گروه سیاسی: رئیس جمهور با تاکید بر جلب رضایت عموم مردم از سوی مدیران گفت: با گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان همدان و در جمع مسئولان این استان مسئولیتپذیری را امری مهم برای دولتمردان دانست و گفت: هشت هزار شهید استان همدان مسئولیت جدی برای همه مدیران این استان ایجاد میکند که شرایط را آنچنان که شایسته مردم است، رقم بزنند. رئیس جمهور با بیان اینکه در نظام اسلامی باید همه اجزا بر مدار عدالت حرکت کنند، تصریح کرد: قانون در مجلس باید عادلانه تصویب شود، در قوه مجریه به صورت عادلانه اجرا شود و در داوری و قضاوت باید امر دعاوی مردم عادلانه قضاوت شود.
دکتر رئیسی بر جلب رضایت عموم مردم از سوی مدیران تأکید کرد و گفت: با گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و مدیران با معدل تجربه مدیریتی ۲ تا ۳ دهه میتوانند کارهای بزرگی را به ثمر برسانند. رئیس جمهور با اشاره به روحیه جهادی و خستگیناپذیر رزمندگان و شهیدان دوران دفاع مقدس که با کمبود امکانات و تجهیزات دستاوردهای بزرگی داشتند، گفت: مدیران پیرو فرهنگ «ما میتوانیم» باشند و در میدان عمل برای پیشرفت کشور تلاش کنند. آیتالله رئیسی در ادامه بر اقتضائات گام دوم انقلاب از جمله استقلال، عزت، سبک زندگی ایرانی – اسلامی، توسعه فناورانه و اجرای عدالت تأکید کرد و گفت: خواسته من از مدیران دولت در سطوح مختلف این است که در مسیر تحقق این مسایل مهم که دغدغه و تاکید رهبر انقلاب است، حرکت کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه گزینش، استخدام و ارتقای رتبه در سازمان اداری باید در بستر عدالت و به دور از هرگونه روابط ناسالم صورت گیرد، افزود: امروز انتظار مردم از ما یک سازمان اداری کارآمد با مدیران تحولخواه و انقلابی است و در این زمینه باید به استفاده از نیروهای کارآمد و تحولخواه توجه شود و نیروهای بیانگیزه که مانع کار هستند به حاشیه رانده شوند. دکتر رئیسی ۱۷ سال عقبماندگی
در حل مسئله آب استان همدان را ناشی از بیانگیزگی و نبود اراده جدی برخی مدیران در دورههای گذشته
عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته در مدت یکساله به اندازه ۱۵ سال کار شده و در این سفر از آقای استاندار و مسئولین مربوطه خواستهام که ظرف مدت ۲ ماه مشکل آب مردم این استان را سامان دهند.رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بازدید از پایگاه شهید نوژه و اقدامات بزرگ و ارزشمند
صورت گرفته در بخشهای نظامی استان، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کردند و پیشرفتهای بزرگی را رقم زدند که این نگاه باید به سایر بخشهای کشور گسترش یابد.آیتالله رئیسی همچنین با تاکید بر تحقق شعار سال و اینکه موظف به رونق تولید در کشور هستیم، گفت: آقای استاندار از بازگشت ۸۰ واحد به چرخه تولید خبر داد که بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است و باید بقیه واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل را نیز هر چه سریعتر فعال کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه برغم وجود ظرفیتها و زیرساختهای بزرگ در حوزه کشاورزی و گردشگری نباید دغدغه مردم مشکل بیکاری باشد، افزود: خواستهام از مدیران استان این است که موضوع اشتغال را بسیار جدی پیگیری کنند و در این مسیر نگاهشان به یک دستگاه یا وزارتخانه خاص نباشد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر تحول در نظام اداری تأکید کرد و گفت: پیچیدگی نظام اداری موجب کندی کارها میشود و باید بسیاری از فرآیندهای پیچیده و بروکراسیهای اداری تغییر کند که پیشنیاز آن تغییر در نگرش و نگاه مسألهمحور به مشکلات است. رئیس جمهور از اقدامات صورت گرفته در زمینه آسیبشناسی مسائل استان همدان قدردانی کرد و گفت: امروز نوبت آسیبزدایی است و دولت مصمم است مبتنی بر آسیبشناسیهای صورت گرفته از مسایل استان آسیبزدایی کند. آیتالله رئیسی در ادامه بر نظارت جدی مدیران استان بر عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود، حفظ هویت تاریخی و اصیل همدان و فعال کردن گردشگری دیجیتال با استفاده از
نیروهای تحصیلکرده و دانشآموخته استان تأکید کرد و گفت: دیروز شهدا و خانواده معظمشان در آزمون و امتحان الهی سربلند شدند و امروز نوبت خدمتگزاران مردم است که برای موفقیت در آزمون بزرگ خود یعنی خدمت به مردم
و رفع دغدغهها و مشکلات آنها بهویژه در حوزه اشتغال و مسکن تلاش کنند.
گروه سیاسی: حسین امیرعبداللهیان گفت: سیاست، اقتصاد، امنیت و فرهنگ حلقه های به پیوسته ای هستند که می توانند اهداف نظام را در خارج از کشور محقق سازند. رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در آخرین روز همایش خود با پذیرش دعوت وزیر امور خارجه، جلسه اختتامیه خود را در جمع مشترک با مدیران وزارت امور خارجه برگزار کردند. در این نشست که حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،معاونان این سازمان و تعدادی از معاونین و مدیران ارشد وزارت امور خارجه حضور داشتند، حسین امیرعبداللهیان طی سخنانی تاکید کرد: سیاست، اقتصاد، امنیت و فرهنگ حلقه های به پیوسته ای هستند که می توانند اهداف نظام را در خارج از کشور محقق سازند. وزیر امور خارجه کشورمان، تحول فرهنگی، ضرورت هماهنگی هر چه بیشتر نهادهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در امور فرهنگی و رعایت مقررات کشور محل مأموریت را سه اصل مهم پیشبرد اهداف فرهنگی در خارج از کشور دانست. حسین امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به ظرفیت و توان بالای جامعه ایرانیان خارج از کشور، توجه به ایرانیان خارج از کشور، تسهیل هر چه بیشتر امور کنسولی، فرهنگی، اجتماعی و گسترش زبان تمدنی فارسی را از کار ویژه های مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد. وزیر امور خارجه تأکید آیتالله رئیسی و تمرکز کنونی دولت بر تدوین قانون جامع ایرانیان خارج از کشور را یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه دانست. حسین امیرعبداللهیان توجه ویژه وزارت امور خارجه در ده ماه گذشته بر دیپلماسی اقتصادی را، یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در دستور کار دستگاه سیاست خارجی عنوان کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با تشریح آخرین تحولات مربوط به گفتگوهای رفع تحریم افزود: ما در دستگاه دیپلماسی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد اما میخواهیم به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست یابیم. وزیر امور خارجه کشورمان توجه هر چه بیشتر به جایگاه زبان فارسی که در شکل گیری هویت ایرانیان خارج از کشور سهم ویژه ای دارد را جز اولویت های وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست. در ادامه جلسه برخی از رایزنان فرهنگی مسائل، موضوعات و مشکلات خود را با وزیر امور خارجه در میان گذاشتند. حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنان خود تاکید کرد در یک هفته نشست رایزنان فرهنگی، موضوعات دانش بنیان، همگرایی و جذابیت فرهنگی از محورهای برگزاری دهمین نشست رایزنان فرهنگی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بوده است.
گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف گفت: فضای مجازی فضای کسب وکار مردم است اما اگر در همین فضا بی قانونی صورت گیرد زندگی و اقتصاد مردم را توامان برهم خواهد زد. رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت شهید حجتالاسلام سیدرضا کامیاب با تاکید بر اینکه ما باید امروز تلاش کنیم اقتصاد را در انقلاب اسلامی اصلاح کنیم، گفت: می توان این کشور را با همین شرایط اقتصادی، دارایی های مادی موجود و ظرفیت های انسانی و داشتن یک برنامه منظم به ثبات اقتصادی رساند البته به شرط آنکه به سنت های الهی و مردم ایمان داشته باشیم.
وی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس برای تعدیل روند مجوزدهی برای ایجاد اشتغال، بیان کرد: خوشبختانه مجلس قانونی تصویب کرد که مردم برای دریافت مجوز درگیر بروکراسی اداری نشوند و صرفاً در بستر شبکه سایبری درخواست خود را برای ایجاد شغل ثبت کنند و تنها ۳ روز بعد جواب آن ها داده می شود، در واقع بعد از ۳ روز درخواست کننده مجاز است کار خود را آغاز کند و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد، البته برخی از کارها نیز تائید محور هستند که وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه باید طی ۳ ماه به متقاضی جواب دهند در غیر این صورت بعد از این مدتِ زمانی، فرد کارآفرین می تواند کار خود را آغاز کند، این یعنی وقت مردم ارزش دارد. قالیباف ادامه داد: بارها گفته ام ما در کشور علاوه بر قوای سه گانه قوه دیگری با عنوان قوه بروکراسی که اسب سرکشی شده داریم، قوه ای که قوای دیگر را به دنبال خود می کشاند و مردم در این نظام بروکراسی سرگردان هستند لذا ما باید آن را مهار کنیم به همین دلیل قانونی در راستای مهار این اسب سرکش تصویب شد به همین دلیل گفتم روز کارآفرینی سالروز شهادت شهید کامیاب و عملیات مرصاد با هم مرتبط هستند.
وی تأکید کرد: بارها با صدای بلند گفته ام؛ فضای مجازی فضای کسب وکار مردم است اما اگر در همین فضا، بی قانونی صورت گیرد زندگی و اقتصاد مردم را توامان برهم خواهد زد بنابراین نباید اجازه دهیم منافقین در فضای مجازی مانور دهند هرچند تا پای جان، پای این اقتصاد دیجیتالی و فعالیت پلتفرم ها ایستاده ایم. رئیس مجلس در ادامه افزود: امروز همان مسائل ابتدای انقلاب در گام دوم انقلاب همچنان مطرح است، دشمنان، همان دشمنان هستند و فقط صحنه و ابزار مبارزه عوض شده است چرا که زمانی می خواستند بقایای جمهوری اسلامی را از بین برده و امروز می خواهند مقبولیت و مشروعیت آن را نابود کنند اما باید گفت؛ این مردم همان مردم هستند و خدای آن روز، خدای امروز است، فقط ما مسئولان نباید باورمان تغییر کند و به گونه ای عمل کنیم که مدیون شهدا و امام شهدا نشویم و روز به روز شرایط آسایش و عزت ملت شریف ایران را فراهم کنیم.
در پایان این مراسم که مسئولین لشکری و کشوری، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند. با حضور حجت الاسلام نصراله پژمانفر، جواد کریمی قدوسی نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای
اسلامی، سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد، حسن موحدیان رییس شورای اسلامی شهر مشهد از خانواده شهید کامیاب قدردانی شد.
گروه اقتصاد کلان: اقتصاد ایران در سالهای اخیر با رشدهای بالای نقدینگی دست و پنجه نرم میکند؛ برخی کارشناسان عنوان میکنند که درحال حاضر میزان نقدینگی در کشور بسیار بالا است، اما مشکل اینجاست که به دلیل نبود مدیریت این نقدینگی بهجای تولید به بازارهای دارایی نظیر ارز، سکه، مسکن و... میرود. به گزارش «تجارت»، این درحالی است که از نگاه این دست کارشناسان، این نگاه یک خطای راهبردی است. بر این اساس، نقدینگی را نمیتوان هدایت کرد، بحثی که وجود دارد که به اشتباه عنوان میشود، شاید هدایت تسهیلات باشد. اما نکته کلیدی این است که هدایت اعتبارات نیز نمیتواند راهحل کشور برای برونرفت از رکود اقتصادی باشد. بدون شک تامین مالی یکی از اجزای مهم و حیاتی زنجیره خلق ارزش در اقتصاد است. مطالعات بسیاری بر رابطه متقابل بخش مالی و بخش واقعی اقتصاد تاکید میکنند و در نتیجه هرگونه نقص در کارکرد این بخش میتواند کل اقتصاد را با مشکل مواجه کند. این در حالی است که یکی از معضلات همیشگی فعالان بخش تولید در اقتصاد ایران، کمبود نقدینگی و اعتبارات لازم برای حفظ یا گسترش ظرفیت تولیدی است. ازاین رو، یکی از اهداف سیاستگذاران در سالهای اخیر بهبود تامین مالی بخش تولید و رفع کمبود نقدینگی آن بوده است. از سوی دیگر شاید اساسیترین معضل اقتصاد کلان کشور رشد بالای نقدینگی است که تورمی مزمن را برای چنددهه به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. در سالهای گذشته تسهیلات تکلیفی، ترازنامه بانکها را با مشکل مواجه کرده است. بانکمرکزی نیز عملا از طریق پایه پولی این ناترازیها را جبران کرده که این امر نیز موجب افزایش نقدینگی و تورم در ساختار اقتصاد کشور شده است. هدایت اعتبارات به تولید، یک موضوع غیردستوری است که پیشنیاز آن اجرای سه پیششرط «کنترل تورم»، «بهبود فضای کسبوکار» و «نظارت کارآ و متعارف بر فعالیت بانکها» است. نکته موردتوجه اینکه هیچ کشوری با هدایت نقدینگی یا وامها، بهدنبال جهش اقتصادی نبوده است. بلکه کشورها، با ثبات اقتصادی و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت بنگاهها بهدنبال ایجاد رشد اقتصادی هستند. نقدینگی یعنی سپردههای بانکی (بهعلاوه اسکناس). عامه مردم، مقامات سیاسی و حتی برخی اقتصاددانان فکر میکنند سپردهها یا همان نقدینگی، پولی است که ما نزد بانک بردهایم و حالا در اختیار بانک است، پس میتوان به تخصیص دوباره آن پرداخت. واقعیت این است که نقدینگی (سپردههای بانکی) فقط یک سند بدهکاری است. یک کاغذ یا عدد که نشانگر تعهد بانک به صاحب آن است. پشت این نقدینگی هیچ چیزی در بانک موجود نیست. دقیقا مانند یک چک که شخصی صادر کرده و به دیگری داده تا از او کالا و خدمات بخرد. سپرده، چکِ بانک است. بانک چک کشیده و آن را به مردم داده. پشت این چک یک «موجودی قابلتخصیص» وجود ندارد. ما پولی را از بیرون سیستم بانکی به داخل آن نبردهایم، بلکه چکی را که بانکها علیه خود صادر کردهاند پیوسته دست به دست میکنیم. هیچ پول قابلتخصیصی وجود ندارد. هدایت نقدینگی تنها یک معنا میتواند داشته باشد و آن انتقال سپرده بین افراد است. عدهای هستند که ارزش تعهدات بانک به آنها زیاد است؛ همان سپردهگذاران. در مقابل عدهای هستند که نیازمند پول برای بهکارگیری در تولید هستند. هدایت نقدینگی یعنی گروه اول، کاغذ یا عدد دال بر تعهد بانک به خود (سپرده) را به گروه دوم انتقال دهد. خوب پس هدایت نقدینگی چندان هم بیمعنا نیست؛ اما عجله نکنید.
اما یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات و جراحی داشت، تاکید کرد: اقدامات دولت در اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی، عدم استقراض از بانک مرکزی و بازپرداخت بدهیهای گذشته به مرور آثار مثبت خود را در شاخصهای اقتصادی نشان میدهد. محمد کهن دل با اشاره به اینکه، موضوع تورم در اقتصاد ایران سابقه تاریخی دارد و به ساختار و نحوه تدوین بودجه در بخش درآمدی ناشی از درآمدهای نفت و تسعیر نرخ ارز و مهمتر از آن تعیین هزینه ها بدون توجه به اطمینان لازم در تحقق درآمد بودجه های سالانه باز میگردد، تاکید کرد، رویکرد سیاسی دولتها در به نمایش گذاشتن کارنامه مثبت کاذب در هنگام تهیه لایحه بودجه و تحمیل برخی هزینه ها از سوی بعضی نمایندگان مجلس برای وعدههایی که در حوزه انتخابیه میدهند، باعث کسر بودجه بیشتر و در نتیجه استقراض از بانک مرکزی و تمایل به افزایش نرخ ارز برای تامین ریالی بودجه شده و هر دو در بخش داراییهای ترازنامه بانک مرکزی، پایه پولی را افزایش داده و منجر به افزایش نقدینگی شده است. این اقتصاددان با اشاره به فراهم بودن شرایط خلق پول برای بانکهای تجاری تصریح کرد: مهمترین علت و انگیزه خلق پول در موسسات مالی وجود فعالیت پربازده در بازار داراییهاست و رونق بازار داراییها باعث فاصله گرفتن منابع مالی از بخش تولید و واقعی اقتصاد می شود؛ در عین حال که درآمدهای باد آورده و بیکاری را افزایش می دهد، هزینه سرمایه گذاری هم بیشتر شده و بازده آن نیز نسبت به بازارهای مالی کمتر است. کهن دل در ادامه با بیان اینکه این موارد از طرف بخش عرضه و تقاضا علاوه بر افزایش نقدینگی، تورمزا نیز هستند، گفت: مهمترین راه حل برای این موضوع جایگزینی اقتدار اقتصادی و مردمی در کشور به جای اقتدار دستگاه اجرایی یا جریانهای سیاسی است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد نیاز به جراحی داشت و ممکن است در مراحل اولیه مردم تحت فشار قرار بگیرند، اما به مرور مردم شاهد مزیت های این تحولات خواهند بود و آثار مثبت آن در شاخصهای اقتصادی نمایان میشود. وی با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی تاکید کرد: دولت سیزدهم، اگرچه در شش ماهه دوم دولت نیاز به حفظ محبوبیت خود داشت اما جسارت و جرات اقدام به اصلاح اقتصادی را از خود نشان داد چرا که برای اقتصاد، یک امر ضروری بود و حتی اگر در ابتدا موجب تشدید تورم شد، برای اقتصاد ایران حیاتی بود. این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید قیمتگذاری توسط یک نهاد خارج از اقتصاد مثل دولت را در اقتصاد منع کرد، گفت: توزیع ارز 4200 تومانی یک نوع قیمتگذاری در بسیاری از بخشهای اقتصاد کشور بود که این موضوع مزیتهای نسبی اقتصاد را دچار خدشه کرده و عدم شفافیت ایجاد کرده بود. علاوه بر این بار هزینهای زیادی را بر دولت تحمیل میکرد . وی با تاکید بر اینکه با مشخص شدن نتایج این تحولات، قطعا رضایت مردم نیز جلب خواهد شد، گفت: دولت اقدامات مثبتی داشته که آثار آن به تدریج نمایان خواهد شد از جمله پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی از محل آزاد شدن منابع از اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی برای جبران شوک تورمی ناشی از آن، سیاستهای مالیاتی جدید و افزایش قابل وصف تعامل با کشورهای همسایه و شرکای تجاری که منجر به افزایش مبادلات تجاری و دریافت درآمدهای ارزی کشور شد، عدم استقراض از بانک مرکزی و بازپرداخت بخش زیادی از بدهیهای دولت به بانک مرکزی از جمله مواردی است که موجب کاهش پایه پولی و تعدیل نقدینگی است. کهندل در مورد دیگر الزامات کاهش رشد نقدینگی بیان کرد: اعمال حاکمیت بر بانکهای کشور و نظارت بر پرداخت تسهیلات شفاف، کنترل کامل اضافه برداشتها و در نهایت نظارت بانک مرکزی در اعطای تسهیلات مبتنی بر قانون عملیات بانکی و بدون ربا بهطورقطع از طریق درونزا کردن عرضه پول، در منطقی کردن نقدینگی حرکت بزرگی صورت خواهد گرفت.
سجاد برخورداری
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
در یک مدل کلان اقتصادی یک بخش تقاضا، یک بخش عرضه و یک بخش انتظارات وجود دارد هر کدام از این بخش ها دچار تحولات مختلف است که در خصوص تاثیر گذاری این بخش ها در تورم باید بررسی های دقیقی انجام شود.شاید در بخش شکل گیری انتظارات بیشترین تحولات اتفاق می افتد که ما داده های دقیقی در این زمینه نداریم. تورم پدیده ای است که از جانب مخارج دولت، حجم پول، شوک های سمت تقاضا و شوک سمت تولید، تغییرات در انتظارات قیمتی شکل می گیرد که این شش عامل، بازیگر اصلی در حوزه تورم هستند و مجموع این عوامل شرایط اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهند.
مخارج جاری دولت به صورت مستقیم بر تورم تاثیر میگذارد و رشد نقدینگی هم نسبت مستقیم روی تورم دارد. با این وجود موضوع انتظارات تورمی در کشور ما مورد توجه پژوهشگران نیست و متاسفانه اصلا دیتاهای لازم در این خصوص تولید نمی شود این در حالی است که انتظارات به شدت در شکل گیری تورم تاثیر گذار است؛ بنابراین با توجه به عدم وجود دادههای قابل اتکا، قیمت طلا در کشور می تواند به عنوان یک نمودار از افزایش انتظارات تورمی مورد استفاده پژوهشگران باشد. نباید از یاد برد که در شکل گیری انتظارات تورمی، نظر آحاد مردم بسیار مهم است. لذا بر اساس نظر شخصی در نبود داده های دقیق آماری در خصوص شاخص انتظارات، قیمت سکه می تواند نمایانگر این شاخص در اقتصاد ما باشد.
بحث حباب بالای ارزش سهام و حجم بالای درآمدهای صوری که نتیجه این حباب بود در دو مقطع تاریخی به افزایش تورم در کشور ما منجر شد و این پدیده به دولت فشار زیادی وارد کرد.
واریز یارانههای نقدی چه در ابتدا و چه اکنون عامل دیگری در خصوص رشد تورم در کشور است این در حالی است که سومین شوک تاثیر گذار در پدیده تورم حباب بالای بازار سهام ۹۶-۹۷ بود و این پول های خارج شده از بازار سهام به صورت مستقیم در بازارهای دیگر تاثیرگذاری کرد.
از دیگر عوامل موثر در پدیده تورم وام های حمایت از بنگاههای زود بازده بود که به شوک تورمی منجر شد؛ همچنین رشد قابل توجه درآمد های نفتی در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به عنوان شوک سمت تقاضا در اقتصاد ایران عمل کرد و اتخاذ سیاستهای انبساطی توسط دولت در پی افزایش بهای نفت به شدت در ظهور تورم بالا تاثیر گذار بود.
پدیده تحریم ها همواره بر اقتصاد ما تاثیر مستقیم داشته البته فراموش نکنیم تاثیرات شوک ها در کوتاه مدت تخلیه می شود. تحریم های بینالملل و چند برابر شدن نرخ ارز و در ادامه عدم رشد تولید ناخالص داخلی، در طول این بیست سال متوسط رشد ۲.۵ درصد را تجربه کردیم در صورتی که می بایست بالاتر از این رقم می بود.
رشد مخارج جاری دولت، رشد حجم پول و انتظارات قیمتی، سه رکن همیشگی در اقتصاد ایران است و اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید برای کنترل این سه مسئله فکر و ایده دقیقی داشته باشیم.
سیاست های حمایتی دولت به صورت فزاینده در حال رشد است، افزایش دستمزدها نیز شیبی فزاینده را تجربه می کند و در این حال رشد حجم پولی امری طبیعی است که از رابطه غلط بین دولت و بانک ها به وقوع می پیوندد بنابراین باید رابطه دولت با نظام بانکی کاملا اصلاح شود در واقع بانک ها نباید نقش صندوق را برای دولت ایفا کنند؛ متاسفانه ما شاهد اتخاذ سیاست های پولی درستی نبودهایم.
مدیریت شوکهای اقتصادی خیلی مهم است. تورم نه در ایران بلکه در هیچ جای دنیا به صورت دستوری کاهش پیدا نمیکند؛ لذا نباید از یاد برد که تورم علت اقتصاد نیست بلکه معلول وضعیت اقتصادی است.
مجتبی رضاخواه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
درآمد اتاق بازرگانی سه در هزار درآمد مشمول مالیات است که عدد بسیار بزرگی است. درآمد دیگری وجود دارد که 4 در هزار سود است که اینها هر کدام مشخص شده اند که باید صرف چه موضوعی شوند.اتاق بازرگانی به هیچ جا پاسخگو نیست. یک نهادی که انتظار داریم به بخش خصوصی کمک کند تا فضای کسب و کار و تجارت بهبود پیدا کنند را صرف کارهایی کرده که غیر قانونی بوده است. ما به این امور ورود کردیم. در بودجه امسال میخواستیم موضوع را شفاف کنیم اتاق بازرگانی مخالف بود در جلساتی که گذاشته شد گفته شده بود که به طور متوسط درآمد اتاق چقدر بوده است. در اینکه درآمد اتاق بازرگانی چقدر است اتاق بازرگانی اصرار داشت که متوسط درآمد ما 160 میلیارد تومان است. گرچه این عدد و این ادعا بسیار غلط بود. پولی که الان اتاق بازرگانی در تاریخ دوم مرداد ماه امسال در حساب های مختلف دارد، یک هزار و سیصد و شصت و هفت هزار میلیارد تومان است.
اتاق بازرگانی که نماد بخش خصوصی است باید شفاف باشد اما در اعلام اینکه درآمدش چقدر است دچار تناقض و خلاف گویی شده است.
گروه انرژی: با آماده شدن گروه اوپک پلاس برای احیای کامل تولید فریز شده تا پایان ماه میلادی آینده، تحلیلگران و بازار نفت به دنبال پاسخ به پرسش میلیون دلاری هستند که در رمز و راز پوشیده شده است. عربستان سعودی واقعا چه میزان نفت میتواند تولید کند و مایل است چه میزان از ظرفیت مازاد تولید خود را استفاده کند؟ به گزارش «تجارت»، اکثر تحلیلگران میگویند بعید است عربستان سعودی و امارات متحده عربی صرفنظر از اعمال فشار آمریکا برای تولید نفت بیشتر، تمایلی به بهرهبرداری از ظرفیت مازاد تولید خود داشته باشند. ظرفیت مازاد تولید جهانی اندک، ضربه شوکهای عرضه را شدیدتر خواهد کرد. مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند که در سایه روی خوش نشان دادن به سعودیها این کشور را به افزایش تولید و صادرات نفت به بازار جهانی سوق داده و نهایتا شرایط بازار نفت را بهبود ببخشند به اذعان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اصلیترین هدف بایدن از سفر به عربستان و بهبود روابط با دولت سعودی به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده نفت عضو اوپک، بالابردن عرضه نفت به بازار جهانی و پایین آوردن قیمت بنزین در آمریکا است. البته سعودی ها تا پیش از این بارها به درخواست دولت آمریکا برای افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت در بازار جهانی دست رد زدهاند. مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند که در سایه روی خوش نشان دادن به سعودیها این کشور را به افزایش تولید و صادرات نفت به بازار جهانی سوق داده و نهایتا شرایط بازار نفت را بهبود ببخشند. اما رمز و رازی که ظرفیت واقعی تولید نفت عربستان سعودی را احاطه کرده است، چندین دهه است در انتظار است تا برملا شود. پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کردند که سعودیها و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه اقدامات بیشتری برای افزایش تولید انجام خواهند داد. آموس هوچ استاین، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی بینالمللی در مصاحبه با شبکه سی بی اس بدون ارائه توضیح، اظهار کرده بود: ظرفیت مازاد تولید وجود دارد. فضا برای افزایش تولید نفت وجود دارد. در سال ۲۰۰۵ که شبح به اوج رسیدن تولید نفت بر بازارهای نفت سایه افکنده بود، خود عربستان سعودی اطمینان داده بود که میتواند به مدت چندین دهه ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. اما جدیدترین اطلاعاتی که از عربستان سعودی به گوش میرسد این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد: این کشور ظرفیت بیشتری برای افزایش تولید بالاتر از ۱۳ میلیون بشکه در روز که وعده داده بود تا سال ۲۰۲۷ خواهد داشت، ندارد.
ولیعهد عربستان سعودی در نشستی در جده که رئیس جمهور آمریکا هم در آن شرکت داشت، گفته بود: عربستان سهم خود را در این خصوص ایفا خواهد کرد. وی اعلام کرده بود ظرفیت تولید به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد و پس از آن عربستان سعودی ظرفیت بیشتری برای افزایش تولید نخواهد داشت. به گفته وائل مهدی، تحلیلگر مالی، ممکن است این استدلال مطرح شود که عربستان سعودی ادعا کرد قادر است ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند تا نگرانیهای بازار و مهمتر از آن نگرانیهای داخلی درباره به اوج رسیدن تولید جهانی و تولید آرامکوی سعودی را آرام کند. آرامکوی سعودی در سال ۲۰۰۸ ناچار شد از خود در برابر این ادعاها که بحران نفتی ناشی از عدم ظرفیت مازاد تولید اوپک بوده است، دفاع کند. این شرکت در همین راستا مدعی شد میتواند ظرفیت تولیدش را افزایش داده و تا پایان سال ۲۰۰۹، حدود ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند که این رقم بسیار بالاتر از سطح تولید فعلی آرامکو است. آرامکو مدعی شد اگر بازار نیاز داشته باشد، میتواند ظرفیت تولیدش را به ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. علی نعیمی، وزیر نفت وقت عربستان سعودی در آن زمان گفته بود آرامکو میتواند با افزایش تولید در میادین نفتی خود، ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. اما عربستان سعودی بعدا از این ادعا عقبنشینی و اعلام کرد این تنها یک سناریوی پیشنهادی بوده و یک برنامه واقعی نیست. برنامهها برای افزایش تولید در میادین خریص و الشیبه محقق شد اما به جای این که تولید کلی عربستان سعودی را افزایش دهد، ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز این کشور را حفظ کرد. با در نظر گرفتن افت تولید در میادین دیگر، تنها میادین زولوف و سفانیه ماندند که میتوانند تولید عربستان سعودی را به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند.
عربستان سعودی اکنون مدعی است ظرفیت تولیدش به ۱۳ میلیون بشکه در روز محدود است. با این حال حتی نمیگوید اکنون چنین ظرفیتی دارد و میگوید میتواند در آینده نزدیک، چنین ظرفیت تولیدی داشته باشد. از دو ادعای جداگانه، این سناریو محتملتر از این باور به نظر میرسد که آرامکو میتواند ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. به گفته مهدی، تاسیسات آرامکو اجازه میدهد این شرکت حداکثر ۱۵ میلیون بشکه در روز تولید کند.
گروه راه و مسکن: در روزهای گذشته بارش شدید باران و وقوع سیلاب در استان های مختلف از جمله استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، تهران و چند استان دیگر سبب شده تا بسیاری از محورهای شریانی و غیر شریانی با انسداد مقطعی مواجه شوند. به گزارش «تجارت»، غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل بحران و تجهیزات ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشهای دریافت شده در حال حاضر راههای شریانی و ۱۰ محور غیر شریانی به دلیل بارش شدید باران و وقوع سیل در استان های مختلف مسدود شده است . وی افزود: محور هراز در استان تهران و ۶ محوره شریانی دیگر در استان های کرمان بوشهر و سیستان و بلوچستان به همراه ۱۰ محور غیر شریانی مسدود شده است که راهداران در سراسر کشور در آمادهباش کامل قرار دارند و در محدوده های مختلف مستقر شده و در حال بازگشایی محور های مذکور هستند. مدیرکل بحران و تجهیزات ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: بر اساس گزارش های ارسالی از استانهای مختلف تاکنون بر طبق برآوردهای اولیه صورت گرفته ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت به محورهای استان سیستان و بلوچستان و ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به محورهای جنوب کرمان وارد شده و بقیه استانها در حال ارزیابی و محاسبه خسارات وارد شده هستند. مدیرکل بحران و تجهیزات ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به احتمال ریزش کوه و ترانشه به عنوان دلیل انسداد محورهای هراز، چالوس و آزادراه تهران-شمال اعلام کرد: بارش شدید باران و وقوع سیلاب در استان های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و تهران باعث انسداد ۲۰ محور شریانی و غیرشریانی شده است. غلامعباس بهرامینیا درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشهای دریافت شده در حال حاضر هفت محور شریانی و ۱۲ محور غیر شریانی به دلیل بارش شدید باران و وقوع سیل در استانهای مختلف مسدود شده است. وی افزود: محور هراز در استان تهران و هفت محور شریانی دیگر در استان های کرمان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به همراه ۱۲ محور غیر شریانی مسدود شده است که راهداران در سراسر کشور در آمادهباش کامل قرار دارند و در محدوده های مختلف مستقر شده و در حال بازگشایی محورهای مذکور هستند. مدیرکل بحران و تجهیزات ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: به دلیل تداوم بارشها و فروکش نکردن آب در محورهای فوق فعلا نمیتوانیم آنها را بازگشایی کنیم اما محور هایی که بارش باران در آنها قطع شده و آب فروکش کرده، به سرعت در حال بازگشایی و پاکسازی است. بهرامینیا با اشاره به آمادهباش و استقرار کامل نیروهای ادارات راهداری مناطق سیلزده گفت: در حال حاضر 1۸۲۰ نفر از راهداران در ۲۰۱ اکیپ مختلف در مناطق و محورهای سیل زده مستقر و فعال بوده و در حال بازگشایی راههایی سیل زده هستند. همچنین 1۴۳۵ دستگاه انواع ماشینآلات راهداری در این محورها فعال است و ۲۹ هزار و ۶۰۵ متر مکعب ریزش برداری از سطح جادههای کشور انجام شده است. وی اضافه کرد: در بارش شدید باران و سیل روزهای اخیر هشت محور اصلی و شریانی در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر مسدود شده بود که هفت محور بازگشایی شده و تنها یک محور ریگان-ایرانشهر باقی مانده است. بهرامی نیا با اعلام آمادگی کامل برای بازگشایی محور های مسدود شده در پی سیل اخیر گفت: به دلیل تداوم بارشها و فروکش نکردن آب در محورهای فوق فعلا نمی توانیم آنها را باز گشایی کنیم اما محور هایی که بارش باران در آنها قطع شده و آب فروکش کرده است به سرعت در حال بازگشایی و پاکسازی است. وی درباره آخرین وضعیت محور فیروزکوه در پی وقوع سیل امروز که در محدوده فیروزکوه رودهن اتفاق افتاد گفت: جاده فیروزکوه حدود سه ساعت به دلیل وقوع سیل مسدود شده بود ترافیکی سنگینی در این محور به وقوع پیوست اما با تلاش راهداران این محور حدود ساعت ۲۲ بازگشایی شده است و مشکلی فعلا وجود ندارد. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راههای کشور در محور فیروزکوه مسیر جنوب به شمال حد فاصله چناران تا دماوند و مسیر شمال به جنوب محدوده سربندان و حد فاصله دماوند تا گیلاوند ترافیک سنگین وجود دارد و همین وضعیت در محور چالوس کرج حد فاصله مرزن آباد تا پل دزدبن و گچسر تا نسا وجود دارد.
چرا جاده چالوس و هراز مسدود شده است؟
مدیرکل بحران و تجهیزات ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره دلیل انسداد محورهای هراز، چالوس و آزادراه تهران-شمال گفت: در پی بارشهای شدید صورت گرفته در محورهای مواصلاتی مختلف، تصمیم بر این شد با هماهنگی پلیس راه، محورهای هراز و چالوس و آزادراه تهران-شمال تا اطلاع ثانوی مسدود شود؛ چرا که احتمال ریزش کوه و ترانشهها در این جادهها وجود دارد و به دلیل ایمنی بیشتر این کار را انجام دادیم. بهرامینیا تاکید کرد: از همه مردم میخواهیم تا روز یکشنبه هفته آینده که این سامانه بارشی در کشور وجود دارد، از هر گونه سفر غیرضرور خودداری کنند؛ چرا که بر اساس گزارشهای اعلام شده سامانه بارشی مانسون که از اقیانوس هند آمده است، بارشهای دفعی و نقطهای را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین از همه مردم درخواست میکنیم که به اطلاعیههای دستگاههای متولی از جمله راهداری، پلیس راه و سازمان هواشناسی توجه ویژه کنند و به سفرهای غیرضرور نروند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از انسداد دو محور هراز و چالوس خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وقوع سیلاب در محدوده امامزاده داوود (ع) اظهار کرد: با توجه به اینکه دو شب گذشته سیل در محدوده امامزاده داوود (ع) رخ داد و خساراتی را نیز بر جای گذاشت، مسیر جاده کن و امامزاده فعلا برای تردد عموم مسدود است که البته نیروهای امدادی میتوانند از این محور تردد کنند. وی درخصوص انسداد محور چالوس و آزادراه تهران - شمال نیز اظهارکرد: شب گذشته با توجه به ادامه بارشها و جاری شدن سیلاب در کناره مسیر، جاده چالوس بسته شد و امروز نیز با توجه به احتمال وقوع حادثه در محدوده بعد از کندوان نیاز به انجام بررسیهای بیشتری وجود دارد و در همین راستا چالوس فعلا مسدود است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره انسداد محور هراز نیز گفت: در حال حاضر در مسیر هراز نیز از انتهای حوزه تهران موقتا محدودیت ترافیکی اعمال شده است. این محور در هر دو مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال مسدود است. شیرانی افرود: مسافران میتوانند در طول مدت زمان انسداد این دو محور از مسیرهای جایگزین جاده فیروزکوه و آزادراه قزوین-رشت تردد کنند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره زمان بازگشایی این مسیرها نیز گفت: تا زمانی که کارشناسان ایمن بودن مسیر را تایید نکنند، امکان بازگشایی آن وجود ندارد، چرا که ایمنی مردم برای ما مهمترین مولفه در ترافیک است. وی هچنین به مردم توصیه کرد که با توجه به پیشبینی سازمان هواشناسی از انجام ترددها و سفرهای غیرضروری به خصوص در استانهایی که هواشناسی نسبت به وقوع سیل در آنها هشدار داده، پرهیز کنند.
گروه صنعت و تجارت: هم اکنون ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید میشود که این عدد باید به بیش از ۹۰ درصد برسد. این صحبت هایی است که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعلام کرده است و براساس آن افزایش سهم داخلی سازی قرار است به عنوان یکی از اولویت های مورد نظر دولت سیزدهم در حوزه صنایع قطعه سازی و خودروسازی کشور تعریف شود. پیش از این هم تلاش هایی برای افزایش سهم داخلی سازی قطعات خودرو انجام شده بود، تلاش هایی که در اکثر موارد نتوانسته موفقیت آمیز باشد. افزایش سهم قطعات خودرو تولید داخل به بیش از 90 درصد، اما می تواند نویدبخش رشد و شکوفایی صنعت قطعه سازی و همچنین برنامه ریزی منسجم جهت رفع مشکلات و نیازهای صنعت خودروسازی کشور باشد. با نگاهی خوشبینانه تر، این اقدام و افزایش سهم داخلی سازی، مقدمه حضور قطعات خودروی تولید شده توسط ایران در بازارهای صادراتی خواهد بود.
با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 و متعاقبا اعمال مجدد تحریمها علیه صنعت خودروسازی، شاهد بودیم که دو خودروساز بزرگ کشور، در تامین قطعات وارداتی پیشرفته و حساس مورد نیاز، دچار مشکل شدند و نتوانستند تعهدات خود را بهموقع انجام دهند. همین موضوع، لزوم کاهش وابستگی به واردات و داخلیسازی حداکثری را در صنعت خودرو بیش از پیش آشکار کرد و باعث شد که بخش های مختلف از جمله وزارت دفاع آمادگی خود را برای همکاری با خودروسازی جهت داخلیسازی قطعات خاص وارداتی اعلام کنند و چند قرارداد نیز در این زمینه با دو خودروساز بزرگ کشور منعقد شد. همچنین استفاده از دانش فنی و توان تخصصی شرکتهای دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است.
شدت گرفتن تحریمها، توسعه ساخت داخل محصولات را در دستور کار قرار داد که این هدف در سال های اخیر در صنعت خودروسازی با داخلیسازی ۳۴۱ میلیون یورویی محقق شد. این برنامه با وجود مقاومسازی صنعت خودرو در برابر تحریمها، برای تداوم راه به ملزوماتی نیاز دارد. در این میان برخی فعالان صنعت قطعه سازی کشور معتقدند که هرچه عمق ساخت داخل قطعات بیشتر میشود، کار با دشواری بیشتری همراه خواهد شد، با این حال روزی را به یاد میآوریم که داخلیسازی محلی از اعراب نداشت و روزگاری نیز در شرایط غیرتحریمی تا ۸۵ درصد داخلی سازی خودروهای پرتیراژ داخلی پیشرفت داشته ایم.
افزایش داخلی سازی قطعات خودرو
در همین حال رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: هم اکنون ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید میشود که این عدد باید به بیش از ۹۰ درصد برسد. محمدرضا نجفی منش در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار کرد: اگر تولید قطعات صنعت خودروسازی در کشور به ۹۰ درصد برسد دیگر هیچ کشوری نمیتواند صنعت خودروسازی ایران را تحریم یا تهدید به نابودی کند. وی اضافه کرد: صنعت خودروسازی ایران نخستین صنعتی بود که در زمان اوباما و ترامپ تحریم شد، چون به اهمیت صنعت خودروسازی به خوبی واقف بودند و آمریکاییها به دنبال نابودی صنعت خودرو در کشور بودند.
نجفی منش ضمن اشاره به اینکه تخریب و خود تحقیری صنعت کشور راه به جایی نمیبرد، گفت: صنعت خودروسازی ایران ایراداتی دارد، اما نباید اجازه داد صنعتگران داخلی سرکوب شوند. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: ضرورت ایجاب میکند با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو در کشور بسترهای لازم برای افزایش ظرفیت صنایع خودروسازی و جذب فناوریهای بالا مدنظر قرار گیرد تا ضمن ارائه محصولات جدید بتوان خودروهای باکیفیت و ایمنی بالا تولید و روانه بازار کرد.
نجفی منش در ادامه با بیان اینکه یک خودرو افزون بر ۹ هزار قطعه تشکیل شده است، گفت: به طور کلی در ساخت یک خودرو بیش از ۶۰ نوع فناوری به کار میرود. وی افزود: طبق آمار وزارت صمت، هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی و بازار لوازم یدکی خودرو در داخل را تأمین میکنند.
نجفی منش ادامه داد: صنعت قطعهسازی از جمله صنایعی است که میتواند نقش بسزایی در توسعه صنعتی کشور ایفا کند و از سوی دیگر توانایی بسیار زیادی در جذب سرمایهگذاری چه داخلی و چه خارجی دارد ضمن اینکه بسیار اشتغالزاست. وی گفت: ضرورت ایجاب میکند با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت قرار گیرد. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در ادامه با بیان اینکه تعمیرگاهها در کشور اغلب تعویض کار هستند، یادآور شد: متأسفانه تعویض کاران جایگزین تعمیرکاران خودرو شده اند که این موضوع هزینه زیادی را روی دست مردم میگذارد.
گروه جامعه: نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه هماندیشی شبکه ها وسازمان های مردم نهاد ملی گفت: باید فضای سالم برای مشارکت تخصصی مردم در امور کشور ایجاد شود. جلسه هم اندیشی بیش از ۸۰ شبکه و سازمان مردم نهاد ملی در مجلس شورای اسلامی به دعوت زهره الهیان رئیس فراکسیون سازمان های مردم نهاد و با حضور تشکلهای ملی حوزهای مختلف برگزار شد.
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما نیازمند قوانین حمایتی در این حوزه هستیم و با نظارت دقیق باید مانع سوء استفاده عدهای اندک شویم. لذا باید فضای سالم برای مشارکت تخصصی مردم در امور کشور ایجاد شود. مقام معظم رهبری نیز بارها در این خصوص مطالبه خود از مسئولین را اعلام کردند، نگاه ایشان به مسئولین این است که تدابیری باید اندیشیده شود تا چگونگی مشارکت تخصصی مردم در پیشبرد امور کشور مشخص شود. الهیان در ادامه اظهار کرد: این امر ما را مکلف میکند که به سمت تدوین قانونی برای نهادینه کردن حمایت از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد حرکت کنیم، همچنین نظارت بر حُسن عملکرد این ظرفیت و نهادهای مردمی را بتوانیم جدی تر بگیریم تا فضای سالمی برای فعالیت نهادهای مردم و تشکلهای غیر دولتی فراهم شود.
همچنین عباسی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه نشست بیان کرد: حدود ۸۰ هزار سازمان مردم نهاد فعال درکشور وجود دارد از این تعداد حدود هفت تا هشت هزار سازمان از وزارت کشور مجوز دارند.به دنبال ایجاد پنجره واحد در خصوص سازمان های مردم نهاد با هدف تشکیل بسیج عمومی و جلب حمایت های مردمی در مسائل مختلف هستیم. معاون وزیر کشور ادامه داد: بخشی از عمر با ارزش خیرین صرف یاری رساندن به مردم می شود و باید از این سری اقدامات خیرانه در کشور حمایت شود تا تداوم داشته و شکافها در جامعه پر گردد.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در جامعه ای که شکاف ها زیاد است و فاصله طبقاتی به دلایل متعدد به وجود می آید انفاق، پرکننده شکاف هاست چون میزان شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد و نگران کننده است و در این میان تجلیل از کسانی که دگرخواهی دارند و دنبال سود خود نیستند وظیفه همه ماست.
گروه بینالملل: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان طرح آمریکا برای واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به صندوق امانی را گستاخانه خواند. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان توضیحاتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی افغانستان ارائه کرد. کابلوف در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک طرح آمریکا برای واگذاری ذخایر ارزی
افغانستان به یک صندوق امانی را « پیشنهاد کاملاً گستاخانه» توصیف کرده است. وی گفت: با واگذار منابع ارزی به
صندوق امانی، واشنگتن رئیس بانک مرکزی افغانستان را منصوب میکند و این دخالت در امور افغانستان است.
این دیپلمات ارشد روس در این مورد اضافه کرده که «ما با طالبان به عنوان دولت مستقر تعاملاتی را داریم.» این در حالی است که رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که آمریکا و طالبان در مذاکرات مرتبط با آزادی سازی ذخایر ارزی پیشرفت کردند. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از 3 مقام نزدیک به مذاکرات گفته که مقامات طالبان و آمریکا پیشنهاداتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان و انتقال آن به یک صندوق امانی با یکدیگر تبادل کردند.
رویترز با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات برای خروج افغانستان از بحران اقتصادی مهم است، افزود: اگرچه پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته، اما هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است. یکی از موضوعات مورد اختلاف عدم برکناری مقامات سیاسی بانک مرکزی افغانستان از سوی طالبان است که این افراد در لیست تحریمهای آمریکا قرار دارند و طالبان تاکنون این درخواست واشنگتن را رد کرده است. به گفته این رسانه، هر چند آزادسازی ارزی قادر به حل تمام مشکلات افغانستان نیست، اما میتواند منابع مالی برای آسیب دیدگان ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی اخیر را فراهم کند.
یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: در حالی که طالبان صندوق امانی را پذیرفته، اما با پیشنهاد آمریکا برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق رای بر سر چگونگی مدیریت آن مخالفت کرده است.
رویترز ادامه داد که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهایی مانند سوئیس است تا با تاسیس یک صندوق امانی و با یک هیات مدیره ذخایر ارزی مسدوده شده را به این صندوق منتقل کند.