نقش اروپا در تحریم‌ها را نباید نادیده گرفت

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: اروپایی ها کوچکترین گامی در خصوص رفع تحریم ها طی سال های گذشته برنداشته‌اند. کاظم غریب آبادی گفت: ۲۵ هزار نفر قربانی تروریسم داریم این در حالی است که ظالمانه ترین تحریم‌ها از سوی رژیم آمریکا وضع شده است. نقش اروپا را نباید نادیده گرفت؛ اروپایی‌ها کوچکترین گامی در خصوص رفع تحریم‌ها طی سال‌های گذشته برنداشته‌اند. وی اضافه کرد: خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و گزارشی طولانی ارائه کرد؛ خانم دوهان جمله ای مهم دارد که در گزارش و نشست خبری خود نیز آن را بیان کرد؛ «تحریم‌ها بر تمامی ابعاد حقوق بشری مردم ایران تاثیر داشته است.» دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در پرونده ترور شهید سلیمانی همکاری خوبی بین دستگاه قضایی عراق و ایران شکل گرفته است. در این خصوص دادسرای امور بین الملل دادستانی تهران در حال مراحل پایانی نگارش کیفرخواست است و بزودی کیفرخواست برای دادگاه ارسال می‌شود. غریب آبادی گفت: پرونده حمید نوری نقض گسترده حقوق بشر و یک پرونده کاملا سیاسی است که هیچ مبنایی ندارد. آقای نوری سه سال است که در انفرادی است و با اینکه حکم صادر شده و چند روز دیگر مهلت تجدید نظر به پایان می‌رسد هنوز حکم را به شکلی قابل فهم به آقای نوری نداده‌اند.

 

گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته آغاز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در اجرای قانون راهبردی در لغو تحریم‌ها گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا نشان دهیم اراده محکمی در لغو تحریم‌ها داریم. محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی صبح روز گذشته گفت: آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به نتیجه از این سیاست ندارند ولی رفتار دو و چندگانه آنها را می‌بینیم و اتهمات واهی را بیش از بیست سال به کشورمان نسبت می‌دهند و می‌کوشند فشار را بر ملت ایران تشدید کنند. وی افزود: اگر در مذاکرات به معنای واقعی کلمه حسن نیت داشتند این‌گونه عمل نمی‌کردند، بعد از این همه سال مذاکره، برجام برای این بوده که این اتهامات کنار گذاشته شود و ایران از حقوق خود دفاع کند و این ادعاها کنار گذاشته شود، و هم‌چنین تحریم‌هایی که به این دلایل وضع شده را لغو کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آنها متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و الان هم هر روز اقدام جدیدی را مرتکب می‌شوند و اتهامات را تکرار می‌کنند. ایران تاکید کرده و می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ما مطابق با پادمان و «NPT» است و در اجرای قانون راهبردی در لغو تحریم‌ها گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا نشان دهیم اراده محکمی در لغو تحریم‌ها داریم.

تکذیب حضور سیف العدل در تهران
یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس حضور سیف‌العدل از رهبران احتمالی القاعده در ایران را تکذیب کرد و گفت که انتشار چنین اخباری در فضای مجازی صرفا کار بنگاه‌های خبرپراکنی بیگانه و آمریکا است. فداحسین مالکی در واکنش به انتشار اخباری در فضای مجازی درباره حضور سیف‌العدل در تهران گفت: این یک بحث انحرافی است که با توجه به دخالت آمریکایی‌ها در کشورهای دیگر مطرح می‌شود. وی افزود: انتشار این خبر در فضای مجازی مبنی بر حضور سیف‌العدل در ایران صحت ندارد و بحثی انحرافی است که از طرف بنگاه‌های خبرپراکنی منتشر شده و کار آمریکایی‌ها است. لذا تأکید می‌کنم که سیف‌العدل در ایران نیست.

وقوع سانحه برای
هواپیمای سوخو ۲۲ در شیراز
روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه از وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲ این نیرو به دلیل نقص فنی در پایگاه هوایی شیراز خبر داد. روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد : صبح روز گذشته یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲ متعلق به نیروی هوافضای سپاه هنگام برخاستن در پایگاه هوایی شیراز دچار نقص فنی شد و خلبانان ناگزیر به استفاده از سامانه صندلی پران (اجکت) شدند. در ادامه این اطلاعیه آمده است : در این سانحه بحمدالله خلبانان با عکس العمل به هنگام در سلامت کامل هستند.

رایزنی وزرای عراق و فرانسه در خصوص برجام
وزیران خارجه فرانسه و عراق درخصوص مذاکرات هسته ای ایران و همچنین مذاکرات ایران و عربستان در بغداد تبادل نظر کردند. وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه تماسی تلفنی با فواد حسین، همتای عراقی خود داشته است و دو طرف در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی و لزوم تلاش برای کاهش تنش و ایجاد آرامش در منطقه رایزنی کردند. کولونا و فواد حسین در این گفت‌وگو درخصوص روابط دوجانبه ایران و عربستان و بهبود آن در زمینه های مشخص تبالد نظر کردند. دو طرف بر لزوم تداوم مذاکرات میان تهران و ریاض که در بغداد آغاز شد و همچنین رسیدن به راه حل به منظور ایجاد ثبات و امنیت تاکید کردند. وزیران خارجه عراق و فرانسه همچنین در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران و تاثیر مثبت آن بر ثبات و امنیت منطقه تبادل نظر کردند.

ستاد عملیات گردان موشکی
مرصاد در سایت فجر افتتاح شد
با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد در منطقه شرق کشور، ستاد عملیات گردان موشکی مرصاد در سایت فجر افتتاح شد صبح روز گذشته (۱۲مرداد) با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه شرق کشور، ستاد عملیات گردان موشکی مرصاد در سایت فجر افتتاح شد.با افتتاح این گردان موشکی، سامانه‌های مختلف مرصاد و انواع سامانه‌های راداری در منطقه پدافند هوایی شرق گسترش دارند و مرزهای هوایی با دقت بالایی رصد و پایش می‌شوند. امیر سرتیپ صباحی فرد ، در جمع فرماندهان و کارکنان این یگان پدافندی اظهار داشت: یگان های پدافندی نیروهای مسلح بویژه ارتش و سپاه با هم افزایی و توانمندی بالا تمامی تحرکات پرنده ها را در این حوزه رصد می کنند و اقتدار و بازدارندگی بالایی در این منطقه وجود دارد. وی همچنین از همکاری و یاری مسئولان و نهادهای مختلف استانی شرق کشور در خصوص همکاری با پدافند هوایی تشکر و قدردانی کرد.

قدر نعمت حرکت در مسیر اهل بیت را بدانیم
دبیر شورای نگهبان گفت: امیدواریم در دنیا و آخرت اهل بیت دست ما را بگیرند و عاقبت‌مان ختم به شهادت شود. آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان گفت: غم امام حسین (ع) هرگز کهنه نمی‌شود؛ خداوند دست ما را در دنیا و آخرت از دامن اهل بیت کوتاه نفرماید و توفیق دهد تا در دنیا راه‌شان را ادامه دهیم. وی ادامه داد: طبق روایت هرکس اهل بیت را دوست داشته باشد خداوند را دوست دارد و هر کس ایشان را دشمن بداند دشمن خدا است. دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه افتخار ما ایرانی‌ها این است که محب و دوستدار اهل بیت علیه السلام هستیم و دل‌مان مملو از محبت آل پیغمبر (ص) است، تصریح کرد: امیدواریم در دنیا و آخرت اهل بیت دست ما را بگیرند و عاقبت‌مان ختم به شهادت شود. آیت‌الله جنتی، ایران را مملکت علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و مهدوی برشمرد و اظهار داشت: خداوند پدران ما را رحمت کند که این میراث (بودن در مسیر اهل بیت علیه السلام) را برای ما گذاشتند، امیدواریم که قدر این نعمت را بدانیم و راه را به درستی بپیماییم. وی با بیان اینکه باید در کنار قدردانی زبانی از اهل بیت (ع) به صورت عملی هم در این مسیر حرکت کنیم، گفت: سلام بر چشم‌هایی که در این ۲ ماه بر اباعبدالله الحسین گریه می‌کنند.

وقوع درگیری شدید در کابل
منطقه کارته سخی، در ناحیه سوم شهر کابل شاهد تیراندازی بود. به گفته ساکنان محلی «درگیری شدید» در منطقه جریان دارد. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از صدای شلیک پی‌درپی حکایت دارد. شاهدان عینی اعلام کردند عامل این درگیری تیراندازی میان نیروهای طالبان و داعش است. سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل وقوع درگیری در کارته سخی را تایید کرد.

پلوسی در پارلمان تایوان: به نشانه دوستی آمده‌ایم!

گروه سیاسی:رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا که با سفر به تایوان خشم چین را برانگیخته و طوفان دیپلماتیک به راه انداخته، دیروز (چهارشنبه) در پارلمان تایپه گفت که این هیات "به نشانه دوستی و صلح برای این منطقه" سفر کرده‌ است.به گزارش تجارت، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه با وجود هشدارهای چین که تایوان را بخشی از اراضی خود قلمداد می‌کند، وارد این جزیره خودگردان شد.پلوسی که طبق قانون اساسی واشنگتن دومین مقام پس از رییس جمهوری آمریکاست، عالی‌ترین مقام منتخب آمریکایی به شمار می‌رود که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان می‌رود.نانسی پلوسی در جریان دیدار با تسای چی-چانگ، معاون رئیس پارلمان تایوان گفت: ما به نشانه دوستی با تایوان و از در صلح برای این منطقه آمده‌ایم.پلوسی در پارلمان تایپه، این جزیره خودگردان را "یکی از آزادترین جوامع در جهان" خواند. پلوسی خطاب به رئیس‌جمهوری تایوان و با اشاره به افزایش همکاری بین پارلمانی گفت: ما از رهبری شما تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم جهان آن را تصدیق کند.به دنبال ورود پلوسی به تایپه، وزارت خارجه چین شامگاه سه‌شنبه به سرعت نیکولاس برنز، سفیر آمریکا را احضار کرده و به او هشدار داد که واشنگتن "بهای آن را پرداخت خواهد کرد."خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) به نقل از شیه فنگ، معاون وزیر خارجه چین گزارش داد: این اقدام بسیار انگشت‌نما و مفتضحانه و تبعات آن عمیقا جدی است. چین دست روی دست نخواهد گذاشت. کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آن هلاک خواهند شد.در همین حال تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان دیروز از پلوسی "بابت سفرش و اقدامات قاطعش در حمایت از تایوان در این دوران حیاتی" قدردانی کرده و گفت که این جزیره "در مواجهه با تهدیدهای نظامی تهدیدشده تسلیم نخواهد شد."رئیس‌جمهوری تایوان و پلوسی دیروز ملاقات کردند و تسای گفت که او "یکی از وفادارترین دوستان" این جزیره است و از او بابت "حمایت تزلزل‌ناپذیرش در عرصه بین‌المللی" قدردانی کرد. تسای گفت: تایوان یک شریک قابل اعتماد برای ایالات متحده است و به کار با آمریکا به منظور تقویت همکاری در عرصه امنیت و توسعه اقتصادی و زنجیره تامین ادامه خواهد داد.

پکن: آمریکا بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را می‌پردازد
هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها به خاطر سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد.به دنبال سفر پلوسی به تایوان، هوآ چونیینگ در کنفرانسی خبری گفت: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد. در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد و بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را خواهد پرداخت. چین بارها موضع اصولی خود را روشن کرده و اقدامات جدی متعددی را به طرف آمریکایی انجام داده است. ما از نزدیک برنامه سفر رئیس مجلس پلوسی را دنبال می کنیم. و اگر ایالات متحده به مسیر اشتباه خود ادامه دهد، ما اقدامات قوی و قاطعانه ای را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهیم داد.
این سخنگو دیروز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان بعد از سفر پلوسی، "ضروری و عادلانه" است. او افزود: برگزاری مانورهای نظامی ارتش چین در دریای نزدیک تایوان چین اقدامی ضروری و عادلانه برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی است. در کشمکش کنونی پیرامون سفر پلوسی به تایوان، ایالات متحده عامل تحریک و چین، قربانی است. تحریک مشترک به دست آمریکا و تایوان اول رخ داد و دفاع عادلانه چین، بعد از آن.به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «چنین تحریک سیاسی آشکاری خشم شدید مردم چینی را برانگیخت و مخالفت گسترده‌ جامعه جهانی را به دنبال داشت. این موضوع بار دیگر ثابت کرد که برخی از سیاستمداران آمریکایی در روابط چین-آمریکا "دردسرساز" شده‌اند و آمریکا به "بزرگترین مخرب" صلح و ثبات منطقه‌ای در تنگه تایوان بدل شده است.»

ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت؟!
ترامپ با انتقاد از اقدام نانسی پلوسی در سفر به تایوان او را "دیوانه‌ای" خواند که همیشه باعث دردسر است. به نقل از نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی "حقیقت" خود نوشت: چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟
او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد (دو استیضاح ناموفق، از دست دادن مجلس و غیره). تماشا کنید!"ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود مدت کوتاهی پس از امضای فاز اول توافق تجاری با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ژانویه ۲۰۲۰، مدعی شد که روابط ایالات متحده با چین "در حال حاضر احتمالا هرگز بهتر از این نبوده است."
لاوروف: پلوسی به هنجارهای بین‌المللی بی‌اعتنایی کرد
لاوروف با اشاره به سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: واشنگتن به دنبال اثبات مصونیت از مجازات خود به تمام جهان است. شکی ندارم که این منعکس‌کننده همان خط سیر ایالات متحده است که ما درباره آن در رابطه با وضعیت اوکراین صحبت می‌کنیم.وزیر امور خارجه روسیه همچنین با محکوم کردن سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: او شاید تلاش می‌کند تا این مساله را اثبات کند که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و از هر چیزی فرار کند. وی همچنین این سفر را بی‌اعتنایی آمریکا به هنجارهای بین‌المللی توصیف کرد و افزود: این اقدام اثباتی بر این مساله است

تایوان از شش جهت در محاصره چین
همزمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داده که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود.
تلویزیون مرکزی چین نشان داد که طی این رزمایش‌ها، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ (J-۲۰) شامگاه روز سه‌شنبه از روی باندی در فرودگاه بلند و همچنین پرتاب‌کننده‌های راکت و موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که یک سری مانورهای نظامی با گلوله واقعی را هم از چهارم اوت شروع می‌کند که تا هفتم اوت ادامه خواهند داشت. همچنین این مانورها در شش منطقه مختلف که از همه جهات، جزیره تایوان را احاطه می‌کنند، برگزار خواهند شد.
پیشتر این خبرگزاری چینی اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری مانورها و فعالیت‌های آموزشی ارتش آزادی‌بخش خلق چین منتشر کرد که در آن به مانور با گلوله واقعی و محاصره تایوان در شش منطقه دریایی و هوایی در شمال، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب‌غرب و شمال غرب اشاره داشت.
شی یی، سخنگوی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای عنوان داشت: «رزمایش مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی جزیره تایوان برگزار خواهد شد. همچنین، مانورهای گلوله و موشک واقعی در تنگه و در شرق جزیره تایوان که طی آن از گلوله‌های دوربرد استفاده خواهد شد، از دیگر مانورهای چین است که در اطراف این جزیره برگزار می‌شود.» براساس همین گزارش، این بدان معناست که جزیره تایوان از "شش جهت توسط مانورهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین محاصره خواهد شد."

آیت الله رئیسی تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور درباره رفع اختلالات اخیر اینترنت، گفت: وزارت ارتباطات با دقت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در فعالیت کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی، جریان دارد ایجاد نشود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیئت دولت ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به تبیین فلسفه قیام عاشورا پرداخت و با تاکید بر ماهیت زنده و حیات‌بخش پیام عاشورا، آن را اتمام حجتی با انسان‌های تمامی اعصار و قرون خواند و گفت: پیام محوری حادثه عاشورا عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است که گذشت زمان نه تنها از درخشش آن نکاسته، بلکه این پیام روز به روز فراگیرتر می‌شود. وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی گرایش‌های فطری همه انسان‌هاست، افزود: رمز و راز ماندگاری قیام عاشورا همین در هم تنیدگی عمیق آن با آرمان‌های انسانی همچون آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است.
رئیس‌جمهور در ادامه پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: اجرای این دست طرح‌ها، نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و ظرافت‌های بسیاری است که گاهی در اظهارنظرها و قضاوت‌ها نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود. کار بزرگی در حوزه دارو آغاز شده است که ممکن است در ابتدای انجام آن، برخی نقایص و کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما امروز کمتر کسی در اصل اجرای این طرح تردید دارد.
رئیسی حکمرانی عالمانه و مسئولانه را در گروی شجاعت دولت در تصمیم‌گیری دانست و گفت: ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم. دولت تجلی اراده مردم است و باید در راستای تأمین خیر عمومی و منافع مردم گام بردارد. وی توفیق در اجرای طرح‌های بزرگی همچون دارویار را در گروی اطلاع رسانی جامع و دقیق و روایتگری مسئولانه دانست و تاکید کرد: در اجرای چنین طرح‌هایی لازم است نسبت به گره‌های ذهنی و ابهاماتی که در افکار عمومی به وجود می‌آید حساس باشید و با سرعت و دقت در این زمینه اطلاعات لازم را به مردم بدهید. رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت روایتگری و اقدامات تبیینی از سوی دستگاه‌های اجرایی، افزود: اگر دستگاه‌های مجری، خود روایت درست و بهنگام از اقدامات‌شان را ارائه نکنند، دیگران این اقدامات را به شکلی روایت می‌کنند که نتایج اقدامات مهم دولت زیر سوال می‌رود و بعضاً نقاط قوت در افکار عمومی نقطه ضعف جلوه داده می‌شود.
رئیسی در این زمینه موضوع بیمه رایگان افراد فاقد بیمه را مثال زد و خاطرنشان کرد: مثلاً تا به امروز حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، و بررسی پرونده افراد باقیمانده هم ادامه دارد اما نباید در اظهارات و اخبار؛ اقدام مهم دولت در پوشش بیمه‌ای ۶ میلیون نفر به حاشیه برود.
وی برخی کارهای انجام شده در این دولت را از آرزوهای دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها، اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت و موارد متعدد دیگر، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکار عمومی تبیین شود تا بزرگی کاری که انجام شده از نظرها پنهان نماند. ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، موضوع دیگری بود که در جلسه هیئت دولت مطرح شد. رئیس جمهور پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات در این باره، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود. در پایان این جلسه رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم در خصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد. رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی مؤثر به مردم، اذعان داشت: صرف ارائه عدد و رقم و آمار پاسخگوی نیاز افکار عمومی نیست و باید اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی، هدفمند و معطوف به نیازهای افکار عمومی و شبهات مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور باشد.

گروه سیاسی: روزنامه رأی الیوم به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت که پکن، دیر یا زود به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان پاسخی «دردناک» خواهد داد اما این به معنای آغاز یک جنگ جدید در جهان نخواهد بود. هواپیمای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز سه‌شنبه در تایوان فرود آمد و مقام‌های تایوانی استقبال گرمی از وی به عمل آوردند. سفر او به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره است. چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. با وجود تاکید چین بر این موضوع که تایوان بخشی از خاک این سرزمین است، اما مقامات این جزیره ضمن پذیرایی از پلوسی، پکن را به تهدید نظم جهانی متهم کردند. وزارت امور خارجه تایوان روز گذشته مدعی شد که
هشدار چین مبنی بر عدم ورود هواپیماها به
مناطق تحت پوشش رزمایش نظامی در آب های نزدیک جزیره، اقدامی تحریک‌آمیز است. پس از آن‌که سفر پلوسی به تایوان صورت گرفت، گمانه‌های زنی‌های متعددی درباره سناریوهای فراروی پکن در خصوص نحوه پاسخ‌دهی به این اقدام پلوسی صورت گرفت. به ویژه که مقامات پکن به شدت به آمریکا در خصوص انجام این سفر هشدار داده بودند.
روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که قطعا چین به این اقدام آمریکا که آن را
«تحریک‌آمیز» می‌داند پاسخ خواهد داد و حتی برخی تحلیلگران انتظار پاسخی دردناک را دارند که زمان آن
دیر یا زود روشن خواهد شد. هرچند که انتظار نمی‌رود «میان کشورهای ثروتمند و دارای قدرت هسته‌ای» جنگی دربگیرد.