پلوسی در پارلمان تایوان: به نشانه دوستی آمده‌ایم!

گروه سیاسی:رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا که با سفر به تایوان خشم چین را برانگیخته و طوفان دیپلماتیک به راه انداخته، دیروز (چهارشنبه) در پارلمان تایپه گفت که این هیات "به نشانه دوستی و صلح برای این منطقه" سفر کرده‌ است.به گزارش تجارت، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه با وجود هشدارهای چین که تایوان را بخشی از اراضی خود قلمداد می‌کند، وارد این جزیره خودگردان شد.پلوسی که طبق قانون اساسی واشنگتن دومین مقام پس از رییس جمهوری آمریکاست، عالی‌ترین مقام منتخب آمریکایی به شمار می‌رود که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان می‌رود.نانسی پلوسی در جریان دیدار با تسای چی-چانگ، معاون رئیس پارلمان تایوان گفت: ما به نشانه دوستی با تایوان و از در صلح برای این منطقه آمده‌ایم.پلوسی در پارلمان تایپه، این جزیره خودگردان را "یکی از آزادترین جوامع در جهان" خواند. پلوسی خطاب به رئیس‌جمهوری تایوان و با اشاره به افزایش همکاری بین پارلمانی گفت: ما از رهبری شما تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم جهان آن را تصدیق کند.به دنبال ورود پلوسی به تایپه، وزارت خارجه چین شامگاه سه‌شنبه به سرعت نیکولاس برنز، سفیر آمریکا را احضار کرده و به او هشدار داد که واشنگتن "بهای آن را پرداخت خواهد کرد."خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) به نقل از شیه فنگ، معاون وزیر خارجه چین گزارش داد: این اقدام بسیار انگشت‌نما و مفتضحانه و تبعات آن عمیقا جدی است. چین دست روی دست نخواهد گذاشت. کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آن هلاک خواهند شد.در همین حال تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان دیروز از پلوسی "بابت سفرش و اقدامات قاطعش در حمایت از تایوان در این دوران حیاتی" قدردانی کرده و گفت که این جزیره "در مواجهه با تهدیدهای نظامی تهدیدشده تسلیم نخواهد شد."رئیس‌جمهوری تایوان و پلوسی دیروز ملاقات کردند و تسای گفت که او "یکی از وفادارترین دوستان" این جزیره است و از او بابت "حمایت تزلزل‌ناپذیرش در عرصه بین‌المللی" قدردانی کرد. تسای گفت: تایوان یک شریک قابل اعتماد برای ایالات متحده است و به کار با آمریکا به منظور تقویت همکاری در عرصه امنیت و توسعه اقتصادی و زنجیره تامین ادامه خواهد داد.

پکن: آمریکا بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را می‌پردازد
هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها به خاطر سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد.به دنبال سفر پلوسی به تایوان، هوآ چونیینگ در کنفرانسی خبری گفت: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد. در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد و بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را خواهد پرداخت. چین بارها موضع اصولی خود را روشن کرده و اقدامات جدی متعددی را به طرف آمریکایی انجام داده است. ما از نزدیک برنامه سفر رئیس مجلس پلوسی را دنبال می کنیم. و اگر ایالات متحده به مسیر اشتباه خود ادامه دهد، ما اقدامات قوی و قاطعانه ای را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهیم داد.
این سخنگو دیروز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان بعد از سفر پلوسی، "ضروری و عادلانه" است. او افزود: برگزاری مانورهای نظامی ارتش چین در دریای نزدیک تایوان چین اقدامی ضروری و عادلانه برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی است. در کشمکش کنونی پیرامون سفر پلوسی به تایوان، ایالات متحده عامل تحریک و چین، قربانی است. تحریک مشترک به دست آمریکا و تایوان اول رخ داد و دفاع عادلانه چین، بعد از آن.به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «چنین تحریک سیاسی آشکاری خشم شدید مردم چینی را برانگیخت و مخالفت گسترده‌ جامعه جهانی را به دنبال داشت. این موضوع بار دیگر ثابت کرد که برخی از سیاستمداران آمریکایی در روابط چین-آمریکا "دردسرساز" شده‌اند و آمریکا به "بزرگترین مخرب" صلح و ثبات منطقه‌ای در تنگه تایوان بدل شده است.»

ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت؟!
ترامپ با انتقاد از اقدام نانسی پلوسی در سفر به تایوان او را "دیوانه‌ای" خواند که همیشه باعث دردسر است. به نقل از نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی "حقیقت" خود نوشت: چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟
او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد (دو استیضاح ناموفق، از دست دادن مجلس و غیره). تماشا کنید!"ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود مدت کوتاهی پس از امضای فاز اول توافق تجاری با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ژانویه ۲۰۲۰، مدعی شد که روابط ایالات متحده با چین "در حال حاضر احتمالا هرگز بهتر از این نبوده است."
لاوروف: پلوسی به هنجارهای بین‌المللی بی‌اعتنایی کرد
لاوروف با اشاره به سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: واشنگتن به دنبال اثبات مصونیت از مجازات خود به تمام جهان است. شکی ندارم که این منعکس‌کننده همان خط سیر ایالات متحده است که ما درباره آن در رابطه با وضعیت اوکراین صحبت می‌کنیم.وزیر امور خارجه روسیه همچنین با محکوم کردن سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: او شاید تلاش می‌کند تا این مساله را اثبات کند که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و از هر چیزی فرار کند. وی همچنین این سفر را بی‌اعتنایی آمریکا به هنجارهای بین‌المللی توصیف کرد و افزود: این اقدام اثباتی بر این مساله است

تایوان از شش جهت در محاصره چین
همزمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داده که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود.
تلویزیون مرکزی چین نشان داد که طی این رزمایش‌ها، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ (J-۲۰) شامگاه روز سه‌شنبه از روی باندی در فرودگاه بلند و همچنین پرتاب‌کننده‌های راکت و موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که یک سری مانورهای نظامی با گلوله واقعی را هم از چهارم اوت شروع می‌کند که تا هفتم اوت ادامه خواهند داشت. همچنین این مانورها در شش منطقه مختلف که از همه جهات، جزیره تایوان را احاطه می‌کنند، برگزار خواهند شد.
پیشتر این خبرگزاری چینی اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری مانورها و فعالیت‌های آموزشی ارتش آزادی‌بخش خلق چین منتشر کرد که در آن به مانور با گلوله واقعی و محاصره تایوان در شش منطقه دریایی و هوایی در شمال، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب‌غرب و شمال غرب اشاره داشت.
شی یی، سخنگوی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای عنوان داشت: «رزمایش مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی جزیره تایوان برگزار خواهد شد. همچنین، مانورهای گلوله و موشک واقعی در تنگه و در شرق جزیره تایوان که طی آن از گلوله‌های دوربرد استفاده خواهد شد، از دیگر مانورهای چین است که در اطراف این جزیره برگزار می‌شود.» براساس همین گزارش، این بدان معناست که جزیره تایوان از "شش جهت توسط مانورهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین محاصره خواهد شد."

آیت الله رئیسی تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور درباره رفع اختلالات اخیر اینترنت، گفت: وزارت ارتباطات با دقت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در فعالیت کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی، جریان دارد ایجاد نشود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیئت دولت ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به تبیین فلسفه قیام عاشورا پرداخت و با تاکید بر ماهیت زنده و حیات‌بخش پیام عاشورا، آن را اتمام حجتی با انسان‌های تمامی اعصار و قرون خواند و گفت: پیام محوری حادثه عاشورا عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است که گذشت زمان نه تنها از درخشش آن نکاسته، بلکه این پیام روز به روز فراگیرتر می‌شود. وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی گرایش‌های فطری همه انسان‌هاست، افزود: رمز و راز ماندگاری قیام عاشورا همین در هم تنیدگی عمیق آن با آرمان‌های انسانی همچون آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است.
رئیس‌جمهور در ادامه پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: اجرای این دست طرح‌ها، نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و ظرافت‌های بسیاری است که گاهی در اظهارنظرها و قضاوت‌ها نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود. کار بزرگی در حوزه دارو آغاز شده است که ممکن است در ابتدای انجام آن، برخی نقایص و کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما امروز کمتر کسی در اصل اجرای این طرح تردید دارد.
رئیسی حکمرانی عالمانه و مسئولانه را در گروی شجاعت دولت در تصمیم‌گیری دانست و گفت: ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم. دولت تجلی اراده مردم است و باید در راستای تأمین خیر عمومی و منافع مردم گام بردارد. وی توفیق در اجرای طرح‌های بزرگی همچون دارویار را در گروی اطلاع رسانی جامع و دقیق و روایتگری مسئولانه دانست و تاکید کرد: در اجرای چنین طرح‌هایی لازم است نسبت به گره‌های ذهنی و ابهاماتی که در افکار عمومی به وجود می‌آید حساس باشید و با سرعت و دقت در این زمینه اطلاعات لازم را به مردم بدهید. رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت روایتگری و اقدامات تبیینی از سوی دستگاه‌های اجرایی، افزود: اگر دستگاه‌های مجری، خود روایت درست و بهنگام از اقدامات‌شان را ارائه نکنند، دیگران این اقدامات را به شکلی روایت می‌کنند که نتایج اقدامات مهم دولت زیر سوال می‌رود و بعضاً نقاط قوت در افکار عمومی نقطه ضعف جلوه داده می‌شود.
رئیسی در این زمینه موضوع بیمه رایگان افراد فاقد بیمه را مثال زد و خاطرنشان کرد: مثلاً تا به امروز حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، و بررسی پرونده افراد باقیمانده هم ادامه دارد اما نباید در اظهارات و اخبار؛ اقدام مهم دولت در پوشش بیمه‌ای ۶ میلیون نفر به حاشیه برود.
وی برخی کارهای انجام شده در این دولت را از آرزوهای دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها، اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت و موارد متعدد دیگر، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکار عمومی تبیین شود تا بزرگی کاری که انجام شده از نظرها پنهان نماند. ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، موضوع دیگری بود که در جلسه هیئت دولت مطرح شد. رئیس جمهور پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات در این باره، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود. در پایان این جلسه رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم در خصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد. رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی مؤثر به مردم، اذعان داشت: صرف ارائه عدد و رقم و آمار پاسخگوی نیاز افکار عمومی نیست و باید اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی، هدفمند و معطوف به نیازهای افکار عمومی و شبهات مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور باشد.

«تجارت» تازه‌ترین روندهای تورمی پس از حذف ارز ترجیحی را بررسی کرد

گروه اقتصادکلان: بر اساس آنچه معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده است شوک تورمی که در خرداد ماه به رسیدن به تورم ماهانه 12.2 درصد خود را نشان داد تخلیه شده است. مسئولان دولتی وعده داده بودند که اثر شوک تورمی اولیه ناشی از حذف ارز ترجیحی تا یکی دو ماه آینده کاهش می‌‌یابد. به گزارش «تجارت»، کاهش تورم ماهانه کل از ۱۲.۲ درصد در خرداد به ۴.۶ درصد در تیرماه و تورم ماهانه اقلام خوراکی از ۲۵.۴ در خرداد به ۵.۷ درصد در تیر ماه، گویای پایان شوک تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. به طور خاص تورم اقلام خوراکی که مرکز ثقل تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ بود، پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها از ۳.۳ درصد به ۲۵.۴ درصد افزایش یافت. جهش تورم ماهانه اقلام خوراکی از اردیبهشت به خرداد، تمام اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقلام خوراکی اساسی (گندم و ...) را نشان داد. بر اساس این گزارش تورم اقلام خوراکی از ۲۵.۴ درصد در خرداد ماه به ۵.۷ درصد در تیر ماه کاهش یافت. کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم اقلام خوراکی از خرداد تا تیر ماه، به وضوح پایان اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ را نشان می‌دهد. همچنین تورم اقلام غیرخوراکی از ۴.۴ درصد در خرداد به ۳.۸ درصد در تیر ماه کاهش یافت. در نهایت تورم ماهانه کل از ۱۲.۲ درصد در خرداد به ۴.۶ درصد در تیر ماه کاهش یافت. همچنین در تیر ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه معادل ۵۴ درصد و تورم سالانه معادل ۴۰.۵ درصد به ثبت رسید. با توجه به پایان تدریجی شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اکنون مولفه‌های پولی مهمترین عامل باقی مانده تورم در کشور هستند. نقدینگی و به ویژه پایه پولی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، عامل عمده تورم بالای فعلی هستند که کنترل آنها، کاهش تورم در ماه‌های آینده را تضمین می‌کند.

وعده‌های معاون وزیر اقتصاد
در این راستا معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: همانطور که گفتم اساسا براساس مبانی اقتصادی نمی‌توان به افزایش قیمت‌ها در خردادماه، تورم بگوییم. آنچه که تحت عنوان افزایش در شاخص قیمت‌ها رخ داد، یک جهش قیمتی بوده، در تورم شاهد افزایش مستمری در شاخص‌های عمومی قیمت‌ها هستیم. اما آنچه که در خردادماه رخ داد،‌ یک جهش و شوک قیمتی و مورد انتظار بود. محمدهادی سبحانیان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود برنامه وزارت اقتصاد برای کاهش نرخ تورم و تدوین نقشه راه ضد تورمی چرا به نرخ تورم بی‌سابقه 12.2 در خرداد ماه رسیدیم و در طول این مدت شیب تورم صعودی بوده‌ است، اظهار داشت: در این مدت سیاست مردمی سازی یارانه‌ها به اجرا رسید و روشن بود که وقتی یارانه‌ای را که در ابتدای زنجیره پرداخت می‌شد را به انتهای زنجیره منتقل کنیم و این یارانه به طور مستقیم پرداخت شود، شاهد افزایش در قیمت کالاها به ویژه اقلام خوراکی که نهاده‌هایشان با ارز ترجیحی تامین می‌شده، خواهیم شد و کسی در این افزایش قیمت‌ها تردیدی نداشت. وی ادامه‌ داد: نمی‌توان به این افزایش قیمت‌ها، تورم گفت چراکه براساس مبانی اقتصادی، این یک جهش قیمتی بوده و نکته مهم این است که همانطور که انتظار داشتیم در ماه‌های بعد این جهش قیمتی تخلیه شده و می‌شود کما اینکه شاهد کاهش تورم ماهانه در تیرماه نسبت به خرداد ماه بودیم. معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: اتفاقا استدلال بسیاری از کارشناسان اقتصادی این بود از آنجایی که پیش از این شیوه تامین مالی ارز 4200 تومانی یک شیوه تورمی بوده، حذف آن به کنترل تورم کمک می‌کند.
پیش از این دولت با استفاده از منابع و ذخایر ارزی بانک مرکزی ارز ترجیحی را تامین می‌کرد که منجر به افزایش پایه پولی می‌شد. در واقع دولت ارز مورد نیاز را با نرخ نیمایی از بازار تامین و با نرخ 4200 تومانی به واردکننده می‌فروخت و مابه التفاوت آن را از بانک مرکزی تامین می‌کرد که این روند منشا رشد نقدینگی، خلق پول و افزایش پایه پولی شده بود و به افزایش نرخ تورم دامن می‌زد. سبحانیان گفت: درست است که اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه، افزایش قیمت‌ها را در برداشت اما جلوی خلق نقدینگی و ایجاد تورم پایدار در کشور را می‌گیرد. اگر دولت بتواند ریشه‌های تاریخی ایجاد تورم را که در سال‌های گذشته هم تشدید شده از جمله نابه سامانی در نظام بانکی و ناترازی شدید بودجه، کنترل کند روند نرخ تورم نزولی خواهد شد. الیته یکی از ریشه‌های ایجاد تورم که ارز 4200 تومانی بود را توانستیم اصلاح کنیم. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا تورم 12.2 خرداد ماه را پیش بینی کرده بودید، اظهار داشت: همانطور که گفتم اساسا براساس مبانی اقتصادی نمی‌توان به افزایش قیمت‌ها در خردادماه، تورم بگوییم. آنچه که تحت عنوان افزایش در شاخص قیمت‌ها رخ داد، یک جهش قیمتی بوده، در تورم شاهد افزایش مستمری در شاخص‌های عمومی قیمت‌ها هستیم. اما آنچه که در خرداد ماه رخ داد،‌ یک جهش و شوک قیمتی و مورد انتظار بود. وی با بیان اینکه منطق این جامپ قیمتی روشن است، افزود: پیش از این به واسطه ارز 4200 تومانی، عملا سرکوب قیمتی ایجاد کرده بودند و امروز هم که ارز 4200 تومانی حذف شده، افزایش قیمت‌ها طبیعی است. اما در این میان نکته مهم که باید به آن توجه شود این است که ارز 4200 تومانی در دولت قبل هم برای اقلام بسیاری حذف شد با این تفاوت که دولت قبل حتی یک ریال هم بابت حذف ارز ترجیحی از مردم حمایت نکرد اما در این دولت به ازای اصلاح یارانه و مردمی سازی یارانه‌ها، یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود.
سبحانیان درباره روند تورم در ماه‌های آینده گفت: به دلیل مسائل تاریخی که در سنوات گذشته تشدید شده مانند ناترازی بانکی و ناترازی بودجه اگر در مجموعه دولت و بانک مرکزی نتوانیم این موضوعات را کنترل کنیم شاهد کنترل تورم هم نخواهیم بود اما عزم جدی دولت مهار تورم است.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: مهم‌ترین ابزار دولت که درباره آن به اجماع رسیدیم، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها است که قبلا هم در دستور کار بانک مرکزی بوده اما در این دوره به طور جدی دنبال می‌شود. وی با اشاره به اثر برجام در کنترل تورم اظهار داشت: به هر حال انتظارات مقوله‌ای است که هم می‌تواند تورم را شدید و هم کنترل کند اما توافق عواملی است که اثرات آنی و کوتاه مدت دارد و می‌تواند برای کوتاه مدت تورم را کنترل کند اما راهکار ریشه‌ای مهار تورم، کنترل نقدینگی است.

سرمقاله

احمدرضا مسعودی
Ahmadreza.maasoudi@gmail.com

روز گذشته در جریان معاملات بازار آزاد، دلار آمریکا کاهش نرخ محسوسی را ثبت کرد و با قیمت ۳۱۲۰۰ تومان به فروش رسید.این کاهش نرخ از آن جهت اهمیت دارد که دست کم طی چند هفته اخیر بدلیل رخداد حوادث سیاسی خصوصا در حوزه پرونده هسته‌ای و مذاکرات نافرجام برجامی، بازار ارز رنگ آرامش به خود ندیده بود و بازارساز در برابر معامله‌گران هرات و سبزه میدان سردرگم و شتابزده از جهت صدور بخشنامه‌های متنوع عمل کرده بود.
اکنون به نظر میرسد با کاهش التهاب اخبار منفی سیاسی، تا حدودی دست بازارساز برای هدایت نرخ ارز به کانال ۳۰ هزارتومانی و سپس کانال ۲۹ هزارتومانی باز باشد اما باید توجه کرد بدون ثبات‌بخشی به محیط اقتصاد کلان و افزایش اطمینان مردم و سرمایه‌گذاران نمیتوان با وجود افزایش افسارگسیخته حجم نقدینگی، نسبت به آینده میان مدت نرخ ارز خوشبین بود.
قابل توجه است که در روزهای گذشته مقدمه‌چینی‌های فراوانی برای آماده کردن فضای روانی جامعه جهت افزایش قیمت بنزین صورت گرفته که در نوع خود میتواند به عنوان یک سیگنال قوی، انتظارات تورمی را فعال کند.
سیاستگذار محترم توجه داشته باشد که آبان‌ماه سال ۹۸ رئیس کل وقت بانک مرکزی در دفاع از افزایش قیمت بنزین اعلام کرد این تصمیم تنها درصد اندکی تورم را بالا خواهد برد. ماحصل آن تصمیم شتابزده البته حوادث دردناک سیاسی و جهش بی‌سابقه نرخ ارز بود.
در شرایط فعلی هم نگارنده معتقد است شروط بسیاری برای برقراری ثبات در بازار ارز باید برقرار باشد اما نباید از مولفه تعیین‌کننده قیمت بنزین غافل شد.
تجربه سال‌های اخیر اقتصاد ایران بارها اثبات کرده بار تورمی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تقریبا تمام ارکان اقتصاد کشور را متاثر خواهد کرد.قابل انکار هم نیست که بالاخره چرخه معیوب نرخ‌گذاری حامل‌های انرژی باید اصلاح گردد اما زمانی میتوان دست به اصلاح قیمت‌ کالاهای تعیین‌کننده و استراتژیک زد که تصویر روشنی از آینده اقتصاد و نرخ تورم وجود داشته باشد.

گرد و غبار ها به شمال غرب کشور می رسد؛

گروه انرژی: ترکیه مدت‌هاست که سد سازی بر رود‌های دجله و فرات را آغاز کرده است؛ این رود‌ها علاوه بر تامین بخشی از منابع آبی کشور ما، منابع آبی کشور‌های عراق و سوریه را نیز تامین می‌کنند. این کشور پروژه‌های ابر آبی دیگری را در دستور کار دارد که چنانچه این طرح‌ها متوقف نشود، می‌تواند بروز ریزگرد‌ها در ایران، سوریه و عراق را تشدید کند و همچنین موجب بروز بحران‌های آبی جدی در کشورمان شود. حالا ام به نظر می رسد که این سد سازی ها قرار است به رودخانه ارس نیز کشیده شود؛ اتفاقی که در صورت عملی شدن موجب تشدید تبعات زیست محیطی در منطقه بویژه برای ایران خواهد شد.
طبق آخرین آمارها، کل مساحت کانون‌های داخلی گرد و غبار ۳۵ میلیون هکتار و مقدار غبارخیزی آن ۴ میلیون تن برآورد شده است (در مقابل ۲۷۰ میلیون هکتار مساحت و ۱۷۴ میلیون تن غبارخیزی کانون‌های خارجی)؛ یعنی وسعت کانون‌های گرد و غبار خارجی ۸ برابر کل وسعت کانون‌های داخلی، شدت غبارخیزی کانون‌های گرد و غبار خارجی ۴.۵ برابر شدت غبارخیزی کانون‌های داخلی و مقدار غبارخیزی کانون‌های خارجی ۳۵ برابر مقدار غبارخیزی کانون‌های داخلی است.
کشور‌های همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان، سوریه، عراق، افغانستان، امارات و عربستان هر کدام با طرق ختلف کشور ما را متاثر می‌سازند، در کنار این‌ها، سدسازی‌های ترکیه نیز بر مساحت، میزان و شدت این کانون‌های گرد و غبار که کل منطقه خصوصا ایران را متاثر می‌کند، افزوده است. در این میان رودخانه مرزی ارس از کوه‌های مین‌گول‌داغ در جنوب شهر ارض‌روم ترکیه سرچشمه گرفته سپس وارد جنوب قارص شده و به کوه‌های آرارات بزرگ رسیده و پس از عبور از این منطقه وارد جلگه ایروان در جمهوری ارمنستان می‌شود. این رودخانه در ادامه مسیر به رودخانه آرپاچای متصل و در نهایت در مرز مشترک ایران با جمهوری ارمنستان و آذربایجان جریان پیدا می‌کند.

ویژگی های حوزه آبریز ارس
بیش از نیمی از طول رودخانه ارس تقریباً معادل 1080 کیلومتری آن تا دریای خزر در مرز سه کشور ایران، ارمنستان و آذربایجان واقع شده است. حوضه آبریز رودخانه ارس حدود 102000کیلومتر مربع مساحت دارد، از این مقدار به‌طور تقریبی 40 درصد در خاک ایران، 40درصد در خاک جمهوری آذربایجان و در حدود 20 درصد نیز در خاک ترکیه واقع شده است. با این حال طبق اعلام وزیر نیرو؛ در سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران، توافقاتی بین روسای جمهور ایران و ترکیه برای رفع نگرانی‌های ایران از اقدامات بالادست حوضه آبریز ارس حاصل شده است. فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب هم درباره دستاوردهای مذاکره و توافق مقامات دو کشور بر سر این موضع پیش از این گفته بود که ساخت و ساز ترکیه در حوزه ارس ورودی آب به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، در سفر اخیر اردوغان به ایران چارچوب‌ها بررسی شد اکنون فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد و قول دادند که کمیته فنی فعال شود. با این حال به نظر می رسد که با توجه به تبعات گسترده‌ای که دیر یا زود کشور ما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد لزوم یک دیپلماسی فعال و بدون اهمال‌کاری را می‌طلبد تا روزی شاهد حذف ارس از نقشه ایران و فراگیری ریزگرد از شمال تا جنوب کشور نباشیم.

تبعات منفی سدسازی روی ارس
در همین ارتباط هدایت فهمی، مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با ایلنا گفت: ترکیه علاوه بر اجرای پروژه گاپ روی دجله و فرات طرح بزرگ دیگری به نام داپ را روی سرشاخه های ارس در دست اجرا دارد، طبیعی است وقتی اقدامات سدسازی و ذخیره آب در بالادست این حوزه انجام شود آب کمتری وارد ارس می‌شود و کشورهای حاشیه ارس و از جمله ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: بسیاری از مناطق شمال غربی کشور از این رودخانه آبیاری می‌شوند، بدون تردید سدسازی روی ارس تبعات منفی خواهد داشت، آب به لحاظ کمیت کاهش پیدا خواهد کرد علاوه بر این به دلیل حجم عظیم آلاینده‌های صنعتی و فاضلاب‌های ورودی کیفیت آب هم به شدت دچار نقصان می‌شود، بنابراین هم از نظر کمی و هم کیفی تبعات منفی برای کشور ما خواهد داشت.

ضرورت دیپلماسی فعال
مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور در این حوزه فعال شود، اظهار داشت: کنوانسیون بین‌المللی 1997 دو اصل خیلی مهم دارد یکی اصل رعایت انصاف در تقسیم آب و دیگری عدم اضرار به طرف‌های دیگر، بر این اساس باید شورای برنامه‌ریزی و یا کمیسیون مشترک حوزه مشترک ارس و کشورهای منطقه را ایجاد کنیم و یک تفاهم به نفع طرفین بوجود آید.

بررسی های میدانی نشان می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: مصوبه تعیین سقف و تمدید خودکار قراردادهای اجاره برای سومین سال پیاپی تمدید شده است، اما برخی شهروندان اجاره‌نشین می‌گویند که بدون لحاظ مصوبه ستاد کرونا حکم تخلیه مسکن برایشان صادر می‌شود. در حال حاضر گزارش‌هایی از برخی مستاجران می‌رسد که نشان می‌دهد شوراهای حل اختلاف، خارج از استثنائات ۹گانه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعیین سقف مجاز ۲۵ درصد اجاره بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره، دستور تخلیه صادر می‌کنند.
روز ۲۸ خردادماه امسال سران قوا در نشست خود طرح تعیین سقف مجاز سالیانه اجاره بها در تهران و کلانشهرها به میزان ۲۵ درصد و سایر شهرها به میزان ۲۰ درصد را به تصویب رساندند. این قانون در راستای طرح وزارت راه و شهرسازی به منظور حمایت از اقشار اجاره‌نشین به تصویب رسید و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز اجرا شد. البته طرح تعیین سقف برای اجاره بها دارای استثنائات نه‌گانه‌ای است که به طور خلاصه شامل عدم پرداخت مابه‌التفاوت اجاره بها توسط مستاجر، قبول نداشتن سقف تعیین شده‌ی دولت، پرداخت نکردن اجاره بها، رفتار خلاف عرف، تغییر کاربری، عدم پرداخت هزینه‌های شارژ، نیاز مالک و افراد تحت تکفل وی به واحد مسکونی، فروش خانه و تخریب به منظور ساخت و ساز می‌شود.
با این حال ظاهرا مصوبات ستاد ملی کرونا در پیچ و خم برخی شعبات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. این در حالی است که بازار مسکن روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران نیز ۴۷ درصد و در کل کشور ۵۲ درصد بود. آمار و ارقام توضیح می‌دهد که ظاهرا دستورالعمل و بخشنامه‌ی حد مجاز ۲۵ درصد چندان جدی گرفته نمی‌شود. اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند تورم نقطه‌ای در بازار اجاره مسکن، در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی کاهشی و تورم ماهانه و سالانه افزایشی بود.
مرکز آمار اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند تورم نقطه‌ای در بازار اجاره مسکن، در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی کاهشی و تورم ماهانه و سالانه افزایشی بود. در خرداد اما تورم ماهانه برای خانوارها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه آن افزایشی بود. هر سه نرخ تورم برای خانوارهای مناطق روستایی صعودی به ثبت رسیده بود. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش اجاره مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه تیر ۱۴۰۱، افزایشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۳،۸ درصد ثبت شده، در حالی که در خرداد ۲،۳ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، افزایش ۶۵،۲۲ درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد. در حالی که این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت هشت درصد کاهش یافته بود.
اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در چهارمین ماه سال جاری، ۳۱،۴ درصد بوده است. این رقم در خرداد ۳۱،۷ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، کاهش ۰،۹۵ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش اجاره مسکن نشان می‌دهد. این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ۴،۲۸ درصد افزایش یافته بود. همچنین، نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار اجاره مسکن محسوب می‌شود.
این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در تیر سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۹ رسید.

جمع آوری قطعات یدکی قاچاق از روز شنبه آغاز می‌شود

گروه صنعت و تجارت: «روز شنبه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد.» این وعده ای است که محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرده که بازار لوازم یدکی خودرو با حذف کالاهای تقلبی، جعلی و قاچاق در آینده نزدیک تبدیل به یکی از شفاف ترین بازارها خواهد شد. اواخر فروردین ماه سال جاری بود که سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری همه دستگاه های مرتبط با مبارزه با کالای قاچاق برای برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح بازار و بازرسی فروشگاه به فروشگاه خبر داد. فاطمی امین این صحبت را در نشست هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه مقابله با کالاهای قاچاق موجود در بازار و بخش قطعات خودرو مطرح کرد.
همان ابتدا که صحبت از اجرای طرح جمع آوری قطعات یدکی قاچاق و تقلبی از بازار مطرح شد؛ مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کردند که باید درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم یدکی با جدیت شروع شود. آنطور که مشخص است، این فرآیند یک کار بین بخشی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا یا وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. بررسی ها نشان می دهد که سال گذشته بر روی تکمیل زیرساخت‌ها مانند سامانه جامع تجارت متمرکز عمل شده و کار تا جایی که باید پیش برود، انجام شده است. همچنین در حال حاضر از لحاظ قوانین هم مشکلی در کشور وجود ندارد. با این حساب تنها کاری که باید صورت گیرد، این است که طرح را به صورت ویژه با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه به پیش برد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قوه قضائیه و ناجا در این خصوص با وزارت صمت همکاری خواهند کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه معتقد است که اگر چند برخورد با فروشندگان متخلف انجام شود، این حس را ایجاد می‌کند که قرار است حرکتی آغاز شود و تولیدکنندگان هم باید در این طرح مشارکت فعال داشته باشند.

اولویت های موضوع برخورد با قاچاق
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می گویند که پس از جلسات متعدد با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این نتیجه رسیده اند که باید به اصلاح تفکرات در این زمینه پرداخته و ایجاد تحول کرد، زیرا در حوزه اندیشه مشکل و چالش‌های زیادی وجود دارد تا تفکرات تجمیع نشوند اصلاح صورت نمی‌گیرد. از هفته ها قبل اعلام شده بود که هم اکنون در همه محصولات کد رهگیری وجود دارد و البته به تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو تذکر داده‌ شده است که تا یک هفته دیگر همه قطعات باید دارای کد شناسه کالا شوند و این فرصت دیگر تمدید نخواهد شد. به نظر می رسد که در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقسیم‌کار صورت گرفته و اکنون زمان جدیت کار است و در این شرایط توجه به پیوست اجتماعی، فرهنگی و همکاری با رسانه‌ها مهم است. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند که اولویت‌های موضوع قاچاق را از قطعات خودرو تا پتروشیمی پیگیری کرده و در بیشتر بخش‌ها برندهای مختلف قاچاق بی‌کیفیت هستند. بررسی گزارش ها اما نشان می دهد که در سال ۱۳۹۵ نیم میلیارد دلار قاچاق اسباب‌بازی و ۲ و نیم میلیارد دلار قاچاق پوشاک صورت گرفته است، همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون دلار قاچاق لوازم یدکی خودرو داشتیم.

ضرورت کاهش کالای قاچاق در بازار
کارشناسان اقتصادی می گویند در صورت کاهش کالای قاچاق و فعالیت مستمر، مردم از اراده ما مطمئن می‌شوند، زیرا کیفیت و ضمانت کالا را می‌بینند و به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند و تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد. با این حال نباید در سیستم رسمی کالای غیررسمی فروخته شود، بنابراین شبکه‌سازی و تبلیغ کالای باکیفیت وظیفه ما است و باید حامی تولید ملی باشیم؛ اما در استان‌های مرزی کار سخت‌تر است و باید فهرست‌های ویژه طراحی کرده و برنامه اشتغال‌زایی داشته باشیم. حقیقت این است که در مسیر مبارزه با قاچاق کالا پشتوانه قانونی کار مهیا شده و اقداماتی برای شفاف‌سازی در دستور کار قرارگرفته است و ما تنها بر مقابله باعرضه تأکید نکردیم، بلکه همه حوزه‌ها را موردتوجه قراردادیم. با این نگاه می توان گفت ک ه ریشه‌کن شدن قاچاق کالا را مطالبه‌ای مردمی است و اصلاح نظام بازار در حل مشکلات گامی مؤثر است و در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز از ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها حمایت می شود.

جمع آوری لوازم یدکی قاچاق از شنبه
در همین ارتباط معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازار قطعات یدکی در حال تبدیل شدن به شفاف ترین بازار است، گفت: روز شنبه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد. به گزارش مهر، محمد مهدی برادران در مورد جلسه وزارت صمت با اصناف درخصوص شناسنامه دار کردن کالاها برای مقابله با قاچاق، اظهار کرد: در ابتدا فرض بود که یک کار مقطعی است همراهی زیاد نبود اما هرچه گذشت موضوع جدی تر گرفته شد و اصناف اذعان کردند که در حال تکمیل کار هستند. همچنین در اصناف طرح‌های دقیق و علمی به عنوان طرح مکمل با این طرح ارائه شده است. معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: قاچاق محصول کار یک قاچاقچی نیست بلکه محصول ناکارآمدی نظام بازار، تولید، بازرگانی، تعرفه‌ای و کیفیت است. همزمان در حال اصلاح همه فرآیندها هستیم و خود اتحادیه‌ها پیش قدم شدند.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازار قطعات یدکی خودرو گفت: قطعات یدکی خودرو یکی از رهاترین بازارهای ما بود که برای مقابله با قاچاق ابتدا از این بازار کار را شروع کردیم. هم اکنون این بازار در حال تبدیل شدن به شفاف‌ترین بازار است. اتحادیه‌ها می‌خواستند برادران ادامه داد: با واحدی که اصرار به تخلف و تقلب داشته باشند و کالاهای گران و غیرایمن بفروشد و با حقه بازی کالای دست دوم را به عنوان کالای نو به مصرف کننده عرضه کند، برخورد می‌شود. معاون صنایع عمومی وزیر صمت اضافه کرد: روز شنبه ۱۵ مرداد ماه، اتحادیه با پلیس اماکن و بازرسان صمت و اتاق اصناف به بازار مراجعه می‌کنند و کالاهای تقلبی و جعلی را از سطح بازار جمع خواهند کرد.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه لوازم خانگی گران نمی شود، گفت: قیمت ها باید به گونه ای باشد که کالاها قابلیت صادرات پیدا کنند؛ در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می رود. محمد مهدی برادران در گفتگو با مهر در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی رقابتی است، اظهار کرد: بر خلاف اینکه گاهی اوقات قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد اما تولیدکنندگان کمترین افزایش قیمت را نسبت به سایر صنایع اعمال کرده اند. بازار رقابتی است و فعالان این حوزه در همین بازار در حال کار هستند و مشکل خاصی هم وجود ندارد. معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: تولید و عرضه اجناس با کمترین مشکل در حال انجام است و حتی اخیراً برخی از تولیدکنندگان بزرگ برای فروش کالاهای خود تخفیفاتی نیز در نظر گرفته اند؛ به عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان بزرگ یخچال‌های ساید خود را با تخفیف و در حجم انبوه به بازار عرضه کرده است. تولیدکنندگان دیگر هم طرح‌های خاص برای ارائه کالا با تخفیف دارند تا سهم بازار را بگیرند. این مقام مسئول در وزارت صمت در مورد اینکه آیا ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای افزایش قیمت لوازم خانگی دارد یا خیر، گفت: ستاد تنظیم بازار به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی نیست و مصوبه‌ای در این زمینه نداشته ایم. برادران تصریح کرد: حتی در برخی موارد که ما اجازه افزایش قیمت دادیم، به دلیل رقابتی بودن بازار خود تولیدکنندگان تمایلی به افزایش قیمت نداشتند زیرا تا یک حدی می‌توان قیمت را بالا برد و مردم نمی‌توانند هزینه کنند. معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: از سویی دیگر قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان بازار هدف صادراتی تعریف و کالاها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

مورا:

گروه سیاسی:نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیامی خبر داد که برای ازسرگیری این مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راهی وین شده است.
به گزارش ایسنا، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات[جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.
خبر ازسرگیری مذاکرات وین در پی این از سوی این مقام اتحادیه اروپا مطرح می‌شود که جوزپ بورل چند روز پیش در یادداشتی در فایننشال تایمز درباره توافق هسته‌ای نوشت: اجرای کامل این توافق شدیدا تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ و اعمال کمپین «فشار حداکثری» یکجانبه قرار گرفته است. ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طرز هشدار دهنده‌ای بالا برد. متاسفانه ایران حتی توانایی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرده و نتوانسته همکاری کاملی با آژانس ذیل وظایف پادمانی اساسی‌اش داشته باشد. «فشار حداکثری» شکست خورد و علی‌رغم بهترین تلاش‌های باقی شرکت‌کنندگان در توافق، مردم ایران از منافع اقتصادی کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.
او در این یادداشت بیان کرد: من در آوریل ۲۰۲۱ به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای معکوس‌کردن این تشدید تنش‌های خطرناک از عزم سیاسی دولت جدید آمریکا برای راه‌اندازی روندی دیپلماتیک با حضور آمریکا و مشارکت‌کنندگان در برجام استفاده کردم. هدف من تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل تعهدات برجامی توسط ایران و آمریکا بود. پس از ۱۵ ماه گفت‌وگوی شدید و سازنده در وین و اعاملات بی‌شمار با مشارکت‌کنندگان در برجام و ایالات متحده به این نتیجه رسیدم که فضا برای مصالحه‌های اساسی اضافی به پایان رسیده است. متنی بر روی میز گذاشته بودم که با جزئیات روند رفع تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای لازم برای احیای برجام را تشریح می‌کرد.
هماهنگ‌کننده مذاکرات توافق هسته‌ای عنوان کرد: این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. این توافقی بی‌نقص نیست، اما به تمامی عناصر حیاتی رسیدگی می‌کند و شامل مصالحه‌های سخت حاصل شده توسط طرفین می‌شود. هم‌اکنون باید تصمیماتی برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت گرفته و پتانسیل بزرگ اجرای کامل یک توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.

بهادری جهرمی خبر داد؛

گروه سیاسی: سخنگوی دولت از اختصاص سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱ در راستای سیاست دولت از خانواده‌ها برای فرزندآوری خبر داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه هیئت دولت به منظور حمایت مؤثر از مسئله حل مشکلات زائران محترم امکان مقدس کشور، کارگروه ملی زیارت با ارتقای جایگاهش به شورای ملی زیارت تبدیل شد و هیئت دولت مصوب کرد که این شورا به ریاست شخص رئیس جمهوری و عضویت برخی از اعضای مرتبط دولت از جمله وزرای ارشاد، میراث، کشور، کار و عضویت تولیت آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و عبدالعظیم حسنی (ع)، استانداران استان‌هایی که میزبان اصلی زائران هستند تشکیل شود. وی افزود: دبیر شورا هم استان خراسان رضوی انتخاب شد تا دبیرخانه در این استان که اصلی‌ترین استان زیارتی است، باشد.
سخنگوی دولت گفت: هیئت دولت مصوب کرد که با تخصیص منابعی به صندوق بیمه حوادث طبیعی عملاً این صندوق را از امسال احیا کند تا امکان پرداخت خسارات و غرامت ناشی از حوادث طبیعی با محوریت صنعت بیمه فراهم شود. برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال، معادل ۲ و نیم هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد به این صندوق که بتواند جبران خسارات را به صورت بیمه شده در سال جاری حمایت کند. بهادری جهرمی افزود: صدور مجوز امضای موقت منشور مجمع همکاری سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو اکو که به منظور یکپارچگی کشورهای عضو اکو است، داده شد تا وزیر اقتصاد بتواند مراحل عضویت در مجمع و امضای منشور را طی کند.
وی اعلام کرد: همچنین به منظور حمایت از تأمین امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی و کمک به سرمایه‌گذاری و تقویت حوزه کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی و فعالیت تعاونی‌ها در این حوزه، مشوق‌هایی تصویب شد که در قالب یارانه و سود و کارمزد تسهیلات بانکی به این حوزه‌ها تخصیص یابد. سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از اقدامات دیگر امروز هیئت دولت، تصویب آئین‌نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریتی در بخش عمومی بود که تصویب شد، افزود: این امر گام بزرگی در راستای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه‌سازی داده‌های مالی در حوزه‌های عمومی می‌تواند باشد.

یک استاد علوم ارتباطات عملکرد رسانه‌ها در حادثه سیل اخیر را تحلیل کرد؛

گروه جامعه:یکی از اساتید علوم ارتباطات درباره‌ی استانداردهای اطلاع‌رسانی پس از بحران در رسانه‌ها صحبت می‌کند و با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی در این زمینه، بر لزوم رعایت اخلاق رسانه و پرهیز از ایجاد تشنج و جو روانی در روزنامه‌نگاری بحران تاکید دارد.
امیدعلی مسعودی ـ استاد علوم ارتباطات ـ در گفت‌وگویی با ایسنا به یک اشتباه فاحش در روزنامه‌نگاری بحران اشاره دارد و آن اینکه «وقتی بحران اتفاق می‌افتد، می‌گوییم حالا باید چکار کنیم؛ در صورتی‌ که مدیریت بحران همیشه قبل از بحران سامان‌دهی می‌شود. اگر این ساماندهی از قبل انجام شده باشد، وقتی بحران اتفاق می‌افتد، روزنامه‌نگار می‌داند باید چکار کند، روابط عمومی وظایف خودش را می‌داند و مسوولان هم می‌دانند چکار کنند.»
او در این زمینه تصریح می کند: «وقتی آموزش‌ لازم برای روزنامه‌نگاری بحران را ندیده‌ایم و این استانداردها را نداریم، می‌شود مثل قضیه متروپل آبادان که مسوولان دچار ضد و نقیض‌گویی شده و خبرنگاران سردرگم می‌شوند؛ مردم هم مصیبتشان چند برابر می‌شود. موضوعی که می‌توانست با هزینه بسیار کمتری مدیریت شود، افکار عمومی را خیلی متشنج کرد. در مورد سیل هم همین مصیبت را داریم، مسوولان ما به جای اینکه قبل از وقوع رویداد پشت میزشان برنامه‌ریزی کرده باشند، بعد از رویداد داخل صحنه می‌آیند و می‌خواهند مدیریت کنند.»
او با بیان اینکه ما درباره‌ی بحران آموزش ندیده‌ایم، سیل و زلزله را یک پدیده تماشایی می‌دانیم و سواد رسانه‌ای‌مان در این حوزه خیلی پایین است، درباره‌ی وظایف رسانه‌ها قبل از وقوع بحران، خاطرنشان کرد: «در قضیه سیل اخیر که در برخی شهرها اتفاق افتاد، روزنامه ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما باید از قبل این جریان را توضیح می‌دادند که سیل به صورت ناگهانی می‌آید، بنابراین در کنار رودخانه و اماکنی که احتمال سیل هست، نباید حضور داشته باشیم. اگر این اطلاع رسانی درست انجام می‌شد، خسارت‌ها کمتر بود. پس بخشی از روزنامه‌نگاری بحران، قبل از وقوع رویداد است؛ هم از نظر مدیریتی و هم از نظر آماده کردن مردم که چگونه بتوانند با بحران روبرو شوند.»
مسعودی با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری، آموزش و دستورالعمل‌های پیشگیری و امدادرسانی باید در دستور کار سردبیران قرار بگیرد، گفت: مدیریت افکار عمومی کار بسیار مشکلی است که فقط رسانه‌ها می‌توانند از پس آن بر بیایند. ما باید از سردبیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بپرسیم، اگر یک آتش سوزی یا زمین لرزه در تهران اتفاق بیفتد، افکار عمومی را آماده کرده‌اید که باید در مواجهه با این بحران چه کار کنند؟ در غیر این صورت می‌شود مثل زلزله ای که چند سال قبل در تهران اتفاق افتاد، همه ریختند در خیابان و نمی‌دانستد چکار کنند.

به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛

گروه سیاسی:همزمان با ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب با وفای ایشان، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. به گزارش تجارت، به علت اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امسال نیز مطابق دو سال گذشته، مراسم بدون جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و مداح برگزار می‌شود.
این مراسم به مدت شش شب از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم الحرام (پنجشنبه ۱۳ مرداد تا سه‌شنبه ۱۸ مرداد) برگزار، و مشروح برنامه‌های سخنرانی و عزاداری هر شب از رسانه ملی پخش خواهد شد.

یادداشت

غلامرضا مرحبا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

در شرایط فعلی کشور، اقتصاد ایران می‌طلبد تا نرخ بهره پایینی داشته باشیم. نرخ بهره تحت شرایط خاص می‌تواند افزایش و کاهش داشته باشد، اما اکنون بهای تمام شده پول در کشور ما بسیار بالاست. بانک‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ترازنامه اکثرا آنها هم حاکی از زیان‌دهی است بنابراین وقتی که ناچار به خرید از بازار بین بانکی باشند مجبور به پرداخت نرخ بهره نسبتا بالایی خواهند بود. در شرایط فعلی کشور باید اقتصاد ایران را به سمت انقباضی شدن ببریم و نرخ بهره را برای تامین منابع لازم بانک ها کنترل کنیم. معلوم نیست در گذشته بانک مرکزی با چه پشتوانه کارشناسی شده‌ای نرخ بهره را بالا برد، اما اکنون چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره ندارد و باید این اتفاق زودتر از این‌ها رخ می‌داد. بورس از عوامل زیادی ضربه خورد که یکی از آنها نرخ بهره بالا بود، افزایش نرخ بهره دارایی‌ها را به جاهایی غیر از بورس سوق می‌دهد و همین اتفاق برای بازار سرمایه افتاد که در کنار ضربه خوردن از سایر موارد از این مساله نیز متضرر شد. در بازار پول یک‌سری ریزه کاری‌ها وجود دارد که اگر رعایت نشوند ممکن است اقتصاد را دگرگون کنند، یکی از این موارد، ارتباط نرخ بهره بانکی و بازار سرمایه است که اگر به آن توجه نشود ممکن است باعث نابودی بازار سرمایه شود. در شرایط فعلی وضعیت اقتصاد ما می‌طلبد نرخ بهره پایینی داشته باشیم و تا جایی که می‌توانیم باید آن را مدیریت کنیم. 

گروه کشاورزی: دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه فراوانی کالا داریم اما تقاضا کاهش یافته و رکود سنگین است، توضیحاتی را در مورد قیمت برنج ارائه کرد. قاسمعلی حسنی در مورد وضعیت بازار مواد غذایی، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار با فراوانی مواد غذایی مواجه هستیم اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌ها، رکود سنگینی بر بازار حاکم بوده و تقاضا کاهش یافته است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: قیمت‌ها در بازار مواد غذایی تا ۱۵ مهر ماه ثبات داشته و افزایشی نخواهیم داشت؛ حتی با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولاتی همچون برنج و حبوبات، شاهد کاهش قیمت در این بخش‌ها خواهیم بود. وی در مورد قیمت برنج گفت: قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی از ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است؛ همچنین برنج هندی از ۲۷ تا ۳۸ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۶ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد.
حسنی در مورد فروش برنج ایرانی با قیمت‌هایی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان تصریح کرد: اگر خرده فروش بین ۱۰ تا ۱۲ درصد روی این قیمت‌ها بکشد، در نهایت باید برنج ایرانی با نرخ ۱۲۵ هزار تومان عرضه
شود. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد روغن نیز گفت: با توجه به واردات انبوه و کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌های جهانی، قیمت روغن در عمده فروشی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است؛ به عنوان مثال روغن ۱۶ کیلویی که یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود با نرخ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.