دفاع تمام قد اردوغان از پوتین

رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد رهبران غربی، از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دفاع و اعلام کرد رفتار رهبران غربی در قبال روسیه شایسته سیاست نیست. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه "آرتی" سیاستمداران غربی را به خاطر موضعشان در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مورد حمله قرار داد و تاکید کرد که اقدامات رهبران غرب باعث بهتر جلوه دادن آن‌ها نمی‌شود. اردوغان گفت: شما موضع سیاستمداران غربی در قبال پوتین را می‌دانید، این رفتار شایسته سیاست نیست. رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات اوکراین گفت که مذاکرات برای دستیابی به توافق جهت انتقال غلات اوکراین به جهان از مدت‌ها قبل آغاز شد و اکنون منتظر اجرای عملی مفاد توافقنامه صادرات غلات اوکراین از سوی همه طرف‌ها پس از امضای آن است. اردوغان هشدار داد:شکست در این زمینه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی افزود: تلاش‌های ما برای برقراری آشتی میان روسیه و اوکراین قبل از جنگ آغاز شده و ما همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با قاهره اشاره کرد و گفت که مذاکرات بین کشورش و مصر در پایین‌ترین سطح ادامه دارد. اردوغان گفت: هیچ مانعی برای ارتقای آن به سطوح بالاتر وجود ندارد و کافی است که درک متقابل وجود داشته باشد.

 

سفیر کویت در راه تهران

جمهوری اسلامی ایران و کویت علی‌رغم وجود برخی از اختلافات مرزی و امنیتی از جمله اختلافات حقوقی آنها در مورد تعیین حدود مرزهای آبی و میدان گازی آرش تصمیم گرفته‌اند که روابط سیاسی خود را گسترش دهند و در همین چارچوب طی روزهای آینده سفیر جدید کویت به تهران خواهد آمد. براساس آنچه که سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت به تازگی در مصاحبه در روزنامه "الرای" اعلام کرده نام سفیر جدید کویت در تهران "بدر عبدالله المنیخ" است. او یکی از دیپلمات‌های برجسته وزارت خارجه کویت است که قرار است به زودی به عنوان رئیس نمایندگی کویت در تهران عازم ایران شود. در سابقه دیپلماتیک این دیپلمات کویتی می‌توان به فعالیت او به عنوان دبیر اول سفارت کویت در لندن اشاره کرد، او همچنین سابقه فعالیت در سفارت کویت در آفریقای جنوبی را نیز در کارنامه کاری خود دارد. طبق آنچه که رسانه‌های کویتی منتشر کرده‌اند المنیخ که در سال ۲۰۱۹ به یکی از سطوح بالای دیپلماتیک کویت(وزیر مفوض) دست یافت از جمله مسوولیت های مهمش در عرصه دیپلماتیک می توان به فعالیت وی به عنوان معاون نماینده دائم کشور کویت در سازمان ملل اشاره کرد.

کنعانی: رسیدن به یک توافق
خوب و پایدار به آمریکا بستگی دارد
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ایران به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار متعهد است، تاکید کرد: رسیدن به چنین توافقی به تصمیم آمریکا بستگی دارد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در توئیتر خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست، طرفی که باید برای بازگشت، حسن نیت و التزام خود را ثابت کند، دولت آمریکاست. وی ادامه داد: ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. کنعانی تاکید کرد: رسیدن به چنین توافقی به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد.

رئیس جمهور لایحه اصلاح قانون
مالیات را به مجلس ارسال کرد
رئیس جمهور، لایحه اصلاح تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای گذراندن مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، لایحه اصلاح تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای گذراندن مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.گفتنی است هیئت وزیران در نشست ۲۲ تیر ۱۴۰۱، با پیشنهاد «اصلاح تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده» در قالب لایحه، موافقت کرده بود. رئیس جمهور گفت: دولت با توجه به اینکه اجرای مقررات مندرج در این تبصره‌ها، علاوه بر مشکلات اجرایی برای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ارزش‌گذاری کالا‌های وارداتی برای اخذ مالیات و عوارض، موجب اخذ مالیات و عوارض مضاعف (یک بار در زمان واردات به منطقه در مورد خرید نهاده وارداتی یا خرید نهاده از سرزمین اصلی و یک بار در زمان واردات کالای نهایی به سرزمین اصلی) می‌شود، این تصمیم را اتخاذ کرد. آیت‌الله رئیسی، لایحه یاد شده را برای گذراندن تشریفات قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

علیرغم سرمایه‌گذاری دشمن
شرایط امنیتی کشور مطلوب است
وزیر اطلاعات گفت: علی‌رغم سرمایه‌گذاری دشمن و کارزار جنگ‌های همه‌جانبه علیه امنیت کشور، شرایط امنیتی کشور مطلوب است و در این دولت مردمی و انقلابی با هم افزایی و هماهنگی و همکاری مناسب و همه جانبه که بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضائی و اطلاعاتی به وجود آمده است، شاهد اقتدار امنیتی مطلوبی در کشور هستیم. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب گفت: دولت مردمی و انقلابی حضرت آیت الله رئیسی تصمیم جدی دارد که فرامین، بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی را عملیاتی کند که این امر با یاری امامان جمعه و جماعات و صبر و استقامت مردم امکان پذیر است. وزیر اطلاعات گفت: علی‌رغم سرمایه‌گذاری دشمن و کارزار جنگ‌های همه‌جانبه علیه امنیت کشور، شرایط امنیتی کشور مطلوب است و در این دولت مردمی و انقلابی با هم افزایی و هماهنگی و همکاری مناسب و همه جانبه که بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضائی و اطلاعاتی به وجود آمده است، شاهد اقتدار امنیتی مطلوبی در کشور هستیم. حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب همچنین حرکت‌ها و اقداماتی که رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور دنبال می‌کند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق شدند یکی از تیم های عملیاتی رژیم صهیونیستی را، بر خلاف اعلام یکی از رسانه‌های داخلی، قبل از اینکه موفق به بمب‌گذاری شوند دستگیر و توطئه آن‌ها را خنثی نمایند.

امیر سرتیپ مهدی خواجه‌امیری معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع شد
امیر سرتیپ مهدی خواجه‌امیری طی حکمی از سوی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع منصوب شد. امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع در این مراسم که با حضور روسای سازمان های عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات، معاونان و مدیران عامل سازمان های وزارت دفاع برگزار شد، طی حکمی امیر سرتیپ مهدی خواجه امیری را به عنوان معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب و از زحمات و فعالیت های ارزشمند و شایسته امیر سرتیپ شعبانیان معاون سابق هماهنگ کننده این وزارتخانه به لحاظ مدیریت و هدایت مطلوب ستادی و بهبود روش های اجرایی تقدیر و تشکر به عمل آورد و وی را به عنوان دستیار وزیر در امور راهبردی منصوب کرد. وزیر دفاع در ادامه مراسم، ضمن سخنرانی پیرامون سیاست های کلی و اهداف وزارت در حوزه های سازمانی و ملی، دستیابی به اهداف مزبور و موفقیت در انجام وظایف و مأموریت ها را نیازمند داشتن ایمان راسخ به خداوند و تکلیف محوری بر اساس اصول و ضوابط دانست و بر بهینه سازی امور در زمینه ارتقای بنیه دفاعی نیروهای مسلح تأکید کرد.

ترویج بی‌حجابی از برنامه‌های دشمن است
رئیس شورای هماهنگی اطلاعات گفت: دشمن در تلاش است که به ارزش‌ها، هنجارهای قرآنی و معنویت جامعه آسیب بزند و ترویج بی‌حجابی از برنامه‌های دشمن است که جامعه را از ارزش‌‌های قرآن جدا کند. دهمین دوره مسابقات قرآنی جامعه اطلاعاتی کشور به میزبانی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در این مراسم ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه سیل اخیر استهبان گفت: هر چه بیشتر برای ترویج قرآن در جامعه تلاش کنیم، بر اقتدار جامعه اطلاعاتی و نظامی افزوده خواهد شد.

گروسی: اطلاعات آژانس ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران را تایید نمی‌کند

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با ادعای این‌که آژانس نسبت به آن‌چه در برنامه هسته‌ای ایران رخ می‌دهد، دید ندارد، به سوالاتی درباره میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به این سوال که، «مدت‌هاست گفته می‌شود ایران به ساختن یک بمب اتمی نزدیک است، اما واقعا ایران چقدر به این مرحله نزدیک است»، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ وقت چنین ارزیابی‌هایی انجام نداده است. این کار تحلیل‌گران و خبرنگاران است. چیزی که ما گزارش می‌کنیم، فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و پیش‌رفت‌ آن‌هاست.
گروسی افزود: همین الان که ما صحبت می‌کنیم، ایران در حال غنی‌سازی هرچه بیشتر اورانیوم در سطحی بسیار بالا از غنی‌سازی ایزوتوپی است. ایران در حال ساختن آخرین نسل سانتریفوژهاست که برای غنی‌سازی این مواد لازم است. بنابراین، چیزی که ما می‌گوییم، شرح بی‌طرفانه وقایع است. باید تاکید کنم که ما اطلاعاتی مبنی بر این که آن‌ها سلاح اتمی می‌سازند، در اختیار نداریم. درعین حال هم کاری که آن‌ها[ایران] انجام می‌دهد، مرتبط است و معمولی و پیش‌پا افتاده نیست. [اقدام ایران] غنی‌سازی در سطح بسیار بالا است که به سطح تسلیحاتی ۹۰ درصدی بسیار نزدیک است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: آن‌ها دسترسی بازرسان ما و دید آژانس را کاهش داده‌ و برخی از دوربین‌هایی را که در تاسیسات مختلفی در ایران نصب کرده‌ایم، خارج کرده‌اند. تمام این‌ها شرایطی را شکل می‌دهد که مسلما بهترین شرایط نیست.
او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر این که ایران در حال حاضر در برنامه هسته‌ای‌اش در چه موقعیتی قرار دارد و چقدر به تولید یک سلاح هسته‌ای نزدیک است، گفت: آنچه در این زمینه اهمیت دارد، این است که به وقایع همان طور که هستند، نگاه کنیم. گروسی در این باره بیان کرد: مهم این است که آیا بازرسی‌ها انجام می‌شوند یا نه. آیا ما توان لازم برای بازرسی این فعالیت‌ها را که مرتبط با اشاعه بالقوه [تسلیحات هسته‌ای] هستند داریم یا نه. فکر نمی‌کنم معقول باشد که بگوییم تسلیحات هسته‌ای در حال ساخت است. چون برای گفتن این باید اطلاعات مربتط داشته باشیم. آن‌چه ما می‌گوییم، این است که این [فعالیت‌ها] مرتبط هستند و آن‌ها[ ایران] باید تمام قابلیت ما در زمینه بازرسی‌ها را بازگرداند. اگر آن‌ها می‌خواهند بهشان اعتماد شود، باید اطمینان‌سازی شود. در عرصه هسته‌ای، برای این که اطمینان‌سازی شود، باید بازرسی انجام بگیرد. کلمات خوب کاری از پیش نخواهند برد.
مدیرکل آژانس انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این که چه موانعی بر سر راه احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، گفت: آژانس از مذاکره‌کنندگان نیست، بلکه ضامن و بازرس هر آن‌چیزی است که در این مذاکرات مورد توافق قرار می‌گیرد. به موارد مختلفی اشاره شده است. گاهی مسائل مالی بوده است، گاهی تحریم‌ها، افراد و برخی فعالیت‌های بخصوص. آن‌چه واضح است، این است که مذاکرات نتیجه‌ای را که باید نگرفته است. اگر این اتفاق نیفتد، به مرحله بسیار نامشخصی وارد خواهیم شد که در آن ایران برنامه‌ای هسته‌ای خواهد داشت که در آن بسیار سریع و بدون قابلیت‌های بازرسی لازم برای اطمینان‌سازی از این پیش می‌رود که هیچ چیز نادرسی درباره ایران وجود ندارد. او همچنین گفت: بنابراین، ما می‌دانیم که مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد. امیدواریم بهترین نتیجه حاصل شود. اما در حال حاضر، فکر می‌کنم فرصت لازم برای آن محدودتر می‌شود. باید دید در روزهای آتی چه چیزی رخ می‌دهد.
گروسی در پاسخ به این که اگر توافقی حاصل نشود و ایران همچنان دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش نگه دارد،‌ چه اتفاقی می‌افتد، گفت: تمام این فعالیت‌های [هسته‌‎ای ایران] انجام می‌شوند و ما دید نداریم. نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بنابراین، ما در این جا با دو مشکل مواجهیم. او ادامه داد: اولی این است که اگر توافقی انجام شود، ما باید راهی پیدا کنیم که تکه‌های این پازل پیچیده را کنار هم بگذاریم. چون هر وقت که این اتفاق بیفتد، زمان نسبتا زیادی طول کشیده است. همین الان که ما صحبت می‌کنیم، این دوربین‌ها در حال ضبط اتفاقاتی هستند که در حال رخ دادن است، اما نسبت به آن دید نداریم. بنابراین، مواد[هسته‌ای] بیشتر و سانتریفیوژهای بیشتری در کار خواهد بود. بنابراین، وقتی توافق انجام شود، شما با اعداد و ارقام مجزای مربوط به سانتریفیوژها یا مواد به عنوان مبنای کار روبه‌رو هستید. اگر می‌خواهید این کار انجام شود، باید به آژانس اعتماد کنید که به شما بگوید، «مبنای کار این است، مقدارها این است». من دیگر نمی‌توانم این کار را انجام دهم. مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا خروج دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای کار فاجعه‌باری بود، گفت: اتفاقی است که افتاده. این مشکلی است که باید حلش کنیم. هنوز وقت داریم، اما زیاد نیست.

آیت الله رئیسی در گردهمایی سراسری ائمه جمعه تاکید کرد:

گروه سیاسی: آیت‌الله رئیسی گفت: ائمه جمعه به دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به شمار می‌آیند. رئیس جمهور صبح روز سه‌شنبه در بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، در تبیین جایگاه و اهمیت والای آئین عبادی سیاسی نماز جمعه در کشور گفت: امروز تریبون نماز جمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه جمعه حلقه واسط میان مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و بر همین اساس می‌توان گفت که این علمای بزرگوار نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط موثر و مفید و میان دولت و ملت، افزود: ائمه محترم جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی‌نقاط کشور هستند و به دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به شمار می‌آیند لذا نقش مهمی را انتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند. از این منظر، نقش ائمه جمعه در ساختار نظام حکمرانی کاملا مبنایی و راهبردی است.
رئیس جمهور در دومین بخش از سخنرانی خود، به تبیین عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت و با اشاره به توفیقات بدست آمده در حوزه دیپلماسی، اذعان داشت: از ابتدای استقرار دولت اعلام کردیم که تقویت سیاست همسایگی، اصل مبنایی دولت در حوزه دیپلماسی است و در همین راستا گام برداشتیم. خوشبختانه این تغییر ریل راهبردی، سبب شد که تراز تجاری ایران با همسایگان مثبت شود و ارزش مبادلات به چندین برابر گذشته ارتقا یابد.
آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی برای تامین امنیت غذایی و افزایش حجم تولیدات کشاورزی را دیگر توفیق دولت در ماه‌های گذشته خواند و گفت: در بخش کشاورزی در اثر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تولیدات بوده‌ایم و تا به امروز قریب ۷ میلیون تن محصول از کشاورزان خریداری شده است. رئیس جمهور در ادامه در تشریح برنامه‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، گفت: رونق اقتصاد ملی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی در کشور بدون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن نیست. دولت برنامه‌های متنوعی در این حوزه دارد و تلاش می‌کند از طریق جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه اشتغال پایدار، رونق تولید و رشد اقتصادی گام‌های مستحکمی بردارد.
رییسی همچنین با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ براساس سند آمایش سرزمینی، اظهار داشت: جهت‌گیری مبنایی دولت، در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست. بر همین اساس چه در قانون بودجه سالیانه و چه در تدوین برنامه هفتم توسعه، تلاش داریم به سمت تحقق عدالت و مردم محوری حرکت کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی ائمه جمعه، مبنای انتصابات در دولت را جذب نیروهای کارآمد، پرتلاش و باانگیزه عنوان کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ایم و دولت از نیروهای کارآمد، جوان و انقلابی استفاده شود و نیروهای بی‌انگیزه و ناکارآمد کنار گذاشته شوند.
وی همچنین با اشاره به بحث عفاف و حجاب گفت: اجرای قانون ملاک است و در این زمینه نباید بر اساس سلایق شخصی عمل کرد. رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت. این غربی‌ها بودند که در حین انجام مذاکرات با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انژری اتمی در این مذاکرات بحران ایجاد کردند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: موضوع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود. رئیس جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد. پیش از سخنان رئیس جمهور حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر ، حجت الاسلام و المسلمین محامی و حجت الاسلام و المسلمین شعبانی نمایندگان ولی فقیه در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و همدان به نمایندگی از ۹۰۰ امام جمعه کشور به بیان برخی مسائل و موضوعات کشور پرداختند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد:

گروه سیاسی: معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: یکی از تاکیدات دولت مردمی و رئیس جمهور توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی کشور در حوزه فضای مجازی و دیجیتال است و شبکه ملی اطلاعات در این دولت راه اندازی خواهد شد. سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با اشاره به اهمیت رسانه و فراگیری آن در دنیای امروز اظهارداشت: امروز رسانه فراتر از کتاب، سخنرانی، منبر و تریبون بوده و به فرد و زمان خاصی محدود نمی شود و همه می توانند از رسانه اجتماعی استفاده کرده و اثرگذار باشند. معاون رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توجه دولت به رسانه در کنار اقدامات و فعالیت های مدیریتی و اجرایی گفت: اطلاع رسانی مستمر و دقیق و تبیین برنامه ها و دستاوردهای مدیریتی با زبان رسانه ای و با بیان اقناعی ضروری است و چه بسا بهترین برنامه ها بدون اطلاع رسانی مناسب توسط مخالفین تخریب شود.
حسینی با بیان اینکه در رابطه با مبانی نظری فضای مجازی کمتر سخن گفته شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه پیش از این نوع مواجهه ما با این فضا در سطح کاربری متوقف شده بود اما اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره گیری از دانش سایبری دانشمندان و مهندسان جوان کشور توان مدیریت سایبری ایجاد کند.

بیرون از کشور برای صفحه های شخصی مردم تصمیم می‌گیرند
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: شایسته کشور نیست که بیرون از مرزهای کشور درخصوص صفحه های شخصی مردم در شبکه های اجتماعی تصمیم بگیرند و مثلا اگر یادی از قهرمان ملی کشور خود کنند اینستاگرام صفحه آنها را مسدود کند. حسینی تاکید کرد: هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم ها و شبکه های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم اجرایی شود.
حسینی خاطرنشان کرد: برخی‌ها فکر می کنند پلتفرم ها ابزارند و می توان از آنها استفاده خوب کنید، اما واقعیت این است که خود پلتفرم هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می کنند، مثلا اگر شما مطالب علمی و دانش روز را در موتورهای جستجو دنبال کنید با علم به موقعیت مکانی شما در ایران داده های لازم را در اختیار شما قرار نمی دهد. معاون امور مجلس رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برخی ها فکر می کنند حُسن شبکه های اجتماعی حق انتخاب و آزادی بیان است اما واقعیت این است که این فضا در حال تغییر سبک زندگی و افزایش شکاف نسلی و تولید توهم و ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی هستند.

نباید فضای مجازی را چهارراه آزاد برای تردد در نظر گرفت
حسینی با اشاره به فواید و فرصت های ارزشمند فضای سایبری برای آسایش و رفاه مردم گفت: فضای مجازی باعث تسهیل گری در ارتباطات اجتماعی و کسب و کار است و حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی یکی از برنامه های دولت سیزدهم است. اما نباید فضای مجازی را چهارراه آزاد برای تردد در نظر گرفت چراکه نتیجه ای جز ترافیک و تصادم نخواهد بود. معاون رئیس جمهور فضای سایبر را دنیایی نوپدید توصیف کرد و اظهارداشت: دنیای نوپدید باید فرصت های نو ایجاد کند اما واقعیت این است که دنیای واقعی در حال غرق شدن در این دنیای نوپدید است. حسینی تصریح کرد: فضای سایبری تحت حکمرانی غرب به دنبال پیاده سازی جهانی سازی است. جهانی سازی از نوعی که جهان و افکار مردم را در خدمت مصالح کمپانی های چند ملیتی و ناتوی فرهنگی قرار دهد. معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اهیمت توجه به فضای مجازی گفت: مداقه در این جمله رهبری فرزانه انقلاب که "اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می شدم!» اهمیت فضای مجازی را آشکار می سازد. ایشان همچنین می فرماید: «رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست ،اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمیشناسند برسانید!این فرصت فوق العاده ایست مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.»