسیه جلب کنند. گفت‌وگوهای مهم، روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان و پوتین انجام شد و در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه روسای جمهور ایران با روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه در جلسه بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود دارد که همه طرف ها کمک کنیم به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه و این درک وجود دارد که به مردم سوریه برای عبور از این مرحله جامعه جهانی کمک کند و کشورهای منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خود از مردم سوریه ادامه دهند. در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه: ورود ب مرزهای سوریه برای هیچ کس سودمند نیست
در این نشست خبری مشترک وزیر خارجه سوریه نیز با بیان اینکه به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود، گفت: نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند. فیصل المقداد گفت: بشار اسد من را مکلف کرده بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کنم. بعید نبود من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. بسیار رضایتمندیم از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است و این تمام قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است. وزیر خارجه سوریه بیان کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: تجاربی را در این زمینه داشتیم که در طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط شد که مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم. المقداد بیان کرد: آنها فکر کردند مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد ولی سوریه مقاومت کرد و به جهت توان ملتش و همچنین کشورهایی که کمک کردند و کشورهای همپیمان ما در این سال‌ها. مطلع شدیم از بیانیه پایانی نشست تهران و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند. وی گفت: علیه هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه هستیم و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در سوریه هستیم و علیه سیاست ترکی سازی هستیم. مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.
وی حضور آمریکایی در شرق فرات را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند. المقداد همچنین تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حلهای مسالمت آمیز. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌‌کنند. جهان امروز در هم تنیده است. وی بیان کرد: این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین هستیم و برای تاسیس کشور مستقل فلسطین. آنکه نمی‌‌خواهد صلح برقرار شود رژیم نژادپرست صهیونیستی است.
خبرنگاری از فیصل المقداد درباره خروج آمریکا از سوریه سؤال کرد که وی گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه روز سه شنبه با اردوغان مطرح کرد نشانگر اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را متبادر به ذهن می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است. به آمریکا می‌گوییم ثروت‌های سوریه از قبیل گاز، نفت، گندم و آب را غارت می‌‌کند. اینجا نه تهدید می‌‌کنم و نه هشدار می‌‌دهم. هر کس اشغالگر باشد چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپا باید به این برسند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود. این‌که ملت ما تلاش خواهد کرد برای پایان دادن به این موضوع. آمریکا از این مطلع است و آمریکا و اسرائیل این را امتحان کرده‌اند. من این اشغالگری را پایان یافته می‌بینم.

رئیسی در جلسه هیات دولت تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با ابراز خرسندی از ثمردهی روند حرکت جدید دستگاه دیپلماسی کشور و ارتقای کم‌سابقه سطح مراودات تجاری کشور با همسایگان، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست به الزامات و اقتضائات این رویکرد پایبند باشند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به مذاکرات سران کشورهای ضامن روند آستانه و دیدار با روسای جمهور روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: بحمدالله حرکتی که در زمینه تقویت سیاست همسایگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی دولت مردمی آغاز شده در حال نتیجه دادن است. در دیدارهای دوجانبه، هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان بر اجرای توافقات صورت گرفته با کشورمان مُصِر بودند که این مساله پیگیری مجدانه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.
رئیس جمهور با اشاره به درخواست رئیس جمهور روسیه از ایران برای تکمیل خط راه آهن رشت-آستارا، به معاون اول خود ماموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را ارائه کند. رئیسی ضمن تبریک موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان کشورمان در المپیادهای بین‌المللی، به دانش‌آموزان مدال‌آور، معلمان و فعالان نظام آموزشی کشور، با تاکید بر لزوم استمرار حمایت‌های دولت از دانش‌آموزان مستعد برای تکرار موفقیت‌ها، از وزیر آموزش‌وپرورش خواست زمینه را برای ارتقای علاقه‌مندی و تحصیل دانش آموزان نخبه در رشته‌های علوم انسانی هم فراهم کند.

مراسم مهمانی غدیر الگوی خوبی برای دیگر مناسبت‌ها است
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری مراسم میهمانی ۱۰ کیلومتری در روز عید غدیر تصریح کرد: این اقدام ارزشمند که جلوه باشکوهی از آوردن غدیر به متن جامعه و خانواده است، الگوی بسیار خوبی برای مناسبت‌ها و دیگر مفاهیم ارزشمند دینی خواهد بود که جامعه را در برابر بسیاری از تهاجمات مخرب ضددینی مصون خواهد کرد. وی همچنین با قدردانی از مردم برای حضور پررنگ در این جشن بزرگ، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست، با توجه ویژه به تجربه برگزاری جشن مردمی غدیر، الگوپردازی برای برگزاری رویدادها و مراسم‌های آئینی خلاقانه جدید را دستور کار قرار دهد. آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی مستمر مسئولان دستگاه‌های اجرایی با مردم و پاسخ به سوالات افکار عمومی، خطاب به مسئولان این دستگاه‌ها گفت: لازم است در تبیین اقدامات و عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود فعال‌تر و جدی‌تر عمل کنید. این حق مردم است که از اقدامات و روندها در دستگاه‌های اجرایی اطلاع کامل داشته باشند.

در پرداخت مطالبات گندم کاران وقفه ایجاد نشود
رئیس جمهور همچنین ضرورت پاسخ بهنگام نسبت به شبهات و القائات نادرست از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شما وظیفه دارید در مواجهه با کسانی که در جامعه القای شبهه نموده یا برای مردم گره ذهنی ایجاد می‌کنند، منفعل نباشید و سوالات و شبهات را با ارائه توضیحات متقن و دقیق پاسخ دهید. رئیسی در این نشست پس از شنیدن گزارشی از وزارت جهاد کشاورزی، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران، با قدردانی از کوشش ارزشمند کشاورزان در تامین این کالای استراتژیک برای کشور، به مسئولان مربوطه دستور داد تا اجازه ندهند در پرداخت مطالبات گندم‌کاران وقفه‌ای ایجاد شود.

واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات روحانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از اظهارات حسن روحانی درباره ذخایر ارزی کشور هنگام تحویل دولت، به بیان توضیحاتی درباره وضعیت ذخایری ارزی و تعهدات و بدهی های به جای مانده از دولت های یازدهم و دوازدهم حین آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت، و پیشنهاد کرد که با صداقت بیشتری با مردم صحبت کنیم. سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت درباره آنچه اخیرا رییس جمهور پیشین گفته است مبنی بر اینکه در چه وضعیت اقتصادی و ارزی دولت را تحویل داد، تصریح کرد: مجموع ذخایر اسکناس ارزی کشور در وضعیت خوبی در سال گذشته بود، اما این برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کشور و حل مسایل تجارت کشور کمک نمی‌کند. خوب بود در کنار این شاخص‌ها به طبق نامه آقای واعظی به آقای نوبخت، مساله خزانه خالی، با بیش از 54 همت استفاده از تنخواه نیز اشاره می شد.وی ادامه داد: با وجود اینکه امسال هزینه های دولت بالاست، هنوز در چهارماهه اول نتوانستیم به سقف تنخواه سال گذشته برسیم و هزینه‌های دولت را در سطح پایین‌تری مدیریت کردیم.وی گفت: خوب بود به استفاده‌ای که از مجموع اوراق شده بود در پنج ماه اول سال اشاره می کردند یا به 550 درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا تا انتهای دوره هشت ساله‌شان اشاره می کردند.

 

افزایش تدریجی حجم معاملات روبل - ریال

رییس کل بانک مرکزی گفت: حجم معاملات روبل - ریال به مرور افزایش می‌یابد و دیگر فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین‌کننده نرخ ارز کشور نیست، بلکه روبل هم کنار سایر ارزها موجودیت می‌یابد. علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه جلوگیری از گرو گرفتن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها و دور زدن این بخشنامه از سوی برخی بانک‌ها، گفت: این امر قطعاً خلاف است ما قبلاً هم اعلام کردیم که بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند. موارد را اعلام کنید تا ما با آن برخورد کنیم.وی در پاسخ به پرسشی درباره مکانیسم راه‌اندازی معامله روبل - ریال اظهار کرد: همانطور که اعلام شد معامله روبل در برابر ریال شروع شد که اتفاق بزرگی است و صادرکنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند و عمدتاً شرکت‌های خشکبار هستند می‌توانند ارز خود را در بازار توافقی به نرخ عرضه و تقاضا، ارائه کنند و روبل خود را بفروشند.صالح‌آبادی تاکید کرد: این کار از دیروز شروع شده است که البته با دو میلیون روبل شروع شد و تداوم خواهد داشت.

رشد ماهانه پایه پولی در خردادماه منفی شد

گروه اقتصاد کلان: انتشار جدیدترین آمارهای بانک مرکزی در خصوص رشد ماهانه پایه پولی حاکی از عزم جدی سیاستگذار اقتصادی برای مهار تورم است.به گزارش تجارت،افزایش افسارگسیخته حجم نقدینگی در سالهای اخیر،تبدیل به چالش بزرگ اقتصاد ایران شده و کارشناسان بارها تاکید کرده اند که قدم اول برای کنترل تورم،کاهش حجم نقدینگی است.حجم پایه پولی در پایان خردادماه نسبت به رقم پایان اردیبهشت (۲۸.۴ هزارمیلیارد ریال) کاهش یافته و رشد ماهانه پایه پولی نیز در خردادماه سال جاری منفی (معادل ۰.۴- درصد) بوده است و همچنین رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است. به نقل از بانک مرکزی و براساس گزیده آمارهای اقتصادی خردادماه ۱۴۰۱، بررسی رشد نقدینگی در این ماه حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه‌های گذشته بوده است. حجم نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۱ به رقم ۵۱۰۴۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۶ درصد رشد نشان می‌دهد و در مقایسه با رشد نقدینگی دوره مشابه سال قبل (۶.۶ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است.همچنین، نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان خردادماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۸ درصد رشد یافته که ۲.۵ واحد درصد از آن به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهر اقتصاد در آمارهای پولی، به واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط بوده و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری یاد شده، رشد نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد کاهش می‌یابد.از این‌ رو رشد ۱۲ماهه نقدینگی منتهی به پایان خردادماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.پرداخت‌های دولت در سه ماهه ابتدایی سال جاری، عمدتاً با اتکا به منابع سپرده‌ای خود بوده است.
پایه پولی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ با رشدی معادل ۶.۰ درصد نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ (معادل با ۳۶۴.۰ هزار میلیارد ریال افزایش) به ۶۴۰۳.۷ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به توضیح است که در دوره مشابه سال ۱۴۰۰، رشد پایه پولی به میزان ۹.۲ درصد تحقق یافته بود.همچنین، پایه پولی در ۱۲ماهه منتهی به پایان خردادماه ۱۴۰۱ معادل ۲۷.۸ درصد رشد یافت که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۰.۷ درصد)، ۲.۹ واحد درصد کاهش نشان می دهد.
خاطرنشان می‌شود، روند رشد ۱۲ ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متأثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از ۴۲.۶ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۲۷.۸ درصد در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ رسیده است.همچنین حجم پایه پولی در پایان خردادماه نسبت به رقم پایان اردیبهشت (۲۸.۴ هزارمیلیارد ریال) کاهش یافته و رشد ماهانه پایه پولی در خردادماه سال جاری منفی (معادل ۰.۴- درصد) بوده است.عامل اصلی تغییرات پایه پولی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال قبل، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با سهمی فزاینده معادل ۱۶.۷ واحد درصد در رشد پایه پولی بوده است. مهم‌ترین عامل افزایش سهم متغیر یاد شده در رشد پایه پولی، کاهش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی به واسطه اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها و واریز یارانه نقدی (مربوط به دو ماه اردیبهشت و خرداد) به حساب افراد مشمول یارانه با هدف حمایت از خانوارها بوده است.درباره عملکرد مالی دولت در سال جاری باید اذعان کرد که بر خلاف رویه سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ که عمده تامین مالی دولت با اتکای به منابع حساب تنخواه‌گردان خزانه و مبتنی بر ایجاد بدهی به بانک مرکزی صورت گرفته بود، پرداخت‌های دولت در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ عمدتاً با اتکای منابع سپرده‌ای خود بوده است.در عین حال، در سه ماهه ابتدایی سال جاری بدهی دولت به بانک مرکزی به میزان ۱۸۱.۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته و این در حالی است که بدهی دولت در دوره مشابه سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۰۰.۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافته بود. لذا، یکی از تحولات مثبت شکل گرفته در خصوص رابطه مالی دولت و بانک مرکزی که عمدتا به رویکرد منضبطانه دولت سیزدهم ارتباط می یابد، اتکای بیشتر دولت به منابع خود بوده است.سایر اجزای پایه پولی واجد نقش کاهنده در رشد پایه پولی در خرداد سال ۱۴۰۱ بوده‌اند؛ به طوری که سهم خالص سایر اقلام بانک مرکزی، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و مطالبات بانک مرکزی از بانکها در رشد پایه پولی در مقطع مذکور به ترتیب معادل ۶.۷- ، ۳.۸- و ۰.۲- واحد درصد بوده‌ است.مهمترین دلیل کاهش سهم خالص سایر اقلام بانک مرکزی در رشد پایه پولی در پایان خردادماه ۱۴۰۱، سیاست بانک مرکزی در کاهش حجم عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید (ریپو) و فروش اوراق بدهی دولت به منظور کاهش تزریق نقدینگی و با هدف کاهش اثرات پولی ناشی از اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها بوده است.همچنین، لازم به توضیح است که در دوره مشابه سال قبل، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از عوامل فزاینده رشد پایه پولی با سهمی معادل ۱.۹ واحد درصد بوده است.
عامل اصلی افزایش خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به آثار پولی ناشی از خالص مابه التفاوت نرخ خرید و فروش ارز غیر نرخ نامه ای ارتباط می-یافت. این در حالی است‌که به دنبال حذف ارز ترجیحی در تامین ارز واردات کالاهای اساسی، سهم متغیر مذکور در رشد پایه پولی در پایان خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ کاهنده بوده است.در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱، ضریب فزاینده نقدینگی به رقم ۷.۹۷۲ رسید. بدین ترتیب ضریب فزاینده نقدینگی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت که در مقایسه با رشد ضریب فزاینده نقدینگی در دوره مشابه سال قبل (۲.۳- درصد) معادل ۱.۹ واحد درصد افزایش نشان می دهد.همچنین رشد ضریب فزاینده نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل (۶.۷ درصد)، با ۱.۱ واحد درصد افزایش به ۷.۸ درصد رسیده است. عامل اصلی افزایش رشد ضریب فزاینده نقدینگی، کاهش ذخایر اضافی بانکها و موسسات اعتباری در پایان خرداد ۱۴۰۱ بوده ‌است.

نسخه کارشناسی برای مهار نقدینگی
یک کارشناس بانکی، شرط تداوم روند کاهشی در نرخ رشد نقدینگی را در ساماندهی کسری بودجه و نظارت بر بانک‌ها با تقویت دستگاه نظارتی بانک مرکزی از طریق تصویب قانون جدید بانک مرکزی اعلام کرد. علی سعدوندی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تغییرات روند رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: اینکه در چند ماه گذشته نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی مقداری کاهش پیدا کرده، درست است اما باید به این نکته توجه کرد که براساس آمار پولی منتشر شده در اردیبهشت ماه، پایه پولی در این ماه افزایش یافته و باید دید که در خردادماه هم این آمار افزایشی است یا خیر؟ وی افزود: طی چهار سال گذشته که نرخ رشد بالایی در تورم، نقدینگی و پایه پولی صورت گرفت، برای مدتی این متغیرها کاهش پیدا کردند اما روند صعودی در آن‌ها دوباره شروع شد. بنابراین، در حال حاضر باید دید که چه میزان انگیزه و جدیت در بانک مرکزی و دولت وجود دارد تا نقدینگی و تورم کاهش پیدا کند و اکنون نمی‌توان قضاوت خاصی در این زمینه داشت.
در کل اگر اقدام موثری انجام شود، باید نرخ سود بین بانکی تغییرات قابل ملاحظه‌ای کند که اینگونه نیست و فعلا سخت‌گیری خاصی در کنترل نقدینگی صورت نگرفته است. سعدوندی ادامه داد: دولت قبلی در ماه‌های پایانی سال تصمیم به افزایش نقدینگی گرفت که استراتژی اشتباهی بود و این رشد در چند ماه ابتدایی دولت فعلی نیز ادامه یافت و طبیعی بود که اکنون مقداری کاهش یابد اما مهم‌تر از این کاهش، رسیدن نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به زیر ۲۰ درصد است. این کارشناس اقتصادی شروط رسیدن نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به زیر ۲۰ درصد را برشمرد و گفت: نخستین شرط، به سامان رسیدن کسری بودجه دولت است که تدبیر خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود اما امید است که کسری بودجه به سامان برسد. نظارت بر نظام بانکی نیز دومین شرط است که در این زمینه باید قانون جدید بانک مرکزی به تصویب برسد، زیرا، سختگیری در نظام بانکی دیده نمی‌شود و نظام مقرراتی کشور مدافع ناظر بانکی نیست؛ این روند باید تغییر کند تا دستگاه نظارتی بانک مرکزی از پشتوانه لازم برخوردار شود.

سرمقاله

فردین یزدانی
کارشناس اقتصاد مسکن

معمولا 20 درصد بهای ملک به عنوان میزان رهن ملک، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد که قابلیت تبدیل به اجاره ماهیانه را دارد. حال اینکه معتقدم اگر سقف درصد بهای ملک را برای تعیین رهن در نظر بگیرند، میزان رهن و اجاره بالاتر هم می‌رود.آنچه که باعث عدم در نظر گرفتن سقف بهای ملک برای تعیین رهن شده  میزان توان پرداخت مستاجران است و بازار اجاره هم تا یک حدی کشش افزایش قیمت‌ها را دارد و به دلیل عدم تناسب درآمد مستاجران با بهای ملک، قیمت رهن و اجاره تا سقف افزایش پیدا نکرده است. دولت سیزدهم برنامه‌ای برای ساماندهی بازار اجاره و مستاجران نداشت،پارادایم اجاره‌داری هم در برنامه و فکر مسئولان جایی ندارد از این رو معتقدم اگر دولت وارد بازارها نشود، به طورقطع تنظیم‌گری در فرایند سریع‌تر و بهتری انجام می‌شد و شرایط برای مستاجران به این حد از بحران نمی‌رسید.در این شرایط امکان مهار تورم مسکن وجود ندارد،نمی‌توان مشکل بازار مسکن و اجاره را با راهکارهای کوتاه‌مدت حل کرد و برای آن قرص مُسکنی را تجویز کرد چراکه این افزایش نرخ اجاره به دلیل کمبود عرضه و در پاسخ به عقب ماندگی‌های افزایش بهای ملک است. دولت با این شکل از مدیریت اقتصاد کشور خودش عامل گرانی و افزایش قیمت‌ها شده و به طور قطع این افزایش قیمت به تمام بازارها سرایت پیدا می‌کند. مگر امکان دارد در شرایطی که قیمت نهاده‌ها و مصالح ساختمانی افزایش یافته، جلوی افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را گرفت.موضوع این است که با افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و نیاز اولیه مردم، مالکان برای جبران هزینه‌ها قیمت اجاره را افزایش دادند، در این شرایط نظارت دولت در بازار اجاره چیزی شبیه طنز است. این وضعیت بازار مسکن به طور قطع منجر به افزایش حاشیه نشینی تهران و سایر کلان شهرها خواهد شد.فلیترینگ بازار و عدم تناسب قیمت‌ها و درآمد مردم، مستاجران را به مناطق پایین تر هل می‌دهد و در این فرایند ساکنان شمال شهر به مرکز، ساکنان مرکزی به جنوب شهر و ساکنان جنوب به حاشیه شهر سّر می‌خورند.طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن هم اثرگذار نبوده و به اجرا نرسیده،واقعیت این است برای اجرای طرحی مانند نهضت ملی مسکن که ساخت سالانه یک میلیون واحد است، نه شرایط اقتصادی کشور مهیا است و نه اینکه دولت توان اجرای چنین پروژه‌ای در چنین حجم و اندازه را دارد.

یادداشت

حمیدرصا فولادگر
نماینده ادوار مجلس

به طور کلی مالیات در فضای کسب و کار تاثیر قابل توجهی دارد. از ده شاخصی که برای رتبه بندی فضای کسب و کار در شاخص های های جهانی یعنی برای سهولت کسب و کار مطرح است، یکی روش پرداخت مالیات است. باید بر این نکته تاکید کنم که روش پرداخت نه میزان پرداخت این مساله به عنوان یکی از شاخص های رتبه بندی کشورها برای سهولت کسب و کار در نظر گرفته می شود و کشورهایی نظام مالیاتی پیشرفته و هوشمند دارنددر این رتبه بندی جایگاهشان بالاتر است. برای این مموضوع بسیاری از کشورها برای ارتقا رتبه خود به سمت هوشمد سازی سیستم مالیاتی خود حرکت کرده اند.در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، قوانین مالیاتی را به گونه ای تنقیح کرده اند که یک یا دو نظام مالیاتی حاکم نیست وحتی پرداخت های بیمه ای را نیز مالیات می دانند و حتی در برخی از این کشورها سه شیوه پرداخت مالیات وجود دارد. یکی مالیات بر درآمد، دیگری مالیات بر ارزش افزوده و عایدی است و در نهایت عوارض و پرداخت های بیمه ای است و شاید 4 یا 5 مبنا در این نظام های مالیاتی بیشتر تعریف نشده است.یکی از مشکلات ما در کشور تعدد قوانین مالیاتی است که این قوانین نوعی هم پوشانی با سایر قوانین و یا ضدیت داشته و به تنقیح نیاز دارند. هوشمند سازی قدم اول تنقیح قوانین مالیاتی است.یکی از طرح هایی که در مجلس دهم به تصویب و به قانون تبدیل شد،قانون «پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» بود که قدمی مهم برای هوشمند سازی نظام مالیاتی و حاکم کردن سیستم بر مالیات ستانی بود. در حال حاضر مجلس یازدهم باید بر اجرای این قانون کار نظارتی قوی داشته باشد تا امسال اجرا شود.در بحث اقتصاد مقاومتی وقتی می خواهیم کشور را از وابستگی به نفت خارج کنیم، باید درآمدهای مالیاتی را جاگزین این مساله کنیم. حتی در این فرآیند خود نفت نیز در زنجیره ارزش قرار می گیرد و می تواند،درامدی از مالیات برای دولت ایجاد کنیم.در واقع ایجاد این درآمدهای پایدار از راه مالیات از سیاست های کلی نظام است که مجلس نیز اهتمام خاصی به ان دارد.به طور کلی در قانون «پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» این دو یعنی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مکمل یکدیگرند. پایانه های در بسیاری از کشورهایی که نظام موفقی در مالیات دارند عامل این موفقیت است چرا که همه تراکنش ها شفاف و حسابداری صنعتی حاکم است. وقتی قرار است، ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و یا مالیات های عملکرد را بررسی کنند از این پایانه ها استفاده می کنند.نکته حائز اهمیت در بحث مالیات ستانی این است که، وقتی می گوییم درآمد مالیاتی برای دولت این نیست که مردم زیر فشار در نتیجه مالیات، قرار بگیرند، چرا که این مساله خود مانع کسب و کار شود، بلکه دولت باید با این سامانه و نظام هوشمند جامعه هدف خود را گسترش داده و مانع فرار های مالیاتی شود، یعنی سامانه های مالیاتی و هوشمند سازی، روش پرداخت مالیاتی را به گونه ای بهبود ببخشند که خود پرداخت این مالیات مانع تولید نشود؛ باید دولت مودیان جدید که تاکنون مالیات نمی دادند را شناسایی کند و نکته بعدی این که باید مالیات ها عادلانه دریافت شود که با این سامانه و پایانه‌های فروشگاهی این روند می تواند مفید باشد.

جزئیات قرارداد جدید اتصال برقی ریاض و بغداد بررسی شد؛

گروه انرژی:بررسی جزئیات فنی و قراردادی طرح صادرات برق عربستان به عراق، در کنار اظهارنظر مقامات عراقی بیانگر بی‌اثر بودن این پروژه و ناکامی بایدن در دستاوردسازی سفر به غرب آسیا است. به گزارش تجارت به نقل از فارس،اواخر هفته گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا با سفر به غرب آسیا ساماندهی بازار انرژی کشور خود را هدف گرفته بود.بر این اساس پس از شکست بایدن در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده، او در پایان سخنرانی آخر خود از نقش آمریکا در قرارداد صادرات برق عربستان به عراق گفت و سعی کرد برای با دست‌اندازی به موارد حاشیه‌ای برای حضور خود اعتبار کسب کند.با وجود اینکه بسیاری از رسانه‌های سعودی از این قرارداد به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کردند و سعی در بزرگنمایی مفاد آن داشتند اما واکاوی جزئیات فنی دقیق این قرارداد بیانگر موارد متفاوت از جوسازی رسانه‌ای انجام شده است.

جزئیات جدید از قرارداد جدید اتصال برقی عربستان و عراق
به منظور پرداخت دقیق به قرارداد صادرات برق عربستان به عراق که در زمان حضور بایدن در غرب آسیا به امضا رسید، ابتدا باید جزئیات مفاد این قرارداد را بدانیم. بر این اساس به استناد جزئیات منتشر شده از قرارداد مذکور در اظهارات مقامات عراقی، در فاز نخست قرارداد مذکور قرار است، عراقی‌ها تا سه سال دیگر 500 مگاوات برق از طریق انتقال 2 خط انتقال انرژی از عربستان را دریافت کنند.این طرح شامل انتقال برق از «منطقه عرعر» در عربستان به منطقه الیوسفیه در جنوب بغداد به طول 570 کیلومتر و انتقال برق از کویت به بصره و فاو به طول 300 کیلومتر است.بر اساس نقل مقامات عراقی هزینه خط انتقال برق از کشورهای خلیج فارس به این کشور توسط عراق پرداخت می‌شود و هزینه ایستگاه‌های ولتاژ نیز با عربستان است.با توجه به آگاهی از جزئیات مفاد قرارداد صادرات برق عربستان به عراق، سطح واقعی این طرح فارغ از جوسازی‌های رسانه‌ای در مصاحبه وزیر برق عراق با رسانه رووداو منعکس شد؛ عادل کریم در اظهارات خود با اشاره به انعقاد قرارداد صادرات برق از عربستان به عراق گفت: «‌قرارداد صادرات برق عربستان به عراق در بهترین حالت، بیش از 5 درصد از مشکل برق عراق را حل نخواهد کرد‌».وزیر برق عراق در تشریح ابعاد اثرگذاری بسیار اندک این پروژه گفت: «این خط پس از 2 سال به پایان می‌رسد و ۵۰۰ مگاوات برق برای ما تامین می کند که در مقایسه با نیاز واقعی عراق به برق که ۳۵۰۰۰ مگاوات است که درصد کمی است‌».با توجه به جزئیات مفاد قرارداد و اظهارات وزیر برق عراق، به نظر می‌رسد، عمق شکست‌های بایدن از سفر به منطقه بسیار عمیق بوده که حاضر شده است، بخشی از بیان دستاوردهای حضور خود را به یک قرارداد ناچیز صادرات برق اختصاص دهد.فارغ از نکات یاد شده از قرارداد صادرات برق عربستان به عراق، یک حقیقت فنی پیرامون این پروژه هزینه‌های لازم به منظور صادرات برق عربستان به عراق را بر خلاف ابعاد ناچیز ان بسیار سنگین و گزاف می‌کند.به منظور بررسی این مسئله در گام ابتدایی باید اطلاعاتی راجع به شبکه‌های برق در دنیا بدانیم. به طور کلی شبکه‌های برق کشورهای مختلف در سطح دنیا تفاوت‌های قابل توجهی در زمینه‌های ولتاژ و فرکانس دارد. بر این اساس به طور کلی شبکه برق کشورهای مختلف در دو دسته شبکه‌های 50 هرتز و 60 هرتز دسته‌بندی می‌شود.ریشه این تفکیک شبکه به دو فرکانس نیز یک ریشه تاریخی است به طوری که ابتدا شرکت‌های آمریکایی فعال در توسعه شبکه، زیرساخت‌های خود را بر مبنای فرکانس 60 هرتز بنا کردند اما پس از آن با آغاز به کار فعالیت شرکت‌های اروپایی، این شرکت‌ها به دلیل رعایت سیستم متریک خصوصیات شبکه را بر مبنای فرکانس 50 هرتز تنظیم کردند.در این راستا عمده کشورهای دنیا به دلیل سهولت کار با فرکانس 50 هرتز از این فرکانس برای تنظیم شبکه برق کشور خود استفاده می‌کنند. بر این مبنا جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق نیز شبکه 50 هرتز دارند. این در حالیست که شبکه برق کشور عربستان در اختلافی آشکار با شبکه برق سایر کشورهای منطقه بر 60 هرتز بنا شده است.معنای این حقیقت فنی آن است که صادرات برق عربستان به عراق باید همراه با تغییر فرکانس باشد و الا امکان استفاده از این برق در عراق وجود نخواهد داشت. بر این مبنا استناد اطلاعات موجود هزینه تبدیل برق از فرکانس 60 هرتز به فرکانس 50 هرتز بسیار سنگین است و عملا صادرات برق با وجود این تبدیل را به امری غیر اقتصادی بدل می‌کند.

بایدن واسطه فروش برق گران عربستان به دیگر کشورها
در همین راستا در گفت‌وگو با یک کارشناس صنعت برق چین و عضو انجمن مهندسان برق IEEE هزینه تبدیل برق از فرکانس 60 هرتز به 50 هرتز کسب اطلاع شد. لورینگ چیان در این گفت‌وگو ضمن اشاره به جزئیات فنی تبدیل فرکانس گفت: «هزینه تبدیل برق از فرکانس 60 هرتز به 50 هرتز به طرز قابل توجهی سنگین است و بر این مبنا می‌تواند بین 12 تا 32 سنت برای هر کیلووات ساعت بسته به ولتاژهای متفاوت تغییر کند‌».

«تجارت» دلایل افت شدید ساخت و ساز مسکن را بررسی کرد

گروه راه و مسکن:انتشار جدیدترین آمار ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهر تهران،حاکی از افت شدید تولید مسکن دارد و این در حالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند با افزایش سرسام آور هزینه ها،دیگر امکان تحویل واحدهای در حال ساخت هم ممکن است در آینده وجود نداشته باشد.به گزارش«تجارت»،برخی کارشناسان بازار مسکن همچنین اعتقاد دارند سازندگان سرمایه خود را به بخش های غیرمولد نظیر خرید و فروش مسکن برده اند و این مسئله نشان دهنده جذابیت زدایی از ساخت مسکن است.

نرخ‌های بازار مسکن پایین‌تر از قیمت ساخت است
رییس کانون انبوه‌سازان گفت: تولید مسکن در شهر تهران به حدود ۲۰۰۰ واحد در ماه رسیده که کمترین میزان طی ۱۸ سال اخیر محسوب می‌شود و از دلایل اصلی آن افزایش قیمت تمام شده، نبود سیاست‌های تشویقی، رشد هزینه صدور پروانه، مالیات و دستمزد است؛ اوضاع به گونه‌ای شده که در بازار مسکنِ بسیاری از مناطق کشور با نرخ‌های کمتر از قیمت‌های تمام شده‌ی ساخت مواجهیم. سیدمحمد مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش قیمت تمام شده ساخت، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ساخت و ساز به کمترین میزان ۱۸ سال اخیر است. هم‌اکنون قیمت‌های فروش در مناطقی که سطح قابل توجهی از ساخت و سازها را به خود اختصاص می‌داده پایین‌تر از قیمت ساخت است. بنابراین زمینه به‌روزرسانی قیمت برای سازندگان فراهم نیست.وی افزود: در عمده مناطق کشور اقشاری که متقاضی مسکن هستند توانایی پرداخت هزینه‌های مسکن متناسب با تورم نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت تمام شده را ندارند. لذا بازار محدود می‌شود و تولیدکنندگان مسکن خواه ناخواه از ساخت‌وساز امتناع می‌کنند؛ زیرا سازندگان نگران این هستند که نتوانند واحدهای خود را با یک سود متعارف به فروش برسانند. طبق آمار بهار امسال هم‌اکنون در شهر تهران ماهیانه حدود ۲۰۰۰ واحد مسکونی تولید می‌شود؛ در حالی که سال ۱۳۹۱ این رقم بیش از ۲۰ هزار واحد در ماه بود. ساخت و ساز در پایتخت نسبت به سال گذشته نیز ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.رییس کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که در زمان رکود، سیاست‌ها در بخش ساخت و ساز باید تشویقی باشد گفت: در شرایط فعلی که با یک افت تاریخی در تولید مسکن مواجهیم دولت، مجلس، شهرداری‌ها و نهادهای بالادستی باید سیاست‌های تشویقی اعمال کنند. امروز نه تنها سیاست تشویقی نمی‌بینیم بلکه با ابزارهای مختلف اعم از مالیات و نرخ عوارض ساختمانی، حوزه ساخت و ساز به نوعی دچار زیان شده است.مرتضوی تاکید کرد: شهرداری‌ها در سراسر کشور طی سال جاری عوارض شهری را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند بدون این‌که خبری از مشوق‌ها باشد. هم‌چنین رشد حدود ۶۰ درصدی دستمزدها را داشتیم که تاثیر حدود ۳۰ درصدی در افزایش قیمت مسکن می‌گذارد.وی با اشاره به تورم ۵۵ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی گفت: خیلی از فروشندگان مصالح علاقه‌ای به فروش ندارند و مرتب می‌خواهند خودشان را به‌روز کنند. این وضعیت حامل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در آینده است و همه چیز را در بخش مسکن دچار بی‌ثباتی و ابهام می‌کند.رییس کانون انبوه‌سازان، کاهش تولید مسکن را دارای آثار زیانباری در سال‌های آینده دانست و گفت: طبیعتا رشد هزینه‌های ساخت با فاصله‌ی زمانی به شکل افزایش قیمت مسکن در آینده بروز می‌کند. باید با یک سری سیاست‌های کلان و تعریف الگوهای جدید ساخت و ساز حمایت‌هایی که از حوزه تولید مسکن صورت گیرد. باید سرمایه‌های بخش خصوصی را که سرگردان است به حوزه مسکن بیاوریم و از سازندگان در هر شرایطی حمایت کنیم. حتی طرح‌های خرید تضمینی مسکن را داشته باشیم که مسبوق به سابقه است.مرتضوی با اعلام این‌که کانون انبوه‌سازان در حال دستیابی به توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن است، تاکید کرد: سازندگان درخصوص قیمت نهضت ملی مسکن، اختلاف نظرهایی با وزارت راه و شهرسازی دارند که در حال برطرف شدن است. مذاکرات و جلسات خوبی در هفته‌های گذشته داشتیم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به یک توافق مشترک برسیم.وی درباره این مساله که بعضی سازندگان از قیمت متری ۸ تا ۱۰ میلیون تومان سخن می‌گویند توضیح داد: ما قیمت مشخصی را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد نداده‌ایم. نظر ما این است که با توجه به تغییرات نرخ تمام شده، یک بار دیگر به صورت کارشناسی قیمت‌ها را ارزیابی کنیم و به جمع‌بندی برسیم.به گفته مرتضوی، همکاران ما قیمت مفید را در نظر می‌گیرند و وزارت راه و شهرسازی قیمت غیرمفید را مدنظر دارد. بخشی از تفاوت در همین تبدیل نهفته است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلاف نظر داریم که باید آن را حل کنیم.
از تولیدکنندگان مالیات می‌گیرند از سوداگران نمی‌گیرند!
یک کارشناس بازار مسکن نیز اخیرا گفت: گذشته از آن‌که به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها متقاضیان مصرفی توان خرید خانه را از دست داده‌اند افزایش تا ۵۵ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی، بخش تولید مسکن را دچار بحران کرده و بسیاری از سازندگان که واحدهای خود را قبل از سال ۱۳۹۷ پیش‌فروش کرده بودند، به دلیل آن‌که اجازه تعدیل قیمت را نداشتند ورشکست شدند. فرشید پورحاجت اظهار کرد: وضعیت تورمی در بازار مسکن اثرگذار است، این مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت خانه است و مادامی که نرخ کالاها و نهاده‌های ساختمانی صعودی باشد، بازار مسکن نیز به تبعیت از آن حرکت می‌کند.وی افزود: قیمت ملک طی ۱۰ سال گذشته همسویی مشخصی با نرخ دلار داشته و از آن تبعیت کرده است. نرخ هر متر خانه در تهران معمولا در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار بوده است. در حال حاضر نیز ۱۳۱۳ دلار است که چیز عجیب و غریبی نیست. مسکن، کالایی است که مردم به صورت سنتی برای حفظ ارزش دارایی یا افزایش سرمایه نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. رسیدن نرخ هر متر خانه به حدود ۴۰ میلیون تومان واقعیت‌های این بازار را به تصویر می‌کشد.این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که تولید مسکن به کمتر از یک سوم تقاضای واقعی رسیده است گفت: سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شد که سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ هزار واحد رسید. در حالی که طبق طرح جامع مسکن، سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. از طرف دیگر می‌بایست کسری سال‌های گذشته جبران شود. بنابراین باید سالیانه حدود ۱.۵ میلیون مسکن بسازیم تا بتوانیم مقداری بازار را تعدیل کنیم.پورحاجت تصریح کرد: فشارهای مختلف اعم از مالیات، عوارض و نگاه درآمدی دستگاه‌های مرتبط، شرایط ساخت و ساز را دچار مشکل جدی کرده است. سیستم بانکی هم که می‌بایست سالیانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهد به تعهدات خود عمل نمی‌کند.وی، تعادل‌بخشی به بازار مسکن را نیازمند جراحی در حوزه قوانین و مقررات دانست و گفت: دولت باید بین تولیدکننده مسکن با سفته‌باز تفاوت قائل شود و شرایط تولیدکنندگان را تسهیل کند. در حالی که برعکس عمل می‌شود. یعنی به سازندگان فشارهای مالیاتی وارد می‌شود اما سفته‌بازان و سوداگران هیچ نوع مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

 

خریداران منتظر تعیین تکلیف واردات هستند؛

گروه صنعت و تجارت:در شرایطی که به واسطه افزایش انتظارات تورمی و نقدینگی سرگردان،خودرو داخلی یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری محسوب میشود،با این حال بنظر میرسد مجموعه اقدامات وزارت صمت تا حدودی توانسته سفته‌بازان را از بازار خودرو خارج کند و اکنون تنها افرادی که نیاز فوری به خودرو دارند در بازار حضور دارند.به گزارش «تجارت»، در همین ارتباط،رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران بابیان اینکه نزدیک ۲ ماه است که بازار خودرو آرام بوده و ثبات قیمتی داشته است، گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل بازار خودرو محدودیت عرضه است.سعید موتمنی در گفت و گو با مهر، در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: نزدیک ۲ ماه است که بازار خودرو آرام بوده و ثبات قیمتی داشته است و میزان تقاضا به قدری کاهش یافته که حتی تقاضای کاذب نیز در این بازار از بین رفته است.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر همه طرف‌ها در بازار خودرو چه فروشنده و چه خریدار منتظر تعیین تکلیف واردات هستند از این رو حتی نوسانات نرخ دلار هم روی قیمت‌های خودرو تأثیری نگذاشته است.وی ادامه داد: البته تقاضای کاذب در بازار آزاد نداریم و این تقاضا در بخش خرید کارخانه‌ای وجود داریم؛ دیدیم که برای حدود ۷۷ هزار دستگاه خودرو که در دوم قرعه کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شد، بیش از ۶ میلیون نفر ثبت نام کردند. همه این افراد متقاضی خرید خودرو نیستند بلکه با توجه به فاصله صد در صدی قیمت کارخانه و بازار آزاد، تقاضای کاذب در این بخش افزایش یافته است.موتمنی با اشاره به وضعیت عرضه خودرو، گفت: متأسفانه طی ۳ سال گذشته محدودیت عرضه ناشی از کاهش تولید و ممنوعیت واردات داشته‌ایم؛ وضعیت عرضه به گونه‌ای است که حتی پاسخگوی تقاضای کم هم نیست چه برسد به تقاضایی که در بازار خودروی ایران وجود دارد.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل بازار خودروی ایران، محدودیت عرضه است که هم موجب ایجاد فاصله قیمتی صد در صدی بین قیمت کارخانه و بازار شده و هم تقاضا را بی جواب گذاشته است.عقیل مصطفایی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت : اگر واردات خودرو آزاد شود، رقابت بین خودروسازان داخلی برقرار می شود چراکه ساختار خودروسازی در ایران به جای خودروساز شدن به مونتاژکاری تبدیل شده است.این کارشناس خودرو می گوید، با واردات خودرو دیگر توجیهی وجود ندارد که یک خودرو وارداتی در حد ۲۰۶ خریداری شود. در سال های قبل که واردات آزاد بوده، خودروهایی وارد می شد که نمونه تولیدی آن در داخل وجود نداشته است.به گفته او کره جنوبی هر سال بیش از ۴ میلیون خودرو تولید می‌کند که کمتر از ۲ میلیون آن برای مصرف داخل این کشور استفاده و الباقی صادر می‌شود؛ از طرف دیگر حدود ۳۰۰ هزار خودرو به این کشور که خود مالک برند جنسیس اس وارد می‌شود و رقابت را در صنعت خودرو آزاد کرده است.منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز گفته بود وزارت صمت آماده اجرایی کردن واردات خودرو پس از اجازه نهاد‌های بالادستی است؛ نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است.
«مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هرچند خودروی صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۲ که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه ایران را پاس کند، در بازه قیمتی پنج‌هزار دلاری نمی‌توان یافت، اما خودروی کارکرده و دست دوم می‌توان پیدا کرد.این مقام صنفی بیان‌داشت: با مشخصات یاد شده، حداقل قیمت خودروها بین هفت تا هشت هزار دلار خواهد بود.وی گفت: با فرض ورود خودروی پنج‌هزار دلاری، با توجه به اینکه تعرفه واردات به نرخ آزاد است، اگر ۶۰ درصد تعرفه را در دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی ضرب کرده و هزینه‌های عوارض، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و شماره‌گذاری، همچنین اسقاط چهار تا هشت دستگاه خودرو (هر اسقاط ۲۰ میلیون تومان) را به آن اضافه کنیم، قیمت این خودرو به ۱۲ هزار دلار خواهد رسید که به معنای خودروی ۳۶۰ میلیون تومانی است.دادفر خاطرنشان‌کرد: اکنون در بازه قیمتی کمتر از هشت هزار دلار خودروهایی از شرکت‌های معتبر جهانی همچون کیاموتورز، فیات، سوزوکی، داتسون و غیره در مدل ۲۰۲۲ و صفر کیلومتر وجود دارد.وی بیان‌داشت:‌ از جمله مواردی که سبب می‌شود قیمت‌ها تا حد زیادی افزایش یابد، تعرفه‌های واردات و همچنین استانداردهای ۸۵ گانه است، اما اگر بتوان همین استانداردها را متناسب با اقلیم کشور تعدیل کرد، برخی مشکلات و همچنین قیمت‌ها کاهش می‌یابد.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه باید بازار داخل را به سمت رقابتی شدن پیش برد، تاکید کرد: به‌طور قطع سیاست بر این خواهد بود که فاصله قیمتی بین خودروی داخلی و وارداتی حفظ شود، در غیر این صورت هیچ کس خودروی داخلی نمی‌خرد.وی در خصوص تاثیر صحبت‌های مطرح شده بر بازار خودرو و قیمت‌ها، تصریح‌کرد: دست‌کم یک سال و نیم است که در این زمینه صحبت می‌شود، اما دیگر کسی به این حرف‌ها توجه نمی‌کند، مگر اینکه بازار در عمل و اجرا چیزی ببیند.دادفر گفت: مسوولان نیز گرچه شاید یک به یک موافق موضوع واردات خودرو باشند، اما نظرات جمعی همواره مخالف این موضوع بوده است.وی اظهار داشت: امروز همه مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید واردات انجام شود، باید وضعیت بازار و تقاضای آن مدیریت شود، حال کی، کجا، چگونه و با چه شیوه ساختاری، هنوز کسی نمی‌داند.این مقام صنفی گفت: امروز همه معتقدند خودروی داخلی از نظر کمی و کیفی جوابگوی بازار نیست، اما چه زمان این تابو شکسته شود، مشخص نیست.

تأثیر واردات خودرو بر قیمت
ایمنا نوشت:مطمئناً واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی و داخلی تأثیرگذار خواهد بود؛ در واقع می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد با وارد کردن ۷۰ هزار خودرو خارجی دچار تغییر شود.در طرح واردات ۷۰ هزار خودروی خارجی اقلام موجود شامل ۵۰ هزار خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی سنگین هستند. هنوز مشخص نیست که این خودروها از چه کشورهایی به ایران وارد می‌شوند اما مطمئناً تأثیر مستقیمی در کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهند داشت. در مواقع ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت خودروهای خارجی موجود در ایران بدون هیچ‌گونه محاسبه‌ای دچار افزایش چندین برابری شوند. بنابراین با واردات خودرو می‌توان امیدوار بود که حباب ایجاد شده در بازار خرید و فروش خودروهای خارجی از بین برود و به این ترتیب قیمت خودرو کارکرده خارجی کاهش پیدا کند.البته با توجه به اینکه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ محدود خواهد بود کاهش قیمت‌ها نیز از حد مشخصی فراتر نمی‌رود اما اگر واردات خودرو به طور کامل آزادسازی شود و برحسب تقاضای موجود در کشور انجام گیرد قیمت خودروهای خارجی در بازار به انسجام می‌رسد و علاوه برآن رقابتی بین خودروسازان داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که علاوه‌بر قیمت، واردات خودرو تأثیر مثبتی در کیفیت خودروهای داخلی نیز ایجاد کند. البته در این مورد بهتر است مراقب باشیم که از آن لب بام نیفتیم! در واقع براساس علم اقتصاد اگر واردات بیشتر از صادرات شود میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و افزایش تورم یعنی افزایش چند برابری قیمت‌ها.در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو خارجی باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که در بازار آزاد قیمت‌گذاری روی خودروهای کارکرده خارجی بدون هیچ‌گونه نظارتی انجام می‌شود و نمی‌توان متر و معیاری برای محاسبه قیمت در نظر گرفت! بنابراین اگر پس از واردات خودرو خارجی در تعیین قیمت این محصولات نظارت درستی انجام نشود شوک قیمتی ایجاد شده نه تنها باعث کاهش قیمت خودروهای کارکرده خارجی نمی‌شود که ممکن است باعث افزایش قیمت آن نیز بشود.

هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا :

گروه بین الملل: یک مقام کاخ سفید با اذعان به قدرت پهپادی ایران گفت، آمریکایی‌ها به چشم خود آن را دیده‌‌اند. «جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات راهبردی با ابراز نگرانی درباره توان پهپادی ایران گفت، آمریکا آن را در حملات به مواضعش در غرب آسیا به چشم دیده است. کربی در نشست خبری بامداد چهارشنبه مدعی شد آمریکا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک خود را در نظر دارد. این مقام کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره پاسخ آمریکا به چنین اقدامی از سوی روسیه گفت، احتمالاً تحریم‌های بیشتری اعمال خواهند شد تا از این طریق قدرت تداوم جنگ از سوی مسکو کاهش یابد.
وی همچنین به سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران واکنش نشان داد. این مقام آمریکایی درباره سفر پوتین به ایران، بدون اشاره به سوابق همکاری‌های تهران و مسکو مدعی شد، این سفر نشان‌دهنده نیاز روسیه به ایران است زیرا سرعت حمله به اوکراین بسیار بالا است و قرار نیست متوقف شود. او با این حال اذعان کرد هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد.
کربی گفت: «ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. به همین دلیل چنین قراردادی را از نزدیک دنبال کرده و آن را جدی می‌گیریم». کربی درباره دیدار پوتین و اردوغان در تهران گفت، اطلاعاتی از موارد مورد بحث ندارد اما ابراز امیدواری کرد که مذاکرات روسیه، اوکراین و ترکیه برای آزادسازی غلات از طریق دریای سیاه نتیجه بخش باشند.
او درباره اضافه شدن دو کشتی جنگی آمریکایی به ناوگان دریای مدیترانه گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن پیش‌تر هم گفته است که اکنون اوضاع امنیتی اروپا تغییر کرده است. چرخش نیروهای زمینی در جناح شرقی ناتو نیز سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد». هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و سوال خبرنگار «فاکس نیوز» درباره اظهارات اخیر «وندی شرمن» مدعی شد: «دولت آمریکا بازگشت به برجام را به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای می‌داند. هدف این است». کربی با تکرار ادعاهای واشنگتن برای انداختن توپ در زمین ایران افزود: «توافق روی میز است و ایران باید اکنون تصمیم بگیرد که آن را قبول کند. اگر این اتفاق رخ دهد، بله بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شوند و به وضع قبل از خروج دولت قبلی از توافق برمی‌گردد. اما هدف اصلی مشخص است».
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز درباره تأثیر بازگشت به برجام بر کاهش بهای سوخت در آمریکا گفت: «ببینید، مشخصاً منافع بالقوه موازی نیز ما خواهیم داشت». او در ادامه و در تلاش برای تأکید بر اینکه دولت فعلی هم مانند دولت سابق جمهوری‌خواه مواضع تندی در برابر ایران دارد گفت: «وقتی که آن‌ها (ایران) چرخش سانتریفیوژهای خود را متوقف کنند و به پایبندی برگردند و به شدیدترین و سخت‌ترین نظارت در مقایسه با در هر توافقی که تا به حال در این زمینه صورت گرفته برگردند، مشمول برداشته شدن تحریم‌ها می‌شوند و فضای تنفس اقتصادی پیدا می‌کنند و کارهایی در بازار نفت انجام دهند».
کربی در پاسخ به سوال این خبرنگار درباره اظهارات «کمال خرازی» درخصوص توان ایران برای دستیابی به اورانیوم نود درصدی گفت: «به خاطر همین است که رئیس جمهور بایدن بر بازگشت به توافق اصرار داشت و اکنون به توافق نزدیک هستیم». این مقام کاخ سفید با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: «البته این اقدام همه مشکلات را حل نخواهد کرد. اگر آن‌ها به پایبندی برگشته و نظارت‌ها را بپذیرند مشکلات مبرم‌تر حل می‌شود ولی لزوماً مشکل توسعه موشک‌های بالستیک که مدام در حال تقویت هستند و حمایت آن‌ها از شبکه‌های تروریستی حل نخواهد شد. مشکلات برای امنیت دریانوردی در خلیج [فارس] حل نمی‌شود. بنابراین باید همچنان بر تمام این مسائل متمرکز باشیم و به همین دلیل سفر رئیس جمهور [آمریکا] بسیار مهم بود».

گروه جامعه: وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت به موضوع قفل کودک اینترنت واکنش نشان داد. عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران درباره موضوع قفل کودک، اظهار داشت: وجود محتواهای غیر اخلاقی و دسترسی آسان به این محتواها باعث شد تا خانواده ها به ما از نگرانی جدی در این باره سخن بگویند. وی افزود: این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتورهای ارتباطی سرورهایی معین کردیم تا نگرانی خانواده ها برطرف شود و بحث قفل کودک اصلا مطرح نیست. وزیر ارتباطات اضافه کرد: دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت که خطوط قرمز است برطرف شد. زارع پور درباره طبقه بندی اینترنت، گفت: چیزی به نام طبقه بندی اینترنت نداریم. همچنین قرار است اینترنت کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار بگیرد که جزییات آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کنیم. وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به پنجره واحد هوشمند گفت: روز سه شنبه یک دستگاه به این 20 دستگاهی که قبلا به این پنجره پیوسته بودند، اضافه شد. وی تصریح کرد: طبق قانون تا پایان شهریور باید همه دستگاه‌ها به این پنجره واحد بپیوندند و دست کم 30 درصد خدمات خود را در این پنجره ملی ارائه دهند اما تا کنون 21 دستگاه ملحق شده‌اند و 15 دستگاه دیگر در نوبت قرار دارند. زارع پور یادآور شد: این درحالی است که دست کم 200 دستگاه باید به سامانه پنجره واحد ملی ملحق شوند و این میزان در حال حاضر کمتر از 10 درصد است.

سخنگوی دولت خبر داد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت روز گذشته از برکناری عیسی کلانتری از مدیریت اجرایی احیای دریاچه ارومیه خبر داد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران در گزارشی از مصوبات جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه و اقداماتی که در حوزه حل مشکلات و معضلات این دریاچه انجام شده از سوی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو ارائه شد.با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تقویت کارگروه احیای دریاچه ارومیه، مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که دبیر کارگروه هستند آقای عیسی کلانتری از سمت خود برکنار شد و استاندار آذربایجان غربی به عنوان مدیر اجرایی احیا و دبیر کارگروه به انتخاب هیئت وزیران منصوب شدند.
وی ادامه داد: همچنین استاندار محترم آذربایجان شرقی به عنوان عضو جدید کارگروه به ترکیب کارگروه اضافه شدند تا پیشرفت سریعتری برای حل مسئله دریاچه ارومیه را شاهد باشیم.
سخنگوی دولت گفت: یکی از مصوباتی که در دولت مطرح شد درباره با پرداخت حق عضویت و معوقات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ها و مجامع بین المللی بود، با توجه به هماهنگی که پیش از این میان معاونت حقوقی رئیس جمهور و وزارت خارجه و سازمان برنامه بودجه صورت گرفته بود تمامی مجامع و سازمان های بین المللی که ایران عضو آنهاست، حق عضویت ها در دسته بندی قرار گرفت که درباره نحوه پرداخت حق عضویت تعیین تکلیف شود و برخی از آنها را مستقیما دولت و سازمان برنامه پرداخت کند و برخی ها را دستگاه ها، و تدابیر لازم برای پرداخت حق عضویت های موارد دارای اولویت در هیئت دولت اتخاذ شد‌.
سخنگوی دولت با اشاره به دستاورد های دیپلماسی دولت عنوان کرد: دستاورد های دیپلماسی دولت و نتایج اقتصادی آن، امروز برای مردم روشن است. رکورد شکنی هایی که در حوزه ترانزیت، انرژی صورت میگیرد. روز سه شنبه یک نمایش روشنی از این بود که در حوزه دیپلماسی باید نگاه ها را به تمام نقاط جهان توجه داد و از محدود کردن نگاه به نقاط خاصی خودداری کرد. الحمدلله در منطقه هم ظرفیت های بسیار گسترده ای در حوزه های اقتصادی وجود دارد که دولت با سرعت در حال بهره برداری از این ظرفیت های اقتصادی منطقه است. بهادری جهرمی گفت: شرکت‌های دولتی در گذشته با سوء شفافیت و کمبود شفافیت مواجه بودند و انتقادات متعددی در مورد نحوه مدیریت و شفافیت و نظارت پذیری آن‌ها مطرح شده بود.
وی تصریح کرد: برخی عوامل مثل مباحث ناظر بر حقوق های نجومی، همین عدم شفافیت و نظارت مناسب بر عملکرد شرکت های دولتی بود. در آیین نامه دولت تدابیری اتخاذ شد تا هم احکام پراکنده ای که ناظر بر شرکت های دولتی وجود داشت، گردآوری شده و شیوه برگزاری مجامع عمومی‌ مورد بازنگری قرار بگیرد و هم احکامی نسبت به توسعه و تقویت این شرکت ها در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید‌.

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه:

گروه سیاسی: ناصر کنعانی گفت: زمینه برای توافق فراهم است و مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد مگر اینکه طرف آمریکایی نیاز به تصمیمی سیاسی داشته باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز چهارشنبه خود با بیان اینکه برخلاف ادعای آمریکا مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بود، گفت: مذاکرات دوحه راه را برای مذاکرات بعدی باز گذاشته است. ناصر کنعانی در ادامه گفت که گفتگوهای دو شب پیش آقایان امیرعبداللهیان و بورل هم برای این بود که راه را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات هموار کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد که زمینه برای توافق فراهم است و مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد مگر اینکه طرف آمریکایی نیاز به تصمیمی سیاسی داشته باشد و به نظر می رسد آمریکا نمی تواند تصمیمی سیاسی مستقلانه بگیرد چراکه واشنگتن از دریچه منافع ملی به مذاکرات نگاه نمی‌کند بلکه از دریچه منافع رژیم صهیونیستی به مذاکرات می‌نگرد. ناصر کنعانی همچنین درباره مصاحبه کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی با شبکه الجزیره در خصوص توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای نیز گفت که ظرفیت های هسته ای ایران ظرفیت های بسیار بالایی است و فناوری هسته ای ما کاملا صلح آمیز است که در بازدیدهای مکرر آژانس بارها و بارها به صلح آمیز بودن فناوری هسته ای ایران تاکید شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران گفت که انتظار نداریم سفرای کشورهای خارجی در مسائل داخلی ایران اظهار نظر کنند و نسبت به این موضوع حساسیت داریم اما تلاش داریم از دامن زدن به این اظهارات خودداری کنیم. ناصر کنعانی در ادامه تاکید کرد که باید اظهارات سفیر روسیه را دقیق بخواند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه حوزه منطقه خلیج فارس جزو حوزه های مهم و راهبردی برای ایران است و همواره تاکید داشتیم اگر سوء تفاهمی هست باید در گفتگوهای داخلی حل شود، فضای مذاکرات با عربستان را مثبت خواند و گفت که ایران گام های مثبتی را در روند مذاکرات با عربستان برخواهد داشت. ناصر کنعانی در ادامه از اظهارات مثبت مقامات عربستان استقبال کرد و گفت که منتظر اقدام عملی کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم بود و امیدواریم در مناسبات با بحرین هم بتوانیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بار دیگر در خصوص مذاکرات هسته‌ای یادآور شد که ایران معتقد است مذاکرات با آمریکا باید از طریق واسطه اروپایی انجام شود چراکه بعد از خروج یکطرفه آمریکا از برجام رویکرد تهران عوض شد و ایران و آمریکا هیچگونه گفتگوی دوجانبه یا مستقیمی را در خصوص توافق هسته ای با یکدیگر نداشته اند.
ناصر کنعانی در خصوص لایحه ای با موضوع استرداد مجرمان میان تهران و بروکسل که قرار است در پارلمان بلژیک تصویب شود هم گفت که بحث لایحه استرداد مجرمان در بین کشورها موضوع عادی است و ایران و بلژیک تعداد فراوانی از این موافقتنامه ها را با کشورهای دیگر هم امضا کرده اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه همین موضع تاکید کرد که بازداشت آقای اسدی دیپلمات ما غیرقانونی و نقض فاحش قوانین بین المللی است و خواست ایران این است که بلژیک دیپلمات ایرانی را فورا آزاد کند و ضمن اعاده حیثیت از ایشان و خسارات وارده را هم جبران کند. ناصر کنعانی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی درباره سفر آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و روابط تهران و مسکو نیز اظهار داشت که روابط ایران و روسیه به آمریکا ارتباطی ندارد تا بخواهد در آن مداخله یا اظهار نظر کند چراکه تهران و مسکو برمبنای منافع مشترک رابطه خود را تعریف کرده اند که این رابطه یک رابطه سازنده و منطقی دو جانبه و منطقه ای است.