«مانسون» و تداوم وضعیت «خطرناک» بارش‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی مانسون در ایران و کشورهای همسایه اعلام کرد . طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریان‌های مانسون بارش‌های شدیدی در بخش‌هایی از ایران و کشورهای همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس و...در حال وقوع است. این پدیده جوی ماحصل وزش نسیم دریایی بزرگ مقیاسی به نام مانسون است که در نتیجه اختلاف دمای زمین و دریا به وجود می آید. صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ، درباره وضعیت بارندگی در کشورهای همسایه، اظهار کرد:طی امروز ( ۷مردادماه) در پاکستان بارش‌های خوبی پیش‌بینی می‌شود و همچنین در شرق افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه در قسمت‌های بحرین بارش‌های کمی برقرار است و در ترکمنستان نیز شاهد بارندگی خواهیم بود. وی افزود: طی روز شنبه(۸ مردادماه) در پاکستان ، شرق افغانستان به‌ویژه جنوب شرقی افغانستان و همچنین در کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در قسمت غربی این دو کشور بارندگی پیش‌بینی می‌شود و همچنین بارش‌هایی در قطر، حوزه خلیج فارس، امارات متحده عربی و کشور عربستان شاهد خواهیم بود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی روز یکشنبه(۹ مردادماه) بارش ها در کشور آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد و در عربستان بارش‌ها تقویت می‌شود. همچنین بارش‌هایی در کشور امارات ، شمال شرقی پاکستان و شرق کشور افغانستان پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان درباره تاثیر این بارندگی‌ها بر ایران گفت: زمانی این بارش‌ها بر ایران تاثیر می‌گذارد و یا مفید است که در حوزه‌های آبریز مشترک صورت گیرد و آب حاصل از این بارش‌ها به حوزه‌های آبریز ما سرازیر شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان احتمال وقوع سیل مخرب در کشور وجود دارد؟ گفت: شرایط جوی همچنان در وضعیت «خطرناک» قرار دارد. ضیاییان در پایان در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ترک فعل سازمان هواشناسی در امر هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای طبیعی همچون سیل، اظهار کرد: همه هشدارها به موقع صادر شده است و تاکنون نیز تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار بودند.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال گفت: امکان دارد لیگ تعلیق شود. سهیل مهدی در خصوص اینکه آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا همانند فصل گذشته اعلام کرده است که استقلال و پرسپولیس بازهم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم هستند؟ گفت: صراحتاً نگفته‌اند که این تیم‌ها حق حضور در لیگ قهرمانان را ندارند، ولی بپذیریم بعد از چند ماه که بحث صدور مجوز حرفه‌ای را رها کردیم شاید روز‌ها سخت‌تر بشود. وی تاکید کرد: نمی‌توانیم در یک فصل کنترل بدهی را داشته باشیم. الان یک فصل دیگر هم اضافه و پرونده‌ها انباشته‌تر شده است. مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در پاسخ به این سئوال که آیا وام گرفتن پرسپولیس از بانک هم جزو بدهی‌های این باشگاه حساب خواهد شد؟ یادآور شد: وام پرسپولیس جزو بدهی نیست. بدهی به پرسنل، کارکنان و عوارض و… مدنظر است. مهدی همچنین در واکنش به خبر یکی از رسانه‌های ورزشی ایران مبنی بر احتمال تعلیق لیگ ایران به خاطر بی توجهی به اخطار‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار کرد: هر روز دارد این تیغ ممیزی تیزتر می‌شود. بعد از آنکه در آسیا شرکت نکردیم نمی‌دانم باید چه کار کنند که استاندارد بشویم؟ شاید قدم بعدی تعلیق لیگ باشد. او ادامه داد: وقتی می‌گویند حق ندارید به آسیا بروید، قدم بعدی شاید لیگ باشد. اصلاً لیگ را تعلیق نکنند، وقتی قرار نیست به آسیا برویم پس لیگ چرا برگزار می‌شود؟ سهیل مهدی یادآور شد: هنوز بحث تعلیق لیگ ایران ابلاغ نشده است، ولی خطر‌های بعدی وجود دارد. اول اخطار بود، سپس جریمه نقدی و بعد هم محرومیت.

ماه نورد وایپر ناسا دارای چهار ابزار و سه طیف سنج برای انجام ماموریت خود است.آژانس فضایی ناسا برای زندگی و ارسال افراد به ماه برنامه‌های زیادی همچون ارسال فضاپپمای اوریون و طرح ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این قمر دارد. اما اگر قرار باشد افراد در ماه تصمیم به زندگی بگیرند نیاز به منابع حیاتی همچون آب دارند. به گزارش سایت slashgear، تحقیقات اخیر اختر شناسان نشان می‌دهد که در ماه و اطراف آن آب و یخ وجود دارد به همین علت ناسا قصد دارد با کمک فضاپیمای وایپر مکان‌هایی که در آن منابع حیاتی وجود دارد به طور دقیق کشف کند. وایپر یک ماه نورد ناسا است که انتظار می‌رود برای جست و جوی یخ، آب و سایر منابع به ماه پرتاب شود. این کاوشگر در ماموریت خود قرار است اطراف قطب جنوب و حفره‌های آتشفشانی ماه را جستجو کند. گفته شده، چرخ‌ها و سیستم تعلیق این کاوشگر به دلیل جست‌وجو در مکان‌های سخت و گرد و غباری که سطح ماه را پوشانده باید به طور ویژه طراحی شوند تا از میان دهانه‌ها عبور کنند. طبق تحقیقات دانشمندان، سنگ و ذرات گردوغبار ماه همچون زمین و سیارات دیگر که دارای اتمسفر هستند، از طریق ساییدگی فرسوده نمی‌شوند به همین دلیل سنگ‌های روی سطح ماه مانند شیشه شکسته تیز هستند

در بین فیلم های سینمایی که روی پرده سینما قرار دارند، فیلم «انفرادی» با فروش ۵۲ میلیاردی رتبه اول گیشه را در دست داشت. در این هفته از چهارشنبه ۲۹ تیرماه سینمای ایران حدود ۳۲۱ هزار مخاطب داشت که نسبت به مخاطب ۳۳۷ هزار نفری هفته گذشته، ۵درصد افت نشان می‌دهد. با این حال فروش ۹ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومانی برای مجموع فیلم‌ها، نسبت به گیشه خوب ۱۱ میلیارد تومانیهفته گذشته، ۱۴ درصد پایین‌تر است. فیلم «انفرادی» اثر سیدمسعود اطیابی برای سیزدهمین هفته پیاپی صدرنشین گیشه سینمای ایران شد و این صدرنشینی را با فروش۱۰۹ هزار قطعه بلیت به ارزش ۳ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان به ثبت رساند تا مجموع فروش آن به ۵۲ میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان برسد. فیلم «تی تی» ساخته آیدا پناهنده با فروش ۸۱ هزار قطعه بلیت به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان، توانست ۲۷ صندلی خود را درهر سانس پر کند تا در مجموع با فروش ۹ میلیارد و ۶۰ میلیون تومانی، «روز صفر» را جا بگذارد و به رتبه ششم گیشه سال ۱۴۰۱سینماها برسد. این فیلم با افت فروش چشمگیر ۱۷ درصدی نسبت به هفته گذشته، ۲۵ درصد مخاطبان سینما در این هفته را به خوداختصاص داد و یک هفته دیگر در رتبه دوم جدول فروش هفتگی قرار گرفت.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در طول شبانه‌روز گذشته ۵۴ بیمار کرونایی در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر رسید. از 6تا ۷ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۸۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۶۳ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۷۹۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۰۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۱۱۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۶۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۵۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۲۶۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۶۱۷ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۳۴ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۲۸ هزار و ۸۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

سرکلانتر پنجم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق حرفه‌ای خودرو و کشف ۲ خودرو سرقتی خبر داد و گفت: متهم پس ازسرقت خودرو اقدام به اخاذی از مال باختگان می‌کرد.سرهنگ پیمان لطیفی گفت: در پی مراجعه شهروندی به کلانتری ۱۵۴ چیتگر مبنی بر سرقت خودرو وی در هفته گذشته و تماس‌های سارق و درخواست مبلغی جهت پس دادن خودرو رسیدگی به موضوع و دستگیری سارق در دستور کار تیم عملیات کلانتری ۱۵۴ چیتگر قرار گرفت.وی گفت: ماموران در تحقیقات و پی جویی‌های انتظامی مخفیگاه متهم را شناسایی کردند افزود: تیم مجربی از ماموران با اخذ مجوز قضائی در یک عملیات منسجم و غافلگیرانه به مخفیگاه متهم مراجعه و متهم را دستگیر و در بررسی اولیه از محل ۲ دستگاه خودرو مسروقه
کشف شد.
سرکلانتر پنجم پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: متهم ۴۵ ساله در تحقیقات اولیه به جرم خود و سرقت و اخاذی از مال باختگان و سرقت ۲ دستگاه خودرو معترف که مال باختگان شناسایی شدند.سرهنگ لطیفی در پایان با اشاره به سوابق متهم در امر سرقت و تحمل حبس در زندان گفت: تحقیقات بیشتر برای کشف جزئیات پرونده و کشف جرایم احتمالی متهم ادامه دارد.